S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Nyt kun ilmat lämpenivät vähäsen, niin mersusta ilmeni ominaisuus, jonka itse asiassa muistan jo viime kesältä.
Ongelma on se, että kun pysäyttää auton vaikkapa valoihin D:lle jarrua varten, kierrokset tekevät hetken päästä määräajoin kunnon "nykäisyn/heijauksen" n. 600->900 kiekalla. Samalla tuntuu, että auto yrittäisi liikahtaa eteenpäin jarrua varten.
Otin tuosta pienen videonpätkän ja se löytyy täältä:
https://1drv.ms/v/s!Aj7rFe8Glx1Kh-VcVPvxoP9M14_GDQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Ensiksi luulin, että tuo liittyisi jotenkin pelkästään automaattilaatikkoon, mutta eipäs taidakaan, kun jostain syystä hokasin laittaa ilmastoinnin nollille.
Kuten videoltakin osittain ilmenee, syyt ja seuraamukset ovat seuraavat:
- vaihde D:llä jarrua vasten, ilmastointi päällä -> nykäisee/heijaa määräajoin
- vaihde D:llä jarrua vasten, ilmastointi ei päällä (tai siis puhallin nollalla) -> ei nykäise/heijaa merkittävästi
- vaihde P:llä, ilmastointi päällä -> ei nykäise/heijaa merkittävästi
- vaihde P:llä, ilmastointi ei päällä (tai siis puhallin nollalla) -> ei nykäise/heijaa merkittävästi
Eli D:llä ollessa jarrua vasten ja ilmastointi päällä ollessa, tuo nykäisy/heijaus tulee esille. Ilmastointi toimii muuten normaalisti ja kylmää tulee niin kuin pitääkiin.
Ainiin, joskus esiin tuleva piirre tuon nykäisyn/heijauksen yhteydessä on, että pakoputkesta tuprahtaa pakokaasupilvi .
Sanokaapas viisaammat, että mikä tuossa ilmastoinnin toiminnassa on sellaista, joka voisi saada aikaa tuollaisen efektin?
Ongelma on se, että kun pysäyttää auton vaikkapa valoihin D:lle jarrua varten, kierrokset tekevät hetken päästä määräajoin kunnon "nykäisyn/heijauksen" n. 600->900 kiekalla. Samalla tuntuu, että auto yrittäisi liikahtaa eteenpäin jarrua varten.
Otin tuosta pienen videonpätkän ja se löytyy täältä:
https://1drv.ms/v/s!Aj7rFe8Glx1Kh-VcVPvxoP9M14_GDQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Ensiksi luulin, että tuo liittyisi jotenkin pelkästään automaattilaatikkoon, mutta eipäs taidakaan, kun jostain syystä hokasin laittaa ilmastoinnin nollille.
Kuten videoltakin osittain ilmenee, syyt ja seuraamukset ovat seuraavat:
- vaihde D:llä jarrua vasten, ilmastointi päällä -> nykäisee/heijaa määräajoin
- vaihde D:llä jarrua vasten, ilmastointi ei päällä (tai siis puhallin nollalla) -> ei nykäise/heijaa merkittävästi
- vaihde P:llä, ilmastointi päällä -> ei nykäise/heijaa merkittävästi
- vaihde P:llä, ilmastointi ei päällä (tai siis puhallin nollalla) -> ei nykäise/heijaa merkittävästi
Eli D:llä ollessa jarrua vasten ja ilmastointi päällä ollessa, tuo nykäisy/heijaus tulee esille. Ilmastointi toimii muuten normaalisti ja kylmää tulee niin kuin pitääkiin.
Ainiin, joskus esiin tuleva piirre tuon nykäisyn/heijauksen yhteydessä on, että pakoputkesta tuprahtaa pakokaasupilvi .
Sanokaapas viisaammat, että mikä tuossa ilmastoinnin toiminnassa on sellaista, joka voisi saada aikaa tuollaisen efektin?
Viimeksi muokannut Andy, Ti 06.06.2017 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
ilmastoinnin pumpun magneettikytkin laittaa pumpun pyörimään ja sammuttaa sitä sen mukaan miten kylmää tarvitaan
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Mistään tietämättömänä voisin kuvitella, että tuon pumpun operaation ei pitäisi "normalisti" saada aikaa tuollaista nykäystä. Onkohan tuossa pumpussa jotain pielessä?moska kirjoitti:ilmastoinnin pumpun magneettikytkin laittaa pumpun pyörimään ja sammuttaa sitä sen mukaan miten kylmää tarvitaan
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Mulla teki vähän samalleen, että kun ajo tosi hitaasti esim. parkkiin, saatto kone yhtäkkiä antaa ihan liikaa kierroksia. Muistaakseni oli alipainevuoto, jotain letkuja kiristämällä korjautu
98 Ford Puma -> 06 Civic -> 04 CLK 200 -> 07 CLK 500
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Omassa vastaavassa autossa "hyökkäily" liikennevaloissa loppui ilmamassamittarin vaihdolla.
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Tässä tapauksessa ilmamassamittari jo vaihdettu viime syksynä muusta syystä, joten se ei liene olevan syynä nykytilaan.jpkn kirjoitti:Omassa vastaavassa autossa "hyökkäily" liikennevaloissa loppui ilmamassamittarin vaihdolla.
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Täällä kohtalotoveri. '02 W210 farkku 220cdi tekee aivan samaa.
Tähän mennessä vaihdettu kolme suutinta, railin takapään paineventtiili, ilmamassa, imuilman lämpö, pa-putkien imupuolen tiivisteitä. EGR putsattu ja imusrj läpät poistettu. Yhä hyökkäilee satunnaisesti D:llä valoissa ja mustaa työtää putkesta tuolloin -- etenkin A/C päällä. A/C pois, saattaa käynti satunnaisesti D:llä hetkellisesti sekunnin ontua ja tasaantuu samantien. Kulutus on normaalin pieni ja ajossa voimaa on se mitä pitääkin.
Kerro, jos löydät juurisyyn -- tai jos joku on saanut saman vian kesytettyä.
Tähän mennessä vaihdettu kolme suutinta, railin takapään paineventtiili, ilmamassa, imuilman lämpö, pa-putkien imupuolen tiivisteitä. EGR putsattu ja imusrj läpät poistettu. Yhä hyökkäilee satunnaisesti D:llä valoissa ja mustaa työtää putkesta tuolloin -- etenkin A/C päällä. A/C pois, saattaa käynti satunnaisesti D:llä hetkellisesti sekunnin ontua ja tasaantuu samantien. Kulutus on normaalin pieni ja ajossa voimaa on se mitä pitääkin.
Kerro, jos löydät juurisyyn -- tai jos joku on saanut saman vian kesytettyä.
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Lankku tekee maantie nopeudessa kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy ihan selvän pehmeän akillisen kierroksen laskun...kyllä toi mielestäni on aivan normaalia koska kierrokset tulee hieman niiamaan kun se kytkeytyy...ja pumppu tai ecu korjaa tilanteen heti perästä.
Tai nyt mietin niin nykäisy pitäis olla ihan pieni ja kierrosten muuttuminen mutta tässähän se käy aika ylhäällä.
Onko huomiota onko näissä autoissa ohjelmointi jossa ei välttämättä ole tälläisia otettu huomioon ...vaikka ei kai siihen karttaan kosketa tyhjäkäynti alueella.
Tai nyt mietin niin nykäisy pitäis olla ihan pieni ja kierrosten muuttuminen mutta tässähän se käy aika ylhäällä.
Onko huomiota onko näissä autoissa ohjelmointi jossa ei välttämättä ole tälläisia otettu huomioon ...vaikka ei kai siihen karttaan kosketa tyhjäkäynti alueella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Vika ei varmastikaan suoranaisesti johdu ilmastoinnista, mutta se pahentaa oiretta.
Omassa puolilämpimällä koneella D:llä hyökkäilee vaikkei AC ole päällä. Ja, kuten sanottua
hyökkäilemään innostuessaan työntää mustaa putkesta. Shifteri P/N-asennossa käy täysin tasaisesti.
Jos jollain on samaa ollut ja saanut korjattua, olisin kiitollinen juurisyyn vinkistä (kuten yllä kirjoitin Railin Pressure Regu venttiili on jo vaihdettu).
Omassa puolilämpimällä koneella D:llä hyökkäilee vaikkei AC ole päällä. Ja, kuten sanottua
hyökkäilemään innostuessaan työntää mustaa putkesta. Shifteri P/N-asennossa käy täysin tasaisesti.
Jos jollain on samaa ollut ja saanut korjattua, olisin kiitollinen juurisyyn vinkistä (kuten yllä kirjoitin Railin Pressure Regu venttiili on jo vaihdettu).
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Ido59:n kanssa tämän aiheen ympäriltä ollaan oltu yhteydessä ja nyt näyttää, että juurisyy on löytynyt.
Tuossa yllä jo taidettiinkin jonkun toimesta todeta, että ilmamäärämittarin vaihto auttoi/poisti oireet. Ennen oman ilmamäärämittarin vaihtoi lähinnä mietitytti se, että itsekin olin sen vaihdattanut vajaa vuosi sitten ja sen siten "pitäisi" olla kunnossa. Ido59 sitten löysi jostain netin syövereistä ulkolaisen kohtalontoverin. Siellä viesti oli se, että vaihda tilalle Pierburgin (ja nimenomaan Pierburgin) tavara eikä mitään tarvikeosaa.
Netistä löysin Pierren osan jostain Irlannista reiluun 60 euroon. Äsken sitten kokeilin vaihtaa sen ja kone kuumaksi lenkillä heti sen jälkeen. Autossa kiinni ollut osa oli joku tarvikeosa. Oireet (ainakin tuolla lenkillä) katosivat kuin se kuuluisa ***ru Saharaan, ja toivottavasti pysyvätkin poissa. Sen lisäksi auto vastaa paremmin kaasuun lähtiessä paikalta ja mateluvauhdissa.
Tuossa yllä jo taidettiinkin jonkun toimesta todeta, että ilmamäärämittarin vaihto auttoi/poisti oireet. Ennen oman ilmamäärämittarin vaihtoi lähinnä mietitytti se, että itsekin olin sen vaihdattanut vajaa vuosi sitten ja sen siten "pitäisi" olla kunnossa. Ido59 sitten löysi jostain netin syövereistä ulkolaisen kohtalontoverin. Siellä viesti oli se, että vaihda tilalle Pierburgin (ja nimenomaan Pierburgin) tavara eikä mitään tarvikeosaa.
Netistä löysin Pierren osan jostain Irlannista reiluun 60 euroon. Äsken sitten kokeilin vaihtaa sen ja kone kuumaksi lenkillä heti sen jälkeen. Autossa kiinni ollut osa oli joku tarvikeosa. Oireet (ainakin tuolla lenkillä) katosivat kuin se kuuluisa ***ru Saharaan, ja toivottavasti pysyvätkin poissa. Sen lisäksi auto vastaa paremmin kaasuun lähtiessä paikalta ja mateluvauhdissa.
Re: S210 "nykäisee" kierroksia D:llä jarrua vasten
Tiukattu kaasuvaijeri aiheuttaa vähän samanlaisia oireita, siis kaasupolkimelta anturille, kun jarrua koskee kierrokset on tyhjäkäynnillä eli 680-700rpm. tyhjäkäynti kun jarrua ei koske niin esim 900rpm
2011 S212 350 CDI 4matic