w124 takaiskarit?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

Löytyykö keneltäkään taitoa kertoa mitkä ovat oikeat takaiskarit autooni? Perä roikkuu, jouset ovat kuitenkin ehjät ja ainakin toinen iskareista vaikuttaa antautuneen. Kyseessä siis w124 e300 diesel touring vm.96. Valmistusnumero wdb1241911f344533 kantakortista. Ainaki tuolla Merteilillä oli useampi vahtoehto, motonetissä vaan 2 erilaista.

kiitoksia avusta etukäteen! :)
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuossa olisi osa numero.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis eiköhän siellä ole tasonsäätö iskari ja nyt järjestelmä ei toimi ja pitäisi selvittää syy ensin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

atlas kirjoitti:Siis eiköhän siellä ole tasonsäätö iskari ja nyt järjestelmä ei toimi ja pitäisi selvittää syy ensin.
siks mie sinne korjaamolle meninkin että selviäisi miksi perä alhaalla. illan olen näitä tutkinut ja näyttää että sellaiset tasonsäätöiskarit siellä olisi. mistähän sais varmistuksen asialle? korjaamon ehdotus oli että vaihetaan jouset ja iskarit ja katotaan auttoiko. ei ehkä taloudellisin vaihtoehto. osanumerolla a1243203913 tulee esim autonvaraosat24.fi sivuilta kaksi eri mallia.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eikö noissa hoideta noilla palloilla tuo tasonsäätö. Eikä iskareilla.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

kukahan tän osais korjata :) eli sellaiset tasonsäätöpallotko olis hommattava? tai ainakin tutkittava että mikä vikana nykyisissä? onko tietoa kuka tätä osaisi tehdä etelä-savossa?
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja atlas »

No onko säiliössä öljyä,onko tasonsäätö tanko paikallaan ja irroittamalla se niin liikkuukose ja mitä sen liike tekee perän korkeudelle,vuotaako iskarit öljyä,onko perä kova jos pompit vaikka vetokoukunpäällä.
Siis iskareiden ja jousien vaihto ei auta ja muutenkin jouset on hennommat tavallisia.
Jos ja miten toinen iskari on antautunut..poikki ,veltto öljyt ulkona...jos öljyt ulkona niin säiliökin tyhjä.
Oletko ostanut auton juuri vai mennyt nyt rikki ja ennen ollut ok.



https://cse.google.fi/cse?cx=partner-pu ... gsc.page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Ilman kuormaahan jousien pitäisi pystyä pitämään perä kohtuu ylhäällä ja tasosäädön pitäisi kantaa vain kuorma, eli lienevät ne jousetkin kuoleentuneet jos kovin alas on tippunut perä. Kannattanee samalla vaihtaa.

Iskareihinkin sai kai ainakin joskus jotain korjaussarjaa jos vuotavat. Uudet kun ovat melko arvokkaat. Palloista ei pitäisi johtua perän tippuminen.
S124 300 TDT 4Matic -87
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itse vaihdoin juuri joku aika sitten taakse uudet jouset. Vaikka vanhat oli ehjät,niin kyllä uusilla jousilla asento muuttui paremmaksi ja vaikutus ajoonkin.Onhan tässäkin tasonsäätö ja toimii,mutta kyllä jousetkin tärkeät ovat.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joskus kun multa kyrvähti 124 farkusta iskari, niin perä roikkui todella alhaalla. syynä oli tasonsäätöiskarin varren tiiviste. siihen saa varaosana tuota tiivistettä, jos tässä nyt kyselijällä samaa vikaa. voi olla myös linjastossa vuoto, jossain siellä keulalla säiliöstä aina peräpään iskareille saakka. putket ovat rautaa ja ruostuu ajan kanssa puhki.
W201 250DT 20V
w201 190E
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

kiitoksia vastauksista! siellä siis on oletusarvoisesti aina nuo tasonsäätöiskarit? poislukien sporrtialustat yms.? nyt täytyy vaan löytää paja, joka jotain tuosta järjestelmästä tietäisi ja osaisi siihen perehtyä. lueskelin foorumilta, että jotkut ovat purkaneet posi nuita tasonsäätöjärjestelmiä, onkohan iso homma? ja tietääkö kukaan, millainen iskari siihen sitten käy?
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aina on farkussa tasonsäätö, myös sport ym alustat. Sitä ei kannata poistaa vaan kunnostaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nimen omaan, kannattaa kunnostaa ennemmin, kun vaihtaa jotain saabin iskareita sinne.

se järjestelmähän on kohtuu yksinkertanen. tutki, että mikä siellä on vikana, niin on helpompi alkaa korjaamaankin. painelinja lähtee moottorilta perään iskareille. alota nyt vaikka siitä, että katsot onko siellä nokkapellin alla säiliössä öljyä ja jos ei ole, niin jonnekkin se on sitten vuotanut. mahdollisia vuotopaikkoja on kaikki nokkapellin alta aina takaiskareille saakka.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tuo peräpään konstruktio muistuttaa hyde-citikoita sillä erotuksella, että mesessä on myös rautajouset apuna.

Eli, palleroiden tehtävänä on hoitaa jousto. Pallojen sisällä on kalvo, jonka toisella puolella on kaasua (muistaakseni typpeä, tai jotain sekoitetta) ja toiselle puolella vastaavasti nestettä. Kaasu haihtuu pikkuhiljaa pallosta (n. 10%/vuosi) ja tuo korvautuu nesteellä. Kun kaasua on hävinnyt tarpeeksi muuttuu jousitus kovaksi, kun neste ei anna periksi.

Tuossa nykyisessäni nuo pallerot vaihtoi edellinen omistaja (olen minäkin yhteen aikaisempaan ne itsekin vaihtanut), minulle jäi sitten alapäävammaisten iskareiden (tai liekö oikeampi termi työsylinteri) vaihto.

Siitä tulikin mieleeni, jotta miten nuo fiksuimmin päästetään paineettomiksi, ettei tule hydenesteet silmäklaseille? Aiemmista iskarirupeamista on niin pitkä aika, etten enää muista.
Terveisin
Tero
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mercedessourcessa on viime aikoina julkaistu self levelling suspension-aiheisia videoita. Nämä saattaa olla avuksi järjestelmää ihmetellessä https://www.youtube.com/watch?v=_Q6H1WCDsLQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

Terve taas!
Palataan aiheeseen eli on todettu tässä tapauksessa fiksummaksi vaihtaa sinne tavalliset iskarit ja poistaa tasonsäätö pelistä. Muistelen lukeneeni jopa tällä palstalla näistä vaihdetuista iskareista. Eli mitkä tuonne kävis suoraan, osaako joku ko. operaation tehnyt antaa vinkkiä?

Kiitos :D
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=69349" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

Oon tosiaan lueskellu varsin kaikki ketjut tältä foorumilta aiheesta mut ihan sellaista varmuutta ei oo oikein välittyny kenenkään posteista. Kiinnostaa just sellainen, kuka on ne tavalliset iskarit sinne vaihtanut ja vielä hyviksi havainnut ajossa. Tällä hetkellä transporter t3 etuiskarit näyttää varmimmalta lukemani perusteella. Tai sitten jos itä- suomi /etelä-savo akselilla löytyy joku, joka haluaa ja osaa tuon tasonsäädön korjata korvausta vastaan toki niin ilmoittautua voi erittäin mielellään. Ei kait sekään tasonsäädön korjaaminen poissuljettua ole, jos vaan siitä ehjä saadaan. Ei näytä ainakaan iskarien kohdalta vuotavan.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

Sopiiko farmari väykyn tasonsäätö iskarit 124 farkkuun? on ainakin silmällä kattoen ihan saman laiset
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuntoon vaan. Tapahtuuko sielä mitään jos siitä auton alla olevasta venttiilistä kääntää sitä vipua? Onko sielä säiliössä öljyä? Se hydraulipallo elikkäs paineakku toimii lisäjousena, ja öljyn määrällä iskarissa saadaan säädettyä korkeutta.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Perä roikkuu, jouset ovat kuitenkin ehjät ja ainakin toinen iskareista vaikuttaa antautuneen.
Perä ei roiku yhtään ilman lastia jos jouset on kunnossa. Tasonsäätö ei vaikuta kuormaamattoman auton asentoon. Jouset kuntoon ja sitten tasonsäätöä korjaamaan, mikä ongelma siinä edes on ?
oulaistenliikenne.fi
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

Kaipa ne sopii sit
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 takaiskarit?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei nyt ihan suoraan liity aiheeseen mutta sellainenkin ihmetys on nähty että W124 300D vm85 alkuperäiset iskarit on "väärinpäin" paikallaan :o Siis se kirkas varsi alaspäin :shock: . En oikein uskonu kun ukkeli sitä mulle selitti puhelimessa mutta sit kun näin iskarit niin kyyyyllä se niin oli ollu. Näki iskarin kiinnityssysteemeistä. Omituinen viritys enkä äkkiä keksiny syytä moiseen.

Tässä oli alkuperäiset paikoillaan meinaan tämä oli se auto joka hankittiin 118t ajettuna. Kilometrien oikeellisuus oikein kaivelemalla kaiveltiin ennen kauppoja. Kuolinpesä myi useammankin keräilyauton.

No se sikseen mutta en olis uskonu jos en olis nähny.
Vastaa Viestiin