w211 airmatic pikainen kysymys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Ostin itselleni ensimmäisen airmatic mersun w211 280cdi vm 2006. En ole vielä saanut siihen suomenkielistä ohjekirjaa joten kysymykseni kuuluu
Miten toimii airmaticin napit vaihdekepin lähellä toisesta ilmeisesti nousee ylös ja toisesta säädetään eri asetuksia missä kaks valoa mutta mitkä on nää asetukset, mitä tarkottaa yks valo ja mitä kaks valoa kun palaa :?
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Joo toisesta napista ylös ja toisesta napista alas -10 tai -15mm alas, ei nyt muista varmaa ja toinen painallus jäykistää lisää muttei laske enempää, eli yksi valo alemmas ja kaksi valoa jäykemmäksi.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja epk »

keskimmäinen nappi, jokainen asento eri korkeus ja jäykkyys , eroa 5mm per säätö. ilmoittaa kyllä mittaristossa lisäksi mikä asetus valittu.

confort eli ilman valoa korkein, sports2 eli valoa palaa matalin ja jäykin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Näissä on malli/vuosimalli/markkina-aluekohtaisia eroja mutta 211 Euroopan markkinoille pitäisi toimia kumipään spekseillä.

Mökkinapista alusta nousee (WIS sanoo 25 mm) ja laskee napista tai jos ajaa riittävän lujaa riittävän kauan niin palautuu normiasentoon.

Normiasennosta iskunvaimennuksen jäykkyys lisääntyy ekalla ja toisella painalluksella mutta korkeustasoja normista alaspäin on vain yksi. WIS väittää että auto laskee vain automaattisesti eli moottoritievauhdissa mutta ainakin alkupään autot Euroopan markkinoille laskee heti paikallaan.

Jos saksankielinen ohjekirja ei miellytä niin MBUSA:n sivuilta voi ladata englanninkielisen version. Poikkeaa joiltakin osin täkäläisestä mutta aika vähän.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja epk »

miksi mun airmaticit on kaikki 5mm erolla per asento...
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja TLP »

DBFI kirjoitti:Näissä on malli/vuosimalli/markkina-aluekohtaisia eroja mutta 211 Euroopan markkinoille pitäisi toimia kumipään spekseillä.

Mökkinapista alusta nousee (WIS sanoo 25 mm) ja laskee napista tai jos ajaa riittävän lujaa riittävän kauan niin palautuu normiasentoon.
Paljonko on muuten ylimmäksi nostettuna mökkiasetuksella MB E:n maavara ?
Käsittääkseni se laskee sen automaattisesti alas em. asetuksesta 100km/h vauhdissa ?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja DBFI »

TLP kirjoitti: Paljonko on muuten ylimmäksi nostettuna mökkiasetuksella MB E:n maavara ?
Käsittääkseni se laskee sen automaattisesti alas em. asetuksesta 100km/h vauhdissa ?
Laskee normiasentoon jos ajaa yli 5 minuuttia yli 80 km/h tai heti jos ajaa yli 120 km/h.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja DBFI »

epk kirjoitti:miksi mun airmaticit on kaikki 5mm erolla per asento...
Yksilöllisiä autoja jotka on muutettu toimimaan toisin kuin korjaamokäsikirjan toimintakuvaus kertoo?

Mistä kori/vuosimalleista kyse? Poikkeaako ohjekirjan teksti tästä (joka vastaa Kumipään kuvausta):
W211 Euro Airmatic.JPG
Viimeksi muokannut DBFI, Ma 23.01.2017 14:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Minulla on vahva mielikuva, muttei enää mitään todisteita, että omassa manuaali olisi puhunut 10mm laskusta / sport1 ja 15mm (5mm lisää) laskusta / sport2.

Lisäksi minulla on vahva mielikuva, että riittävän kovaa (140km/h?) ajettaessa sport 1 -asetukset astuvat voimaan vaikkei nappiin koskettaisi (ja vauhdin hiljentyessä palaavat taas ennalleen)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tj86430 kirjoitti:Minulla on vahva mielikuva, muttei enää mitään todisteita, että omassa manuaali olisi puhunut 10mm laskusta / sport1 ja 15mm (5mm lisää) laskusta / sport2.

Lisäksi minulla on vahva mielikuva, että riittävän kovaa (140km/h?) ajettaessa sport 1 -asetukset astuvat voimaan vaikkei nappiin koskettaisi (ja vauhdin hiljentyessä palaavat taas ennalleen)
Eli sinullakin erilainen auto kuin epk:lla. :) Oliko tässä kyse faceliftistä? Nämä parametrit saattaa muuttua ajan myötä, oman auton ohjekirjan pitäisi vastata sen hetkistä toteutusta. Korjaamokäsikirjaa ei välttämättä ole päivitetty kattamaan tällaisia muutoksia.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

epsuiza

Viesti Kirjoittaja epk »

ihan normi autoja olleet eurooppa malleja, , 03 , 06, 08 vm. kaikissa laskua tapahtuu heti sports 1 asennossa ja 5mm lisää sports 2:lla.

täytyykin tarkistaa mikä oli laskun määrä confort ja sports 1 välillä, muistaisin että 5mm siinäkin mutta en sano varmaksi.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Minulla on vahva mielikuva, muttei enää mitään todisteita, että omassa manuaali olisi puhunut 10mm laskusta / sport1 ja 15mm (5mm lisää) laskusta / sport2.

Lisäksi minulla on vahva mielikuva, että riittävän kovaa (140km/h?) ajettaessa sport 1 -asetukset astuvat voimaan vaikkei nappiin koskettaisi (ja vauhdin hiljentyessä palaavat taas ennalleen)
Eli sinullakin erilainen auto kuin epk:lla. :) Oliko tässä kyse faceliftistä? Nämä parametrit saattaa muuttua ajan myötä, oman auton ohjekirjan pitäisi vastata sen hetkistä toteutusta. Korjaamokäsikirjaa ei välttämättä ole päivitetty kattamaan tällaisia muutoksia.
Minulla oli ihan ensimmäisiä faceliftejä, rullannut tehtaalta loppukuusta 06/2006
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
OMA648
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 27.07.2016 22:53
Paikkakunta: Espoo/ Heinävesi

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja OMA648 »

Ei suoranaisesti liity alkuperäiseen kysymykseen mutta tuo 5mm lasku Sport2 asennossa kuulostaa oudolta kun Airmatic- alusta ei edes korjaa alle kymmenen mm asentomuutoksia. Ei ne nyt niin tarkat systeemit voi olla että millilleen säätäisi.
S211 320CDI -05
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: epsuiza

Viesti Kirjoittaja DBFI »

epk kirjoitti:ihan normi autoja olleet eurooppa malleja, , 03 , 06, 08 vm. kaikissa laskua tapahtuu heti sports 1 asennossa ja 5mm lisää sports 2:lla.

täytyykin tarkistaa mikä oli laskun määrä confort ja sports 1 välillä, muistaisin että 5mm siinäkin mutta en sano varmaksi.
Eikä yhdestäkään autosta ole ohjekirjakopiota tai jotain muuta mersun dokkaria joka puhuisi kaksivaiheisesta tason pudotuksesta Sports asennoilla.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja epk »

unohtakaa :D ei ole eikä tule niitä ohjeita, katsoin nykyisestä samat ja meneehän siinä samaiset yksi 10mm asentojen välillä. Voisin vannoa että yhdessä meni 5mm stepeillä mutta milläs siitäkään mitään mittailee eikä oikeestaan väliäkään , tehtaan puolesta homma menee niinkuin mainittu muiden puolesta :clap:
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: w211 airmatic pikainen kysymys

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Kiitos vastauksista tää selvensi asiaa :)
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Vastaa Viestiin