C30 AMG, yhdenlainen perjantai :)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

C30 AMG, yhdenlainen perjantai :)

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mikä olisikaan mukavampi tapa viettää sateinen kesälomapäivä kuin lähteä noutamaan pisteosia harrasteautoon! W123 osista oli jo aiemmin ollut kirjeenvaihtoa ja nyt tilaisuuden tultua ja sopivan päivän koitettua ei muuta kuin nokka kohti Savonlinnaa. Matkaahan täältä Pohjanmaalta kertyy, mutta nyt kun oli jo satakunta kilsaa lähempänä Ähtärissä viettämässä lomaviikkoa, niin pianhan siitä 300 kilsaa taittaa...

Matkaan tuli lähdettyä aamu seiskalta ja nelisen tuntia arvio navin mukaan. Reitti tuli valittua googlenavin ohjeiden mukaan tietyöt kiertäen. Kilsat taittuikin mukavasti ja noin parikymmentä kilsaa ennen määränpäätä edellä meni jono "kirkkoveneitä" eli osallistujia Sulkavansoutuun. Tuli sopiva suora, niin lätkä lattiaan ja mukavastihan tuo AMG kirkkoveneen ohittaa :). Sitten seuraavan ohi, mutta mitä per*elettä.... missä tehot??? Kaasua painaa ja mitään ei tapahdu??? No, ohitus tehtiin sitten hieman vaivalloisesti ja matkaa jatkettiin tasakaasulla noin 80km/h. Kirkkoveneetkin kääntyi suoran puolestavälistä oikealle ja ne ei enää häirinneet. Mutta, auton käytös oli kuin purukummia polkisi... Plarailin vikakoodit ja mitään ei näytössä näkynyt. Tuli sopiva linjuripysäkki, niin himmasin siihen. Auto käynnissä pelti auki ja mitään ihmeellisä ei silmiin pistänyt. Moniurahihna vilisti silmissä, ylävesiletku kuumahko, alavesiletku lämmin... Kaikki näytti normaalilta paitsi, että sähköflekti pyöri. Miksi??? Stana, mitä lämmöt näyttää?? Äkkiä autoon ja lämpömittarin plarailu. No Lämmöthän on ihan tapis... Lämppäri päälle ja täysille. 10sek ja lämmöt 90. Siinä vaiheessa tuli mieleen lähinnä, että olisko joku ihme anturi/sähkö häiriö?? Miksi reilusti yli sadaan lämmöistä ei tule hälytystä?? No kun lämmöt nyt kerran laski, niin ei muuta kun matkaan ja loput kilsat ajelin rauhallisesti lämppäri päällä mittaria seuraten ja auto toimi ihan normaalin tuntuisesti. Myös tehot oli taas takaisin.

Saavuin sitten Timo L. pihatielle ja isäntä itse viittoikin ulkorakennuksen päädyllä koordinaatteja. Ajelin siihen suuntaan ja annoin auton käydä hetken joutokäyntia ja sammutin. Siinä sitten morjesteltiin ja joku sana taidettiin vaihtaa kohtaamastani oudosta ”lämpöilmiöstä”. Sitten siirryttiin W123 puoleen ja alettiin irroitella pisteosia. Siinä sitä joku tovi pyörähti ja kun homma saatiin valmiiksi tulikin jo kutsu myös lounastamaan. Timo opasti ajamaan auton pihaan ja tutustumaa talon harrastus/käyttö Mercedeksiin ja syömään.

Tarkastelin siinä, että vedenpinta paisarissa on normaali. Pistin auton käyntiin ja lähdin peruuttamaan... mutta mitäs ihmettä, ohjaus on ihan jäykkä. Samassa näyttöön ilmestyi myös vikateksti laturista... No jopas on. Nyt ei taida kaikki apulaitteet enää pyöriä. Ajoin auton lyhyen matkaa etupihan puolelle ja sammutin. Pelti ylös ja ihmettelemään... No nyt sitten oli moniurahihna pois paikoiltaan. Mutta miksi? Ei muutakuin työkalut valmiiksi pikisiin kouriin ja lukkopelli/sähköflekti irti. Sitten rulla kerralla kokeilllen, onko jokin jumissa? Apurullat,ei. Laturi, ei. Tehostimenpumppu, ei. Ilmastoinnin kompura, ei. Vesipumppu, no mutta ei pyöri mihinkään.... hetken edestakaisin nitkutettua alkoi pyöriä takerrellen ja laakerien suuri klappi alkoi tuntua käsiin. Melkein sentin hölkkäsi pyörä, mutta vettä ei vuotanut. Mikäs nyt eteen?

Otin puhelun ”mersututtavalle” ja kyselin, että sopiikohan minkään muun pumppu C30 AMG:hen? Hän lupasi selvitellä. Timo alkoi myös soitella omille kontakteilleen ja saikin pumpun varaosakoodin ja sitten kysely paikalliseen merkkiliikkeeseen, josta alkoivat selvittää pumppua ja sen saatavuutta. No nyt ei auttanut kun käydä ruokapöytään. Hyvä ruoka, parempi mieli . Siinä ruokailun lomassa tuli myös googleteltua pumppuja netistä ja jokunen nettivaraosaliike kauppasikin C30 specifiä pumpua... Tuli myös soiteltua KL, Alvadi jne...

Siinä sitten alkoi tietoa tihkua. Pumppu AMG specifi ja toimitusaika muutaman päivän... mikäs nyt eteen... Alettiin siinä jo miettiä että pökätään AMG pihanperälle riviin ja lähden bussilla kohti pohjanmaata. Sitten tuttavani soitteli ja antoi toisen pumpun varaosanumeron. -05 ja uudemman 200/220CDI aina -09 asti pitäisi sopia lohkon kylkeen. Pikainen puhelu paikalliseen moponettiin ja yksi pumppu sieltä hyllystä sitten löytyikin. Timo lähti sitten kuskiksi ja säätä uhmaten otti tallista esiin putipuhtaan W124 coupen. Huippukunnossa olevan coupen kyydeistä nautiskellen sitten moponettiin ja tiskille. Pumppu käteen ja aika samalta se kyllä näytti... Sinä vaiheessa vähän vaivasi hihnan ohjurirullien paikat, joista oli auton edessä piirtynyt mielikuva, että ainakin toinen on kiinni vesipumpun rungossa... No tämä oli nyt paras vaihtoehto mitä tarjolla, niin pumppu kantoon, lotolla sopiva pituinen uusi moniurahihna, Torxeja sarja hyllystä ja uudet nesteet. Sitten takaisin auton kimppuun.

Siirrettiin C30 keula Timon talliin ja nesteet ulos. Irroitin ensin molemmat hihnanohjurirullat ja ne olikin kumpikin pumppuun kiinni... Sitten pumppu irti ja vierekkäin uuden italialaisen Metellin viereen... No pumput oli muuten hyvin identtiset, mutta uudesta puuttui oikeanpuolimmainen valukorvake moniurahihnan ohjainrullalle, jonka avulla hihna väistää commonrailin pumppua. Myös vasemmanpuoleinen rullanpaikka oli alempana... Mikäs nyt eteen?? No jotain pitää alkaa kyhätä... ei se remppa nyt tästä voi kiinni jäädä.

Timo kaiveli esille puikkohitsin ja rälläkän, sekä osoitti nippelirasioita, joista löytyy prikkoja ja muttereita. Itse säntäsin W123 elimenluovuttajan luo ja käteen tarttui kojelaudan kiinnikkeet. Siitä alkoi sitten askartelu, eli aloin väkertää apukannattimia hihnarullille. Ensin oikeanpuolimmainen ja kun se tuli valmiiksi niin koesovitus pumpulle. Muuten ok, mutta vasemmalle rullalle pakko tehdä jotain vastaavaa, koska pumpussa olevalla kiinnityskohdalla rulla jää liian alas. Tätä kannatinta varten piti jo antaa rälläkkää itse pumpullekin, että sai rullalle tilaa pyöriä. Sitten kuuluikin jo käsky syömään päivällistä.... herkullista olikin!

Päivällisen jälkeen askartelu jatkui. Nyt tuli tehtyä apukannatin vasemmalle rullalle. Koekasaus, hihnarullat paikalleen ja moponetin uusi hihna. Nyt näyttäisi sopivan. Osat irti ja seuraavaksi tiivistepintojen putsailu ja pumppu kiinni uudella tiivisteellä. Kun pumpu oli muuten kiinni, niin sitten apukannattimet viimeisten kiinnityspulttien alle ja rullat paikoilleen. Hihna paikalleen, vedet sisää ja koekäynnistys. Damm... ei ihan hyvä. Hihna nousi tehostajan pyörän reunalle. Vähän säätöä ja uusi yritys... Damm nyt ei enää pysynyt koko hihna paikallaan... No, aikansa oikeanpuoleisen rullan kulmia haettua alkoi hihna pysyä paikoillaan. Sitten uskalsi jo kaasutellakin ja silloin totsein, että nyt on hyvä kun hihna pysyi yli 3500rpm ryntäyksissä. Enempää ei viittiny edes kokeilla. Flekti paikalleen, lukkopelli paikalleen ja valmiina lähtöön!

No niin paljon siinä askarrellessa aikaa turaantui, että kello taisi tikittää jo seuraavaa vuorokautta. Ei muuta kuin puhelin hetkeksi laturiin ja Timon kanssa vielä siivoiltiin jälkiä. Sitten morjestettiin ja läksin matkaan kohti Ähtäriä. 300km edessä ja vähintään sen matkan pitäisi viritelmä pysyä kasassa. Alkuun tuli ajeltua aika rauhallisesti ja muutenkin tuli pykällettyä kepistä isommalle aina alle 2000rpm. Turha rasittaa hihnaa/rullia yhtään turhaan suuremmilla kierroksilla. Onneksi tuossa on harva perä, niin 100km/h taittuu reilusti alle 2000rpm kierroksilla. Ähtäriin saavuin siinä klo 4 aikoihin aamun valon jo kajastaessa . Nyt onkin sitten ajeltu jo toistasataa kilsaa lisää ja kotiuduttu lomareisulta.

Isot kiitokset Timo L. ja hänen perheelleen kaikesta avusta, ylläpidosta ja kärsivällisyydestä! Onhan siinä nyt ihmettelyä kun muutaman nippeliosan hakija meinaa jäädä autotalliin asumaan . Niin ja isot kiitokset myös W123 nippeleistä. Ainoa asia mikä harmittaa on, että jäi tutustuminen Timon harrastepeleihin hieman kevyeksi, kun alkoi tämä vesipumppu/kotiinpaluu stressata... Mutta toiseen kertaan sitten.

T: Juho

Alla vähän kuvasaastetta.

Tein vaneerista jonkinmoisen jigin jolla sain paikoitettua hihnarullien paikat uuteen vesipumppuun nähden:
Kuva

Tässä orkkispumppu ja varaosa päälekkäin:
Kuva

Ja tässä orkkis ja varaosa+rullien apukannattimet:
Kuva

Oikeanpuoleinen apurulla, jolla väistetään CR pumppua:
Kuva
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: C30 AMG, yhdenlainen perjantai :)

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Työvoitto! Mukava tarina ja taidettiin sitä joutua hommiakin tekemään.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: C30 AMG, yhdenlainen perjantai :)

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kuva

Tuossa olisi konsti millä menee normaali cdi:n vesipumppu amg korkeapainepumpun kanssa. Volkkarin jakopään pikku rulla öljynsuodatin kotelon korvakkoon pultattuna.
Vastaa Viestiin