W124 260E TEHOT HÄVINNY

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Eli auto kulkee tosi laiskasti, tehot ja vääntö on hävinnyt, vaikka seosmittari näyttää pintakaasulla ajaessa 0,9 ja tekee lisärikastuksen kun runttaa kaasua ja täyskaasulla seos menee 0,85-0,8. Ei pitäisi olla ainakaan liian rikkaalla
Pakoputki ei ole tukossa eikä tässä ole katalysaattoria, eikä myöskään lambdaa. Eli seokset pitää säätää perstuntumalla.
Katsastuksessakin ukko kehunu autoa maasta taivaisiin joka kerta ja menee heittämällä läpi

Listaa vaihdetuista osista:
Jakoketju
sytytysosista tulpat ja johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä uudet. Puolaa ei ole vaihdettu.
Ilmamäärämittarin potentiometri
IMM alla oleva kumikaukalo uusittu
Bensapumput ja suodatin
Ilmansuodatin
Kytkin

Auto toimii muuten kaikinpuolin täydellisesti. Se tehopiikki 4500rpm kohdallakin on aika lussu, vastaa entistä toyota corollaani jossa litran pienempi kone.
Maantiellä ajaessa hyytyy älyttömästi pieneenkin ylämäkeen ja kulutusmittari menee liianki herkästi pohjaan asti.
EHA:aa kiristetty 1/4 kierros ja kiihtyvyys 0-100 parantu 1sek, enempää ei hyödyttänyt kiristellä

Monta mekaanikkoa on tutkinut ongelmaa eikä oo selvinny muutakuin ettei nokka-akselissa ainakaan ole kulumaa ja bensaa kone saapi.
Jarrut eivät ainakaan laahaa.

0-100kmh mitattu ja meni 12sek jonneka varmaan 200E jo kerkee. Tehdas lupaa 8,8sek.
Autossa on 5v manuaali ja ei ole mitään turvatyynyjä sun muita turhia lisäpainoja kyydissä.

Tässä on se EZL ECE oktaaninsäädin tai mikä sytytysennakonsäädin lokasuojan päällä, niin olen kokeillut jokaista asentoa 1-7 välillä ja mitään vaikutusta ei ole ollut millään. S:llähän sen pitäisi olla.
Nyt lopuksi katkaisin koko piuhan irti ja sen pitäisi nyt ainakin toimia sillä S säädöllä kokoajan jos kerran ois jumittanu johonki :evil: 98 bensalla olen ajanut aina
Schwainehund
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 12.07.2016 20:07

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Schwainehund »

EZL potikan ohmivastus pitäis olla S asennossa ääretön ja 7 pykälässä 0 ohmia, seiska asento on p*skimmalle bensalaadulle jotain 88oktaanista. Säätää siis sytytysennakkoa tämä säädin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mittaa seokset kunnollisella laajakaistamittarilla. EHA:n ruuvaaminen 1/4 kierrosta muuttaa seoksia aika reippaasti ja niitä ei saa selville kapeakaistamittarilla. Tarkista myös sytytysennakko kierroksilla kunnollisella ajoituspistoolilla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Schwainehund
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 12.07.2016 20:07

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Schwainehund »

Schwainehund kirjoitti:EZL potikan ohmivastus pitäis olla S asennossa ääretön ja 7 pykälässä 0 ohmia, seiska asento on p*skimmalle bensalaadulle jotain 88oktaanista. Säätää siis sytytysennakkoa tämä säädin.
Pitäs kyllä mennä tosi rivakkaan jos on kunnossa, kaverin 260E vedettiin 1500kg kärryä ja ihan mukavasti meni. Vetomassa on jotain 1700kg max, perkele enemmän kun työpaikan Hiacessa.
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Noniin, nyt on käytetty autoa huollossa ja mekaanikko oli testannut ajoituslampulla että sytytysennakot ovat kohdallaan koko käyrässä. Oli laittanut oktaaninvalitsimen uudelleen kiinni ja S asennossa ei ollut antanut oikeata ennakkoa. Oli 5astetta myöhäsellä ja siitä valitsimesta oli mennyt säädöt pieleen ja nyt numero 6 antaa suurimman mahd ennakon. Kävin koeajamassa enkä huomannut ajaessa mitään eroa entiseen.

En keksi enää muutakuin että joko EHA on rikki tai määränsäädin niin pahasti tukossa ettei bensaa tule kunnolla.
Viime kesänä putsailin suuttimien bensalinjat brakecleanerilla ja paineilmalla ja ei ollu siellä ainakaan tukoksia ja samalla vein suuttimet ultraäänipesuun, makso vain 5e :D

Voiko testata tuosta veljen 190E 2litrasesta sitä EHAa tuohon kutoskoneeseen vai onko niissä jotain eroa? Sillä ainakin kulkee mersu vielä tehtaan arvoihin vaikka ajettu 450tkm :thumbup:

Niin ja tuo minun seosmittari ei ole mistään halpahallista ostettu, se on suomalainen tuote FMI 1.2 ja väittäävät ainakin että pystyy tarkasti mittaamaan seokset.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eha pitäisi olla samannumeroinen...ja perus asetuksilla se sitten toimiikin suoraan jos samankokoisesta koneesta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

No, en mennyt säätämään Ehaa, mutta puristuspaineet mittasin ja näyttivät 165-180psi:tä. Eli pitäisi olla huippukunnossa vielä ja paineet pysyivät siellä eivätkä laskeneet minnekkään. Ohivuotomittauksessa pitää varmaan käyttää vielä niin voi poislukea mahdolliset venttiiliviat ym.
Ilmeisesti puristuspainemittaus ei kerro vielä kaikkea, näin olen kuullut

Tuntuu että kun auto lämpenee normaalilämpöihin niin tehot laskevat vain entisestään. Mitenkä voi olla mahdollista että kulutusmittari nousee hieman jopa alamäessä??
Onko muuten kukaan mitannut toimivasta Ehan pistokkeesta paljonko pitäs tulla millivoltteja?

Mikähän juttu sekin on että näissä autoissa tuo ennakko on aina sen 5astetta myöhäsellä? jakoketju oli sen ja ennakonvalitsin myös. tekee jo 10astetta eikä kulku ole korjauksella parantunu yhtään, prkele kusettavatko ne siellä huollossa. luulis nyt 10astetta jo tekevän aika paljon suorituskykyyn :evil:

Nyt pahentunu tämäkin vika vielä että kun starttaa kylmän koneen niin startti pyörii mutta ei lähde käyntiin. Kun toisen kerran tarttaa niin kestää taas pidemmän aikaa ja lähtee jollain yhdellä sylinterillä käymään ja paljon myöhemmin loput tulevat mukaan. Lämpimällä koneella en muista että olisi tämmöistä.

Jos nokka-akseli nyt olisi syypää tähän 100hp tehonpuutteeseen niin eikö sen pitäisi jo nakuttaa tai pitää jotain omituista ääntä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nokka-akseli vikoja on ollut kuutosissa ja se ei nakuta kun hyde nostajat säätyvät itse...tarkista kuluneisuus ja nokan ajoitus...sitten voit kokeilla että ehan piuha irti ja muuttuuko kulku kun on mekaanisella ruiskulla.
Väljäksihän näitä ei ajamalla saa..kestäviä koneita.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Eha on testattu ajossa ilman piuhaa ja ei muuttunu kulku suuntaan tai toiseen
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainakin farkku kun on kahdella pumpulla niin toinenkun hyytyy lähtee tehot aika totaallisesti koneesta....paineenvaraaja kannattaa myös huohotus putki joka on imupuolelle niin irti ja imuletkun pää tukkoon ja kokeilee paineella ettei kalvo olerikki että paine vuotaa läpi...näinkin on käynyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Joo, irroitin venttiilikopan ja tarkastin nokka-akselin kunnon. Tasaisesti oli nokka kulunu ja nokan kärjissä oli sormella kun kokeilin, niin selvä pykällys ja työntömitalla yritin saada jotain mittoja nostoista niin oli noin 7mm jokaisessa. Nokan kärjistä oli kulunut se pyöreys pois ja olivat kulunu tasaiseksi päältä.

Ja mekaanikko kehtas väittää viimevuonna ettei ole kulumista muka nokassa jolla ajettu 440tkm :D

Onko kellään tietoa paljon nokissa pitäisi olla uutena materiaalia?

Jos ja kun vaihdan uuden nokan niin keinuvivut kannattaa varmaan myös uusia eikö?
Ykkössylinterin keinuvivussa oli ruostetta hieman, varmaan edellinen omistaja jättäny öljynvaihtovälin liian pitkäksi

Saksassa semmonen kauppa kuin Dbilas Dynamics josta saa virinokkia ym. m103 ja m102 koneisiin.
Ite meinasin sen 264 asteisen laittaa, ei ole kuin 100e kalliimpi kuin vakio niin samako tuo 8)

Niin ja bensapumput ovat ihan uudet kuten eka viestiin olin maininnut
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja atlas »

Älä pistä virinokkia vakio koneeseen kun matka ajossa karkaa vääntöalue ihan liian ylös,teho ja vääntö hyytyy ja pitäisi kepittää pienemmällä vaihteella että ei söisi ainetta niin paljon ja jaksaisi edes jotenkin kulkea...kokemusta tossa ford v-6 moottorisessa joskus.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Joo, kansi on kunnostettu täydellisesti mutta edelleen ei ole tehoa nimeksikään. Tuntuu pahenevan vaan koko ongelma, nyt hyytyy jo 4 vaihteella pieneenkin ylämäkeen. KE jetronic asiantuntija on sanonut että seokset ovat oikein ja kipinää tulee. EHA n kammiopaineet olivat hyvät mutta epäili ECUa. Pakokaasu haisee välillä ja kulutus on 13-15 välillä. Lambdaa autossa ei ole mutta suomalainen seosmittari FMI on jonka mukaan seokset pysyy 0.90 ja kun kaasua painaa niin rikastuu ihan aavistuksen 0.85. Seosruuvin kääntö hiuksenhienosti näkyy mittarissa. Ite epäilen kampiakselin asentotunnistinta ja Top dead sensoria mikä on siis moottorin keulassa. Sitten vielä se ECU ja EHA pitäs selvittää toimiiko. Moottorin lämpötunnistin on uusittu. EHA irtiotettuna ei vaikuttanu mitenkään auton käytökseen. Ainakin öljynkulutus loppu kokonaan eikä savuta yhtään kansirempan jäliltä. Tyhjäkäyntipiiriltä siirryttäessä osakaasulle tuntuu kuin kiihdytyspumppua ei olisi ollenkaan esim kaasutinmoottorissa jolloin vääntö on langanlaihaa. Pitää survoa kaasua yli puolenvälin että pysyy vauhti yleensäkin maantiellä hivenen mäkisessä maastossa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos vika ollut aina vai tullut vähitellen?
Kyllähän seos tai käynti pitää muuttua jos ecu on pelissä koska yleensä mekaaninen säätö ei mole optimaallinen joka seos alueella..se että se ei ole lambda säätöinen on miinusta mutta varmaan siinä eculla on kartta jota sitten lämpö ja muilla antureilla seurataan millä lisäseoksella toimitaan...kun saisit lainaan joltain ensin lainaan ecun jota ensin kokeill ja varmistaa onko vikasiinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Otin ECun irti ja kävin ajelemassa niin huomasin että tyhjäkäynti kävi 1500rpm ja matalilla kierroksilla ei ollu mitään muutosta kiihtyvyydessä. Yläkierroksilla kulki selvästi huonommin. ECU kiinnitettynä olen huomannut myös että auto kulkee paremmin alle 2000rpm kierroksilla, jo 1500rpm on suht vahva vääntö ja heti kun menee yli 2000rpm niin kaasuun vastaavuus häviää. Pitää odottaa 4000rpm asti että meno muuttuu normaaliksi. 5vaihteella voi ajaa helposti 60kmh mutta 80kmh ei jaksa vetää yhtään. Vika oli jo kun ostin auton mutta en tajunnut sitä ostohetkellä. Joku on ajanut auton penkkaan joskus kun apukuskin puoleinen kylki on ottanu osumaa ja näkyy että sitä on korjailtu.
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Nyt on projektia saatu eteenpäin. Uusi määränsäädin ja EHA. (EHAn säätöihin ei ole koskettu). Nyt kun starttaan kylmän koneen, FMI:n seosmittari menee 0,85 ryyppy moodiin josta pikkuhiljaa putoaa palloja laihemmalle kun moottori lämpiää. Se pysähtyy aika tarkalleen 0,90 ja kone täyslämmin 85 astetta. Kun lähden ajelemaan niin osakaasulla häviää pallot koko asteikolta pois laihemman suuntaan silmänräpäyksessä. Kun pistää kaasun pohjaan niin jonnekkin 0,90 nous asteikko.

Ei uskalla ajaa kun pelottaa että on liian laihalla. Seosta rikastettiin seosruuvista asteittain kunnen ei lähteny enää käyntiin ja pistettii sitten takaisin niin lähti käyntiin. Kaasua varovasti pumppaillessa putkesta lensi sumua niin että asfalttiin tuli kostea läntti. Autolla ei ole ajettu nyt 3kk että voihan siellä putkessa olla kosteuttakin, mutta aika reipas pakokaasu tuoksahtaa.

Tyhjäkäynti ei röpellä. Autossa ei ole lambdaa, joten duty cycleä ei voi kattoa. Seos säädetään seosruuvia ja EHAn ruuvia säätelemällä, johonka en uskalla koskea koska on ihan uusi osa.

Seosmittari on FMI n seosmittaripaketti lämmitettävällä lambdalla ja hinta noin 200e ja ilmeisesti on kapeakaista lambda.

Pitää vielä kysyä sieltä FMI:ltä kuuluuko mittarin toimia osakaasulla tuolleen.

Onko sillä oktaaninvalitsimella väliä jos katkaisisi piuhat kokonaan? Autosähkö ukko laitto parhaansa mukaan sen kuntoon ja silti sano ettei saanu sitä toimimaan sille S asennolle eli 98bensalle.


Minä en aio luovuttaa tämän auton suhteen kun koriakin olen korjaillut paljon ja helvetin hyvä pitkän matkan auto kun vain saisi toimimaan.
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Nonii nyt olen huomannut tämmöisen mielenkiintoisen seikan, että aamulla ajoin vaihteeksi tällä pirssillä töihin ja kylmä aamu oli +5 astetta ja starttasin ja lähin samantien ajamaan ja todella hyvin väänti ylämäkeen pintakaasulla, varmaan 2x paremmin kuin kuumalla koneella ja mikä hauskinta, kulutusmittari oli nollan tuntumassa kokoajan, kunnes olin ajanut pihasta noin 5km ja 80kmh maantievauhtia niin lämmöt alkavat nousta pikuhiljaa niin 70asteen kohdalla huomasin kun kulutusmittari alkaa nousta itsekseen sieltä nollasta siihen puoleenväliin ja seosmittari näyttää kanssa että seos laihenee sinne 1.2lambda arvoon ja kulku muuttuu raskaammaksi kokoajan, ja kun kone on lämmin 85astetta niin kulutusmittari pysyy oikeestaan kokoajan puolessavälin ja vääntö häviää olemattomiin.

Tulpat katsoin kun nyt on uusi määränsäädin ja eha niin eilisen koeajolenkin (40km) jälkeen tsekkasin tulpat ja kaikki olivat huippuhyvännäköisiä, vaaleahkoja, kuivia ja hieman ruskeaa väriä.
Samaten imuvuodot testailin eilen starttisprayllä ihan takakontin lukkoja myöten ja takapenkin irroitin ja alipaineboxin tarkastin kanssa ja konehuoneesta ihan ajovaloja ja jarrutehostimia myöten eikä mitään.
Mutta tuskin on imuvuoto kun kylmällä koneella toimii reilusti vahvemmin kuin lämpimällä koneella(kumikaukalo on vaihettu uuteen kans).

Moottorin lämpötunnistin on vaihettu kansirempan yhteydessä, mekaanikko ei tienny että onko väliä mitenkäpäin se anturi on siellä kun alkuperäisessä tunnistimessa oli joku merkki että laita näin, niin tässä uudessa ei ollu mitään merkkejä. Koetan vielä kotimatkalla käännellä liitintä sitä vaikka kaikki 4 asentoa läpi josko olisi vaikutusta.
Seuraavaksi kai lähetän ECUn Vekatronicsille tarkastettavaksi ja sytkäboxin ehkä myös.
Oktaanivalitsimen nostin ylös ja pistin sen numeroiden väliin elikkä ei anna mitään vastusta nyt sinne, 98 bensaahan näihin kannattaa nyt vuonna 2017 laitella eikä mitään alkoholipohjaista tarjota kun ruostuu polttoainejärjestelmä.

Lyhyesti: Kylmänä toimii vahvasti mutta 70asteen jälkeen häviää vääntö ja kulutusmittari nousee puolväliin ja seos menee laihalle 1.2 lambdaarvoon
Apuja kaivattaisiin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ovatko seokset OK kunnon laajakaistamittarilla mitattuna? Tuollaiset kapeakaistaiset näyttävät oikeasti vain sen, onko seos alle vai yli 14,7. Nuo 0,9 ja 0,85 ovat vain mittarin arvailuja eli humpuukia.

KE-Jetin kylmärikastus loppuu, kun kone saavuttaa 80 asteen lämpötilan. Seosten tarkka mittaaminen kylmän koneen lämmetessä kertoo, onko ongelmia kylmärikastuksessa ja sen jälkeen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Vertailtiin katsastumiehen kanssa tuota auton FMI seosmittaria ja katsastusaseman mittaria ja insinöörikin sanoi että samaahan tuo näyttää mitä aseman mittari.
Ite oot humpuukia vai myötkö noita tuplasti kalliimpia laajakaistoja, mutta ei mennä nyt offtopikkiin onhan sulla mielipideoikeus.
Toisekseen Kuopion alueelta ei löydy oikeen paikkaa jossa osaisivat noita säätää, kun kaikki oldschool jampat on jo eläkkeellä ja DYNOpaikkaakaan ei löydy ihan lähialueelta vaikka kyselly niitäkin.
FMI porukka lähetti ohjeet seoksiin, ja pääasia että täyskaasulla ja 3/4 osakaasulla seos menee vihreälle alueelle eli 1 -0,9. Tyhjäkäynti saa olla hieman laihalla, samoin pintakaasu. (oranssit pallot) Säätelin seokset eilen sen oheistuksen mukaan ja hiukan paremmin ehkä toimi. Vieläkin on semmonen kuminauhamainen se veto ja "rapid response" mitenkä tätä moottoria on uutena kehuttu, on kyllä aika helekatin kaukana siitä. Kulutusmittari edelleen puolvälissä kokoajan vaikka tasasella ajelis ihan pintakaasulla. Auto rullaa vapaalla paremmin kuin tuo meikän toinen auto elikkä ei laahaa mikään ainakaan.
No pitää pikkuhiljaa laitella,onhan tuota jo 5v kohta laiteltu.
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Pitää koettaa vaihtaa tuo Cränkki sensori viikonloppuna jos vaan onnistuu (kamp.akselin asentotunnistin). Se on siellä öljysuodattimen alapuolella kytkinkopasta vauhtipyörästä ottaa signaalia ja johto menee sytkäboksille, jos menee epäkuntoon niin sytkäboksi ei toimi oikein. Tuntuu kyllä että koko auto jossain limb modessa eli sytkä ja kaikki on turvallisessa asenossa kun tosiaan tuntuu että ei edes yritäkkään antaa tehoa tai vääntöö vaikka ois 10 000rpm ja siltä myös kuullostaakin, ärjyminen puuttuu kokonaan ja kuminauhamainen veto on kokoajan ja bensa maistuu, arviolta 11l/100 maantieajossa vei kun tämän viikon ajelin töihin.
Englantilaisella foorumilla oli 400SE korjaantunu Cränkki sensorin vaihdolla, ja auto oli toiminut ja käynnistynyt normaalisti ja mittaus oli näyttänyt että sensori on kunnossa mutta uuden oli vaihtanut niin korjaantu.
Nämähän toimii vaikka ilman ecua niin miks ei toimis vaikka cränk sensori ois osittain pimeenä.

Vikakoodeja ei pysty kattomaan Vilkkuvalolla(3 lampun laite) kun puuttuu liittimestä napoja jotka löytyy jos on lambda :( Vilkkuvalot ois kertonu ecun sytkäboksin ja olikohan ilmamäärämittarin toimivuuden.
Seosmittarista vielä sen verran että eilen ajoin sadekelillä niin 3 palloo laihempaa näytti johtuen sadekelistä ja kun lambda ei korjaa seosta tässätapauksessa että kaiken jären mukaan ihan kelpo peli tuo, vaikka ei tietenkään sama kuin laajakaista mutta rahastahan se on kiinni vaan. Ja yleensäkkin kun saa kerran seokset kuntoon niin ei niitä tarvi kuin hienosäätää, naksaus kerrallaan.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja tomant »

Oletko tarkistanut ajoituslampulla, että sytytysennakot on kohdillaan eri kierrosluvuilla?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Joo pitää käyttää tarkastuksessa ja pyytää ihan kirjallinen raportti, itellä ei oo sitä ajoituslamppua, enkä tiiä kyllä mitenkä ees toimii. Tai jos saa lainaan yheltä mekaanikolta nii ainahan se kannattaa itse opetella.

Vaihdoin sen Cränk sensorin, ja ei mitään vaikutusta vaikka entinen oli 3mm paksun öljysaven peitossa siis se anturin pää.
Vaihdoin uuden virranjakajan kannen (Bremi) kun entinen oli ennen kansiremonttia ajoilta ja ilmeisesti oli öljyä valunu sinne nokka akselin päästä ja hirveessaä kunnossa oli kaiken kaikkiaan ja se keskitappi meni jumiin kun painelin sitä sormella nii sinne jäi joten oli pakko ostaa uus........ylläri ylläri, ei mitään vaikutusta ja sillä paskalla virranjakajallakin kävi nätisti tyhjäkäyntiä.
Varmaan toimii ilman kyseistä kantta koko auto tai vaikka puuttuisi pari mäntää nii ei haittaa ilmeisesti :D

Seuraavaksi tarkastan ne kaikki mehupillit, aloitan siitä mikä menee sytkäboksille imusarjasta, irroitan ja puhaltelen paineilmalla ja puhdistusaineella läpi.
Sitten etuvaimennin on suunnitteilla korvata parilla suoralla putkella kun on niin saatanan hiljaiset äänet että ihan ärsyttää. Toisekseen ei lämpene kunnolla pakoputkisto edes 50km ajon jälkeen niin eikö tuo ruostu kohta rikki. Puolestavälin taakse on uutta made in finland putkistoo, etupuolisko on vielä vanhaa, tiiä vaikka joku tukos siinä etuvaimentimessa nii samalla varmistuu sekin kun korvaa putkella sen.

Tiedätkö Tomant tai joku muu että tarviiko sitä tehdasuutta EHAa säätää vai onko se oikeissa asetuksissa valmiiksi, tuo kapeakaistainen seosmittari näyttää että kun painaa pikkusenkin kaasua niin laihenee aika hitosti. Jostain luin joskus että jos on eha säädetty päin mäntyjä ja ruuvailtu niin paljon että ei löydy oikeaa asentoo nii ostaa uuden joka on tehtaalla jo säädetty valmiiiksi.

Noh jos saan auton kuntoon joskus nii ilmoitan tänne sitten että mikä oli vikana. Semmonen tutina on persiissä että tämä liittyy jotenki noihin sytytysennakoihin että tää on nii turvallisella alueella että mikään huoltotoimenpide tai osan vaihto ei oikeestaan vaikuta mitenkään tähän eli LIMB MODE.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käsittääkseni tehdas uutta ehaa ei tartte säädellä.
Katsopa ettei ole muuten menny ehan piuhat ristiin.....yksi tapaus oli tälläinen ja lopulta vika sieltä löytyi
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Joo kiitoksia tiedosta.

Liitintä ei saa kuin yhdellä tapaa kiinni kun siinä on joku ura, ellei sitten joku ole uudelleen tinannut johdot liittimeen väärinpäin.

Putsasin 5kpl mehupillejä ja sytkäboxille menevästä pillistä lensi ruskeeta paskaa. Pitää huomenna testata työmatkalla oliko noilla imupilleillä vaikutusta asiaan.
Carburetor cleanerillä ja paineilmapullolla sumuttelin pillit kuivaksi ja otin tottakai irti molemmat päädyt pilleistä ensin.

Pitää viikolla käydä tarkastuttamassa ne sytytysennakot tyhjäkäynniltä sekä kierroksilta.
Tietääkö kukaan paljonko ne pitäisi olla tässä moottorissa?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eha pistoke voi purkaantuua niinkuin monet mersun pistokkeet ,eli se halkeaa kahdeksi ja sisällä tapit lähtee aivan irti ja tällöin kasatessa ne menee todennäköisesti väärin...pitää vaan tietää johto värit vastakappaleeseen että varmnistaa ne.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rise »

EHA:n ohjausvirta pitäisi olla välillä -3mA … +3mA. Yleismittari väliin (ei taida olla väliä kumman johdon väliin). Kuusioloruuvista ¼ kierrosta kerrallaan myötäpäivään, niin virran määrä kasvaa ja päinvastoin. Kokemukseni mukaan ¼ kierrosta vastaa 2,5 mA. Minun auto oli liian rikkaalla, mittari näytti -8mA.
Kun sain virran -2,5 mA:iin, niin pakokaasutesti oli ok katsastuksessa. (Veikkan että minkä tahansa EHA:n mittaamalla oikeisiin arvoihin.) Erään arvion mukaan EHA väsyy ja sitä pitää säätää miinusvirran puolle. En usko että tässä kyseisessä autossa lopullinen vika on EHA:ssa. En osaa veikata missä vika voisi olla (heikko arvaus, että anturivika, kun lämpötila vaikuttaa asiaan).
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Rautaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 12.07.2016 19:02

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja Rautaristi »

Nonii, sain hommattua toimivan ECUn ja kulku parani hieman. Sytytysennakko tarkastettu: tyhjäkäynnillä 9astetta ja pitäisi ollakin 7-11 välillä. Kierroksilla 42 astetta ennakkoa 3200rpm. Konehuoneessa on tarra jossa lukee että pitäisi olla 25-29astetta ennakkoa 3200rpm kierroksilla.
Haynesin korjausoppaassa lukee myös että ennakon tarkastus with vacuum applied olisi noin 40-44 ja ilman tuota vacuumia olisi se 25-29astetta Oktaaninvalitsimen ollessa S asennossa.
Onko tämä sytytysboksi sitten rikki ja näyttää yli kymmenen astetta heittoa?
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Oletko tarkistanut lämpöanturin toiminnan, joka juttelee ECU:lle?

edit: siis vaikka se onkin vaihdettu, mutta voi olla huono tuo uusikin?
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja atlas »

Missäs asennossa on oktaanisäädin...sehän monella asennolla muuttaa ennakkoa...muistaakseni mulla on s asennossa
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 260E TEHOT HÄVINNY

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Itellä on kans 260E S asennossa. Näillä suomen tärpäteillä tuota S asentoa kehotetaan käytettävän.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Vastaa Viestiin