LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Rojektin lopussa piti vielä vaihtaa renkaat päikseen mutta se loppui ilmoitukseen hajonneesta lukkopultin avaimesta.
Tuo kyrv.n lukkopulttihan on karkaistu johonkin älyttömään kovuuteen => ei pysty poraamaan, eikä ns. lukkopultin avaaja hylsykään pure siihen (mod. Biltema hajosi). Joten ei siihen hakkaamallakaan mitään päälle saa, eikä edes mahdu, kun se on vanteessa.
Lohdullista on tietysti tieto siitä, että uuden hylsyn voi tilata jos on jokin sarjanro? no ei ole
Ihan vit.n normaalia hitsata muttereita pyöränpultteihin => eli lähdetäämpä tästä hitsaamoon?
Tuo kyrv.n lukkopulttihan on karkaistu johonkin älyttömään kovuuteen => ei pysty poraamaan, eikä ns. lukkopultin avaaja hylsykään pure siihen (mod. Biltema hajosi). Joten ei siihen hakkaamallakaan mitään päälle saa, eikä edes mahdu, kun se on vanteessa.
Lohdullista on tietysti tieto siitä, että uuden hylsyn voi tilata jos on jokin sarjanro? no ei ole
Ihan vit.n normaalia hitsata muttereita pyöränpultteihin => eli lähdetäämpä tästä hitsaamoon?
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Kun saat pultit pois käy vielä läimäyttämässä avokämmenellä korvalle sitä t*rveloa joka on lukkopultit vanteisiin laittanut, ja vielä mahdollisesti kiristänyt yhtä tiukkaan kuin muut pultit
oulaistenliikenne.fi
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Jos ei hitsaamalla lähde niin kuorma-auton töissä käytettävällä runkoporalla lähtee...saa voimaa perkuleesti painatukseen.....näin itse otin.
Jos käyttää lukkopulttia niin ei vedä sitä kuin kevyesti kiinni...muut kunnon tiukkuuteen.
Aluvanteen kanssa on hankala irroittaa sitä pulttia...todennäköisesti maalipinta tuhoutuu hitsatessa ja telkutessa.
Jos käyttää lukkopulttia niin ei vedä sitä kuin kevyesti kiinni...muut kunnon tiukkuuteen.
Aluvanteen kanssa on hankala irroittaa sitä pulttia...todennäköisesti maalipinta tuhoutuu hitsatessa ja telkutessa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Tänään käyty malliksi parissa rengasliikkeessä. Toinen teki seppukun ja toinen nauraa varmaan vieläkin vedet silmissä sitä torveloa.
Hitsaushommaan en ryhtynyt, kun ei ole sellaista puikkoa/täytelankaa, millä kannattaa edes yrittää. Pitää hankkiutua oikeaan hitsaus paikkaan (työmaalle ).
Toisaalta taidan vetää laikalla viipaleiksi tuon pultin kohdan => sitten saan vanteen pois (paskana tosin) ja nyt on enempi tilaa askarrella. Suoraan sanottuna ketuttaa, kun viimisillä minuuteilla menee kalusto paskaksi.
Syyllisyys kysymys tässä tapauksessa on kiistaton => vastuussa oleva tuijottaa peilistä. Kaikista muista olen ottanut nuo pois, mutta kun tässä Mersun pulteissa on tiettyjä vanne+pultti kombinaatioita, jotka jäi vaiheeseen. Eli yhdet pultit jopa ostin tätä varten, mutta nepä eivät sitten olleetkaan sopivat. Sitten homma jäi ja nyt paska on niskassa.
Hitsaushommaan en ryhtynyt, kun ei ole sellaista puikkoa/täytelankaa, millä kannattaa edes yrittää. Pitää hankkiutua oikeaan hitsaus paikkaan (työmaalle ).
Toisaalta taidan vetää laikalla viipaleiksi tuon pultin kohdan => sitten saan vanteen pois (paskana tosin) ja nyt on enempi tilaa askarrella. Suoraan sanottuna ketuttaa, kun viimisillä minuuteilla menee kalusto paskaksi.
Syyllisyys kysymys tässä tapauksessa on kiistaton => vastuussa oleva tuijottaa peilistä. Kaikista muista olen ottanut nuo pois, mutta kun tässä Mersun pulteissa on tiettyjä vanne+pultti kombinaatioita, jotka jäi vaiheeseen. Eli yhdet pultit jopa ostin tätä varten, mutta nepä eivät sitten olleetkaan sopivat. Sitten homma jäi ja nyt paska on niskassa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
onhan olemassa vastakierre hylsykin joka pureytyy peruuttaessaan...mistä vaan ja kellä olisi sopivaa ettei tartte koko sarjaa ostaa.
Onkos kysessä pelti vai aluvanne?
Onkos kysessä pelti vai aluvanne?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Sellaisella vastakierrehylsyllä yritin itse. Se meni takuuseen ja takaisin Biltemaan ja samanlaista vissiin käytti toinen rengas-ukkokokin. Ongelma on, että se pultti on niin kova, ettei se pure siihen, ja kun se pultti on reiässä, niin ei mahdu juuri mikään.
Lisäksi jäi sellainen vaikutelma, että rengasliikkeet on yhtä tyhjän kanssa tälläisessä hommassa. Eräässä kotimaisen rengasvalmistajan omistaman ketjun toimipiteessä lähinnä harrastettiin sitä, mikä kirjain on ensimmäisenä tuossa sanassa ja ketjun nimessä. Toisessa paikassa ukko sentään yritti 10min joillain vastahylsylllä pariinkin otteeseen, mutta tuloksetta.
Ajattelin ihan vakavissani paloitella vanteet Vaikka tuntuu poskettomalta urakalta.
Ensin pitää yrittää hitsata mutteri pultin päähän, mutta tuollaisessa kovassa kromipaskassa ei pysy mikään ok.48 tai vast. Pitää esilämmittää ja muuta sellaista.
Tässä tullaan taas siihen, miksi pitää tehdä kaikki itse. Nulikka muljasi avaimen tyhmyyttään, liikkeet pystyvät lähinnä laskun kirjoitukseen. No saahan ne öljyt pois kun painovoima hoitaa sen.
Tietysti syy on itsessä, mutta vitu..aa niin, ettei veri kierrä.
Lisäksi jäi sellainen vaikutelma, että rengasliikkeet on yhtä tyhjän kanssa tälläisessä hommassa. Eräässä kotimaisen rengasvalmistajan omistaman ketjun toimipiteessä lähinnä harrastettiin sitä, mikä kirjain on ensimmäisenä tuossa sanassa ja ketjun nimessä. Toisessa paikassa ukko sentään yritti 10min joillain vastahylsylllä pariinkin otteeseen, mutta tuloksetta.
Ajattelin ihan vakavissani paloitella vanteet Vaikka tuntuu poskettomalta urakalta.
Ensin pitää yrittää hitsata mutteri pultin päähän, mutta tuollaisessa kovassa kromipaskassa ei pysy mikään ok.48 tai vast. Pitää esilämmittää ja muuta sellaista.
Tässä tullaan taas siihen, miksi pitää tehdä kaikki itse. Nulikka muljasi avaimen tyhmyyttään, liikkeet pystyvät lähinnä laskun kirjoitukseen. No saahan ne öljyt pois kun painovoima hoitaa sen.
Tietysti syy on itsessä, mutta vitu..aa niin, ettei veri kierrä.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
- Paikkakunta: seinäjoki
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Jollain dremelillä tms. pilkkoa pultin kanta tuonne ja ottaa vanne pois ja loput hoituukin konstilla ku konstilla?Nastamuumio kirjoitti:Sellaisella vastakierrehylsyllä yritin itse. Se meni takuuseen ja takaisin Biltemaan ja samanlaista vissiin käytti toinen rengas-ukkokokin. Ongelma on, että se pultti on niin kova, ettei se pure siihen, ja kun se pultti on reiässä, niin ei mahdu juuri mikään.
Lisäksi jäi sellainen vaikutelma, että rengasliikkeet on yhtä tyhjän kanssa tälläisessä hommassa. Eräässä kotimaisen rengasvalmistajan omistaman ketjun toimipiteessä lähinnä harrastettiin sitä, mikä kirjain on ensimmäisenä tuossa sanassa ja ketjun nimessä. Toisessa paikassa ukko sentään yritti 10min joillain vastahylsylllä pariinkin otteeseen, mutta tuloksetta.
[ http://i7.aijaa.com/b/00604/14244239.jpg?2016-08-29%2020:43:19 ]
Ajattelin ihan vakavissani paloitella vanteet Vaikka tuntuu poskettomalta urakalta.
Ensin pitää yrittää hitsata mutteri pultin päähän, mutta tuollaisessa kovassa kromipaskassa ei pysy mikään ok.48 tai vast. Pitää esilämmittää ja muuta sellaista.
Tässä tullaan taas siihen, miksi pitää tehdä kaikki itse. Nulikka muljasi avaimen tyhmyyttään, liikkeet pystyvät lähinnä laskun kirjoitukseen. No saahan ne öljyt pois kun painovoima hoitaa sen.
Tietysti syy on itsessä, mutta vitu..aa niin, ettei veri kierrä.
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Eikun runkoporalla se lähtee...kokemuksesta...muut toimenpiteet vainsärkee vanteet ja sekin on aika työn takana...toki 8-reikä vanteita saa helposti.
Kuorma-auto korjaamossa on ainakin toi pora eli käy kysy sieltä...noin max 1/2 homma.
Kuorma-auto korjaamossa on ainakin toi pora eli käy kysy sieltä...noin max 1/2 homma.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Minkä näköinen on runkopora? Mulla on töissä sellainen mangeetti kiinnitteinen millä saa reikää metalliin mutta eihän se tuossa aluvanteessa kyljellään pysy.atlas kirjoitti:Eikun runkoporalla se lähtee...kokemuksesta...muut toimenpiteet vainsärkee vanteet ja sekin on aika työn takana...toki 8-reikä vanteita saa helposti.
Kuorma-auto korjaamossa on ainakin toi pora eli käy kysy sieltä...noin max 1/2 homma.
Googlehaku ei oikein antanut tolkun kuvia, lienee jokin muukin nimi.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Onhan näitä nähty
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Koska vaihtoehtoja on runsaasti, niin aloitampa tästä oikein topicin Onhan minulla neljä irroitettavaa vannetta.
1) hitsaus (mutteri puttiin)
2) kuumennan tulipunaiseksi ja kajautan hylsyn pulttiin
3) paloittelen vanteen
4) myyn alihankintaan (esim. se runkopora)
5) yritän jotain paraamis hionta dremeliä, jotta saisin jonkin kulman tuohon mihin jokin sitten tarttuisi
Suoritusjärjestys vielä auki
1) hitsaus (mutteri puttiin)
2) kuumennan tulipunaiseksi ja kajautan hylsyn pulttiin
3) paloittelen vanteen
4) myyn alihankintaan (esim. se runkopora)
5) yritän jotain paraamis hionta dremeliä, jotta saisin jonkin kulman tuohon mihin jokin sitten tarttuisi
Suoritusjärjestys vielä auki
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Runkopora kiinnitetään kiinteään osaan eli tässä vanne reikiin...ketjulla kaksin puolin ja itse pora on paineilmakäyttöinen...syöttö systeemiä en kyllä muista mutta itse sitä ei tartte painaa mitenkään vaan systeemissä on se pakkosyöttö sydeemi...simppeli peli.....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
snap on in vastaavalla lähtenyt aina
http://www.kebco.fi/index.php?pageID=651&subID=773" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kebco.fi/index.php?pageID=651&subID=773" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Juu, ohjaavat meille hankalat tapaukset Kunnollisella vastakierrehylsyllä todennäköisesti lähtee, jos hylsy mahtuu vanteeseen. Olennaista on luja (lue:hirvittävä ) isku pulttiin ennen irrotusta.rengasliikkeet on yhtä tyhjän kanssa tälläisessä hommassa
oulaistenliikenne.fi
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Jos vanteen raskii tuhota, niin muutaman minuutin homma, kun poraa pultin ympäriltä "reikäporalla" vanteesta pultin vastinpinnan pois eli isomman reiän vanteeseen.
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Tänks! mutta pultin ulkohalkaisija on 20mm, Tuo sarja loppuu 19mm. En kyllä googlettanut olisko isompia. Ja lisäksi kanta 100% pyöreä.cuuno kirjoitti:snap on in vastaavalla lähtenyt aina
http://www.kebco.fi/index.php?pageID=651&subID=773" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Tuon iskun tulen antamaan, Huomenna olen hiukan viisampi, koska ensimmäinen yritys on päätetty.dealer kirjoitti:Juu, ohjaavat meille hankalat tapaukset Kunnollisella vastakierrehylsyllä todennäköisesti lähtee, jos hylsy mahtuu vanteeseen. Olennaista on luja (lue:hirvittävä ) isku pulttiin ennen irrotusta.rengasliikkeet on yhtä tyhjän kanssa tälläisessä hommassa
Tällä hetkellä tarvittaisiin rauhottavia, jotta saan sappeni kiehumisen loppumaan, joten oikeastaan tuo "hankala tapaus" on käsissä ja ammattiapuun tullaan turvautumaan, kun konstit on käytetty.
Tälleen illalla kympin jälkeen ei kannata yrittää mitään. Tälläiselle katastrofi sepälle se tietää maailmanloppua.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Raaskin helposti, itseasiassa haluan tuhota ne ja tunnen suunnatonta vihaa kaikkia maailman vanteita ja lukkopultteja kohtaan. Iso leka ja rälläkkä katkaisulaikkoineen on jo varattuna.juhaoh kirjoitti:Jos vanteen raskii tuhota, niin muutaman minuutin homma, kun poraa pultin ympäriltä "reikäporalla" vanteesta pultin vastinpinnan pois eli isomman reiän vanteeseen.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Tämä tullaan selvittämään vuorollaanatlas kirjoitti:Runkopora kiinnitetään kiinteään osaan eli tässä vanne reikiin...ketjulla kaksin puolin ja itse pora on paineilmakäyttöinen...syöttö systeemiä en kyllä muista mutta itse sitä ei tartte painaa mitenkään vaan systeemissä on se pakkosyöttö sydeemi...simppeli peli.....
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Juurikin sama homma viime keäänä,kun amis tyttö ampui lukkopultin koneella kiinni ja sitte alkoi hommat(ei muuta,mutta oli minun oma auto),keles ja ohjeet ei koneella kiinni,no haettiin vastakierre hylsy,ja vot aukes,mersulta uudet pultit.(ei koskaan lukkopultteja),kajutettiin vastakierrehylsy lekalla kiinni ja piiiitkällä jatkolla hivutettiin,onnistuu sinullakin usko vaan
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Mullakin on väykyssä lukkopultit Oon kyllä kiriny ne samanlailla kun normaalipultitkin eikä ainakaan vielä oo mitään ongelmia ollu. pitäskö sitä löysätä nyt sit
W210 E320cdi
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Tämä ei nyt auta siinä akuutissa irrotushommassa mitään, mutta itse sipaisen aina pultteihin pikkuisen kuparitahnaa ja aina on helposti auenneet, myös ne lukkopultit.
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Terva on yleisesti käytetty voide kuorma-autoissa pyörän pulteissa ja kannattaa laittaa moneen muuhunkin pulttiin jos haluaa että se joskus aukeaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
LOPUSSA ON VOITTO
Vastakierre hylsyjä kokeiltiin neljässä eri rengasliikkeessä (itseasiassa kolmessa, kun V-liikkeessä oli vai v:tä) ja parhaimmassa oli melkoinen kokoelma niitä vastakierrehylsyjä. Kaksi ukkoa polvillaan auton vieressä kokeilee kilpaa erilaisia, hakkaa lekoilla ja sanoo, että: Ei onnistu, ei perkule pure! Mikä ihmeen pultti tää on?
Itse yritin 19mm hylsyillä (pultti 20mm) monikulma meni päällä litistyi ja pyöri tyhjää 6-kulma voimahylsy antoi periksi , kun vetelin lekalla. Bilteman vastakierre hylsy oli ihan vitsi ja hajosi jo käsiin alkuunsa.
-95 Stutgartissa oli vissiin rautahiili olotilapiirros tullut tutuksi?
Työstökoneen kappaleenkiinnitys mutterista porattiin kierteet pois (AV24mm). Pitkä mutteri siksi, että avainväliä tulisi riittävästi ulos vanteesta , mutta kuitenkin niin lyhyt, että ylettää hitsaan sen pulttiin. Mutteria siis hiukan lyhennettiin. Lienee vähintää 10.8 mutta kiljunnasta päätellen saattaa olla kovempaakin 12.x jotain?
Sitten nuijin jumissa olevaa pulttia "ilman paitaa" Dealerin neuvosta, ihan siis täysiä.
Porattu mutteri lukkopultin ympärille
Hitsausvalmistelut
Kolvikuumaksi ja malmia läpeen (virtaa runsaasti, mutta kun oli niin moderni kone, etten tiedä miten näyttöön olisi saanut arvot, niin en pysty sanomaan niistä mitään)
6-kulmahylsy varteen ja tasainen vääntö. (Oli varattuna myös Milwaukee akkuväänin, mutta en tohtinut sitä käyttää heti alkuun)
Voi sitä ilon hetkeä !
Toinen oli varsin tiukassa, kun 6-kulma hylsykin jumitti siihen. Onneksi sauma kesti. Tai ei siinä ihan onnesta ollut kysymys, koska mutteri oli kovaa, lanka oli hiukan muuta, kuin perus lankaa, oikeaa suojakaasua ja hyvä kone.
Reenasin muutamaan pulttiin pöydällä ja sitten vasta kohteen kimppuun. Lehtorina oli taas oikea hitsari ja kone pantiin oikeaan arvoon kokeilujen jälkeen. Virtaa oli niin paljon, että tuollainen M20 pultti mutteri yhdistemä tuli ekalla kerralla sukille, kun en ollut hereillä. Toki olen joskus hitsannut ja saanut siitä jopa palkkaa, mutta silloin oli Koivisto presidenttinä. Sen jälkeen nyt ensimmäinen hitsaus. Lisäksi tuolloin lankavehkeillä tehtiin korkeintaa tuolinjalkoja, joten menetelmäkin oli hiukan vieras.
Ratsupaikkojen lätkiminen ruosteiseen auton pohjaan ei ole oikein vertailukelpoista
Lainaus:
"OK Autrod 16.95 on 18%Cr-8%Ni-6%Mn -seosteinen, ns. yliseostettu ruostumaton hitsauslanka MAG-hitsaukseen. Hitsiaine on mangaanilla yliseostettu. Se on tarkoitettu erilaisten huonosti hitsattavien terästen (mm. panssariteräkset ja kulutusteräkset) ja seostamaton/ruostumaton teräs -eripariliitosten sekä Mn-terästen MAG-hitsaukseen. Hitsiaineen sitkeys on erityisen suuri. Suojakaasu: seoskaasu M12 ja M13"
Huomenna vielä kaksi irti toisesta autosta. Toivottavasti ei tapahdu mitään takaiskuja. Tälläinen päsmäröinti yleensä kostautuu ja ilo on ennen aikaista. Vilpittömästi halusin vain jakaa kokemukseni ja havaintoni. Toivottavasti yläkerran Ukko ei anna ylpeyden käydä lankeemuksen edellä.
Vastakierre hylsyjä kokeiltiin neljässä eri rengasliikkeessä (itseasiassa kolmessa, kun V-liikkeessä oli vai v:tä) ja parhaimmassa oli melkoinen kokoelma niitä vastakierrehylsyjä. Kaksi ukkoa polvillaan auton vieressä kokeilee kilpaa erilaisia, hakkaa lekoilla ja sanoo, että: Ei onnistu, ei perkule pure! Mikä ihmeen pultti tää on?
Itse yritin 19mm hylsyillä (pultti 20mm) monikulma meni päällä litistyi ja pyöri tyhjää 6-kulma voimahylsy antoi periksi , kun vetelin lekalla. Bilteman vastakierre hylsy oli ihan vitsi ja hajosi jo käsiin alkuunsa.
-95 Stutgartissa oli vissiin rautahiili olotilapiirros tullut tutuksi?
Työstökoneen kappaleenkiinnitys mutterista porattiin kierteet pois (AV24mm). Pitkä mutteri siksi, että avainväliä tulisi riittävästi ulos vanteesta , mutta kuitenkin niin lyhyt, että ylettää hitsaan sen pulttiin. Mutteria siis hiukan lyhennettiin. Lienee vähintää 10.8 mutta kiljunnasta päätellen saattaa olla kovempaakin 12.x jotain?
Sitten nuijin jumissa olevaa pulttia "ilman paitaa" Dealerin neuvosta, ihan siis täysiä.
Porattu mutteri lukkopultin ympärille
Hitsausvalmistelut
Kolvikuumaksi ja malmia läpeen (virtaa runsaasti, mutta kun oli niin moderni kone, etten tiedä miten näyttöön olisi saanut arvot, niin en pysty sanomaan niistä mitään)
6-kulmahylsy varteen ja tasainen vääntö. (Oli varattuna myös Milwaukee akkuväänin, mutta en tohtinut sitä käyttää heti alkuun)
Voi sitä ilon hetkeä !
Toinen oli varsin tiukassa, kun 6-kulma hylsykin jumitti siihen. Onneksi sauma kesti. Tai ei siinä ihan onnesta ollut kysymys, koska mutteri oli kovaa, lanka oli hiukan muuta, kuin perus lankaa, oikeaa suojakaasua ja hyvä kone.
Reenasin muutamaan pulttiin pöydällä ja sitten vasta kohteen kimppuun. Lehtorina oli taas oikea hitsari ja kone pantiin oikeaan arvoon kokeilujen jälkeen. Virtaa oli niin paljon, että tuollainen M20 pultti mutteri yhdistemä tuli ekalla kerralla sukille, kun en ollut hereillä. Toki olen joskus hitsannut ja saanut siitä jopa palkkaa, mutta silloin oli Koivisto presidenttinä. Sen jälkeen nyt ensimmäinen hitsaus. Lisäksi tuolloin lankavehkeillä tehtiin korkeintaa tuolinjalkoja, joten menetelmäkin oli hiukan vieras.
Ratsupaikkojen lätkiminen ruosteiseen auton pohjaan ei ole oikein vertailukelpoista
Lainaus:
"OK Autrod 16.95 on 18%Cr-8%Ni-6%Mn -seosteinen, ns. yliseostettu ruostumaton hitsauslanka MAG-hitsaukseen. Hitsiaine on mangaanilla yliseostettu. Se on tarkoitettu erilaisten huonosti hitsattavien terästen (mm. panssariteräkset ja kulutusteräkset) ja seostamaton/ruostumaton teräs -eripariliitosten sekä Mn-terästen MAG-hitsaukseen. Hitsiaineen sitkeys on erityisen suuri. Suojakaasu: seoskaasu M12 ja M13"
Huomenna vielä kaksi irti toisesta autosta. Toivottavasti ei tapahdu mitään takaiskuja. Tälläinen päsmäröinti yleensä kostautuu ja ilo on ennen aikaista. Vilpittömästi halusin vain jakaa kokemukseni ja havaintoni. Toivottavasti yläkerran Ukko ei anna ylpeyden käydä lankeemuksen edellä.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
W202 saatu myös kuntoon.dealer kirjoitti:Kun saat pultit pois käy vielä läimäyttämässä avokämmenellä korvalle sitä t*rveloa joka on lukkopultit vanteisiin laittanut, ja vielä mahdollisesti kiristänyt yhtä tiukkaan kuin muut pultit
Vedin itseäni nekkuun ja kävin hankkimassa normaaleita pyörän pultteja. Toisaalta, vain otettu lääke auttaa, nyt pultit on odottamassa "inspiraatiota". Tällä foorumilla käsiteltävät ajoneuvot on kuitenkin käsitelty, joten tähän asiaan ei tarvitse palata.
Elämä voi palata perus-ähellykseen ja tavanomaisiin vastoinkäymisiin.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: LUKKOPULTIN AVAIN HAJOSI W202/W210
Hienoa, kiitokset aiheeseen liittyvistä runsaista kuvista
oulaistenliikenne.fi