w124 abs ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sarvijärvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 03.10.2013 22:07

w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja sarvijärvi »

tarttis saada abs pelaan ja omat keinot loppu. eli abs valo syttyy kun vauhtia on n.20kmh ja sammuu vasta kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. valo alkoi tuikkimaan viime leiman jälkeen enkä muista enään missä yhteydessä kun vasen etu pyöränlaakeri meni kerran ja taka-akselia pudottaessa jäi piuha vähän kireelle :idea: omasta mielestä abs toimii esim parkkiruudusta lähtiessä kun vauhti ei ole vielä käynyt sillä 20 paikkeilla, vähän vaikea todeta koska ei ole vielä liukasta mutta kyllä se polkimeen täryttää hivenen

eli tehdyt korjaukset/yritykset
-edestä abs kehät putsattu, samoin anturien päät
-vasen etu abs anturi vaihdettu koska oli päästä lytyssä ilm. laakeriremontin jäljiltä
-kaikista antureista ohmit mitattu eli edessä n.1000 ja takana 700, samalla johtoja väännelty ja heilutettu eikä heittoa
- perän anturi irroitettu ja annoin valohoitoa :thumbup: jäi mieltä kaivelemaan että kuuluuko siinä anturin päässä olla sellainen tasapää ruuvimeisselin kärki ulokkeena niinkuin edessäkin on? oli nimittäin ihan tasainen
-yj releen hain yhdestä purkuautosta muttei vaikutusta, oman aukaisin mutta ihan siistiltä näytti vaikkei se mitään tarkoitakkaan
- auton ollessa nosturilla, pyöritettiin käsin kaikkia pyöriä ja vasenta etupyörää pyörittämällä syttyy mittaristoon abs valo, muista ei

leimalle ei muuta korjattavaa kuin saada tuo abs pelittään mutta kun itseltä keinot vähissä
Caide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ke 20.10.2004 15:01
Paikkakunta: Kerava

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja Caide »

Yleensä jos vika on nopeuteen sidottu on joku ABS - kehä poikki.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jospa se laakeri vaurio anturi on joku tarvike joka on sitten tarkka välyksistään ja liasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sarvijärvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 03.10.2013 22:07

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja sarvijärvi »

täytyy ottaa vielä se vasen anturi käteen katsoa kehää jos siitä jotain löytyis
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Minun ABS ongelma selvisi kytkemällä skoopin probet tunnistimien johtoihin jolloin näkyi vasemman tunnistimen kaunis siniaalto ja oikean sini oli "lainehtivaa" ja syyyksi paljastui oikean pyörän navassa ollut ruostepatti jolloin siitäkohtaa oli vanne kauempana tunnistimesta. Ja siitä aaltoilu. Patin poistamisen jälkeen siniaalto kummassakin samanlainen eikä ongelmaa ole senjälkeen ilmennyt. Sulla ilmeisestikään ole samasta asiasta kysymys mutta jos sulla on kaksoissädeskooppi tai saat sellaisen joltain lainaksi niin kannattaa kokeilla.Sillä ainakin saat selville sen ettei vika ole etupyörien antureissa siis jos sinit samankokoiset.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
sarvijärvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 03.10.2013 22:07

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja sarvijärvi »

eilen otin taas vasemman etuanturin irti ja tutkin anturikehän uudestaan, huomasin että yhdessä kohtaa yksi "hammas" oli n. 2mm matkalta vääntynyt. oikaisinruuvimeisselilla sen suoraksi mutta se vääntynyt kohta taitaa olla jo vähän halki. väänsin sen kuitenkin suoraksi, anturi takasin ja kokeileen niin edelleen syttyi abs valo. takaisin sisälle ja laitoin hetken mielijohteesta abs kiinnikkeen alle 0.8 hitsauslankaa ja pultit löysästi kiinni ja abs alkoi toimimaan :thumbup: hetken ajelin ja jarruttelin kunnes se syttyi taas uudestaan, koitan tänään laittaa sinne alle jotain vähän parempaa kuin se hitsauslanka jos se tosiaan on ollu liian lähellä :idea:
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mitä kauemmas anturi jää siitä hammaspyörästä,sen heikompi signaali tulee anturista ja sitä varmemmin valo syttyy. Kyllä siellä nyt on jotain muuta ongelmaa...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
sarvijärvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 03.10.2013 22:07

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja sarvijärvi »

näin se taitaa olla. kokeilin kuitenkin eri vahvuisia prikkoja väliin, n. 1,5mm prikalla syttyi palaneen polttimon merkkivalo ja vasen parkki pimeni takaa mutta syttyi uusinta startilla. vika on kuitenkin tuossa edessä vasemmalla koska nyt kun sitä nurkkaa on kiusattu ties millä niin abs on osoittanut heräämisen merkkejä, eli sen hitsuulangan pätkällä kun sen sain hetkeksi toimimaan. siinä anturikehällä on hyvin pien jälki yhdessä hampaassa eikä oikein auta kuin vaihtaa se, voihan se tosiaan olla niinkin pienestä kiinni. nyt kun en enää muista niin tuleekos mulla laakerin vaihto taas eteen jos vaihdan anturikehän? tietää vaan hakea valmiiksi ennenkuin purkaa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, kehä on laakeripesässä kiinni.
n. 1,5mm prikalla syttyi palaneen polttimon merkkivalo ja vasen parkki pimeni takaa
Prikka ei mitenkään liity parkkien toimintaan, ellet sitä sulakkeen tilalle yritä laittaa :)
oulaistenliikenne.fi
sarvijärvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 03.10.2013 22:07

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja sarvijärvi »

sen tiesin kyllä mutta sellainenkin ilmeni samalla:)
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja jarssep »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=168350" onclick="window.open(this.href);return false;

Morjes. Mittasin tuolloin huvikseni toimivan 3 anturisen systeemin vaihtovirtajännitteet joillakin nopeuksilla. Etuantureista tuli mielestäni yllättävän suuret erot vasemman ja oikean välillä, vaikka vastukset olivat lähes samat.

Jos mittaat Acv:t noista, millaisia lukemia saat? Vastaavatko ne tuon linkin arvoja jotka sain?

Hunttasin että tämän järjestelmän täytyy toimia jännite-eron suhteella, tosin en vieläkään ymmärrä yhtään mitään. Onnea.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
sarvijärvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 03.10.2013 22:07

Re: w124 abs ongelma

Viesti Kirjoittaja sarvijärvi »

taas tuli vikaa etsittyä eikä meinaa löytyä. hain käytetyn navan missä ei ollut anturikehällä jälkiä ja laakeri tietysti uusiksi samalla vaan eipä silläkään muuttunut mikään. eli abs toimii startin jälkeen ja kun pitää vauhdin alle 20km/h niin toimii lumihangella jarrutellen, vauhti kun nousee niin valo syttyy taas. laitoin vasemman anturin kiinnikkeen väliin nippusiteen pätkän niin valo syttyy vasta n. 30 vauhdissa. otin myös etupään anturit liittimistä irti ja koitin niin ei syttynyt valo vielä 40km/h vauhdissa, jarruttaessa etupää lukkoon ja poljin paukutti kyllä, takapää ei lyönyt lukkoon vaan siellä abs toimi. sähkön kanssa oon aika huono eikä iso ego anna mennä korjaamoon :evil: mitähän seuraavaksi kokeilisi vai loputkin anturit vaihtoon? motonetistä hain jarruvalokytkimen mutta olikin väärä ja se jäi kokeilematta

edit: auton ollessa nosturilla valo syttyy edelleen vain vasenta etupyörää pyörittämällä
Vastaa Viestiin