190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Lueskelin jo aiempia topicceja, mutta kysäsen kuitenkin. Takapyörän laakerin vaihto pysähtyi navan mutterin avaamiseen. Lukituskynnet on kyllä jo avattu. Haluaisin irroittaa koko navan laakerin vaihtoon, koska narinat on myös uusissa. Toisaalta koko takakelkka on tarkoitus maalata.

Onko 190 E 16V:ssä jotenkin erilainen taka-akselin navan mutteri irroitus, kun ei aukea millään. Liittyykö irroittamiseen joku kikka?

Onko molemmilla puolilla normaali kierre ei siis "vääränkätinen".

Olen kokeillut jo kahta pulttikonetta ja 1,5 m momenttiräikkää (samaa jolla kasaamme teräksisiä sähköpylväitä, joten voimaa on), mutta ei vain ota auetakseen. Vaatiiko avaaminen yleensä lämmittämistä?
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voihan siihen joku valopää ollut laittanut lukkoliimaa ja silloin on kyllä tiukassa...lämmitä sitä niin kyllä aukee....ei siinä ole mitään erikoista kuin ei v8 koneisissakaan joissa voimaakin enemmän jos sitä miettii että on voimaa normi kulkineisiin nähden.
tuota jos ei ole ikinä avattu niin on kyllä booreistakin vaikea vetäistä pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2318
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti: tuota jos ei ole ikinä avattu niin on kyllä booreistakin vaikea vetäistä pois.
Muistan joskus nuoruudesta kun kaverilla oli varmaankin miljoonan ajettu vanha jatkettu 300D taksimersu josta vetoakselin ulommainen nivel oli ampunut siististi laakerikuulan suojuksen läpi. Pyöreä reikä oli jäänyt vain muistoksi.

Sitä pyörännapaa kaveri yritti irroittaa kaikilla tunnetuilla keinoilla mutta vetoakselin boorit olivat ilmeisesti hitsautuneet niin tiukasti kiinni tai päällekkäin ettei liitos auennut koskaan. Korjauksena kaveri osti purkuautosta koko alatukivarren vetoakseleineen.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos mutteri ei aukea kunnon hylsyllä ja kohtuullisella vipuvarrella, lyö mutteri halki pienellä taltalla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

tomant kirjoitti:Jos mutteri ei aukea kunnon hylsyllä ja kohtuullisella vipuvarrella, lyö mutteri halki pienellä taltalla.

tomant
Tääkin ratkaisu käynyt jo mielessä, mutta hieman huolestuttaa silloin vetoakselin pää.

Tosiaan peruskysymys vielä, onhan niissä muttereissa normi suunnan kierre? Joskus aikoinaan muissa merkeissä tullut vastaan vääränkätisiäkin??
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ei W201-Mersussa ole vasenkätisiä kierteitä tullut vastaan.

Vetoakselin pää ei mene rikki, kun lyöt mutterin poikki akselin suunnassa. Korkeintaan tulee kierteeseen pieni naarmu, joka ei haittaa mitään. Itse tein taltan betonipiikkaustaltasta, jonka pään smirklasin noun 5 mm leveäksi. Ja sitten pienellä moskalla perään. Muutama isku saattaa jo irrottaa mutterin niin, että sen saa hylsyllä auki.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Joskus se mutterin lukitus tuntuu ahdistavan vaikka sen olisikin vääntänyt auki. Kerran porasin siitä lukituksen kohdalta isolla terällä viistoon akselia päin sen verran että lukitus oli kokonaan lähtenyt mutterista pois sen jälkeen aukesi paljon helpommin.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja BHN »

Lämmitä mutteri punaiseksi ja todistetusti vahvalla pyssyllä auki, niissä on eroja. Tai pidempi jatkovarsi.. joskus vääntänyt 2m varrellakin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17192
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Normi kierre on. Kun laakeri menee joka tapauksessa vaihtoon voit lämmittää mutterin kunnolla ja sitten pulttikoneella (noin 1000Nm alkaa olla kelvollinen) auki.
oulaistenliikenne.fi
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Kyllä on joskus 2m jatkovarrella väännetty tai hypitty päällä. Ei auennut.
Sitten vaan hylsykauppaan ostamaan hylsy ja lainaksi 1" tai olikohan 3/4" karalla oleva pulttipyssy. Ehkö jotain 1000Nm-2000Nm vääntöä taisi olla. Kokoa ainakin koneella oli. Kompuraan vielä 8-10bar.
Ei tarvinnut kuin vähän näyttää navanmutterille niin aukesi. :D Taisi ehkä mutteri pelästyä :D

Eikä hajonneet paikat tai kierteet. Kyllä kai se isku tekee siinä pulttipyssyssä myös jonkin verran.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea !!

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Kyllä pulttikone vaan aika ehdoton on sen iskunsa kanssa.
Nopeea lämmitys punaiseksi toki helppaa tilanteen myös.

Kuusiokolopulttien kohdalla ja miksei ylipäänsä muidenkin pulttien kohdalla voi tilannetta jeesata alkuun kun lyö suoraan kantaan melko tukevasti. 6-koloissa, hylsy koloonsa, t-väännin/tms.väännin ja samalla iskeä pamauttaa napakasti kun vääntää.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: 190 E 2.3-16 takapyörän navan mutteri ei aukea!!

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Juu irti on pienen väkivallan jälkeen. Näytti äkkiä sille, että toisen vetarin kierteet oli vioittuneet jo aiemmin. Vetarit irtosi navoista helposti.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Vastaa Viestiin