722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

A.Asiamies kirjoitti:
SilverS212 kirjoitti:Kun lukko on päällä ei ehjässä turbiinilukossa kierroslukueroa ole yli 10 rpm, eli vaikka se lukko on kiinni se luistaa.


Mistä tämä tieto on peräisin? Tarkoitatko siis että Stari antaa tuon 10 rpm tiedon ja kertoo kitkapintojen olevan liian kuluneita? Jos niin missä yhteydessä tuo tieto tulee/mistä se löytyy?
Ei stari kerro että kitkapinnat ovat kuluneet. Mutta jos se kyb-solenoidikin vaihdettu ja vikakoodeja ei ole sekä kierroslukueroa laatikon ja koneen välillä on liikaa, niin näinhän sitä voisi päätellä että turbiini luistaa.

Voihan siellä olla jotain muutakin, mutta tämä oli tämmönen päättely...

Stari kiinni autoon ja katsomaan niitä mittausarvoja laatikosta ajossa. Mittausarvojen kohdalla on sellaset info-täpät joissa selitetty niitä.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

SilverS212 kirjoitti:Kun lukko on päällä ei ehjässä turbiinilukossa kierroslukueroa ole yli 10 rpm, eli vaikka se lukko on kiinni se luistaa.

Ei stari kerro että kitkapinnat ovat kuluneet. Mutta jos se kyb-solenoidikin vaihdettu ja vikakoodeja ei ole sekä kierroslukueroa laatikon ja koneen välillä on liikaa, niin näinhän sitä voisi päätellä että turbiini luistaa.

Stari kiinni autoon ja katsomaan niitä mittausarvoja laatikosta ajossa. Mittausarvojen kohdalla on sellaset info-täpät joissa selitetty niitä.
Perusteltua päättelyä, tällaista lisää. Tyrmätään niitä sitten porukalla täällä alas. :thumbup: Haastetta tähänkin pohdintaan tuo se, että kuinka saada selville, johtuuko kierrosnopeuseron suuruus (jos se siis on liian iso):

1. käskysignaalin vihreestä (sähköinen virhe johtuen KYB-kelasta tai ECU:n EGS:n kautta KYB:lle tuottama virheellinen kuormitustietoon perustuva pulssileveys)
2. käskysignaalin toteutuksen virheestä (esiohjaus- ja pääohjauskara ja/tai pääohjauskaran liikkeeseen vaikuttavien ohjauspainekarojen toiminta eli niiden vuodot tai takertelu)
3. käskysignaalin vastaanottavan toimilaitteen virheestä (kitkapakka mekaanisesti, pakan mäntävuoto)

Sitähän minä tässä tarkoitin, että mistä tuo 10 rpm raja tulee? Kertooko sen Star, löytyykö se WIS:stä vai kuinka?
SilverS212 kirjoitti:Turbiinilukon kiinniohjaus on päällä kun "luistaa"...
Katsastin Staria simulaattorin kautta. Infotäppiä tuli bongailtua. Sieltä löytyi EGS:n alta momentinmuuntimen kiinteäksilukituskytkimen tilan infotietojen takaa alla oleva kuva. Se kertoisi omaa sanomaansa siitä, että tiloja olisi aiemmin mainitsemieni tilojen lisäksi vielä tosiaan se "KIINNI". Onko joku todennut testiajossa, että Stari näyttäisi lukitustilaksi tosiaan tuon "LUISTAA"?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Sitten aiheeseen mahdollisesti liittyvää lisädataa.

Alla oleva kuva antaa viitteitä siitä, että jotain orastavaa on ilmoilla. Moottorin käynti on korvakuulolta normaalia eikä esimerkiksi sammumisia, mitkä ovat määränsäädön venttiilin vioittumiselle tyypillisiä, tapahdu lainkaan. Koodeja ei ECU:n puolella ole.

Millaista päättelyä polttoainepuolen orastavasti viasta voitaisiinkaan tehdä? Kuinkas säätörutiini meneekään, kumpi vaikuttaa ensin kummankin toimintaan? Näillähän on tekoa ns. kuormitustiedon kanssa, jota EGS syö. Voisikos näin pieni ylitys viitearvoissa selittää topicin käsittelemiä asioita millä tavoin? :eh: Kuva otettu noin 45 min matka-ajon jälkeen tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

A.Asiamies kirjoitti:Sitten aiheeseen mahdollisesti liittyvää lisädataa.

Alla oleva kuva antaa viitteitä siitä, että jotain orastavaa on ilmoilla. Moottorin käynti on korvakuulolta normaalia eikä esimerkiksi sammumisia, mitkä ovat määränsäädön venttiilin vioittumiselle tyypillisiä, tapahdu lainkaan. Koodeja ei ECU:n puolella ole.

Millaista päättelyä polttoainepuolen orastavasti viasta voitaisiinkaan tehdä? Kuinkas säätörutiini meneekään, kumpi vaikuttaa ensin kummankin toimintaan? Näillähän on tekoa ns. kuormitustiedon kanssa, jota EGS syö. Voisikos näin pieni ylitys viitearvoissa selittää topicin käsittelemiä asioita millä tavoin? :eh: Kuva otettu noin 45 min matka-ajon jälkeen tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista.
Arvoissa on poikemaa koska lämpötila on väärä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

CDI203 kirjoitti:Arvoissa on poikemaa koska lämpötila on väärä
Jahas, että vaikuttais kuitenkin sen verran viskositeettiin. Okay.

Tulisko moottoriohjaimen puolelta mieleen jotain tarkistuspaikkoja, joita kannattais vilkuilla kuomitustiedon oikeellisuutta silmällä pitäen?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Koski tuota lisä dataa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

CDI203 kirjoitti:Koski tuota lisä dataa
Jep. Polttoaineen viskositeetin muutosta tarkoitin minä.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Nova
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 15.11.2017 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Nova »

Päivitystä tuohon oman yksilön tilanteeseen. Laatikkoon tehty perushuolto, kyb, suodatin ja Fuchs öljyt huuhtelemalla. En ruvennut mitenkään erityisesti putsaamaan paikkoja, kun oli niin puhtaan näköistä. Ekalenkki oli melko erikoisen tuntuinen, kun en ollut tehnyt KYB säädön nollausta. Sen jälkeen laatikkotoimi kuten ennenkin, 1-2 vaihto erityisesti kylmänä kuvatun kaltainen. Ehkä hiukan verran paremmin. Opetuksen uusille tavoille tein ajamalla reilu 3000 km.

Jotenkin tuntuu että jos vetää peräkärryä niin oireet (1-2) lähes häviää rasituksen takia. Sama vaikutus kuin kesärenkailla tulee kiihdyteltyä reippaammin.

Semmoinen tuli mieleen että autoon vaihdettiin joulukuussa 2017 määränsäädinventtiili (QCV). En muista oliko laatikon toiminta kuvatun kaltainen myös ennen sen vaihtoa kun olin omistanut auton vajaan kuukauden sitä ennen. Rupesin miettimään onkohan vaihdon jälkeinen nollaus/kalibrointi jäänyt tekemättä? Onko semmoista edes olemassa? Voisiko jonku muun anturin kalibrointi (kaasupoljin esim) olla pielessä aiheuttaen laatikon 1-2 vaihdolle kuvattua ominaisuutta?
-08 S204 220 CDI
Nova
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 15.11.2017 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Nova »

Toinen juttu että voiko vaihteiston ohjelmaa päivittää erikseen? Eikö sille erillinen ohjainlaite ollut.
-08 S204 220 CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Nova kirjoitti:Toinen juttu että voiko vaihteiston ohjelmaa päivittää erikseen? Eikö sille erillinen ohjainlaite ollut.
On erilinen voi (jos sille on uudempi versio)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Nova
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 15.11.2017 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Nova »

Nyt kun kelit lämmenneet ja webastonkäyttö vähentynyt niin on tullut selkoa lisää ongelmaan. Ei liity softaan omassa yksilössä vaan liittyy mielestäni HY lämpölaajentumiseen ja takerteluun. Lämpimällä askilla 1-2 vaihto toimii kuin ajatus. Kylmänä satunnaisesti ja pääsääntöisesti nykäisee 1-2 vaihdossa. Tuolta toisesta ketjusta bongasin tutut oireet ja mielestäni vaikuttaa myös sopivan omaan oireiluun.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=110875" onclick="window.open(this.href);return false;

Kysymyksenä onkin sitten mitä pitäs seuraavaksi tehdä. Hydeyksikkö pöydälle ja kaikki karat auki puhdistettavaksi vaiko pitääkö kairata jotain samalla? Toinen vaihtoehto olisi heittää toinen hydraulipaketti paikoilleen.
-08 S204 220 CDI
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

A.Asiamies: onko mitään uutta selvinnyt. Mieleen on tullut ohjelmoidut autot joissa on laatikolle menevää vääntötietoa huijattu ja siitä johtuu esim. Turbiinilukon huono toiminta. Kaksi samanlaista autoa toinen yli 300 tkm menty vakio ja toine alle 300tkm menty,tähän tehty 3-levy turbiini,laatikko kokonaisuudessaan myös HY tehdaskorjattu ,tuikutettu ja laatikko ei tunnu ottavan wetoja napakasti vaan kuin luistaisi koko wedon matkan. Perusasiat öljyt jne. Kunnossa. Ei vikatiloja. Toinen vastaava vakioauto wetää taas napakasti ja weto tuntuu oikein siirtyvän kunnolla ,penkissä tuntuu. Ainoaksi jää enää että tuo tehty auto muutetaan vakioksi ohjelmaltaan tai saadaan joku tekemään uusi ohjelma. Tuikku ei ole suostunut ohjelmoimaan uudelleen siis esim . Vain laatikon ohjausta.
Star
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Bomber4 kirjoitti:A.Asiamies: onko mitään uutta selvinnyt. Mieleen on tullut ohjelmoidut autot joissa on laatikolle menevää vääntötietoa huijattu ja siitä johtuu esim. Turbiinilukon huono toiminta. Kaksi samanlaista autoa toinen yli 300 tkm menty vakio ja toine alle 300tkm menty,tähän tehty 3-levy turbiini,laatikko kokonaisuudessaan myös HY tehdaskorjattu ,tuikutettu ja laatikko ei tunnu ottavan wetoja napakasti vaan kuin luistaisi koko wedon matkan. Perusasiat öljyt jne. Kunnossa. Ei vikatiloja. Toinen vastaava vakioauto wetää taas napakasti ja weto tuntuu oikein siirtyvän kunnolla ,penkissä tuntuu. Ainoaksi jää enää että tuo tehty auto muutetaan vakioksi ohjelmaltaan tai saadaan joku tekemään uusi ohjelma. Tuikku ei ole suostunut ohjelmoimaan uudelleen siis esim . Vain laatikon ohjausta.
Onko mikä auto, onko millän noist tehdystä remonteista turbin ym ollut mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen?
Mökkillä
'
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Asia on kunnossa,tuikku naplas ohjelmaa uusiks ja nyt on kyllä huippuhyvä. Napakka ja pitää hulluna. Lukkoperä tässä taitaa tulla ostoslistalle. Auto on todella lipakka jo pintakaasulla,sutasee tosi herkästi. Wetoo tuli aivan hulluna koko kierros alueelle. Ite en tiedä mitä kaikkee on muutettu,paitsi et mekaanisia muutoksia ei tehty yhtään mitään ,pelkkä ohjelma muutettiin. Niin ja tämäkin oli jo tuikutettu ennestään. Vakio turbiini loppui n.800Nm kohdilla,meni lukko kappaleiksi,ennen tätä tämäkin oli kunnostettu jn tradingilla kaks levyseks vakioksi,nykyään siis kolmilevynen . Eli laatikon/turbiinin vahvistus on ollut paikallaan. Suuri kiitos Tuikulle :thumbup: niin joo E400cdi
Star
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Bomber4 kirjoitti:Asia on kunnossa,tuikku naplas ohjelmaa uusiks ja nyt on kyllä huippuhyvä. Napakka ja pitää hulluna. Lukkoperä tässä taitaa tulla ostoslistalle. Auto on todella lipakka jo pintakaasulla,sutasee tosi herkästi. Wetoo tuli aivan hulluna koko kierros alueelle. Ite en tiedä mitä kaikkee on muutettu,paitsi et mekaanisia muutoksia ei tehty yhtään mitään ,pelkkä ohjelma muutettiin. Niin ja tämäkin oli jo tuikutettu ennestään. Vakio turbiini loppui n.800Nm kohdilla,meni lukko kappaleiksi,ennen tätä tämäkin oli kunnostettu jn tradingilla kaks levyseks vakioksi,nykyään siis kolmilevynen . Eli laatikon/turbiinin vahvistus on ollut paikallaan. Suuri kiitos Tuikulle :thumbup: niin joo E400cdi
Hyvä että on kunnossa, mikäs sen ohjelman uusiksi muutos tarpeen aiheutti
oliko jotkut mekaniset osat erilaisia siihnen nähden mihin oli tarkoitettu vai ohjelmassa jotain häikkää?
Mökkillä
'
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Minun mielestä turbiini lukon ohjausta ei ollu alkuun laitettu riittävän väkeväksi tähän yksilöön,autoa on muutenkin muutettu paljon tekniikaltaan. Tämä on täysin oma käsitys ja se ei todellakaan tarkoita että olis oikein. Mutta siis luistoa on rajusti vähennetty ja lukon toiminta rajua ja nopeaa jo lähes tyhjäkäynniltä lähtien. Tuikku tietää varmasti kaikki parametri muutokset,mutta se taitaa olla ammattisalaisuus. Tykkään ite nyt tuosta laatikosta. Mulla mm. Amg vaihdeventtiilit jne. Joten on todella nopee ja napakka loota nykyään. Melkein väittäisin että vakio kuntoinen käytetty loota ei enää sietäisi tälläistä selkäsaunaa. Mullakin porsi ens alkuun loota melki heti.
Star
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jatketaanpas tätä aihetta omalla tapauksella.

W211 E200D 2007 faceliftin 5-vaihteinen laatikko on parin viime viikon aika hieman oikeillut. Välillä käy niin, että vaihto 2->1 joskus nykäisee aika topakasti. Tätä harvemmin joskus tekee vielä sitä, että 2->3 nykäisee myös, etenkin jos vaihto tapahtuu loivassa alamäessä pienellä kaasulla ja hitaalla nopeudenmuutoksella. Nykäisyä ei näytä tulevan 2->3, jos kiihdyttelee normaalisti.

Missään piuhan päässä en ole vielä käynyt. Se on vuorossa seuraavana, mutta olisko tässä vaiheessa tällä kuvauksella mitään selkeää syypääehdokasta?
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

W211 OM648 nykäisee kun pintakaasulla lähtee. Ei tunnu vaihtavan edes vaihdetta. Jos lähtee reippaammin niin ei nykäise tai sitä ei huomaa. Nykäistessä pintakaasulla samalla kierrokset tippuu jopa alle 1000 rpm ja pakoputki jyrisee perässä. Lueskellut, että samanlaista vaivaa jollain muullakin ollut. Lootaan on vaihdeltu öljyjä vuosien saatossa, mutta johdinlevyyn ei koskettu. Vasta vaihdoin pistokkeen ja EGS-poksissa ei ole öljyä. Vaihteistoöljyn jäähdytys irrotettu erilliseksi varmaan 10 vuotta sitten, imusarjan läppiä ei näy koko autossa ja DPF:ää ei taida olla myöskään eli niitä viimeisiä pomminvarmoja laitoksia.

Mittarissa vasta 312 tkm. Onko tietoa pitäisikö tuon nopeusanturin Y3/6n2 näyttää samoja lukemia mitä engine speed ja turbine speed?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Ei se samaa näytä ,mut jollain pienellä erotuksella. Tuo viittaa sähkölevyvikaan
Star
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Bomber4 kirjoitti:Ei se samaa näytä ,mut jollain pienellä erotuksella. Tuo viittaa sähkölevyvikaan
Onko käsitystä pitäisikö kummankin johdinlevyn nopeusanturin antaa lukemia? 6n3 näyttää nollaa jatkuvasti, 6n2 seuraa moottorin ja turbiinin kierrosluvun tahtiin, mutta noin 300 rpm pienempää lukemaa näyttää. Niin ja tiedetään, että ei ole Stari jne ja voi näyttää mitä haluaa. Vikakoodeja ei vaihteistosta tämän mukaan..yleensä kyllä löytää koodit niin hyvin kuin tämmönen 200€ kampe voi löytää. Mitäpä tässä ihmettelemään, laitetaan johdinlevy ja kyb uusiksi ja Fuchsin 4134 sisään.
Viimeksi muokannut Behemoth, La 25.07.2020 19:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Kyllä nopeusantureista koodia pitäs tulla.
Star
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Uusittu orggis johdinlevy + KYB ja filtteri sekä Fuchsin 4134 sisässä. Heti homman jälkeen ei muutosta, mutta tänään lähtiessä nykyminen poissa ja 1-2 vaihto ihan erilainen. Tein myös köyhänmiehen TCU-resetoinnin "poljin pohjassa 30 sek jne".
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja jusahh »

A.Asiamies kirjoitti:Mors,

Vaihteiston toiminnasta olen ajan kanssa tehnyt havaintoja. Vaikuttaa, että oireet ovat pikku hiljaa voimistuneet ja tällä hetkellä ovat sen verran selvät, että niitä voisi koittaa jotenkin kuvailla.

Vaihtamisissa on hämminkiä. Venytystä ja etenkin 1->2 vaihdossa "tuplavaihtamista". Tällä tarkoitan sitä, että liikkeellelähdön jälkeen maltillisella kuormituksella vaihtohetken lähestyessä vedossa tapahtuu nykäisy joka näkyy myös moottorin kierroksissa. Ikään kuin vaihteisto koittaisi vaihtaa, mutta "ei vaineskaan", vaihde ei kytkeytyisi. Rajasin asiaa hieman, tästä alla olevat videopätkät. "Valevaihto", jonka voisi ajatella muotoiltavan luonteeltaan myös äkilliseksi turbiiniluiston muutokseksi (kiristymiseksi ja jälleen aukeamiseksi) tai kitkapakkojen kytkeytymiseksi tapahtuu myös pakkoykkösellä ajettaessa. Eikös tämän pitäisi tarkoitaa sitä, että laatikon softa ei edes anna mahdollisuutta yrittää vaihtoa kakkoselle (koska kierrokset eivät mene rajoittimen läheisyyteen), eli vaihtotapahtuman aloittavan 1->2 solenoidin ei pitäisi edes sähköistyä. Vaihdossa 2->3 vaikuttaisi myös ehken olevan kuminauhamaisuutta.

Toinen havainto liittyy moottorijarrutukseen. Noin fillarivauhtia esimerkiksi liikenneympyrää lähestyttäessä kaasupoljin ylhäällä kierrosten lähestyessä tuhatta kuului ja tuntui selkeää jyrinää, joka poistui äkillisesti kierrosten pudotessa inan alle tuhannen. Vaikutti, että auton hidastuvuudessakin (jarrupoljinta ei missään vaiheessa painettu) tapahtui muutos sillä hetkellä kuin jurina lakkasi. Mitenkäs se turbiinilukko ilmoittautuu sairastuvalle? :think:
Täällä oli presis samat oireet, jotka ilmenivät vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen. Tämän jälkeen vaihdettiin vielä KYB, mutta ei vaikutusta. Syyksi tämän auton kohdalla osoittautui Comma MVATF+, joka aiheutti P->D / P->R nykäykset kylmänä, 1. vaihteen liu'utuksen kovan lopetuksen, kovat vaihdot alaspäin ja ylöspäin. Nyt FUCHS 4134AT MB236.14 OEM-laatuinen öljy ja oireet hävisivät.
palontie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 12.02.2014 08:11

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja palontie »

Ostin Jeep Grand Cherokeen ja tässä tuo 5g tronic ja nyt lakkas vaihtamasta vaihteita manuaalisesti kepistä?Onko kellään ollut samanlaista oireilua,ja mikä vois olla vikana?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja zukka »

palontie kirjoitti: Su 19.09.2021 18:16 Ostin Jeep Grand Cherokeen ja tässä tuo 5g tronic ja nyt lakkas vaihtamasta vaihteita manuaalisesti kepistä?Onko kellään ollut samanlaista oireilua,ja mikä vois olla vikana?
Olisi varmaan hyvä seurata testerillä että lähteekö kepiltä edes käskyä vaihtaa vaihdetta.
Sille manuaalin sivuttaisliikkeelle on keppiyksikössä oma boksi. Jos se on saanut vaikka limsaa päällensä joskus?
palontie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 12.02.2014 08:11

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja palontie »

Oletetaan että vika olis keppiyksikössä,saako sitä tarvikkeena,jos ei,niin purkuosana vois hankkia,minkä vuotisissa on sama yksikkö ja missä lootamalleissa?
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

palontie kirjoitti: To 23.09.2021 04:55 Oletetaan että vika olis keppiyksikössä,saako sitä tarvikkeena,jos ei,niin purkuosana vois hankkia,minkä vuotisissa on sama yksikkö ja missä lootamalleissa?
Vaikee on tietää merkin ja mallin perusteella. Marmorilta tai purkamalla saat tiedon millä osanumerolla varustettu ja sitä kautta hakemaan varaosaa.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

En tiedä mikä laatikon tyyppi Ärrässä, 7 Pykäläinen kuitenkin. Viime talvena laatikko tiputti pari kertaa kylä vauhdissa vapaalle. Kaveri tiputti laatikosta kaikki öljyt turbiinia myöten. Laatikko toimi normaalisti joitakin kovissa kiihdytyksissä alaspäin tiputtaessa nykäisi aika tuntuvasti.

Pari viikkoo sitten 100 vauhdissa huomasin että kiekkamittari humppasi parin sadan kierroksen väliä. Vaimokin vieressä huomasi nykimisen. Ajattelin että kaasupoljin on taas menossa.

Seuraavana aamuna Vaimo lähti autolla liikkeelle kunnes kiihdyttäessä kierrokset oli viskannut tappiin ja taas taarrannut kiinni. Iltapäivällä kun oltiin töistä kotiin lähdössä niin eipä kottero enää liikkunut mihinkään. Klonksahtava ääni kuului aina kun vaihtoi R N D välillä.

Loppujen lopuksi pajalta laatikko lähti Maaningalle Sinkkosen korjattavaksi. Pelko perheessä kuinka paljon kustantaa.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Kait yleisin aiheuttaja on huonot juotokset johdinlevyllä ja KYB-anturi. Tuossa on venttiilikansi on yhteen rakennettu, tarkoittaa about 2000€ osaa, kun haluavat myydä molemmat.
Mutta johdinlevyn saa irti ja korjattua erikseen. Ei tarvi ohjelmointia. Kustannus jää alle puoleen.

En tiedä miten Sinkkonen korjaa. Kerro, kun saat takaisin.
palontie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 12.02.2014 08:11

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja palontie »

Lootan koodit nollattiin ja herjasi valitsimen yksikköä,nollauksen jälkeen pelannut normaalisti.Voisiko vika olla siinä että ennen kun tämän ostin niin akku oli ollut aivan sökö ja se olisi aiheuttanut vian,ja se vika olis jäänyt sinne akun vaihdon jälkeen?
Vastaa Viestiin