Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

LUE KOKO KETJU HUOLELLA LÄPI JOS AIOT ITSE KORJATA RATTILUKKO-ONGELMAN.

Tietoa on kasattu pitkin ketjua eikä kaikki tieto ole ensimmäisessä viestissä.

HUOM!! HUOM!!

Olennaista kasaamisessa on, että kasaat rattilukkopaketin tarkasti samaan asentoon missä rattilukko on ollut kun olet ottanut sen autosta irti. LUKOSSA-asentoon jumittuneen purkamisessa oltava tarkkana, että merkitsee osien asennon ennen irroittamista. Vaihtoehtoisesti voit rikkoa pultin jolloin rattaiden sekä muiden osien asemointi ei muutu. Väärään asentoon koottu rattilukko rikkoutuu/ sen joutuu uudelleenohjelmoimaan, että auton saa toimimaan.

Parhaiten onnistut pitämään osat samassa asennossa painamalla rattaita ja lukonkielensiirtäjää pienellä ruuvimeisselillä kun nostat piirilevyn paikoiltaan rattilukkopaketin sisältä. Tällä varmistat, että osat ei liiku. Ilman tätä osat saattavat liikkua ja vaihtaa paikkojaan etkä enää saa niitä samoille paikoilleen koska et voi tietää miten ne alun perin olivat. Väärään asentoon kasattu rattilukko tietää ohjelmointireissua.

Väärin kasattu rattilukko oireilee ääntämällä kerran tai pari ja sen jälkeen auto ei reagoi enää mitenkään avaimeen.


Jos tarvitset alkuperäistä varaosamoottoria niin allaolevasta linkistä löytyy. Soita/ kysy neuvoa ennen purkamista jos et ole varma mitä teet!

https://www.tori.fi/vi/67324103.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikäli auto on jumissa rattilukkovian takia, voit yrittää saada rattilukon vapautettua ja auton käyntiin seuraavilla ohjeilla:

-vapauta ratin korkeussäätö
-samalla kun laitat avaimen virtalukkoon -> kevennä ohjausta niin, ettei rattiakseli makaa rattilukonkieltä vasten -> lyö rattia ylöspäin korkeussäätö vapautettuna.

Rattilukko aukeaa ylöspäin ja kevennettynä rattilukon moottori saattaa jaksaa avata rattilukon. Tee näin kunnes auto käynnistyy tai maksimissaan viisi kertaa koska piirilevyn siru saattaa joissain tapauksissa menettää tietonsa mikäli moottori ei toimikaan. Auton pitää nimenomaan käynnistyä, ei pelkästään rattilukon vapautua. Kun auto käynnistyy, on rattilukonkieli riittävän takana ja purkamisvaiheessa ei ole niin paljon ongelmia jos osat pääsevät liikahtamaan. Rattilukko voi avautua myös osittain ja ratti pyörii mutta auto ei käynnisty. Tässä tapauksessa purkamisvaiheessa et välttämättä saa rattilukkopakettia otettua kolostaan pois koska lukonkieli saattaa jäädä pultinkannan eteen.

Rattilukonmoottorinvaihdon jälkeen joudut ottamaan avaimen pois virtalukosta ennen kuin auto voi käynnistyä. Vaikka avain onkin ollut koko ajan virtalukossa, autolla ei ole käynnistyslupaa ennen kuin käytät avaimen pois virtalukosta ja laitat sen uudestaan paikoilleen. Tällöin rattilukon pitäisi toimia oikein jos kasaus on tehty ohjeiden mukaan. Varmista siis kaksi kertaa, että kaikki osat ovat oikein ja mikrokytkimet ovat oikein painettuina/ painamattomina kun kasaat rattilukkoa. Toimivana puretussa autossa molemmat mikrokytkimet ovat painettuina kun rattilukko on auki ja rattilukon lukituspultin pitää painua sisään helposti ilman jumittamista, vain jousikuorma vastuksenaan.

*************


Ohjeet käyvät myös malleihin W207 ja W212, Purkamisessa saattaa olla eroja mutta rattilukkopaketti ja sen korjaus pitäisi olla samanlainen.

Omassa W204/ 2008 mersussani rattilukko lakkasi toimimasta ja jätti päiväkodin pihaan.

Oireita: avain kääntyi lukossa normaalisti mutta tuttua surahdusta ei kuulunut. Rattilukon sähkömoottori ei avannut lukkoa ja auto ei käynnistynyt. Valot toimivat, mittaristoon tuli kilometriluvut + trippi ja kaikki normaalit. Avaimen laitettua virtalukkoon ei kuulunut surahdusta eikä muita valoja kuin kilometriluvut tulleet mittaristoon. Vikakoodinlukijalla totesin, että rattilukon (ESL) mekaaninen vika. Poistin koodin, otin avainta pois ja kääntelin lukossa sekä kokeilin toista avainta. Muutaman minuutin ramppauksen jälkeen auto heräsi ja rattilukko aukesi. Aukesi mutta todella vaivalloisesti. Tuntui, että hyvä kun moottori jaksaa avata lukon. Mutta toimi kuitenkin, ajoin auton kotiin ja talliin johon se jäi odottamaan tuomiota.

Nettiä selatessa ilmeni, että ko. mallissa on rattilukkovikaa. Se täsmäsi omaani kaikin puolin. Polvileikkauksen takia nyt on aikaa vielä pari kuukautta ennen töihinpaluuta niin tilasin rattilukkoon uuden moottorin ja aloin odottamaan sitä sekä purkamaan autoa vian toteamiseksi.

Seuraavassa dokumentointia toimenpiteistä ja jos auto tulee kuntoon (tuli lopulta kuntoon tällä remontilla) moottorinvaihdolla niin ohjeeksi seuraavalle TI-miehelle noin tuhannen euron laskun välttämiseksi.

Minulla lukko siis vielä toimi rumppauksen jälkeen. Jos lukko jumittaa lukko-asentoon, näitä ohjeita voi käyttää mutta ne eivät päde täysin ja pitää soveltaa. Purkaminen sinänsä tapahtuu samoin.

1. Laita avain virtalukkoon ja totea, että rattilukko aukeaa. Kuuluu surahdus ja ratti vapautuu. Tässä vaiheessa auton pitäisi käynnistyä. Käynnistämälla ja sammuttamalla auton varmistat, että rattilukon kieli on riittävän sisällä eikä ns. puolessa välissä. Puoleen väliin jäänyt rattilukko ei lukitse rattia mutta ei myöskään anna auton käynnistyä ja purkamisvaiheessa rattilukkoa paikallaan pitävä pultti ei painu sisään. Puoleen väliin jumittunut rattilukko pitää purkaa samoin kuin lukko-asentoon jumittunut.

2. Jätä avain lukkoon koko työn ajaksi, ota se vasta sitten pois kun olet purkanut, korjannut ja kasannut auton sekä laittanut maajohdon takaisin paikalleen. Älä käännä avainta mihinkään vaan anna sen olla ns. nolla-asennossa eli siinä asennossa, missä laitat avaimen lukkoon. Varmista pyörittämällä rattia, että rattilukko on pois .

3. Irrota akun miinusjohto (musta). Nyt voit alkaa purkamaan ohjaamonpuolta.

4. Irrota airbag ratista. Airbag on kiinni kahdella Torx 27-kantaisella ruuvilla ja ruuvit ovat ratin takana vasemmalla ja oikealla puolella syvennyksissä. Irrotus onnistuu vaikka laittamalla torxkärki syvennykseen ja kokeilemalla, että kanta on paikoillaan ja sitten kääntämällä kärkeä 6,35-milliseksi viilatulla 6-millin kiintoavaimella. Väli kojelautaan on lyhyt eikä välin mahdu kunnolla normaalimeisselillä.

5. Kaksi airbagia pitävää ruuvia jäävät paikoillaan mutta airbag lähtee irti ja jää johtojen varaan. Irrota molemmat liittimet. Liittimien ylä- ja alaosassa on klipsi, jota pitää painaa toisiaan kohti niin liitin irtoaa. Käytä apuna talttapääruuvimeisseliä jos ei irtoa sormilla, työnnä kapea talttapää klipsin alle. Klipsit osaavat olla tiukat.

6. Kun airbag on irti, pitää irrottaa ratti. Ratti lähtee irti kääntämällä keskustan kuusiokolopulttia normaalisti vastapäivään. Kuusiokolo on kokoa 10 ja tiukassa. Isolla räikällä, lyhyellä jatkolla sekä sopivalla hylsyllä vääntäen ja samalla ratista toisella kädellä vastaan pitäen, pultti irtoaa. Kun pultti on irti, merkkaa tussilla ratin ja ohjausakselin kohdistus, että saat ratin samaan asentoon kokoamisvaiheessa. Merkattuasi, laita ratti syrjään pultteineen.

7. Irrota mittariston ympärillä oleva muovi. Se lähtee irti nostamalla ja vetämällä alareunaa niin, että laidoista pääsee irrottamaan yläreunaa, joka ei meinaa irrota. Kun alareuna on irti ja reunoista pääsee käsiksi yläkaareen, ota leveähkö lasta (n. 5 cm) ja väännä sillä varovasti ylä kaarta irti. Pitäisi irrota helposti ja rikkoutumatta. Tämä ei ole ruuveilla kiinni mistään.

8. Irrota jalkatilasta suojalevy, joka suojaa polkimien niveliä ja jossa on kiinni jalkatilan valot ym. Joudut irrottamaan ainakin konepellin aukaisukahvan (yhdellä ruuvilla kiinni), tiedonsiirtoliittimen ja valoliittimen. Muovi on kiinni kolmella torx ruuvilla kokoa 20.

9. Irrota polkimen suojana oleva muovikotelo. On kiinni neljällä painoliittimellä, kaksi alhaalla, kaksi ylhäällä. Helpottaa jos liitintä saa painettua talttapääruuvimeisselillä.

10. Irrota ratin ympäristön suojukset ja viikset. Kangassuojat ovat kiinni vain yläreunoista kulmista. Irrota ne, koko verhoilun pitäisi nyt purkautua. Vedä viiksi+verhoilupaketti varovasti ulos. Pakettiin tulee yksi johtosarja, joka on niin pitkä, että paketti mahtuu tulemaan ulos. Saatuasi vedettyä paketin ulos, jätä se roikkumaan sivuun ilman, että irrotat johtosarjan liitintä. Voit laittaa vedonpoiston paketille koska johto ei riitä, että paketin saisi järkevästi sivuun vaan se jää jalkatilaan. Voit irrottaa johtosarjan mutta se on hankalassa paikassa ja työn mahtuu helposti tekemään ilman liittimen irrotusta.

11. Irrota ohjausakseli liitoksestaan, joka on jalkatilassa. Liitoksessa on torx kokoa 45 oleva pultti. Ota pultti pois ja löysää liitos. Merkkaa kohdat, että saat akselin takaisin samalle kohtaa kasatessa. Samassa yhteydessä merkkasin myös akselin yläpäähän kohdat, jolloin kohdistaminen on helpompaa. Samalla teippasin akselin, ettei se pääse pyörimään. Kokoamisvaiheessa totesin, että ohjausakseli ei mene paikoilleen muuten kuin yhdessä asennossa eli merkkaus on jossain määrin turhaa.

12. Irrota paketti, jossa ohjausakseli, rattilukkopaketti sekä ratinkorkeussäätö on. Tarkoittaa tätä alumiinista levyä, joka on kiinni kojelaudassa neljällä Torx-pultilla. Nämä torxit ovat mallia uros eli tarvitset naarastorxit. Koko taisi olla torx E 12. Kokoamisvaiheessa eräällä youtube-videolla sanotaan näiden pulttien kiristystiukkuudeksi 20 Nm.

13. Kun tämä paketti on irti, on vielä irrotettava rattilukkopaketille menevä johto. Se irtoaa vetämällä ja se on rattilukkopaketin takana. Liittimen voi irroittaa sitten kun koko paketti on ulkona kojelaudan alta, johto on riittävän pitkä tähän. Irrota kuitenkin ensin klipsu joka pitää samaa johtoa. Klipsu on kiinni alumiinilevyn vasemmassa reunassa.

14. Nyt voit ottaa paketin pois kolostaan. Se tulee ulos vetämällä yläkautta. Vaatii ehkä hieman mallailua. Kun olet saanut sen ulos, voidaan aloittaa korjaus.

15. Irrota rattilukkopaketti. Se lähtee irti irrottamalla 13-millin mutteri ja painamalla pultti sisään jousta vasten. Jos rattilukko oli nyt jäänyt päälle, jousi ei painu sisään ja sitten alkaa soveltaminen, sitä on käsitelty lyhyesti tämän ketjun viestissä nro. 10. Myöskään voiman lisääminen pultin sisääntyöntämiseksi ei auta. Lukonkieli työntyy pultin eteen paketin sisässä eikä se anna periksi, jos antaa niin voi samalla tilata ajan Veholle koska myös piirilevy hajoaa samassa rytäkässä. Painettuasi pultin sisään auki-asennossa olevasta rattilukkopaketista, voit nostaa rattilukon helposti pois.

16. Rattilukkopaketin avaamiseksi jouduin itse poraamaan sen auki. Lukossa on sivuilla neljä "tulppaa", niissä ei ole kierteitä vaan ne ovat ns. sokkia kuopassaan. Jouduin poraamaan niistä kannat rikki. Sokan halkaisija on 2,5mm. Poraamalla samankokosella terällä, tai hieman isommalla, kannen saa irti ja sitten voi taistella sokkien kanssa. Sokkien pitäisi tulla ylös vetämällä mutta ovat todella tiukassa ja pieniä eli on vaikeaa.

17. Kun olet saanut kannen irti, irrota piirilevy. Tähän tarvitset torxin kokoa 10. Piirilevyssä on kaksi painotunnistinta. Molempien pitäisi olla painettuna niin lukko on auki-asennossa myös tietokoneelle ja auto käynnistyisi vielä jatkossakin. Painokytkimet näkyvät levyn alta, tarkasta.

(Molemmat mikrokytkimet eivät välttämättä ole painettuna, riippuen missä tilassa (rattilukko auki/kiinni) auto on purettu).

Purkaessasi rattilukkopakettia ja erityisesti kohdassa, jossa otat piirilevyn pois paikoiltaan, on suuri riski, että osat pääsevät liikkumaan. Mikäli osat pääsevät liikkumaan eikä niitä pysty (alkuperäisen asentotiedon puuttumisen takia) kasaamaan samaan asentoon missä osat olivat kun rattilukkopaketti irrotettiin autosta, joutuu rattilukon, virtalukon sekä avaimet ohjelmoimaan uudelleen.

Nostaessasi piirilevyä pois paikoiltaan, paina piirilevyn alla olevia liikkuvia osia pienellä ruuvimeisselillä varmistaaksesi, etteivät osat liiku. Näistä osista päällimmäisenä on kuvan 18. musta muovinen lukonkielensiirtäjä, paina sen päältä kun nostat piirilevyä.

Piirilevyä takaisin laittaessa varmista, että mikrokytkimien painajat menevät hyvin paikoilleen eivätkä jää ns. kanittamaan eli nojaamaan vinosti mikrokytkimiin. Näitä voi avittaa menemään paikoilleen sillä samalla pienellä ruuvimeisselillä millä painaa liikkuvia osia piirilevyä pois nostaessa.


18. Kun olet irrottanut piirilevyn, älä liikuta mitään osaa vaan paina mielellään osat niin, etteivät ne liiku kun irrotat levyn. VALOKUVAA RATTAIDEN JA LUKONKIELEN ASENTO YM sekä paina mieleesi mikä on missäkin asennossa!!! Vasta kun olet kuvannut, tarkasta moottori. Oma moottori oli mustunut ja työntänyt mustaa töhnää kannastaan eli tiensä päässä alkoi olemaan. Ennen moottorinvaihtoa voit puhdistaa rattaat ja muut liikkuvat osat sekä äsken puretut kannenpidintapit pitää korjata. Itse korjasin ne poraamalla 3,2mm terällä reiät samoilla sijoille ja laitoin 3mm (todellinen alkuperäinen halkaisija 3,45mm) putkisokasta uudet sokat. Luonnollisesti sopiviksi lyhennettynä. Eli naputtaa sokan paikalleen ja katkaisee juuresta.

Ennen sokkien laittamista osat pitää kuitenkin puhdistaa ja laittaa niihin uudet vaseliinit sekä asentaa uusi moottori. Nyt tarkista, että kaikki osat ovat samoilla paikoilla ja samoissa asennoissa kuin purettaessa.

19. Aseta piirilevy paikoilleen. Katso, että moottorille menevät nastat menevät paikoilleen sekä painotunnistimet ovat painettuina kuten ne olivat purkamusvaiheessa painettuna.

20. Kokoa rattilukkopaketti ja asenna takaisin paikoilleen.

21. Kokoa auto päinvastaisessa järjestyksessä. Avain pois viimeisenä akun (=maajohdon) kiinnityksen jälkeen.


Tarvittavia työkaluja:

-10mm avain/ hylsy akun miinusjohdon irrottamiseen
-torxkärki kokoa 27 + siihen väännin
-kapea talttapää ruuvimeisseli
-kuusiokolo kokoa 10 (mieluiten hylsy + iso räikkä kokoa 1/2 + jatko)
-tussi
-lasta, leveys n. 5cm
-torxit jalkatilan suojalevyn irrottamiseksi (koko 20)
-ristipääruuvimeisseli, koko PH 2
-torx kokoa 45
-naarasmallin torx hylsy E 12 + todennäköisesti tarvitset räikkään jatkot +kulmapalan
-13-millin hylsy + väännin (tai 13mm kiintoavain)
-jotain millä saat rattilukkopaketin kannen kiinnityssokat irrotettua (itse porasin sokat pois, terät 2mm + 2,5mm + 3,0mm + 3,2mm)
-torx kokoa 10
-laadukasta vaseliinia
-jos jouduit rikkomaan rattilukkopaketin kannensokat, joudut korjaamaan ne. Itse laitoin 3mm (todellinen halkaisija 3,45mm) putkisokat porattuihin 3,2 mm reikiin + varmistus vielä vaikka nippuside ympärille


******************

Tuli tehtyä huolto tämän viestinketjun aloittaneeseen autoon ja vaihdettua samalla 80tkm paikallaan ollut rattilukonmoottori. Ennakoivaa huoltoa ja mielenkiintoa miltä moottori näyttää toimivana 80tkm paikoillaan olleena.

Vaihtoon meni melko tasan kaksi tuntia alusta loppuun rauhallisella tahdilla.

Päivitän tähän ohjetta miten vaihto onnistuu helposti kun rattilukko toimii ja on auki-asennossa. Sama teksti liitetty alkuperäiseen ohjeeseen löytymisen helpottamiseksi. Viittaan tekstissä alkuperäisen tekstin kuviin koska viestiketjun kuvamäärä on täynnä. Kuvanumerot ovat siis suoraan liitettävissä ensimmäiseen viestiin liittyviin kuviin ja tarkoittavat kuvaan kirjoitettua numeroa.

1. Laita avain virtalukkoon, rattilukko avautuu. Käynnistä auto ja sammuta sitten, jätä avain virtalukkoon, että rattilukko jää auki. Käynnistämisellä ja sammuttamisella varmistat, että rattilukonkieli on tarpeeksi sisällä purkautuakseen ilman ratinirrotusta.

2. Pura kuljettajan jalkatilasta suojamuovi pois kojelaudan alta (kuva 8+9). Tarvitset torx 20-kärjellisen työkalun muovin irrottamiseen ja ristipääruuvimeisselin konepellin avauskahvaa varten.

3. Ota akulta maajohto irti (10 mm räikkä/ kiintoavain)

4. Ota kaksi moottoripuolimmaista pulttia kokonaan pois ja löysää kahta ratinpuolimmaista saadaksesi tilaa alumiinilevyn yläpuolelle rattilukkopaketin irrottamiseksi (kuva 12). Rattiakselia ei tarvitse irrottaa tai löysätä. Tarvitset Torx E12-hylsyn ja räikän, nivelen ja jatkovarren.

5. Vedä alumiinilevyä alaspäin saadaksesi tilaa rattilukkopaketin irrottamiseksi rattiakselin yläpuolelta ja etsi käsin 13mm mutteri, joka pitää rattilukkopakettia paikoillaan. Katso kuva 15 niin osaat etsiä oikeasta paikasta. Kuvassa 15 on virheellisesti merkattu ”pultti” vaikka kyseessä on mutteri. Rattilukkopaketti löytyy läheltä rattiakselin liitosta moottoritilan päästä alumiinilevyä.

6. Irrota rattilukkopakettia kiinnipitävä mutteri (kuva 15 -> ”pultti = mutteri”). Tarvitset pienen räikän 13mm hylsyllä tai 13mm räikkämallisen kiintoavaimen

7. Paina pultti sisään ja nosta rattilukkopaketti pois kolostaan. Tämänkin joutuu tekemään käsikopelolla mutta onnistuu. Pujottele paketti johtoineen jalkotilaan ja irrota johto rattilukkopaketista. Nyt rattilukkopaketti on käsissä pöydällä purkamista varten

8. Irrota sokat rattilukkopaketin kannesta (kuva 16). On hieman hankala purkaa mutta esim pieni poranterä sokkaan, pieni vääntö sivuun ja pyöritetään poralla samalla nostaen voi saada sokan nousemaan ja kun nousee niin sivuleikkureilla kevyesti sokasta kiinni ja nostaa pois.
Kun sokat on irrotettu, kansi nousee pois ja piirilevy näkyy.

9. Irrota piirilevyä kiinnipitävä ruuvi. Tarvitset torx 10-kärjellisen vääntimen.

10. Paina piirilevyn alla olevia osia pienellä ruuvimeisselillä ennen piirilevyn nostamista. Tällä varmistat, ettei osat leviä pöydälle eli pysyvät paikoillaan ja tiedät missä asennossa rattilukko oli kun se purettiin. Pitää kasata samaan asentoon <-- TÄRKEÄ!!!

11. Nosta piirilevy pois samalla sen alla olevia osia paikoilleen painaen.

12. Nyt näkymä on kuvan 18 mukainen (älä huomioi kuvan osien asentoa. Omasi on todennäköisesti toisin). Paina osia (musta muovinen siirtäjä ja iso valkoinen ratas) ja nosta vanha rattilukon moottori pois.

13. Laita vähän vaseliinia uuden rattilukon moottorin akselilla ja rattaaseen ja asenna moottori huolellisesti paikoilleen. Varmista, etteivät osat liiku.

14. Laita piirilevy paikoilleen. Paina mikrokytkimiä pienellä ruuvimeisselillä sisään, että ne menevät oikein paikoilleen ja paina piirilevyn liuskat huolellisesti moottorin liittimiin.

15. Asenna rattilukkopaketin kansi paikoilleen. Vanhat sokat voi laittaa, jos toimivat tai korvaa vanhat sokat uusilla. Kannattaa jättää vähän sokkia ulos, että tulevaisuudessa on helpompi purkaa. Myös ilmastointiteippi paketin ympäri pitää paketin hyvin kasassa jos uusia sokkia ei löydy tai vanhat menivät rikki.

16. Rattilukko on nyt korjattu ja paikoilleen asentaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä


Työkaluja:
• torx 20-kärjellisen työkalun muovin irrottamiseen kuljettajan jalkatilasta
• ristipääruuvimeisselin konepellin avauskahvaa varten
• 10 mm räikkä/ kiintoavain
• Torx E12-hylsy, räikkä, nivel ja jatkovarsi
• pieni räikkä 13mm hylsyllä tai 13mm räikkämallisen kiintoavaimen
• työkalut sokkien irrottamiseen ja pieni meisseli millä painat liikkuvia osia nostaessasi piirilevyä.
• Vaseliinia

Rattilukonmoottorinvaihdon jälkeen joudut ottamaan avaimen pois virtalukosta ennen kuin auto voi käynnistyä. Vaikka avain onkin ollut koko ajan virtalukossa, autolla ei ole käynnistyslupaa ennen kuin käytät avaimen pois virtalukosta ja laitat sen uudestaan paikoilleen. Tällöin rattilukon pitäisi toimia oikein jos kasaus on tehty ohjeiden mukaan.

******************

Päivitetäänpä ohjeisiin eräältä Hämeenlinnalaiselta x204:n omistajalta saamani vinkki LUKOSSA-asentoon jumittuneen rattilukkopaketin avaamisohjeet ilman, että rattilukon pulttia tai kiinnikelevyä (se mistä rattilukkopaketin pultti tulee läpi) tarvitsee rikkoa.

Eli saamani vinkin mukaan rattilukkopaketin ja sen ympäristön saa LUKOSSA-asentoon jumittuneesta lukosta ehjänä kun:

HUOM!! Ennen kuin aloitat alla olevien ohjeiden mukaan purkamisen, merkkaa rattaaseen ja runkoon merkit, joilla voit asemoida rattaan, lukonkielen ja mikrokytkimien painajan samalle paikalle missä se on ollut kun olet ottanut autosta akun maajohdon irti. Jos purat rattilukkopaketin alla olevilla ohjeilla, pitää rattilukon osat kasata tarkasti samaan asentoon kuin mitä ne olivat irrotusvaiheessa. Eri asentoon kokoaminen rikkoo rattilukon (hävittää tiedot rattilukon piirilevyltä) eikä auto enää toimi jos laitat väärään asentoon kasatun rattilukon autoon kiinni ja virrat päälle.

-avaa/ irrottaa rattilukkopaketin ylimmät sokat (kuvassa 16)
-raottaa rattilukkopakettia niin, että näkee paketin sisään. Merkkaa osille asemointi ja katso mikrokytkimienpainajan (musta muoviosa) asento ja pistä asemointi muistiin.
-kapealla talttapääruuvimeisselillä pyörittää sisällä olevaa isoa ratasta niin, että lukonkieli tulee sisälle
-nyt rattilukkopakettia kiinnipitävä pultti painuu sisään ja paketti tulee ehjänä ulos


Vinkin mukaan tällä saadaan lukkopakettiin muutaman millin rako yläreunaan ja tästä raosta mahtuu pyörittämään sisällä olevaa isoa ratasta. Näin saadaan lukonkieli sisään ja rattilukkopaketti ehjänä ulos kolostaan. Kasaaminen pitää tehdä samaan asentoon missä rattilukko on ollut kun autosta on otettu maajohto irti. Kasaamisvaiheessa voit kasata auton muuten valmiiksi, jätä rattilukkopaketti ulos kolostaan mutta laita kuitenkin johto kiinni rattilukkopakettiin. Laita myös kaikki muut sähköt kiinni autoon, airbag ym. Kun laitat maajohdon akkuun kiinni, auto toimii normaalisti jos rattilukko on kasattu oikein. Voit ajaa rattilukon AUKI-asentoon laittamalla avaimen virtalukkoon (rattilukkopaketti on siis poissa kolostaan edelleen koska sitä ei saa järkevästi paikoilleen jos se on kasattu LUKOSSA-asentoon) ja laittaa rattilukkopaketin koloonsa kun se on ajettu AUKI-asentoon ja pakettia kiinnipitävä pultti painuu nyt sisään. Sitten vaan mutteri kiinni rattilukkopakettiin ja jalkatilan osien kasaus loppuun.


Vaihtoehtoisesti voit rikkoa rattilukkoa paikallaan pitävän pultin (kts. seuraavasta kappaleesta korjaus tälle) jolloin saat rattilukkopaketin ulos kolostaan niin, ettei rattaiden asemointi muutu. Kasausvaiheessa kasaaminen samaan asentoon eli lukkoon. Tällöin jätä rattilukkopaketti ulos kolostaan koska se ei edes mene koloonsa, pultti ei painu sisään lukko-asennossa. Kasaa auto normaalisti (jätä vielä maajohto irti!!) ja jätä rattilukkopaketti ulos kolostaan mutta laita se piuhansa päähän ja jätä jalkotilaan. Laita maajohto kiinni. Laittamalla avaimen lukkoon, rattilukon pitäisi toimia normaalisti ja se avautuu. Nyt rattilukkoa kiinnipitävä pultti painuu sisään ja voit pudottaa rattilukkopaketin koloonsa (jätä alumiinilevya kiinnipitävät pultit ja rattiakseli löysälle kokoamisvaiheessa, että saat pujotettua rattilukkopaketin paikalleen)

Rattilukkoa kiinnipitävän pultin voi rikkoa esim. katkaisemalla se irrotetulla rautasahan terällä ja poraamalla jääneeseen kantaan sopivalla poralla niin, että paketti nousee kolostaan. Jos olet rikkonut rattilukkoa kiinnipitävän pultin, voit korvata sen tekemällä M8 pultista korvaajan eli ota sopivan mittainen M8 pultti ja viilaa/rälläköi siihen samanlainen kanta kuin rikotussa pultissa ja korvaa rikottu tällä tehdyllä pultilla.
Viimeksi muokannut Ocky, Ti 28.07.2020 15:23. Yhteensä muokattu 45 kertaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

lisää
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Tämä on tosiaan vasta tässä vaiheessa eli purettuna. Uusi moottori ei ole saapunut vielä mutta kun saan moottorin niin katsotaan miten käy. Viallinen osa ainakin löytyi.

Lisäsin moottorin testailua sekä sokkien korjausratkaisun.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Ocky, To 17.03.2016 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1759
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kyllä on niin hyvin ja selkeästi tehty ohjeistus ettei parempaan oikeastaan kukaan pysty. Kymmenen pistettä ja kun ei sitä "papukaija" merkkiä valikoimassa ole niin pannaan tuo :thumbup:
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-jari-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 02.10.2014 20:23

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja -jari- »

Upeat ohjeet kuvineen !

Pidetään peukkuja onnistumiselle :thumbup:
W210 E50 amg, W211 220 cdi
ex - S204 220cdia AMG-sport,- W202 180b -97, -W123 250b -79
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Koska engelsmannin posti kulkee hieman hitaasti - uusi rattilukon moottori on ollut matkalla kaksi viikkoa - en ole saanut autoa kasaan. Tänään sitten ajattelin, että koska huonotuurisena uusi rattilukkomoottori rikkoutuu todennäköisesti melko nopeasti ja vielä lukossa-asentoon, varaudun tuohon ja teen rattilukkopaketin helposti purettavaksi myös lukkoasennossa. Avasin varsinaisen etulevyn niin, että rattilukkopaketin saa nostettua pois vaikka pultti olisi jumissa lukko-asennon takia.

No, kuvat kertokoon enemmän...

Eli lisäsin levyn, jossa on reikä rattilukon pultille sekä kaksi lyhyttä tappia, jotka lukitsevat levyn paikoilleen kun mutterin kiristää. Näin ollen moottori ei pääse nousemaan pois koska tapit lukitsevat levyn paikoilleen. Samalla vaihdoin kiinnitysmutterin 13-millin nylociin, pysyy paremmin kiinni sekä alkuperäinen on niin paksu syvyyssuunnassa, että ei välttämättä pysy ajan kanssa kiinni jos löystyy tärinästä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Ocky, Ti 22.03.2016 10:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Tein vielä jonkinlaisen rautalankaversion siitä miten lukko toimii ja mitä kasatessa pitää huomioida. Jos lukko siis jumii AUKI- tai LUKOSSA-asentoon.

Lisäksi kuva millainen moottori rattilukossa on sekä yksi linkki mistä moottorin saa jos ei Kiinasta halua tilata. En osaa sanoa, onko Kiinasta tilatuissa 15€ moottoreissa mitään eroa Briteistä tilattuun kallimpaan (30-40€). Kiinastakin saa noita kalliimpia ja ne kaikki on jollain tavalla linjassa hinnaltaan siihen mitä Briteistä tulee. Tuntuisi, että näitä moottoreita on sekä ns. alkuperäinen kiinalainen mersun osa sekä vielähalpismallimpi kiinalainen. Varmasti se alkuperäinenkin noissa mersuissa on kiinanlaatua koska kestää "rajatun" ajan.

http://www.ebay.co.uk/itm/ESL-ELV-Car-S ... SwPcVVoOTO" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse tilasin tältä myyjältä. Kallis, ensimmäinen moottori katosi jonnekin Brittien ja Suomen välille eikä ollut seurantaa. Lähetti sitten kyllä uuden seurannalla ja ilmeisesti nopealla toimituksella. Jos tilaa tuolta, kannattaa heti pyytää seurannallinen toimitus sekä pikana. Yhdeksällä punnalla seuranta sekä pikatoimitus on saatava kirjekoon paketille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Engelsmannin lähettämä uusi moottori suvaitsi tänään saapua suoraan postilaatikkoon.

Uuden moottorin testaus ennen asentamista. Moottoriin virtaa ylimääräisestä akusta ja hyvin tuntui toimivan. Vastusmittarilla mitattuna vanhan, jossain määrin rikkinäisen moottorin vastus 5,5 ohmia, uudessa ehjässä moottorissa 14,4 ohmia.

Ei muuta kuin auton kimppuun ja koska kaikki oli valmiina kokoamista varten paitsi moottori, oli työ kohtuu nopeaa.

Kokosin auton, maajohto kiinni ja varovasti virrat päälle. Kaikki näytti hyvälle eikä auto herjannut mitään. Seuraavaksi pelko perseessä virrat pois ja avain pois lukosta: rattilukko pelasi H******N hyvin. Moottorin ääni terävä ja lukko toimi hienosti.

Luin vielä onko tietokoneelle kirjautunut herjoja mutta ei ollut mitään, kaikki toimi hienosti.

Tämä remontti onnistui hyvin ja noilla tekemilläni ohjeilla korjaus onnistuu ainakin sellaiselle lukolle, joka vielä avautuu eikä ole päästänyt sitä viimeistä henkostaan.
Viimeksi muokannut Ocky, Su 21.08.2016 05:58. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

LUKOSSA-asentoon jumittuneen rattilukon korjaaminen tapahtuu hyvin paljon samalla lailla kuin tämän AUKI-asentoisen.

Poikkeuksina:

-älä laita avainta lukkoon. Tällöin tietokone kuvittelee lukon olevan LUKOSSA-asennossa, juuri niinkuin pitääkin koska lukkoa ei saa auki. Otat vaan akun (=maajohdon) irti ja jatkat purkamista kuten edellä mainituissa ohjeissa, siis eteenpäin ja mukaan lukien kohdasta 3 .

-kun saat kohdan ja kuvan 15 paketin irti, joudut rikkomaan rattilukkopaketin ympäriltä levyn saadaksesi rattilukkopaketin pois kolostaan. Siis tekemään jossain määrin vastaavanlaisen ratkaisun kuin minä tein avatessani pultin ympäristön ja lisäsin siihen irtonaisen levyn. Poikkeuksena tietenkin, että sinulla on rattilukko siellä paikoillaan, vaikeuttaa hieman projektia.

Yksi vaihtoehto tämän ongelman ratkaisemiseen on katkaista pultti irralliselle rautasahanterällä niin lyhyeksi kuin mahdollista. Sen jälkeen poraa jäljelle jääneeseen pulttiin sopivan kokoisella terällä niin, että saa rattilukkopaketin nousemaan pois kolostaan. Kun sitten avaa rattilukkopaketin, sieltä putoaa pelkkä kanta tästä sahatusta+poratusta pultista. Otat sopivan kokoisen ja mittaisen pultin pulttihyllystä ja viilaat siitä kannan sopivan muotoisiksi eli vastaavaksi kuin tynkä. Korvaat sillä rikotun pultin ja heität tyngän roskiin.

-purat rattilukkopaketin ja vaihdat moottorin sekä laitat sen LUKOSSA-asentoon. Siinä asennossa sen kyllä pitäisikin olla. Ja sitten vaan kokoat auton ja toivotaan parasta.
Viimeksi muokannut Ocky, To 12.05.2016 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Klarion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 22.04.2015 13:29

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Klarion »

Hienosti dokumentoitu ja kirjoitettu!

:clap:
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Onko kenellekään tullut vastaan tilannetta että rattilukon moottorin vaihto ei ole mennyt ihan putkeen?

Ongelma on nyt se että auto ei enää edes yritä rattilukkoa pois, eli releet ei naksu ELV boksissa eikä virta mene päälle vaikka sormin painaa piirilevyltä mikrokytkimet alas.

Alunperin vika viittasi tuohon sähkömoottoriin, se ei toiminut mutta ratin säätöä kolauttelemalla sen sai vielä viimeiset kerrat toimimaan vaikka vähän laiska olikin.
Ongelmat alkoivat sen jälkeen kun uuden moottorin sai paikalleen, auto kyllä yritti pyörittää moottoria kun rele/releet naksuivat boksissa mutta rattilukon luisti ei vaan liikkunut. Loota on avattu monet kerrat eikä mitään selvää syytä löytynyt, moottori toimii irrallaan hyvin ja sain sen jopa pyörähtämään kun pelkkä piirilevy oli moottorin kanssa autossa kiinni, mutta aina kun paketin pisti kasaan niin se tuntui olevan jumissa.

Nyt ilmeisesti autolla tuli yrityskerrat täyteen kun ei enää tapahdu mitään, mutta mitä seuraavaksi?
Vikakoodeja ei pääse lukemaan eikä nollaamaan kun ei mene virta päälle.
Auttaako enää muu kuin viedä trailerilla merkkiliikkeen pihaan ja sanoa että uusi ELV boksi johdon päähän kiinni ja koodaus, sitten itse asentelen loodan takaisin rattiakseliin?
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Tämähän tuli hyvinkin äkkiä kuntoon kun kävi trailerin kyydillä korjaamon pihassa pyörähtämässä.

Moottorin vaihto meni kyllä alunperin pienen asian takia pieleen, kiinasta tulleessa moottorissa oli aavistuksen väärällä hammastuksella oleva ratas kiinni, paljaalla silmällä eroa ei heti erottanut mutta hampaat eivät menneet ihan pohjaan asti eikä yhdistelmä myöskään jaksanut pyoriä.

Näin jälkikäteen on helppo todeta että olisi vaan pitänyt heti tajuta prässätä ratas vanhasta moottorista uuteen...

Tämä siis ihan vaan tiedoksi muille jotka tuon kanssa taistelee, tarkistakaa se ratas huolella ennen kuin lyötte paketin kasaan.
Huhtah
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 10.10.2016 21:51

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Huhtah »

Vaihtelin tossa taannoin tommosen moottorin ja homma oli simppeli näin hyvillä ohjeilla :thumbup: ainoastaan sokkia poratessa oli ongelmia kun sokat pyöri reijässään poranterän mukana mutta ei niitä millää saannu näprättyä ulos. Itse näin hyvänä helppona konstina hioa noita tappien paikkoja takapuolelta että reikä aukeaa läpi asti. nyt saa sokan naputeltua läpi ja helpottaa purkua ens kerrallakin.
Aikaa meni kaikkinensa noin 2h, seuraava kerta menis tuntii
IMG_1940.JPG.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
elf900
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.03.2016 07:29

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja elf900 »

Kiitos näistä hyvistä ohjeista.
Omassa en saanut enää lukkoa auki. Porasin reiän tämän sivun "https://mbworld.org/forums/c-class-w204 ... -pics.html" ohjeiden mukaan ja sain meisselillä lukon auki. Nyt pelaa toistaiseksi.
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Vähän aiheen vierestä, mutta ihmettelen, että miksi tämä rattilukko-ongelma mielletään yleisesti W204 tyyppiviaksi, vaikka W212 on sama rattilukko?
elf900
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.03.2016 07:29

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja elf900 »

Kuukauden toimi ongelmitta. Torstaina ei enään rattilukko auennut tai aukesi 10min yrityksen jälkeen. Tämän jälkeen kokeilin avainta paikalleen pois vajaa 10 kertaa ja aina toimi. Sitten taas pe aamuna ei enään millään auennut. Eilen illalla otin lukon irti enkä löytänyt oikein kunnon vikaa, sähkömoottori toimii ja kaikki ehjää. Vaihdoin nyt kuitenkin alkuperäisessä moottorissa olevan hammasrattaan tuohon uuteen moottoriin, kun ei ne ihan samanlaisia ole. Toisaalta jos hammasrattaan vuoksi mekanismi olisi jumissa olisiko tuo uusi sähkömoottori jo palanut. Piirilevykään ei ihan uuden veroinen ole.
20170401_171427.jpg
1494049844601_20170506085652335.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jamiva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 20.10.2012 20:34

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja jamiva »

Kiitokset ketjun aloittaneelle loistavista ohjeista. Omassa kulkineessa rupesi rattilukko temppuilemaan jokin aika sitten. Kysyin merkkiliikkeeltä kustannus arviota joka oli lähemmäs 900€. Näitten loistavien ohjeitten ansiosta sain vaihdettua moottorin eilen ja kaikki toimii tiptop. Entinen moottori oli kyllä savuja laskenut jo jonkin aikaa kun oli niin musta.
C180 kompressor(S204) vm.2008
ex. E320 CDI(W211) vm.2003
Mk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 04.04.2010 18:01
Paikkakunta: Parainen

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Mk1 »

Terve..

Itsekin S212 korisessa, tullut painittua saman ongelman kanssa. Sen ELV boksin saa sieltä irti ilman airbagin ja ratin irroitustakin, varsinkin jos on jäänyt auki asentoon. Riittää että saa sen rattipylvään auki, jolloin ratti tippuu alemmaksi ja silloin pääsee käsiksi siihen m8 mutteriin joka pitää sen ELV:n kiinni rattipylväässä.
Nova
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 15.11.2017 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Nova »

Täälläkin saatiin elvytettyä yksi s204 taas toimivaksi näillä ohjeilla. Itse käytin m3 senkki ruuveja yksikön kasauksessa, josta ohessa kuva. Onpahan helppo avata seuraavan kerran. Ajattelin nostaa tämän ESL moottorinvaihdon huolto-ohjelmaan 100tkm tai 5 vuotta. :lol: Moottoreita löytyy sitten ihan Suomesta hyllystä muutamilta lukkosepiltä tai autonavain liikkeiltä.

Sen verta ohjeisiin voisi lisätä että AUKI tilassa olevan lukon takia ei tarvitse purkaa rattia yms. Pylvään polkimien puoleiset pultit pois ja ylemmät reilusti löysälle sekä rattinivel irti. Tän jälkeen pylväs kääntyy n. 10 cm alemmas ja saa operoitua ESL yksikön pois sieltä paikoiltaan. Nyt jos lähtis vaihtaa niin 30 min homma tehdä moottorinvaihto.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-08 S204 220 CDI
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Tuo on hyvä tietää, että rattilukkopaketin saa pois ilman sen alumiinilevyn irroitusta. Ensi kertaa kun tuota tein niin ajattelin purkaa niin, että tietää miten se on toteutettu. Ja tulipa tehtyä samalla tuo avaussysteemi jos moottori jumittuu lukossa-asentoon.

En päivitä noihin ohjeisiin tuota. Jokainen tekee miten tahtoo mutta onhan siinä vähemmän töitä jos ei tartte pudottaa sitä mötikkää alas.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
SaliHannu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 23.05.2017 00:07

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja SaliHannu »

Nyt on kyllä asiallinen ketju, 10 pistettä ja papukaijamerkki.

Sain kanssa näillä ohjeilla korjattua siskon w204. Kustannukset 6,74€ + 6 tuntia hikoilua. Osaava tekee varmasti 2-3tunnissa, itellä meni aikaa ihmettelyyn ja tupakin polttoon aikalailla. Jäljistä päätellen oli rattilukko-paketti vaihdettu ennenkin. Tein kanssa jengat ja ruuveilla kasaan. Onkos porukalla kestäny noi kiinan sähkömoottorit? Vaikka tuskin niissä on eroo euroopasta tilattuihin.

Kannattaa tehä remontti ajoissa jos huomaa, että rattilukon moottori on laiska. Kiinasta kesti kuukauden tulla moottorit ja auto oli tietysti pois pelistä sen aikaa. Tilasin moottoreita samantien läjän niin voin kylän onnettomille mersumiehille myydä kusetus hintaan. Tuttu vei pajalle saman vian takia ja 1200€ lasku. Ei ollu tyytyväinen ku kerroin, että korjasin vajaalla 10€.

Suuri kiitos ketjusta Ockylle!
Unelmavävy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 27.04.2015 00:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Unelmavävy »

Nova kirjoitti:Moottoreita löytyy sitten ihan Suomesta hyllystä muutamilta lukkosepiltä tai autonavain liikkeiltä.
Onko antaa koordinaatteja mistä?
s204 C200 CDI BE T A Facelift -11
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Unelmavävy kirjoitti:
Nova kirjoitti:Moottoreita löytyy sitten ihan Suomesta hyllystä muutamilta lukkosepiltä tai autonavain liikkeiltä.
Onko antaa koordinaatteja mistä?
Minulta löytyy laatikosta vielä muutama, että jos tarvetta on niin yv:tä voi laittaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
MerkkariW203
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 19.10.2009 21:38

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja MerkkariW203 »

Moro, täällä alkoi w212:sen virtalukko takkuamaan kuukausi sitten ja rämpyttämällä alkoi pelaamaan, mutta aika nihkeästi inahtaa lukko auki. Olisin kysymys että olisiko kellään osaavalla kiinnostusta korjata vikaa hyvää korvausta vastaan? Seuraava vaihtoehto olisi Vehon tonnin keikka. :D
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

MerkkariW203 kirjoitti:Moro, täällä alkoi w212:sen virtalukko takkuamaan kuukausi sitten ja rämpyttämällä alkoi pelaamaan, mutta aika nihkeästi inahtaa lukko auki. Olisin kysymys että olisiko kellään osaavalla kiinnostusta korjata vikaa hyvää korvausta vastaan? Seuraava vaihtoehto olisi Vehon tonnin keikka. :D

Laitoin yv
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Monesta paikasta ehdin tilaamaan ja yhtä monenlaista laatua tuntuu olevan näissä ESL:n moottoreissa. Ebayn kautta ei näköjään löydy alkuperäislaatuisia vaikka monet myyvät näitä "originaleina". Samaa edullisempaa laatua tuntuu kaikki olevan vaikka ebay-kuvat olisivat alkuperäisestä moottorista. Osa noistakin hyviä tarvikeosiksi mutta paljon huonoja, jopa käyttökelvottomia. Paljon jäänyt laatikon täytteeksi noita, onnneksi ebayn money back quarantee toimii hyvin.

Satuin löytämään tukkurin, jolta saa ihan aitoa oikeaa ja alkuperäistä ESL-moottoria. Näyttää olevan kaikin puolin täysin vastaava alkuperäisasennettuun. Näitä joutuu tilaamaan tukkuna ja näin ollen niitä on myytäväksi asti myydään-sivujen puolella:

https://m.tori.fi/vi/49204233.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Muutamalle foorumilaiselle näitä on mennytkin. Osa on ilmoittanut saaneensa auton kuntoon, osa ei ole ilmoittanut mitään eli ilmeisesti kunnossa on.
Viimeksi muokannut Ocky, To 07.02.2019 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Mese204
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 19.05.2016 05:20

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Mese204 »

Selkeät ohjeet. Vielä toimii virtalukko, mutta pitäisikö se vastasen varalle tuo moottori hommata. Taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus, että tuo remontti on edessä ennemmin tai myöhemmin.
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja Ocky »

Mese204 kirjoitti:Selkeät ohjeet. Vielä toimii virtalukko, mutta pitäisikö se vastasen varalle tuo moottori hommata. Taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus, että tuo remontti on edessä ennemmin tai myöhemmin.
Sanotaan vaikka niin, että itse kahden x204:n omistajana pidän aina kaksi rattilukon moottoria varuilla laatikossa. Se on halpa ja kohtuullisen helppo osa vaihtaa ja jos menee rikki niin auto seisoo aina vähintään päivän, yleensä kauemmin. Useimmilla se auto on työssäkäyntiä varten, siis hyvin tarpeellinen. Valmis varaosa laatikossa tyyppivikaa varten on mielestäni pelkkää viisautta.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
piedro
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 29.04.2017 01:16

Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus

Viesti Kirjoittaja piedro »

nonniin rattilukko korjattu herra ocky ohjeilla ja moottori tuli tänään ku eilen tilasin,tosi nopee on uusi moottori eli laiska oli entinen ja olikin ihan mustassa tomussa,vähän enempi teetti töitä ku jäi lukkoon mut porasin reiän siihen laatikon reunaan kuten joku ketjussa oli linkin laittanu ei tarvinu katkasta pulttia.onkos muilla ollut tosi nahti boori laittaa rattiakseli takasin se värkkäytti hieman,w204 oli potilas.
Vastaa Viestiin