W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Hyvät toverit, hihnapyörän laakeri sirkuttaa siihen malliin että haluaa vaihtoon.
Hoppa on 2003, mahtuuko irroittamaan paikallaan ja miten se yleensä lähtee auki?
Muuten kompura pelaa niin kuin pitää.
Hoppa on 2003, mahtuuko irroittamaan paikallaan ja miten se yleensä lähtee auki?
Muuten kompura pelaa niin kuin pitää.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Sirisee laakeri täälläkin OM642 kompressorissa, että jonain päivänä laakeri leviää lopullisesti. Onko tietoa pitääkö koko kompura irrottaa hihnapyörä laakerin vaihtoa varten?
W211 320 cdi OM642
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Ootte varmaan googlannu minkälainen kokoonpano se on? Tilan kannalta varmaan pyörän ulosveto paikaltaan on ahtain homma. Auttaa toki jos askartelee tarkoitukseen soveltuvan matalan ulosvetimen. Oli tän vaihto mielessä myös tuohon GL:ään kun vaihtelin vesipumpun ja muut rojut, mutta ei ollu laakeria siihenhätään. Pitäis varmistella laakerin mitat ja hommata valmiiksi...
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ement.html
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ement.html
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Toisaalta jos vanha kompura on muuten ehjä ja saa paikalleen tuon laakerin vaihdettua niin ei tarvii tyhjätä ilmastointia ja muutenkin pääsee muutamalla kympillä... ja sinänsä työnähän tuo on helppo.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Viesti Kirjoittaja Forestman »
Tein ulosvetäjän pyöreästä pellisitä, poraamalla keskelle reiän ja hitsaamalla mutterin. Ulosvetäjä käy ulomman lukkorenkaan alle. Kytkin irtoaa pitämällä 7 mm. avaimella kiinni ja kääntämällä nasta-avaimella kytkimestä.Maastis kirjoitti: ↑Ma 11.01.2021 22:31 Ootte varmaan googlannu minkälainen kokoonpano se on? Tilan kannalta varmaan pyörän ulosveto paikaltaan on ahtain homma. Auttaa toki jos askartelee tarkoitukseen soveltuvan matalan ulosvetimen. Oli tän vaihto mielessä myös tuohon GL:ään kun vaihtelin vesipumpun ja muut rojut, mutta ei ollu laakeria siihenhätään. Pitäis varmistella laakerin mitat ja hommata valmiiksi...
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ement.html
Laakeri on pieni hengetön yksirivinen ja löytyy laakeri.net .stä.
Hinta parikymppiä.
Hihnapyörä ei ole tiukassa, kun muistaa irrottaa sisemmän lukkorenkaan, joka onnistuu peiliä näköapuna käyttäen.
Laakerin irrotus hirvittää, kun hihnapyörä on keraamista ainetta ja laakeri tiukassa. Minulla oli uusi varalla, vaan ei tarvinnut ja on kirjahyllyssä odottamassa tarvitsijaa.
Laakerin mitta 52x35x12mm, suojattu laakeri.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Mikähän sielä sirkuttaa? Eikö 211:ssä ole jo muuttuvatilavuuksinen kompressori?
Nykyiset...
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Viesti Kirjoittaja Forestman »
Hihnapyörä on laakeroitu kompressorin runkoon,voima menee kumikytkimen kautta akselille. Eli magneettikytkintä ei ole, vaan kompura pyörii jatkuvasti.
Laakeri heppoinen pienikuulainen, eikä kestä enää kauan jos vikinä alkanut.
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Joo, se itse kompuran akselihan on aika hengetön ja tuon laakerin avulla hihnapyörä tukeutuu kompuran runkoon, että kestää hihnan ja voiman rasitukset.
Tuo ulosvetoidea oli hyvä ja simppeli!
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Ylläettäen youtubessa löytyy ihan kunnon pätkä jossa tämä hihnapyörä laakereineen vaihdetaan kompuran ollessa paikallaan autossa. Tarvii vähän erikoistyökaluja irrotukseen, mutta muuten ei kovin kauhea työ näytä olevan. Pitääpä kysellä MB osasta että onko tuttua puuhaa siellä. Käytin remmin irti ja kompuran hihnapyörän laakeri on ääntäjä. Aiemmin kesällä vaihdoin kiristäjän arvauksella, koska yleensä ääni tulee sieltä. OM648 oli joku sopiva remmi olemassa joka sopii, kun kompura ohitettu.
W211 320 cdi OM642
Re: W211 AC kompuran hihnapyörän irroitus
Bingo. Just tätä hain. Sielähän on hihnapyörässä toinenkin laakeri, jonka tehtävänä on alkaa pyöriä jos hihnapyörän tarkoituksella hentoinen laippa murtuu esim. kompuran jumittaessa.
Nykyiset...
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin
11 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Mersuforum.net
- ↳ Yhteistyökumppanit
- ↳ Kirjoittajien ohjeet
- ↳ Mersuforumin ylläpito tiedottaa
- MB-Keskustelut
- ↳ Suomen Mercedes-Benz -Klubi
- ↳ Tekniikka
- ↳ Muuta Mersuasiaa
- ↳ Tuning
- ↳ Turbot
- ↳ Projektit
- ↳ Äänentoisto
- ↳ Oldtimers
- ↳ MB-linkit
- ↳ Hyvät huollot
- ↳ Koeajot
- ↳ Raskas kalusto
- ↳ Shoppailu
- Kauppatori
- ↳ Yhteistyökumppaneiden ilmoitukset
- ↳ Myydään Mersuja
- ↳ Myydään osia
- ↳ Ostetaan Mersuja
- ↳ Ostetaan osia
- ↳ Renkaat ja Vanteet
- ↳ Race- ja viritysosat
- ↳ Oldtimers-kauppatori
- ↳ Lahjoitetaan
- Muut forumit
- ↳ English forum