S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Terve!
Kylmänä starttaa hyvin ja ajaa normaalisti sen parisenkymmentä kilometriä. Kun auton käynnistää uudelleen lämpimänä ongelma tulee esille. Auto kiihtyy todella verkkaisesti 60km/h josta 80-100km/h vauhtiin kiihdyttäminen vaatii lehmän hermot. Kolmannella uudelleenkäynnistyksellä syttyi keltainen pakojärjestelmän valo.
Lueskelin intterneeteistä että vika voisi johtua ilmamassamittarista. Irroitin ilmamassamittarin piuhat, käynnistin uudelleen, sammutin ja laitoin piuhat takaisin ja vikavalo oli poissa. Ajattelin että liitin oli huonosti kiinni ja antoi vikavalon siksi mutta uudella testiajolla sama ongelma ilmeni tällä kertaa ilman vikavaloa. Vikakoodeja en ole kyseisestä värkistä lukenut vaikka laitteen omistankin. Sattui läppäri jossa on softa sanomaan itsensä irti...
Tällä diagnoosilla sanoisin että vika lienee ilmamassamittarissa mutten opiskelijabudjetillani kehtaisi 150€ värkkiä ihan heti kaupasta hakea. Onko kellään ilmennyt samanlaista vikaa tai ideoita missä muualla vika voisi piileä?
Ps. Samaan aikaan kun vika ilmeni ilmeni astetta vittumaisempi tyyppivika. Konepelti ei lähtenyt auki pelkääjän puolelta. Irrotin pohjapahvin edestä ja sörkin palalla harjaterästä konepellin kiinnityksen auki.
Lisäyksenä vielä auton speksejä; vm. 2003 S211 E320 CDI farkku, ajettu 490tkm, automaatti.
Kylmänä starttaa hyvin ja ajaa normaalisti sen parisenkymmentä kilometriä. Kun auton käynnistää uudelleen lämpimänä ongelma tulee esille. Auto kiihtyy todella verkkaisesti 60km/h josta 80-100km/h vauhtiin kiihdyttäminen vaatii lehmän hermot. Kolmannella uudelleenkäynnistyksellä syttyi keltainen pakojärjestelmän valo.
Lueskelin intterneeteistä että vika voisi johtua ilmamassamittarista. Irroitin ilmamassamittarin piuhat, käynnistin uudelleen, sammutin ja laitoin piuhat takaisin ja vikavalo oli poissa. Ajattelin että liitin oli huonosti kiinni ja antoi vikavalon siksi mutta uudella testiajolla sama ongelma ilmeni tällä kertaa ilman vikavaloa. Vikakoodeja en ole kyseisestä värkistä lukenut vaikka laitteen omistankin. Sattui läppäri jossa on softa sanomaan itsensä irti...
Tällä diagnoosilla sanoisin että vika lienee ilmamassamittarissa mutten opiskelijabudjetillani kehtaisi 150€ värkkiä ihan heti kaupasta hakea. Onko kellään ilmennyt samanlaista vikaa tai ideoita missä muualla vika voisi piileä?
Ps. Samaan aikaan kun vika ilmeni ilmeni astetta vittumaisempi tyyppivika. Konepelti ei lähtenyt auki pelkääjän puolelta. Irrotin pohjapahvin edestä ja sörkin palalla harjaterästä konepellin kiinnityksen auki.
Lisäyksenä vielä auton speksejä; vm. 2003 S211 E320 CDI farkku, ajettu 490tkm, automaatti.
Viimeksi muokannut untuvikko, Pe 22.04.2016 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
On, kaikilla joilla syystä tai toisesta mennyt moottorinohjaus vikatilaan.Onko kellään ilmennyt samanlaista vikaa
Jotkut sitten vaihtavat osia arpomalla tai sen perusteella mikä jonkun muun autossa on joskus ollut rikki, jotkut tutkivat Starilla ja vaihtavat osan josta ongelma johtuu.
Vikatila on samanlainen oli syyllinen mikä vaan osa.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Eritoten jäi mietityttämään se kun otin MAF-ista piuhat irti ja laitoin takaisin niin vikavalo lähti pois. Eikö se ole aika vahva signaali MAF-ongelmaan?dealer kirjoitti:On, kaikilla joilla syystä tai toisesta mennyt moottorinohjaus vikatilaan.Onko kellään ilmennyt samanlaista vikaa
Jotkut sitten vaihtavat osia arpomalla tai sen perusteella mikä jonkun muun autossa on joskus ollut rikki, jotkut tutkivat Starilla ja vaihtavat osan josta ongelma johtuu.
Vikatila on samanlainen oli syyllinen mikä vaan osa.
Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Täytyy sanoa että tuosta en tiedä. Ei ole MAF vika yleisin noissa vikatilan aiheuttajaksi, mutta eihän se mitään yhden auton osalta merkitse, hyvinkin voi olla rikki.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Otin sunnuntaioperaatioksi irrottaa ja putsata MAFfin. Irrottelin osaset putsasin anturin crc:n air sensor cleanerilla ja annoin kuivua 30 minuuttia. Laitoin osaset takasin paikoilleen mutta nyt pakojärjestelmän valo palaa eikä lähde pois vaikka anturin piuhat ottaisi irti. Joko anturi meni rikki tai vika piilee jossain muualla?
Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Savolainen vastaus: Suattaapi olla tai suattaapi olla olematta.untuvikko kirjoitti:Otin sunnuntaioperaatioksi irrottaa ja putsata MAFfin. Irrottelin osaset putsasin anturin crc:n air sensor cleanerilla ja annoin kuivua 30 minuuttia. Laitoin osaset takasin paikoilleen mutta nyt pakojärjestelmän valo palaa eikä lähde pois vaikka anturin piuhat ottaisi irti. Joko anturi meni rikki tai vika piilee jossain muualla?
C'moon tuhlaat tuolla systeemillä vaan omaa aikaasi (ja täällä olevien avuliaisen ihmisten). Etsi jostain testeri, mielellään Star.
Re: W211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Tottahan tuo ja päätin tänään ryhdistäytyä ja käydä lukasemassa vikakoodit vehkeestä.Motti M kirjoitti:Savolainen vastaus: Suattaapi olla tai suattaapi olla olematta.untuvikko kirjoitti:Otin sunnuntaioperaatioksi irrottaa ja putsata MAFfin. Irrottelin osaset putsasin anturin crc:n air sensor cleanerilla ja annoin kuivua 30 minuuttia. Laitoin osaset takasin paikoilleen mutta nyt pakojärjestelmän valo palaa eikä lähde pois vaikka anturin piuhat ottaisi irti. Joko anturi meni rikki tai vika piilee jossain muualla?
C'moon tuhlaat tuolla systeemillä vaan omaa aikaasi (ja täällä olevien avuliaisen ihmisten). Etsi jostain testeri, mielellään Star.
Launch X431 Master antoi koodiksi:
"2346-2 Check system "Current Exhaust gas and recirculation stored control". The air mass is too large"
Siitä sitten hihkaisin onnesta kun muistin lukeneeni paskaisista EGR-venttiileistä menopelini kaimoissa! Otin räikän käteen ruuvailin EGR-venttiilin ruuvit auki ja puhkuin ja puhisin venttiilin pois kolosesta. Hieroin hetken silmiäni katsoessani sitä noen määrää mikä venttiin oli kerääntynyt. Venttiili ei mennyt edes tiiviiksi vaan siihen jäi n. 1,5mm rako. Taas olin onnesta pinkeä "tässähän se vika piileekin". Putsailin venttiilin turbonputsausaineella kiiltäväksi asti, läiskäsin takaisin omaan koloonsa ja ruuvailin ruuvit paikoilleen. Ja eikun koeajolle! Kunnes jo 400m päässä kotipihasta huomasin että taas ollaan samassa nilkutusmoodissa...
Sama vika siis edelleen tallella, vikavalo vain poissa kun tuli nollattua se vikakoodeja lukiessa.
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Putsasitko sen venkuttimenkin (tuossa videossa näkyy lopussa)
https://www.youtube.com/watch?v=-JWXgBwc970" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=-JWXgBwc970" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Juu, putsailin myös muovikuoren alta mekanismin joka nostaa venttiiliä. Tuntui liikkuvan edestakaisin paaaaaljon jouhevammin sen jälkeen.MiHe kirjoitti:Putsasitko sen venkuttimenkin (tuossa videossa näkyy lopussa)
https://www.youtube.com/watch?v=-JWXgBwc970" onclick="window.open(this.href);return false;
Sain toiselta mersufoorumilta inspiraation tutkiskella turbon "intake" letkua joka tulee sieltä syylärin kupeesta ja huomasin että kummankin pään liitokset ovat suhteellisen öljyiset. Tutkin ovatko letkun päät tiukasti kiinni ja toinen pää liikkuu n. 5mm. Mahtaisikohan siinä piillä ongelmanjyvänen. Ohessa kuvat;
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Päätin ottaa EGR:än taas kolosestaan ulos ja tutkiskelin sen tiiveyttä ihan vain uteliaisuudesta. Onko EGR:än venttiilin tarkoitus olla 100% tiivis? Huomasin mekanismia rämpätessäni että venttiilin väliin jää noin 1,5mm rako. Toisinsanoen venttiili vuotaa. Alla kuvat joista ei kyllä hahmota raon kokoa mutta valon näkee joka sarastaa venttiilin välistä.
EDIT:
Mitäs hevonkettua, huomasin ettei EGR-venttiilin välissä ole tiivistettä. En tiedä mihin ihmeeseen se tiiviste sieltä on kadonnut mutta sen hankkiminen ensitöikseen voisi mahdollisesti auttaa asiaan?
EDIT2:
Olinpas hupsu. Siellähän se tiiviste köllötteli, en vain ollut noteerannut sitä mitenkään...
EDIT:
Mitäs hevonkettua, huomasin ettei EGR-venttiilin välissä ole tiivistettä. En tiedä mihin ihmeeseen se tiiviste sieltä on kadonnut mutta sen hankkiminen ensitöikseen voisi mahdollisesti auttaa asiaan?
EDIT2:
Olinpas hupsu. Siellähän se tiiviste köllötteli, en vain ollut noteerannut sitä mitenkään...
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Ja taas päivitystä. Putsailin ilmanputsarin ja turbon välillä olevan letkun öljystä joka oli tullut huohotinletkun kautta. Siinä lomassa huomasin että öljyä oli vuosien mittaan tullut suhteellisen paljon. Katsoin että ei kettu, siellähän on elektroniikkaa alla ja pienen googlaus-tuokion tuloksena epäilen että se on ?turbon säätöservo?. Eikö turbon säätöservosta lähtevän kammen joka ilmeisesti säätelee turbon läppiä ole tarkoitus liikkua mikäli kaasulle antaa kenkää vapaalla?
Eikös kuvassa turbon alla oleva musta muovilaatikko ole ns. "turbon säätöservo".
Pohdiskelin myös että kun mersu on vikatilassa (limb mode) niin säätäkö se yleensäkkään turbon läppiä?
PS. Kuten tekstistäni huomaa olen suhteellisen uusi dieselmoottoreiden kanssa. Pahoittelut tietämättömyydestäni. Kovaa koitan oppia.
Eikös kuvassa turbon alla oleva musta muovilaatikko ole ns. "turbon säätöservo".
Pohdiskelin myös että kun mersu on vikatilassa (limb mode) niin säätäkö se yleensäkkään turbon läppiä?
PS. Kuten tekstistäni huomaa olen suhteellisen uusi dieselmoottoreiden kanssa. Pahoittelut tietämättömyydestäni. Kovaa koitan oppia.
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Kannatta tosiaan viedä starin piuhan päähän. Kuten Dealer tuolla aijemmin mainitsi turhaa ruveta arpomaan vikoja.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Pitänee viedä kunhan löydän korjaamon jolla on staria tarjolla. Pk-seudulla majailen kärryni kanssa.arska10 kirjoitti:Kannatta tosiaan viedä starin piuhan päähän. Kuten Dealer tuolla aijemmin mainitsi turhaa ruveta arpomaan vikoja.
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Koita panna yv:tä nimi merkki CDI203 se on haka noissa hommissa asustelee siellä pääkaupunki seudulla.untuvikko kirjoitti:Pitänee viedä kunhan löydän korjaamon jolla on staria tarjolla. Pk-seudulla majailen kärryni kanssa.arska10 kirjoitti:Kannatta tosiaan viedä starin piuhan päähän. Kuten Dealer tuolla aijemmin mainitsi turhaa ruveta arpomaan vikoja.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Tuo ohje STAR: n käytöstä vian paikantamiseen ei ole turha.Sitä ammattilaisetkin nykyään käyttää.
Veikkaan kuitenkin että joudut nollaamaan vikatilan / vikatilakoodit pois ja tekemään pienen testilenkin ja uusi STAR tutkailu, jotta saat selville sen aiheuttajan.
Tuo EGR :n "aukaisu"moottori hajoaa helposti jos venttiili jumittaa eli siinä on ainakin 1 mahdollinen paikka.
Uusi EGR tulee koko pakettina. Itse löysin viime kesänä Mister autosta edullisimman mutta kesti 2 viikkoa saada.
Veikkaan kuitenkin että joudut nollaamaan vikatilan / vikatilakoodit pois ja tekemään pienen testilenkin ja uusi STAR tutkailu, jotta saat selville sen aiheuttajan.
Tuo EGR :n "aukaisu"moottori hajoaa helposti jos venttiili jumittaa eli siinä on ainakin 1 mahdollinen paikka.
Uusi EGR tulee koko pakettina. Itse löysin viime kesänä Mister autosta edullisimman mutta kesti 2 viikkoa saada.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Otin yhteyttä kyseiseen herrasmieheen. Saa nähdä mitä tulee vastaukseksi.
Ja tuohon EGR:än sähkömoottoriin palaten. Väännellessä ja käännellessä sitä irti pois ja vi*t*un otti sen moottorin kiinnikkeet osumaa ja lähti irti. Kohtalaisesti se paikallaan pysyy ja liittimet ihan suorassa ja ehjät mutta tiedä sitten jos hajosi. En uskoisi että sähkömoottori niin helposti ottaisi itteensä ja sanoisi sopimuksensa irti.
Ja tuohon EGR:än sähkömoottoriin palaten. Väännellessä ja käännellessä sitä irti pois ja vi*t*un otti sen moottorin kiinnikkeet osumaa ja lähti irti. Kohtalaisesti se paikallaan pysyy ja liittimet ihan suorassa ja ehjät mutta tiedä sitten jos hajosi. En uskoisi että sähkömoottori niin helposti ottaisi itteensä ja sanoisi sopimuksensa irti.
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Näin on tämäkin projekti saatu päätökseen. Vikana oli siis väljä EGR jonka sähkömoottorin onnistuin rikkomaan irroitusprosessissa. Hain uuden herttoniemestä Merteililtä 340€ , vaihdoin parkkipaikalla uuden tilalle ja nyt murisee ja kiihtyy taas iloisesti etiäppäin. Kulutus laski muuten huomattavasti. Yhdistetty on nyt keskimäärin luokkaa 6.1l/100km kun aiemmin 6.5l/100km.
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Eikö olisi ollut halvempaa ja kannattavampaa vain ohjelmoida se EGR kokonaan pois?
Nykyinen: w124 260E vm. -91
ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Vaan mitenköhän menee katsastuksessa päästöistä läpi?ardeparde kirjoitti:Eikö olisi ollut halvempaa ja kannattavampaa vain ohjelmoida se EGR kokonaan pois?
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Todennäköisesti yhdellä polkaisulla kun ei ole enää egr tukkimassa paikkoja. Käsittääkseni egr venttiilin pitää olla kunnossa jotta ohjelmallinen poisto onnistuu
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Saa sen poistettua kokonaankin jos rikki.multiviri kirjoitti:Todennäköisesti yhdellä polkaisulla kun ei ole enää egr tukkimassa paikkoja. Käsittääkseni egr venttiilin pitää olla kunnossa jotta ohjelmallinen poisto onnistuu
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
Ei ne katsastuksessa huomaa onko se EGR tai edes DPF siellä toiminnassa.untuvikko kirjoitti:Vaan mitenköhän menee katsastuksessa päästöistä läpi?ardeparde kirjoitti:Eikö olisi ollut halvempaa ja kannattavampaa vain ohjelmoida se EGR kokonaan pois?
Nykyinen: w124 260E vm. -91
ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Re: S211 E320 CDI, kiihtyvyys kateissa
ardeparde kirjoitti:Ei ne katsastuksessa huomaa onko se EGR tai edes DPF siellä toiminnassa.untuvikko kirjoitti:Vaan mitenköhän menee katsastuksessa päästöistä läpi?ardeparde kirjoitti:Eikö olisi ollut halvempaa ja kannattavampaa vain ohjelmoida se EGR kokonaan pois?
Vielä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01