S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No joo,

kysymys saattaa kuulostaa hassulta (ja sen lisäksi se saattaa myös olla aivan hölmö), mutta isäntä hankki tuossa kesällä tuommoisen otsikon mukaisen auton, jossa on 5 -vaihteinen automaatti. Annoin sitten hänelle määräyksen, että seuraavassa huollossa siihen on teetettävä vaihteistoöljyn vaihto, vaikka ohjelma ei sitä erikseen vaadikaan nyt, kun siinä on joku 220 000km mittarissa. Auto oli sitten eräällä korjaamolla, joka oli kehunut, että heille on nää mersujen laatikkoöljyn vaihdot tuttua hommaa, ja heillä on sellainen munuainen (??!), jolla vetäistään kaikki öljyt laatikosta pois, ja tulee tosi hyvä. En tiedä, mitä se nyt meinaa, mutta katselin tuota kuittia, ja siinä on kyllä laatikkoöljyn suodatin vaihdettu, samoin ilmansuodattimia on vaihdettu ja moottoriöljyn suodatin, eli nähtävästi se kattavampi huolto.

Mutta noita kuitin öljyjä mä ihmettelen. Siinä on 6,4 litraa Mobil 1 ESP Formula 5W-30, mikä äkkiseltään kuulostaisi moottoriin laitetulta öljyltä. Sitten on 9 litraa TOP TEC ATF 1600 20L, mikä taas kuulostais laatikkoöljyltä, mutta kun tämän lisäksi on sitten vielä 9 litraa tuota samaa Mobil 1 ESP Formula 5W-30 -öljyä, niin mihin se on käytetty? Äkkiseltään itse kuvittelisin, että vaihteisto huuhdeltaisiin samalla tavaralla, mitä sinne sitten lopulta jätetään, mutta olenko väärässä? Tavataanko vaihteisto huuhdella moottoriöljyllä? Noilla kun nyt ei hintaeroa ole juuri lainkaan, niin ei sitä ainakaan sen vuoksi kannattaisi tuolla öljyllä tehdä ennemmin kuin laatikkoöljyllä.

Tietty voisin asiaa kysyä myös suoraan sieltä korjaamolta, mutta ajattelin nyt ensin kysyä täältä, etten menisi tekemään itsestäni aivan hölmöä, kun mokomia kyselen...

EDIT: otsikkoa päivitetty pariin otteeseen
Viimeksi muokannut Nozki, To 12.01.2023 01:03. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 220 CDI vm.2009 millä vaihteisto huuhdellaan?

Viesti Kirjoittaja hanta »

Nozki kirjoitti:No joo,

kysymys saattaa kuulostaa hassulta (ja sen lisäksi se saattaa myös olla aivan hölmö), mutta isäntä hankki tuossa kesällä tuommoisen otsikon mukaisen auton, jossa on 5 -vaihteinen automaatti. Annoin sitten hänelle määräyksen, että seuraavassa huollossa siihen on teetettävä vaihteistoöljyn vaihto, vaikka ohjelma ei sitä erikseen vaadikaan nyt, kun siinä on joku 220 000km mittarissa. Auto oli sitten eräällä korjaamolla, joka oli kehunut, että heille on nää mersujen laatikkoöljyn vaihdot tuttua hommaa, ja heillä on sellainen munuainen (??!), jolla vetäistään kaikki öljyt laatikosta pois, ja tulee tosi hyvä. En tiedä, mitä se nyt meinaa, mutta katselin tuota kuittia, ja siinä on kyllä laatikkoöljyn suodatin vaihdettu, samoin ilmansuodattimia on vaihdettu ja moottoriöljyn suodatin, eli nähtävästi se kattavampi huolto.

Mutta noita kuitin öljyjä mä ihmettelen. Siinä on 6,4 litraa Mobil 1 ESP Formula 5W-30, mikä äkkiseltään kuulostaisi moottoriin laitetulta öljyltä. Sitten on 9 litraa TOP TEC ATF 1600 20L, mikä taas kuulostais laatikkoöljyltä, mutta kun tämän lisäksi on sitten vielä 9 litraa tuota samaa Mobil 1 ESP Formula 5W-30 -öljyä, niin mihin se on käytetty? Äkkiseltään itse kuvittelisin, että vaihteisto huuhdeltaisiin samalla tavaralla, mitä sinne sitten lopulta jätetään, mutta olenko väärässä? Tavataanko vaihteisto huuhdella moottoriöljyllä? Noilla kun nyt ei hintaeroa ole juuri lainkaan, niin ei sitä ainakaan sen vuoksi kannattaisi tuolla öljyllä tehdä ennemmin kuin laatikkoöljyllä.

Tietty voisin asiaa kysyä myös suoraan sieltä korjaamolta, mutta ajattelin nyt ensin kysyä täältä, etten menisi tekemään itsestäni aivan hölmöä, kun mokomia kyselen...
No jos sen laatikon huuhtelee moottoriöljyllä, niin sittenhän se vaatii vielä uuden kunnon huuhtelun laatikkoöljyllä ettei jäisi moottoriöljyä lootaan. Kyllä kysymyksesi on ihan relevantti, esitä se vaan korjaamollekin. Kai tuo TOP TEC ATF 1600 20 L on Mersun hyväksymä öljy ?
W203CDI
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: S211 220 CDI vm.2009 millä vaihteisto huuhdellaan?

Viesti Kirjoittaja shade_z »

hanta kirjoitti:
Nozki kirjoitti: Kai tuo TOP TEC ATF 1600 20 L on Mersun hyväksymä öljy ?
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... iff=236.14
löytyy listalta
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 220 CDI vm.2009 millä vaihteisto huuhdellaan?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vahingossa laskuttaneet ne 9 litraa moottoriöljyä. Korjaamoon yhteys ja asia kuntoon.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 millä vaihteisto huuhdellaan?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jeps,

kiitos vastauksista! Hyvin samoilla linjoilla ollaan; itsekin ihmettelin, että jos laittaa moottoriöljyä laatikkoon, niin kai se pitää varsin tarkasti huuhdella sieltä pois. Ja toisaalta taas kävi sekin mielessä, että ovat vaan laittaneet väärää öljyä laskuun vs. mitä oikeasti ovat käyttäneet. Pitää vissiin kysäistä tosiaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ihan hiukan paljon viiveellä, mutta tuli tähänkin vastausta lopulta ja sit heräsi seuraava kysymys.

Otsikon auto on ollut mulla nyt lainassa ja vaihteisto on käyttäytynyt välillä huonosti. No, kun se aikanaan jäi tekemättä, niin nyt päätin lopulta kysyä korjaamolta, että miksi laskussa on moottoriöljyä 6,3 litraa ja samaa tavaraa vielä 9 litraa ja laatikkoöljyä 9 litraa. Kertoivat, että heillä on huuhtelulaite, joka painaa uutta öljyä sisään ja ottaa vanhan talteen ja analysoi ulos tulevaa öljyä ja lopettaa huuhtelun, kun ulos tulee riittävän puhdasta öljyä. Koko laatikon öljymäärä on heidän mukaansa luokkaa 7 litraa, jolloin vain pari ylimääräistä litraa on tarvittu huuhteluun, eli on ollut aika puhdasta öljyä jo valmiiksi. Arvelivat toisen moottoriöljyrivin laskussa olevan täysin ylimääräinen, joten homma on ok.

Mut sitten. Toi laatikko on yhden kerran kauan sitten pudottanut vedon pois kokonaan, kun joskus liukkaalla kiihdytin täyskaasulla suunnilleen nollasta sataan, koko ajan luistonestoa vasten. Sitten kun vauhti riittävästi hidastui rullaillessa, veto palautui itsekseen ja matka jatkui normaalisti. Nyt se on kylmänä vaihtanut pienempiä vaihteita niin, että vaihto tuntuu ensin etenevän hiukan hitaasti ja sitten se tempaisee seuraavan vaihteen tosi rajusti päälle. Ja kerran se teki sen, että kylmällä autolla lähdin liikkeelle ja pian pysähdyin liikennevaloihin, mistä se ei lähtenyt normaalisti liikkeelle. Kierrokset nousivat, mutta auto meni vain ryömien eteenpäin jonkun matkaa kunnes se rykäisi vaihteen päälle taas varsin rajusti.

Luettiin sitten Starilla äsken vikakoodit ja ainoa vaihteistoon viittaava oli "0730 Vaihteistossa on ei-sallittu välityssuhde". Korjaukseksi se ehdottaa ensin öljymäärän tarkistusta ja seuraavaksi vaihtoehdoksi "Sisäinen vika rakenneosassa Y3/6 (elektroninen ohjausyksilkkö)", joka mun ymmärtääkseni ton kuvan perusteella on johdinlevy.

Mitähän tolle nyt seuraavaksi pitäisi tehdä, kertooko tuo vikakoodi ja / tai oireet jollekin suoraan jotain? Öljyn määrä nyt tietysti pitää ekana kai tarkistaa, kunhan saan haltuuni tikun ja vissiin se on lämpötilan kanssa tarkkaa myös, eli laitetaan Star takaisin kiinni silloinkin. Ja sit pitäis varmaankin katsoa pistoke laatikon kyljestä ja ohjainboksista myös, että minkä verran niissä on öljyä. Vissiin se korjaamo ei ollut pistoketta kuitenkaan vaihtanut laatikon öljynvaihdon yhteydessä. Onkohan tossa jotain muuta, mitä kannattaisi tehdä?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yleensä toi nopeus ero laatikon akseleilla ja laittaa suoraan uuden johdin levyn,kybin ventttiilin ja läpivienti pistokkeen.
toki voit katsoa alapistokkeesta ensin sitä öljyä...jos sitä on paljon niin sitten tutki boxi.
Yleensä öljyn vaihtajat tietää suoraan vaihtaa pistokkeen jos kerran on kokemusta mersun askeista.
Ebay.de saa pakettina johdin levyn ,suotimen ,läpivienti pistokkeen ja tiivisteen järkihintaan...toki se on jostain kiinasta mutta kuka vaihtanut tuntuisi toimivan.
toinen paikka on vaihteistokauppa .fi.
Toi forumin huuhtelu vaihto ohje koti oloissa on ihan myös toimiva ja öljyä kuluu tällöin noin 11-12 litraa kokonaisuudessaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nozki kirjoitti: Mut sitten. Toi laatikko on yhden kerran kauan sitten pudottanut vedon pois kokonaan, kun joskus liukkaalla kiihdytin täyskaasulla suunnilleen nollasta sataan, koko ajan luistonestoa vasten. Sitten kun vauhti riittävästi hidastui rullaillessa, veto palautui itsekseen ja matka jatkui normaalisti. Nyt se on kylmänä vaihtanut pienempiä vaihteita niin, että vaihto tuntuu ensin etenevän hiukan hitaasti ja sitten se tempaisee seuraavan vaihteen tosi rajusti päälle. Ja kerran se teki sen, että kylmällä autolla lähdin liikkeelle ja pian pysähdyin liikennevaloihin, mistä se ei lähtenyt normaalisti liikkeelle. Kierrokset nousivat, mutta auto meni vain ryömien eteenpäin jonkun matkaa kunnes se rykäisi vaihteen päälle taas varsin rajusti.

Luettiin sitten Starilla äsken vikakoodit ja ainoa vaihteistoon viittaava oli "0730 Vaihteistossa on ei-sallittu välityssuhde". Korjaukseksi se ehdottaa ensin öljymäärän tarkistusta ja seuraavaksi vaihtoehdoksi "Sisäinen vika rakenneosassa Y3/6 (elektroninen ohjausyksilkkö)", joka mun ymmärtääkseni ton kuvan perusteella on johdinlevy.

Mitähän tolle nyt seuraavaksi pitäisi tehdä, kertooko tuo vikakoodi ja / tai oireet jollekin suoraan jotain? Öljyn määrä nyt tietysti pitää ekana kai tarkistaa, kunhan saan haltuuni tikun ja vissiin se on lämpötilan kanssa tarkkaa myös, eli laitetaan Star takaisin kiinni silloinkin. Ja sit pitäis varmaankin katsoa pistoke laatikon kyljestä ja ohjainboksista myös, että minkä verran niissä on öljyä. Vissiin se korjaamo ei ollut pistoketta kuitenkaan vaihtanut laatikon öljynvaihdon yhteydessä. Onkohan tossa jotain muuta, mitä kannattaisi tehdä?
Oliko kuuma/kylmä entä ilma?
Vaihde siis meni päälee lähes kävely vauhdissa?
jos niin tarkistele se öljyn määrä enismäisenä jos sitä on tarpeeksi niin useimiten johtuu painen vuodosta, koita niin että kiihdytää rampista väännölä eli siinä rajoilla että ei vaihda pienepää niin mitä tekee kun lattikon öljyt on kuumat
Mökkillä
'
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

FinlandMerceds kirjoitti:...

Oliko kuuma/kylmä entä ilma?
Vaihde siis meni päälee lähes kävely vauhdissa?
jos niin tarkistele se öljyn määrä enismäisenä jos sitä on tarpeeksi niin useimiten johtuu painen vuodosta, koita niin että kiihdytää rampista väännölä eli siinä rajoilla että ei vaihda pienepää niin mitä tekee kun lattikon öljyt on kuumat
Joo tää tuoreempi tapaus, jossa liikennevaloista lähti huonosti liikkeelle, niin keli oli noin nollassa ja auto seissyt edellisen ajon jälkeen työpäivän ajan, eli käytännössä tällä kertaa reilu 9 tuntia. Varmaan jonkun verran yli kävelyvauhdin oli vauhtia, kun vetoa tuli kunnolla kuin potkaisten. Että kyllä se kaasuttamalla lähti liikkeelle, kevyeen ylämäkeen vieläpä, mutta ei liikkunut normaalisti eikä oikein kiihtynyt, vaan kaasuttamalla kierrokset nousivat ilman, että se juuri olisi mitään vaikuttanut kulkemiseen.

Oon tästä nyt pian lähdössä tsekkaamaan öljymäärää.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No niin, katseltiin tosiaan laatikon öljymäärää, ja sinne joutui lisäämään melkein 8 desilitraa. Mitattiin siis tikulla, ja Starilla katsottiin laatikon öljyn lämpötila, joka oli koko operaation ajan lähes asteen tarkkuudella sen 80 astetta. Kun se on noinkin paljon vajaa, niin luulisi, että silläkin jotain vaikutusta olisi voinut olla. Kotimatkalla kokeilin edellä kuvattua reipasta kiihdytystä rampista niin, ettei kiihdytys pudota vaihdetta pienemmälle. Hyvin se kiihtyy kyllä ja laatikko tuntui yleisesti ottaen aika toimivalta.

Mites muuten, kun nyt ajeltiin niin, että Star oli kytkettynä, niin turbiinin lukko näytti olevan koko ajan auki. Ajettiin nopeuksia 40km/h - 125km/h ja tasaisesti ja välillä kiihdyttäen jne. Kyllä kai sen nyt sentään kuuluisi tasaisessa maantieajossa mennä lukkoon, vai?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Se on ja kuuluu olla luistaa asennossa näytöltä kattoen
Star
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jahaa, okei, eli siis että sen ei kuuluisikaan näyttää lukittua. Tasaisesti ajaessa se ei siis näyttänyt luistoa, van "AUKI" ja ymmärtääkseni tiukemmassa kiihdytyksissä se sit näytti luistoa. En niin tarkkaan sitä seurannut, kun itse ajelin ja kaveri seurasi konetta.

Tänään käytiin heittämässä semmonen 150km lenkki, ilman lämmitystä liikkeelle katoksesta, ulkolämpömittari näytti 3,5 astetta ja mielestäni vaihtoi nyt tosi nätisti alusta lähtien, eikä se oikeastaan koko lenkin aikana tehnyt mitään itsestäni kovin kummalliselta vaikuttavaa temppua. Että näyttää nyt hyvältä, mutta sehän voi olla vaan joku väliaikainen juttu. :D

Toinen positiivinen havainto oli polttoaineen kulutus. Se ei varmasti laatikkoon sen kummemmin liity, mutta nyt kulutusmittari näytti koko reissun keskikulutukseksi 5,6l/100km, kun aiemmin se on ollut reilusti enemmän. Vaihdoin keskiviikkoiltana termostaatin, ja sillä oli kyllä tosi selvä vaikutus asiaan.

Täähän on mulla tosiaan isältä lainassa tämä auto, ja minä nyt pyrin tekemään poikkeusta tunnettuun "Laitteet ei lainassa parane" -sanontaan.

Kiitoksia kaikille neuvoista jo tähän mennessä!
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Turbiini lukkoon viitaten juurikin noin kun olet havainnut.
Star
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuollaisen kuvatuksen olen joskus tallettanut
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Juuri tutkittiin OM648 perässä olevaa 722.6 ja weti sillä miten tahansa (ohjelmoitu) niin star näyttää tilanteesta riippuen auki tai luistaa. Myös ohjelmoitu W221 320cdi tekee samoin ja moni muu mitä kattellut. Ihmetelly tota samaa kaavioo
Star
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 vaihteiston huuhtelu / vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Uusi pulma tai ainakin pohdinta tuon auton kanssa, nimittäin moottorin lämpeneminen.

Kun otin auton lainaan, niin moottorin lämpö nousi johonkin 70 asteen tuntumaan tai saattoi olla allekin. Tilasin KL-Varaosilta uuden termarin ja sieltä tuli Behrin termostaatti, joka oli muuten kuin alkuperäinen, mutta siitä oli hiottu MB varaosanumero pois. Eli samaa tavaraa kuin OEM, mutta halvemmalla.

Vaihdoin sen, ja ensimmäistä kertaa ikinä lämpötila nousi sinne 90 asteen tuntumaan, kuten kuuluukin, ja kulutukseenkin sillä oli selkeä vaikutus. Meni siis niin kuin pitääkin. No nyt, kun ensin lämmitän autoa piuhan päässä pari tuntia niin, että sen jo lämpömittaristakin näkee, että se on jokun verran lämmennyt ja sitten lähden ajelemaan maantielle vaihdellen 80km/h ja 60km/h rajoitusalueilla, niin ennen kuin lämpötila on noussut normaaliksi, siihen menee nollakelillä joku 12km ja nyt näillä vajaa kymmenen asteen pakkasilla melkein 20km. Onko tuo asiaankuuluvaa? Jotenkin ajattelin, että kyllä olisi, mutta kun kaveri tänään selosti, että hänen vastaavalla moottorilla varustettu S204 lämpesi samaan lämpöön nollakelissä hyvinkin muutaman kilometrin kaupunkiajossa, niin mistä tuo ero johtuu? Onko tossa C-koppasessa sähkövastus lämmittämässä jäähdytinnestettä ja E-korisessa vain lämmityslaitteessa ilmaa lämmittämässä tai jotain? Vai toimiiko toi mulla oleva 211 edelleen jotenkin väärin?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä tuo minusta ihan normaalita vaikuttaa, ehkä se kaveristasi tuntuu lämpenevän muutamassa kilometrissä jos on edellinen auto ollut joku vag dieseli.
Tältä se ainakin itsestä vaikutti kun ekaa talvea 211 kanssa ajelin kun sitä lämmintä ilmaa alkaa kabiiniin tuleman muutaman kiisan jälkeen. Pirkkavolkkarilla kun pääsi töihin ennen ku lämpeni.
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Mulla toi 204 200cdi automaatilla lämpee suunnilleen tolla 15km työmatkalla käyntilämpöön, ajo suunnilleen koko matka semmosta 70kmh. Edellinen oli kans om646 mutta manuaali, se lämpes 20 pakkaseessakin noin kuuden kilometrin ajolla, tosin pidin vaihteen semmosena tarkotuksella, että kiekat oli vähän korkeemmalla, noin 2500rpm. Kun toi automaatti pitää ne kierrokset siellä 1500, niin lämpeekin hitaammin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sen verran on tilanteet muuttuneet, että tästä on nyt tullut mun autoni, ja varmasti nyt sitten askartelen sen kanssa aiempaa tiiviimmin. Viime syksyllä mulla oli tähän liittyen muutamia kysymyksiä, kun auto oli minulla lainassa. Isäni auto tämä oli silloin ja parhaani mukaan siinä lainakäytön ohessa laitoin epäkuntoisia juttuja paremmaksi ja juuri ennen palautusta tein kattavan huollon ja puunauksen. Sitten se olikin mukava palauttaa ja jatkaa autoilua omalla W124:llä, johon olin tehnyt kansiremontin ja pysäyttänyt ruosteen etenemistä sieltä täältä ennen kuin olisivat tulleet näkyville. Niin sitten kuitenkin kävi, että vain pari viikkoa sen jälkeen, kun palautin auton, isäni sai äkillisen sairauskohtauksen ja menehtyi. Kukaan muu ei autoa halunnut ja toisaalta, kun tämän historia on varsin hyvin tiedossa ja kilometrejä suht kohtuullisesti (jonkun verran alle 240 000), niin tuntui ihan järkevältä ottaa se omaan käyttöön, kun sillä kuitenkin tykkäsin ajella.

Sen verran olen tähän mennessä tehnyt, että kaverin avustuksella vaihdettiin (ilma)jouset taakse ja Eberspächerin 5kW lämmittimen + Remucin GSM -ohjauksen asennutin liikkeessä. Niin joo ja jousirempan jälkeen teetin pyöräsuuntauksen myös. Nyt on vaan tullut vika, johon kaipaisin vinkkejä. Googlettamisen ja foorumihaun perusteella muillakin on tätä ongelmaa ollut, mutta vielä jäi kysyttävää. Nimittäin takaluukun kanssa on kahta ongelmaa.

1. Sähköinen kiinniveto ei toimi aina. Alkoi hiljattain. Yleensä se kyllä kuulostaa, että rupeaa vetämään, mutta ei kuitenkaan mene kiinni asti.
2. Luukku ei aukea aina kahvasta. Joku naksahdus sieltä kuuluu, kun kahvaa painaa ja samalla rekisterikilven valot himmenevät ihan ohimenevän hetken verran.
Niin ja samalla tavaratilan verho on välillä silleen sekaisin, että se liikkuu väärään suuntaan, eli verho luulee luukun olevan auki, kun se on kiinni tai päinvastoin.

Kyssäreitä:
- Hoitaako sama pieni sähkömoottori sekä lukituksen avaamisen että luukun kiinnivetämisen?
- Jossain kerrottiin, että ongelma on ollut lähinnä ennen faceliftiä ja sen jälkeen on lukkoa parannettu. Ilmeisesti näissäkin on kuitenkin samaa vikaa vai onko joku muu tyypillinen vikapaikka kuin se moottori?
- Ihan toiseen asiaan liittyen, saakohan alkuperäiseen irrotettavaan vetokoukkuun uusia lukkoja jostain? Eräs aiempi omistaja nimittäin ei ollut koskaan toimittanut koukun avaimia. Sain sen kyllä tiirikoitua auki, joten koukkua pystyy nyt käyttämään, mutta olis se kiva saada halutessaan lukkoon niin kuin on tarkoitus.

Pistetään nyt loppuun vielä kuva. Tää on loppuvuodesta puunauksen jälkeen, eli talvivanteet on alla - kesäksi tässä on ihan orkkis 17" Avantgarden vanteet. Niin joo, maavara näyttää vähän hurjalta, kun auto makaa vielä nosturin päällä tossa.

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jatketaan nyt sitten vaikka itse tästä aiheesta. Tapasin jonkun youtube-pätkän, jossa korjattiin tommoista lukkolaitetta ja siinä näkyi kaksi sähkömoottoria. Kun en (muka) kerinnyt sitä videota oikeasti kunnolla katsoa ja kuunnella, niin arvelin toisen moottoreista olevan lukon avaamiseen ja toisen luukun kiinnivetämiseen. Ja koska molemmissa toiminnoissa on vikaa, rupesin epäilemään liitoksia.

Availin verhoilut ja avauskahvan liittimen sekä lukkomekanismin liittimen, kovin näyttivät siisteiltä ja puhtailta. Putsailin niitä kuitenkin varmuuden vuoksi ja laitoin kiinni. Sen jälkeen lukko toimi paremmin, testailin monta kertaa ja aina se aukesi ja yleensä myös veti kiinni itsensä. Vain pari kertaa veto jäi vähän vajaaksi. Totesin, että laitan toistaiseksi verhoilut paikalleen ja sen kun tein ja testasin vielä pari kertaa, niin ei saanut luukkua enää ollenkaan lukittumaan, ei sitten mitenkään.

Otin taas verhoilut pois ja tällä kertaa irrotin ja avasin myös lukkomekanismin. Ei siinä näyttänyt päälle päin vikaa olevan, mutta mekanismi oli niin erikoinen, että jäi itselle auki sen toiminta. Siispä johto kiinni ja testaamaan :arrow: tein juuri saman havainnon kuin joku muukin tänne kirjoittanut oli tehnyt; toinen moottori käy epävarmasti ja kipinöi ja lykkää savua pihalle. Samalla huomasin, että molemmat moottorit käyvät osittain samanaikaisesti sekä luukkua suljettaessa että avattaessa. Siksi moottorivika näkyi molemmissa toiminnoissa. Avasin vielä kipinöineen moottorin ja puhdistin sen. Huonot hiilet siinä oli lähinnä. Loppukasauksen jälkeen totesin lukon toimivan, mutta se saa nyt olla toistaiseksi pois käytöstä kunnes saa uuden osan paikalleen. Ei uskalla käyttää, kun savua tuli moottorista jo niinkin paljon pihalle.

Mietin, että pitäiskö ostaa uusi lukkomekanismi, jossa olisi takuuta, ja jonka saisi nopeasti mutta se on kallis. Löysin joskus eBaystä jonkun myyjän, joka kauppaa halvalla uusia sähkömoottoreita siihen. Se olis oleellisesti halvempaa, mutta sisältää tiettyjä epävarmuuksia siitä, että kuinka hyvin muut osat ovat kunnossa, kuinka ne pysyvät kunnossa, ja jos vaihtaa vaan moottorit, kuinka hyviä ja oikeasti sopivia ne irtomottorit ovat ja milloin niitä edes saa, jos nyt tilaa. Tarvii miettiä tätäkin...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kalevizer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 06.09.2017 15:00

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Kalevizer »

Itse hain suoraan marmorilta uuden kontin lukon, kun hetken perehdyin mekanismin toimintaan. Mulla hajosi varoittamatta niin, ettei luukkua saanut ollenkaan lukittumaan. Ainakin kiinnivetomoottori oli aivan loppuun kulunut.
Tuurilla saa pelaamaan pidemmäksi aikaa tai jos sopivasti reissussa porsii, niin saa ajella luukku auki. Uuden ovh marmorilla muistaakseni 350e, eli aika prkl kallis.
S211 320CDI 4matic -08
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kalevizer kirjoitti:Itse hain suoraan marmorilta uuden kontin lukon, kun hetken perehdyin mekanismin toimintaan. Mulla hajosi varoittamatta niin, ettei luukkua saanut ollenkaan lukittumaan. Ainakin kiinnivetomoottori oli aivan loppuun kulunut.
Tuurilla saa pelaamaan pidemmäksi aikaa tai jos sopivasti reissussa porsii, niin saa ajella luukku auki. Uuden ovh marmorilla muistaakseni 350e, eli aika prkl kallis.
No joo, olis nyt edes se 350€, mutta kun KL-Varaosien hinta on sen sijaan 455€ ja mitään muuta kuin alkuperäistä ei heillä ole tarjolla. Alle kahdensadan hintaan saisi eBayn kautta tarvikeosan, mutta tiiä sitten, onko se hyvä vai huono vai mikä - on vähän kova hinta tommonen 150...200€ pintaan laittaa tarvikeosaan, jos se olisikin kelvoton.

Mutta hei, osaakos tähän joku sanoa jotain...

Osanumero ton Mersun uuden Xentry Parts Cataloguen perusteella on A1647400635. Se on uusin, pari vanhempaa numeroakin on ollut, ja kuten numerosta voi päätellä, niin tämä on käypänen myös tiettyihin ML -malleihin. No sitten, googlettamalla selviää, että on tarjolla edullisempaan hintaan A1647400500. Esim tämä: link kertoo, että toimitus tulisi nopeasti ja että tämän osan edeltäjä on juuri tuo 635 -loppuinen. Samaa puhuu tämä: link Mutta juuri tätä numeroa Xentry katalogi ei tunne ollenkaan. Mulle nyt herää kysymys, että olisiko tämä kuitenkin sopiva myös? Vai sopiiko se jotekin ihmeellisesti vain ML:ään?

Niin joo, KL:n nettisivuille jos hakuun syöttää ton 500 -loppuisen numeron, niin hakutuloksena on kuitenkin 635 -loppuinen osa, jonka hinta on tuo viestin alussa mainittu. Laitoin muuten kyselyä Bald.de -kauppaan, katotaan, mitä sieltä vastaavat. Kyselin tota 635 -loppuista, ja pyysin kertomaan, jos heillä on tarjolla jollain muulla numerolla sopivia myös.

EDIT:
Soittelin paikalliseen merkkiliikkeeseen, ja siellä kertoivat, että 500 -loppuinen numero on tosiaan uusin ja se on se, jonka saa, jos heiltä tilaa. Hinta vain 457€.
Herää kysymys, että miksi tämä viimeisin tieto ei ole siinä Xentry -versiossa, joka on tarjolla niille, jotka ovat saaneet käyttöoikeudet MB klubin jäsenyyden myötä...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nonii, päivitetään ensiks takaluukkuhommat.

Bald.de -nettikaupasta on tulossa uusi lukkolaite, pyysin heiltä tuohon autoon sopivaa ja tulossa on A1647400500 -numerolla osa, kotiintoimitettuna hintaan 267€. Ja sehän on alkuperäisvaraosa, kuten heillä kaikki. Onhan se kallis, mutta suomalaisen merkkiliikkeen 457€ olis ollut vielä aika paljon kalliimpi. Meinasin, että voisin tilata siihen vanhaan myös uudet moottorit jostain alibabasta tms. ties millä toimitusajalla ja vaihtaa ja laittaa vaikka myyntiin korjattuna se lukkolaite. Sitten ei niin ole väliä, kuinka kauan kestää moottorien toimitus.

Seuraava kysymys koskee voimansiirtoa.

Toi laatikko, 5-vaihteinen 722.6, on ollut jonkin aikaa sellainen, että vähän aikaa liikkeellelähdön jälkeen se tekee kummia nykäisyjä, jotka tuntuvat tulevan vaihdon yhteydessä. Viimeksi kun katottiin koodit Starilla, niin siellä ei ollut mitään tuohon liittyvää. No nyt se on pariin kertaan tehnyt niin, että kun työpäivän jälkeen on lähtenyt liikkeelle ja ajaa noin 40km/h nopeudella ylämäkeen parinsadan metrin ajon jälkeen, kierrokset rupeavat nypyttämään. Tasakaasulla kun ajaa, niin kierrokset hyppivät noin 200 RPM verran alle sekunnin mittaisilla sykleillä ja auto samalla nykii, kunnes itse nostaa kaasun, niin se rauhoittuu. Noiden temppujen jälkeen ei vielä ole vikakoodeja luettu, mutta viittaako tuo suoraan johonkin tiettyyn asiaan? Voiko siellä esim. turbiinilukko yrittää mennä päälle/pois/päälle/pois jne.?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nozki kirjoitti:
Seuraava kysymys koskee voimansiirtoa.

Toi laatikko, 5-vaihteinen 722.6, on ollut jonkin aikaa sellainen, että vähän aikaa liikkeellelähdön jälkeen se tekee kummia nykäisyjä, jotka tuntuvat tulevan vaihdon yhteydessä. Viimeksi kun katottiin koodit Starilla, niin siellä ei ollut mitään tuohon liittyvää. No nyt se on pariin kertaan tehnyt niin, että kun työpäivän jälkeen on lähtenyt liikkeelle ja ajaa noin 40km/h nopeudella ylämäkeen parinsadan metrin ajon jälkeen, kierrokset rupeavat nypyttämään. Tasakaasulla kun ajaa, niin kierrokset hyppivät noin 200 RPM verran alle sekunnin mittaisilla sykleillä ja auto samalla nykii, kunnes itse nostaa kaasun, niin se rauhoittuu. Noiden temppujen jälkeen ei vielä ole vikakoodeja luettu, mutta viittaako tuo suoraan johonkin tiettyyn asiaan? Voiko siellä esim. turbiinilukko yrittää mennä päälle/pois/päälle/pois jne.?
Jep / öljyn määrä väärä ovat yleisiä syitä tuolle, myös jumiteleva railpaineen säädin
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: Vaihteist

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Itsellä teki kyb venttiilin vika vastaavaa, kierrokset heijasi pintakaasulla ja auto nyki. Venttiilin vaihto korjasi tilanteen.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: Vaihteist

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Okei, kiitoksia vastauksista! Muutama tuhat kilometriä sitten tarkastettiin öljyn määrä. Vuotoja ei missään näkynyt (ei myöskään johtosarjan päässä ohjainboksilla). Tietääkseni kyb -venttiiliä ei ole vaihdettu, joten voisi olla järkevää kokeilla, josko sillä korjaantuisi.

Mutta tähän liittyen vielä kysymys: Kannattaako suosiolla vaihtaa johdinlevy samalla, onko siihen mitään syytä? Ja toiseksi, onko kellään kokemuksia esim. tästä setistä: https://www.lisavarusteet.fi/tuote/mb-7 ... uoltosarja? Oletettavasti eivät ole ainakaan pelkästään alkuperäisosia, koska niitä ei alkuperäisiksi tuossa mainosteta, mutta ovatko nuo sellaista laatua, joita voisi kannattaa ostaa ja laittaa? Tai jos eivät ole laadukkaita, niin mitkä ovat? Sillä vaan meinasin, että kun sitä kyb- venttiiliä rupeaa vaihtamaan, niin suht pienellä vaivalla menisivät noi muutkin osat samassa yhteydessä. Öljyillä ja suodattimella on menty luokkaa 26 000km, että ei niitä sen puolesta tarvitsisi vielä vaihtaa, mutta eipä siitä varsinaista haittaakaan olisi, lisäkustannus lähinnä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kalevizer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 06.09.2017 15:00

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: Vaihteist

Viesti Kirjoittaja Kalevizer »

Itse vaihdatin samalla, koska huonolla tuurilla hajoaa kohta kuitenkin.
Saksasta febin johdinlevy (MB alkuperäinen mistä hiottu tähti ja osanro pois), suodatin ja pistoke oli muistaakseni 150e bandelilta ebayn kautta. Omassa autossa kylmänä nykiminen hävisi KYB-venttiilin vaihtamalla kokonaan.
S211 320CDI 4matic -08
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: Vaihteist

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nozki kirjoitti:Okei, kiitoksia vastauksista! Muutama tuhat kilometriä sitten tarkastettiin öljyn määrä. Vuotoja ei missään näkynyt (ei myöskään johtosarjan päässä ohjainboksilla). Tietääkseni kyb -venttiiliä ei ole vaihdettu, joten voisi olla järkevää kokeilla, josko sillä korjaantuisi.

Mutta tähän liittyen vielä kysymys: Kannattaako suosiolla vaihtaa johdinlevy samalla, onko siihen mitään syytä? Ja toiseksi, onko kellään kokemuksia esim. tästä setistä: https://www.lisavarusteet.fi/tuote/mb-7 ... uoltosarja? Oletettavasti eivät ole ainakaan pelkästään alkuperäisosia, koska niitä ei alkuperäisiksi tuossa mainosteta, mutta ovatko nuo sellaista laatua, joita voisi kannattaa ostaa ja laittaa? Tai jos eivät ole laadukkaita, niin mitkä ovat? Sillä vaan meinasin, että kun sitä kyb- venttiiliä rupeaa vaihtamaan, niin suht pienellä vaivalla menisivät noi muutkin osat samassa yhteydessä. Öljyillä ja suodattimella on menty luokkaa 26 000km, että ei niitä sen puolesta tarvitsisi vielä vaihtaa, mutta eipä siitä varsinaista haittaakaan olisi, lisäkustannus lähinnä.
Linkki ei jostain syystä auennut
Mutta jos siinä johdin levyssä muuta väriä
(Usein vaalea) muualla kuin sen pyörreän ”kohon” kohdalla niin paras paikka sille on roskis,
Muut tarvike mallit yleensä toimii kunhan topselin pailkka on mitoisaan
Mökkillä
'
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: Vaihteist

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Allrighty, kiitoksia vinkeista jälleen!

Selailin mm. eBaytä ja siellä jotkut kauppasivat (halvalla) johdinlevyjä, joissa osa oli valkoista muovia, Suomessa sellaisia ei tullut vastaan. No se ei tarkoita, etteikö niitä täälläkin joku voisi myydä. Unohdin ne suosiolla. Se oli hyvä tieto, että Febi oli alkuperäinen, josta Mersun logot ja numerot on raavittu pois - se on tuttu ilmiö muutamien muidenkin (esim. Hella ja Behr) tarvikkeiden kohdalla.

Hintoja kun selailin, niin esim. KL-Varaosilta saisi alkuperäisen johdinlevyn jonkun verran yli 700 Eurolla ja tarvikkeen vissiin hintaan ~230€, ja eBayssa halvimmillaan taisi olla noin 150€ + toimitus sellaiselle, joka oletettavasti oli Febi tai vastaava tarvike. No sit keksin, että Motonetissa oli tarjolla setti, jossa oli johdinlevy + pistokeläpivienti + suodatin + öljypohjan kumitiiviste & kiinnitysruuvit + tyhjennysproppu tiivisterenkaineen + täyttökorkin sinetti + pari jotain pikkusihtiä ja palikkaa, joiden paikkaa en edes tiedä. Se oli 199€ koko nippu ja paikallisessa Motonetissa piti sellainen olla hyllyssä. Menin sitten sinne ja pyysin nähdä, että minkä merkkinen paketti on kyseessä, ja se oli Febin laatikossa koko hoito. Ostin sen sitten ja kotona totesin, että Febin kamaa ne kaikki tosiaan ovat ja hyvin on näkyvissä, mistä kohdista on jyrsitty pois logoja ja numeroita sekä johdinlevystä että pistokeläpivientiholkista. Tuskin voi kovin huonoa kamaa olla ja hintaakaan ei oikein voi moittia.

Että ei se nyt tarvi kuin oikean laadun öljyä ja mieluusti alkuperäinen KÜB -solenoidi, niin vois ruveta hommiin. No niinno öljytikku ja mieluusti Star lainalle kanssa homman ajaksi, mutta se kuulemma onnistuu kyllä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: S211 220 CDI vm.2009 askartelua ja kysymyksiä: Vaihteist

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Vaihteistohommalle en ole saanut toimeksi mitään vielä, pitäisi hankkia öljyä ja kybbi lähinnä ensiksi. Mutta jotain positiivista, takaluukun lukko on nyt vaihdettu ja toimii. Vähemmän positiivisena juttuna totesin, että luukusta tippuu vettä tavaratilaan autoa pestessä. Pitäis selvittää sekin.

Sit mä leikin lukkoseppää. Kun avainta irrotettavan koukun lukkoon ei ollut, ja sain sen kuitenkin tiirikoitua auki, niin rupesin testailemaan, josko joku omasta avainnipusta valmiiksi löytyvä avain sopisi siihen reikään. Yksi omista avaimista tuntui toimivalta, ja muokkasin sitten haittojen muodon ja järjestyksen niin, että nyt sen saa näppärästi lukkoon ja auki. Eikä tullut yhtään lisää avaimia nippuun tai muutenkaan mihinkään säilytettäväksi. Jee. :D

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin