Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DanLaid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 01.03.2010 15:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja DanLaid »

Moroota.

Onko Oulun suunnilla seppää, joka on tehnyt tuon moottorinvaihdon jo. Hommasin 09-vuotisen W204 farkun ja käyttää tuo rattiakselin lukon moottori niin laiskasti että taitaa olla vaihto ajankohtainen. Uusi moottori on tulossa, niin joutaskohan joku käydä opastavaisena kätenä joku ilta. Ilman ei tarvi tulla, saatan poronkäryt ja kaljat tarjota, tai sitten rahana.
nykyinen:
W204 .-09 200cdi
menneitä:
W203 .-06 200cdi
W202 .-00 2.4 V6
W210 .-98 300tdt
w124 .-91 200d
w202 .-94 200d
w201 .-89 200d
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Kyllä Oulussa tekijöitä on mutta ovat yksityishenkilöitä, eivät firmoja. Toivottavasti joku löytyy tai on jo löytynyt. Mitä minulla on tiedossa niin pari sataa kilometriä pitäisi ajella ennen kuin löytyy firma, joka on tehnyt noita rattilukonmoottorin vaihtoja.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Olisiko täällä viisaampaa neuvomaan. Eli alkutilanne, auto w204 facelift, rattilukko pelaa normaalisti ja auto käynnistyy. Ennakoivana huoltona ajattelin moottorin vaihdella. Avain virtalukkoon, auto käyntiin, auton sammutus ja avain nollille eli asentoon mistä sen saisi nypättyä pois. Tämän jälkeen odottelua ja akun napa irti. Sitten rattilukko irti ja sen kimppuun. Rattilukko siis auki asennossa kieli takana ja irroitus oli helppo homma. (Tosin sokat ahdistivat vähän avauksessa mutta pienellä poraamisella kannen sai pois.

Nyt kuitenkin kun luen ohjetta ja katson omaa pakettia niin molempien mikrokytkimien pitäisi olla painettuina ohjeen mukaan. Omassani ne ei kyllä olleet edes ennen piirilevyn irroitusta. Musta vipu on käytännössä valkoisen rattaan urien puolessa välissä. Nyt arvon tässä että onko mitenkään mahdollista että osat olisivat väärässä asennossa jo ennen kuin edes piirilevyä sain pois?
Eli pitääkö minun pyöritellä tämä nyt ns auki asentoon eli tuo etummainen mikrokytkimen painaja myös taka asentoon vai uskallanko kasata tämän tällaisena ja kokeilla autossa?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut juu-zo, Su 21.02.2021 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Noniin, vastauksena edelliseen viestiini. Musta lirpake lipsahtaa melko helpollakin pois rattaan uralta. Olkaa siis tarkkoina varsinkin kasauksessa! Eli jos lukko on purettu auki asennossa niin kasatkaa myös auki asennossa vaikka purun aikana olisi tuo musta vipu lipsahtanut väärälle uralle.
Eli oma vaihto operaatio sujui onnistuneesti kun epäilyksistä huolimatta päätin seurata ketjun ohjeita ja katsoin miten rattilukko on auki asennossa ja kasasin sen siihen vaikka vipu olikin purun aikana mennyt väärään asentoon.

Tässä vielä kuva vanhasta moottorista. Ylempänä on kuva miltä uusi moottori näyttää kun se ei ole vielä tummunut ollenkaan. Huomiona siis vielä että ylemmässä viestissä musta lipare on väliasennossa eli ei auki eikä kiinni asennossa.
Kuva

Mikäli mietityttää onko omat osat kasattu oikein tai miten tuo koko paketti toimii niin kannattaa ottaa piirilevy ja moottori irti ja pyöritellä valkoista ratasta molempiin suuntiin samalla katsoen miten rattilukon kieli ja tuo musta vipu tuossa toimii. Näin saa käsityksen miten tuo koko moottori toimii ja tiedät kasata sen myös oikeassa asennossa paikalleen.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Ilipo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 23.08.2017 22:21

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Isän W204 (2008) seisoi tallissa vuoden verran, vaihdoin akun ja tämän jälkeen ilmeni tämä käynnistymisongelma. Loistava ketju tästä ongelmasta - kiitoksia !

Sitten se kysymys, olisko pääkaupunkiseudulla seppää joka sais starttiongelman*** korjattua - korvausta vastaan tottakai

***ei tunnista avainta / ei starttaa.

BTW:sain auton tuosta lähikaupan pihalta kotiin kun tämän artikkelin ohjeen mukaan nostin rattia korkeussäätö vapautettuna pariin kertaan. Autossa oli tosin päällä ns. vikatila l. ajelin tuon pari kilometriä abt 30kmh, mutta sain auton kotipihaan jokatapauksessa.
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Ilipo kirjoitti: Su 07.03.2021 11:02 Isän W204 (2008) seisoi tallissa vuoden verran, vaihdoin akun ja tämän jälkeen ilmeni tämä käynnistymisongelma. Loistava ketju tästä ongelmasta - kiitoksia !

Sitten se kysymys, olisko pääkaupunkiseudulla seppää joka sais starttiongelman*** korjattua - korvausta vastaan tottakai

***ei tunnista avainta / ei starttaa.

BTW:sain auton tuosta lähikaupan pihalta kotiin kun tämän artikkelin ohjeen mukaan nostin rattia korkeussäätö vapautettuna pariin kertaan. Autossa oli tosin päällä ns. vikatila l. ajelin tuon pari kilometriä abt 30kmh, mutta sain auton kotipihaan jokatapauksessa.
MBlabille iso suositus!
Star C3 @LPR
Ilipo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 23.08.2017 22:21

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Ktos, laitoin viestiä !
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

juu-zo kirjoitti: Su 21.02.2021 15:13 Olisiko täällä viisaampaa neuvomaan. Eli alkutilanne, auto w204 facelift, rattilukko pelaa normaalisti ja auto käynnistyy. Ennakoivana huoltona ajattelin moottorin vaihdella. Avain virtalukkoon, auto käyntiin, auton sammutus ja avain nollille eli asentoon mistä sen saisi nypättyä pois. Tämän jälkeen odottelua ja akun napa irti. Sitten rattilukko irti ja sen kimppuun. Rattilukko siis auki asennossa kieli takana ja irroitus oli helppo homma. (Tosin sokat ahdistivat vähän avauksessa mutta pienellä poraamisella kannen sai pois.

Nyt kuitenkin kun luen ohjetta ja katson omaa pakettia niin molempien mikrokytkimien pitäisi olla painettuina ohjeen mukaan. Omassani ne ei kyllä olleet edes ennen piirilevyn irroitusta. Musta vipu on käytännössä valkoisen rattaan urien puolessa välissä. Nyt arvon tässä että onko mitenkään mahdollista että osat olisivat väärässä asennossa jo ennen kuin edes piirilevyä sain pois?
Eli pitääkö minun pyöritellä tämä nyt ns auki asentoon eli tuo etummainen mikrokytkimen painaja myös taka asentoon vai uskallanko kasata tämän tällaisena ja kokeilla autossa?
Tämä on hyvin yleinen tilanne ja osia kun pyörittelee niin huomaa miten ne liikkuvat. Ja auki-asennossa avatussa rattilukossa molemmat mikrokytkimet ovat siis painettuina. Voi olla, että sähköttömyyden ja liikuttelun takia juuri tuo musta osa liikkuu hieman ja avaamisen jälkeen se näyttää olevan vapaana eikä painettuna. Tästä huolimatta toimivana puretun auton rattilukko tulee kasata molemmat mikrokytkimet painetuiksi. Näin auto toimii jatkossakin.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
Ed Hunter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 16.02.2016 19:38

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ed Hunter »

Alko tuossa omassa -10 vuosimallisessa temppuilemaan ohjauslukko (240tkm). Aina aamuisin liikkeelle lähtiessä pelaa hyvin ja surahtaa ku laittaa avaimen virtalukkoon, mutta heti kun sammuttaa ja yrittää uudestaan niin ei tapahdu mitään. Ei virtoja yms. vaan pimeänä pyssyy. Avain pitää ottaa virtalukosta, että lukko surahtaa kiinni ja kymmenkunta minsaa kun oottelee niin alkaa taas toimia, mutta surahtaa monesti vasta kun avainta kääntää napsun starttia kohti, ei siis heti avaimen mennessä lukkoon, ja ehkä vähän laiskemmalta tuntuu surina. Taas aamulla/muutaman tunnin "jäähdyttelyn" jälkeen pelaa heti avaimen lupsahdettua virtalukkoon. Ei ole väliä kummalla avaimella mesoaa.

Käytin tänään auton konttorilla ja ooteltiin alustan tarkastuksen jälkeen katsurin kanssa jäähtymistä tovi :D

Viittaako oireet, että voisi korjaantua ohjauslukon moottori vaihtamalla?
S212 250CDI
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Ed Hunter kirjoitti: Ti 23.03.2021 13:57 Alko tuossa omassa -10 vuosimallisessa temppuilemaan ohjauslukko (240tkm). Aina aamuisin liikkeelle lähtiessä pelaa hyvin ja surahtaa ku laittaa avaimen virtalukkoon, mutta heti kun sammuttaa ja yrittää uudestaan niin ei tapahdu mitään. Ei virtoja yms. vaan pimeänä pyssyy. Avain pitää ottaa virtalukosta, että lukko surahtaa kiinni ja kymmenkunta minsaa kun oottelee niin alkaa taas toimia, mutta surahtaa monesti vasta kun avainta kääntää napsun starttia kohti, ei siis heti avaimen mennessä lukkoon, ja ehkä vähän laiskemmalta tuntuu surina. Taas aamulla/muutaman tunnin "jäähdyttelyn" jälkeen pelaa heti avaimen lupsahdettua virtalukkoon. Ei ole väliä kummalla avaimella mesoaa.

Käytin tänään auton konttorilla ja ooteltiin alustan tarkastuksen jälkeen katsurin kanssa jäähtymistä tovi :D

Viittaako oireet, että voisi korjaantua ohjauslukon moottori vaihtamalla?
Ei vaikuta ohjauslukkovialta (=rattilukko). Oireet sinänsä täsmäävät mutta oireilun pitäisi olla jatkuvaa eikä kiinni esim. auton seisottamisesta. Enemmän viittaisi virtalukon puolelle jos avaimet ovat ehjät kuten olettaa saattaa koska vika on sama molemmilla avaimilla. Tätä pitäisi tutkia testerillä (=starilla) niin näkisi mitä se jää vaille kun käynnistuslupaa ei tule. Vai onko jossain mekaaninen vika, esim startti? Arvailu kuitenkin turhaa, joten tarkempaa tutkimista testerin avulla.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
MB-lab
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 05.09.2016 20:28
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja MB-lab »

Ed Hunter kirjoitti: Ti 23.03.2021 13:57 Alko tuossa omassa -10 vuosimallisessa temppuilemaan ohjauslukko (240tkm). Aina aamuisin liikkeelle lähtiessä pelaa hyvin ja surahtaa ku laittaa avaimen virtalukkoon, mutta heti kun sammuttaa ja yrittää uudestaan niin ei tapahdu mitään. Ei virtoja yms. vaan pimeänä pyssyy. Avain pitää ottaa virtalukosta, että lukko surahtaa kiinni ja kymmenkunta minsaa kun oottelee niin alkaa taas toimia, mutta surahtaa monesti vasta kun avainta kääntää napsun starttia kohti, ei siis heti avaimen mennessä lukkoon, ja ehkä vähän laiskemmalta tuntuu surina. Taas aamulla/muutaman tunnin "jäähdyttelyn" jälkeen pelaa heti avaimen lupsahdettua virtalukkoon. Ei ole väliä kummalla avaimella mesoaa.

Käytin tänään auton konttorilla ja ooteltiin alustan tarkastuksen jälkeen katsurin kanssa jäähtymistä tovi :D

Viittaako oireet, että voisi korjaantua ohjauslukon moottori vaihtamalla?
on tulnut vasta kans näin oireleva rattilukko jos ennen joku korjannu ja joku väärä rasva siällä.

mutta testerilla paras voin katsoa pk seudulla
Avatar
Ed Hunter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 16.02.2016 19:38

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ed Hunter »

MB-lab kirjoitti: Pe 26.03.2021 15:20
Ed Hunter kirjoitti: Ti 23.03.2021 13:57 Alko tuossa omassa -10 vuosimallisessa temppuilemaan ohjauslukko (240tkm). Aina aamuisin liikkeelle lähtiessä pelaa hyvin ja surahtaa ku laittaa avaimen virtalukkoon, mutta heti kun sammuttaa ja yrittää uudestaan niin ei tapahdu mitään. Ei virtoja yms. vaan pimeänä pyssyy. Avain pitää ottaa virtalukosta, että lukko surahtaa kiinni ja kymmenkunta minsaa kun oottelee niin alkaa taas toimia, mutta surahtaa monesti vasta kun avainta kääntää napsun starttia kohti, ei siis heti avaimen mennessä lukkoon, ja ehkä vähän laiskemmalta tuntuu surina. Taas aamulla/muutaman tunnin "jäähdyttelyn" jälkeen pelaa heti avaimen lupsahdettua virtalukkoon. Ei ole väliä kummalla avaimella mesoaa.

Käytin tänään auton konttorilla ja ooteltiin alustan tarkastuksen jälkeen katsurin kanssa jäähtymistä tovi :D

Viittaako oireet, että voisi korjaantua ohjauslukon moottori vaihtamalla?
on tulnut vasta kans näin oireleva rattilukko jos ennen joku korjannu ja joku väärä rasva siällä.

mutta testerilla paras voin katsoa pk seudulla
Kiitokset herroille MB-lab ja Ocky vastauksista. Vähän epäilin itsekkin, että välttämättä vika ei ole ohjauslukossa vaan voi olla myös virtalukossa, mutta testeriin pitää rientää. Jonku verran tuli googlella vastaan avaimen käämin rikkoutumisia, mutta että molemmat avaimet, niin ei ole uskottava oikein sekään. Eikä ole ainakaan omana omistusaikana korjattu lukkoa. Hain tämän saksasta 2016 ja merkkiliikkeen mukaan ensimmäiseltä omistajalta ja pelannut kuten pitää tähän talveen asti. Tainnu ehkä kolmesti koko omistusaikana tehdä aikaisemmin niin, että lukko aukeaa, mutta ei starttaa, avain irti ja takaisin niin taas mennään. Pistänyt kuun asennon piikkiin. (edit.) Niin ja sen verran olen katsellut, että ei ole mitenkään likaisetkaan sen enempää virtalukon kuin avaimenkaan "silmät".

Olen Rovaniemellä, joten vähän lähempää pitäs testeri löytää. Tietääkö kukaan tällä perällä harrastelijaa? Käyttää, kuhan kerkeää, merkkihuollossa josko osaisivat tutkia.
S212 250CDI
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Kyösti Mäntyniemi on tehnyt tästä vaihtotyöstä hyvän videon youtubeen. Tästä näkyy olennaiset ongelmakohdat eli sokkien irrotus rattilukkoa aukaistaessa sekä mikrokytkimien paikalleen asettaminen moottorin vaihtamisen jälkeen. Toivottavasti Kyösti Mäntyniemi antaa luvan jakaa tätä videota tänne, tämä havainnollistaa vaihtamista hyvin ennen kuin aloitat itse operaation.

https://www.youtube.com/watch?v=JE2tJwsQnZ8
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Autoliike oli toimittamassa ostamaani W212 -10 minulle, kun kesken ajon autossa oli syttynyt ajoneston merkkivalo ja ohjaus oli mennyt jäykäksi (myyjä kertoi näin). Myyjäliikkeen huolto ei löytänyt vikaa ja auto menee nyt merkkikorjaamolle. Tämän enempää en tässä vaiheessa tiedä. Voisiko tämä vika viitata tähän virtalukkovikaan?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

AaPoo kirjoitti: Ti 13.07.2021 20:14 Autoliike oli toimittamassa ostamaani W212 -10 minulle, kun kesken ajon autossa oli syttynyt ajoneston merkkivalo ja ohjaus oli mennyt jäykäksi (myyjä kertoi näin). Myyjäliikkeen huolto ei löytänyt vikaa ja auto menee nyt merkkikorjaamolle. Tämän enempää en tässä vaiheessa tiedä. Voisiko tämä vika viitata tähän virtalukkovikaan?
Ei todennäköisesti ole tästä rattilukonongelmasta kyse. Tämä oireilee autoa käynnistettäessä kun avainta laitetaan virtalukkoon tai sammutettaessa kun avain otetaan virtalukosta. Ajon aikana tätä vikaa ei tule koska silloin rattilukko on jatkuvasti auki ja autolla on käyntilupa.

Mainitsemasi vika voisi viitata ohjaustehostimeen.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 743
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Meillä heitti W219:n ohjauksen jäykäksi, kun yksi ABS kehä sanoi sopimuksensa irti.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Kysytääs vielä uusiksi toinen tyhmä kysymys tästä rattilukosta, kun en saanut tätä ketjua lukemalla täyttä varmuutta. Auto on tosiaan W212 -10 350cdi 4m ja tässä on rattivaihteet. Auto on vieläkin huollossa toisesta syystä, joten en pääse asiaa tarkastamaan autosta. Onko tässä tuo hajoava rattilukko vai pelkästään tuo EIS/virtalukkovika?

EDIT:
Ja vastataan itselle, näyttäisi EPC:n perusteella olevan numero 200 rattilukko tässä rattivaihteisessa (212.289).

http://mbepc.net/1/fg/e/d21/212289/0/46/075#gsc.tab=0

Taidan vaihtaa ennakoivasti rattilukon moottorin ja toimittaa myös virtalukon ennakoivasti korjattavaksi, D->P väärässä kohtaa liikenteessä ei houkuta.
S212 E350CDI 4Matic 2009
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja racer123 »

AaPoo kirjoitti: Pe 16.07.2021 11:16 Kysytääs vielä uusiksi toinen tyhmä kysymys tästä rattilukosta, kun en saanut tätä ketjua lukemalla täyttä varmuutta. Auto on tosiaan W212 -10 350cdi 4m ja tässä on rattivaihteet. Auto on vieläkin huollossa toisesta syystä, joten en pääse asiaa tarkastamaan autosta. Onko tässä tuo hajoava rattilukko vai pelkästään tuo EIS/virtalukkovika?

EDIT:
Ja vastataan itselle, näyttäisi EPC:n perusteella olevan numero 200 rattilukko tässä rattivaihteisessa (212.289).

http://mbepc.net/1/fg/e/d21/212289/0/46/075#gsc.tab=0

Taidan vaihtaa ennakoivasti rattilukon moottorin ja toimittaa myös virtalukon ennakoivasti korjattavaksi, D->P väärässä kohtaa liikenteessä ei houkuta.
Huomaa, että rattilukko koskee vain autoja, joissa ei ole varustekoodia 279 = electronic gear change = rattivaihteet. Rattilukko ei siis koske sun autoa, tuo D:ltä P:lle heittäminen ilmeisesti koskee.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Sillälailla. Kai tässä nyt kuitenkin on tuo hajoava virtalukko? :o
S212 E350CDI 4Matic 2009
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

racer123 kirjoitti: Pe 16.07.2021 14:12
AaPoo kirjoitti: Pe 16.07.2021 11:16 Kysytääs vielä uusiksi toinen tyhmä kysymys tästä rattilukosta, kun en saanut tätä ketjua lukemalla täyttä varmuutta. Auto on tosiaan W212 -10 350cdi 4m ja tässä on rattivaihteet. Auto on vieläkin huollossa toisesta syystä, joten en pääse asiaa tarkastamaan autosta. Onko tässä tuo hajoava rattilukko vai pelkästään tuo EIS/virtalukkovika?

EDIT:
Ja vastataan itselle, näyttäisi EPC:n perusteella olevan numero 200 rattilukko tässä rattivaihteisessa (212.289).

http://mbepc.net/1/fg/e/d21/212289/0/46/075#gsc.tab=0

Taidan vaihtaa ennakoivasti rattilukon moottorin ja toimittaa myös virtalukon ennakoivasti korjattavaksi, D->P väärässä kohtaa liikenteessä ei houkuta.
Huomaa, että rattilukko koskee vain autoja, joissa ei ole varustekoodia 279 = electronic gear change = rattivaihteet. Rattilukko ei siis koske sun autoa, tuo D:ltä P:lle heittäminen ilmeisesti koskee.
Tähän on sanottava, että näin sen pitäisi olla. En tiedä mistä johtuu enkä ole asiaa itse omin silmin varmistanut mutta on kertaalleen yksi henkilö puhelimessa todennut, että "onhan tässä rattivaihteet mutta otin juuri käteeni rattilukkopaketin". Ei tietoa oliko auto jokin muunnosauto vai mikä tarina sillä oli mutta sellainen poikkeus on tullut vastaan vaikka pitäisi olla mahdotonta.

Parhaiten sen selvittää katsomalla/ kokeilemalla. Ainakin rattilukon surahdus avainta laittaessa ja poisottaessa on melko varma merkki tässä ketjussa käsiteltävän rattilukon olemassaolosta.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
Ed Hunter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 16.02.2016 19:38

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ed Hunter »

Ed Hunter kirjoitti: Ma 29.03.2021 15:33
MB-lab kirjoitti: Pe 26.03.2021 15:20
Ed Hunter kirjoitti: Ti 23.03.2021 13:57 Alko tuossa omassa -10 vuosimallisessa temppuilemaan ohjauslukko (240tkm). Aina aamuisin liikkeelle lähtiessä pelaa hyvin ja surahtaa ku laittaa avaimen virtalukkoon, mutta heti kun sammuttaa ja yrittää uudestaan niin ei tapahdu mitään. Ei virtoja yms. vaan pimeänä pyssyy. Avain pitää ottaa virtalukosta, että lukko surahtaa kiinni ja kymmenkunta minsaa kun oottelee niin alkaa taas toimia, mutta surahtaa monesti vasta kun avainta kääntää napsun starttia kohti, ei siis heti avaimen mennessä lukkoon, ja ehkä vähän laiskemmalta tuntuu surina. Taas aamulla/muutaman tunnin "jäähdyttelyn" jälkeen pelaa heti avaimen lupsahdettua virtalukkoon. Ei ole väliä kummalla avaimella mesoaa.

Käytin tänään auton konttorilla ja ooteltiin alustan tarkastuksen jälkeen katsurin kanssa jäähtymistä tovi :D

Viittaako oireet, että voisi korjaantua ohjauslukon moottori vaihtamalla?
on tulnut vasta kans näin oireleva rattilukko jos ennen joku korjannu ja joku väärä rasva siällä.

mutta testerilla paras voin katsoa pk seudulla
Kiitokset herroille MB-lab ja Ocky vastauksista. Vähän epäilin itsekkin, että välttämättä vika ei ole ohjauslukossa vaan voi olla myös virtalukossa, mutta testeriin pitää rientää. Jonku verran tuli googlella vastaan avaimen käämin rikkoutumisia, mutta että molemmat avaimet, niin ei ole uskottava oikein sekään. Eikä ole ainakaan omana omistusaikana korjattu lukkoa. Hain tämän saksasta 2016 ja merkkiliikkeen mukaan ensimmäiseltä omistajalta ja pelannut kuten pitää tähän talveen asti. Tainnu ehkä kolmesti koko omistusaikana tehdä aikaisemmin niin, että lukko aukeaa, mutta ei starttaa, avain irti ja takaisin niin taas mennään. Pistänyt kuun asennon piikkiin. (edit.) Niin ja sen verran olen katsellut, että ei ole mitenkään likaisetkaan sen enempää virtalukon kuin avaimenkaan "silmät".

Olen Rovaniemellä, joten vähän lähempää pitäs testeri löytää. Tietääkö kukaan tällä perällä harrastelijaa? Käyttää, kuhan kerkeää, merkkihuollossa josko osaisivat tutkia.
Unohtui päivittää tämän korjaus.

Purin virtalukon ja puhditselin paineilmalla. Pelannut siitä asti täysin moitteetta. Lukko ei ollut mitenkään erityisen likainen, oikeastaan kuin pakasta vedetty mutta nähtävästi joku pölypartikkeli sotki sopivasti avaimen pulssia piirille.

Hämmentävää oli siis se, että ilmojen ja virtalukon lämmetessä toiminta heikkeni. Kylmänä aamuisin aina laakista. Päivän pidentyessä sai pitempään "jäähdytellä" ennen uutta starttia, joskus jopa tunnin, mutta aina lähti ennen pitkää. Vika viittasi kyllä jonkin MCUn konkan kyrvähtämiseen tai vastaavaan tyypilliseen elektroniikkavikaan, mutta hyvä näin.
S212 250CDI
JAFI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 23.05.2021 22:30

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja JAFI »

Kysyisin hiukan neuvoa, kun rattilukon moottori hyytyi kesken kaiken sekä virtoja ei saanut enää uudestaan päälle, että olisi saanut rattilukon vapautettua. Purin koko himmelin ja irrotin ohjauslukon katkaisemalla sen m8 pultin ja porasin lopun jämän pois. Irrotin sokat seuraavaksi ja avasin kannen varovasti, niin molemmat microkytkimet olivat vapaana eli siirto oli jäänyt kesken. Ja nyt sitten se kysymys, eli jätänkö rattaan siihen paikkaan, kun se on pysähtynyt vai käännänkö sen LUKKO-asentoon takaisin, jotta vain yksi microkytkin painettuna?

Virtoja tosiaan autoon ei saanut enää päälle ja rattilukko oli päällä, kun aloitin tämän purkamisen ohjeiden mukaan mitä ketjussa on kerrottu. Autona toimii W212 -10.

Itse asiaa miettisin, että pitäisi varmaan kääntää takaisin LUKKO-asentoon, koska virtoja ei tullut ja ratti oli lukossa, niin varmasti virtalukossa on edelleen tieto, että on lukossa. Vai olenko pahasti väärässä asian suhteen.
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Laitat sen samalla tavalla mitä se oli kun irrotit sen. Ei kannata käännellä mihinkään koska siellä on nyt tieto miten mikrokytkimet olivat viimeksi eli hetkellä, jolloin moottori lopetti toimintansa. Tai siis voi niitä osia pyöritellä testausmielessä mutta kasatessa ne pitää laittaa siten miten ne oli kun sen purit.

Lukossaolevan rattilukon purkaminen on aina hieman epävarmaa ja riskialtista juuri näistä syistä, varma osien asennon tarkistaminen voi olla hankalaa. Mutta pääpointti on, osat samalla tavalla kuin purkaessa ja mikrokytkimet samalla tavalla painettuina/ painamattomina kuin mitä ne oli kun osa irrotettiin autosta. Myös musta muoviosa, joka siirtelee lukonkieltä, laitettava samalle uralle.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
JAFI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 23.05.2021 22:30

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja JAFI »

No nyt on romut laitettu takaisin nippuun ja koeajot suoritettu. Hyvin heräs heti henkiin, kun avaimen käytti virtalukossa.
Isot kiitokset Ockylle osasta sekä hyvistä ohjeista ja neuvoista.
Avatar
robotnja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 12.07.2019 20:41
Paikkakunta: Vuokatti

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja robotnja »

No niin.
Sisälokaria piti käyttää autosta irti ja sitten kun asensin takaisin lokarin ja renkaan, huomasin sitten pöydällä yhden muovimutterin. Sitten väänsin ihan kunnolla rattia oikealle ja tempaisin avaimen pois, että akkukoneella sopii laittamaan mutterin takaisin.
Ja sittenpä ei enää lukko pelaa. Avaimen kun laittaa niin kuuluu kolme napsausta mutta moottori ei äännä.
Jonkun aikaa kun vekslasi niin nyt ratti pyörii mutta roksahtelee, varmaankiin lukon salpaan.

Pitää vielä tänään tutkia ja purkaa mutta ilmeisesti moottori on sökö??

Oliko jollakulla vielä moottoria myytävänä?? Auto W204.
Avatar
robotnja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 12.07.2019 20:41
Paikkakunta: Vuokatti

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja robotnja »

hyvillä ohjeilla oli helppo purkaa. mustaa töhkää piirilevyllä ja moottorin perässä. suoraan akkuun kun kytki niin ei pyörinyt ennenkuin käsillä antoi alku vauhtia ja silloinkin vaivalloisesti. nyt ei puutu kun uusi moottori....
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja kankkis »

robotnja kirjoitti: Su 26.12.2021 11:03 hyvillä ohjeilla oli helppo purkaa. mustaa töhkää piirilevyllä ja moottorin perässä. suoraan akkuun kun kytki niin ei pyörinyt ennenkuin käsillä antoi alku vauhtia ja silloinkin vaivalloisesti. nyt ei puutu kun uusi moottori....
Aloitus viestissä linkki toriin missä laadukas moottori myynnissä
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
robotnja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 12.07.2019 20:41
Paikkakunta: Vuokatti

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja robotnja »

joo laitoin sinne viestiä, ei ilikiä soittaa näin Joulunpyhinä vaikka hätä on suurin....



Ja sieltä olikin otettu yhteyttä jo ennen yhtätoista.
Näillä näkymin osa paikallaan jo tiistaina.
Avatar
robotnja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 12.07.2019 20:41
Paikkakunta: Vuokatti

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja robotnja »

Nyt on moottori paikallaan ja hienosti pelaa.
Oli "puolivälinjumi" tilanne joka vähän jännitti. Pultti poikki meningillä niin varmasti osat on samassa asennossa.

Kunniamaininta Ockylle jolta löytyi moottori ja postitti sen helv.... nopeasti.

:thumbup:
pasi76
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 01.01.2022 18:13

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja pasi76 »

W204 -11 rupesi eilen kenkkuilemaan. Marmorilla sanoivat pari vuotta sitten että virtalukonpohja on pskana. Avainta kääntäessä asennosta toiseen tuntuu pykäliä. Pitäisi kait pyöriä vapaasti asennosta toiseen(?), mutta tonnilla voivat korjata. Tuommonen se on kuitenkin aina ollut, enkä tarttunut tarjoukseen. Samoin rattilukko on surissut satunnaisesti aika laiskasti. "Kait se pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa."

Mutta takaisin eiliseen: mItään ei tapahtunut vaikka käänsi avaimesta. Kolmannella - viidennellä sisään syötöllä vasta surautti rattilukon auki ja herätti mittariston. "Hyvin alkaa 2022 ..." ja taitaa sattua takataskuun aika lujasti.
Nettiä selaamaan ja jostain tarttui mieleen, että avaimessa olisi optinen tunnistus virtalukkoon. Olin itse ajatellut rfidiä tms. Noh, kännykän latausliittimen saa kerran vuoteen kaivella PUUTIKULLA tyhjäksi taskunöyhtästä, että ottaa latausjohdon pohjaan saakka. Onkohan mursun virtalukkoon muuttanut joku orava tms ettei valo enää kulje ... Avainten syynäys ja näyttivät ihan hyviltä. Kohti autoa ja virtalukon läpyskä oli ihan harmaa. Sormea kieleen ja kaivelemaan. Joku orava sinne oli pesää rakentanut. Lukko taas kiiltävänä ja pikkupojan jännityksellä avainta kokeilemaan. Loikkasi kuin sata jänistä!

Joten niitä virtalukon pintojakin kannattaa silloin tällöin pyyhkästä. Pitää ottaa tuo moottorin vaihtokin kalenteriin vielä kun se toimii. Kiitoksia Ockylle ja muille hyvistä ohjeista. Ei vaikuta olevan amerikantemppu.
Vastaa Viestiin