Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja dealer »

JuhaP kirjoitti:Kiitti kuvasta !

Edelleenkään oikeen ymmärrä miten vetolevy pyörii ja kampiakseli ei niin, että sieltä ei mitään rumaa ääntä kuulu.
Ei sekään vielä mitään, mutta että kampiakseli ei pyöri ja kuitenkin
* rail paine 240 bar
oulaistenliikenne.fi
JuhaP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 17.08.2006 11:42
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Tuossahan kävi niin että vielä silloin kun railpaineet ja vikakoodit saatiin luettua niin startti pyöritti konetta ok.

Nyt kun joulun jälkeen starttasi niin selkeästi siellä joku luisti, jolloin ensin luultiin että vika on startissa. Sitten toinen auton alle luukusta tähystämään ja toinen starttaamaan. Jo luukun aukaiseminen paljasti missä vika kun metallisilppua tippui luukusta.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan ! Joka tapauksessa nyt näyttää hyvältä siltä osin että vika on paikannettu, eikä todennäköisesti ole ihan kalleimmasta päästä jo ehdotetuista vaihtoehdoista.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 928
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Olishan tuo tullut esille kun Suni olis vaihtanut siihen uuden moottorin :mrgreen: Tai sitten ei :lol:
Tosin ei tuo ihan helpoimmasta päästä oleva vika ole löytää. Hieno homma että vika löytyi :thumbup:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja etrade »

^selaa edelliselle sivulle.
-90 luvun bensa automaateis kuului karmea pauke tyhjäkäynnillä kuumana, kun vetolevy halki.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
JuhaP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 17.08.2006 11:42
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Ainut löydetty todellinen vika on että vetolevyn keskiö on repeytynyt irti kampiakselin pulttikehän (8 pulttia) ulkopuolelta, jolloin vetolevyn ulkokehällä oleva kampiakselin tunnistinkehä on siirtynyt ja ECU ruiskuttaa kampiakselin asentoanturilta saamansa väärän tiedon perusteella polttoaineen täysin väärään aikaan.

Muut viat ja toimenpiteet ovat olleet oletuksia. Eli vetolevy vaihdetaan ja toivotaan että sen jälkeen lähtee tulille.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

E200kompressor kirjoitti:
JuhaP kirjoitti:
Kotitallissa kampiakselin ja nokka-akselin synkronointivika löydettiin heti kun star oli autossa kiinni. Noh, jos nokka-akselin anturi ja synkronointirengas on kunnossa ja kampiakselin asennontunnistinkin on vaihdettu korjaamolla ja ketju ei ole poikki, niin mikä osa on liikkunut ?

Kunhan nyt saa tuon osan vaihdettua niin sitten ollaan ainakin lähempänä maalia 8).

Se vetolevy nimenomaan todennäköisesti on hajonnut repeytyen irti esim. keskiosastaan.

Syynä voi olla väärä keskilinja vaihteiston/moottorin välillä, puuttuvat ohjaintapit, viallinen vetolevy, turbiinin tasapainotusongelma, viallinen turbiini. Jonka seurauksena siis kampiakselin tunnistinkehä on liikkunut väärään asentoon ja startilla pyöritettäessä startti pyörittää vetolevyn hammaskehää ja turbiinia mutta keskiosastaan irronnut vetolevy ei pyöritä moottoria.

Vaihtoehtoja on paljon ja omasta autosta (TDCI Ford) en osaa sanoa siitäkään tarkempaa ennenkuin saan osat nippuun ja kilometrejä alle. Mitään näkyvää syytä ei tuossa Fordissa ollut.

Tuossa kuvassa siis hajonnut Mercedeksen vetolevy, sekin haljenneena kuten sinullakin.
Mitäs varten tuossa vetolevyn kehällä olevat neliskanttiset reiät ovat? Eihän vaan se p-asennon lukko tarraa noihin kiinni? Jos näin on, niin p-asennon väärä käyttö (kytkeminen auton liikkuessa tai liian jyrkässä mäessä) varmaan auttaa vetolevyn rikkoontumisessa? Tämä siis täysin tuota rakennetta tuntemattoman arvaus... Viisaammat taas varmaan valistaa :oops:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja M_M »

tahtoomersun kirjoitti: Mitäs varten tuossa vetolevyn kehällä olevat neliskanttiset reiät ovat? Eihän vaan se p-asennon lukko tarraa noihin kiinni?
Eiköhän niistä lueta kampiakselin asentoa, kun yksi reikä on vielä paljon muita pidempi kertoen "nollakohdan".

Muutenkaan ei kannattaisi P-lukkoa kytkeä vetolevyyn, kun siinä olisi sitten luistava turbiini lukon ja vetävien pyörien välissä.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja hentar »

Vetolevyn reikään tarttuva turbiinin napa voi tarrata hanakasti kiinni. Löysäile pikkuhiljaa ja kampea turbiinia lootan suuntaan että saat ne irtoamaan nätisti yhdessä
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja Efraim »

JuhaP kirjoitti:Ainut löydetty todellinen vika on että vetolevyn keskiö on repeytynyt irti kampiakselin pulttikehän (8 pulttia) ulkopuolelta, jolloin vetolevyn ulkokehällä oleva kampiakselin tunnistinkehä on siirtynyt ja ECU ruiskuttaa kampiakselin asentoanturilta saamansa väärän tiedon perusteella polttoaineen täysin väärään aikaan.
Hyvä, että vika löytyi, mutta mksi ammattilaiset eivät löydä tällaista epäsynkkavikaa?
JuhaP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 17.08.2006 11:42
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Minun mielestä juurisyy ei löytynyt ammattilaisten toimesta, koska ei uskottu starin tai jonkun muun mittalaitteen ilmoitukseen että nokka- ja kampiakseli on epäsynkassa.

Silloin kun tuo vika havaittiin, vaihdettiin kampiakselin asennonosoitin ja epäiltiin että nokka-akselin asennonosoitin on rikki. Kun todennettiin että jälkimmäinen ei ole rikki ja edelleen saadaan ilmoitus että nokka- ja kampiakseli on epäsynkassa, niin kerrottiin että ECU antaa järjettömän arvon ja että ECU on rikki ja vaihdettava. Oikeastihan ne oli synkassa, mutta kun se levy oli siirtynyt niin ECU käsitti että ovat epäsynkassa.

Tätä ECU:n rikkonaisuutta tuki se että Porvoon korjaamo jäädytti ECU:n, ilmeisti pakastimessa ja kylmäaineella, jolloin auto lähti käyntiin ja toimi muutaman minuutin ajon kunnolla. Todellisuudessa ECU oli ehjä tai ainakin niin minä uskon.

Mikä tuon jäädytyksen osuus tässä oli ja oliko sillä mitään merkitystä, varmaan jää arvoitukseksi.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja TLP »

JuhaP kirjoitti:Tätä ECU:n rikkonaisuutta tuki se että Porvoon korjaamo jäädytti ECU:n, ilmeisti pakastimessa ja kylmäaineella, jolloin auto lähti käyntiin ja toimi muutaman minuutin ajon kunnolla. Todellisuudessa ECU oli ehjä tai ainakin niin minä uskon.

Mikä tuon jäädytyksen osuus tässä oli ja oliko sillä mitään merkitystä, varmaan jää arvoitukseksi.
Onko tuossa sitten käynyt huonon tuurin lottovoitto, että on sattunut olemaan juuri testihetkellä tilapäisesti synkassa ?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2317
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

JuhaP kirjoitti: Oikeastihan ne oli synkassa, mutta kun se levy oli siirtynyt niin ECU käsitti että ovat epäsynkassa.

Tätä ECU:n rikkonaisuutta tuki se että Porvoon korjaamo jäädytti ECU:n, ilmeisti pakastimessa ja kylmäaineella, jolloin auto lähti käyntiin ja toimi muutaman minuutin ajon kunnolla. Todellisuudessa ECU oli ehjä tai ainakin niin minä uskon.

Mikä tuon jäädytyksen osuus tässä oli ja oliko sillä mitään merkitystä, varmaan jää arvoitukseksi.

Tuohon käynnistymiseen liittyen TDCI Ford käynnistyi myös noin minuutiksi kun irroitti kovalla pakkasella sylinterikannen lämpötila-anturin mutta kävi äärettömän karkeasti paksun vaaleansinisen savun säestämänä.

Todennäköisesti ECU:n kylmätiedon syöttämä polttoainemäärä johti sylinterissä sellaiseen ruiskutukseeen että se sitten syttyi "vahingossa" kun puristustahti osui kohdalle jonka seurauksena ECU sitten lisäsi syöttöä kun haluttua tyhjäkäyntiarvoa ei saavutettu.

Käynti lakkasi kun ECU havaitsi järjettömän korkean railipaineen. Ilmeisesti ECU lisäsi painetta kunnes tuo raja (noin 1000bar) tuli vastaan tyhjäkäynnillä. Paine korkepainepumpussa muodostui lopulta niin kovaksi ettei startti tahtonut jaksaa pyörittää konetta. Tämä ylläoleva siis Fordin Delphi -systeemin vikakertomusta.

Voihan toki olla, että sinun autossasi tähdet ja kuu olivat sattumalta oikeassa asennossa ja pyörähtänyt vetolevy osui juuri sillä hetkellä oikeaan kohtaan jolloin ECU:n jäähdyttäminen tulkittiin käynnistymisen syyksi.
JuhaP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 17.08.2006 11:42
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

VL.JPG
Tuon näköinen vetolevy sieltä löytyi. Vaihdon jälkeen auto lähti laakista tulille :shock:

Nyt on "yhteenvedon" paikka......

Tässä vaiheessa suuret kiitokset kaikille hengessä mukana olleille ! Erityisesti Eetu ja PepeKyy, olette mahtavia :clap:

Juha
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2317
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

JuhaP kirjoitti:
VL.JPG
Tuon näköinen vetolevy sieltä löytyi. Vaihdon jälkeen auto lähti laakista tulille :shock:

Nyt on "yhteenvedon" paikka......

Tässä vaiheessa suuret kiitokset kaikille hengessä mukana olleille ! Erityisesti Eetu ja PepeKyy, olette mahtavia :clap:

Juha
Täällä lähti eilen pa-järjestelmä alipainepumpulla ilmattuna käyntiin, noin kolme kierrosta ehti startilla pyörähtää, sammui ja toisella starttauksella jäi käyntiin.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Vika jota ei ole ja joka ei löydy

Viesti Kirjoittaja hentar »

Onnnitteluni, olipa aikamoinen koettelemus. Ihanilen foorumilta löytyvää tietotaitoa! Toivottavasti aikaisemmat korjaajat vastaavat huutoonsa.
Vastaa Viestiin