W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
barking
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 11.05.2014 10:14

W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja barking »

Hyvät toverit, hihnapyörän laakeri sirkuttaa siihen malliin että haluaa vaihtoon.

Hoppa on 2003, mahtuuko irroittamaan paikallaan ja miten se yleensä lähtee auki?

Muuten kompura pelaa niin kuin pitää.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Sirisee laakeri täälläkin OM642 kompressorissa, että jonain päivänä laakeri leviää lopullisesti. Onko tietoa pitääkö koko kompura irrottaa hihnapyörä laakerin vaihtoa varten?
W211 320 cdi OM642
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 984
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ootte varmaan googlannu minkälainen kokoonpano se on? Tilan kannalta varmaan pyörän ulosveto paikaltaan on ahtain homma. Auttaa toki jos askartelee tarkoitukseen soveltuvan matalan ulosvetimen. Oli tän vaihto mielessä myös tuohon GL:ään kun vaihtelin vesipumpun ja muut rojut, mutta ei ollu laakeria siihenhätään. Pitäis varmistella laakerin mitat ja hommata valmiiksi...

https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ement.html
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Taitaa olla yksinkertaisinta, kun vaihtaa koko kompuran kerralla.
W211 320 cdi OM642
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 984
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Behemoth kirjoitti: Ti 12.01.2021 15:45 Taitaa olla yksinkertaisinta, kun vaihtaa koko kompuran kerralla.
Toisaalta jos vanha kompura on muuten ehjä ja saa paikalleen tuon laakerin vaihdettua niin ei tarvii tyhjätä ilmastointia ja muutenkin pääsee muutamalla kympillä... ja sinänsä työnähän tuo on helppo.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja Forestman »

Maastis kirjoitti: Ma 11.01.2021 22:31 Ootte varmaan googlannu minkälainen kokoonpano se on? Tilan kannalta varmaan pyörän ulosveto paikaltaan on ahtain homma. Auttaa toki jos askartelee tarkoitukseen soveltuvan matalan ulosvetimen. Oli tän vaihto mielessä myös tuohon GL:ään kun vaihtelin vesipumpun ja muut rojut, mutta ei ollu laakeria siihenhätään. Pitäis varmistella laakerin mitat ja hommata valmiiksi...

https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ement.html
Tein ulosvetäjän pyöreästä pellisitä, poraamalla keskelle reiän ja hitsaamalla mutterin. Ulosvetäjä käy ulomman lukkorenkaan alle. Kytkin irtoaa pitämällä 7 mm. avaimella kiinni ja kääntämällä nasta-avaimella kytkimestä.
Laakeri on pieni hengetön yksirivinen ja löytyy laakeri.net .stä.
Hinta parikymppiä.
Hihnapyörä ei ole tiukassa, kun muistaa irrottaa sisemmän lukkorenkaan, joka onnistuu peiliä näköapuna käyttäen.
Laakerin irrotus hirvittää, kun hihnapyörä on keraamista ainetta ja laakeri tiukassa. Minulla oli uusi varalla, vaan ei tarvinnut ja on kirjahyllyssä odottamassa tarvitsijaa.
Laakerin mitta 52x35x12mm, suojattu laakeri.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 927
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mikähän sielä sirkuttaa? Eikö 211:ssä ole jo muuttuvatilavuuksinen kompressori?
Nykyiset...
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6

Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja Forestman »

MouTine kirjoitti: Ke 13.01.2021 20:13 Mikähän sielä sirkuttaa? Eikö 211:ssä ole jo muuttuvatilavuuksinen kompressori?
Hihnapyörä on laakeroitu kompressorin runkoon,voima menee kumikytkimen kautta akselille. Eli magneettikytkintä ei ole, vaan kompura pyörii jatkuvasti.
Laakeri heppoinen pienikuulainen, eikä kestä enää kauan jos vikinä alkanut.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 984
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Forestman kirjoitti: Ke 13.01.2021 21:46
MouTine kirjoitti: Ke 13.01.2021 20:13 Mikähän sielä sirkuttaa? Eikö 211:ssä ole jo muuttuvatilavuuksinen kompressori?
Hihnapyörä on laakeroitu kompressorin runkoon,voima menee kumikytkimen kautta akselille. Eli magneettikytkintä ei ole, vaan kompura pyörii jatkuvasti.
Laakeri heppoinen pienikuulainen, eikä kestä enää kauan jos vikinä alkanut.
Joo, se itse kompuran akselihan on aika hengetön ja tuon laakerin avulla hihnapyörä tukeutuu kompuran runkoon, että kestää hihnan ja voiman rasitukset.

Tuo ulosvetoidea oli hyvä ja simppeli!

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Ylläettäen youtubessa löytyy ihan kunnon pätkä jossa tämä hihnapyörä laakereineen vaihdetaan kompuran ollessa paikallaan autossa. Tarvii vähän erikoistyökaluja irrotukseen, mutta muuten ei kovin kauhea työ näytä olevan. Pitääpä kysellä MB osasta että onko tuttua puuhaa siellä. Käytin remmin irti ja kompuran hihnapyörän laakeri on ääntäjä. Aiemmin kesällä vaihdoin kiristäjän arvauksella, koska yleensä ääni tulee sieltä. OM648 oli joku sopiva remmi olemassa joka sopii, kun kompura ohitettu.
W211 320 cdi OM642
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 927
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius

Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Forestman kirjoitti: Ke 13.01.2021 21:46
MouTine kirjoitti: Ke 13.01.2021 20:13 Mikähän sielä sirkuttaa? Eikö 211:ssä ole jo muuttuvatilavuuksinen kompressori?
Hihnapyörä on laakeroitu kompressorin runkoon,voima menee kumikytkimen kautta akselille. Eli magneettikytkintä ei ole, vaan kompura pyörii jatkuvasti.
Laakeri heppoinen pienikuulainen, eikä kestä enää kauan jos vikinä alkanut.
Bingo. Just tätä hain. Sielähän on hihnapyörässä toinenkin laakeri, jonka tehtävänä on alkaa pyöriä jos hihnapyörän tarkoituksella hentoinen laippa murtuu esim. kompuran jumittaessa.
Nykyiset...
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6

Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin