ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Tuli vaihdettua C270 tuollaseen MarjaLiisaan ja het alkuun ois jotain laitettavaakin. Jurisee ajoittain vedättäessä, ja vaikkuttaisi että koneen jat/tai lootan kannatinkumit vois olla syyllisiä. Lootan hännästä kun työntää, ni aika helposti tuntuisi heiluvan. Ei liene paha homma noiden vaihto?
Toinen, huolestuttavampi ominaisuus on laatikon toiminnassa; vaikuttais, ettei turbiinilukko kytkeydy oikein ollenkaan. Ei tunnu ajaessa samanlaista kierrosten laskua, kuten tuossa entisessä C:ssä. Öljyt on kyllä jo värinsäkin puolesta vaidon viossa, ja ajatten huuhteloida sen. KÜB venttiili, pitäiskö vaan samalla sekin vaihtaa?
Mitäs öljyä tuonne jakolaatikkoon tulis laittaa, jos nekin vaihdan?
E250 CDI ['14 S212]
350 SLC [’76 C107]
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Re: ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Ja sitten vielä vaihteiston ohjausyksikön sijainti, ei taida olla siellä vänkärin jaloissa?
E250 CDI ['14 S212]
350 SLC [’76 C107]
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Re: ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Jatketaan nyt sitten yksinpuhelua... TCU löytyi kaasupolkimen yläpuolelta ja vaikuttaisi, että ainakin johdot ovat kuivat ja tulee sellaisessa asennossa boksille, että jos öljy nousisi sinne asti, sen pitäisi näkyä alaspäin olevissa mutkissa ennen boksia.
E250 CDI ['14 S212]
350 SLC [’76 C107]
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja repal »

Ilmeisesti moottorin ohjelma on sulla vakio, kuten mullakin? Turbiinin lukko ei tosiaan kytkeydy kovin helpolla. Tämä on käsittääkseni amerikkalainen ominaisuus ei vika. Parhaiten sen huomaa noin 90 kilometrin tasanopeudessa. Väittävät, että käytös muuttuu kun optimoi moottorin ohjelmaa, ehkä vaihteistoonkin samalla kosketaan; ei ole tarkkaa tietoa näistä. Ajatuksissa tämä optimointi on itsellä ollut, mutta ei ole vielä tullut tehtyä. Lue Tuikun optimointikeskustelua muutama sivu, niin tuosta asiasta pääsee vähän kartalle. Vaihda nyt ensin kuitenkin ainakin vaihteistoöljyt ja suodatin, jos edellisestä vaihdosta ei oikein ole tietoa.

Jakovaihteistoon myivät KL-varaosista 236.10 luokiteltua öljyä. Automaattiin menevä 236.14 ei kuulemma käynyt heidän tietokoneensa mukaan. En sitten tiedä olisiko noissa käytännössä eroa jakovaihteistossa. Jotkut on laittanut käsittääkseni tuonne vähän paksumpaakin tavaraa, eikä murheita ole ilmeisesti ollut. Jakovaihteiston öljynvaihto on helppo tehdä, kun vaan auton alle pääset. Periin kannattaa vaihtaa myös öljyt.

Jurinoita ei mulla ole. Voisko olla joku pyöränlaakerikin?

Mielestäni W163 270 CDI koneella on ihan mukava ja huoleton peli, vaikka toiset sitä parjaavatkin täydeksi sudeksi. Itse asun maalla ja talvisin aurat kulkee muulloin kun mun pitää mennä töihin, joten ML:n kanssa ei ole kyllä ollut mitään ongelmia etenemisen kanssa. Kulutuskin on mielestäni kohtuullinen tällaiseksi autoksi. Ruosteet kun sais pysymään kurissa, niin olisi tietysti vielä parempi.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Avatar
mlowner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä

Re: ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja mlowner »

Juu, jakolaatikossa ja perissä on kaikissa erilaista öljyä kuin vaihteistossa. (oliskin aika notkeaa tavaraa ATF jakoaskiin)

Jos turbiinilukon toiminnan huomaa Mersun automaatissa yleensäkin, on silloin KYBissä yleensä vikaa muutenkin. Olen ehkä tyhmä, koska en ole meidän autoista lukon toimintaa koskaan huomannut. ML:n automaatti on todella löysä kytkijä, ihan amerikkalaisuuden ja periaatteessa varmaan myös maastoajon kannalta (vaikka ML ei ihan maastoauto olekkaan) Jurina saattaa lähteä ihan kumeista, niitä tuossa laatikkohässäkän tuissa riittää. Meillä pärisi joskus ihan pakoputki runkoon kun kumi oli menehtyny...
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------

Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi

Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Re: ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Ok, kiitokset kommenteista. Jurinat on kyllä koneen ja lootan tukien ansiota, kävin vielä alla heiluttelemassa, ni löysältä tuntui. Eikös tuo 236.10 ole tuohon 722.6 sopiva liemi, että samaa sit jakotoosaanki? Mulla on toisessa autossa BW jakoloota, johon suositeltiin jotain synteettistä ATF:ää ja laitoin siihen ihan helvetin pahanhajuista Mobilin tuotetta. :cry: Tuon turbiinilukon huomaamiseen voi myös vaikuttaa se, että iso 270 pienessä C klassessa, ni siinä tuntui kyllä kaikki ja itellä kait joku yliherkkyys kuulemaan ja tuntemaan näitä... :shifty:
E250 CDI ['14 S212]
350 SLC [’76 C107]
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Juu. Pehmeät on vaihdot ML korisissa.

Samanlaiset kuin amerikkalaisissa, että eipä syytä huoleen. Kummatkin löytyy pihalta, helppo verrata
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2465
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja noroljan »

mlowner kirjoitti:Juu, jakolaatikossa ja perissä on kaikissa erilaista öljyä kuin vaihteistossa. (oliskin aika notkeaa tavaraa ATF jakoaskiin)
jusssi kirjoitti:Eikös tuo 236.10 ole tuohon 722.6 sopiva liemi, että samaa sit jakotoosaanki?
Kyllä. Tosin uusimmanohjeen mukaan laatikkoon pelkästään 236.14, mutta aikoinaan siellä on ollut 236.10, joten jos sitä löydät niin käy molempiin.

Sama juttu oli itsellä kun w164:Sen öljyjä tutkin, siinä jakolaatikkoon 236.12 ja laatikkoon 236.14. Luultavasti toimisi molempien jakolaatikoissa myös 236.14, mutta kun ei sitä ole "hyväksytty" mihinkään jakolaatikkoon, niin en ole itse ainakaan uskaltanut laittaa.

Öljyistä täällä:
http://bevo.mercedes-benz.com/d/d/en/Spec_231_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Re: ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Lootaliemet tuli vaihdettua ja jakoaskiin kans. Oli kyl jo aika tervan väristä. Nyt alkais olla jo tavoilleen tuon käytös. Melkoinen muutos auton toimintaan tuli myös ilmansuodattimen vaihdolla; en ole eläissäni nähnyt noin tukkoon ajettua... tekis oikein mieli vetää turpaan entisiä omistajia perushuoltojen laiminlyönnistä... :x Moottorin ja lootan kannatinkumit menio tilaukseen KL:stä, erikoista oli se, että kun hain pistokkeen käyttöautolta ja kyselin laatikon tukikumia, ni ei löytyny koneelta edes kuvaa... :eh:
E250 CDI ['14 S212]
350 SLC [’76 C107]
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Re: ML 270 CDI '02 jurinoita ja muita ihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Oikeanpuoleinen moottorin tuki oli ainakin 2 senttiä lytyssä ja sen vaihtamalla enimmät jurinat loppui. Täytyy vielä vaihtaa tuo toinenkin, kun kerkiää.
E250 CDI ['14 S212]
350 SLC [’76 C107]
Vastaa Viestiin