123 Farmarin takaluukun kaasujouset (Biltema)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

123 Farmarin takaluukun kaasujouset (Biltema)

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Tervehdys!

Sain vihdoin aikaiseksi vaihtaa takaluukun kaasujouset. Saituuttani ostin ko. jouset Biltemasta (maksoi noin puolet KL:n hinnasta).

Huvittaa vaan kun usein haukutaan Bilteman tavaraa, niin nyt voi sanoa, että ko jouset on LIIAN HYVÄT! :wink:
Takaluukkua avatessa saa varoa, ettei takaluukun reuna niistä nenää ylös pompatessaan. Jos ei ne tuosta rauhoitu, niin taidan laitaa toiselle puolelle vanhan jousen niin pystyy lapsetkin sitä luukkua avaamaan...

Ohessa juttua vaihdosta jos ketä kiinostaa:
Ainoa tenkkapoo tuli etumaisten pulttien avaamisessa, ilmeisesti ne olivat olleet kiinni 20v ja kannat näytti hieman vieraalta. Koitin ensin kuusiokoloa-ei käynyt, torx - ei käynyt, lopulta löysin 12-kolo kärjen (M 8 ) ja se sopi. Rakensin supistajilla hurjan viritelmän iskumeisselin päähän ja sain pultteja pyörähtämään. Loppu sujuikin sitten helposti
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Jööran
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo

Viesti Kirjoittaja Jööran »

Minulla ainakin kaasujouset rauhoittuivat aika nopeasti, ehkä parissa viikossa. Tuo tietysti riippuu siitä, miten paljon luukkua käytetään. (Vai riippuuko?)

En sitten päässyt seuraamaan, millä vauhdilla kuoleentuminen jatkuu, kun myin auton pois.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Tämä oli mulla muuten ensimmäinen varaosa hankintani Biltemasta, seuraan jännityksellä mitä jatkossa tapahtuu :?
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Himmel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:01
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Himmel »

Heh..mulla oli samajuttu omassa farkkumesessä. Noi Bilteman kaasujouset on viritetty niin että vaikka luukun päällä on kuutio jäätynyttä lunta niin voimaa kaasujousissa riittää..tosin jos joku tuntematon avaa luukun eikä ole varovainen, saa luukun äkkiä leukaansa..läheltäpiti tilanteita oli muutama:)
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Montako miestä tarvitaan luukun alas saamiseksi? :D

Vaihdoin omaankin farkkuun nuo jouset, kun pakkasella piti olla kaveri pitämässä luukkua auki, jos aikoi takapaksissa asioida. Eivät vaan ole mitenkään kovin äkäiset nuo uudetkaan (alkuperäistä vastaavat KL:stä). Kyllä luukku ylhäällä pysyy mutta kyllä sitä saa avatessa kiskoa ihan kunnolla. Luukkua sulkiessakin saa varoa, ettei pudota luukkua liian korkealta ja suljinmoottori kärsi

Onko tuon 123:nkin jouset semmoiset lyhyet pötkylät, jotka tulevat katon sisään vai semmoiset perinteisemmät pidemmät, jotka ovat siinä näkösällä?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Ryöhkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 07.04.2003 15:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ryöhkä »

On tainnut mennä Bilteman pumppujen paineet parempaan suuntaan.
Itse ostin n. 8v sitten myöskin Bilteman pumput ja toimivatkin aivan normaalisti n.6v.
Parina viimetalvena, paine ilmeisesti laskee lämpötilan laskun myötä ja kyllä harjan vartta on tarvittu pakkasilla kannattelemaan luukkua yläasennossa.
Lämpimässä tallissa ja kesäkelillä ei ongelmaa.

Roistolle vastaus : Ovat sellaiset lyhyet pötkylät
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaveri vaihtoi aikoinaan Mazda 626 Hatchbackiin tarvike-kaasujouset.
Sillä autolla kuljettiin jonkinverran ampumakisoissa; kun haki asetta takakontista piti varoa ettei leuka ole tiellä kun luukkua alkaa nostaa. :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1015
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Roisto kirjoitti:Montako miestä tarvitaan luukun alas saamiseksi? :D

Onko tuon 123:nkin jouset semmoiset lyhyet pötkylät, jotka tulevat katon sisään vai semmoiset perinteisemmät pidemmät, jotka ovat siinä näkösällä?.
Risto
Vastaus ensimmäiseen 1 mies tai 2 lasta :wink:

Vastaus toiseen; lyhyet pötkylät, katon sisään.

Timo
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Vastaa Viestiin