"taas" om606 egr asiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Late97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 26.06.2014 15:23
Paikkakunta: Eura

"taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja Late97 »

Elikkäs tulin tekemään kokonaan uuden topicin w210 300dt -98 egr poistosta koska en löytänyt asiasta yhtä ja selkeää sellaista(ja toivon että tästä tulisi sellainen). Eli miten saan poistetta omasta väykystä egr ventiilin poistettua käytöstä/ohitettua tms ettei se aiheuta mitään vikaa vaan jättäisi kierrättämättä pakokaasuja takaisin koneeseen. Kiitos ja anteeksi jo etukäteen :roll:
S211 E320 Cdi -04
Ex. S124 300TD -90 Man.
W124 200E -92 Man.
Ex. W210 300DT -98 Aut.
Ex. W124 200D -92 Man.
S124 300TDT -88 Aut. 4matic projekti
Ex. W124 250D -90 Man.
Ex. W202 C280 -95 Aut.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Pakosarjan ja imusarjan välinen egr-kanava tukkoon.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

-98 mallissa taisi jo lyödä vikatilaan jos tukkii tuon egr:n
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja Timo N »

arska10 kirjoitti:-98 mallissa taisi jo lyödä vikatilaan jos tukkii tuon egr:n
Oisko sitten eroa 210 ja 140 mallien välillä.
Iteltä tulppasin -98 w140 kopasta ja toimi vallan mainiosti.
Vai onko muutos tullut kesken vuoden?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Timo N kirjoitti:
arska10 kirjoitti:-98 mallissa taisi jo lyödä vikatilaan jos tukkii tuon egr:n
Oisko sitten eroa 210 ja 140 mallien välillä.
Iteltä tulppasin -98 w140 kopasta ja toimi vallan mainiosti.
Vai onko muutos tullut kesken vuoden?
Itte tulppasin tuossa omassa 210 -97 ei mitään ongelmia. Sitten koitin -98 300td tulpata niin heti vikatila. Riippuu varmaan ecun ohjelmasta onnistuuko vai ei.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Late97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 26.06.2014 15:23
Paikkakunta: Eura

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja Late97 »

Eli ei vissiin muutakuin kokeilemaan :think: Mites sitten toimitaan jos tulppaaminen vetää vehkeen vikatilaan? :roll:
S211 E320 Cdi -04
Ex. S124 300TD -90 Man.
W124 200E -92 Man.
Ex. W210 300DT -98 Aut.
Ex. W124 200D -92 Man.
S124 300TDT -88 Aut. 4matic projekti
Ex. W124 250D -90 Man.
Ex. W202 C280 -95 Aut.
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja oho »

Nostetaas tää topicci ylös. Hommasin 98 väykyn kyseisellä jumalmoottorilla ja ensitöikseni aion ottaa EGR pois käytöstä ja niinku late tossa ekassa viestissä sanoo niin netistä ohjeiden lukeminen kyseiseen hommaan saa pään solmuun.
Late97 kirjoitti: Ke 25.01.2017 00:41 Eli ei vissiin muutakuin kokeilemaan :think: Mites sitten toimitaan jos tulppaaminen vetää vehkeen vikatilaan? :roll:
Tähän tarvitsisin vastauksen. Tosiaan moni sitä sanoo että fyysisesti pistää vaan sen pakokaasujen kierron imusarjalle tukkoon mutta ilmeisesti tämä aiheuttaa vikatilan? Jos se vikatilan aiheuttaa ja se pitää ohjelmoida niin mitä se käytännössä tarkoittaa? Tarkoitetaanko sillä että tukkimisen jälkeen läppäri kiinni ja starilla saa EGR pois käytöstä? Tarvitseeko ylipäätään mitään tukkia jos EGR:n saa starilla pois?

Myös löysin juttua EGR poistamisesta käytöstä jollain resistori / diodi juotoksilla, kellään tästä tietoa? Omat sähkömiehen taitoni ovat melko olemattomat mutta kuinkahan yksinkertainen ja toimiva viritys sellainen olisi?

Sitten löysin että ABS pumpun viereisiä letkuja tulppaamalla onnistuu eikä muita muutoksia tarvitse, tähän tyyliin:
https://www.benzworld.org/attachments/e ... pg.300625/ Tämä konstihan on selkeästi aivan ylivoimaisen yksinkertainen, mutta ei kai se näin helppoa voi olla vai onko, mielipiteitä tästä?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Autosi ikä on siinä rajoilla onnistuuko vain tukkimalla vai ei. Kokeile, helppohan tuo on testata. Ei sitä taida kukaan tietää.

Jos se tekee vikatilan, EGR pitää poistaa ECU:n softasta ja se vaatii omat työkalunsa ja osaamisensa. Ei onnistu starilla.
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja oho »

Nyt tehty se mistä aita on matalin ja toteutettu tämä nimimerkillä Hario olevan kaverin ohjeistama toimenpide:
http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... 5#pid66535

Eli siis tulppasin kaikki EGR liittyvät alipaineletkut. Vikatila ei tullut päälle enkä huomannut mitään eroa mihinkään.
Onko EGR nyt siis kiinni pysyvästi? Onko jotain helppoa niksiä millä pystyn sen varmistamaan?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No periaatteessa on, kun sen ohjaus auki on estetty, mutta eihän se tarkoita että EGR-venttiili olisi oikeasti kiinni. Se voi olla jumittunut osittain auki tai vuotaa. Ainoa keino varmistaa että kiinni on ja pysyy, on kierrätyslinjan tulppaaminen mekaanisesti. En osaa sanoa miten sen tuossa moottorissa saa tehtyä.
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja oho »

Joo päämääränä onkin ottaa se kierrätyslinja ja ylimääräiseksi jäävät EGR romut pois, heittää niillä vesilintua ja laittaa auki jääneet reiät kiinni.
Olisi hyvä olla vuoren varma ennen siihen ryhtymistä ettei vikatilaa ilmene, kun nyt pientä selvitystyötä tehneenä mitkään perus ohjelmointipajat eivät halua asiaan sotkeutua. Tuolla resistori / diodi virityksellä ilmeisesti saa toimimaan mutta löytänyt muutaman sällin jostain jenkkifoorumeilta kertoen ettei se heillä auttanut.
Nyt kun nuo alipaineletkut ovat tukittu niin eikös myös sen vikatilan olisi pitänyt nyt tulla, jos on tullakseen? Uskaltaa ryhtyä turvallisin mielin yllä mainittuun operaatioon?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

En tiedä mihin siinä diodia tarvitaan, pelkkä vastus riittää kuittaamaan sen ok-tiedon ECU:lle. Mutta se ei muuta asiaa, kyse on venttiilin ohjauksen poistamisesta edelleen. Sama tekeekö sen sähköllä vai alipainelinjalla.

Uskoisin että hälyä ei tule, jos ei tuosta tullut. Jos tulee, se tulee ilmamassasta. ECU huomaa siitä että pakokaasun kierrätys ei toimi, jos puhdasta ilmaa menee liikaa siihen nähden mitä kartat sanoo. Tuon ikäisessä voi hyvin olla softaversiosta riippuen, että ei ole valvottu. Vielä, uudemmissa on kyllä.

Eikä niitä sieltä poistaa tarvitse, laitat vaan tukkoon. Ja jos arveluttaa, tuki siten että on avattavissa tarvittaessa.
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: "taas" om606 egr asiaa

Viesti Kirjoittaja oho »

EGR alipaineletkut tulpattuna ei vikatilaa ilmennyt kylillä ajellessa mutta tovin aikaa kun maantietä rauhaksiin rullasi niin sen jälkeen huomasi että auto on mennyt vikatilaan joten ei minulla toiminut tuo alipaineletkujen tulppaaminen.

Ajattelin että MAFfin poistamalla ongelma olisi ratkaistu kun ei enää menisi epänormaaleista ilmamääristä sekaisin.
Ohjeet hommaan löytyy täältä: http://www.peachparts.com/shopforum/die ... rbo-4.html huomaa että sivulla 5 juttua että 0.25W vastus olisikin liian pieni, itse laitoin 0.6W
Sekä täältä jotain juttua: viewtopic.php?t=174987

Siitä ei ollut aluksi apua sillä se vaati myös ECUn puolelle tehtävän diodi/vastus kolvaamisen EGR - MAF johtojen väliin.
Ohjeet tosiaan täältä: http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... &pid=66535
ECUn luota en löytänyt kuin vain yhden vihreäharmaan piuhan mutta keltavalkoisia löysin kaksi. Oikea keltavalkoinen piuha on se joka menee MAFfille. Raapustin terävällä veittellä toista ECUn keltavalkoisista vähän auki ja selvitin yleismittarin piippaus kontakti tsydeemillä (jatkuvuusmittaus oikea alan termi??) kumpi niistä on oikea.

Nyt ajellut MAF ja EGR pois käytöstä jo jonkin aikaa ja hyvin toiminut.

Tämähän mahdollistaa nyt tuon aivan jäätävän puolet moottorin kokoisen ilmanputsarihässäkän poistamisen ja jonkun aftermarket putsarin käytön.
Mutta alunperinhän tuo koneen huohotinletku on vedetty kiinni tuohon ilmanputsarilta ahtimelle menevän letkun väliin.
Ilmeisesti superturbokoneissahan on putsari ainakin yleensä laitettu suoraan ahtimen päähän kiinni, mutta mihin porukka silloin on huohotinletkun laittaneet?
Vastaa Viestiin