s212 vaihtaa myöhään

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teutari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 29.09.2016 09:00

s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja teutari »

Mikäs tossa laatikossa vois olla, kun muuten toimii hyvin, mutta ärsyttää kaupunkivauhdeissa, kun kierrokset on lähellä 2000, kun jos ite saisin vaihtaa, niin ne olis lähempänä 1000. Eikä vaihda keppiä tökkimällä.

En tiedä onko samaa oiretta sekin, et joskus kun ohittaa, niin heittää aivan liian pienen vaihteen. Eli kierrokset nousee vääntöalueen yläpuolelle ja kone huutaa, mut ei kiihdy ennen kun vaihtaa takas isomman.

Kyb vaihdettu ja öljyt, mutta ei juurikaan auttanut. Tuota kaupunkinopeutta vielä kun ajaa, niin hieman tuntus, et vähän arpoo siinä et mikä vaihde ny pistettäs ja sit ei pistä mitään vaan jatkaa sillä kakkosella, vai mikä nyt onkaan noin 50kmh kun kiekat jotain 1800.

Tällä on ajettu jo puolimilliä, mut edellinen samanlainen oli vasta 200tkm menty, mut samaa oiretta tai ominaisuutta oli siinäkin.
Onko noissa joku oppiva laatikko ja kun tää on ollu hesassa taksina koko ikänsä, niin onks se ny oppinu, et aina mennään kaasu pohjassa? Ja saaks sen jostain nollattua jos on tuollainen muisti vaihtamisessa?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Staarin piuhan päässä voisi koittaa vaihdelaatikon adaptaation nollausta. Josko auttaisi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kai sielä joku vika on, kunnossa ollessaanhan tuo toimii ihan päinvastoin. Voiko moottorin jossain komponentissa oleva vika, esim. ilmamassamittari, aiheuttaa laatikkoon vääräänlaista käytöstä? Mulla ainakin tekee niin, että jos ajaa vaikkapa 50kmh vakkarilla, kolmosvaihde on päällä ja kierrokset on sielä 1700 paikkeilla, niin kun kepistä tökkää isommalle niin se vaihtaa sen nelosen. Eli laatikon ohjain ei vielä vaihtaisi itse suurempaa, mutta kun kuski haluaa suuremman ja se on sallituissa rajoissa ajaa suuremmalla niin se myös vaihtaa :roll: Käsittääkseni kuuluu toimia juuri noin. Oon kokeillut monta kertaa, ajanut pitkän matkaa juuri sellaista vauhtia että laatikko ei vielä vaihda suurempaa, mutta kun kepistä tökkää niin heti vaihtuu.
S124 300TE
S211 E500
teutari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 29.09.2016 09:00

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja teutari »

S202 kirjoitti:Kai sielä joku vika on, kunnossa ollessaanhan tuo toimii ihan päinvastoin. Voiko moottorin jossain komponentissa oleva vika, esim. ilmamassamittari, aiheuttaa laatikkoon vääräänlaista käytöstä? Mulla ainakin tekee niin, että jos ajaa vaikkapa 50kmh vakkarilla, kolmosvaihde on päällä ja kierrokset on sielä 1700 paikkeilla, niin kun kepistä tökkää isommalle niin se vaihtaa sen nelosen. Eli laatikon ohjain ei vielä vaihtaisi itse suurempaa, mutta kun kuski haluaa suuremman ja se on sallituissa rajoissa ajaa suuremmalla niin se myös vaihtaa :roll: Käsittääkseni kuuluu toimia juuri noin. Oon kokeillut monta kertaa, ajanut pitkän matkaa juuri sellaista vauhtia että laatikko ei vielä vaihda suurempaa, mutta kun kepistä tökkää niin heti vaihtuu.
Käytin sen merkkiliikkeessä, eikä ne löytäny mitään siitä, eikä vikakoodeissa ollut ku penkilämmitin ja joku toinen vastus lasinpuhallukselle. Penkinlämmitin muuten on kans melko ikävä kun puuttuu. Onkohan se hankala vaihtaa kun on ortopedit ja ne perus sähköjutut, eli selkänojan säätö ja istuimen kallistus?

Mut kaupungissa kolmosella viittäkymppiä 1700rpm, on mun mielestä ihan liian korkeet kiekat ja lisää kulutusta. Korvaan kuullostaa siltä, kun olis juur valmistumassa lentävään lähtöön turva-auton perästä ja siks kierrokset juur siinä vääntöalueen huulilla kärkkyen.

Mut mun ei kyl kepistä tökkimällä vielä vaihda tossa vauhdissa isommalle. Joskus sit kun sitä aikansa siinä tökkii, niin vaihtaa, mut yleensä vasta jos nopeus kasvaa vähän.

Kun ajaa sitä 50, niin ei vaihda isompaa, vaikka koittas nostaa kaasua ihan pintakaasulle, että auto ei luulis, et ollaa vielä kiihdyttämässä.

Jos ton oikeesti kuuluu huutaa 1700rpm 50kmh, niin on kyl melko erikoista, kun ei olla -70 luvulla enää
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja simosami »

Samalla olisi voinut nollata adaptoinnin. Turha pohtia mitään muuta, ennenkuin on poistanut pahat tavat. Ei anna vika koodeja tästä
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
teutari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 29.09.2016 09:00

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja teutari »

simosami kirjoitti:Samalla olisi voinut nollata adaptoinnin. Turha pohtia mitään muuta, ennenkuin on poistanut pahat tavat. Ei anna vika koodeja tästä
adaptoinnin??
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Vaihdelaatikon oppimis tietojen nollaus
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja S202 »

Millä koneella auto muuten on? Ei 1700 kyllä paljoa ole, ainakin 5 vaihteisessa ne tippuu sitten isommalla pykälällä sinne tonni päälle joka taas on turhan vähän. Pitäis olla enemmän vaihteita.
S124 300TE
S211 E500
teutari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 29.09.2016 09:00

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja teutari »

S202 kirjoitti:Millä koneella auto muuten on? Ei 1700 kyllä paljoa ole, ainakin 5 vaihteisessa ne tippuu sitten isommalla pykälällä sinne tonni päälle joka taas on turhan vähän. Pitäis olla enemmän vaihteita.
Maaliskuussa 2010 rekisteröity 200.

Eli 5 vaihteinen. En tiedä niin toi voi olla vähän maku asia, tai tottumus kysymys, mut mun korvaan toi 1700 on paljon.
Toisaalta, toikin on totta, kun sanoit, että kun vaihtaa isomman, niin tippuu siihen tonnin päälle kiekat. Mun mielestä se ei ole liian alas, mutta tosiaan jos se vaihtas aikaseemin, niin sittenhän se vois olla liian vähän.

Mut melkonen hyppäys toi väli, kun kiekat putoo noin 600-700.
Tää on mulle toinen samanlainen jos, molemmat saman ikäsiä ja 5v, mut eka oli 220. Se saattas se 7v toimia erilailla.
Tätyy kattella kun seuraavan kerran meen taksilla, et miten ne uudemmat vaihtelee.
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja Legge »

Kannattaa tosiaan se adaptointi käydä nollauttamassa, mutta toi 200 CDI+5-vaihteinen ei ehkä ole niitä hienoimpia yhdistelmiä nykypäivänä. Muistan, että jengi valitteli aikoinaan nimenomaan toisinpäin, että loota vaihtaa liian aikaisin isoa pykälää, jolloin 1000 kierroksen pinnassa kuuluu ikävää jyrinää. Ovat varmaan ratkaisseet asian niin, että vaihtaa myöhemmin.

Pieni lastutus koneeseen voisi tehdä eetvarttia ;)
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Käy softaamassa se vekotin, niin tulee vääntöraja nopeammin vastaan ja vaihtaa aikaisemmin. Ei se siintä laatikon nollauksilla/opetuksilla muutu kuin hetkeksi, kunnes muuttuu taas samanlaiseksi.
Pitäisi olla sama motsi kun mulla tuossa eemelissä ja itsellä vaihtaa softattuna todella innokkaasti pienempää tupaan, eli kaupunkiajossa kierrokset aina siellä reilussa tonnissa. Tosin softattunakin saisi olla vielä hieman enemmän vääntöä tuolla kierrosalueella, joten mielestäni tuo reilu 1000rpm on softaamattomalle autolle liian vähän.
Tuo CLK:n 7G on kyllä kaikin puolin mielyttävämpi aski kun tämä 5-vaihteinen.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
pkw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 28.02.2014 15:44

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja pkw »

Tässä erään auton arvoja:

S212 220 CDI + 722.6 vm -11/10, Tuikutettu.

Vakkarilla tasamaalla mittarinopeutta = -3km/h todellista.

3-vaihde, 50 km/h = 1450 r/min
3-vaihde (pakotettu), ketjun aloittajan 1700 r/min = ~60 km/h
4-vaihde, 60 km/h = 1250 r/min
4-vaihde (pakotettu), 50 km/h = 1050 r/min (liian alhaiset kierrokset)

Vaihtaa rauhallisessa ajossa kolmoselta neloselle kun mittarissa on noin 60 km/h ja vitoselle kun on noin 80 km/h.
Vaihdot on kauttalinjan venyttäviä, eritoten 2->3. Kovemmassa kiihdytyksessä löytyy sitten vaihtoihin jopa lievää jämäkkyyttä.
Kun vaihde on vaihtunut niin kestää kyllä hyvin vetoa, ei kyllä herkästi pudota pienemmälle.

Kun tuon 5-v. laatikon saisikin jollain konstein jämäkämmäksi niin sitten siihen voisi olla jopa tyytyväinen.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja S202 »

No itsellä on lastutettu 200 ja vaihdoista tuli lastutuksen jälkeen todella nopeita. Tai ei pintakaasulla, mutta vähänkin reippaammin kiihdyttäessä vaihtaa tosi jämäkästi, ei kuitenkaan liian. Kyllä mulla vaihtaa 4 vaihteelle jo siinä 55kmh paikkeilla, jos tasaista. 220 on kyllä jo se isompi laatikko jossa 1,2 ja 3 vaihteissa pidempi välitys, että sitä kautta varmaan vaihtamisohjelmakin hiukan erilainen. Mulla vaihtaa kyllä vitosellekkin jo varmaan 75 paikkeilla. Lastuttaminen ei vaikuttanut noihin vaihtokohtiin mitenkään, mutta vaihteenvaihdot nopeutui. Auttoi toki lastuttaminen muutenkin, mutta ei silla turboa saa heräämään juuri sen aikaisemmin. Ahdot alkaa nousta siinä 1300 kierroksen paikkeilla, eli se 1000 kierrosta on kyllä ihan liian vähän. Mulla laatikko toimii niin, että se yleensä tuuppaa sen nelosen aika aikaisin jos taajamassa vauhti menee yli sen 50, sitten jos tulee jotain vastusta että vaihtaa pian takas kolmoselle, niin se ymmärtää pitää sen kolmosen sitten eli ei ala seilata 3-4 väliä. Tämä ei kyllä jyristä pienillä kierroksilla, vääntöä tosin on sen verran että 1800-2200 välillä joku tärisee maantievauhdissa ikävästi jos oikein vedättää.
S124 300TE
S211 E500
Migeh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 14.05.2021 22:00

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja Migeh »

Selvisikö tästä koskaan mitään vikaa?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Migeh kirjoitti: Ma 05.12.2022 16:56 Selvisikö tästä koskaan mitään vikaa?
Ei tainnut varmistua mutta eräässä toisenmerkkisessä autossa on samaa ominaisuutta mutta käytännössä vain kylmänä jolloin Ecu päättää, että nyt on pidettävä korkeampia kierroksia jotta normaali toimintalämpö saavutetaan. Eikä oikein halunnut tänään pitää pienempää vaihdetta manuaalipuolellakaan vaan siellä 2000rpm tuntumassa 55km/h nopeudessa.

Josta voisikin päätellä, että Ecu voi saada tiedon alhaisesta moottorinlämmöstä ja tässä tapauksessa vaikka viallisen termostaatin johdosta jos on jatkuvasti samaa vaivaa?

Tosin vaihteiston lämpötilaa voidaan kyllä valvoa erikseenkin ja varmaan Ecu niin tekeekin mutta kierroksien nosto voi tapahtua nimenomaan moottorin lämpenemiseksi jotta tarvittavat päästörajat voidaan saavuttaa.
Migeh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 14.05.2021 22:00

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja Migeh »

E200kompressor kirjoitti: Ma 05.12.2022 17:36
Migeh kirjoitti: Ma 05.12.2022 16:56 Selvisikö tästä koskaan mitään vikaa?
Ei tainnut varmistua mutta eräässä toisenmerkkisessä autossa on samaa ominaisuutta mutta käytännössä vain kylmänä jolloin Ecu päättää, että nyt on pidettävä korkeampia kierroksia jotta normaali toimintalämpö saavutetaan. Eikä oikein halunnut tänään pitää pienempää vaihdetta manuaalipuolellakaan vaan siellä 2000rpm tuntumassa 55km/h nopeudessa.

Josta voisikin päätellä, että Ecu voi saada tiedon alhaisesta moottorinlämmöstä ja tässä tapauksessa vaikka viallisen termostaatin johdosta jos on jatkuvasti samaa vaivaa?

Tosin vaihteiston lämpötilaa voidaan kyllä valvoa erikseenkin ja varmaan Ecu niin tekeekin mutta kierroksien nosto voi tapahtua nimenomaan moottorin lämpenemiseksi jotta tarvittavat päästörajat voidaan saavuttaa.
Kysyin koska itselläni 2012vm E 200 ja tänään syttyi moottorinvika valo ja oireilu juuri tuon kaltaista mitä tässä ketjussa kuvattu.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 956
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: s212 vaihtaa myöhään

Viesti Kirjoittaja Orlov »

On taas se aika vuodesta, kun vehkeet ei lämpene toimintakuntoon kovin ripeästi ja pienellä ajolla. Kyllä se autoilijan tutka on niin herkkä, että havaitsee muutokset toiminnassa ja pistää miettimään kaikenlaista.

Sitten jos vikavaloa pukkaa, niin asia selviää niistä vikakoodeista. Sen jälkeen pystyy edes hieman selvittelemään mikä on vaivana
Vastaa Viestiin