W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Vuosimallin 1991 2.5-16v automaatti
Oire: Moottorin saavuttaessa normaali 80C käyntilämpötila tulee moottorista voimaton. Täydellä ja lähes täydellä kaasulla moottori nyhtää/nykii, mutta nuo nykäisyt ovat todella pehmoisia (Automaatti pehmentänee.)
Kylmänä moottorissa on arviolta n. 20hv enemmän, eikä kiihdyttäessä esiinny MITÄÄN nyhtämistä tai tehottomuutta.
Tasakaasulla ajaessa ei mitään ongelmia oli käyntilämpötila mikä tahansa. Myös tyhjäkäynti on niin tasainen kuin tuollaisessa nyt voi olla, joskin kuumana vaihde päällä(D) hiukan turhan alhainen n. 580rpm. Vapaalla 900rpm. kylmänä ja kuumana.
Autoon on uusittu nyt:
- Kaikki nesteet mitä vaihdettavissa on.
- Uudet alkuperäiset sytytysosat puolasta tulppiin.
- Käytännössä kaikki suodattimet
- Alipaineletkut ja kumikaukalo määräjakajan alle
- Lambda-anturi uusi alkuperäinen.
- Suuttimet uudet alkuperäiset tiivisteineen.
Mitattua tai tarkastettua.
- Venttiilin välykset tarkastettu, imu 0.15mm ja pako 0.25
- Lämpötila-anturi kannen päässä on ehjä.
- Kaasuläpän asentotunnistin naksahtaa
Bensanpaineita en ole mitannut, koska ei kai nuo voi pudota moottorin lämmettyä?
Autolla on ajettu nyt 104tkm. ja mikään nyt vaihdetuista osista ei ole muuttanut käytöstä mihinkään suuntaa. Kaikki nämä osat olisin vaihtanut ennakoivana huoltona joka tapauksessa.
Päästöt normaalit ja 98E käytössä.
Oire: Moottorin saavuttaessa normaali 80C käyntilämpötila tulee moottorista voimaton. Täydellä ja lähes täydellä kaasulla moottori nyhtää/nykii, mutta nuo nykäisyt ovat todella pehmoisia (Automaatti pehmentänee.)
Kylmänä moottorissa on arviolta n. 20hv enemmän, eikä kiihdyttäessä esiinny MITÄÄN nyhtämistä tai tehottomuutta.
Tasakaasulla ajaessa ei mitään ongelmia oli käyntilämpötila mikä tahansa. Myös tyhjäkäynti on niin tasainen kuin tuollaisessa nyt voi olla, joskin kuumana vaihde päällä(D) hiukan turhan alhainen n. 580rpm. Vapaalla 900rpm. kylmänä ja kuumana.
Autoon on uusittu nyt:
- Kaikki nesteet mitä vaihdettavissa on.
- Uudet alkuperäiset sytytysosat puolasta tulppiin.
- Käytännössä kaikki suodattimet
- Alipaineletkut ja kumikaukalo määräjakajan alle
- Lambda-anturi uusi alkuperäinen.
- Suuttimet uudet alkuperäiset tiivisteineen.
Mitattua tai tarkastettua.
- Venttiilin välykset tarkastettu, imu 0.15mm ja pako 0.25
- Lämpötila-anturi kannen päässä on ehjä.
- Kaasuläpän asentotunnistin naksahtaa
Bensanpaineita en ole mitannut, koska ei kai nuo voi pudota moottorin lämmettyä?
Autolla on ajettu nyt 104tkm. ja mikään nyt vaihdetuista osista ei ole muuttanut käytöstä mihinkään suuntaa. Kaikki nämä osat olisin vaihtanut ennakoivana huoltona joka tapauksessa.
Päästöt normaalit ja 98E käytössä.
Viimeksi muokannut Bemaristi, Su 29.09.2019 18:03. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Voisi olla suodatin vaihto kunnossa...kaasuläpän asento tu nistin ei kerro täts kaasu tietoa tai potikka likainen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Bensansuodatin pumppujen viereen vaihdettu nyt ja se ei vielä poistanut vikaa.
Autossa on myös tyhjäkäynti vaihdepäällä mielestäni hiukan turhan pieni, n.580-600rpm, vapaalla n. 900rpm mikä osuu ohjekirjan suositukseen.
Autossa on myös tyhjäkäynti vaihdepäällä mielestäni hiukan turhan pieni, n.580-600rpm, vapaalla n. 900rpm mikä osuu ohjekirjan suositukseen.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Koska oot vaihtanut ilmanputsarin suodattimen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Tulpat ja kaikki suodattimet vaihdettu. Myös kaikki mahdolliset nesteet ovat vaihdettu, vaikkei niillä tämän vian kanssa pitäisi olla tekemistä. Bensana käytän 98E:tä.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Jokohan bensapumppu olisi parhaat päivänsä nähnyt?
.voihan sen tuoton ja paineet mitata.
.voihan sen tuoton ja paineet mitata.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Pitkästä aikaa, kun autolla kävin ajamassa, niin huomasin että auto kiihtyy tasaisesti moottorin lämpöjen ollessa mittarin mukaan alle 80.
Bensanpaineita ei vielä mitattu.
Bensanpaineita ei vielä mitattu.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Täällä ollut monesti vikana että 80 asteen jälkee kuuluisi kojelaudan sisästä tai jostain naks ja sitten alkaa ruisku ongelmat..pitää etsiä vain haulla...en muista itsekään ja tosiaan maaginen raja on toi 80astetta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Kaikkihan on mahdollista, mutta voisiko tuo johtua vaihteistosta?
Vaikuttaa siltä, ettei lämpöjen tarvitse nousta edes tuohon normaaliin ja vika voi havaita.
Bensanpaineet vielä mittaamatta.
Bensansuodatinta vaihtaessa jäi sellainen kuva, että siellä olisi kaksi pumppua?
Vaikuttaa siltä, ettei lämpöjen tarvitse nousta edes tuohon normaaliin ja vika voi havaita.
Bensanpaineet vielä mittaamatta.
Bensansuodatinta vaihtaessa jäi sellainen kuva, että siellä olisi kaksi pumppua?
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Voi siinä tehojensakin puolesta vaatia sen kaksi kun kuutosissakin on..kokeiles ekana käynnissä pyöriikö ne molemmat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Vuodet 2016 ja 2017 auto oli käytännössä tallissa.
Tänä vuonna onkin sitten tullut ajeltua enempi ja sama vika vielä selvittämättä.
Muokkasin ensimmäiseen postaukseen oireet ja kaikki mitä sen selvittämiseksi nyt on tehty.
Koska kaikki pelaa viileällä moottorilla, en jaksa uskoa ongelmaan sytytyksessä tai bensantuotossa/paineissa.
Tänä vuonna onkin sitten tullut ajeltua enempi ja sama vika vielä selvittämättä.
Muokkasin ensimmäiseen postaukseen oireet ja kaikki mitä sen selvittämiseksi nyt on tehty.
Koska kaikki pelaa viileällä moottorilla, en jaksa uskoa ongelmaan sytytyksessä tai bensantuotossa/paineissa.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
En nyt ihan varmaksi muista mutta olikos kejetissä niin että jossain lämpötilassa tulee vasta lamda mukaan säätämään seosta.
Jos sen kattelisi että se lambda kunnossa. Pystyyhän nuistakin vikakoodia katselemaan mutta ei niin yksioikoista hiommaa kuin uudemmissa.
Pistä hakusanoiksi vaikka kejet ja pulssisuhdemittaus.
Jos sen kattelisi että se lambda kunnossa. Pystyyhän nuistakin vikakoodia katselemaan mutta ei niin yksioikoista hiommaa kuin uudemmissa.
Pistä hakusanoiksi vaikka kejet ja pulssisuhdemittaus.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
itte just kanssa tutustunut vähän enempikin tohon ke-jetin sielunelämään, kun viinalla koitan autoa saada kulkemaan eteenpäin.. eli ne vikakoodit voi mitata, jos sulta löytyy yleismittari, missä on pulssisuhde mittaus mahdollisuus. pelkkä herzien mittaus ei riitä, vaan pitää olla nimenomaan pulssisuhteen mittaus %:na. jos et omista mittaria, niin motonetistä ostin hiljattain omani. oli halvin, mitä nyt äkkiseltään vastaan tuli netistä tutkiessani. olisko maksanut n. 40 ekee.
vikakoodien tsekkaus: ensin kone pitää ajaa kuumaksi. siis yli 80 asteiseks. sitten kone sammuksiin ja virta päälle. mittari pulssisuhde mittaukselle ja diagnostiikkapistokkeesta "x11" navoista 2 ja 3 lukeen vain mittarin arvoja. kakkonen on miinus ja kolmonen on plussa mun ymmärtääkseni.
ja tossa sitten lisää noista vikakoodeista sun muista..
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=69135" onclick="window.open(this.href);return false;
vikakoodien tsekkaus: ensin kone pitää ajaa kuumaksi. siis yli 80 asteiseks. sitten kone sammuksiin ja virta päälle. mittari pulssisuhde mittaukselle ja diagnostiikkapistokkeesta "x11" navoista 2 ja 3 lukeen vain mittarin arvoja. kakkonen on miinus ja kolmonen on plussa mun ymmärtääkseni.
ja tossa sitten lisää noista vikakoodeista sun muista..
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=69135" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Pulssisuhde on helpoin. Voi tietty mitata siitä pelkän jännitteen mittaamalla ja suhteuttaa se senhetkiseen akkujännitteeseen. Mittari keskiarvoistaa jollakin kaavalla ja siitä saattaisi saada tosiaan alle 10% tarkkuudella pulssisuhteen laskettua.pera8x kirjoitti:itte just kanssa tutustunut vähän enempikin tohon ke-jetin sielunelämään, kun viinalla koitan autoa saada kulkemaan eteenpäin.. eli ne vikakoodit voi mitata, jos sulta löytyy yleismittari, missä on pulssisuhde mittaus mahdollisuus. pelkkä herzien mittaus ei riitä, vaan pitää olla nimenomaan pulssisuhteen mittaus %:na. jos et omista mittaria, niin motonetistä ostin hiljattain omani. oli halvin, mitä nyt äkkiseltään vastaan tuli netistä tutkiessani. olisko maksanut n. 40 ekee.
vikakoodien tsekkaus: ensin kone pitää ajaa kuumaksi. siis yli 80 asteiseks. sitten kone sammuksiin ja virta päälle. mittari pulssisuhde mittaukselle ja diagnostiikkapistokkeesta "x11" navoista 2 ja 3 lukeen vain mittarin arvoja. kakkonen on miinus ja kolmonen on plussa mun ymmärtääkseni.
ja tossa sitten lisää noista vikakoodeista sun muista..
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=69135" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Täytyy mitata nuo vikakoodit, kunhan saan kunnon mittarin.
Mittasin tuon kaasuläpän potikan ja se onkin tässä 16v mallissa hankalassa paikassa, ainakin jos kyseinen osa pitää irroittaa.
Lukema lämpöisenä alimmillaan 0.71v ja korkeimmillaan 0.77v eli OK.
Mittasin tuon kaasuläpän potikan ja se onkin tässä 16v mallissa hankalassa paikassa, ainakin jos kyseinen osa pitää irroittaa.
Lukema lämpöisenä alimmillaan 0.71v ja korkeimmillaan 0.77v eli OK.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Tuo viittaisi myös lambda ohjaukseen eli ehahan säätää seosta lämmettyään...on noita mennyt tukkoonkin.
Voit kokeilla paine reikään paine ilmaa vuoron tellen...ei kovin isolla paineella.
Toki oletko kokeillut säätää seoksen siitä?..tornista tyhjäkäynnillä ja sitten toi eha säätääkin sen muilla kierroksilla.
Voihan sen todetakin että pysytäänkö kartalla niin amppeerimittarilla ampeeri alueella joka laitetaan ehan piuhojen väliin eli mitataan kuluttavaa virtaa...jos kulutus kasvaaa asteikon yli niin menee laihalle eli ehan säätö ei riitäkään .arvo kuuluisi olla noin +- o.
Voit kokeilla paine reikään paine ilmaa vuoron tellen...ei kovin isolla paineella.
Toki oletko kokeillut säätää seoksen siitä?..tornista tyhjäkäynnillä ja sitten toi eha säätääkin sen muilla kierroksilla.
Voihan sen todetakin että pysytäänkö kartalla niin amppeerimittarilla ampeeri alueella joka laitetaan ehan piuhojen väliin eli mitataan kuluttavaa virtaa...jos kulutus kasvaaa asteikon yli niin menee laihalle eli ehan säätö ei riitäkään .arvo kuuluisi olla noin +- o.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Kokeiles kun noin vähän ajettu ja aikaakin mennyt ja seisonut auto niin omissani olen saanut seokset ja toiminnan muuttumaan paljon kun ajat pienessä bensamäärässä läpi bensiini järjestelmän pesu aineen joka tulee bensan sekaan..kun ei ole kalliskaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Tuota kyllä kannattaa kokeilla! Ovat yllättävän toimivia aineita ja hinta todellakaan ei ole paha!atlas kirjoitti:Kokeiles kun noin vähän ajettu ja aikaakin mennyt ja seisonut auto niin omissani olen saanut seokset ja toiminnan muuttumaan paljon kun ajat pienessä bensamäärässä läpi bensiini järjestelmän pesu aineen joka tulee bensan sekaan..kun ei ole kalliskaan.
Juu, liika seisominenkaan ei tee autoille hyvää.......
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Eikös tätä vikaa voi haarukoida sillä, et ottaa lambdan piuhan irti, eli ilman sieltä saatua tietoa ruisku toimii joittenki oletusarvojen mukaan, eikä ala säätämään mitään?AK47 kirjoitti:En nyt ihan varmaksi muista mutta olikos kejetissä niin että jossain lämpötilassa tulee vasta lamda mukaan säätämään seosta.
Jos sen kattelisi että se lambda kunnossa. Pystyyhän nuistakin vikakoodia katselemaan mutta ei niin yksioikoista hiommaa kuin uudemmissa.
Pistä hakusanoiksi vaikka kejet ja pulssisuhdemittaus.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: W201 2.5-16v kiihtyy "pykälittäin"
Kävin koittamassa lambdan johto irrallaan ja hienostihan se pelaa. Hiukan rikin hajua tyhjäkäynnillä ajon jälkeen.jackie kirjoitti:Eikös tätä vikaa voi haarukoida sillä, et ottaa lambdan piuhan irti, eli ilman sieltä saatua tietoa ruisku toimii joittenki oletusarvojen mukaan, eikä ala säätämään mitään?AK47 kirjoitti:En nyt ihan varmaksi muista mutta olikos kejetissä niin että jossain lämpötilassa tulee vasta lamda mukaan säätämään seosta.
Jos sen kattelisi että se lambda kunnossa. Pystyyhän nuistakin vikakoodia katselemaan mutta ei niin yksioikoista hiommaa kuin uudemmissa.
Pistä hakusanoiksi vaikka kejet ja pulssisuhdemittaus.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Editoin aloitus viestiin uusitut osat.
Vaihdoin siis lambda-anturin eikä vika poistunut.
Muutamana pakkas aamuna hiukan saman tyylistä nyhtämistä pintakaasulla ensimmäinen kilometri, kuin mitä moottori tekee lämmettyään normaaliin käyntilämpötilaan.
Mistähän löytyisi Keski-Suomen alueelta osava seosten säätäjä?
Vaihdoin siis lambda-anturin eikä vika poistunut.
Muutamana pakkas aamuna hiukan saman tyylistä nyhtämistä pintakaasulla ensimmäinen kilometri, kuin mitä moottori tekee lämmettyään normaaliin käyntilämpötilaan.
Mistähän löytyisi Keski-Suomen alueelta osava seosten säätäjä?
Re: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Kaasuläpän asento tunnistin on kaumikaukalon alla 3-johtoinen.
Potikka voi olla paskainen eli se sun on tutkittava jokatapauksessa....voi olla pukikin liukupinta.
Bensan paine tarkkailuun...on siellä paineen tasaajiakin mennyt eli reikä ruostunut ja paine pääsee paluupuolelle...sen voi kokeilla laittamalla lukkopihdit siihen letkuun.
Potikka voi olla paskainen eli se sun on tutkittava jokatapauksessa....voi olla pukikin liukupinta.
Bensan paine tarkkailuun...on siellä paineen tasaajiakin mennyt eli reikä ruostunut ja paine pääsee paluupuolelle...sen voi kokeilla laittamalla lukkopihdit siihen letkuun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Tuon potikan voisi kerätä tutkimaan ja puhdistamaan ennen talviteloille laittoa. Oliko tähän ohjeet jossain?
Muistutuksena vielä se, että tehot putoaa vasta siinä vaiheessa, kun lämpömittariin tulee 80C.
Muistutuksena vielä se, että tehot putoaa vasta siinä vaiheessa, kun lämpömittariin tulee 80C.
Re: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Laitoithan lambdan johdot puriste liitoksella eikä tinaamalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 2.5-16v kiihtyy lämpöisenä "pykälittäin"
Nyt on vika 99% varmuudella korjattu!
Ruuvasin EHA:n irti ja käänsin kuusiokoloruuvia 1/4 osa kierrosta kiinni, eli rikkaammalle.
Nyt kun kävin koeajolla niin ihan eri auto. Kunpa olisin tajunnut tehdä tuon kuusi vuotta sitten.
No kilometrejä ei ole kertynyt kuin vajaa 1500km, mutta ihan ehjiä osia tuli vaihdettua turhaan.
Ruuvasin EHA:n irti ja käänsin kuusiokoloruuvia 1/4 osa kierrosta kiinni, eli rikkaammalle.
Nyt kun kävin koeajolla niin ihan eri auto. Kunpa olisin tajunnut tehdä tuon kuusi vuotta sitten.
No kilometrejä ei ole kertynyt kuin vajaa 1500km, mutta ihan ehjiä osia tuli vaihdettua turhaan.