Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Ocky kirjoitti:Kannattaa varmaan jättää seuranta-asteelle tässä vaiheessa. Seurailee uusiutuuko ongelma ja kuulostelee rattilukonmoottoria onko se nopea vai laiska surahtaja. Nopealla tarkoitan sellaista alle puolen sekunnin surahdusta ja nopeaa sähkömoottorin ääntä.
Samalla lailla nopeasti se on surahtanut aina kun auto on minulla ollut. Eli kunnossa ainakin toistaiseksi. Autolla ajettu alle 200 tkm. Ei ole nyt muutamaan päivään tehnyt samanlaista käynnistymättömyysongelmaa. Kyseessä voisi tosiaan olla joku avaimen tunnistusongelma, jos kerran sinullakin on sellaista ollut.

Mutta sitten noista rattivaihteellisista W212:sista. On kai niissä joku rattilukko väkisinkin oltava, eikös lakikin ole sellaisen vaatinut jo vaikka kuinka kauan? Voisiko olla mahdollista, että niissä kaikissa on sittenkin vastaavanlainen rattilukon moottori kuin W204:ssäkin, mutta lukon moottorin ääntä ei vain syystä tai toisesta huomaa? Joko se on niin tiiviisti koteloitu, tai sitten moottori surahtaa esim. auton lukot avattaessa, jolloin kuljettaja on auton ulkopuolella.
S204
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5257
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jonze kirjoitti: Mutta sitten noista rattivaihteellisista W212:sista. On kai niissä joku rattilukko väkisinkin oltava, eikös lakikin ole sellaisen vaatinut jo vaikka kuinka kauan? Voisiko olla mahdollista, että niissä kaikissa on sittenkin vastaavanlainen rattilukon moottori kuin W204:ssäkin, mutta lukon moottorin ääntä ei vain syystä tai toisesta huomaa? Joko se on niin tiiviisti koteloitu, tai sitten moottori surahtaa esim. auton lukot avattaessa, jolloin kuljettaja on auton ulkopuolella.
Ei laki/asetus sitä vaadi

Semmoisiin autoihin missä sitä uutena ole
Mökkillä
'
Kukenukem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 10.10.2019 21:48

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Kukenukem »

Nostanpas vähän. Tänään teki S204 -11 sillä lailla, että avain sujahti lukkoon ja pyörikin siellä, mutta ei kuulunut surinaa eikä auto startannut. Käytin avaimen pois ja yritin uudestaan niin toimi taas oikein. Auto on ollut itsellä vasta vajaan vuoden enkä ole kyllä huomannut surinassa mitään muutosta tuona aikana, mutta kyllä se varmaan voisi terävämpikin olla. Pitänee ottaa Ockyyn yhteyttä ja hommata uusi moottori ennen kuin vika pahenee. Saattoihan se varmaan olla myös jokin tunnistushäiriö avaimessa? Autolla on ajettu 250tkm.
S204 220 CDI -11
W126 500 SE -87
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Kukenukem kirjoitti:Nostanpas vähän. Tänään teki S204 -11 sillä lailla, että avain sujahti lukkoon ja pyörikin siellä, mutta ei kuulunut surinaa eikä auto startannut. Käytin avaimen pois ja yritin uudestaan niin toimi taas oikein. Auto on ollut itsellä vasta vajaan vuoden enkä ole kyllä huomannut surinassa mitään muutosta tuona aikana, mutta kyllä se varmaan voisi terävämpikin olla. Pitänee ottaa Ockyyn yhteyttä ja hommata uusi moottori ennen kuin vika pahenee. Saattoihan se varmaan olla myös jokin tunnistushäiriö avaimessa? Autolla on ajettu 250tkm.
Hyvinhän tuo onkin kestänyt jos ei ole mitään tehty 250tkm mennessä. Huoltotoimena tuon moottorin vaihto onkin huomattavasti helpompi ja vaihtovaiheessa asennusvirheen riski on selkeästi pienempi kuin jos rattilukko jumittuu ja auto ei enää toimikaan. Tämä kannattaa aina tehdä huoltavana toimenpiteenä jos/kun vaan tiedostaa tämän ongelman.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Kukenukem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 10.10.2019 21:48

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Kukenukem »

Dodiin. Tulipahan eilen vaihdettua rattilukon moottori. Kaikkinensa homma otti kolme tuntia sisältäen kauppareissun Puuiloon työkalujen ostoon kun rattilukkopaketin sokat ei meinanneet alkaa irtoamaan. Haastavin osa ainakin käytettävissä olleilla työkaluilla oli alumiinirungon ratinpuoleisten torxien löysääminen ja edellä mainittu sokkien irrotus. Sokat lähti lopulta ruuvaamalla ruuvi sokan sisään ja ruuvia vetämällä. Vanha moottori oli kyllä ulostanut mustaa töhnää pitkin piirilevyä joten vaihto oli varmasti paikallaan. Kyllä kuumotti koekäynnistystilanteessa, että tuliko ryssittyä sen rattilukon hammaspyörän asennon kanssa, mutta toistaiseksi tuntuu toimivan ja äänikin muuttui sähäkämmäksi. Jännityksellä odottanut tänään joka startilla, että miten käy. Toistaiseksi all good. Kiitos Ockylle hyvästä ketjusta!
S204 220 CDI -11
W126 500 SE -87
AnziR
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 26.03.2020 00:20

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja AnziR »

Onko kukaan uskaltanut laittaa noita emulator/ simulator systeemejä, jotka kytketään siihen vihreään liittimeen? Niin kauan kuin se rattilukko pysyy auki, niin tuolla huijausboksilla saa simuloitua sen rattilukon toiminnan. Mitään ei kaiketi tarvitse irrottaa. Tämän jälkeen ei valitettavasti ole rattilukkoa lainkaan, mutta ongelma rattilukon mielivaltaisesta toiminnasta loppuu.
Moottorin uusiminen ei ole kallis homma, mutta onko kokemuksia tuosta kenelläkään? Kiinanpojilla niitä tuntuu olevan myynnissä, joka tietysti aina arvelluttaa, mutta tuskin niitä alkuperäisiä moottoreitakaan germaaniassa valmistetaan.
Toinen variaatio: huijausboksi asennetaan sen alkuperäisen rattilukkopaketin tilalle, eli alkuperäisiltä muodoiltaan samanlainen. Tässäkään mallissa ei ole enää rattilukkoa asennuksen jälkeen.
Omat ajatukset heräsivät eilen, kun rouva ilmoitti että vasta kolmannella kerralla sai autonsa (W204 220cdi 4matic -14) heräämään. Asia toki mainittiin minulle vain sivulauseessa koska ongelmahan poistui :D
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Ocky »

AnziR kirjoitti:Onko kukaan uskaltanut laittaa noita emulator/ simulator systeemejä, jotka kytketään siihen vihreään liittimeen? Niin kauan kuin se rattilukko pysyy auki, niin tuolla huijausboksilla saa simuloitua sen rattilukon toiminnan. Mitään ei kaiketi tarvitse irrottaa. Tämän jälkeen ei valitettavasti ole rattilukkoa lainkaan, mutta ongelma rattilukon mielivaltaisesta toiminnasta loppuu.
Moottorin uusiminen ei ole kallis homma, mutta onko kokemuksia tuosta kenelläkään? Kiinanpojilla niitä tuntuu olevan myynnissä, joka tietysti aina arvelluttaa, mutta tuskin niitä alkuperäisiä moottoreitakaan germaaniassa valmistetaan.
Toinen variaatio: huijausboksi asennetaan sen alkuperäisen rattilukkopaketin tilalle, eli alkuperäisiltä muodoiltaan samanlainen. Tässäkään mallissa ei ole enää rattilukkoa asennuksen jälkeen.
Omat ajatukset heräsivät eilen, kun rouva ilmoitti että vasta kolmannella kerralla sai autonsa (W204 220cdi 4matic -14) heräämään. Asia toki mainittiin minulle vain sivulauseessa koska ongelmahan poistui :D
Minulla ei ole tiedossa, että kukaan olisi laittanut noita bokseja. Varmasti joku on laittanut mutta tietoa asiasta en ole löytänyt ainakaan suomalaisilta forumeilta. Kyseisten boksien toiminnasta tai laadusta ei ole mitään tietoa, omaan en ole uskaltanut kokeilla. Pitäisi olla välineet (=star) vikojen korjaamiseen jos jotakin ongelmia tulee.

Muutenhan tuossa boksissa ei ole ongelmaa mutta jos sattuu tarkka katsastusmies ja autossa pitäisi olla toimiva rattilukko niin puuttuvasta rattilukosta tulee hylsy katsastuksesta. Tämä on tietenkin jokaisen oma tietoinen riski jos boksit vaan ovat toimiva vaihtoehto.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
AnziR
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 26.03.2020 00:20

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja AnziR »

Vehon mukaan tuota vikaa ei pitäisi enää noin "uudessa" olla. Moottori kuulostaa kyllä todella virkeältä, eikä ole temppua uusinut. Ei liene yllätys kuitenkaan, että Veholla eivät vaihda pelkkää moottoria, vaan koko klimpin (Valmistajan ohje kuulemma). Goodwilliä ei ole myöskään tarjolla.
Ohjeet oli, että vara-avain käyttöön ja kattellaan.... Pitää lukaista koodit, kun maanantaina menee johonkin softapäivitykseen.
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Ocky »

AnziR kirjoitti:Vehon mukaan tuota vikaa ei pitäisi enää noin "uudessa" olla. Moottori kuulostaa kyllä todella virkeältä, eikä ole temppua uusinut. Ei liene yllätys kuitenkaan, että Veholla eivät vaihda pelkkää moottoria, vaan koko klimpin (Valmistajan ohje kuulemma). Goodwilliä ei ole myöskään tarjolla.
Ohjeet oli, että vara-avain käyttöön ja kattellaan.... Pitää lukaista koodit, kun maanantaina menee johonkin softapäivitykseen.
Kyllä se sama vika sieltä joskus tulee jos tekniikka on sama. Enemmänkin ajan kysymys milloin se tulee koska kyseessä on kuluva osa. En ole yllättynyt, että Veholta kielletään ongelman olemassaolo, silloinhan ne ottaisi vastuun osan elinkaaren ajaksi ja voisi kuvitella, että rattilukko nimenomaan on osa, joka kestää koko auton elinkaaren ajan, mitä se elinkaari sitten autolla onkaan...

Mutta asiaan. Tuo, että faceliftatut 204-koriset eivät avaa rattilukkoa kun avaimen laittaa virtalukkoon, ei vielä ole tae rattilukkoviasta. Meillä on myös faceliftattu 204 ja siinä on myös muutaman kerran ollut sama ongelma. Poistunut aina kun avaimen on ottanut virtalukosta ja laittanut takaisin. Auto ajettu vasta 100tkm. Ilmeisesti avaimen tunnistusongelma eikä vakavaa. Voi olla sama sinulla.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Itselläni 265tkm kilsoja facelift w204:ssa ja tietääkseni ei ole rattilukon moottoria vaihdettu. Toki tuo on ollut omassa omistuksessa vasta viimeiset 35tkm. Moottorin hommasin Ockyltä jo valmiiksi, mutta rattilukko kuulostaa vielä terveeltä niin en ole viittinyt vaihtohommiin ryhtyä. If it ain’t broken don’t fix it mentaliteetilla. Tietysti en osaa sanoa miltä tuore moottori kuulostaa niin ei ole vertaiskohtaa. Kai sen voisi tuossa 300tkm kohdilla viimeistään vaihdella niin luulisi kestävän sen jälkeen auton omistusajan.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Tänään tuli yritettyä vaihtaa moottori. Vituiksihan se meni. Tällä hetkellä ei siis avainta kääntäessä tapahdu mitään, eikä luonnollisesti starttaakkaan. Vanha moottori toimi mutta ääni alkoi olemaan aika vaisun oloinen. Pitää huomenna porailla nuo sokat irti ja katsella sisältä että mikä siellä mättää. Onko siis enää mahdollista saada kuntoon, kun onnistuin ryssimään tuon ensimmäisen kasauksen? En oikeastaan ymmärrä edes mikä minulla meni vikaan.

Edit. Fiksuna laitoin kovametallisokat niin niitähän ei ihan noin vaan porailla. Pystyykö tuon lukkoyksikön tilaamaan erikseen jostain?
Edit 2: Noniin sain avattua uudestaan. Huomasin että mulla oli tuo musta lipare eri urassa tuossa valkoisessa rattaassa kuin AUKI asennossa olevassa kuvassa, siirsin lipareen samaan kohtaan. Ei auttanut.
Edit3: Kävin viemässä virtalukon avaimineen ja rattilukon koodaukseen vantaalle. Siellä sitten selvisi että virtalukko pimeenä? Aika jännä yhteensattuma että virtalukko hajoaa samalla, kun rattilukkoa purin. Kai se on sitten mahdollista sekin. Ei siinä auta kuin hommata uusi virtalukko ja sekin vielä koodata. Kyllä siinä on insinööri suunnitellut helvetin hyvän lukkojärjestelmän. Ei oo kyllä kehitys mennyt oikeaan suuntaan jos vrt. ihan normaaliin virtalukkoon.
Star C3 @LPR
Avatar
MB-lab
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 05.09.2016 20:28
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja MB-lab »

AnziR kirjoitti:Onko kukaan uskaltanut laittaa noita emulator/ simulator systeemejä, jotka kytketään siihen vihreään liittimeen? Niin kauan kuin se rattilukko pysyy auki, niin tuolla huijausboksilla saa simuloitua sen rattilukon toiminnan. Mitään ei kaiketi tarvitse irrottaa. Tämän jälkeen ei valitettavasti ole rattilukkoa lainkaan, mutta ongelma rattilukon mielivaltaisesta toiminnasta loppuu.
Moottorin uusiminen ei ole kallis homma, mutta onko kokemuksia tuosta kenelläkään? Kiinanpojilla niitä tuntuu olevan myynnissä, joka tietysti aina arvelluttaa, mutta tuskin niitä alkuperäisiä moottoreitakaan germaaniassa valmistetaan.
Toinen variaatio: huijausboksi asennetaan sen alkuperäisen rattilukkopaketin tilalle, eli alkuperäisiltä muodoiltaan samanlainen. Tässäkään mallissa ei ole enää rattilukkoa asennuksen jälkeen.
Omat ajatukset heräsivät eilen, kun rouva ilmoitti että vasta kolmannella kerralla sai autonsa (W204 220cdi 4matic -14) heräämään. Asia toki mainittiin minulle vain sivulauseessa koska ongelmahan poistui :D


Ne eemulaatorit pitää kans kooda , mulla niitä laitettu oma testivehkeelle :)
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Nyt tuli lukkosaagalle päätös. Osaavalle tekijälle kun sain vietyä niin jo rupesi homma rokkaamaan. Just sain kasattua lukkohässäkän ja ainakin toistaiseksi toimii :D. ISO KIITOS Mauh:lle erittäin hyvästä palvelusta ja myös että onnistui lauantai iltana nopealla aikataululla. Jos moottorin vaihto epäilyttää tai muut auton sähköasiat askaruttaa kannattaa kääntyä hänen puoleensa!
Star C3 @LPR
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Ocky »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tästä puhelimitse oltiinkin jo jutuilla ja kuten siellä todettiin niin eihän se virtalukko rikki tuosta mene. Enemmän on tekijästä kiinni ja harmi, etteivät heti ensimmäisessä firmassa muuta yrittäneet kuin koodailla jos yhteyttä virtalukkoon ei saa. Pitää pistää harkintaan tuon firman nimen mainitseminen kun käyttäjä Mauh kuitenkin tekee samalla suunnalla ja siellä hommat alkaa viimeistään sujumaan.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Oikea_auto
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 18.05.2020 02:12

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Oikea_auto »

Mistä olette tilanneet näitä moottoreita vai vieläkö ockyllä on näitä myytävänä? Lukko toimii mutta ei tietoa onko koskaan vaihdettu tai asialle jotain tehty ja tämän voisi kyllä hommata valmiiksi jostain, ajettu ~240tkm
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Oikea_auto kirjoitti:Mistä olette tilanneet näitä moottoreita vai vieläkö ockyllä on näitä myytävänä? Lukko toimii mutta ei tietoa onko koskaan vaihdettu tai asialle jotain tehty ja tämän voisi kyllä hommata valmiiksi jostain, ajettu ~240tkm
Kyllä minulla niitä on melko lailla aina hyllyssä vähintään pari kappaletta. https://www.tori.fi/vi/67324103.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Taustana tähän tosiaan on se, että aikanaan kun itse tein tätä korjaushommaa niin etsin pitkään hyvää moottoria mutta kaikki tuntuivat olevan kiinalaisia kopiota. Englannista satuin yhden hyvän silloin saamaan mutta muuten ne olivat ihan kuraa ja tilasin melkein koko Saksan ja Englannin eBayn läpi tuolloin. Moottorit oli halpoja niin kokeilemalla yritin jos löytyisi. Tähän meni varmaan vuosi tuolloin ja luovutin sen kanavan kanssa.

Parempilaatuisia mainostivat Euroopasta mutta hinta oli jossain 70-80 euroa. Sinänsä ok kun lasketaan laadukkaan osan hankintahinta, myyjän kate, alv + muut kustannukset. Sekin osa olisi halpa suhteessa 1000 euron korjausreissuun Veholla kun vaihdetaan ratttilukko-virtalukkoyhdistelmä ja ne vielä koodataan uusiksi. Kuitenkin näiden kalliiden alkuperäisten saatavuuskin oli tosi huonoa ja toimitusaika ainakin pari viikkoa.

Vaihdoin sitten taktiikkaa ja kyselin sähköpostitse n. 50 elektroniikkatoimittajalta ympäri maailmaa mistä tällaista osaa saisi. Sain sitten pari vinkkiä ja pistin niihin sähköpostia. Muutama jopa vastasi ja kertoivat, että löytyy alkuperäinen osa mutta toimittavat vain tukkumyyntinä ja osan hinta oli hurja verraten kiinalaisiin kopiohin. Lopulta testitilasin yhden satsin yhdeltä näistä vastanneista ja ne moottorit olivatkin alkuperäisiä ja hyvälaatuisia. Sieltä olen nyt sitten hommannut noita hyviä moottoreita.

Syy miksi ne eivät ole mersufoorumin palstalla myytävinä on se, että myyntipalstan ilmoitukset häviävät 2 kuukauden päästä ilmoituksen laatimisesta jos sitä ei erikseen käy siellä nostamassa esiin. Vaikka tori.fi onkin hieman arveluttava alusta itsestäkin niin päädyin sitten sinne laittamaan tuon ilmoituksen. Siellä se kestää näkyvillä pitkään ja on helppo uusia kun vanhenee.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Oikea_auto
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 18.05.2020 02:12

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Oikea_auto »

Ompa hyvä tietää ja hienon työn oot jaksanu tehdä kyseisen lukko asian eteen kyllä! Onkos sellaista tietoa foorumilaisilla minkä hintaluokan projekti on käydä vaihattamassa moottori sillon kun vielä vanhakin toimii, vaikka tällainen Ockyn osa taskussa? Ja tekeekö näitä ylipäätään kaikki pajat ja korjaamot jos jotain on suositella? Jyväskylä - Tampere alueella. Ohjeet on todella hyvät. En yhtään tämän tapaisten sähkömoottori asioiden kanssa ole paininut aiemmin ja mitä lueskelin on moni saanut tehtyä toimivasta pelistä pelin joka menee ohjelmointiin yms yms tai muullatapaa epäonnistunut.

Ei Ockyllä sattuisi joskus olemaan rahanpuutetta senverran? :D
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Oikea_auto kirjoitti:Ompa hyvä tietää ja hienon työn oot jaksanu tehdä kyseisen lukko asian eteen kyllä! Onkos sellaista tietoa foorumilaisilla minkä hintaluokan projekti on käydä vaihattamassa moottori sillon kun vielä vanhakin toimii, vaikka tällainen Ockyn osa taskussa? Ja tekeekö näitä ylipäätään kaikki pajat ja korjaamot jos jotain on suositella? Jyväskylä - Tampere alueella. Ohjeet on todella hyvät. En yhtään tämän tapaisten sähkömoottori asioiden kanssa ole paininut aiemmin ja mitä lueskelin on moni saanut tehtyä toimivasta pelistä pelin joka menee ohjelmointiin yms yms tai muullatapaa epäonnistunut.

Ei Ockyllä sattuisi joskus olemaan rahanpuutetta senverran? :D
Ainahan niitä rahareikiä on mutta minulla ei ole tällä hetkellä yritystä niin en ole muille tehnyt tästä syystä. Toinen syy on ajanpuute ja se on ihan akuutti.

Tampereelta en tiedä mitään firmaa, joka noita vaihtoja tekisi. Kyllä sieltä varmasti joku löytyisi jos etsisi. Ei vaan ole tullut yhtäkään vastaan.

Jyväskylästä tiedän vain Seppälän autokulman Seppälästä (autoasi-korjaamo). Ovat minun tiedon mukaan tehneet vain pari vaihtoa mutta tietävät kuitenkin mistä on kyse ja on edes vähän kokemusta.

Hintataso näissä vaihtotöissä on jossain max 300 euroa. Ainakaan paljon yli ei voi olla jos on oma osa. Töitä tuohon menee noin kolme tuntia jos mikään ei mene pieleen.

Noita on tosiaan sattunut, että täysin toimiva auto onkin muuttunut toimimattomaksi. Näihin on vaikea ottaa kantaa miksi niin on tapahtunut mutta osan toimintaperiaatteen mukaisesti se nollaa itsensä mikäli lukonkielen asentotieto on eri kuin mitä osa todellisuudessa on. Yleisesti siis joku osa on mekaanisesti väärin tai jumittaa/ kanittaa. Mikrokytkin on huonosti painettu ja asentotieto on tästä syystä väärä --> tieto nollautuu ja joutuu ohjelmoimaan.

Helpoin tuo toimivuus on tarkistaa puretun osan ratasta pyörittelemällä ja varmistamalla, että osat liikkuu jouhevasti. Sitten huolellisesti kasaa piirilevyn osien päälle ja katsoo, että mikrokytkimet menee hyvin paikoilleen. Niitä pitää siinä vaiheessa painaa pienellä talttapäällä sisään, että putoavat helposti paikoilleen eivätkä jää kanittamaan.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
MB-lab
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 05.09.2016 20:28
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja MB-lab »

Me voimme hoitaa kaikki rattilukon ja virtalukkojen koodaukset PK seudulla. Samalla saa kaikki NEC sirut auki ja korjattua . Voin ohjelmoi käytetyt virtalukot , teetä uudet avaimet ym.

Käyttäjatunnus vaihtanut Mauh = MB-lab
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Tätä viestiä muokattu 28.7.2020 ja poistettu alkuperäinen viesti.

Tässä pohdin auton käynnistämistä toimivana puretusta autosta kun rattilukonmoottori on vaihdettu. Todettu kuitenkin, että auto ei käynnisty suoraan rattilukonmoottorin vaihdon jälkeen vain yrittämällä startata autoa suoraan ilman avaimen poisottamista virtalukosta. Ellei avainta ota virtalukosta auto ei sano mitään starttaukseen.

Eli avaimen joutuu ottamaan pois virtalukosta rattilukonmoottorin vaihtamisen jälkeen ja auto voi käynnistyä vasta kun laitat avaimen uudestaan takaisin virtalukkoon. Varmista siis rattilukkoa kasatessasi kaksi kertaa, että kaikki osat ovat oikeilla paikoillaan ja varmasti oikeissa asennoissa. Toimivana puretussa autossa molemmat mikrokytkimet pitää olla painettuina kun rattilukko on auki-asennossa. Myös rattilukon kiinnityspultin tulee liikkua vaivatta vain jousikuorma vastuksenaan.
Viimeksi muokannut Ocky, Ti 28.07.2020 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
Mesehese79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 21.06.2019 10:11
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Mesehese79 »

No niin! Jo aiemmin oireillut rattilukko ei sitten eilen enää työpaikan pihalta jaksanutkaan herätä. Asian kanssa ensi kerran painiessani tilasin jo moottorin Ockyltä eli eikun hommiin. Alamuovit ja ratti oli hetkessä irti, mutta se mittarin musta muovikehys aiheuttaa vaivaa - tuossa S212 E 2010 avantgarde mallissa tulee sellaiset alumiiniset listat molemmilta puolilta siihen mustan kehyksen päälle. Oven puolella jo irroitin ilmasuulakkeen, jotta sain kehyksen irtoamaan sen alta. Keskikonsolin puolella kehys ei miltei liikukkaan? Pitääkö näissä irrottaa normaalisti myös keskikonsolin listat ja ilmasuulakkeet että sen muovikehyksen saa ehjänä irti? Sekä tämän keskustelun kuvissa että jokaisen löytämäni DIY-videon ohjeissa tuo kehys on pelkkää mustaa muovia - minulla siinäkin ratin puolella sellainen harjatun alumiinin näköinen lista kiinni... :?:
*** MB E250 CDI T A vm.2010 Avantgarden ***
Avatar
Mesehese79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 21.06.2019 10:11
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Mesehese79 »

Mittariston muovin irroitus meni juurikin niin, että tuo koristelista piti löysätä siitä keskikonsolin ilmasuulakkeen vierestä.

Nyt olis lukon moottori vaihdettu, mutta ongelmia olisi saada se rattiakseli takaisin pooreihin sieltä jalkotilan niveleltä. En merkannut asentoa irroittaessa, koska akselissa näkyy selkeesti 3 tasaista kohtaa, minkä mukaan se tulisi kohdistaa. Näyttäisi olevan edelleen kohdikkain. Tämän rattipaketin laitoin jo siis kiinni koelautaan: millä keinoin tuo pitäisi onnistua helpoiten? Onko jotain suositusta esim. siitä, jolla tuon akselin alumiinisovitteen saisi enemmän auki, että sen liitoskohdan sais vedettyä siihen pooreille? Purettaessa tuo lähti kyllä helposti irti. Mites te muut olette tässä toimineet?
*** MB E250 CDI T A vm.2010 Avantgarden ***
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Se akseli ei mene sinne kuin yhdessä asennossa, joten paras on katsoa miten sen pitäisi mennä ja merkkaa vaikka akselin alimman kohdan tussilla niin helpottaa asemointia. Ahdas se on sinne laittaa joka tapauksessa. Sitä reikäosaa voi vaikka ruuvipäämeisselillä levittää siitä hahlosta. Paljon se ei leviä mutta vähän kuitenkin.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
Mesehese79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 21.06.2019 10:11
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Mesehese79 »

Homma valmis ja auto pelaa jälleen normaalisti! Ohjeet on kyllä hyvät - hieman vain autokohtaista eroavaisuutta oli tämän Eemelin kanssa. Kiitos laatijoille!!

Omina vinkkeinä seuraavalle LUKOSSA -asentoon jumineelle ESL-purkajalle vinkkaisin, että se rattiakseli kannattaa merkata hyvin tai teipata niin, ettei akseli pääse pyörimään siinä välissä, kun se lukkopaketti on siitä paikaltaan irti. Helpottaa sitten asennusta ja rattikin tulee kerrasta suoraan.

Ja se rattiakselin asennus sieltä jalkotilasta takaisin pooreille meni lopulta niin, että kiersin ohuen kuormaliinan sen nivelen alta. Sitten kiilasin sitä vastakappaleen hahloa auki talttapäämeisselillä sekä erikseen tekaistulla metallikiilalla, kunnes sain sen siihen hyvin alulle. Sitten vaan kuormaliinalla veto kuviteltua rattia kohden käsin hieman ’nytkytellen’ ja lopulta pultti paikoilleen. Tässä piti kaverin olla apuna, että riitti kädet sekä jalkotilassa että kuormaliinan kanssa. Melkeinpä homman kinkkisin vaihe lopulta, mutta onnistui kuitenkin.

Sen lukitun lukon kanssa toimin niin, että ensin poistin ne putkisokat siitä lukon näkyvältä osalta. Sitten kampesin kahdella talttapäämeisselillä kannen auki ja jätin ne siihen väliin pitämään kantta auki. Päättelin netin kuvista seuraavaksi, mihin suuntaan se valkea ratas pyörii kiinni ja varmistin, että se on ääri asennossa ohuella talttapäämeisselillä - kyllä se oli. Sitten vaan tällä samalla pikku talttaruuvarilla ratasta toiseen suuntaan kunne sain sen kierretangon painettua sisään lukon irroittamiseksi. Kasatessa sitten lukko paikalleen ja vain alemmat sokat paikoillaan. Sama kannen raotus ja sitten ruuvarilla se valkoinen ratas taas täysin toiseen laitaan, että se ei pyöri ja se M8 tanko ei mene sisään. Lukon kannen yläsokat paikoilleen ja kasaus - lukko ja avaimet toimii kuten aiemmin
*** MB E250 CDI T A vm.2010 Avantgarden ***
zalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 04.05.2018 16:54
Paikkakunta: Fuengirola

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja zalama »

Kaverin s204:sta hajosi tuo rattilukkopaketti. Otti asian puheeksi ja kyseli minulta onko toiminut s205:ssä. Siinä ihmeteltiin minun autoa ja minkäänlaista ääntä ei kuulu kun laittaa avaimen lukkoon, mutta ei mene myöskään rattilukko päälle. Kaikki toimii hienosti kaikilla avaimilla, paitsi tuo ratin lukitus. Onkohan s205 lukko jotenkin erilainen kuin tuon edellisen mallin ?
Onko ongelmia odotettavissa muuten kuin seuraavassa katsastuksessa ? En ole koskaan mitään surinoita kuullut tuolta ratin tiimoilta ja kerran olen auton jo katsastanutkin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5257
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

zalama kirjoitti:Kaverin s204:sta hajosi tuo rattilukkopaketti. Otti asian puheeksi ja kyseli minulta onko toiminut s205:ssä. Siinä ihmeteltiin minun autoa ja minkäänlaista ääntä ei kuulu kun laittaa avaimen lukkoon, mutta ei mene myöskään rattilukko päälle. Kaikki toimii hienosti kaikilla avaimilla, paitsi tuo ratin lukitus. Onkohan s205 lukko jotenkin erilainen kuin tuon edellisen mallin ?
Onko ongelmia odotettavissa muuten kuin seuraavassa katsastuksessa ? En ole koskaan mitään surinoita kuullut tuolta ratin tiimoilta ja kerran olen auton jo katsastanutkin.
Ei ole kats ongelmia tiedossa ko auto ei tarvitse rattilukkoa













. .
Mökkillä
'
zalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 04.05.2018 16:54
Paikkakunta: Fuengirola

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja zalama »

ok, kiitos
Pukka23
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 02.09.2020 21:47

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Pukka23 »

Hei! Löytyiskö Etelä-Pohjanmaan alueelta tekijää vaihtamaan ohjauslukon moottori w204. Lukko on auki-asennossa. Yritin alakautta saada näillä varsin hyvillä ohjeilla, mutta en vaan saa tehtyä.. auto olisi ilmajoella.
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Pukka23 kirjoitti:Hei! Löytyiskö Etelä-Pohjanmaan alueelta tekijää vaihtamaan ohjauslukon moottori w204. Lukko on auki-asennossa. Yritin alakautta saada näillä varsin hyvillä ohjeilla, mutta en vaan saa tehtyä.. auto olisi ilmajoella.
Siinä vieressä Koskenkorvalla on yksi harrastaja, joka on noita tehnyt useampia ja taitaa tehdä muillekin. Kaivelen vaikka huomenna yhteystiedot niin laitatko minulle omat yhteystietosi vaikka sähköpostilla osoitteeseen miika_a(at)hotmail.com.

Jos et saanut purettua alakautta niin oliko/ onko auto toistaiseksi ajokuntoinen eli käynnistyy? Jos käynnistyy niin löysäämällä alumiinilevyn ratinpuoleisia pultteja (2 kpl) n. 10mm ja ottamalla moottorinpuoleiset (myös 2 kpl) kokonaan pois, pitäisi tilaa tulla kun levyä vetää alaspäin. Silloin rattilukko mahtuu tulemaan pois kun otat rattilukkoa kiinnipitävän mutterin irti ja painat pultin sisään.

Jos auto ei käynnisty ja ratti pyörii mutta rattilukon pultti ei painu sisään niin rattilukon kieli on siellä edessä rattilukon sisällä. Tällöin yritä saada auto käyntiin esim. koputtelemalla rattilukkoa kumivasaralla. Avain voi tuolloin olla virtalukossa. Jos et saa autoa käyntiin eikä rattilukon pultti painu sisään, joudut irrottamaan ratin ja purkamaan pidemmän kaavan mukaan eli alkuperäisillä, kuvallisilla ohjeilla.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

Vaihoin 204 2010 rattilukon moottorin ollessaan lukossa asennossa. Saihan sen pienellä puuhastelulla tosiaan vaihdettua sinne ja auto läjään.
Nyt surahtaa ilosesti mutta edelleen sama vaiva ettei tule virtoja eikä siis käynnistykkään?
Olisko jotain voinu mennä pieleen? Useamman kerran kokeillut eikä olemoottori ainakaan porsinu niin osat siellä taitavat olla oikeassa asennossa.
Nuita mikrokytkimiä en muistanu kahtoa että jääkö hyvin sinne, voisko siitä johtua?

E:poksi käytetty vielä auki. Kaikki ei tainnu ihan kohdallaan olla eikä luultavasti mikrokytkimiä painanu pohjaan asti, nyt on oikein ja pelittää siis👍
w203 270Cdi
Vastaa Viestiin