Miten lisävalot kiinni etumaskiin?
Miten lisävalot kiinni etumaskiin?
Eli miten olette laittaneet lisävalot kiinni etumaskiin?
Tarviisi saada hieman enemmän valoa W123:sen keulalle.
Tarviisi saada hieman enemmän valoa W123:sen keulalle.
Re: Miten lisävälot kiinni etu maskiin?
Ovatko alkuperäiset umpiot kunnossa? Manasin aikanani W115:n surkeita valoja, mutta kun umpiot ja lasit pisti uusiksi, niin johan tuli valoa pimeyteen.Sami S kirjoitti:Eli miten olette laittaneet lisävalot kiinni etumaskiin?
Tarviisi saada hieman enemmän valoa W123:sen keulalle.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
no..
Tekee vain lisävaloille sopivat kiinnitysraudat ja laittaa kahdella pultilla maskiin kiinni, halk. n. 35mm prikat maskin taakse niin pysyy. Lisävalojen ylätuet voi laittaa pienillä puuruuveilla maskin ripaan kiinni.
w115,123,124,126,210 yms.
Alkuperäissarja
Sain kaverilta 190:n mesen lisävalojen alkuperäisen asennussarjan. Sopii hyvin 124:n maskiin, 123:sta en tiedä. Siinä on sellasia muovikiiloja ja rautalevyjä, jolloin valot voi laittaa kiinni jämäkästi jättämättä jälkeäkään maskiin--ja pienellä vaivalla. Oiskohan kaupallisesti saatavana 123:een, en tiedä
Re: Alkuperäissarja
Siis siihen muoviritilään? Sellainen on yhdellä kaverillakin -- pirun tukeva, mutta pois otettaessa muoviosa näytti melko kurjalta, kun kiinnitysraudat oli 14 vuodessa iskostunut aika kovin kiinni.Juke72 kirjoitti:Sain kaverilta 190:n mesen lisävalojen alkuperäisen asennussarjan. Sopii hyvin 124:n maskiin, 123:sta en tiedä. Siinä on sellasia muovikiiloja ja rautalevyjä, jolloin valot voi laittaa kiinni jämäkästi jättämättä jälkeäkään maskiin--ja pienellä vaivalla. Oiskohan kaupallisesti saatavana 123:een, en tiedä
Nykyiset pienet kevyet valot pysyy muuten kiinni ihan muovissakin, aikanaan itselläni oli W201:ssa Hellan Comet 60-valot yksinkertaisesti puskurin yläpintaan ruuvattuna eikä mitään ongelmia ollut. Ehkäpä W123:ssa voisi tehdä niin, että poraisi maskin metalliseen alareunaan, "pohjaan", siis yleisölle näkymättömään osaan reiät, joihin kiinnitettäisiin lattaraudat ja niihin sitten valot kiinni. Asian miinuspuoli olisi se, että johto pitäisi pistää kiertämään konepellin reunoja pitkin pellin takanurkista alas, kun valot nousevat konepellin mukana -- muuta haittaa tästä ihan omasta ( ) maanantaioivalluksestani on vaikea keksiä. Lisäksi valot olisi tästäkin helppo irrottaa/kiinnittää uudestaan eikä tarvittaisi kuin näkymättömiin pari reikää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Simppelisti
Ne muovikiilat tulee silleen, että 124:n maskin kromiripojen viereen oikeinpäin ja sitte se rautasysteemi päälle. Se rauta on vaan prässätty levy joka pikkasen kompensoi keulan suunnattoman suurta kaltevuutta Ei pitäis kyllä rasittaa tai rikkoa mitään. Pitää itsellä kokeilla ja katsoa kunhan saa valot hommattua...
rekisterikilpilevyllä
124-malliin laitoin Hellan Cometit sellaisella rekisterikilven taakse ruuvattavalla levyllä jossa on kiinnikkeet lisävaloja varten. Helppo homma, tukevat ja siistit. Autotarvikeliikkeissä on mustia ja rst.
Jos joskus mahdollisesti vaihdan autoa, lisävalopaketin saa helposti pois eikä nokkaan jää mitään jälkiä.
Jos joskus mahdollisesti vaihdan autoa, lisävalopaketin saa helposti pois eikä nokkaan jää mitään jälkiä.
mielenkiintoista...
oisko kuvaa siitä rekisterikilven taka tulevasta kiinniikkeestä tai mistä saa.
Yhden kerran jo ritilän vaihtanut valojen takia, ei enää kehtaisi tehdä reikiä. on nuo lisävalot sen malliset etteivät mahdu oikein mihinkään.
Yhden kerran jo ritilän vaihtanut valojen takia, ei enää kehtaisi tehdä reikiä. on nuo lisävalot sen malliset etteivät mahdu oikein mihinkään.
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Ainakin Osaset ketjulla on.
Itse ostin tuosta Osaset ketjun kaupasta, levy maksoi jotain 20 € mustana.
( :) pitää ihan mainostaa, koska oon joskus aikoinaan suunnitellut tuota ratti-logoa ).
Rekisterikilven taakse kiinnitettävässä levyssä on se hyvä puoli että lisävalot voivat olla melko pulleat eivätkä silti ota kiinni maskiin.
( :) pitää ihan mainostaa, koska oon joskus aikoinaan suunnitellut tuota ratti-logoa ).
Rekisterikilven taakse kiinnitettävässä levyssä on se hyvä puoli että lisävalot voivat olla melko pulleat eivätkä silti ota kiinni maskiin.
Varaosamaailmassa ainakin olen nähnyt kilven taakse asennettavia levyjä ja Motonetissäkin niitä taisi olla. W201/W124-asennussarjoja maskia varten on varmaan vielä myynnissä. W123-asennussarjojakin on olemassa, mutta en tiedä saako niitä enää mistään.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Re: Ainakin Osaset ketjulla on.
Meikäläinen silti kannustaa jotakuta W124-kuskia pistämään valot kiinni maskin alaosaan. AInakin mulla on valmiiksi muistaakeseni kuusi reikää maskin alaosassa, vaakasuorassa pinnassa. En tiedä, miksi ne on siihen tehtaalla (?) porattu, mutta niihin saa hyvin kiinni noin parin tuuman pituisen litteän raudan. Sen raudan toiseen päähän ei tarvitse kuin tehdä reikä, johon valojen kiinnitysruuvin saa kiinni. Lamppujen pitää joka tapauksessa olla sitten yhtä kaukana maskista, jos pulleat haluaa, eli miksikä niistä ei samantien tekisi tyylikkäästi maskin mukana nousevia.Rod kirjoitti:Itse ostin tuosta Osaset ketjun kaupasta, levy maksoi jotain 20 € mustana.
( pitää ihan mainostaa, koska oon joskus aikoinaan suunnitellut tuota ratti-logoa ).
Rekisterikilven taakse kiinnitettävässä levyssä on se hyvä puoli että lisävalot voivat olla melko pulleat eivätkä silti ota kiinni maskiin.
Tämän toistan vielä, kun huomasin että noita reikiä on maskissa valmiiksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Alkuperäissarja
Miksei noista uudempien mallienkin lisävalojen kiinnitysraudoista saisi muokattua w123:n maskiin sopivat... Ei välttämättä tarvitse edes muokata, onhan valoissakin säätövaraa.Aku P kirjoitti:Siis siihen muoviritilään? Sellainen on yhdellä kaverillakin -- pirun tukeva, mutta pois otettaessa muoviosa näytti melko kurjalta, kun kiinnitysraudat oli 14 vuodessa iskostunut aika kovin kiinni.Juke72 kirjoitti:Sain kaverilta 190:n mesen lisävalojen alkuperäisen asennussarjan. Sopii hyvin 124:n maskiin, 123:sta en tiedä. Siinä on sellasia muovikiiloja ja rautalevyjä, jolloin valot voi laittaa kiinni jämäkästi jättämättä jälkeäkään maskiin--ja pienellä vaivalla. Oiskohan kaupallisesti saatavana 123:een, en tiedä
Nykyiset pienet kevyet valot pysyy muuten kiinni ihan muovissakin, aikanaan itselläni oli W201:ssa Hellan Comet 60-valot yksinkertaisesti puskurin yläpintaan ruuvattuna eikä mitään ongelmia ollut. Ehkäpä W123:ssa voisi tehdä niin, että poraisi maskin metalliseen alareunaan, "pohjaan", siis yleisölle näkymättömään osaan reiät, joihin kiinnitettäisiin lattaraudat ja niihin sitten valot kiinni. Asian miinuspuoli olisi se, että johto pitäisi pistää kiertämään konepellin reunoja pitkin pellin takanurkista alas, kun valot nousevat konepellin mukana -- muuta haittaa tästä ihan omasta ( ) maanantaioivalluksestani on vaikea keksiä. Lisäksi valot olisi tästäkin helppo irrottaa/kiinnittää uudestaan eikä tarvittaisi kuin näkymättömiin pari reikää.
Jos taas tekisi sellaiset kiinnitysraudat niin kuin Aku neuvoi, niin pelkkä suora lattarauta ei ehkä "toimisi", pitäisi väännellä vähän mutkalle, ettei lisävalojen kiinnitysruuvit hinkuta jälkiä puskuriin.
Jos valot laittaa maskiin, niin johtojen kanssa ei tarvitse murehtia, pujottaa vain yhden tarpeeksi paksun johdon konepellin vahvikerautaa pitkin pellin takareunaan ja siitä saranan vierustaa pitkin akun viereen asennettavalle lisävaloreleelle.
Olen nähnyt w123:een asennetun lisävalot myös seuraavalla tavalla: Oli porattu puskuriin reiät sumuvalojen kohdille ja sitten pultattu valot puskuriin, sumuvalojen eteen.
w115,123,124,126,210 yms.
W115 lisävaloasennus
W115 lisävaloasennus onnistuisi luultavasti aika helposti. Järkeilin tässä, että uudet kevyet lisävalot menisivät varmasti ilman mitään ylätuentaa, jos ne kiinnittäisi puskurinkiinnikkeeseen. Siis riittävän vahva L-mallinen rauta, josta toinen pää puskurinkiinnitysraudan ja pultin väliin. Toinen pää sitten sopivalle korkeudelle ja siihen reikä lisävalon kiinnitystä varten. Tulisivat siihen lamppujen ja maskin välimaastoon. En kyllä ole tarkistanut "livenä".
Tietenkin tuo puskurin sisällä oleva rauta on sen verran hyvin näkyvillä W115:ssa, että siihenkin voisin kiinnittää sinne sisäpuolelle mihin vain haluaa lisäpalikat, joihin sitten voisi laittaa ne lisävalot. Eikä jäis jälkiä pois ottamisen jälkeen. Mutta puskurin kiinnityskohtaan menisi "heittämällä". W123:ssa onkin sitten ne "muovit" korin ja puskurin välissä, niin asennus ei tällä taktiikalla onnistu.
Olis meikäläiselläkin "ehjä" vanhemmanmallinen W115 etupuskuri käytettävissä, mutta joku ruudinkeksijä on mennyt poraamaan siihenkin reiät lisävaloja varten!
Tietenkin tuo puskurin sisällä oleva rauta on sen verran hyvin näkyvillä W115:ssa, että siihenkin voisin kiinnittää sinne sisäpuolelle mihin vain haluaa lisäpalikat, joihin sitten voisi laittaa ne lisävalot. Eikä jäis jälkiä pois ottamisen jälkeen. Mutta puskurin kiinnityskohtaan menisi "heittämällä". W123:ssa onkin sitten ne "muovit" korin ja puskurin välissä, niin asennus ei tällä taktiikalla onnistu.
Olis meikäläiselläkin "ehjä" vanhemmanmallinen W115 etupuskuri käytettävissä, mutta joku ruudinkeksijä on mennyt poraamaan siihenkin reiät lisävaloja varten!
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Kiitokset vinkistä!
Kävin Osasilta hakemassa kilven taakse laitettavan rosteri-telineen, on tosi tukeva. Kyllä siinä Boschin 225 varmasti pysyy. Hinta oli muuten aika suolainen: 32€
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Re: Kiitokset vinkistä!
ostin ite edelliseen autoon vastaavat raudat mustana siis rekkarin taakse pultattavat lisävalo raudat 11euroa,Kemijärveltä.On muuten tosi kätevä valojen kiinnityksessä eikä jää puskuriin reikiä10tumppi kirjoitti:Kävin Osasilta hakemassa kilven taakse laitettavan rosteri-telineen, on tosi tukeva. Kyllä siinä Boschin 225 varmasti pysyy. Hinta oli mu
uten aika suolainen: 32€
- peteracing
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: To 19.08.2004 19:43
valot...
mulla o ollu noissa sitä varten aina toinen maski mihin oon vääntäny ne surutta isojen rikkojen avulla kii...tahtoo mennä kuitenki ne maskit aina pilalle. voi sit ruuvata tuetkin kunnolla siitä kromista läpi
power is nothing without control...
Re: W115 lisävaloasennus
Joo sieltä vaan järeästä latasta ottaa ja tekee kiinnikkeet, mutta ylätuenta on silti hyvä olla, tärisee kuitenki sen verran, kokemuksesta voin sanoa.Saul kirjoitti:W115 lisävaloasennus onnistuisi luultavasti aika helposti. Järkeilin tässä, että uudet kevyet lisävalot menisivät varmasti ilman mitään ylätuentaa, jos ne kiinnittäisi puskurinkiinnikkeeseen. Siis riittävän vahva L-mallinen rauta, josta toinen pää puskurinkiinnitysraudan ja pultin väliin. Toinen pää sitten sopivalle korkeudelle ja siihen reikä lisävalon kiinnitystä varten. Tulisivat siihen lamppujen ja maskin välimaastoon. En kyllä ole tarkistanut "livenä".
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Talvella asentelin itelle valot maskiin rekisterikilven taakse tulevan raudan kanssa... piti pysty suunnassa taittaa rautaa maskin muotoon ja tein kiinnitys reikiin kierteet. maskista joutui poistamaan molemmilta puolilta kaks pysty rimaa. Sitten vain pultit maskin läpi.
Näin sain laajemman rasituksen maskiin. valojen kiinnitys reijät tulivat juuri sopivasti pihalle maskin etupuolelle... siisti ja tukeva asennus...(ainakin omasta mielestä)
Näin sain laajemman rasituksen maskiin. valojen kiinnitys reijät tulivat juuri sopivasti pihalle maskin etupuolelle... siisti ja tukeva asennus...(ainakin omasta mielestä)
MB C180 -95
Ei sulla olis laittaa lähikuvaa noista sun virityksistä. Oon meinaan ajatellu asennella ennen syksyä nuo lisävalot ja helpottais jos näkis jo valmiiksi mietityn lopputuloksen.lehtonen kirjoitti:Talvella asentelin itelle valot maskiin rekisterikilven taakse tulevan raudan kanssa... piti pysty suunnassa taittaa rautaa maskin muotoon ja tein kiinnitys reikiin kierteet. maskista joutui poistamaan molemmilta puolilta kaks pysty rimaa. Sitten vain pultit maskin läpi.
Näin sain laajemman rasituksen maskiin. valojen kiinnitys reijät tulivat juuri sopivasti pihalle maskin etupuolelle... siisti ja tukeva asennus...(ainakin omasta mielestä)
W202 C220 -93 Sport
Mallikohtaisilla kiinnityssarjoilla asennettaessa maskia ei tarvitse vääntää ruttuun ja valot pysyvät hyvin kiinni eivätkä tärise. Isotkin valot.
Kesäksi voi ottaa pois eikä jälkiä jää.
Täällä on joitain kuvia oman 124 valojen kiinnityksistä.
Samanlaisia kiinnikkeitä löytyy uudempiinkin mersumalleihin.
Tosin Avantgardemaskiin nuo kiinnikkeet eivät "passaa", joten tuleva talvi ajettaneen auton omien lisäpitkien avustamana.
Ajattelin laittaa pienet sumarit "kilpikiinnityspellin" avulla keulille, ilmeisesti kilven alapuolelle.
Rumathan ne on kuin p*rse, saas nähdä sitten...
lehtonen, isoja on nuo Sinun kuvat, modeemi heiluttaa valkoista lippua
Kesäksi voi ottaa pois eikä jälkiä jää.
Täällä on joitain kuvia oman 124 valojen kiinnityksistä.
Samanlaisia kiinnikkeitä löytyy uudempiinkin mersumalleihin.
Tosin Avantgardemaskiin nuo kiinnikkeet eivät "passaa", joten tuleva talvi ajettaneen auton omien lisäpitkien avustamana.
Ajattelin laittaa pienet sumarit "kilpikiinnityspellin" avulla keulille, ilmeisesti kilven alapuolelle.
Rumathan ne on kuin p*rse, saas nähdä sitten...
lehtonen, isoja on nuo Sinun kuvat, modeemi heiluttaa valkoista lippua
oulaistenliikenne.fi