w201 pakkivalo kytkimen johdot hukassa, Abs valo ei sammu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

w201 pakkivalo kytkimen johdot hukassa, Abs valo ei sammu

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

Morot kaikille näin alkuun!
Tuli hommattua tuommoinen projekti kuntoinen 190d alkuperäinen 2.5 turbo, josta on kansipahvi mennyt. Kuten tuosta otsikosta jo ymmärtää saattaa että vinkit pahvin vaihtoon olisivat paikallaan! Eli mitä kaikkea kannattaa ja pitää purkaa edestä pois? Onko purkaessa jotain huomioitavia asioita? Tarvitaanko hommaan jotain "spesial toolsseja"?
Tai olisiko jollain antaa vaihe vaiheelta ohjeet purkamiseen?

Haulla ja googlella on yritetty etsiä vaikka ja mitä mutta mitään selviä ohjeita ei kyllä ole vastaan tullut.
Kiitos jo etukäteen! :thumbup:
-Teemu

Editt: En kehdannut tehdä uutta topicikkia joten muokkasin otsikkoa vanhasta. Jos olisi auttaa ongelman kanssa niin rullaa alas :thumbup:
Viimeksi muokannut Re-pe, Ma 07.03.2016 21:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

melko yksinkertaista se on. osa osalta irti, niin näkee, mikä on seuraavaks tiellä. noin niinku karkeesti sanottuna se menee noin.

erikoistyökaluja saattaa tarvita noiden ketjulaakareiden tappien irrotukseen. tapit yleensä melko jumissa, eikä välttämättä lähde kovin helposti. monet on kyllä irrottaneet pelkällä pultilla, mutterilla ja prikalla onnistuneesti ulosvetäen. muuten kotuu simppeliä osa osalta purkamista.

jos jotain tarttee tähän lisätä, niin se, että tarkista kannen kunto. eli käytä se pajalla, missä oikasevat ja koeponnistavat sen. ei olisi ensimmäinen kansi, mikä on halki.. ittekkin taistellu noiden turbollisten kansien kanssa enemmän, tai vähemmän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

pera8x kirjoitti:melko yksinkertaista se on. osa osalta irti, niin näkee, mikä on seuraavaks tiellä. noin niinku karkeesti sanottuna se menee noin.

erikoistyökaluja saattaa tarvita noiden ketjulaakareiden tappien irrotukseen. tapit yleensä melko jumissa, eikä välttämättä lähde kovin helposti. monet on kyllä irrottaneet pelkällä pultilla, mutterilla ja prikalla onnistuneesti ulosvetäen. muuten kotuu simppeliä osa osalta purkamista.

jos jotain tarttee tähän lisätä, niin se, että tarkista kannen kunto. eli käytä se pajalla, missä oikasevat ja koeponnistavat sen. ei olisi ensimmäinen kansi, mikä on halki.. ittekkin taistellu noiden turbollisten kansien kanssa enemmän, tai vähemmän.
Juu, niin pitää kyllä kansi varmaan pajalla käyttää tarkistettavana että ei tule uusilla osilla mutta paskalla kannella kasattua. Syöttöpumppuahan ei tarvitse käyttää irti kun kannen irrottaa?

Ja mistä ruuvista kannattaa syöttöjä pienentää tuosta pumpusta, näin leimaamista ajatellen? Paikallaan tuossa on Herlevin tekemä pumppu jos sillä jotain merkitystä on.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Avatar
Viperion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 13.09.2010 18:53

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Viperion »

Suomenkielisestä Alfamerin korjausoppaasta löytää hyvän selostuksen:

http://www.alfamer.fi/mercedes-190e-190 ... 16250.html" onclick="window.open(this.href);return false;
MB C160 Sportcoupe
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja tese »

Viperion kirjoitti:Suomenkielisestä Alfamerin korjausoppaasta löytää hyvän selostuksen:

http://www.alfamer.fi/mercedes-190e-190 ... 16250.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja jota kannattaa noudatella aika tarkkaan ihan omaan kokemukseen perustuen.
nim. Yksi 603:n nokka-akseli poikki epähuomiossa.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

tese kirjoitti:
Viperion kirjoitti:Suomenkielisestä Alfamerin korjausoppaasta löytää hyvän selostuksen:

http://www.alfamer.fi/mercedes-190e-190 ... 16250.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja jota kannattaa noudatella aika tarkkaan ihan omaan kokemukseen perustuen.
nim. Yksi 603:n nokka-akseli poikki epähuomiossa.
Juu kiitokset vinkeistä :thumbup: Tuli tuo kirja hommattua ja lueskeltuakin jonkun verran ja tuollahan on ohjeistettu tuo kansipahvin vaihto ihan hyvin.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

Ja mistä ruuvista kannattaa syöttöjä pienentää tuosta pumpusta, näin leimaamista ajatellen? Paikallaan tuossa on Herlevin tekemä pumppu jos sillä jotain merkitystä on.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
JaG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: To 18.07.2013 21:33

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja JaG »

Re-pe kirjoitti:Ja mistä ruuvista kannattaa syöttöjä pienentää tuosta pumpusta, näin leimaamista ajatellen? Paikallaan tuossa on Herlevin tekemä pumppu jos sillä jotain merkitystä on.
Todennäköisesti pumpusta löytyy ulkoinen syötönsäätövipu, joten takakannen alle ei kannata mennä sääteleen
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

JaG kirjoitti:
Re-pe kirjoitti:Ja mistä ruuvista kannattaa syöttöjä pienentää tuosta pumpusta, näin leimaamista ajatellen? Paikallaan tuossa on Herlevin tekemä pumppu jos sillä jotain merkitystä on.
Todennäköisesti pumpusta löytyy ulkoinen syötönsäätövipu, joten takakannen alle ei kannata mennä sääteleen
Näin itsekkin arvelen ja olen lueskellut, eikä kyllä muutenkaan tekisi mieli mennä noita säätöjä ronkkimaan. Olisko tietoa missä kohti pumppua mahdolisesti tollanen vipu voisi sijaita? En ole vielä kerennyt sen tarkemmin tuota katselemaan, vkloppuna olisi kyllä tarkoitus ruveta kansiremppaa alottamaan niin sitten voi sitä pumppuakin tutkailla helpommin.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
JaG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: To 18.07.2013 21:33

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja JaG »

Sammutinvipuun tehty. Pultilla rajoittaa sitä. Pumpun oikealla puolella edestä katsottuna. En kyllä herlevin pumpusta tiedä varmaksi, mutta näin luulisin
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

Nyt olisi kansi nosteltu pois. Kannessa on silmillä havaittavia murtumia palotilassa venttiilien välissä, onko vaarallista?
Syöttöpumpussa ei ainakaan enää ole tuota syötön säätö hässäkkää, mutta ei tuo hankala näyttäisi olla tehdäkkään varsinkin kun kaikki on purettu edestä.

Yritän tähän vielä liittää kuvia murtumista ja samalla vähän ajetusta pahvista :D
Kuva
Kuva
Kuva
Ilmottakaa jos kuvat ei näy niin kokeilen uudestaan.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noita halkeemia alkaa tuleen toisinaan ajan saatossa. sitten vasta, kun ne menee vesitilaan saakka, tai jonnekkin muualle "läpi" asti, niin sitten niistä alkaa oleen haittaa. mulla oli yhdessä kannessa muistaakseni 4, vai peräti 5 pytyn kohdalla oikein antaumuksella isoja halkeemia ja ainoastan yksi oli mennyt läpi asti. viisastahan tuo olisi koeponnistaa, niin ei tartte kahta kertaa tehdä samaa työtä, jos sattuukin olemaan läpiasti halki.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

pera8x kirjoitti:noita halkeemia alkaa tuleen toisinaan ajan saatossa. sitten vasta, kun ne menee vesitilaan saakka, tai jonnekkin muualle "läpi" asti, niin sitten niistä alkaa oleen haittaa. mulla oli yhdessä kannessa muistaakseni 4, vai peräti 5 pytyn kohdalla oikein antaumuksella isoja halkeemia ja ainoastan yksi oli mennyt läpi asti. viisastahan tuo olisi koeponnistaa, niin ei tartte kahta kertaa tehdä samaa työtä, jos sattuukin olemaan läpiasti halki.
Selvä homma. Ei tuossa kyllä ollu nesteet ja öljyt sekasin, se vaan tsupsutteli tuolta 5sylinterin takaa. Mielessä ollu että käyttäs ton kannen pajalla vaan lähin taitaa olla noin 100km päässä ainakin missä koeponnistus onnistuisi, enkä siitä paikasta ole oikeen hyvää kuullut.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se firma josta et ole hyvää kuullut..niinkuin minäkin niin voi olla etttei liity nyt siihen koeponnistukseen..eli perus työhön mitenkään vaan koneen kasaus kokonaisuuksiin.
No eihän siinä häviä kun yhden pahvin ja työtä jos tälläinen nestetilaan oleva juttu on halkin.
Toisekseen öljyhän harmaantuu ja venakoppaan tulee mäskiä ja mielestäni vielä parempi keino todeta neste vuoto öljyyn on avata hieman pohja roppua kun auto seissyt yön yli...eli neste laskeutuu painavampana pohjalle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuo halkeama joka menee venttiilistä kammionreikään kannattaa kyllä tarkkuuttaa paremmin ennen kun laitaa kantta paikoilleen.

Kannentiiviste kun hajoaa tuolleen viimeisen takaa niin voi kieliä isosta pakopaineesta. Vakioahdinko siinä oli?

Kuva
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

atlas kirjoitti:Se firma josta et ole hyvää kuullut..niinkuin minäkin niin voi olla etttei liity nyt siihen koeponnistukseen..eli perus työhön mitenkään vaan koneen kasaus kokonaisuuksiin.
No eihän siinä häviä kun yhden pahvin ja työtä jos tälläinen nestetilaan oleva juttu on halkin.
Toisekseen öljyhän harmaantuu ja venakoppaan tulee mäskiä ja mielestäni vielä parempi keino todeta neste vuoto öljyyn on avata hieman pohja roppua kun auto seissyt yön yli...eli neste laskeutuu painavampana pohjalle.
Voi hyvinkin mahdollista kyllä. Ei tuo niin mahdottoman iso töinen ollut purkaa että taidan lyödä vaan kasaan ja kokeilla miten käy, eikä ole liian kalliiksikaan ole tullut kun yläpään tiivistesarjan ja kannenpultit sai 60euroon :D
Pitää vaan hissukseen testailla ja tutkailla noita öljyjä nesteitä.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

Jari Ke kirjoitti:Tuo halkeama joka menee venttiilistä kammionreikään kannattaa kyllä tarkkuuttaa paremmin ennen kun laitaa kantta paikoilleen.

Kannentiiviste kun hajoaa tuolleen viimeisen takaa niin voi kieliä isosta pakopaineesta. Vakioahdinko siinä oli?

[ https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/12670462_10205480981413138_2225171108285902564_n.jpg?oh=56eebd7f213efc421fbf6e7f26c8bdfd&oe=573AE8FE ]
Siis käyttää ponnistettavana vai voiko ihan kotioloissakin jotenkin tutkia tuota että eihän tuo mene läpi asti? Vai mitenkä?
Joku garretin kiinankopio t04b ahdin siellä on, pienihän se on ainakin noille 2.5bar ahtopaineille mitä ainakin entinen omistaja sano siellä olevan. Nyt kun kaikki rojut on irti niin pitää pakopaine mittarille tehä nippa putki hässäkkä pakosarjaan että pääsee pakopaineita vilkuilemaan tulevaisuudessa.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sä ilmeisesti kasaat harakirinosilla jos setti maksaa vain 60€? Mäkin kasasin kaksikertaa...ensimmäisen ja viimeisen kerran :)
Siitä oppineena olen aina käyttänyt orkkisosia. Se pahvi kesti vajaat 20t. Tiä sitten pulteistako vai pahvista se johtui vai siitä etten vaan osannu. Jokatapauksessa en osta enään nuita osia harakirinä. Erling merkkinen pahvi jos on niin sekait on sama mikä orkkiksenakin myydään.

No mutta vie nyt ihmeessä se kansi ponnistukseen sellaiselle pajalle joka osaa sen homman tehdä kunnolla. Jotain satkunluokkaa kait taitaa hinta olla tuolle hommalle?

2.5bar ahdot on jokatapauksessa sellaista luokkaa melki millä tuossa setissä toimivalla ahtimella tahansa ettei massapahvi kauaa pysy vaikka kuin olisi orkkiskin ja vaikka olisi liimalla kiinni. Tästä on juttua ja kokeilua yrityserehdys periaatteella tälläkin foorumilla useassa eri topiikissa.

Jos ei halua alvariin pahveja vaihtaa niin kun ahdot pudottaa 1.5bar kieppeille ja käyttää kunnollista liimaa massapahvile niin alkaa kestämään paremmin. Ja tee veriura tonne vitosen taakse niin ei pahvi pullahda ulos niin helposti. Tai no hyvä sulake se on kun ei tee. Jos pullahtaa tietää että liikaa on pakopaineita tai koipi liian raskas :D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielenkiinnosta niin saakos tuohon peltikannentiivistettä vai käykö 0m605 kannentiiviste jolloin sen saisi kestämään paremmin.
Toi 2.5bar on mielestäni aivan liikaa ja orkkispahville.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noista halkeemista vielä. toi halkeemahan voi mennä imukanavaan, tai pakokanavaan, tai vesitilaan. jos halkeema menee vesitilaan, niin ei se sotke öljyjä ja nesteitä keskenään. se päästelee vaan pakokaasuja jäähynesteiden sekaan ja tekee painetta järjestelmään ja kierto häiriintyy. jos se menee pakokanavaan, niin sinne se sitten tupsuttelee ilman sen kummempia oireita. jos se menee imukanavaan, niin sit se tupsuttelee sinne ilman sen kummempia oireita. mutta sitten, kun se aikansa tupsuttelee jompaan kumpaan kanavaan ja halkeema vaan kasvaa, niin lopulta ase alkaa näkyyn vähentyneinä puristuksina kyseisen pytyn kohdalla ja käynti häiriintyy.

en oo näissä om601-603 tavannut ikinä sellasta tapausta, että öljyt ja jäähdytysnesteet menisi sekasin. kansipahvi pettää yleensä tuosta öljykanavan kohdilta ja paineet menee öljynkiertoon ja öljyt sylinteriin. tai jos on kansi halki, niin tekee painetta järjestelmään. silti kaikki nesteet pysyy omissa lokeroissaan, eikä sekotu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

Jari Ke kirjoitti:Sä ilmeisesti kasaat harakirinosilla jos setti maksaa vain 60€? Mäkin kasasin kaksikertaa...ensimmäisen ja viimeisen kerran :)
Siitä oppineena olen aina käyttänyt orkkisosia. Se pahvi kesti vajaat 20t. Tiä sitten pulteistako vai pahvista se johtui vai siitä etten vaan osannu. Jokatapauksessa en osta enään nuita osia harakirinä. Erling merkkinen pahvi jos on niin sekait on sama mikä orkkiksenakin myydään.

No mutta vie nyt ihmeessä se kansi ponnistukseen sellaiselle pajalle joka osaa sen homman tehdä kunnolla. Jotain satkunluokkaa kait taitaa hinta olla tuolle hommalle?

2.5bar ahdot on jokatapauksessa sellaista luokkaa melki millä tuossa setissä toimivalla ahtimella tahansa ettei massapahvi kauaa pysy vaikka kuin olisi orkkiskin ja vaikka olisi liimalla kiinni. Tästä on juttua ja kokeilua yrityserehdys periaatteella tälläkin foorumilla useassa eri topiikissa.

Jos ei halua alvariin pahveja vaihtaa niin kun ahdot pudottaa 1.5bar kieppeille ja käyttää kunnollista liimaa massapahvile niin alkaa kestämään paremmin. Ja tee veriura tonne vitosen taakse niin ei pahvi pullahda ulos niin helposti. Tai no hyvä sulake se on kun ei tee. Jos pullahtaa tietää että liikaa on pakopaineita tai koipi liian raskas :D
Ihan victor reinziä, elringiä tuli ja tulossa olis vielä vht copper casket, ahdot pitää pudottaa aluksi 1bar leimaa ajatellen. Nostellaan ahtoja sit kun on leima paperissa ja pakopaine mittari paikallaan.
Pitää vielä kyllä tota koeponnistus hommaa miettiä, että veiskö sen sittenki.
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

atlas kirjoitti:Mielenkiinnosta niin saakos tuohon peltikannentiivistettä vai käykö 0m605 kannentiiviste jolloin sen saisi kestämään paremmin.
Toi 2.5bar on mielestäni aivan liikaa ja orkkispahville.
En kyllä itse löytänyt peltitiivistettä tohon om602, mutta ilmeisesti om605 tiiviste kävis tuohon kun siihen poraa muutaman reiän?
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

pera8x kirjoitti:noista halkeemista vielä. toi halkeemahan voi mennä imukanavaan, tai pakokanavaan, tai vesitilaan. jos halkeema menee vesitilaan, niin ei se sotke öljyjä ja nesteitä keskenään. se päästelee vaan pakokaasuja jäähynesteiden sekaan ja tekee painetta järjestelmään ja kierto häiriintyy. jos se menee pakokanavaan, niin sinne se sitten tupsuttelee ilman sen kummempia oireita. jos se menee imukanavaan, niin sit se tupsuttelee sinne ilman sen kummempia oireita. mutta sitten, kun se aikansa tupsuttelee jompaan kumpaan kanavaan ja halkeema vaan kasvaa, niin lopulta ase alkaa näkyyn vähentyneinä puristuksina kyseisen pytyn kohdalla ja käynti häiriintyy.

en oo näissä om601-603 tavannut ikinä sellasta tapausta, että öljyt ja jäähdytysnesteet menisi sekasin. kansipahvi pettää yleensä tuosta öljykanavan kohdilta ja paineet menee öljynkiertoon ja öljyt sylinteriin. tai jos on kansi halki, niin tekee painetta järjestelmään. silti kaikki nesteet pysyy omissa lokeroissaan, eikä sekotu.
Juu kiitos tiedosta :thumbup:
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
JaG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: To 18.07.2013 21:33

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja JaG »

Re-pe kirjoitti:
atlas kirjoitti:Mielenkiinnosta niin saakos tuohon peltikannentiivistettä vai käykö 0m605 kannentiiviste jolloin sen saisi kestämään paremmin.
Toi 2.5bar on mielestäni aivan liikaa ja orkkispahville.
En kyllä itse löytänyt peltitiivistettä tohon om602, mutta ilmeisesti om605 tiiviste kävis tuohon kun siihen poraa muutaman reiän?
Om605 peltitiiviste vaan sinne väliin ja juurikin muutaman reijän joutuu poraileen. Ja sitten liimat kaikkien niitten tiivisteiden väliin nii eiköhän rupea kestämään.
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

JaG kirjoitti:
Re-pe kirjoitti:
atlas kirjoitti:Mielenkiinnosta niin saakos tuohon peltikannentiivistettä vai käykö 0m605 kannentiiviste jolloin sen saisi kestämään paremmin.
Toi 2.5bar on mielestäni aivan liikaa ja orkkispahville.
En kyllä itse löytänyt peltitiivistettä tohon om602, mutta ilmeisesti om605 tiiviste kävis tuohon kun siihen poraa muutaman reiän?
Om605 peltitiiviste vaan sinne väliin ja juurikin muutaman reijän joutuu poraileen. Ja sitten liimat kaikkien niitten tiivisteiden väliin nii eiköhän rupea kestämään.
Mistäs muuten tommoisen om605sen peltitiivisteen löytäisi?
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
JaG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: To 18.07.2013 21:33

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja JaG »

Re-pe kirjoitti:
JaG kirjoitti:
Re-pe kirjoitti:
atlas kirjoitti:Mielenkiinnosta niin saakos tuohon peltikannentiivistettä vai käykö 0m605 kannentiiviste jolloin sen saisi kestämään paremmin.
Toi 2.5bar on mielestäni aivan liikaa ja orkkispahville.
En kyllä itse löytänyt peltitiivistettä tohon om602, mutta ilmeisesti om605 tiiviste kävis tuohon kun siihen poraa muutaman reiän?
Om605 peltitiiviste vaan sinne väliin ja juurikin muutaman reijän joutuu poraileen. Ja sitten liimat kaikkien niitten tiivisteiden väliin nii eiköhän rupea kestämään.
Mistäs muuten tommoisen om605sen peltitiivisteen löytäisi?
Kl-varaosilta ainakin löytyy. Itse tilasin paikallisen autovaraosaliikkeen kautta ja tuli jo seuraavana päivänä. En muista paikkaa mistä ne tilasi. Osta myös uudet kannenpultit, jos vanhat venyny liikaa
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Peltitiiviste pitääkseen vaatii ihan ehdottomasti kannen sekä lohkon oikaisun. Ei o kolmeakaan viikkoa siitä kun yx foorumilainen ei ilmeisesti uskonu ja halusi koittaa 603:seen 606:sen tiivistettä. Ei vissiin käyny edes ajamassa vuoti siihenmalliin ja vaihtoi takas massatiivisteeseen. Kansi oli koneistettu mutta loko ei. Ja näitäkin esimerkkejä on paljon.

Sit kun molemmat pinnat koneistaa ni sitten kyllä.

Olen vähä sitä mieltä että jos 606:sen aukoo ni koneistamatta pintoja ei kannata takas nippuun laittaa peltitiivisteen kanssa. Tai voihan sen laittaa muta riski siitä ettei pidä on suuri.

Ittellä on menossa 606:sen kasaus ja kummatkin pinnat on koneistettu kun peltitiiviste liimankans laitetaan.
JaG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: To 18.07.2013 21:33

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja JaG »

Jari Ke kirjoitti:Peltitiiviste pitääkseen vaatii ihan ehdottomasti kannen sekä lohkon oikaisun. Ei o kolmeakaan viikkoa siitä kun yx foorumilainen ei ilmeisesti uskonu ja halusi koittaa 603:seen 606:sen tiivistettä. Ei vissiin käyny edes ajamassa vuoti siihenmalliin ja vaihtoi takas massatiivisteeseen. Kansi oli koneistettu mutta loko ei. Ja näitäkin esimerkkejä on paljon.

Sit kun molemmat pinnat koneistaa ni sitten kyllä.

Olen vähä sitä mieltä että jos 606:sen aukoo ni koneistamatta pintoja ei kannata takas nippuun laittaa peltitiivisteen kanssa. Tai voihan sen laittaa muta riski siitä ettei pidä on suuri.

Ittellä on menossa 606:sen kasaus ja kummatkin pinnat on koneistettu kun peltitiiviste liimankans laitetaan.
No joo pintojen pitää kyllä olla tasaset. Itse koneistin vain kannen ja laitoin peltitiivisteen vht kupariliiman kans ja on kyllä tähän asti pitänyt
W211 320cdi
W124 2.5 Dt
Ex w202 240
Ex w210 290tdt
Avatar
Re-pe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 11.01.2016 04:30
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja Re-pe »

Jari Ke kirjoitti:Peltitiiviste pitääkseen vaatii ihan ehdottomasti kannen sekä lohkon oikaisun. Ei o kolmeakaan viikkoa siitä kun yx foorumilainen ei ilmeisesti uskonu ja halusi koittaa 603:seen 606:sen tiivistettä. Ei vissiin käyny edes ajamassa vuoti siihenmalliin ja vaihtoi takas massatiivisteeseen. Kansi oli koneistettu mutta loko ei. Ja näitäkin esimerkkejä on paljon.

Sit kun molemmat pinnat koneistaa ni sitten kyllä.

Olen vähä sitä mieltä että jos 606:sen aukoo ni koneistamatta pintoja ei kannata takas nippuun laittaa peltitiivisteen kanssa. Tai voihan sen laittaa muta riski siitä ettei pidä on suuri.

Ittellä on menossa 606:sen kasaus ja kummatkin pinnat on koneistettu kun peltitiiviste liimankans laitetaan.
Juu ehdottomasti heittää lohko ja kansi koneistamo keikan jos jossain välissä tähän rupeaa peltitiivistettä laittamaan, mutta kokeillaan nyt alkuun ihan tuolla massapahvilla vht:n kera
190d 2.5d "St"
e36 328Ci M-Sport
Avatar
jussaP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ma 31.12.2007 21:21
Paikkakunta: ylivieska

Re: Kannentiivisteen vaihto Om602:seen(Kansi probleema)

Viesti Kirjoittaja jussaP »

ilmeisesti profiili kuvan autosta kyse? ihan mielenkiinnosta vaan piti alkaa kyseleen onko auto kalajoen suunnalta ostettu? alkuperäiseltä väriltään vaalean sininen tms... äkkiseltään näyttäis tutulta autolta
Vastaa Viestiin