S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

Terve!

Kylmänä starttaa hyvin ja ajaa normaalisti sen parisenkymmentä kilometriä. Kun auton käynnistää uudelleen lämpimänä ongelma tulee esille. Auto kiihtyy todella verkkaisesti 60km/h josta 80-100km/h vauhtiin kiihdyttäminen vaatii lehmän hermot. Kolmannella uudelleenkäynnistyksellä syttyi keltainen pakojärjestelmän valo.

Lueskelin intterneeteistä että vika voisi johtua ilmamassamittarista. Irroitin ilmamassamittarin piuhat, käynnistin uudelleen, sammutin ja laitoin piuhat takaisin ja vikavalo oli poissa. Ajattelin että liitin oli huonosti kiinni ja antoi vikavalon siksi mutta uudella testiajolla sama ongelma ilmeni tällä kertaa ilman vikavaloa. Vikakoodeja en ole kyseisestä värkistä lukenut vaikka laitteen omistankin. Sattui läppäri jossa on softa sanomaan itsensä irti...

Tällä diagnoosilla sanoisin että vika lienee ilmamassamittarissa mutten opiskelijabudjetillani kehtaisi 150€ värkkiä ihan heti kaupasta hakea. Onko kellään ilmennyt samanlaista vikaa tai ideoita missä muualla vika voisi piileä?

Ps. Samaan aikaan kun vika ilmeni ilmeni astetta vittumaisempi tyyppivika. Konepelti ei lähtenyt auki pelkääjän puolelta. Irrotin pohjapahvin edestä ja sörkin palalla harjaterästä konepellin kiinnityksen auki. :D

Lisäyksenä vielä auton speksejä; vm. 2003 S211 E320 CDI farkku, ajettu 490tkm, automaatti.
Viimeksi muokannut untuvikko, Pe 22.04.2016 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko kellään ilmennyt samanlaista vikaa
On, kaikilla joilla syystä tai toisesta mennyt moottorinohjaus vikatilaan.
Jotkut sitten vaihtavat osia arpomalla tai sen perusteella mikä jonkun muun autossa on joskus ollut rikki, jotkut tutkivat Starilla ja vaihtavat osan josta ongelma johtuu.

Vikatila on samanlainen oli syyllinen mikä vaan osa.
oulaistenliikenne.fi
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

dealer kirjoitti:
Onko kellään ilmennyt samanlaista vikaa
On, kaikilla joilla syystä tai toisesta mennyt moottorinohjaus vikatilaan.
Jotkut sitten vaihtavat osia arpomalla tai sen perusteella mikä jonkun muun autossa on joskus ollut rikki, jotkut tutkivat Starilla ja vaihtavat osan josta ongelma johtuu.

Vikatila on samanlainen oli syyllinen mikä vaan osa.
Eritoten jäi mietityttämään se kun otin MAF-ista piuhat irti ja laitoin takaisin niin vikavalo lähti pois. Eikö se ole aika vahva signaali MAF-ongelmaan?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Täytyy sanoa että tuosta en tiedä. Ei ole MAF vika yleisin noissa vikatilan aiheuttajaksi, mutta eihän se mitään yhden auton osalta merkitse, hyvinkin voi olla rikki.
oulaistenliikenne.fi
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

Otin sunnuntaioperaatioksi irrottaa ja putsata MAFfin. Irrottelin osaset putsasin anturin crc:n air sensor cleanerilla ja annoin kuivua 30 minuuttia. Laitoin osaset takasin paikoilleen mutta nyt pakojärjestelmän valo palaa eikä lähde pois vaikka anturin piuhat ottaisi irti. Joko anturi meni rikki tai vika piilee jossain muualla?
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja Motti M »

untuvikko kirjoitti:Otin sunnuntaioperaatioksi irrottaa ja putsata MAFfin. Irrottelin osaset putsasin anturin crc:n air sensor cleanerilla ja annoin kuivua 30 minuuttia. Laitoin osaset takasin paikoilleen mutta nyt pakojärjestelmän valo palaa eikä lähde pois vaikka anturin piuhat ottaisi irti. Joko anturi meni rikki tai vika piilee jossain muualla?
Savolainen vastaus: Suattaapi olla tai suattaapi olla olematta.

C'moon tuhlaat tuolla systeemillä vaan omaa aikaasi (ja täällä olevien avuliaisen ihmisten). Etsi jostain testeri, mielellään Star.
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

Motti M kirjoitti:
untuvikko kirjoitti:Otin sunnuntaioperaatioksi irrottaa ja putsata MAFfin. Irrottelin osaset putsasin anturin crc:n air sensor cleanerilla ja annoin kuivua 30 minuuttia. Laitoin osaset takasin paikoilleen mutta nyt pakojärjestelmän valo palaa eikä lähde pois vaikka anturin piuhat ottaisi irti. Joko anturi meni rikki tai vika piilee jossain muualla?
Savolainen vastaus: Suattaapi olla tai suattaapi olla olematta.

C'moon tuhlaat tuolla systeemillä vaan omaa aikaasi (ja täällä olevien avuliaisen ihmisten). Etsi jostain testeri, mielellään Star.
Tottahan tuo ja päätin tänään ryhdistäytyä ja käydä lukasemassa vikakoodit vehkeestä.

Launch X431 Master antoi koodiksi:
"2346-2 Check system "Current Exhaust gas and recirculation stored control". The air mass is too large"

Siitä sitten hihkaisin onnesta kun muistin lukeneeni paskaisista EGR-venttiileistä menopelini kaimoissa! Otin räikän käteen ruuvailin EGR-venttiilin ruuvit auki ja puhkuin ja puhisin venttiilin pois kolosesta. Hieroin hetken silmiäni katsoessani sitä noen määrää mikä venttiin oli kerääntynyt. Venttiili ei mennyt edes tiiviiksi vaan siihen jäi n. 1,5mm rako. Taas olin onnesta pinkeä "tässähän se vika piileekin". Putsailin venttiilin turbonputsausaineella kiiltäväksi asti, läiskäsin takaisin omaan koloonsa ja ruuvailin ruuvit paikoilleen. Ja eikun koeajolle! Kunnes jo 400m päässä kotipihasta huomasin että taas ollaan samassa nilkutusmoodissa...

Sama vika siis edelleen tallella, vikavalo vain poissa kun tuli nollattua se vikakoodeja lukiessa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Putsasitko sen venkuttimenkin (tuossa videossa näkyy lopussa)
https://www.youtube.com/watch?v=-JWXgBwc970" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

MiHe kirjoitti:Putsasitko sen venkuttimenkin (tuossa videossa näkyy lopussa)
https://www.youtube.com/watch?v=-JWXgBwc970" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu, putsailin myös muovikuoren alta mekanismin joka nostaa venttiiliä. Tuntui liikkuvan edestakaisin paaaaaljon jouhevammin sen jälkeen.

Sain toiselta mersufoorumilta inspiraation tutkiskella turbon "intake" letkua joka tulee sieltä syylärin kupeesta ja huomasin että kummankin pään liitokset ovat suhteellisen öljyiset. Tutkin ovatko letkun päät tiukasti kiinni ja toinen pää liikkuu n. 5mm. Mahtaisikohan siinä piillä ongelmanjyvänen. :wtf: Ohessa kuvat;

Kuva
Kuva
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

Päätin ottaa EGR:än taas kolosestaan ulos ja tutkiskelin sen tiiveyttä ihan vain uteliaisuudesta. Onko EGR:än venttiilin tarkoitus olla 100% tiivis? Huomasin mekanismia rämpätessäni että venttiilin väliin jää noin 1,5mm rako. Toisinsanoen venttiili vuotaa. Alla kuvat joista ei kyllä hahmota raon kokoa mutta valon näkee joka sarastaa venttiilin välistä.

KuvaKuva

EDIT:
Mitäs hevonkettua, huomasin ettei EGR-venttiilin välissä ole tiivistettä. :shock: En tiedä mihin ihmeeseen se tiiviste sieltä on kadonnut mutta sen hankkiminen ensitöikseen voisi mahdollisesti auttaa asiaan?
EDIT2:
Olinpas hupsu. Siellähän se tiiviste köllötteli, en vain ollut noteerannut sitä mitenkään... :silent:
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

Ja taas päivitystä. Putsailin ilmanputsarin ja turbon välillä olevan letkun öljystä joka oli tullut huohotinletkun kautta. Siinä lomassa huomasin että öljyä oli vuosien mittaan tullut suhteellisen paljon. Katsoin että ei kettu, siellähän on elektroniikkaa alla ja pienen googlaus-tuokion tuloksena epäilen että se on ?turbon säätöservo?. Eikö turbon säätöservosta lähtevän kammen joka ilmeisesti säätelee turbon läppiä ole tarkoitus liikkua mikäli kaasulle antaa kenkää vapaalla?
Kuva
Eikös kuvassa turbon alla oleva musta muovilaatikko ole ns. "turbon säätöservo".

Pohdiskelin myös että kun mersu on vikatilassa (limb mode) niin säätäkö se yleensäkkään turbon läppiä?

PS. Kuten tekstistäni huomaa olen suhteellisen uusi dieselmoottoreiden kanssa. Pahoittelut tietämättömyydestäni. Kovaa koitan oppia. :roll:
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kannatta tosiaan viedä starin piuhan päähän. Kuten Dealer tuolla aijemmin mainitsi turhaa ruveta arpomaan vikoja.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

arska10 kirjoitti:Kannatta tosiaan viedä starin piuhan päähän. Kuten Dealer tuolla aijemmin mainitsi turhaa ruveta arpomaan vikoja.
Pitänee viedä kunhan löydän korjaamon jolla on staria tarjolla. Pk-seudulla majailen kärryni kanssa. :crazy:
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

untuvikko kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Kannatta tosiaan viedä starin piuhan päähän. Kuten Dealer tuolla aijemmin mainitsi turhaa ruveta arpomaan vikoja.
Pitänee viedä kunhan löydän korjaamon jolla on staria tarjolla. Pk-seudulla majailen kärryni kanssa. :crazy:
Koita panna yv:tä nimi merkki CDI203 se on haka noissa hommissa asustelee siellä pääkaupunki seudulla.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Tuo ohje STAR: n käytöstä vian paikantamiseen ei ole turha.Sitä ammattilaisetkin nykyään käyttää.
Veikkaan kuitenkin että joudut nollaamaan vikatilan / vikatilakoodit pois ja tekemään pienen testilenkin ja uusi STAR tutkailu, jotta saat selville sen aiheuttajan.
Tuo EGR :n "aukaisu"moottori hajoaa helposti jos venttiili jumittaa eli siinä on ainakin 1 mahdollinen paikka.
Uusi EGR tulee koko pakettina. Itse löysin viime kesänä Mister autosta edullisimman mutta kesti 2 viikkoa saada.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

Otin yhteyttä kyseiseen herrasmieheen. Saa nähdä mitä tulee vastaukseksi. :roll:

Ja tuohon EGR:än sähkömoottoriin palaten. Väännellessä ja käännellessä sitä irti pois ja vi*t*un otti sen moottorin kiinnikkeet osumaa ja lähti irti. Kohtalaisesti se paikallaan pysyy ja liittimet ihan suorassa ja ehjät mutta tiedä sitten jos hajosi. En uskoisi että sähkömoottori niin helposti ottaisi itteensä ja sanoisi sopimuksensa irti. :eh:
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

Näin on tämäkin projekti saatu päätökseen. Vikana oli siis väljä EGR jonka sähkömoottorin onnistuin rikkomaan irroitusprosessissa. Hain uuden herttoniemestä Merteililtä 340€ :oops: , vaihdoin parkkipaikalla uuden tilalle ja nyt murisee ja kiihtyy taas iloisesti etiäppäin. :thumbup: Kulutus laski muuten huomattavasti. Yhdistetty on nyt keskimäärin luokkaa 6.1l/100km kun aiemmin 6.5l/100km.
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Eikö olisi ollut halvempaa ja kannattavampaa vain ohjelmoida se EGR kokonaan pois?
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
untuvikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 03.02.2016 18:05

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

ardeparde kirjoitti:Eikö olisi ollut halvempaa ja kannattavampaa vain ohjelmoida se EGR kokonaan pois?
Vaan mitenköhän menee katsastuksessa päästöistä läpi? :roll:
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Todennäköisesti yhdellä polkaisulla kun ei ole enää egr tukkimassa paikkoja. Käsittääkseni egr venttiilin pitää olla kunnossa jotta ohjelmallinen poisto onnistuu
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

multiviri kirjoitti:Todennäköisesti yhdellä polkaisulla kun ei ole enää egr tukkimassa paikkoja. Käsittääkseni egr venttiilin pitää olla kunnossa jotta ohjelmallinen poisto onnistuu
Saa sen poistettua kokonaankin jos rikki.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

untuvikko kirjoitti:
ardeparde kirjoitti:Eikö olisi ollut halvempaa ja kannattavampaa vain ohjelmoida se EGR kokonaan pois?
Vaan mitenköhän menee katsastuksessa päästöistä läpi? :roll:
Ei ne katsastuksessa huomaa onko se EGR tai edes DPF siellä toiminnassa.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

ardeparde kirjoitti:
untuvikko kirjoitti:
ardeparde kirjoitti:Eikö olisi ollut halvempaa ja kannattavampaa vain ohjelmoida se EGR kokonaan pois?
Vaan mitenköhän menee katsastuksessa päästöistä läpi? :roll:
Ei ne katsastuksessa huomaa onko se EGR tai edes DPF siellä toiminnassa.

Vielä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin