6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

CDI203 kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
pirhonen kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Ei kyllä ymmärä mikä selvässä asiassa on näin vaikeaa :roll:
siis öljyn määrästä johtuvat onkelmat poistuu/vältää kun ei täytä ropuun asti sanoo ne mitä vaan raskoneessa tms
jos ylitäytöstä johtuen on jo vauriota tullut tietenkään ne ei enään poistu
No niin, nyt on imetty öljyä pois laatikosta. Tarkoitus testata viikonlopun ajan, muuttuuko tilanne mihinkään.
Tosin tässä nyt vähän huono se, ettei tarkkaan tiedossa paljon öljyä laatikossa on. Mutta kun ylivuotoproppu avattiin tiputti sieltä öljyä, että ihan yläreunassa oli...
Nyt imettiin n. sentti ylivuodon alle ja samalla laatikon vivustoja voideltiin...
Nyt testiajoa viikonloppu ja katsotaan auttaako mitään... jos apua havaittavissa.. laitetaan uudet öljyt ja 1,2 litraa sisään.
Mitenkäs kävi muuttuiko laatikko testissä.
No ei nyt ihan täysin, tuntuu niin kuin olisi vähän parempi, mutta ei kuitenkaan silti riittävän hyvä.
Mietin nyt sitä, että pitääkö vielä kerran käydä ja pyytää laittamaan 1,2 l öljyä... nyt kun imettiin pois varovasti pikkusen alle propun niin vaikea sanoa, onko siellä 1.4 vai 1.5 jne. Eivät osanneet ottaa sitä talteen että olisi voinut tietää minkä verran poistettiin.
...

kyllä näköjään selvästä asiasta saa tekemällä epäselvän
unohtaka jo ne litra määrät ~10mm alle ropun reunan
~10mm alle propun reunan ollut nyt öljymäärä, mutta samalla tapaa rutisee vaihde kun 1:seltä vaihta 2:selle. En tiedä sitten, voiko vieläkin olla liikaa öljyä. Pitäiskö vielä kokeilla laittaa se 1.2 litraa öljyä askiin kun nyt ei edelleenkään tiedä, minkä verran sitä on siellä.. 10mm alle propun reunan.
Pahaa pelkään että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kallis remontti. Vaihde menee ihan kuin kuuluukin kakkoselle jos oikein rauhallisesti laittaa. Todennäköisesti syncrot sitten saaneet siipeensä.. mutta se ihmetyttää kun rauhallisesti vaihtaa niin menee ihan nätisti... mutta normaalilla kohtalaisen nopealla vaihdolla kyllä menee päälle mutta rusahdus on joka kertainen..

En tiedä onko tuohon enää sitten mitään osaa vaihdettavissa/säätöä tehtävissä että saisi korjattua. Vai onko tosiaan min. 1000€ remppa ja laatikko auki.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jagr83 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
pirhonen kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Ei kyllä ymmärä mikä selvässä asiassa on näin vaikeaa :roll:
siis öljyn määrästä johtuvat onkelmat poistuu/vältää kun ei täytä ropuun asti sanoo ne mitä vaan raskoneessa tms
jos ylitäytöstä johtuen on jo vauriota tullut tietenkään ne ei enään poistu
No niin, nyt on imetty öljyä pois laatikosta. Tarkoitus testata viikonlopun ajan, muuttuuko tilanne mihinkään.
Tosin tässä nyt vähän huono se, ettei tarkkaan tiedossa paljon öljyä laatikossa on. Mutta kun ylivuotoproppu avattiin tiputti sieltä öljyä, että ihan yläreunassa oli...
Nyt imettiin n. sentti ylivuodon alle ja samalla laatikon vivustoja voideltiin...
Nyt testiajoa viikonloppu ja katsotaan auttaako mitään... jos apua havaittavissa.. laitetaan uudet öljyt ja 1,2 litraa sisään.
Mitenkäs kävi muuttuiko laatikko testissä.
No ei nyt ihan täysin, tuntuu niin kuin olisi vähän parempi, mutta ei kuitenkaan silti riittävän hyvä.
Mietin nyt sitä, että pitääkö vielä kerran käydä ja pyytää laittamaan 1,2 l öljyä... nyt kun imettiin pois varovasti pikkusen alle propun niin vaikea sanoa, onko siellä 1.4 vai 1.5 jne. Eivät osanneet ottaa sitä talteen että olisi voinut tietää minkä verran poistettiin.
...

kyllä näköjään selvästä asiasta saa tekemällä epäselvän
unohtaka jo ne litra määrät ~10mm alle ropun reunan
~10mm alle propun reunan ollut nyt öljymäärä, mutta samalla tapaa rutisee vaihde kun 1:seltä vaihta 2:selle. En tiedä sitten, voiko vieläkin olla liikaa öljyä. Pitäiskö vielä kokeilla laittaa se 1.2 litraa öljyä askiin kun nyt ei edelleenkään tiedä, minkä verran sitä on siellä.. 10mm alle propun reunan.
Pahaa pelkään että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kallis remontti. Vaihde menee ihan kuin kuuluukin kakkoselle jos oikein rauhallisesti laittaa. Todennäköisesti syncrot sitten saaneet siipeensä.. mutta se ihmetyttää kun rauhallisesti vaihtaa niin menee ihan nätisti... mutta normaalilla kohtalaisen nopealla vaihdolla kyllä menee päälle mutta rusahdus on joka kertainen..

En tiedä onko tuohon enää sitten mitään osaa vaihdettavissa/säätöä tehtävissä että saisi korjattua. Vai onko tosiaan min. 1000€ remppa ja laatikko auki.
Nopeasti vaihtessa rusahtaminen viittailee synrovikaan
tai sitten kytkin ei irrota kunnolla,
halvin korjaus vaihtelee hitaamin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

CDI203 kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
pirhonen kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Ei kyllä ymmärä mikä selvässä asiassa on näin vaikeaa :roll:
siis öljyn määrästä johtuvat onkelmat poistuu/vältää kun ei täytä ropuun asti sanoo ne mitä vaan raskoneessa tms
jos ylitäytöstä johtuen on jo vauriota tullut tietenkään ne ei enään poistu
No niin, nyt on imetty öljyä pois laatikosta. Tarkoitus testata viikonlopun ajan, muuttuuko tilanne mihinkään.
Tosin tässä nyt vähän huono se, ettei tarkkaan tiedossa paljon öljyä laatikossa on. Mutta kun ylivuotoproppu avattiin tiputti sieltä öljyä, että ihan yläreunassa oli...
Nyt imettiin n. sentti ylivuodon alle ja samalla laatikon vivustoja voideltiin...
Nyt testiajoa viikonloppu ja katsotaan auttaako mitään... jos apua havaittavissa.. laitetaan uudet öljyt ja 1,2 litraa sisään.
Mitenkäs kävi muuttuiko laatikko testissä.
No ei nyt ihan täysin, tuntuu niin kuin olisi vähän parempi, mutta ei kuitenkaan silti riittävän hyvä.
Mietin nyt sitä, että pitääkö vielä kerran käydä ja pyytää laittamaan 1,2 l öljyä... nyt kun imettiin pois varovasti pikkusen alle propun niin vaikea sanoa, onko siellä 1.4 vai 1.5 jne. Eivät osanneet ottaa sitä talteen että olisi voinut tietää minkä verran poistettiin.
...

kyllä näköjään selvästä asiasta saa tekemällä epäselvän
unohtaka jo ne litra määrät ~10mm alle ropun reunan
~10mm alle propun reunan ollut nyt öljymäärä, mutta samalla tapaa rutisee vaihde kun 1:seltä vaihta 2:selle. En tiedä sitten, voiko vieläkin olla liikaa öljyä. Pitäiskö vielä kokeilla laittaa se 1.2 litraa öljyä askiin kun nyt ei edelleenkään tiedä, minkä verran sitä on siellä.. 10mm alle propun reunan.
Pahaa pelkään että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kallis remontti. Vaihde menee ihan kuin kuuluukin kakkoselle jos oikein rauhallisesti laittaa. Todennäköisesti syncrot sitten saaneet siipeensä.. mutta se ihmetyttää kun rauhallisesti vaihtaa niin menee ihan nätisti... mutta normaalilla kohtalaisen nopealla vaihdolla kyllä menee päälle mutta rusahdus on joka kertainen..

En tiedä onko tuohon enää sitten mitään osaa vaihdettavissa/säätöä tehtävissä että saisi korjattua. Vai onko tosiaan min. 1000€ remppa ja laatikko auki.
Nopeasti vaihtessa rusahtaminen viittailee synrovikaan
tai sitten kytkin ei irrota kunnolla,
halvin korjaus vaihtelee hitaamin
No tuota itsekin vähän arvellut, että halvin konsti tuo...
Harmittaa vain kun tuossa vaihdeväli ei muutenkaan mikään ihan lyhyt... ja pitenee entisestään kun joutuu vielä hitaammin vaihtamaan.
Paikaltaan lähteminen on tuskaa tuollaisella kaupungissa, kun jokainen auto on melkeen puskurissa kiinni kun ei voi nopeasti vaihtaa..
No vaihde ainakin pysyy kakkosella ihan ok, ettei hyppää pois ettei niin paha ole... tuskin tuossa apua on mistään vaijereiden säädöistä tms.
markkumara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
Paikkakunta: Etelä-karjala

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja markkumara »

Laatikko toimii moitteettomasti, kun laittaa redline öljyt sisään, mitä on tarkoitettu automaatti ja manuaali askiin. Täyttö täyttöroppuun saakka. Kokemusta on!
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja etrade »

markkumara kirjoitti:Laatikko toimii moitteettomasti, kun laittaa redline öljyt sisään, mitä on tarkoitettu automaatti ja manuaali askiin. Täyttö täyttöroppuun saakka. Kokemusta on!
Montako sataa kilometriä :) . Syncrot ilmoittaa olemassa olostaan muutaman tuhannen kilometrin kuluttua, ja silloin on jo myöhäistä :) .
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja hentar »

Moi,

Tarkoitus tyttären tuore auto-ostos topicin ohjeilla huollella. Kyseessä siis kaiketi tuo vm03 vaijerivälitteinen. Loota ei rusahda mutta 1-2 väli nalkkaa kiinni. Kepin tyvinivelhän on näkösällä mutta miten/millä voitelisin itse vaihteensiirtäjän vaijerit? Kulkeutuneeko rasva perille kepin tyveä kylvettämällä?
Avatar
mmarkus
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 07.10.2018 19:19

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja mmarkus »

Tänään tuli omaan autoon vaihdettua lootaan Febi Bilstein GL4 75W (MB235.10) öljyä. 1.2l litraa laitoin uutta vanhojen tilalle jota tuli ulos n.1.5l. Eron vaihteissa huomasi heti, enää ei 1 ja 2 vaihde takkua yhtään :thumbup:

Auto: MERCEDES-BENZ C (W203) C 180 vm. 2001
Moottori: M111.951 2.0l bensa.
Vaihteisto: 6v manuaali (716.663)
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

hentar kirjoitti:Moi,

Tarkoitus tyttären tuore auto-ostos topicin ohjeilla huollella. Kyseessä siis kaiketi tuo vm03 vaijerivälitteinen. Loota ei rusahda mutta 1-2 väli nalkkaa kiinni. Kepin tyvinivelhän on näkösällä mutta miten/millä voitelisin itse vaihteensiirtäjän vaijerit? Kulkeutuneeko rasva perille kepin tyveä kylvettämällä?
Ei mene kylvettämällä, vaijeri on systeemin kyljessä kiinni erillisessä liitoksessa.
Kannattaa se kepin tyvi silti rasvata.

Tuo toimii siis niin, että vaijeri hoitaa kepin vasen-oikea liikkeen ja tanko eteen-taakse liikkeen.
Vain 1 vaijeri.
Nikkihiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 05.01.2019 14:24

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Nikkihiiri »

Täällä samaa vikaa ykkösen ja kakkosen kanssa. Kylmänä takkuaa, tuntuu että 0 astetta on se raja jolloin alkaa rötää pahemmin. Toissa viikon lauantaina vaihdettu Comman öljyt eikä juuri parantunut, 7 mm alle propun. Aamupakkasilla ykkösen ja kakkosen kanssa vaikeuksia öljyn vaihdon jälkeenkin. Nyt kun on ollu lämmintä ni toimii paljon paremmin, joskin aamulla kun lähtee ajelee ni pientä takkuamista on havaittavissa. Taitaa olla ne syncrot saanu siipeensä aikoinaan liikatäytön takia. Hetken aikaa kun ajelee, niin alkaa toimia paljon paremmin. Kepin tyvi on voideltu eikä auttanut.

Onkos tuosta nyt suurtaa vaaraa jos vaan ajelee ja vaihtelee rauhallisesti? Ja tekeekö joku noita laatikkoremontteja jos alkaa pahenee ja missä hinnoissa semmoiset liikkuu, onko se tuo 1 k€ vähintään? Ei viitsisi käytettyäkään laatikkoa vaihtaa tilalle koska eiköhän siinäkin samat ongelmat ole kuitenkin koska öljymäärä on ollut alunperin liian suuri näissä.

W203 220 CDI vm 2004 laatikko 716.654
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja hentar »

Moi, me selvittiin syksyllä helpolla kuin kiilasin tyvinivelen pystyvälyksen pois, voideltiin siirtäjän liikkuvat ja vaihdettiin öljyt yllämainituin ohjein, siitä kiitokset herroille! Vaihteisto muuttui lähes käyttökelvottomasta aika hyväksi. Nopea vaihto kylmänä saattaa rusahtaa, ei muuta moitittavaa. Mittarissa meillä puolisen miltsiä.
Pääsyy oli 1-2- linja liikaa "oikealla"
Nikkihiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 05.01.2019 14:24

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Nikkihiiri »

Miten kiilataan tyvinivelen pystyvälys pois? Entä mitä kautta voidellaan siirtäjän liikkuvat?
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja hentar »

Tyvipallonivelen kansi pois, kannen ja liukupinnan väliin laitoin jonkun muovirinkulan: -Poistui pystyvälys. Vaijeri näkyy vasemmalla, öljysin sitä injektioruiskulla. Koko toimenpiteen suoritin kuljettajan istuimelta. Samalla näetkin sen parkkilukon kaaren toiminnan joka meillä puski keppiä oikealle. Vaijeria ei meillä tarvinnut säätää.
Ryttytähti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 30.10.2021 09:59
Paikkakunta: Nummela

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Ryttytähti »

Tossa ajattelin vaihtaa öljyt Laatikkoon, Niin tuli vain mieleen onko sillä väliä minkä merkkistä öljyä sinne laittaa kunhan se täyttää mersun standardin? Onko suurta merkitystä MB 317 Vai MB 235.10? Öljyn määrällä näköjään on.
Laatikko on 716.654. Haynesin Manuaali sanoo ainakin täyttö määräksi 1.5 litraa nin sen verran sitä täytyy kait käydä ostamassa.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Tuohan on sama öljy. Kokeile käyttää vaikka googlea.

Jokaisen oma asia jos haluaa rikkoa pienten vaihteiden syncrot.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ryttytähti kirjoitti: Ti 14.12.2021 11:08 Tossa ajattelin vaihtaa öljyt Laatikkoon, Niin tuli vain mieleen onko sillä väliä minkä merkkistä öljyä sinne laittaa kunhan se täyttää mersun standardin? Onko suurta merkitystä MB 317 Vai MB 235.10? Öljyn määrällä näköjään on.
Laatikko on 716.654. Haynesin Manuaali sanoo ainakin täyttö määräksi 1.5 litraa nin sen verran sitä täytyy kait käydä ostamassa.
Täytä ~10mm Tarkistus ropun alareunan alle
(säästyt laatikon korjaukselta minkä ylitäyttö"ropun reunnan asti" helposti aiheutta)
Mökkillä
'
Ryttytähti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 30.10.2021 09:59
Paikkakunta: Nummela

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja Ryttytähti »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 22.12.2021 19:57
Ryttytähti kirjoitti: Ti 14.12.2021 11:08 Tossa ajattelin vaihtaa öljyt Laatikkoon, Niin tuli vain mieleen onko sillä väliä minkä merkkistä öljyä sinne laittaa kunhan se täyttää mersun standardin? Onko suurta merkitystä MB 317 Vai MB 235.10? Öljyn määrällä näköjään on.
Laatikko on 716.654. Haynesin Manuaali sanoo ainakin täyttö määräksi 1.5 litraa nin sen verran sitä täytyy kait käydä ostamassa.
Täytä ~10mm Tarkistus ropun alareunan alle
(säästyt laatikon korjaukselta minkä ylitäyttö"ropun reunnan asti" helposti aiheutta)

Alkuperänen täyttömäärä on tohon on 1.8 litraa, niin lienee toi 1.5 litraa jättävän vähän tilaa sinne, mutta tosin saa. täytyy jollain yrittää ronkkia sinne kun täyttelee, jos sen öljyn pinnan näkis vaikka teräslangan pätkällä. Voishan sen tietysmitata paljonko sieltä tulee pihalle, Peräöljyt oli ainakin sellasta möhnää että ei varmaan ikinään vaihdettu niin tuskin noitakaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sehän ei mitään tietoa anna, että mittaa pois tulevan öljyn määrän. Öljyä voi olla liikaa tai liian vähän.
oulaistenliikenne.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 6 lovinen manuaali, vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ryttytähti kirjoitti: Pe 24.12.2021 09:21
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 22.12.2021 19:57
Ryttytähti kirjoitti: Ti 14.12.2021 11:08 Tossa ajattelin vaihtaa öljyt Laatikkoon, Niin tuli vain mieleen onko sillä väliä minkä merkkistä öljyä sinne laittaa kunhan se täyttää mersun standardin? Onko suurta merkitystä MB 317 Vai MB 235.10? Öljyn määrällä näköjään on.
Laatikko on 716.654. Haynesin Manuaali sanoo ainakin täyttö määräksi 1.5 litraa nin sen verran sitä täytyy kait käydä ostamassa.
Täytä ~10mm Tarkistus ropun alareunan alle
(säästyt laatikon korjaukselta minkä ylitäyttö"ropun reunnan asti" helposti aiheutta)
Alkuperäinen määrä... ja kun joskus pääsi katsomaan työ ohjeita
niin märrä oli mutettu niihinkin jo monta kertaa aina vaan vähemmän
rautalangasta taiuutta sopivan koukun sillä on hyvä mittailla

Alkuperänen täyttömäärä on tohon on 1.8 litraa, niin lienee toi 1.5 litraa jättävän vähän tilaa sinne, mutta tosin saa. täytyy jollain yrittää ronkkia sinne kun täyttelee, jos sen öljyn pinnan näkis vaikka teräslangan pätkällä. Voishan sen tietysmitata paljonko sieltä tulee pihalle, Peräöljyt oli ainakin sellasta möhnää että ei varmaan ikinään vaihdettu niin tuskin noitakaan.
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin