Öljyn kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
antti-54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.09.2016 22:21

Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja antti-54 »

Terve! Mulla on S211 200kompressori.O stin auton syys/lokakuun vaihteessa kilometrejä oli n.149000.Käytin sen öljynvaihtohuollossa merkkiliikkeessä Porissa.Huollon jälkeen ajettuani n.1500km tarkistin öljyn pinnnan,oli pudonnut n. puoliväliin.Selitin tilanteen huoltoliikkeessä,johon sain vastauksen se on normaalia.Olin hämmästynyt saamastani palautteesta.Mersu on mulla ensimmäinen liekö viimeinen?!
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

antti-54 kirjoitti:Terve! Mulla on S211 200kompressori.O stin auton syys/lokakuun vaihteessa kilometrejä oli n.149000.Käytin sen öljynvaihtohuollossa merkkiliikkeessä Porissa.Huollon jälkeen ajettuani n.1500km tarkistin öljyn pinnnan,oli pudonnut n. puoliväliin.Selitin tilanteen huoltoliikkeessä,johon sain vastauksen se on normaalia.Olin hämmästynyt saamastani palautteesta.Mersu on mulla ensimmäinen liekö viimeinen?!
Minulla on vanhempi moottoriversio E200 Kompressor-moottorista (M111) ja 15 000km öljynvaihtovälillä öljyä (Castrol) ole kulunut tikusta havaittavaa määrää vaikka suurin osa ajosta on ollut matka-/moottoritieajoa.

Tuskin tuo sinun M271 -moottori sen enempää kunnossa olevana kuluttaa. Voihan se olla ettei ihan kaikki kilometrit ole mittarissa tai sitten öljynvaihdot ovat jääneet vähemmälle jolloin mäntien öljyrenkaat ovat kuluneet/jumiutuneet.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17208
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mittasit tikulla heti vaihdon jälkeen ja oli ylämerkissä, sitten mittasit samassa lämpötilassa 1500 km jälkeen uudelleen ja oli puolivälissä ? Merkkiliike tai muuten mersut tunteva korjaamo väitti että normaalisti kuluttavat öljyä ?
Ei nuo yleensä kuluta öljyä, vag-vehkeet on erikseen.

(Kannattaa muuten vaihdattaa jakoketju mahdollisimman pian ellei ole varmuutta että olisi jo vaihdettu)
oulaistenliikenne.fi
antti-54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.09.2016 22:21

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja antti-54 »

E200kompressor kirjoitti:
antti-54 kirjoitti:Terve! Mulla on S211 200kompressori.O stin auton syys/lokakuun vaihteessa kilometrejä oli n.149000.Käytin sen öljynvaihtohuollossa merkkiliikkeessä Porissa.Huollon jälkeen ajettuani n.1500km tarkistin öljyn pinnnan,oli pudonnut n. puoliväliin.Selitin tilanteen huoltoliikkeessä,johon sain vastauksen se on normaalia.Olin hämmästynyt saamastani palautteesta.Mersu on mulla ensimmäinen liekö viimeinen?!
Minulla on vanhempi moottoriversio E200 Kompressor-moottorista (M111) ja 15 000km öljynvaihtovälillä öljyä (Castrol) ole kulunut tikusta havaittavaa määrää vaikka suurin osa ajosta on ollut matka-/moottoritieajoa.

Tuskin tuo sinun M271 -moottori sen enempää kunnossa olevana kuluttaa. Voihan se olla ettei ihan kaikki kilometrit ole mittarissa tai sitten öljynvaihdot ovat jääneet vähemmälle jolloin mäntien öljyrenkaat ovat kuluneet/jumiutuneet.
Sen verran tuohon öljyn kulutukseen,että tämä huoltoneuvoja sanoi öljyn pinnan laskevan n.puoliväliin ja pysyvän siinä.Kävin äsken katsomassa tikkua,se näytti n.puoliväliä. Olen ajanut nyt noin 3000km!
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Koita täyttää ylämerkkin ja katso mitä tapahtuu.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pitääkö öljynpinnan olla ylämerkissä asti? Jos öljyä on liikaa, niin sitä myös kuluu enemmän eikä kone tykkää siitä. Ainakin M111-koneessa jää öljynpinta noin ylä- ja alamerkin puoliväliin, ehkä hieman sen yläpuolelle, kun täyttää ilmoitetun määrän öljyä. Omaan 200000 km ajettuun M111-koneeseeni ei yleensä tarvitse lisätä öljyä 15000 km vaihtovälillä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja karra »

joonaskoski kirjoitti:Öljyn laadullakin on merkitystä, jos öljylaatua vaihdetaan öljynvaihdon myötä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017042 ... 9_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo uutinen kertoo siis sitä että vaikka ois pitänyt öljynlaadun samana niin jos tavara on väärennettyä niin sillä on merkitystä.

Toki öljynlaadulla on merkitystä jos se vaihtuu samalla kun öljyt vaihtuu.

Kannattaa seurata sitä kulutusta ja pitää se pinta mittatikun asteikon puolessa välissä. Miksi täyttää ihan täyteen, seuraa nyt ensialkuun.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaveri kertoi että jos 300d pistää ylärajaaan öljyn niin heti syö sen ja pysähtyy siihen senttiä vaille ylä.
Toinen juttu jota olen huomannut niin kun puhdas mittatikku työnnetään reikäänsä niin samantien tulee kiskotaan takaisin ...pitäisi odottaa vähän että tulee varmaa tulosta kun on se tikku siellä putkessa kokomatkalla ja lopussa tikun kahvaosassa on se o-rengas osa joka tavallaan työntää öljy pintaa edessään nopealla työnnöllä ja pinta ei ehdi reagoida..siksi pitää odottaa.
Tämäkin tullut opeteltua ...todettu oikeaksi väitteeksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
antti-54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.09.2016 22:21

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja antti-54 »

Kiitos vastauksista! Kuulin tänään tutulta autokorjaajalta,että tätä on muissakin merkeissä havaittu.Kaveri sanoi ettei kannata huolestua niin kauan kun öljy pysyy rajojen noin puolivälissä. On sitä tikkua nosteltu jonkun kerran autoilun 45-vuodessa.
saintiel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 23.01.2015 16:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja saintiel »

Mun mielestä parempi kysymys on että miksi sulla on tikku? Mun W203 180 kompurassa ikinä tikkua nähnytkään? Vai Onko sinne vaan sitten ostettu tikku jälkeenpäin?
antti-54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.09.2016 22:21

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja antti-54 »

Moro! En osaa vastata tikku-asiaan,kokeilin tietokoneen kautta öljyn mittausta ei toiminut.Auto on -08malli S211 200 kompressori tuotu maahan
syyskuussa2016.
Adenauer52
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.11.2006 11:51

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Adenauer52 »

Olet varmaankin ostanut tuota surullisen kuuluisaa väärennettyä Mobilin öljyä, jota jotkut liikkeet ovat myyneet "halvalla". Laita Shellin 5-W40 Ultra niin ei tarvitse lisätä.
antti-54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.09.2016 22:21

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja antti-54 »

Autoon laitettiin Mobil1ESP FORMULA5w30,seuraillaan tilannetta!!!
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja shade_z »

antti-54 kirjoitti:Autoon laitettiin Mobil1ESP FORMULA5w30,seuraillaan tilannetta!!!
Mobil1ESP FORMULA5w30 229.51 ei ole tarkoitettu tähäm moottoriin eikä täytä MB bensakoneen luokitusta 229.5
Vastaa Viestiin