Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1.12.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
vastanlid
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 12.06.2012 11:47
Paikkakunta: Pohjanmaa (Vaasa-Kokkola)

Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1.12.

Viesti Kirjoittaja vastanlid »

Moi,

En tiedä onko täällä ollut jo aiheesta puhetta, mutta Trafi on julkaissut uuden ohjeen Diesel päästömittauksiin 1.12.2016 alkaen (punainen osuus):
http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Hyväksymisen ja hylkäyksen raja-arvot
Savutusmittauksessa saatujen absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot
ovat seuraavat:
 vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: k ≤ 2,5 m-1
 turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: k ≤ 3,0 m-1
 mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin
88/77/ETY+1999/96/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien
muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V luokkaan; tai em.
direktiivin mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi ajoneuvoksi;
tai moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin
70/220/ETY+98/69/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien
muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai moottori tai ajoneuvo
vastaa em. vaatimuksia: k ≤ 1,5 m-1
o tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:
 1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan
(enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan Ialaluokan
ajoneuvo
 1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan
(enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja IIIalaluokan
ajoneuvo
 1.10.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M2-, M3-,
N2- ja N3-luokan ajoneuvo

 Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä rajaarvoista
poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli
k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa.



Eli auton päästöt mitataan auton oman k-arvo rajan perusteella jos sellainen on ilmoitettu. Omassa W212 220CDi:ssa merkintä löytyy (0,40) oikean oven palkista ja siten ollen auton K-arvo raja katsastuksessa on 0,40 ei 1,50 kuten ennen. Toki kunnossa oleva auto menee tuostakin läpi, mutta ihmeen vähän asiasta ollut infoa missään. Tuli vaan esille katsastuksessa että tällainen käytäntö nyt.
- J

W205 200CDI -19 (ex. S213 200CDI -18, W212 220CDI -10, W212 200CDI -10, W211 220 CDI -08, W211 200CDI -08 + 6 muuta M-B:tä, BMW X6 -09, BMW X5 -08, BMW 740)
pkw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 28.02.2014 15:44

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja pkw »

"Eli auton päästöt mitataan auton oman k-arvo rajan perusteella jos sellainen on ilmoitettu. Omassa W212 220CDi:ssa merkintä löytyy (0,40) oikean oven palkista ja siten ollen auton K-arvo raja katsastuksessa on 0,40 ei 1,50 kuten ennen. Toki kunnossa oleva auto menee tuostakin läpi, mutta ihmeen vähän asiasta ollut infoa missään. Tuli vaan esille katsastuksessa että tällainen käytäntö nyt."

Onko tästä käytännöstä katsastuksessa lisää kokemuksia?

Minkälaisia k-arvoja olette katsastuksessa/mittauksissa saaneet W/S212 OM651 moottoreille?

Pw
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Tässähän se alkuperäinen viesti olikin. Asiasta on keskustelua lisää täällä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=182069" onclick="window.open(this.href);return false;

.
2007 R 320cdi
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Vaikuttaakos DPF pöntön sisälmysten tyhjentäminen tuohon mittaustuloksiin kuinka paljon, meinaan jos rajat laskenut käytännössa kaikissa 2010 luvun diesel autoissa niin voiko aiheuttaa sitä ettei mene enää läpi katsastuksesta?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
karvinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 07.08.2004 23:56

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja karvinen »

Kyllähän savutus lisääntyy, kun dpf suolistetaan. Mutta kuinka paljon, en osaa sanoa.
Euro 5 ja uudempien raja-arvojen kirityksen vielä ymmärtää, noissa kun on jo aina dpf vakiona. Se mikä menee yli ymmärryksen on vanhemmat autot. 2000 mallisistakin löytyy jo alta ykkosen arvoja kilvestä, kun tähän asti rajana on ollut 3.
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

320 cdi v6 07 Ässä. Dpf paikallaan k-arvo 0.2. Dpf suolistettuna k-arvo 0.7 tyyppikilvessä k-arvo 0,5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja S202 »

Dpf autot pitäis mennä lähelle nollaa, ellei jopa nollaan.
S124 300TE
S211 E500
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Autolla oli ajettu Dpf paikoillaan 180 th. Vaikkuttaisko jo että oli k-arvo 0.2
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onko tietoa, mikä on nykyään k-arvo Peugeot 406 Hdi 2002 110 hv:n versiossa?
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Jukkahep kirjoitti:320 cdi v6 07 Ässä. Dpf paikallaan k-arvo 0.2. Dpf suolistettuna k-arvo 0.7 tyyppikilvessä k-arvo 0,5
Eli ainakaan kyseinen auto ei mene ilman DPF:ää läpi katsastuksesta jos oikein ymmärsin? :crazy: Mitenkäs uudemmat, esim W212 200 cdi koneella, mahtaakohan mennä läpi jos DPF:ästä on kamat otettu ulos? Onko kellään kokemusta tuollaisen suhteen?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

DiisseliKiisseli kirjoitti:
Jukkahep kirjoitti:320 cdi v6 07 Ässä. Dpf paikallaan k-arvo 0.2. Dpf suolistettuna k-arvo 0.7 tyyppikilvessä k-arvo 0,5
Eli ainakaan kyseinen auto ei mene ilman DPF:ää läpi katsastuksesta jos oikein ymmärsin? :crazy: Mitenkäs uudemmat, esim W212 200 cdi koneella, mahtaakohan mennä läpi jos DPF:ästä on kamat otettu ulos? Onko kellään kokemusta tuollaisen suhteen?
Omassa on kyltissä merkattu 0,5, eli tuskin on toivoakaan suolistetulla DPF:llä. Mielenkiintoista olisi myös tietää mitä tapahtuu ja kuka vastaa jos on myynyt eteenpäin suolistetulla pöntöllä olevan auton, eikä sitä saakkaan enään katsastettua ja tutkittaessa huomataan, että pönttö tyhjä :problem:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Niinpä, ei taida nämä DPF pöntön sisälmykset olla mitään kovin halpaa varaosaa... Muuten, näyttääkö W212 eemeli mittaristossa jotain kun DPF poltto aktivoituu?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsasatus mieheltä kysyin niin tulossa,on obd pistokkeeseen oleva testeri ioka tunnistaisi ainakin dbf poistoon ohjelmoinnilla...itse lastutukseen se ei kaiketi vaikuta mutta mikä lie sitten todellinen savuraja silloin...
Mutta suoraan sanoen misä ollut dbf ja poistettu toiminnasta se ei,tule menemään läpi leimasta päästö mittauksellakaan....siihen arvoon ei päästä ilman toimivaa dbf laitetta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Tässä tulee siss monelle avarretuilla putkistoilla ajaville ilmeisesti DBF uudelleenasennus homma ja kallimmaksi tulee jos ei ole tajunnut sisälmyksiä säilyttää... Mutta tämä oli hyvä tietää että nämä säännökset ovat tiukentuneet, tietää varoa mahdollisesti hiukkaspöntöttömiä myynnissä olevia autoja...
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Hieno homma että tämäkin keskustelu repesi kahteen ketjuun. Tuikku oli kuitenkin sitä mieltä tuolla toisessa kejussa, että pitäisi ilman pönttökin päästä alle 0.5.

Toinen juttu on että kun näiltä lähes 20 vuotta vanhoilta väyrysiltä vaaditaan:
  • 220, 0.8
    270, 0.9
    320, 1.0
arvoja, niin luulisi uudemmalla tekniikalla pääsevän 0.5 mutta väyrysessä on kyllä tekemistä noihin arvoihin :twisted:
2007 R 320cdi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tänään etsin katsastuslaput ja viime katsastuksen savuarvo 0,4, ohjelmoitu ja dpf tyhjätty :P Että kunnolla hanaa ennen katsastusta ja uus ilmansuodatin niin ei pitäis olla ongelma. Niin ja siinä tarrassa merkitty arvoksi 0,5.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Katsoin viime vuoden katsastuslapun diesel CR-V:stä mistä on pönttö tyhjätty, egr poistettu ja voimaa maksimi määrä niin tulos oli 0,02 :lol: Ei tuolla määräyksellä ole mitään merkitystä dpf autoissa jos moottori on kunnossa ja ohjelma tehty oikein!!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Siinäpä se jos kone on muuten kunnossa...
yleensä sitä DPF:ä halutaan poistaa kun se jotain herjailee/on tukossa
mikä taas yleensä johtuu sittä että konessa on jotain mikä sen tukkii
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Silläkin voi olla pieni merkitys mittauksessa mitä ainetta tankissa on. Minulla ei ole ns nykydieseliä ikinä ollut ajossa mutta pienimmät arvot ovat tulleet Nesteen green tms. kalliimpia laatuja käytettäessä. Ei se mitään ihan humpuukia ole mitä ne kehittelee siellä kun puhtaammin palaa.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

atlas kirjoitti:Katsasatus mieheltä kysyin niin tulossa,on obd pistokkeeseen oleva testeri ioka tunnistaisi ainakin dbf poistoon ohjelmoinnilla...itse lastutukseen se ei kaiketi vaikuta mutta mikä lie sitten todellinen savuraja silloin...
Löytyy pari muutakin kikkaa todeta, onko se DPF tyhjätty vai ei. Eiköhän asia odota enää vain sitä, että Trafilta tulee se klassinen paimenkirje, jossa asia nostetaan tarkastettavaksi kaikista joissa pitäisi olla :roll:
Kipsu kirjoitti:Silläkin voi olla pieni merkitys mittauksessa mitä ainetta tankissa on. Minulla ei ole ns nykydieseliä ikinä ollut ajossa mutta pienimmät arvot ovat tulleet Nesteen green tms. kalliimpia laatuja käytettäessä. Ei se mitään ihan humpuukia ole mitä ne kehittelee siellä kun puhtaammin palaa.
Sama huomio tuli etenkin kevyesti suutinvammaisilla enemmän ajetuilla dieseleillä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

DiisseliKiisseli kirjoitti:Niinpä, ei taida nämä DPF pöntön sisälmykset olla mitään kovin halpaa varaosaa... Muuten, näyttääkö W212 eemeli mittaristossa jotain kun DPF poltto aktivoituu?
ei näytä
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
kleinbus79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja kleinbus79 »

Mitähän tääkin tarkoittaa kun tollainen löyty netin syövereistä: http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... t_docx.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kleinbus79 kirjoitti:Mitähän tääkin tarkoittaa kun tollainen löyty netin syövereistä: http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... t_docx.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutamin sovelettuja poikeuksia vuonna 2014 kunnes joku jotain mutta ilmoittaa esim trafi nyt
jos samn lapun saa nyt päivätynän niin hyvä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 572
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Voiko olla että minun vanhus 220D ei mene nyt läpi, kun ovessa on tarra jossa luku 0.8. Viime katsastuksessa k-arvo ollut 1.6
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja toozi »

Mulla kans 220D -97:ssa on tossa tarrassa 0,8 ja hyvin meni läpi leimasta 1,12 savuilla muutama päivä sitten. Jotain hämärää hommassa kylla on. Vai onko toi edes savuarvo tossa ovipilarissa olevassa tarrassa?

Edit: Ei taida tää moottori olla hyväksytty ap.viestin mainitseman direktiivin mukaan. Saattaa olla euro3 tai jotain.
Viimeksi muokannut toozi, Ti 17.01.2017 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Koskiko tuo uusi määräys 2006 ja uudempia autoja...
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Missään ei ainakaan ole mainittu mitään vuosimallleja tai euro rajoja jota ei koskisi. Tai on tuolla yhdessä lapussa mainittu ennen 1980.

Tässä ketjussa ei tätä linkkiä vielä tainnut olla:
https://tekniikanmaailma.fi/autot/trafi ... ylkayksia/" onclick="window.open(this.href);return false;
2007 R 320cdi
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja toozi »

No nyt kun katsoin ton alkuperäisen Trafin pdf:n, niin kyllähän sen voi tulkita niin ettei vuosimallilla tai euro-normilla ole merkitystä. Jos tyyppikilvestä löytyyy arvo, niin sillä mennään. No on toi oma joskus tyyppikilven mukaiseenkin savuarvoon katsastuksessa menny. Täytyy vaan polkea noet huolella putkistosta ja vaihtaa ilmanputsari jos niillä menis :)
kleinbus79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 18.03.2016 14:11

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja kleinbus79 »

omaani s211 270cdi kattelin niin löysin tarrasta luvun 1,6 voiko olla se se savuarvo?

Toisessa autossa w212 200bluetec näytti olevan lukema 0,51

Tänään kävin paikallisessa pakokaasu firmassa ja siellä puhuivat että 2007 eteen päin dieseleissä pitää toimia moottorivalo ja ei saa palaa vaikka olisi hyväksyttävän arvon antanut polkasussa.
Ex:
W245 2010 180CDI
S204 2012 180CDI
W212 2014 220CDI
S210 1999 220CDI
Nykyiset:
W212 2016 200 BlueTec
S211 2003 270CDI
208 1981 Hymer-Matkailuauto
Tilauksessa:
W213 2017 200d BlueTec
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kai kukaan ole niin pöljä että ajelee alle 10 vuotta vanhalla dieselillä moottorin vikavalo palaen, tai jopa poistaa sen toiminnasta :(
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin