s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Olen nyt lueskellut kaikki mitä aiheesta on täällä kirjoitettu. Selvää syytä lämpötilan vaihtelun vaikutuksesta perän vajoamiseen ei kuitenkaan löytynyt. Ongelma on kuitenkin yleinen. Eli onko kenelläkään kokemusperäistä tietoa vrt. kuinka ongelma on ratkennut?

Vuotavat ilmajouset, kosteus järjestelmässä (silicarakeiden uunikuivatus auttoi), ilmanpaineen muutos lämpötilan vaihtelun mukaan vai jokin muu; esim. kuunkierto, maailman poliittinen tilanne, Jari Sarasvuon puheohjelmat etc.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ruiki fairy sekoitusta sinne linjastoon sumutin pullolla niin löytyy vuotopaikka helposti...pienikin.
Onkos tässä eriliset ilma säiliöt,alumiiniset..sieltä yleensä vuodot löytyy myös.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Pelkkä tasonsäätö. Tässä nyt kiinnostaa lähinnä se, että miksi pakkanen vaikuttaa perää laskevasti. Plussalla pysyy kyllä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja epk »

Pussissa tod näk reikä joka pakkasella ei enää ole tiivis...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Metalli ja kumiliitokset yleensä vuotavat kun kumikovenee niin vuoto alkaa...fairyllä tutkimaan.
Cls perä laski 5h hieman niin fairyllä selvä kuplinta ilmasäiliön tyvestä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Laskee pakkasella tasaisesti molemmilta puolilta. Onko siis molemmissa pusseissa reikä vai riittääkö kun toisessa on. Ongelma ei siis vaivaa esim. tänä aamuna kun on plussan puolella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja epk »

Molemmissa todennäköisesti. Jollei nyt hullun tavalla vielä laske yön yli niin sellainen puol vuotta -2vuotta niillä saattaa vielä ajaa kunnes räjähtää lopullisesti.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja simosami »

Avaa hiukan lisää
Onko siis kompura huollettu, jos on, milloin? Mainitset, että kuivaus auttoi? Miten?
Uudet rakeet maksaa muutaman euron, mutta niitä ilmeisesti ei ole käytetty?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja taky »

epk kirjoitti:Pussissa tod näk reikä joka pakkasella ei enää ole tiivis...
Monessakohan 211:ssä jossa pussit ei vuoda -venttiilistäkään - systeemi on "eloton" pakkasella kun kuivain on jäässä - siis ilmaa ei mene ulos eikä sisään ja auto pysyy kokolailla vaaterissa kumpuran ollessa jäässä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja epk »

Varnasti jokainen jossa näin asia on :D

Jos järjestelmä on kuiva niinkuin topikin aloittaja väittää niin vaihtoehdot aika vähissä normi farkussa, pussit tai vuoto putkissa joka vaatii myös viallisen venttiilin.
OMA648
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 27.07.2016 22:53
Paikkakunta: Espoo/ Heinävesi

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja OMA648 »

Hämmennetääs tätä ketjua sen verran että mulla Airmatic ja auto laskee esim. viikon seisonnan aikana joku 30mm, yhden yön aikaista laskua ei edes huomaa ellei metrimitalla ota lukemia ylös eli ei aiheuta vielä mitään ongelmia.
Auto kuitenkin laskeutuu tasaisesti edestä ja takaa.

Jos ajatellaan että jousien takaiskut pitää, silloin vuoto pitäisi olla pusseissa. Jos taas takaiskut falskaa, kaikki tasaisesti, pääseekö ilma karkaamaan takaperin venttiiliblokin ja kompuran kautta?
Onko uudet vastaavat systeemit niin tiiviitä että auto pysyy oikealla korkeudella vaikka olisi vuoden käyttämättä?

Ja vielä kysymys että yrittääkö auto pitää vakiokorkeuden automaattisesti niin kauan kun paineakussa riittää painetta vai vasta auton lukitus/ovi avattuna vaiko vasta auto käynnistettäessä? Kiitos! :)
S211 320CDI -05
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja jusi »

Minullakin S212 on pari kertaa pudottanut perää, ilmiö esiintyy nollakelin tuntumassa. Tarkoitus on ensin vaihtaa silicageelit ja suodatin kompressoriin. S211:ssa ja S212:ssa taitaa olla sama kompressori. Pitääkö kompressori ottaa irti, että kuivaimen saa irti? Onko kompuran irroituksessa mitään erityisiä ongelmakohtia tai huomioitavia asioita?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

OMA648: myös kompressorissa on venttiili ilman poistoon eli letkujen ja pussien ollessa kunnossa pitää jousessa olevan venttiilin sekä kompressorin venttiilin vuotaa.

Lepotilassa (parkissa) auto ei säädä jousitusta. Joku vika täytyy olla jos nousee tai laskee parkissa.

jusi: Varaosanumeroltaan 211 ja 212 kompressorit on erilaiset, ei se kyllä aina tarkoita sitä etteivät sopisi ristiin mutta todennäköisesti eivät suoraan sovi. Kyllä se kompressori ainakin kannattaa tiputtaa pois niin saa puhtaassa vapaassa tilassa sen kuivaimen huoltaa. Eipä kompuran irrotuksessa mitään erikoista ole.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja simosami »

212 säätää alustaa myös, vaikka avain ei ole virtalukossa. Ymmärrän niin, että etupää pyrkii pysymään vaaterissa, takapää säätyy aktiivisesti (ainakin, jos ovet avaa) koko ajan. Sen takia tuntuu, että molemmat pussit vuotaa, vaikka vika olisi vain toisessa. 211:sta, en tiedä.
W212 erikoishuomio: letkut kannattaa vaihtaa varmuudeksi, ei pusseja, siis jos perä laskee. Ja vika letkuissa ei löydy vaahdoilla. Kustannus about 20-50€ (+työ 1h)
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Selvennys, mitään ei ole vielä tehty tuo; Vuotavat ilmajouset, kosteus järjestelmässä (silicarakeiden uunikuivatus auttoi), ilmanpaineen muutos lämpötilan vaihtelun mukaan vai jokin muu, oli tarkoitettu kysymykseksi. Eli jos joku on esim. vaihtanut rakeet, niin auttoiko se vai pussienko vaihto.

Pussit nyt menee vaihtoon. Onko kenelläkään kokoemusta Arnottin uudesta mallista (A-2726). Vanhempi mallihan muistutti ilmapalloa.
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja taky »

ksvs kirjoitti:Onko kenelläkään kokoemusta Arnottin uudesta mallista (A-2726).
On nuo kohta 30tkm / puoli vuotta pysyneet pelissä mukana.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

simosami kirjoitti:212 säätää alustaa myös, vaikka avain ei ole virtalukossa.
Kyllä 211 myös säätää alustaa vaikka avain ei ole virtalukossa, varmaan sama kaikilla Airmatic autoilla. Parkissa se 212 ei säädä silloin kun auto on lepotilassa (jos ovet avataan niin auto herää lepotilasta).
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja simosami »

ksvs kirjoitti:Selvennys, mitään ei ole vielä tehty tuo; Vuotavat ilmajouset, kosteus järjestelmässä (silicarakeiden uunikuivatus auttoi), ilmanpaineen muutos lämpötilan vaihtelun mukaan vai jokin muu, oli tarkoitettu kysymykseksi. Eli jos joku on esim. vaihtanut rakeet, niin auttoiko se vai pussienko vaihto.

Pussit nyt menee vaihtoon. Onko kenelläkään kokoemusta Arnottin uudesta mallista (A-2726). Vanhempi mallihan muistutti ilmapalloa.
Kyllä se kompura pitää huoltaa, varsinkin, kun vika liittyy selkeästi pakkasöihin. Se ei voi toimia oikein, jos siellä on vettä. Tämä on ihan perusjuttu. Muutaman euron juttu huoltaa.

Ja, 211 takapussien aluputket hapertuu, mutta itse en osaa ymmärtää sen liittymistä pakkasöihin. Vuotaa, jos vuotaa, aina.
Airmatic tasaa paineet automaattisesti takapään välillä, putoaa siksi molemmat puolet.

Kysymys, auttoiko kuivaus-ryynien vaihto? Vastaus: auttoi, loppui perän putoaminen erityisesti pakkasöinä.
Lisäksi (minulla 212) piti vaihtaa letkut..
Selitys: kun vuotaa, ryynit tulevat "täyteen" vettä, kun kompura pumppaa liian usein, siksi alkaa temppuilla erityisesti pakkasöinä.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja epk »

Topikkiin saatu nyt sitten kolme ellei neljän eri systeemin vikoja, tarkkaan kannattaa luovia näistä ne oikeat vinkit juuri omaan autoon!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja RH »

Juu. Tämä on kyllä ihan mielenkiintoista.
Oma S211 airmatic seisoi melkein koko viime talven tallissa ja viikossa nyt tapahtunut vielä mitään, mutta siis jotain vikaa siinäkin siis on kun pitkän seisomisen jälkeen oli asettunut vähän "rata-ajoasentoon" :?: :lol: Oisko nyt kuitenkaan kolmea senttiä sentään laskenut?
Sitten ihmetellyt sitä tässä muutamaan otteeseen nyt, kun joutunut -sattuneesta syystä- seisottamaan autoa pihan reunalla, että miksi se jää ikään kuin vinoon. Sitten kun lähtee liikkeelle ja ihmettelee autoa esim. parkkipaikalla, niin suorassahan tuo on. Onko tuossa siis ominaisuus, joka yrittää pitää auton vaaterissa, kun piha on kalteva siitä kohtaa, mihin sen peruutan parkkiin?
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Välillä on S211:n tasonsäädön "puhjenneet" ilmapalkeet korjaantunut myös ihan vaan parin-kolmen päivän valohoidolla lampöisessä ja kuivassa tallissa, jos on saannut vain koskeutta sisuksiin.
Tätä kannattaa vähintäänkin kokeilla aina ihan ensimmäisenä jos laskee koko persaus keliolosuhteiden vaikutuksesta (pakkasesta). Eräskin kapistus toimii nyt kolmatta talvea täysin ongelmitta, vaikka aiemmin aloitti twerkkauksen -15C.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja simosami »

RH kirjoitti: Sitten ihmetellyt sitä tässä muutamaan otteeseen nyt, kun joutunut -sattuneesta syystä- seisottamaan autoa pihan reunalla, että miksi se jää ikään kuin vinoon. Sitten kun lähtee liikkeelle ja ihmettelee autoa esim. parkkipaikalla, niin suorassahan tuo on. Onko tuossa siis ominaisuus, joka yrittää pitää auton vaaterissa, kun piha on kalteva siitä kohtaa, mihin sen peruutan parkkiin?
Minun käsittääkseni mittailee etupään korkeutta, pitää sen maahan nähden molemmin puolin yhtäkorkealla. Takapäässä voi sitten olla muutamankin sentin ero, jos takapyörät on epätasaisella. Säätää tätä aktiivisesti, ainakin kun ovia aukaisee, ilman virta-avaimen koskemista. Ovet ei siis ole lukossa, kun auto on tallissa.

Meneekö sinulla etupääkin vaateriin, eli lokarista maahan, voi etupäässä olla senttien ero? (Jos auto on vinolla pinnalla)
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
kleinbus79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja kleinbus79 »

211: Perse putoili milloin kesällä ja talvella. Nyt vaihdettu kuivaimeen uudet rakeet. Pysyy perse tanassa vaikka 3vkoa ja välillä ollut jo -13 pakkasta. Eli halpa ja helppo homma vaihtaa rakeet. Ei korkeelta putoa jos ei auta. :D :D
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Oootteko noita rakeita tilaiilleet ulkomailta vai löytyykö suomesta jostain?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tässä Silica rakeita, riittää 2 täyttöä. Voi myös kuivata mikrossa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/605303/ ... ttava-300g" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
kleinbus79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja kleinbus79 »

Eiköhän kannata laittaa uudet ja jättää sellaset kuivaus operaatiot väliin. Itse hain tavo:sta jonkun volvo kuormaauton kuivan säkin ja siittä täyttelin omani uusilla... ilmeisesti motonetistä saa kanssa rakeita :)
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
kleinbus79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja kleinbus79 »

Ja sen verta lisään että itsellä kuskin puolen pussi vaihdettu uuteen edellisen omistajan toimesta kun joku kädetön oli saanut puhkaistua pussin huollossa. Juuri tämä kulma putosi kaiken mielellään ja myös repsikka. Nämä oireet hävisi ryynejen vaihdolla. Eli kokeilu ei maksa paljoo ja ekaa kertaa tehtäessä meni joku vajaa 2h aikaa ja siinäkin tuli useampi ohrapirtelö nautittua ;)
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Ok. Lähden liikkeelle ryynien vaihdolla.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja TLP »

sonikki kirjoitti:Välillä on S211:n tasonsäädön "puhjenneet" ilmapalkeet korjaantunut myös ihan vaan parin-kolmen päivän valohoidolla lampöisessä ja kuivassa tallissa, jos on saannut vain koskeutta sisuksiin.
Tätä kannattaa vähintäänkin kokeilla aina ihan ensimmäisenä jos laskee koko persaus keliolosuhteiden vaikutuksesta (pakkasesta). Eräskin kapistus toimii nyt kolmatta talvea täysin ongelmitta, vaikka aiemmin aloitti twerkkauksen -15C.
Näin juuri.
Itsellä vaihdettu pussit taakse (Arnottin uudemmat) ja 'twerkkaa', mutta vasta -25°C kireämmillä pakkasilla, eikä silloinkaan aina.
Riippuu vähän kuun asennosta, joulupukin kulkureitistä tms. normi syistä...
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: s211 tasosäätöperä pakkasella; kerran vielä

Viesti Kirjoittaja simosami »

TLP kirjoitti: Itsellä vaihdettu pussit taakse (Arnottin uudemmat) ja 'twerkkaa', mutta vasta -25°C kireämmillä pakkasilla, eikä silloinkaan aina.
Riippuu vähän kuun asennosta, joulupukin kulkureitistä tms. normi syistä...
Mutta ryynejä ei ole vaihdettu? Eihän tuolla varmasti ole likomärkiä ryynejä, mutta ehkä kuitenkin hiukan kondensoitunutta kosteutta, ilman vaihteluiden takia tms.

-----

Pitikin kysyä, voiko ryynien vaihtoa/kompuran huoltoa teettää missään? Hinta?

-----

Veho-organisaatio ei sitä tee, ilmeisesti puuttuvan Mercedes huolto-ohjeen takia.
Ovat siten kädettömiä. Ja onhan se kiva laskuttaa.
Liian moni on maksanut 2500€ laskuja turhaan tehtyjen pussien vaihtojen ja/tai lopulta lauenneet kompuran vaihto-operaation hommien takia. Ja sitten turhaan herättää vihaa loistavaa Airmatic jousitusta kohtaan. Kääntyy siis lopulta Mercedestä/Vehoa vastaan.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Vastaa Viestiin