S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: Vaihteist

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sain viimein toimeksi vaihtaa tähän vaihteisto-osia. Febin johdinlevypaketti (johdinlevy, suodatin, tiiviste, öljypohjan tulppa, öljypohjan ruuvit, pistokeläpivienti ja jotain pikkukamaa), alkuperäinen KÜB-solenoidi ja Fuchsin valmistamaa tälle luokitettua öljyä joku 13 litraa, eli semmoinen yhdeksän litran verran sitä huuhdeltiin laatikosta läpi. Kylmällä laatikolla tapahtueet moottorin kierrosluvun jumputus ja vaihteen rykäisy päälle loppuivat aika lailla siihen ja muutenkin tuntuu toimivan suht ok.

Kaupunkinopeuksilla kun ajelee, niin tosi pienillä kierroksilla se haluaa ajella ja toisinaan vaihdon yhteydessä tulee yllättäviä nykäyksiä, kun taas tavanomaisesti vaihdot ovat varsin pehmeät. Tiiä sitten, kuuluuko sen olla noin - ainakin se on selvästi parempi kuin ennen.

Samalla kun se oli sisällä, niin avasin jousituksen kompressorin. Kuivausrakeet vaikuttivat ulkoisesti ihan kuivilta samoin kuin kompressori muutenkin. Kuivasin kuitenkin ryynejä uunissa uskollisesti parin tunnin ajan ennen kuin laitoin takaisin. Sitten avasin pari pientä paikkaa, joissa maali oli irti tai kuprulla. Alla oli vain pintaruostetta, ja paikkailin ne sitten ihan vaan siveltimellä laittamalla happopohjamaalin + pintamaalin + lakan. Ja lopuksi vahasin auton pariin kertaan. Ennen kuin se on lopullisesti talvikunnossa, niin korjaan vielä samalla systeemillä vahaamisen yhteydessä havaitsemani pari pientä maalivikaa ja sitten ajattelin ottaa pohjamuovit pois ja katsoa, mitä sieltä löytyy. Vähintään putsaan kurat pois, niin sitten ollaan toivottavasti aika hyvin varauduttu talven tuloon.

Talveen varautumiseen liittyen, viime keväänä asennettu Eberspächer ja sitä ohjaava Remucin GSM -ohjaus ovat kyllä näppärä juttu. Kuitenkin, tuntuu, että se ei lämmitä yhtä tehokkaasti kuin samanlainen lämmitin lämmittää W124 300 turbodieseliä. Selkeä ero niissä kyllä on se, että tässä lämmitin on oikean etupyörän edessä aika pitkän letkulinjan perässä, kun siinä W124:ssä lämmitin on moottorin vieressä. Onko kokemuksia - auttaisiko letkujen eristäminen esim. solumuovieristeellä oikeasti lämmitystehoon? Noi Eberin letkut on tässä kytketty suoraan lämmityslaitteen letkuun konehuoneessa matkustajan puolen iskaritornin etupuolella.

Pistetään nyt yksi kuvakin kuitenkin. Ei oo auto paljon muuttunut edelliseen kuvaan nähden, mutta talli on nyt vähän toisennäköinen. Sen tallirempan takia viimeaikaiset autojen askartelut ovat jääneet enemmän vähiin, ehkäpä nyt alkaa olla taas enemmän mahdollisuuksia touhuta autojenkin kanssa.
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Laurippi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 18.01.2020 09:47

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Laurippi »

Seuraava kysymys koskee voimansiirtoa.

Toi laatikko, 5-vaihteinen 722.6, on ollut jonkin aikaa sellainen, että vähän aikaa liikkeellelähdön jälkeen se tekee kummia nykäisyjä, jotka tuntuvat tulevan vaihdon yhteydessä. Viimeksi kun katottiin koodit Starilla, niin siellä ei ollut mitään tuohon liittyvää. No nyt se on pariin kertaan tehnyt niin, että kun työpäivän jälkeen on lähtenyt liikkeelle ja ajaa noin 40km/h nopeudella ylämäkeen parinsadan metrin ajon jälkeen, kierrokset rupeavat nypyttämään. Tasakaasulla kun ajaa, niin kierrokset hyppivät noin 200 RPM verran alle sekunnin mittaisilla sykleillä ja auto samalla nykii, kunnes itse nostaa kaasun, niin se rauhoittuu. Noiden temppujen jälkeen ei vielä ole vikakoodeja luettu, mutta viittaako tuo suoraan johonkin tiettyyn asiaan? Voiko siellä esim. turbiinilukko yrittää mennä päälle/pois/päälle/pois jne.?[/quote]


Hei oletko saanut kybin vaihettua?? Itsellä samankaltaiset oireet s212 niin mietin itekki tota kybbiä mut ei tuntunut auttavan. Vaihdoin öljyt huuhtelemalla, johdin levyn, suodattimet ja kybin, mut ei apu.
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Auttaisko jos tekis adaptaation starilla?
Star C3 @LPR
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, johdinlevy + küb + öljyt huuhtelemalla vaihdettu ja kyllä toi kierrosten jumppaaminen loppui siihen. Adaptaatiota ei tehty ja küb -solenoidi oli MB alkuperäisosa, kun tarvikkeissa kuulemma on ollut ongelmia toiminnan kanssa. Adaptoinnin voisi kyllä tehdä itsekin, josko se vielä vähän pehmentäisi vaihtoja, kun nyt välillä vaihteen vaihtumista ei huomaa mistään muusta kuin kierroslukumittarista ja joskus taas se ei mene ihan niin nätisti, joskaan ei se mitään isompia nykäyksiä ole tehnyt.

Noin muuten tähän autoon liittyen, tein eilen vuosihuollon, eli öljyt ja nippu suodattimia uusiksi. Samalla vaihdoin matkustajan puolen peilin lasin, koska lämmitys ei siinä toiminut. Lisäksi laitoin takajousien kompressorin molemmat imuletkut + suodattimen + suodattimen kannattimen uusiksi, kun vanhat kumiosat olivat selvästi hapertuneet.

Niin ja tiistaina tuli vastaan juttu, jota en ymmärtänyt. Tulin kotiin ja autosta poistuessani huomasin kuuman jarrun käryä; kuskin puolen takavanne oli viileähköstä säästä huolimatta tosi lämmin ja jarrulevy hohkasi kuumaa niin vahvasti, ettei huvittanut kädellä kokeilla sitä. No, auto ylös ja selvästi se laahasi ja piti kitinää jonkun verran myös. Arvelin, että satula on jumissa ja kun avasin satulan, niin ei se mitään jumissa ollut. Samoin jarrupalat liikkuivat ihan hyvin. Ruuvasin sitten seisontajarrun säätöä pari napsua löysemmälle, niin laahaus loppui kokonaan. Mikä sen muka noin aiheuttaa, että seisontajarru itsekseen kiristyisi? Otin tietysti jarrulevyn pois (kauhean tappelun jälkeen, kun se oli ruostunut napaan kiinni), eikä siellä osien liikkumisessa ollut mitään ihmeellistä. Jarrukengän pinta tosin oli sellainen halkeillut, mistä sekin sitten johtunee.

Koska jarrulevyt alkavat olla vaihtokunnossa, niin en viitsinyt sen syvällisemmin seisontajarruihin perehtyä, ne kun ovat tähän asti toimineet oikein hyvin ja sieltä kuluvat osat kuitenkin vaihdan sitten levyjen kanssa. Avasin kuitenkin levyt molemmin puolin ja positiivinen havainto oli, että molemmilla puolilla varsinainen jarrusatulan mäntä tuntui liikkuvan varsin kevyesti ja satula näytti muutenkin hyvältä, joten niitä ei näillä näkymin tarvitse vaihdella. Tällä kertaa kuitenkin vain puhdistus ja liukupintojen voitelu + seisontajarrujen säätö, ja kai se vissiin ihan hyvin on sittemmin toiminut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Seuraava kyssäri koskee lämmityslaitteen puhallinmoottoria, joka on ruvennut pitämään vikinää tietyillä kierroksilla.

En tiedä, onko sillä merkitystä, mutta tässä on kuitenkin se tavallinen ilmastointilaite, eli automaatti-ilmastointi ja ei nelialuejärjestelmää.

Purin moottorin pois, ja totesin, että ei se sellaisenaan mitään ääntä pitänyt. Hiilipölyä siinä oli sisällä reippaasti ja hiilet vaikuttavat olevan aika kuluneet. Laakereihin yritin molempiin päihin saada uitettua yleisvoitelu-/irrotusöljyä, en tiedä, menikö sitä lopulta perille. Tuikkasin sen takaisin, eikä se nyt mitään ylimääräistä ääntä pitänyt, mutta eipä se mitään todista; ääni voi alkaa uudestaan esim. kun lähtee kylmemmällä kelillä liikkeelle. No, se jää nähtäväksi.

Se kysymys: Onko jollain täällä kokemuksia hiilien vaihtamisesta tuohon moottoriin vai onko järkevämpää suosiolla ostaa uusi? Eihän sitä ole tarkoitettu avattavaksi, mutta varmasti se olisi tehtävissä, jos vaan rupeaisi. Moottorin valmistaja on Bosch, ja suoraan sen kyljessä olevilla numeroilla en löytänyt mitään järkevää varaosaa.

KL-Varaosilla alkuperäinen varaosa, eli moottori + siivikko on 566€, Behr-Hella 267€ ja ecoline 149€
Saksasta saisi alkuperäisen reilun 350€ hintaan ja Behr-Hellan esim. Autodocista 165€.

Paljon halvemmalla sen tietysti saisi kun vaan jostain keksisi ja laittaisi uudet hiilet, mutta se lähinnä arveluttaa, että ainakaan molempia laakereita ei pysty vaihtamaan ilman suurta riskiä siitä, että jotain hajoaa, kun yrittää irrottaa siivikon. Jos siis haluaisi vaihtaa sen siivikon puoleisen laakerin. Toiseksi se hiilien vastinpinta (kommutaattori?) on kans yllättävän kulunut, kuvassa alla näkyy pykälä.

Ei taida maksaa vaivaa ruveta tohon yrittämään uusia hiiliä, vai mitä mieltä?

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No jooh, Mister Autolla oli joku tarjous, jossa sai ilmaiset toimituskulut ja siellä toi Behr-Hella puhallin oli 162€ ja Aten jarrulevyt eteen ja taakse yhteensä 120€, niin laitoin sellaisen nipun tilaukseen. Saapa nähdä, tuleeko niitä joskus sieltä vai olivatko jotakin houkutustarjouksia, joista kohta toteavat, että juuri nämä nyt pääsivät loppumaan, mutta kun laitat muutaman satasen lisää, niin saat ihan vastaavat osat...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eikös tuo ole samaa puljua kuin autodoc, niitten kanssa en ainakaan kauppaa enään itse tee. Oli juuri tuo houkutus ei ole maksa lisää tarjous. Tappeluksi se meni että sai rahat takaisin, olisi pitänyt asiakas tilille laittaa jos jotain ostaa uudestaan.
Oliko tuo puhallin paha irroittaa? En ole asiaa edes katsonut vielä mutta omassa kans kitisee välillä.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mä en oikein tiedä, että onko se samaa firmaa, tuntuu, että kun jotain varaosaa vaikka numerolla hakee netistä, niin suunnilleen 80% tarjoavista firmoista on nettisivuiltaan samannäköisiä ja kuitenkin eri nimisiä. Näiden valikoima oli kyllä ainakin jonkun verran erilainen kuin Autodocin. Saa nyt nähdä, mitä sieltä saapuu, jos saapuu. Kerran ennen olen tuolta tilannut ja silloin ilman ongelmia.

Puhallinmoottorin irrotus oli yllättävänkin helppo. Vähän harmillinen työasento vaan, mutta kojelaudan alta, matkustajan jalkatilasta ensin kaksi ruuvia ja verhousmuovi pois (ja jalkatilan lampun liitin irti). Sitten puhallinkotelo jo näkyykin. Siitä ensin johtoliitin irti, sitten neljä ruuvia ja kansi on irti. Itse moottori on vielä neljällä ruuvilla kiinni ja siinä se. Kaikki ruuvit ovat Torx 20, ja muita työkaluja ei tarvita kuin kyseinen ruuvari, mielellään suht lyhyt, ettei tarvi niin vinoon vääntää paria etummaisista ruuveista.

Ainakin tämän päivän ajeluiden aikana puhallin toimi ilman ylimääräisiä kitinöitä, mutta en yllättyisi, jos korjaus osoittautuisi lyhytkestoiseksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Olipa seikkaperäinen ohjeistus, kiitoksia! Pitää viikonloppuna jos ehtii kaivaa tuo pois ja katsoa miltä näyttää.
Osa noista netti puljuista on samaa holding yhtiötä, vähän eri mausteilla ettei arvaa tekevänsä kauppaa saman lafkan kanssa.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jees, päivitys tohon osatilaukseen:

- Jarrulevyt on lähetetty tänään sellaisenaan
- Valitsin Hellan puhallinmoottorin, olivat jostain syystä korvanneet sen Mahlella. Molempien valmistaja on kuitenkin Behr, uskoakseni tuote itsessään täsmälleen sama, ja jostain syystä Mahle on lähtöhinnaltaan muutaman kympin kalliimpi. Sekin on tänään lähetetty ja muutoksesta ei tullut lisähintaa.

Edelleen jännityksellä odotan, että mitä sieltä lopulta saapuu.


Sitten vielä Mister-Autosta, se ei ole samaa firmaa Autodocin ja sen monien sisarkauppojen kanssa. Tuota kun googletin, niin löysin useammalta foorumilta saman stoorin, joka tälläkin foorumilla muistaakseni oli joskus. Siinä BMW-omistaja oli pettynyt saamiensa osien laatuun ja erityisesti siihen, miten Autodoc oli hoitanut takuuasiat huonosti. Sitten hän oli uhannut kirjoittaa ongelmasta foorumeille ja kun se ei tehonnut, niin hän sitten kirjoitti useammalle suomalaiselle foorumille otsikolla "Varoituksen sana Topautoosat Autodoc autovaraosat24 jne.". Alun perin otsikossa oli noiden lisäksi Mister-Auto, mutta useammalla foorumilla tuli siihen kommenttia, että se ei muuten ole samaa noiden muiden kanssa ja niinpä se on jälkikäteen muokattu otsikoista pois.

Sitä en itse todella tiedä, että onko Mister-Auto jotenkin parempi kuin nuo Autodocin kaupat. Aika näyttää ainakin sen, että miten tämä kyseinen operaatio hoituu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Toivottavasti homma menee putkeen.
Tuosta 5G nykäyksestä, se on vähän sellainen että kylmänä sitä tulee väkisinkin kun öljyt on vielä vähän jähmeät. Se on vähän ominaisuus noissa. Sen saa kyllä ohjelmalla pois sieltä jos se oikein häiritsee, ei se tule kuin 1-2 vaihdon välissä ja yleensä kuin ajetaan alamäkeen ihan pienellä vedolla.
Itseähän tuo ei haittaa, mutta kokeilin sitä saada pois kokeeksi ja onnistui kyllä. En vaan pidä tosta kumilankaisuudesta ja ohjelma vaihtui aika paljon tiukemmaksi jolloin nykäisy on tullut takaisin, sen saa vältettyä kun ajaa W asennossa ennen kuin loota on lämmin.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Uusi kysymys; akun vaihtaminen.

Olen asiaa tältä foorumilta ja muualtakin selaillut, ja on hiukka vaihtelevaa infoa asiasta. Haluaisin, että ei tarvitse tehdä uusiksi mitään ikkunoiden tai muiden laitteiden referenssiajoja eikä (jälkiasenteisen) soittimen asetuksia jne.

Meneekö oikein näin:
- Virrat ja avain pois, takaluukku ja konepelti auki
- Odottelua vähintään puoli tuntia, jotta väylät ja muut vehkeet ovat sammuksissa
- Toinen täyteen ladattu ehjä akku apuvirtakaapeleilla konehuoneen puolelta (plussa apukäynnistyspisteeseen ja miinus koriin)
- Auton omasta akusta kaapelit irti (ei liene väliä, kumman ottaa ensin)
- Erityisen varovaisesti plus-kaapelin kanssa, koska se on jännitteinen (eli kannattaa suojata se siksi aikaa, kun puuhailee nykyistä akkua pois paikaltaan ja uutta tilalle)
- Kaapelit uuteen akkuun kiinni
- Ja ulkoisen akun kaapelit konehuoneen puolelta pois


Toinen kysymys, jäähdytysjärjestelmän tilavuus on reilu 10 litraa. Paljonko mahtaa tulla pois, kun tyhjennystulpasta tyhjentää jäähdyttimen ja moottorin lohkon, kai siinäkin tulppa jossain on?

Sitä nyt meinasin, että vaihtaisin jäähdytinnesteet ja sitä ennen voisi laittaa systeemiin puhdistusainetta, mutta paljonkohan sitä puhdistusainetta jää systeemiin kiertämään, jos vaan mainitut kohdat tyhjentää ja puhdistusainetta sisältävää nestettä jää esim. lämmityslaitteeseen ja varmaan johonkin letkuihin jne. Eli onko tilanne ihan ok, jos laittaa suositellun määrän pesuainetta ja ajon jälkeen päästää vain pois sen mitä mainituista tulpista tulee ja laittaa uutta nestettä tilalle. Vai olisiko parempi jättää pesuaine laittamatta ja valuttaa pois se mitä tulee ja pistää uutta vaan kylmästi tilalle?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: akku

Viesti Kirjoittaja dealer »

Akkuhomma OK.

Puhdistusaineen käytön jälkeen aina välihuuhtelua ennen uuden nesteen täyttöä.
Jos ja kun on mahdollista, yksi tapa on jättää syylärin proppu auki ja laittaa vesiletku valuttamaan paisarin korkista vettä moottoriin ja kun vettä tulee sekä poistopropusta että korkista yli laittaa auto hetkeksi käyntiin.
Lopuksi pitää huomioida se, että järjestelmässä on jonkin verran pelkkää vettä, eli uusi seos laitetaan "voimakkaampana" kuin normaalisti.
Lohkosta en ole koskaan avannut tulppaa, en tiedä löytyykö edes.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: akku

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Loistavaa, kiitos! :thumbup:

Taidan nyt tehdä niin, että jätän tällä kerralla jäähdytyssysteemin pesuaineen laittamisen ja huuhtelun tekemättä ja vaihdan vaan sen, mitä tulpasta tyhjentämällä saa ulos. Jotain likaa silläkin saa pihalle ja vanhaa nestettä myös.

Seuraavan kerran termostaattia vaihtaessa voisi kattavammin huuhdella niin, että vaikka muokkaa vanhaa termaria niin, että saa veden kiertämään kunnolla jäähdyttimeen viileässäkin moottorissa. Tai sitten kesällä voi täyttää vedellä ja ajaa koneen oikeasti lämpöiseksi, jolloin vesi kiertää joka paikassa ja vaikka useamman kerran toistaen; se ei näillä keleillä oikein käy... Muutenkin tuntuisi kivammalta noita huuhteluhommia veden kanssa tehdä ennemmin pihalla, mikä on sekin sitten kesän hommia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: akku

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No niin, huolto tehty – aiempiin kysymyksiini viitaten vaihdoin akun noin kuin tuossa itse suunnittelin. Se onnistui ihan ok ja tuntuu toimivan. Jännite tuossa näyttäisi jäävän korkeammaksi kuin vanhassa, eli nyt se on muutama tunti käytön jälkeen vielä 12,9V tasolla, kun vanhassa se olisi tuossa vaiheessa varmaan pudonnut jo 12,7V tasoon. Edellinen akku on melko varmasti ollut tuossa uudesta asti.

Jäähdytysnesteen osalta etsiskelin mielenkiinnosta tyhjennystulppaa lohkosta, kun sellainen yhden jenkkiläisen foorumikeskustelun perusteella piti siellä olla. En löytänyt, joten jos sellainen siellä onkin, niin ainakin paikka on niin hankala, että en sitä viitsisi avaamaan ruveta. Tyhjensin vain jäähdyttimen hanasta sen, mitä sieltä tuli ulos, ja se oli noin 6,7 litraa, eli yli puolet nyt kuitenkin. Ohjekirjan mukaan kokonaistilavuus on 10,2 litraa ja tässä jälkiasenteinen Eberspächer letkuineen lisännee siihen jokusen desilitran. Pesu- ja huuhteluhommia touhuillaan jäähdytysjärjestelmälle sitten joku toinen kerta. Poistunut neste näytti ihan siistiltä kyllä.

Muuten innostuinkin kovasti huoltamaan, ja vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen, ilmansuodattimen, raitisilmasuodattimen, polttoainesuodattimen, peräöljyt, jarrunesteet ja ohjaustehostimen nesteet. Jousituksen kompressorin olin purkanut ja uunittanut kuivausrakeet syksyllä, joten se ei nyt ollut ajankohtaista.

Kirjoitin itselleni muistiin vinkit tehostinnesteen vaihtamiseksi, ja voi kai ne tähänkin laittaa. Löytää ne itsekin täältä sitten myöhemmin ja ehkä joku muukin voi niitä tiirailla. Tiiä sitten, onko tuo kuinka oikea tapa, mutta ainakin sieltä sai tummaa nestettä pois ja puhdasta tilalle. Viimeksi vaihdoin pari vuotta sitten ne (eikä enää ollut millään tavalla tarkempaa muistikuvaa suoritustavasta... :lol: ).

Tarvikkeet:
- 18mm hylsy, räikkä, lyhyt jatkovarsi
- noin 4mm tappi (esim. kuusiokoloavain)
- 7mm pitkä hylsy ja räikkä letkuklemmarille
- Läpinäkyvä tai vaalea purkki öljyn valutukseen
- Öljyimuri
- 10mm sisähalkaisijainen letku, noin 15cm
- Tehostinöljyä, Pentosin CHF 11S noin 1 litra (luokitus 345.0)
- Suppilo
- Akkupora ja sopiva kärki (esim. Torx T55, tarkalleen oikea olisi luultavasti 9mm kuusiokolo, mutta työkalusarjoista se usein puuttuu)
- Talouspaperia, rättejä tms.

Työvaiheet:
- Käännä moniurahihnankiristin 18mm hylsyllä löysäksi, lukitse 4mm tapilla, siirrä hihna sivuun
- Imuroi säilö täyttöaukon läpi tyhjäksi
- Ota valmiiksi valutusastia ja 10mm letku
- Irrota tehostimen paluuletku jäähdyttimen puoleisesta päästä
- Valuta letkun neste valutusastiaan
- Laita 10mm letku putkeen, josta äsken irrotettiin letku, sieltäkin valuu öljyä.
- Kun paluuletku on tyhjä, nosta sen pää ylös, esim. paisuntasäilön vierelle
- Täytä suppilolla uutta öljyä säiliö täyteen
- Pyöritä pumppua akkuporalla myötäpäivään (onnistuu painamalla Torx akselin päähän, vaikka ei se siihen tarkalleen sovi)
- Öljyä ei lähde heti tulemaan, pumppua pitää pyörittää suht kovalla vauhdilla, jotta rupeaa toimimaan ja kun neste lähtee liikkeelle, vastuksen huomaa pumpussa
- Aja vähän öljyä läpi, täytä lisää öljyä
- Lopeta, kun valutusastiaan tulee uutta kirkasta (vihreää) öljyä
- Ota valutusletku pois ja laita ripeästi oikea paluuletku kiinni, kiristä klemmari
- Pyöritä pumppua jonkin aikaa, jotta mahdollinen ilma tulee pois
- Säädä nestepinta kohdalleen (mittatikku korkissa)
- Laita moniurahihna paikalleen ja vapauta kiristin
- Pidä moottori käynnissä jonkin aikaa, tarkkaile vuotoja ja tarkista nestepinta käyttämisen jälkeen

Se muuten on mielenkiintoinen juttu, kun olen noita nesteluokituksia ollut innostunut ihmettelemään, niin tässä bevolistassa ei kyllä ollenkaan käsketä laittaa tuota 345.0 -luokitettua öljyä vaan sen sijaan luokituksen 236.3 mukaista, eli jotain näistä.

No kuitenkin kun katsoo ton data sheet 345.0:n, niin kyllä siellä sitten mainitaan käyttökohteeksi myös mallisarja 211, mutta silloin, kun ajetaan kylmemmässä kuin -25 astetta C. Alun perin olen tuota mainittua Pentosin CHF 11 S:ää ostanut muistaakseni juuri tältä foorumilta lukemani suosituksen perusteella. Kaipa sitä sopii käyttää, vaikka ei olisikaan pakkasta yli 25. :D
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tämän auton kanssa onkin ollut pitkä aika ilman päivityksien kirjoittelua, eikä toisaalta paljon kirjoitettavaa olekaan. Nyt kuitenkin kun muutenkin jo rupesin historiaa kirjaamaan, niin jatketaan vielä vähän ja laitetaan pari kuvaakin mukaan.

Kilometrejä on koronavuoden aikana tullut vain suunnilleen puolet normaalista, eli reilut 10 000km on ajeltu. Muutenkaan isompia päivityksiä ole tehty. Oikeastaan ainut ns. muutos oli se, että laitoin Xtrons Android -soittimen ja sen kaveriksi Teltonika ajoneuvowifimodeemin. Nyt pystyy ajellessa kuuntelemaan asioita suoratoistona ja Google Maps navigointi toimii myös. Muuten en pidä tuota Xtronsin suoritustasoa kovin kummoisena, varsinkaan siihen nähden, että siitä piti kuitenkin maksaa aika paljon.

Syksyllä tein operaatioita talveen valmistautumiseksi. Ruuvasin kaikki sisälokarit, pohjamuovit ja melkein kaikki pakoputken lämpösuojapellit sekä helmamuovit pois ja pesin painepesurilla esiin tulleet paikat. On muuten todella tympeää hommaa, varsinkin kun sen tekee pihassa pimeällä. Sitten kuivailua jokunen päivä ja kuivaamisen ohella ryhdyin ruosteenpysäytyshommiin.

Olin jo aiemmin havainnut, että helmamuovin yläreuna on syönyt kynnyksistä maalia puhki, joten tuo kohta kaipasi toimia. Nyt huomasin myös, että helmamuovin kiinnikkeiden ympärillä oli ruostetta aika monessa paikassa.

Kuva

Kuva

Jälkimmäisessä kuvassa taitaa olla pahin ruostehomma, joka oli kynnysmuovin reunan hinkkaamisesta seurannut.
Kuten käytännössä aina on, niin heti kun ruostetta jossain näkyy, niin etsimällä sitä löytää jostain läheltä lisääkin (ja yleensä itse silti yllätyn, että sitä on niinkin paljon sitten lopulta). Näin myös tässä tapauksessa – kynnysten tuuletusaukot (tuossa alareunassa) olivat myös kukkineet. Niissä kohdissa olettaisin olleen muovin ja pellin välissä märkää kuraa, joka on hieronut maalia puhki ja hautonut peltiä. Lisäksi oikean takapyöränkaaren etureunassa ja vasemman takaoven etualareunassa oli pienet paikat, joissa kiveniskemät olivat syöneet maalin puhki. Niitä olin aiemmin pikapaikkaillut siveltimellä ruosteen jarruttamiseksi.

Hiekkapuhallus ei oikein noiden kiinnikereikien putsaamiseen käy, ettei kotelo ole kohta täynnä hiekkaa. Muutenkin paljon siistimmin pääsi, kun paineilmakoneella ja teräsharjalla putsailin ruosteita pois. Sinkitys on kyllä aika hyvin suojannut teräspeltiä näissä, että aika lailla pinnallisia nuo viat kuitenkin vielä olivat.

Kuva

Tein myös saman käsittelyn niihin pariin näkyville jäävään kohtaan, mutta niistä ei ole kuvia tallentunut. Yllättävän siistit niistä lopulta kuitenkin häivytyksineen kaikkineen tuli, kun ei itsellä noiden tekemisestä ole juuri kokemusta. Oven alanurkka oli pahin ruostehomma ja se näytti ennen operaatioita tältä:

Kuva

Taas kerran suojaamisessa oli älyttömästi hommaa ja taisipa vielä epäonnistuakin sen verran, että jossain kohdassa lakkasumua pääsi leviämään väärään paikkaan. No, eipä se niin haittaa, kun sen kyllä sai myllytettyä pois.

Kuva

Sitten koko helma ja em. paikat epoksipohjalla harmaaksi

Kuva

...ja mustaa päälle. Niin ja lakkaa tietysti myös.

Kuva

Jotta kiinnikkeet eivät enää ainakaan niin nopeasti hankaisi maalia puhki, laitoin kiveniskuteippiä väliin

Kuva
Kuva

Ja samoin kiveniskuteippiä on nyt helmamuovin yläreunan ja kynnyksen välissä. Ei kaunis, mutta eipä sitä kukaan taida huomata, kun se näkyy vain ovien ollessa auki.

Lopuksi sitten kotelosuojaa massaruiskulla ja spraypullostakin joihinkin kohtiin – sekä pohjaan että helmoihin + kotelopalkkeihin ja pyöränkoteloihin. Tässä esimerkinomaisesti yksi pyöränkotelo.

Kuva

Osien kasaamisen jälkeen puretut (ja puhdistetut) osat paikalleen ja sen jälkeen kevyt myllytys maalipinnalle ympäriinsä. En tiedä, miten tuo voikin olla noin naarmuinen; luultavasti yksi pitkäaikainen omistaja on käyttänyt sitä ainoastaan konepesuissa ja ajellut hiekkatiellä jne. No, tuli siitä kuitenkin parempi ja edelleen pykälän verran siistimpi, kun laittoi pari kerrosta vahaa päälle. Umpiot myllytin myös kevyesti, ja niistäkin tuli siistimmät. Samaan syssyyn muuten laitoin sumuvaloihin uudet polttimot, jotka olivat jonkun ns. laatuvalmistajan (taisi olla Philips) tuote ja piti muka olla sävyltään xenonia vastaava. No ei ollut sinnepäinkään, vaikka on niitä kellertävämpiäkin nähty toki. Tekisi mieli laittaa jotkut ledit ihan vaan ulkonäkösyistä, kun vakiona sekä parkit että ajovalot ovat hyvinkin kylmänsävyiset. No, onneksi toisen sumarin takana oleva Eberspächerin lämmitin estää tuhlaamasta rahoja mokomiin turhamaisuuksiin, kun eivät siihen ledipolttimon jäähdytyssysteemit enää mahdu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Eipä ole taas tullut paljon kirjoiteltua, ei toisaalta paljon mitään ole tehtykään paitsi ajeltu.

Kesällä etujarruista kuului erikoista ääntä, pikatarkastuksella totesin yhden jarrupalan olevan ihan lopussa. Se ei tietenkään ollut se jarrupala, jossa on kulumisanturi. Huonoja olivat kyllä kaikki palat. Uudet levyt olivatkin hyllyssä, mutta ennen lomareissua piti jarrupalat löytää jostakin nopeasti, ja paikallisesta Motonetista hain sitten heidän OE-laadun tuotteena kaupiteltavat palat. Bremboa ne olivat ja ensin en saanut niitä mahtumaan paikalleen kitinälevyjen kanssa, joten otin ne pois. Keraamista tahnaa väliin ja muuten ok, mutta vinkuivat ensin vähän. Muutaman sadan kilometrin päästä vinkuivat paljon, hitaassa vauhdissa jarruttaessa siis.

Ei muuta kuin uudestaan auki ja rälläkällä vähän pois palojen nurkista, kitinälevyt takaisin ja taas tahnaa palan ja männän / satulan väliin. Joo, kyllä se kitinä väheni oleellisesti, mutta ei loppunut vieläkään. Ehkä pitää sitten kuitenkin hankkia OE-osat niin kuin alun perin oli tarkoituskin.

Nyt on ollut taas pitempi remontti menossa, laitan jotain kuvaa siitäkin jossain vaiheessa. Josko tähän kohtaan yksi pieni juttu, joka on vaivannut ja nyt toivottavasti kunnossa. Takaluukun avauskahvassa on ollut ominaisuus, että se ei palauta kunnolla, eli jää pohjaan helposti. Varsinkin jos se on vähänkään likainen, niin käytännössä aina se on pitänyt itse kääntää takaisin. Vaikka siihen tottuu, niin ärsyttää suuresti.

Touhuilin takaluukun kanssa muutenkin ja otin kahvan irti, ihan siistin näköinen se päälle päin on.
Kuva


Sisäpuoleltahan tuo on varsin yksinkertainen juttu, siinä on vain tuollainen metallinen akseli / nokka, joka aktivoi mikrokytkimen (kuvan nuoli), kun kahvaa kääntää. Ja kun se ei palauta, niin kahva jää pohjaan ja mikrokytkin jää päälle, ja luukku ei sitten enää lukitu.
Kuva


Akselissa on päässä lukkorengas. Akseli ei tahtonut lukituksen poiston jälkeenkään liukua pois. Meinasi jo usko loppua ja ajattelin, että ehkä se on liimattu kiinni tai jotain. Vaan lisää voimaa, niin irtosi se lopulta. Akselissa oli aika paljon hapettumaa ja kuvan nuolen kohdalla uskoakseni on se paikka, joka eniten tuossa jumitti. Taisi akselin toisessa päässäkin ihan vähän olla hapettumaa. Itse käsikahvan ja rungon välissä on niin paljon välystä, että sieltä se ei jumita kovin helposti, eli kuvassa näkyvä likamäärä ei vaikuta kyllä yhtään mitään.
Kuva


Sen jälkeen homma olikin tietysti helppo, akselista hapettumat pois ensin puukolla ja viimeistely hiomapaperilla. Sitten rasvaa väliin ja härveli takaisin kasaan. Oli käsittämättömän hankala saada toi jousi paikalleen, siinä oli mielestäni hieman muotovirhettä, eikä se istu kunnolla akselissa olevaan hahloon. Kuvia kun katsoin, niin ei istunut ennen purkamistakaan. Pienellä muokkauksella sain sen paikalleen ja nyt on ainakin vahva toive, että se pysyy paikallaan. Itse kahvan liike on nyt paljon sulavampi ja palautus napakampi kuin pitkiin aikoihin. Toivottavasti pysyy toimivana.
Kuva

Jossain vaiheessa kirjoittanen lisää päivitystä.
Viimeksi muokannut Nozki, Su 05.12.2021 01:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Perinteinen syyshuolto sisälsi taas pohja- ja helmamuovien poiston ja puhdistamisen. Tällä kertaa en ruvennut pesemään alustaa, koska se oli muutenkin aika siisti. Muovit siivosin imuroimalla irrotuksen jälkeen, samoin etujousien kohdalla pyöränkoteloissa olevat reunustetut hyllyt, jotka yleensä täyttyvät hiekalla yms. Niihin sitten tyhjennyksen jälkeen taas uusi kattava kerros kotelosuojaa, kuten tähänkin asti. Sitä hommaa varten olikin hyvä ottaa edestä sisälokasuojat pois. Takaa en tällä kertaa ruvennut niitä irrottamaan. Siinä hommassa on kuitenkin aina riski, että rikkoo jotain ja naarmuttaa lokasuojien kaaria. Etureunasta irrotin takapyörien sisälokareita sen verran, että sain jarruputket esiin. Niihin sitten vähän taas puhdistusta ja kerros kotelosuojaa päälle.

Samalla tempaisin edestä jousituskompressorin irti ja kuivasin kosteudenpoistorakeita uunissa pari tuntia. Noin 6% putosi massa, eli varsin kuivat ne olivat tälläkin kertaa jo valmiiksi. Samalla tietysti varmistus, että imuletku oli ehjä, ja vaikutti olevan ok.

Viime syksynä maalasin helmat (muovien alta), koska pukkasivat ruostekuplaa. Sen jälkeen laitoin niihin kotelosuojaa päälle. Muuten oikein hyvältä näyttivät vieläkin, mutta kotelosuoja on hyvä tartuntapinta pikkukiville, ja niitä oli varsinkin etuosassa kivasti kertyneenä. Muutin nyt taktiikkaa niin, että pesin kotelosuojat pois helmojen kyljistä ja vahasin ne. Siellähän on aika hyvä rako helman ja helmamuovin välissä, joten kun muovia silloin tällöin vaivautuu irrottamaan ja siivoamaan, niin pysynee helman maalipintakin ihan hyvänä. Joissain kohdissa, varsinkin kuskin oven kynnyksessä, maali näyttää menneen paikoin puhki siitä kohtaa, mihin oven tiiviste ottaa kiinni. Ei siinä nyt vielä ruostekuplaa näy, mutta on kyllä vähän sen näköistä menoa, että jossain vaiheessa siihen voi tulla ongelmia. Sen korjaaminen näkymättömästi onkin sitten hankalampi homma. Pitää seurailla ja miettiä, että mitä sen kanssa tehdään. Kuvia ei näköjään näistä hommista ollut ollenkaan tallentunut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jaah, jatketaan saman tien seuraavalla osiolla, eli takaluukun fiksaus. Eihän siinä ruostetta näkynyt, mutta kun vastaavia autoja olen liikenteessä vilkuillut, niin takaluukussa on aika monessa näkynyt ruostetta. Pari pientä kuplaa olen aikanaan paikannut vain siveltimellä lasin alareunan vierestä. Eivät ne siitä ole uudestaan lähteneet ruostumaan parissa vuodessa, mutta eivät toisaalta ole oikein kauniitakaan.
Kuva


Purin pois kaikki luukun ulkopuolen irto-osat, ja olihan siellä ruostetta, kuten tämän ikäisissä usein alkaa olla. MB-tähden alta löytyi yksi täplä, rekisterikilven valojen ja avauskahvan reikien ympäriltä enemmänkin ja kilven altakin jotain. Lamppujen allakin oli pari pientä kohtaa. Hyvin olivat vielä pysyneet piilossa.
Kuva


Eihän siinä sitten auttanut muu kuin ottaa pistehiekkapuhallin ja ruosteet pois kaikista em. kohdista. Pinnallista se ruoste vielä oli, joten sinänsä nyt oli oikea kohta niihin puuttua. Tuossa näkyy osa mainituista kohdista puhallettuna
Kuva


Puhalluksen jälkeen epoksimaalia pintaan, sitten pakkelilla paikat suoremmaksi ja koko peltipinta hiomalla himmeäksi.
Kuva


Seuraava vaihe oli uusi epoksikerros ja basecoat ja lopuksi 2K-lakka koko sille alueelle, joka on luukusssa lasin alapuolella. Yhteen kohtaan tuli vähän valumaa, jonka sain kuitenkin sitten sen verran hiottua sileämmäksi, ettei sitä oikeastaan enää huomaa. Ei varsinkaan sitten, kun luukku on kurainen / pölyinen / luminen kuten se yleensä aina enemmän tai vähemmän on. Pinnassa on toki ihan havaittava ruiskujälki, mutta niinhän siinä alun perinkin on. Kiilto on kuitenkin ihan jees ja varmasti se on uuden lakkakerroksen kanssa paremmin korroosiolta suojassa kuin ennen. Tässä kuvassa on maalauksen (ja kuivumisen) jälkeen pintaa hipelöity rasvaisilla käsillä ja jotain roskaakin on näköjään tullut kuivan lakan päälle.
Kuva

Lopputulos on kuitenkin omaan makuun ihan riittävän hyvä, kun ei tässä nyt mistään näyttelyautosta ole kyse. Puskurin naarmuisuus kyllä tulee nyt aiempaakin vahvemmin esille.
Kuva

Kilpitelinettä irrottaessa muuten kaikki neljä ruuvia katkesivat, enkä onnistunut niitä riittävän näppärästi poraamaan pois alumiinisista niittimuttereista, joten ne menivät uusiksi. Sitten löysin syyn siihen, että kilven alla oli ruostekupla; toinen itse kilven kiinnittämiseen käytetty muoviruuvi oli ylipitkä ja oli hinkannut maalin rikki. Sitä ei tietenkään mitenkään nähnyt ennen kuin otti kilpitelineen pois. No, ruuvi on nyt lyhennetty, joten ehkä tuolta jatkossa vältytään. Luukun sisäpuolelle laitoin kasaamisen yhteydessä kotelosuoja-ainetta, ja täytyy nyt toivoa, että sieltä ruoste ei enää etene. Poishan sitä ei kokonaan sieltä olisi millään kohtuullisilla keinoilla saanut. Kaipa se täytyy vähintään ton kromilistan irrottaminen ottaa mukaan vuosittaisiin käytäntöihin, niin näkee, mitä sen alla tapahtuu. Samalla saa sen alueen kunnolla puhtaaksi ja vahattua.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Siitähän tuli oikein siistin näköinen! Menee taas monta vuotta.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

MJPfin kirjoitti: Ti 07.12.2021 23:17 Siitähän tuli oikein siistin näköinen! Menee taas monta vuotta.
Tänks! :thumbup:

Pikainen kysymys asiaa paremmin tunteville...

Aamulla laitoin auton katoksesta käyntiin, pakkasta noin 20 astetta ja jälkiasenteinen polttoainekäyttöinen lämmitin oli ollut käynnissä noin 50min. Se taas tarkoittaa sitä, että moottorin lämpömittari näytti suunnilleen 50 astetta. Käynnistymisen jälkeen kierrokset vähän vaihtelivat ja sitten kun laitoin vaihdekepistä D-alueen päälle, niin melkein saman tien sammui. Uusi käynnistys, ihan kevyesti kaasulla kierroksia ylemmäs D-aluetta kytkiessä ja nyt pääsi liikkeelle ja kaikki toimi normaalisti. Joskus kerran ennenkin on tehnyt saman, mutta olosuhteita en muista tarkemmin.

Niin pitääkö tuohon jotenkin reagoida vai onko vaan ongelma siinä, että moottori on jonkin verran lämmin ja vaihteisto täysin kylmä ja ohjainlaite kuvittelee laatikon olevan suunnilleen samassa lämmössä, eikä ehdi reagoida siihen, että laatikossa on tyhjäkäynnillä enemmän vastusta kuin lämpimillä öljyillä olisi?

Laatikon öljyt, Küb-solenoidi (alkuperäisvaraosana) ja johdinlevy on uusittu noin 2 vuotta ja 20 000km sitten.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin olihan tässä syyshuollossa sitten vielä yksi homma. Kuskin puolen takaoven etunurkkaa on saanut joka syksy paikkailla, kun siitä aina maali kuluu puhki. Tällä kertaa totesin, että myös toisen puolen takaovessa samasta kohdasta on maali puhki. Vain vähän, mutta kuitenkin. Siispä niihin sama homma kuin takaluukulle: hiekkapuhallus, epoksipohja, pakkeli, epoksipohja, basecoat ja lakka. Aiempina vuosina en ole vaivautunut tuota pakkeloimaan – tällä kertaa päätin yrittää tehdä pykälää siistimmän. Tuossa kuskin puolen nurkka parissa vaiheessa.
Kuva

Kuva

Tässä on kaikkien ovien alareunat olleet tosi pahasti kiveniskemillä, ja pinta on ollut lähinnä epäsiisti – ruostetta ei ole vielä ollut ovissa muuten kuin nuo nurkat. Takalokasuojan kaaresta toiselta puolen korjasin viime vuonna ruostetta ja se on pysynyt ihan hyvänä. Päätin nyt kokeilla vetää uuden värin ja lakan ovilistojen alapuolisiin osiin. Sillä saa niihin paremmin suojaa ja kestävyyttä, ja kun se nyt oli arvattavissa, ettei pinnasta tule täydellinen, niin se ei tuossa niin pahasti haittaa, kun ei noihin kohtiin niin helposti kiinnitä huomiota.

Hiffasin vasta tässä vaiheessa, että ovilistat saa tosi helposti irti. Siellä ei onneksi ollut isoja ylläreitä. Varsinkin listan yläreuna oli kuitenkin tehnyt maalipintaan naarmuja, joten rajasin uuden lakan niin, että raja tulee vähän listan yläpuolelle. Sen kyllä huomaa, mutta aika tarkkaan pitää katsoa. Takaoven takareuna tietysti tarvitsee uuden värin häivytyksen ja samoin takalokasuojan kaaren etuosa, jonka myös värjäsin uusiksi molemmin puolin. Aiemmin ilman pakkelia korjattuun kaaren nurkkaan laitoin nyt myös tasoitetta. Tuossa hetkeä ennen maalaamisen aloitusta.
Kuva


Samoin helmamuovit olivat kiveniskemillä, vielä paljon pahemmin kuin ovet. Ne nyt eivät ruostu, eikä noidenkaan huonoon pintaan oikein helposti kiinnitä huomiota, kun ovat niin piilossa, mutta samallapa niihinkin sai vedettyä uuden pinnan, tässä odottamassa maalia.
Kuva


Mitä tulee maalaamiseen ja eritoten lakkaamiseen, niin se ei ollut varsinainen menestys. Taas muistui mieleen, miksi on olemassa ammattimaalareita ja heillä osaamisen lisäksi ammattimaiset tilat ja välineet. Itsellä ei ole mitään noista asioista... Pahin ongelma oli lakkavalumat, joita tuli muutamaan kohtaan ihan liikaa. Iso työ oli niitä hiomalla tasoittaa ja vältellä vieressä olevan lakan rikkomista. Ei siitä mikään oikein hyvä tullutkaan, mutta ei niitä valumia enää ihan niin pahasti näy.
Kuva

Jotain positiivistakin; omasta mielestä aika kivasti onnistui maali- ja lakkarajojen häivytys. Rajoja ei huomaa, jos ei ihan erikseen rupea asiaa tutkailemaan. Tässä siis uutta maalia on sekä ovessa että kaaressa suunnilleen listan yläreunasta alaspäin. Noiden rajakohtien osalta ruiskuttaminen ja miksei suojauskin olisivat voineet mennä paljonkin paremmin, mutta lopputulos ei silti ole aivan huono. Kuva tietysti valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa, mutta kuitenkin.
Kuva

Helmamuovien pinta on osittain ihan kamalaa appelsiinia, mutta se osui onneksi pohjan puolelle. Näkyvä osa on siedettävä ja ihan selkeä parannus siihen, mitä se oli ennen tätä operaatiota. Seuraavassa maalaushommassa, mikä se sitten onkin, pitää panostaa parempaan valaistukseen, että näkee kunnolla mitä on tekemässä. Kuvittelin hyvän perusvalaistuksen riittävän, mutta olin ihan väärässä. No, kantapään kautta oppii pikku hiljaa ja riittävän harvoin kun tekee, niin ehtii aina unohtaa ennen kuin seuraavaksi ryhtyy toimeen. :D
Kuva

Niihin takaovien alanurkkiin kokeilin nyt laittaa kiveniskusuojateippiä palat niihin kohtiin, jotka ovat aina pahiten kärsineet. Saapa nähdä, pysyvätkö ne ollenkaan siinä. Aika näkymättömät ne kutenkin ovat.

Pistetään nyt loppuun vaikka vielä yksi maisemallinen kuvakin, ettei aina sitä samasta kuvakulmasta samassa kohdassa tallissa otettua fotoa.
Kuva

Vois kyllä harkita talveksikin 17 tuuman vanteita; kesällähän tuossa on ollut aina Avantgarden alkuperäiset 17-tuumaiset, jotka mielestäni hyvin sopivat ulkonäöllisesti. Kesäkuvia ei näköjään tähän topicciin ole osunut, joten pistetään vertailuksi vähän vanhempi otos kesäajalta, ei mistään läheltäkään omaa kotipaikkaa.
Kuva

Tuo kuva muuten on otettu reilu kaksi vuotta sitten, kun olin käynyt Tuikun luona Kajaanissa ja päätin paluumatkalla tehdä pikku lenkin, jotta pääsin käymään tuon kuvauspaikan vieressä sijainneella grillillä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aiheeseen liittymättömänä lisäyksenä, tuon yllä olevan kuvan paikka on mulle sattuneesta syystä preinteinen autokuvauspaikka, reilut 400km päässä kotoa. Ainakin kahdella muullakin kärrylläni olen siellä käynyt. Niiden kanssa on ollut enemmän harrastushenkinen ajelureissu kysessä. :)

Kuva

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No hyvähän siitä tuli, ei sitä kukaan muu niin tarkkaan katsoa kuin mitä itse tulee tuijotettua. Varsinkin kun tietää missä valuma yms virhe on. Annat kuivua kunnolla ja vedät vesissä yli sen. 800-2000 ja myllyllä loput. Jos niinkuin priimaa haluaa.

Tuo kylmäkäynnistys voi olla juuri noin, tai naftat jähmeää. Tätäkin joskus tullut vastaan, pitäisi mennä mutta ei oikein löpö kulje kunnolla, liekö kesälaatua tahi vettä seassa ollut.
Pojan autosta epäiltiin hehkuja mutta Star ilmoitti että saattaa olla kesäliemestä johtuva pitkä vieteri.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

MJPfin kirjoitti: Pe 10.12.2021 19:03 No hyvähän siitä tuli, ei sitä kukaan muu niin tarkkaan katsoa kuin mitä itse tulee tuijotettua. Varsinkin kun tietää missä valuma yms virhe on. Annat kuivua kunnolla ja vedät vesissä yli sen. 800-2000 ja myllyllä loput. Jos niinkuin priimaa haluaa.

Tuo kylmäkäynnistys voi olla juuri noin, tai naftat jähmeää. Tätäkin joskus tullut vastaan, pitäisi mennä mutta ei oikein löpö kulje kunnolla, liekö kesälaatua tahi vettä seassa ollut.
Pojan autosta epäiltiin hehkuja mutta Star ilmoitti että saattaa olla kesäliemestä johtuva pitkä vieteri.
Aivan, joo kiitos ideoista, on hyvinkin mahdollista, että se polttoaine on ollut jähmeää, ei käynyt itsellä mielessäkään tuo. En ihan tarkkaan edes muista, milloin ja minkä verran sinne on tankattu viimeksi, mutta siellä missä yleensä tankkaan, näytti olevan noihin aikoihin vielä välilaatua -15/-25 deg C merkinnällä, eli kai se voi pitempään parinkympin pakkasessa seistyään jotain probleemaa tehdäkin. Tosin Eberspächerin lämmitin toimi ihan ok, vaikka sille on tankilta asti hyvinkin ohut muoviletku pohjan alla. Vettä en uskoisi olevan pahasti polttoainesysteemissä, kun suodatin on kuitenkin alle vuoden vanha ja vähän yli 10 000km ajettu. No, pitää seurailla.

By the way, onko kellään tiedossa, että mistä tuohon saisi sopivia roiskeläppiä? Ymmärtääkseni Avantgardessa ne eivät ole samat kuin Classicissa / Elegancessa? Se on vissiin ihan tunnettu juttu, ettei niitä Mersun kautta ole pitkään aikaan saanut, mutta onko jollain tiedossa, että saisiko jostain edes sitten asiallisen näköisiä tarvikemalleja?

Jotenkin veikkaan, että ne eBayssa kaupiteltavat yleismallin läpät eivät kovin nätisti tuohon istu, mutta en toki tiedä, kun en ole kokeillut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kysymyksiä ennakoivasta huollosta...

Tässä kun ei ole Airmaticia, niin Parts Infosta löysin yhden taka-akselin korkeusanturin:
ScreenHunter 611.jpg
- Onhan tämä nyt se takapään jousitusta(kin) tarkkaileva anturisysteemi? Kun Parts Infon nimi viittaa ajovalojen eikä jousituksen korkeussäätöön, niin siksi kysyn. Etupäässä on se vain valojen korkeussäätöön vaikuttava anturi, se ei siis ole tämä.
- Missä tämä on siellä, onko tanko hankala vaihtaa?

Ajatus on vaan, että jos laittaisi uuden tangon nivelineen, niin ainakaan sen jumittelut eivät aiheuttaisi ongelmia lähitulevaisuudessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ei ole airmatikissakaan kun toi yksi anturi perässä.Etupyörillä on omat.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aivan, eli tuon kun laittaa, niin sillä pitäisi varmistua, ettei ns. normaalijousituksella varustettu farkku 211 ainakaan säätötangon takia pidä perää väärällä korkeudella.

Välillä tuntuu, että nyt mulla olisi tuossa perä vähän turhan alhaalla. Ei siitä mitään varoituksia tule, eikä se itsekseen pahemmin vajoakaan ja kuorman mukaan se kyllä laittaa ilmaa jousiin tai pois niistä, joten tuskin jousissa, venttiileissä tai kompressorissa mitään ongelmaa on. Takkuileva anturointi voisi olla syynä. Tai sitten oma mielikuvitukseni...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kaksi kysymystä.

1. Etujarrut vinkuu, johtuuko vain vääristä jarrupaloista?
:arrow: Vaihdoin jotain 1,5 vuotta sitten jarrupalat ja levyt eteen. Levyt ovat saman valmistajan kuin alkuperäiset, eli Ate ja palat piti silloin saada äkkiä, joten hain Motonetista heidän ilmaisunsa mukaan OEM-laatuiset, ovat Brembot. Kitinälevyt ovat paikallaan, kulutuspintaa jäljellä vaikka kuinka ja olen voidellut vastinpinnat aikanaan keraamisella tahnalla, joka hiljensi kitinän joksikin aikaa. Sitten vaihdoin aineeksi kuparitahnan, ja taas kitinät katosivat muutamaksi viikoksi. Onko tuo nyt vaan niin, että nuo palat olivat vikahankinta ja pitää ostaa jotain muuta merkkiä? Niin siis kitinä kuuluu ainoastaan kevyesti jarruttaessa.

2. Vanteiden kuormitus...
Tästä aiheesta on jotenin aika vähän juttua näkynyt, mutta tilasin Alloywheelsdirectiltä vanteet sen mukaan, että olivat edulliset (Mersun orkkisvanteiksi) ja sopivat kokonsa puolesta talvivanteiksi tähän E 220 CDI farkkuun aika kivasti. Nyt sieltä kyselivät, että voisinko laittaa heille tiedoksi auton VIN-koodin, jotta voivat varmistaa vanteen sopivuuden. Laitoin, eikä vastausta ole vielä tullut, mutta pahoin pelkään, että vastaavat, ettei tän vanteen kantavuus riitä.

Kyseinen vanne on siis ollut uutena ainakin (Mersun Parts infon perusteella) C209 -mallin CLK:n lisävaruste. Itse kuvittelen, että sillä ei ole niin mitään käytännön merkitystä, jos kantavuus jää vajaaksi, kun tässä mun autossa kokonaismassa on 2360kg ja esim. CLK 500:ssa se on 2130kg. On siinä joo noin 10% ero. Parts Info antaa tuon vanteen myös CLK 55 AMG:lle, mutta ei 63 AMG:hen. Oma tuntuma on, että alkuperäinen Mersun vanne on mahdollisesta kantavuuserosta huolimatta lujempi ja kestävämpi kuin moni kiinalainen ns. tinavanne, joita niitäkin näihin Suomessa laitetaan hyvin vapaamielisesti. Niin että onko sillä oikeasti jotain väliä, jos sieltä tulee vastaus, että ei näitä vanteita pitäisi tähän autoon laittaa? Äkkiseltään kuvittelisi, että talvikäytössä kun kitka on joka tapauksessa jo renkaidenkin takia pienempi kuin kesällä, niin ei noihin vanteisiin saa sellaisia kuormituksia aikaiseksi, mitä kesällä rajummassa mutka-ajossa saa paljon kevyemmälläkin autolla. Eikä mun auto ole juuri koskaan täyteen kuormattu.

Niin. Ne mitä sieltä tilasin, on 4kpl etuvanteita, näitä: A2094014402. Tuon kaveriksi CLK:ssa kuuluisi oikeasti tuumaa leveämpi takavanne, mutta ne ovat myyjältä loppu. Ja muutenkin talvikäyttöön sopii mielestäni 4kpl samanlaisia paremmin. No, katotaan, mitä vastaavat. Ehkä heillä jopa on tiedossa, että mikä tuon vanteen kantavuus tarkemmin on ja mitä sen toisalta pitäisi vähintään olla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä (Vanteiden kantavuus)

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Voe helevetti, nythän onkin näköjään niin, että C209:ssä on 12mm pultit. Ja 211:ssä 14mm. Pieleen meni. Jotenkin ajattelin aiemmin, että onhan niiden sovittava, kun samalta aikakaudelta ovat, mutta eipä sittenkään...

Noi 12-milliset pultit vissiin voi laittaa 14-millisten vanteiden kanssa ilman ongelmia, mutta ei kai 12-millisten vanteiden reiät ole niin isot, että 14mm pultti mahtuisi, vai onko? Kartio taitaa olla sama molemmissa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin