Miten lisävalot kiinni etumaskiin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Miten lisävalot kiinni etumaskiin?

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Eli miten olette laittaneet lisävalot kiinni etumaskiin?
Tarviisi saada hieman enemmän valoa W123:sen keulalle.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Miten lisävälot kiinni etu maskiin?

Viesti Kirjoittaja Saul »

Sami S kirjoitti:Eli miten olette laittaneet lisävalot kiinni etumaskiin?
Tarviisi saada hieman enemmän valoa W123:sen keulalle.
Ovatko alkuperäiset umpiot kunnossa? Manasin aikanani W115:n surkeita valoja, mutta kun umpiot ja lasit pisti uusiksi, niin johan tuli valoa pimeyteen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Alkuperäiset ovat aika kuluneet eikä olisi oikein varaa ruveta vaihtamaan uusiinkaan.
Muutenkin tulee paljon ajeltua vilkkailla hirvi alueilla, niin ei olis lisä valo pahitteeksi.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tekee vain lisävaloille sopivat kiinnitysraudat ja laittaa kahdella pultilla maskiin kiinni, halk. n. 35mm prikat maskin taakse niin pysyy. Lisävalojen ylätuet voi laittaa pienillä puuruuveilla maskin ripaan kiinni.
w115,123,124,126,210 yms.
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Alkuperäissarja

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Sain kaverilta 190:n mesen lisävalojen alkuperäisen asennussarjan. Sopii hyvin 124:n maskiin, 123:sta en tiedä. Siinä on sellasia muovikiiloja ja rautalevyjä, jolloin valot voi laittaa kiinni jämäkästi jättämättä jälkeäkään maskiin--ja pienellä vaivalla. Oiskohan kaupallisesti saatavana 123:een, en tiedä :?:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Alkuperäissarja

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juke72 kirjoitti:Sain kaverilta 190:n mesen lisävalojen alkuperäisen asennussarjan. Sopii hyvin 124:n maskiin, 123:sta en tiedä. Siinä on sellasia muovikiiloja ja rautalevyjä, jolloin valot voi laittaa kiinni jämäkästi jättämättä jälkeäkään maskiin--ja pienellä vaivalla. Oiskohan kaupallisesti saatavana 123:een, en tiedä :?:
Siis siihen muoviritilään? Sellainen on yhdellä kaverillakin -- pirun tukeva, mutta pois otettaessa muoviosa näytti melko kurjalta, kun kiinnitysraudat oli 14 vuodessa iskostunut aika kovin kiinni.

Nykyiset pienet kevyet valot pysyy muuten kiinni ihan muovissakin, aikanaan itselläni oli W201:ssa Hellan Comet 60-valot yksinkertaisesti puskurin yläpintaan ruuvattuna eikä mitään ongelmia ollut. Ehkäpä W123:ssa voisi tehdä niin, että poraisi maskin metalliseen alareunaan, "pohjaan", siis yleisölle näkymättömään osaan reiät, joihin kiinnitettäisiin lattaraudat ja niihin sitten valot kiinni. Asian miinuspuoli olisi se, että johto pitäisi pistää kiertämään konepellin reunoja pitkin pellin takanurkista alas, kun valot nousevat konepellin mukana -- muuta haittaa tästä ihan omasta ( :oops: ) maanantaioivalluksestani on vaikea keksiä. Lisäksi valot olisi tästäkin helppo irrottaa/kiinnittää uudestaan eikä tarvittaisi kuin näkymättömiin pari reikää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Simppelisti

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Ne muovikiilat tulee silleen, että 124:n maskin kromiripojen viereen oikeinpäin ja sitte se rautasysteemi päälle. Se rauta on vaan prässätty levy joka pikkasen kompensoi keulan suunnattoman suurta kaltevuutta :lol: Ei pitäis kyllä rasittaa tai rikkoa mitään. Pitää itsellä kokeilla ja katsoa kunhan saa valot hommattua...
Rod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 11.04.2003 14:18

rekisterikilpilevyllä

Viesti Kirjoittaja Rod »

124-malliin laitoin Hellan Cometit sellaisella rekisterikilven taakse ruuvattavalla levyllä jossa on kiinnikkeet lisävaloja varten. Helppo homma, tukevat ja siistit. Autotarvikeliikkeissä on mustia ja rst.
Jos joskus mahdollisesti vaihdan autoa, lisävalopaketin saa helposti pois eikä nokkaan jää mitään jälkiä.
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

mielenkiintoista...

Viesti Kirjoittaja suzy »

oisko kuvaa siitä rekisterikilven taka tulevasta kiinniikkeestä tai mistä saa.
Yhden kerran jo ritilän vaihtanut valojen takia, ei enää kehtaisi tehdä reikiä. on nuo lisävalot sen malliset etteivät mahdu oikein mihinkään.
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Rod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 11.04.2003 14:18

Ainakin Osaset ketjulla on.

Viesti Kirjoittaja Rod »

Itse ostin tuosta Osaset ketjun kaupasta, levy maksoi jotain 20 € mustana.
( :) pitää ihan mainostaa, koska oon joskus aikoinaan suunnitellut tuota ratti-logoa ).
Rekisterikilven taakse kiinnitettävässä levyssä on se hyvä puoli että lisävalot voivat olla melko pulleat eivätkä silti ota kiinni maskiin.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Varaosamaailmassa ainakin olen nähnyt kilven taakse asennettavia levyjä ja Motonetissäkin niitä taisi olla. W201/W124-asennussarjoja maskia varten on varmaan vielä myynnissä. W123-asennussarjojakin on olemassa, mutta en tiedä saako niitä enää mistään.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Ainakin Osaset ketjulla on.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Rod kirjoitti:Itse ostin tuosta Osaset ketjun kaupasta, levy maksoi jotain 20 € mustana.
( :) pitää ihan mainostaa, koska oon joskus aikoinaan suunnitellut tuota ratti-logoa ).
Rekisterikilven taakse kiinnitettävässä levyssä on se hyvä puoli että lisävalot voivat olla melko pulleat eivätkä silti ota kiinni maskiin.
Meikäläinen silti kannustaa jotakuta W124-kuskia pistämään valot kiinni maskin alaosaan. AInakin mulla on valmiiksi muistaakeseni kuusi reikää maskin alaosassa, vaakasuorassa pinnassa. En tiedä, miksi ne on siihen tehtaalla (?) porattu, mutta niihin saa hyvin kiinni noin parin tuuman pituisen litteän raudan. Sen raudan toiseen päähän ei tarvitse kuin tehdä reikä, johon valojen kiinnitysruuvin saa kiinni. Lamppujen pitää joka tapauksessa olla sitten yhtä kaukana maskista, jos pulleat haluaa, eli miksikä niistä ei samantien tekisi tyylikkäästi maskin mukana nousevia.

Tämän toistan vielä, kun huomasin että noita reikiä on maskissa valmiiksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Alkuperäissarja

Viesti Kirjoittaja jarski »

Aku P kirjoitti:
Juke72 kirjoitti:Sain kaverilta 190:n mesen lisävalojen alkuperäisen asennussarjan. Sopii hyvin 124:n maskiin, 123:sta en tiedä. Siinä on sellasia muovikiiloja ja rautalevyjä, jolloin valot voi laittaa kiinni jämäkästi jättämättä jälkeäkään maskiin--ja pienellä vaivalla. Oiskohan kaupallisesti saatavana 123:een, en tiedä :?:
Siis siihen muoviritilään? Sellainen on yhdellä kaverillakin -- pirun tukeva, mutta pois otettaessa muoviosa näytti melko kurjalta, kun kiinnitysraudat oli 14 vuodessa iskostunut aika kovin kiinni.

Nykyiset pienet kevyet valot pysyy muuten kiinni ihan muovissakin, aikanaan itselläni oli W201:ssa Hellan Comet 60-valot yksinkertaisesti puskurin yläpintaan ruuvattuna eikä mitään ongelmia ollut. Ehkäpä W123:ssa voisi tehdä niin, että poraisi maskin metalliseen alareunaan, "pohjaan", siis yleisölle näkymättömään osaan reiät, joihin kiinnitettäisiin lattaraudat ja niihin sitten valot kiinni. Asian miinuspuoli olisi se, että johto pitäisi pistää kiertämään konepellin reunoja pitkin pellin takanurkista alas, kun valot nousevat konepellin mukana -- muuta haittaa tästä ihan omasta ( :oops: ) maanantaioivalluksestani on vaikea keksiä. Lisäksi valot olisi tästäkin helppo irrottaa/kiinnittää uudestaan eikä tarvittaisi kuin näkymättömiin pari reikää.
Miksei noista uudempien mallienkin lisävalojen kiinnitysraudoista saisi muokattua w123:n maskiin sopivat... Ei välttämättä tarvitse edes muokata, onhan valoissakin säätövaraa.

Jos taas tekisi sellaiset kiinnitysraudat niin kuin Aku neuvoi, niin pelkkä suora lattarauta ei ehkä "toimisi", pitäisi väännellä vähän mutkalle, ettei lisävalojen kiinnitysruuvit hinkuta jälkiä puskuriin.

Jos valot laittaa maskiin, niin johtojen kanssa ei tarvitse murehtia, pujottaa vain yhden tarpeeksi paksun johdon konepellin vahvikerautaa pitkin pellin takareunaan ja siitä saranan vierustaa pitkin akun viereen asennettavalle lisävaloreleelle.


Olen nähnyt w123:een asennetun lisävalot myös seuraavalla tavalla: Oli porattu puskuriin reiät sumuvalojen kohdille ja sitten pultattu valot puskuriin, sumuvalojen eteen. :x
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

W115 lisävaloasennus

Viesti Kirjoittaja Saul »

W115 lisävaloasennus onnistuisi luultavasti aika helposti. Järkeilin tässä, että uudet kevyet lisävalot menisivät varmasti ilman mitään ylätuentaa, jos ne kiinnittäisi puskurinkiinnikkeeseen. Siis riittävän vahva L-mallinen rauta, josta toinen pää puskurinkiinnitysraudan ja pultin väliin. Toinen pää sitten sopivalle korkeudelle ja siihen reikä lisävalon kiinnitystä varten. Tulisivat siihen lamppujen ja maskin välimaastoon. En kyllä ole tarkistanut "livenä".

Tietenkin tuo puskurin sisällä oleva rauta on sen verran hyvin näkyvillä W115:ssa, että siihenkin voisin kiinnittää sinne sisäpuolelle mihin vain haluaa lisäpalikat, joihin sitten voisi laittaa ne lisävalot. Eikä jäis jälkiä pois ottamisen jälkeen. Mutta puskurin kiinnityskohtaan menisi "heittämällä". W123:ssa onkin sitten ne "muovit" korin ja puskurin välissä, niin asennus ei tällä taktiikalla onnistu.

Olis meikäläiselläkin "ehjä" vanhemmanmallinen W115 etupuskuri käytettävissä, mutta joku ruudinkeksijä on mennyt poraamaan siihenkin reiät lisävaloja varten! :evil:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Kiitokset vinkistä!

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

Kävin Osasilta hakemassa kilven taakse laitettavan rosteri-telineen, on tosi tukeva. Kyllä siinä Boschin 225 varmasti pysyy. Hinta oli muuten aika suolainen: 32€ :shock:
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
saku1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 04.07.2005 18:05

Re: Kiitokset vinkistä!

Viesti Kirjoittaja saku1 »

10tumppi kirjoitti:Kävin Osasilta hakemassa kilven taakse laitettavan rosteri-telineen, on tosi tukeva. Kyllä siinä Boschin 225 varmasti pysyy. Hinta oli mu
uten aika suolainen: 32€ :shock:
ostin ite edelliseen autoon vastaavat raudat mustana siis rekkarin taakse pultattavat lisävalo raudat 11euroa,Kemijärveltä.On muuten tosi kätevä valojen kiinnityksessä eikä jää puskuriin reikiä
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Heh tässä korjataan siis seurausta eikä varsinaista syytä :P
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

valot...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

mulla o ollu noissa sitä varten aina toinen maski mihin oon vääntäny ne surutta isojen rikkojen avulla kii...tahtoo mennä kuitenki ne maskit aina pilalle. voi sit ruuvata tuetkin kunnolla siitä kromista läpi :wink:
power is nothing without control...
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: W115 lisävaloasennus

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Saul kirjoitti:W115 lisävaloasennus onnistuisi luultavasti aika helposti. Järkeilin tässä, että uudet kevyet lisävalot menisivät varmasti ilman mitään ylätuentaa, jos ne kiinnittäisi puskurinkiinnikkeeseen. Siis riittävän vahva L-mallinen rauta, josta toinen pää puskurinkiinnitysraudan ja pultin väliin. Toinen pää sitten sopivalle korkeudelle ja siihen reikä lisävalon kiinnitystä varten. Tulisivat siihen lamppujen ja maskin välimaastoon. En kyllä ole tarkistanut "livenä".
Joo sieltä vaan järeästä latasta ottaa ja tekee kiinnikkeet, mutta ylätuenta on silti hyvä olla, tärisee kuitenki sen verran, kokemuksesta voin sanoa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
lehtonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:54
Paikkakunta: KEMI

Viesti Kirjoittaja lehtonen »

Talvella asentelin itelle valot maskiin rekisterikilven taakse tulevan raudan kanssa... piti pysty suunnassa taittaa rautaa maskin muotoon ja tein kiinnitys reikiin kierteet. maskista joutui poistamaan molemmilta puolilta kaks pysty rimaa. Sitten vain pultit maskin läpi.

Näin sain laajemman rasituksen maskiin. valojen kiinnitys reijät tulivat juuri sopivasti pihalle maskin etupuolelle... siisti ja tukeva asennus...(ainakin omasta mielestä)
MB C180 -95
Avatar
massa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 15.07.2004 15:02
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja massa »

lehtonen kirjoitti:Talvella asentelin itelle valot maskiin rekisterikilven taakse tulevan raudan kanssa... piti pysty suunnassa taittaa rautaa maskin muotoon ja tein kiinnitys reikiin kierteet. maskista joutui poistamaan molemmilta puolilta kaks pysty rimaa. Sitten vain pultit maskin läpi.

Näin sain laajemman rasituksen maskiin. valojen kiinnitys reijät tulivat juuri sopivasti pihalle maskin etupuolelle... siisti ja tukeva asennus...(ainakin omasta mielestä)
Ei sulla olis laittaa lähikuvaa noista sun virityksistä. Oon meinaan ajatellu asennella ennen syksyä nuo lisävalot ja helpottais jos näkis jo valmiiksi mietityn lopputuloksen. :D
W202 C220 -93 Sport
Avatar
lehtonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:54
Paikkakunta: KEMI

Viesti Kirjoittaja lehtonen »

Tässä olis kuvia, toivottavasti niistä on apua.
Kuva
Kuva
MB C180 -95
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mallikohtaisilla kiinnityssarjoilla asennettaessa maskia ei tarvitse vääntää ruttuun ja valot pysyvät hyvin kiinni eivätkä tärise. Isotkin valot.
Kesäksi voi ottaa pois eikä jälkiä jää.

Täällä on joitain kuvia oman 124 valojen kiinnityksistä.

Samanlaisia kiinnikkeitä löytyy uudempiinkin mersumalleihin.

Tosin Avantgardemaskiin nuo kiinnikkeet eivät "passaa", joten tuleva talvi ajettaneen auton omien lisäpitkien avustamana. :(
Ajattelin laittaa pienet sumarit "kilpikiinnityspellin" avulla keulille, ilmeisesti kilven alapuolelle.
Rumathan ne on kuin p*rse, saas nähdä sitten...

lehtonen, isoja on nuo Sinun kuvat, modeemi heiluttaa valkoista lippua
oulaistenliikenne.fi
Avatar
massa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 15.07.2004 15:02
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja massa »

Kiitoksia kuvista ja linkeistä.

Onneksi on tuon "kesä" -maskin ohella vanha originaali, joten voipi sitä tarvittaessa vaikka hieman murjoa. :D

Onhan ne isot lisärit rumat, mutta ei se hirvi niitä onneksi arvostelemaan ala. 8)
W202 C220 -93 Sport
Vastaa Viestiin