W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
vlttri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.07.2016 13:25
Paikkakunta: Kokkola

W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja vlttri »

Tervehdys kaikille mersufoorumin käyttäjille näin alkuun!

Väykkyyn vaihdoin alatukivarren ulommat puslat siinä toivossa, että auton ajettavuus hieman paranisi.. Ärsyttää kun yhtään kovemmat tuulenpuuskat ja paikat asfaltissa pistää auton huojumaan ja hakemaan suuntaa välillä oikeen kunnolla.
Noh vasemmanpuolen puzla oli kyllä tosiaan ihan finaalissa ja oikeenpuolimmainen vähä paremmassa kunnossa.
...Mutta eipä noiden vaihto tuntunut auttavan mitään. Rupesi auto vaan puoltamaan oikealle vaihdon jälkeen.
Lueskelin, että väykkyjen orkkis alusta on tunnettu tästä huojumisesta ja epävakaasta ajettavuudesta. Saisiko autosta hieman jämäkämmän ja paremman ajettavan maantiellä alustan vaihdolla? Entä miten pelkkien jousten vaihto hieman matalampiin jos pitää originaalit pumput? Mitenkäs köyhänmiehen vaihtoehto jos pätkäsee alkuperäsiä jousia vähän lyhyemmäksi?
kole
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 11.09.2004 22:33

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja kole »

Millä ilmanpaineilla ajelet? Kulmat?
Kokeile laittaa vaikka 3.0 baria kaikkiin ja katso miltä tuntuu.
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Avatar
vlttri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.07.2016 13:25
Paikkakunta: Kokkola

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja vlttri »

kole kirjoitti:Millä ilmanpaineilla ajelet? Kulmat?
Kokeile laittaa vaikka 3.0 baria kaikkiin ja katso miltä tuntuu.
2.5 edellinen omistaja oli kuulemma vänkärinpuolen ylätukivarren vaihdon yhteydessä käynyt aurauskulmat säätämässä, mutta epäilen hieman...
Pitää koittaa vähän lisätä ilmaa mikäli olis mitään vaikutusta.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja simoks »

Yksinkertasin asia tarkistaa juur nuo rengaspaineet, mulla veteli ihan päin honkia ja epäilin heti jotain ei niin yksinkertasta mutta rengaspaineethan sielä oli kahessa 1.5, yhessä 3bar ja toisessa 2bar :D 4vuotta samoilla renkailla ja unohtunu täysin...
W210 E320cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lueskelin, että väykkyjen orkkis alusta on tunnettu tästä huojumisesta ja epävakaasta ajettavuudesta.
Varmaan jostain bimmeripoikien foorumilta lueskelit ?

Alustan tarkastus, tarvittava kunnostus ja nelipyöräsuuntaus, asiallisen kokoiset renkaat sopivilla vanteilla alle :arrow: hyvä ajaa.
Hommaan tarvitaan ammattilainen, joka tässä(kin) tapauksessa tarkoittaa henkilöä joka ammatikseen korjaa juuri mersuja.

Maanantaina tuli eräs väykky nelipyöräsuuntaukseen, ilmeni että alustan tarkastus on viime aikoina ollut vain katsastuksen varassa.
Tutkittiin sitten ensin. Vasen etu alatukivarsi etummainen hela väljä, vasen etujousi poikki ja narinahelat tosi väljät.
Näistä helat on olleet varmasti hajalla jo katsastuksessa, jousihan katkeaa milloin katkeaa...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
vlttri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.07.2016 13:25
Paikkakunta: Kokkola

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja vlttri »

simoks kirjoitti:Yksinkertasin asia tarkistaa juur nuo rengaspaineet, mulla veteli ihan päin honkia ja epäilin heti jotain ei niin yksinkertasta mutta rengaspaineethan sielä oli kahessa 1.5, yhessä 3bar ja toisessa 2bar :D 4vuotta samoilla renkailla ja unohtunu täysin...
Paineet kyllä ainakin ihan kohillaan. Ne ihan ensimäisenä kävinkin tarkistamassa helojen vaihdon jälkeen kun rupes auto puoltamaan. Pitää vielä koittaa lisäillä et kaikissa tuo 3bar jospa toisi hieman lisää vakautta ajettavuuteen
Avatar
vlttri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.07.2016 13:25
Paikkakunta: Kokkola

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja vlttri »

dealer kirjoitti:
Lueskelin, että väykkyjen orkkis alusta on tunnettu tästä huojumisesta ja epävakaasta ajettavuudesta.
Varmaan jostain bimmeripoikien foorumilta lueskelit ?

Alustan tarkastus, tarvittava kunnostus ja nelipyöräsuuntaus, asiallisen kokoiset renkaat sopivilla vanteilla alle :arrow: hyvä ajaa.
Hommaan tarvitaan ammattilainen, joka tässä(kin) tapauksessa tarkoittaa henkilöä joka ammatikseen korjaa juuri mersuja.

Maanantaina tuli eräs väykky nelipyöräsuuntaukseen, ilmeni että alustan tarkastus on viime aikoina ollut vain katsastuksen varassa.
Tutkittiin sitten ensin. Vasen etu alatukivarsi etummainen hela väljä, vasen etujousi poikki ja narinahelat tosi väljät.
Näistä helat on olleet varmasti hajalla jo katsastuksessa, jousihan katkeaa milloin katkeaa...

eikös 17" 225 45 pitäis olla ihan asiallisen kokoiset nakit? pitänee viedä alusta tarkastutettavaksi asiantuntijalle..
niin ja muuten väykyssä monroen iskarit eessä. Takana on sit taas ZX-shockin kaasuiskarit. Eikös ne oo jotku motonetin iskarit? Kokemuksia kyseisestä merkistä onko perushyvät vai aivan lelut?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja dealer »

On OK rengaskoko. Iskarien laadusta ei minulla tietoa, mutta iskarimerkistä riippumatta jos kunnossa ovat niin en usko että aiheuttaa pahoja ongelmia ajettavuuteen.
oulaistenliikenne.fi
risto e420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 05.12.2009 13:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja risto e420 »

Jos renkaat on pinnoitettuja , voi odottaa mitä vaan liikkeitä. Muuten voi olla vikana takapään puslat. Syökö renkaita jostain sivuilta?
Avatar
vlttri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.07.2016 13:25
Paikkakunta: Kokkola

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja vlttri »

e
risto e420 kirjoitti:Jos renkaat on pinnoitettuja , voi odottaa mitä vaan liikkeitä. Muuten voi olla vikana takapään puslat. Syökö renkaita jostain sivuilta?
Ei syö. Takapäästä tosiaan alatukivarren ulommat puslat eli narinahelat vaihettu. Ei ollu vaikutusta ajovakauteen.. Alatukivarren sisemmät näyttäs olevan vähä huonossa hapessa kans. Pitäis kai nekin vaihtaa, mut silti epäilys ettei vaihto tois haluamaa vakautta ''tarpeeks''.
Oma mutu sanois, että vikaa alustassa.. Alustan vaihto uuteen ei tietenkään olis pahitteeks milläänlailla, mutta ketuttaa jos senkään myötä ei tavota parempaa ajettavuutta.
Avatar
vlttri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.07.2016 13:25
Paikkakunta: Kokkola

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja vlttri »

dealer kirjoitti:On OK rengaskoko. Iskarien laadusta ei minulla tietoa, mutta iskarimerkistä riippumatta jos kunnossa ovat niin en usko että aiheuttaa pahoja ongelmia ajettavuuteen.
Zx-shockit on tosiaan jotkut motonetin tarvikeiskarit. Eli kysymys kuuluu onko ne tiensä päässä jos toinen puoli löysempi kuin toinen? Huoltokirjan mukaan ne on vaihdettu alle 10tkm sitte niin eihän se enään mitään "uuden karheutta" jäykkyyttään voi olla? :lol:
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

Jos vain mahollista kokeile toisia renkaita alle tuppaa surkeat renkaatkin vetelemään miten sattuun.

Mikä vuosi oli iskarit vaihdettu ? Tuppaa aikakin syömään iskareita, vast ikään vaihtelin toyota corollaan olikohan vuosimalli -98 jolla oli ajettu vasta 44 tuhatta, alkuperäis iskarit pois joista yksi olisi ollut vielä käyttö kelpoinen. No toyota on tietenki toyota.

Voihan sitä tietenki jousetkin olla kuoleutuneet. Menipä taas tarinoinniksi enkä edes enää muista kunnolla mitä kaikkee oli jo kokeiltu, liian aikaista kirjotella mitään. :D
Diiiiiiiissseli
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikaa on jos iskarien vaimennus ei ole keskenään samaa tasoa.
oulaistenliikenne.fi
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Itsellä oli samaa ongelmaa -97 väykyssä. Koneena 230 ja tuulella kiersi linja-autopysäkit suoralla tiellä sekä ohituksen jälkeen omalle kaistalle palattaessa pöykköili miten sattui. Budjettisysteemillä paranneltuna kiesi on nyt kuitenkin hyvä ajaa.

Alusta oli elegance, puoli kierrosta jousista joka nurkasta pois, edessä 5:n jousikumien tilalle 1:n kumit, takana 3:n kumien tilalle 2:n kumit. Toisen puolen etupyöränlaakerin vaihto, toisen puolen uudelleen rasvaus ja säätö sekä pyöränkulmien säätö. Kulmat madalluksen jälkeen ok, paitsi vasemman suuntaus oli hieman liian vähän aurauksella.

Kustannukset jousikumit noin 26 jöröä, laakeri 39 jöröä, pyöränkulmien säätö 60 jöröä. Töitä muutama tunti pitäen sisällään jousikuppien ja muidenkin alustan osien putsauksen ja ruostesuojauksen.

Menee suorempaan, kuin edelliset W123, 124 tai 126. Mikään ei hilpi mihinkään kiinni ja ajomukavuus vanhalla tasolla. Ainoa mikä muuttui, oli että tieäänet tulevat matalampien jousikumien takia kovemmin läpi, ei kuitenkaan häiritsevästi.

Kilometrejä 248 tkm ja erityistä väljää ei alustasta löytynyt. Renkaina on kokeiltu 15", 16" sekä nyt alla 17" koossa 215x45. Hieman pienet, mutta kun halvalla sai... Rengaspaineet 2,8 joka nurkassa ja vanteiden ET 30.

Joo ja lisäyksenä normi-iskareilla toimii 5 hengen kuormalla ok.
Avatar
vlttri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.07.2016 13:25
Paikkakunta: Kokkola

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja vlttri »

maukkarinen kirjoitti:Itsellä oli samaa ongelmaa -97 väykyssä. Koneena 230 ja tuulella kiersi linja-autopysäkit suoralla tiellä sekä ohituksen jälkeen omalle kaistalle palattaessa pöykköili miten sattui. Budjettisysteemillä paranneltuna kiesi on nyt kuitenkin hyvä ajaa.

Alusta oli elegance, puoli kierrosta jousista joka nurkasta pois, edessä 5:n jousikumien tilalle 1:n kumit, takana 3:n kumien tilalle 2:n kumit. Toisen puolen etupyöränlaakerin vaihto, toisen puolen uudelleen rasvaus ja säätö sekä pyöränkulmien säätö. Kulmat madalluksen jälkeen ok, paitsi vasemman suuntaus oli hieman liian vähän aurauksella.

Kustannukset jousikumit noin 26 jöröä, laakeri 39 jöröä, pyöränkulmien säätö 60 jöröä. Töitä muutama tunti pitäen sisällään jousikuppien ja muidenkin alustan osien putsauksen ja ruostesuojauksen.

Menee suorempaan, kuin edelliset W123, 124 tai 126. Mikään ei hilpi mihinkään kiinni ja ajomukavuus vanhalla tasolla. Ainoa mikä muuttui, oli että tieäänet tulevat matalampien jousikumien takia kovemmin läpi, ei kuitenkaan häiritsevästi.

Kilometrejä 248 tkm ja erityistä väljää ei alustasta löytynyt. Renkaina on kokeiltu 15", 16" sekä nyt alla 17" koossa 215x45. Hieman pienet, mutta kun halvalla sai... Rengaspaineet 2,8 joka nurkassa ja vanteiden ET 30.

Joo ja lisäyksenä normi-iskareilla toimii 5 hengen kuormalla ok.
Joo itellä kans 230 ja kuullostaa just samalta nuo kaikki kaistalle paluut huojuen ja poukkoillen.. :shifty: Auto menee ensiviikolla alan asiantuntijalle tarkastukseen, sen mukaan mitä löytyy välystä saa vaihtaa laakeria ja puslaa. Matalemmat vieterit tilauksessa myös joidenka yhteydessä tarkotus vaihtaa nuo jousikumit. Ja ja sellaista kysymystä niistä, että tällähetkellä edessä 4 tai 5 kumit ja takana 5 ja tarkotus olis vaihtaa 1 tai 2 kumit eteen ja 1 taakse niin onko tieäänet huomattavasti kovemmat noilla matalilla kumeilla?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 e230 huojuminen & epävakaa ajettavuus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei vaikuta ääniin niin että huomaisit mitään.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin