w124 260e ei käynnisty..?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Iltaa,

ongelma sinänsä harvinainen, mersu ei käynnisty... :D

kyseessä -88vm 260 bensa manuaali, ja tarina mene näin:
Pari kk sitten pesin auton ja laitoin sen talliin, kylmään kylläkin, heti pesun jälkeen. Auto toimi niinkuin siihenkin asti, normaalisti. Nyt kuitenkin kun kk seisomisen jälkeen koetin käyntiin, ei niin millään. :shock:

Latasin akkua, apuvirtaa annoin jne. että sytkävirran pitäisi riittää. No, tulpat pois ja kipinää kokeilemaan, kipinä tuli, ja hyvä tulikin (kaikista sylintereistä). Tulpat olivat märät, joten kuivasin ja kokeilin uudestaan -> ei mitään vaikutusta. Virranjakajan kansi pois, puhdistin ja herkistelin pyörijän ja kannen kosketuspinnat jne jne. -> ei mitään vaikutusta.

No, bensapumppu pyörii, bensaa tulee määräjakajalle, ja paine tuntuu ok:lta. Kun ne tulpatkin märkiintyy, niin bensaa menee... Sitä ihme "lisärikastin piiriä" tai kylmäkäynnistys suutinta tms. kokeilin, sinne ei tule ohjausvirtaa startin aikana, ilmeisesti pitäisi?. Kun antaa hyppylangalla virran niin sitten tulee sumu. No kokeilin antaa startin aikana virtaa -> ei mitään vaikutusta.

Katsoin myös kaikki alipaineletkut jne imuvuotojen takia, en nähnyt mitään erikoista. Osa niistä on jopa juuri vaihdettu kun ollut tyhjäkäyntiongelmaa... Mutta käyntiin seon lähtenyt aina ja muuten toiminut ok, paitsi nyt kk seisomisen jälkeen...

Eli nyt päästään päätelmään: Olisiko ajoitus sekaisin? Jos jostain syystä pesun jäljiltä jäänyt kosteutta ja mennyt sytkäboxiin -> nyt antaa väärään aikaan sytkää? Koska auto "aivastaa" imusarjaan niin lujaa että määräjakajan läppä oikeen narahtaa kartioonsa kiinni. Jossain tilanteessa kun starttaa, niin välillä kone hörähtelee, mutta savu tulee määräjakajan läpän puolelta. Oikeen kauan kun sahuuttaa, niin pakosarja hieman lämpenee, että tuntee että jotain siellä tapahtuu. Jossain tilanteessa kone myös saattaa käydä todella vaivalloisesti n. 400rpm muutaman sekunnin, mutta ei ota kierroksia ja sammuu myös hyvin äkkiä. Eli missä voi olla vika? Itse en keksi muutakuin tuon ajotusvian. Mutta miten sekään voi itekseen hajota muutakuin tuon kosteuden tms kautta..? Kysyn vaan. Apuja kiitos :wtf:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kumikaukalon nipasta on alipaibe letku pois paikzltaan jos on iskenyt ruiskuunpäin.
Eli ruiskun alla huohotus letku irti ainakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Tarkista että on jako kohdillaan. Venttiilikopan kansi pois niin näkee ajoitusmerkit nokka-akselin rattaalta.

Sitten kun jako kohdillaan niin katsot osoittaako pyörijä ykkös sylinteriin.

Joskus nänhyt tapauksen jossa jako oli hypännyt. Se oli kyllä tainnut mennä kunnon runnomisessa..

Sitten on ainakin se pois suljettu. Mutta ehkä kuitenkin vaan alipaineletku irti :) Se olisi paljon parempi vika.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Piitää tuo alipaineletku tarkistaa kun auton vierelle pääsen... Voiko sen letkun irtoaminen tehdä tuollaisen oireen?

Jaon hyppääminen on kyllä poissuljettu, kun ajamalla tuotu talliin, ja kk päästä kun käyntiin yritti niin ei millään... Ei se voi itekseen siellä yhtäkkiä hypätä, ainakaan luulis :D
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin ..alkuperäinen syy ei ole se määriksen letku mutta nyt on sekin irti kun on ampunut takaisin päin....voi lähteä käyntiinkin kun laittaa sen takaisin...mutta ei ole pois sulettu että toi kume on nyt aivan hapertunut ..just tolleen käyttäytyy kun se letku irtoaa.
Mutta se että se lyö imusarjaan ei ole normaalia eli kipinä liikkuu miten sattuu...jakajan kansi huono,johdotus.....jakohan ei ole sekaisin mutta pelkästään kipinä juoksee miten sattuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
ADU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 22.04.2014 21:35

Re: w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja ADU »

En osaa hirveesti tuosta tekniikasta, mutta omasta kokemuksesta voin sanoo että mulla virranjakajan kansi aiheutti ihan samaa. Vähän kun raaputti kontakti pintoja niin hörähti käyntiin, mut ei sillä voinu ku ajaa parkkiin ja taas ei sanonu mitään. Jakaja ei ollu ku vuoden vanha tarvike, mut niin vaan lähti pelittää ku hommas uuden.

Eipä noita huvikseen ostele, mut olis sit ainaki pois-suljettu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ajotuslamppu on halpa hankinta ja sillä saa aika hyvin kipinäongelmiin vastauksia. näkee tuleeko kipinää, ja jos tulee, niin millonka. vaikka piiltemasta muutamalla kympillä. säästää äkkiä ittensä takasin, kun ei tartte ostella "kokeillakseen" aina vaan uusia osia kasapäin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kipinä ja ajoitus säätyy näissä ecun kautta automaattisesti kunhan kampuran asento anturi pelaa
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
usremenar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Su 11.03.2012 16:15
Paikkakunta: Kitee

Re: w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja usremenar »

Jatketaampas tään saman kulkineen vian selvittämistä, kun ostin tään Kummelilta alakuvuodesta ja yrittäny saaha käynttiin ropaamalla tätä aika ajoin... Lähes kaikkee on kohta kokkeiltu; k-akselin asentoanturi, sytkäboksi, bensapumpun rele, puola, virranjakajan hilppeet, määränjakajan alla oleva kumikaukalo tsekattu -> ehjä. Molemmat bensapumput näyttää myös pelittävän... Bensaa näyttää määränjakajalle asti tulevan, mutta suutinputket kun irrotin, niin niille ei tule enää ainetta. Eli onko tuo määränjakaja sökö? Mikä tuota määränjakajaa käskyttää? Siihenhän näyttää mänevän sähköpiuhaa monelta suunnalta... Ohjaako yj-rele kenties tuota? Yj-rele on vielä tinattavana, eli voiskohan vika olla siinä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 260e ei käynnisty..?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Määränjakaja on mihan mekaaninen paineensäätöventtiileillä toteutettu laitos...siihen tulevat hilppeet on kaasuläpän tunnistin potentiometri joka luluu mtyhjäkäyntialueelta puhki mutta ei sevaikeuta käynnistymistä...pienten kierrosalueiden häiriötä kylläkin.
Sitten on meha joka säätää lambdan ohjauksella ylä ja alakammion paineroa jolla säädetään seosta kuumalla koneella yli tyhjäkäynti kierrosten.
Meneekö muuten kaasuläppä kokonaan kiinni...veijerissa on löysää?
Sitten jos bensaa ei tule niin ihan halpis allekympin painemittari kit-hydrosta ja mittaa letku väliinpatentilla klemmareilla kiristäen ne paineet.
Ketso määrikseltä myössisäletkun nipan sisältä pikkusihtikun irroitatnipan määriksestä...se ei ole se puoli jossa on paineensäädin koska se on paluupuolella.
Soittele tieten jos tulee taas kysymyksiä...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin