722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Joku näppärä vois siirtää nää oman otsikon alle nämä 7g porinat...
Siperianmarsu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 20.02.2018 07:16

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Siperianmarsu »

Tuliko tähän selvyyttä? Et kertonut moottoria ja paljonko ajettu? Tyypillisesti näissä taitaa olla 200 tai 220 CDI. Noh, joka tapauksessa kannattaa ensitöikseen kokeilla alipaine pumpun vaihtoa. Itsellä pumppu toimi 400tkm ajetussa vielä jotenkuten, mutta joku kestää vähemmän ja toinen kauemmin. Mitään ääntä ei pitänyt ja muitakaan havaittavia oireita ei ollut. Pumpun juuresta ihisti vähän öljyä.

Painin aika pitkään noiden sanojen vaihdon helmien kanssa ja meinasin jo vaihtaa koko rakkineen, mutta tuo alipaine pumpun vaihtaminen korjasi ongelman kuin taikaiskusta. En tiedä miten voisivat vaikuttaa laatikko ja alipaine pumppu toisiinsa, mutta ongelma korjaantui. Lisäksi pääsin eroon öljyvuodosta, moottorin äänet vaimenivat ehkä aavistuksen ja jarrutuntuma jämäköityi havaittavasti. Aiemmin kumminkin jarrutti hyvin. Itse myös vaihdoin vaikka ja mitä osaa, mutta tuo alipaine pumpun vaihto oli selvä käännekohta.

Täytyy muistaa, että aina laatikon käytöksen omituisuudet eivät johdu itse laatikosta. :geek:
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Siperianmarsu kirjoitti:Tuliko tähän selvyyttä? Et kertonut moottoria ja paljonko ajettu? Tyypillisesti näissä taitaa olla 200 tai 220 CDI. Noh, joka tapauksessa kannattaa ensitöikseen kokeilla alipaine pumpun vaihtoa. Itsellä pumppu toimi 400tkm ajetussa vielä jotenkuten, mutta joku kestää vähemmän ja toinen kauemmin. Mitään ääntä ei pitänyt ja muitakaan havaittavia oireita ei ollut. Pumpun juuresta ihisti vähän öljyä.

Painin aika pitkään noiden sanojen vaihdon helmien kanssa ja meinasin jo vaihtaa koko rakkineen, mutta tuo alipaine pumpun vaihtaminen korjasi ongelman kuin taikaiskusta. En tiedä miten voisivat vaikuttaa laatikko ja alipaine pumppu toisiinsa, mutta ongelma korjaantui. Lisäksi pääsin eroon öljyvuodosta, moottorin äänet vaimenivat ehkä aavistuksen ja jarrutuntuma jämäköityi havaittavasti. Aiemmin kumminkin jarrutti hyvin. Itse myös vaihdoin vaikka ja mitä osaa, mutta tuo alipaine pumpun vaihto oli selvä käännekohta.

Täytyy muistaa, että aina laatikon käytöksen omituisuudet eivät johdu itse laatikosta. :geek:
Alipaien ei vaikutta laatiikoon mitenkää muuten kuin juuri mottorin kautta jos moottri temppuilee
jotain alipaine viasta johtuen niin se vikutta laatiikon ja kun kone on sitten kunnossa
laatikokin toimii, sillä edelytyksellä että laatikossa ei ole jokin muu, vika alipaine vikaa siellä ei ole

eli ensin pitäisi aina varmistua onko koneessa jotain vikaa
ja siinä kuten laatikon viossakin pääsee pitkälle kun laitta testerin johdon kiinni
samalla säästyy myös rahaa kun ei tule turhaan vaihdeltua ties mitä osia
Mökkillä
'
Siperianmarsu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 20.02.2018 07:16

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Siperianmarsu »

Ilman muuta kannattaa aina ensin saada *:n päähän ja katsoa löytyykö sillä aiheuttaja. Itsellä ei alipainevikaa sillä löytynyt. Myös määränsäädin ja huonosti toimiva moottorin huohotusventtiili on sellaisia vikoja, mistä ei vikakoodia välttämättä saa, vaikka vika on silti päällä.

Eli * ei ole täydellinen, mutta siitä kannattaa ehdottomasti aina aloittaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Siperianmarsu kirjoitti:Ilman muuta kannattaa aina ensin saada *:n päähän ja katsoa löytyykö sillä aiheuttaja. Itsellä ei alipainevikaa sillä löytynyt. Myös määränsäädin ja huonosti toimiva moottorin huohotusventtiili on sellaisia vikoja, mistä ei vikakoodia välttämättä saa, vaikka vika on silti päällä.

Eli * ei ole täydellinen, mutta siitä kannattaa ehdottomasti aina aloittaa.

Hyvä että tuli kuintoon

Jos alipainees on vika minkä korjaaminen vaikuttaa moottorin niin että se puolestaan vaikuttaa
laatikoon, testerillä kyllä näkyy vika mistä voi sitten tarkistus ohjeita noudatamall löytää sen alipaine vian tai nuo muut
tosin siihen vaadiitaan osaava käyttäjä, muutakin kuin pika testi

testeriilä kannatta tutkia muutakin kuin vikakoodeja
Mökkillä
'
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Joo ei ole 7G tronic tämä 722.6. Eikä ole alipaineongelmaa tässä llaatikossa myöskään.

Päivitetään hieman aihetta kun kyselyitä on tullut ja mielenkiinto asiaa kohtaa on edelleen myös itsellä hyvin vahva.

Oire ei ole poistunut yllätys yllätys itsestään. :lol: Sen sijaan, sen luonne on voimistunut ja ehkä jopa tarkentunut.

Tällä hetkellä päällimmäisenä mieleen tulee voimalinjan käyttäytymisessä seuraavat asiat:

- Vetoyhteydessä kampiakselin ja kardaanin välillä tapahtuu erittäin voimakasta luistoa auton ollessa kylmä. Luistoa olen saanut aikaiseksi aina nelosvaiheelle saakka. Luisto on niin suurta, että koneen kierroksia saa muutettua arviolta helposti toista tuhatta ilman että nopeus muuttuu samassa suhteessa. Tämän olen todennut usein kakkos- ja kolmosvaihteella ajaen eli kyse ei ole siitä, että pienellä vaihteella kierrokset vain nousisivat nopeasti suhteessa nopeuteen. Tämä luisto on lisääntynyt voimakkaasti siitä hetkestä kun tämän ketjun olen aloittanut. Tuolloin luistoa ei ollut nimeksikään näin paljon. Tarkennuksena vielä se, että tässä käyttäytymisessä ei ole kyse 722.6:n softapehmennyksestä kylmän ja lämpimän öljyn välillä. Lämpimänä tämä selkeästi havaittaa luisto poistuu ja vedon tuntee kyllä välittyvän pyörille.

- Moottorijarrutuksessa esiintyy kylmällä järjestelmällä entistä useammin jurinaa kierrosten laskiessa alueelle 1100-1300. Jos tätä jotenkin luonnehtisin, niin aivan kuin veto olisi päällä. Lämpinämä juristusta ei taida tulla lainkaan.

- Vaihtotilanteissa tapahtuu kylmänä havaittavan useasti nykäisy (pesäpallomailalla penkin selustaan) niin, että risteykseen tultaessa vauhti laskee kakkosvaihteen alueelle, kaasun ollessa pintakaasua, kierrosluvun ollessa luokassa 1400-1700. Kun risteyksestä pääsee kääntymään samalla vauhdilla matkaa jatkaen ja lisää hieman kaasua, tapahtuu tämä nykäisy. Kierrokset laskevat äkillisesti ja veto tuntuu olevan tuolloin päällä jämäkästi (lue: kaasipolkimella härnäten, kierroslukuviisaria ei saa hemputettua 200-500 kierrosta). Vedon kytkeytyminen ei kuitenkaan olen pehmeä. Mielestäni risteykseen tultaessa tilanne on se, että jossain tapahtuu luistoa. Eli risteystä lähestyttäessä kaasupolkimella pystyy heiluttamaan kierroslukumittaria pari-kolme-neljä sataa helposti nopeuden samassa suhteessa muuttumatta. Olen tulkinnut tästä niin että luistoa todella tapahtuu.

Olen tullut entistä enemmän siihen johtopäätökseen, että katse kohdistuu momentinmuuntimeen. Mistä päästään siihen, että kukas osaisi kertoa momentinmuuntimen sielunelämää perusteellisesti? Ohjataanko staattorisiipipyörän lukittumista mitenkään? Vai pyöriikös siipipyörä. Perus toimintaperiaatteen mukaanhan momentti alkaa välittymään eteenpäin silloin, kun staattori ohjaa öljyvirtauksen impelleriltä turbiinisiiville. Mikä saa aikaan sen, että tyhjäkäynnillä momentti ei välity ja jossain vaiheessa kierroksia nostettaessa momentti alkaakin välittymään? Jotenkin omassa toimalinjassa katse kohdistuu nyt juuri tuohon tilanteeseen. :think: Miksi momentti ei välity kylmällä järjestelmällä vaan luistoa pääsee tapahtumaan aina isoille vaihteille ja korkeille kierroksille (3000-4000) saakka. :idea: Ja miksi yllä kuvatussa risteystilanteessa, eli kevyen kaasun tilanteessa voimalinja "lukittuu" kuin pesäpallomailalla hutkaisten. Ja kyllä, tiedän kuinka pahaa se teki kokeilla, tapahtuuko luistoa myös tuolla korkealla kierrosalueella koneen ja vaihteiston ollessa vielä kylmät. Anteeksi kaikille niille, joita asia puistattaa jo pelkästä lukemisesta. :cry:

Löytyisikö vinkkiä, pääsisikö asiaan jotenkin käsiksi Starilla online-diagnosoimalla? Millaisella painetasoilla esim Y3/6Y1 ja Y3/6Y2 pitäisi käyttäytyä ajossa? Olisiko muita painetasoja joita voisi tarkastella oirehetkellä, eli kylmänä? Vikakoodeja ei esim vaihteisto-ohjainlaitteelta tule.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Tässä eräs kuvakaappaus tyhjäkäyntitilanteesta, muistaaksen paikallaan ollen.
722.6 magneettiventtiilit.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
viljam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 22.11.2015 11:27

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja viljam »

Ohessa lyhennetty dokumentti jenkkiläisestä julkaisusta koskien 722.6 laatikon momentinmuuntimen sielunelämää. Tuon julkaisun pikaisesti luettuani, oireet viittaavat kuitenkin venttiilipöydän kuluneisuuteen. Jokin korjaussarja lienee olemassa?
722.6 p2426.jpg
722.6 p2728.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

A.Asiamies kirjoitti: Tällä hetkellä päällimmäisenä mieleen tulee voimalinjan käyttäytymisessä seuraavat asiat:

- Vetoyhteydessä kampiakselin ja kardaanin välillä tapahtuu erittäin voimakasta luistoa auton ollessa kylmä. Luistoa olen saanut aikaiseksi aina nelosvaiheelle saakka. Luisto on niin suurta, että koneen kierroksia saa muutettua arviolta helposti toista tuhatta ilman että nopeus muuttuu samassa suhteessa. Tämän olen todennut usein kakkos- ja kolmosvaihteella ajaen eli kyse ei ole siitä, että pienellä vaihteella kierrokset vain nousisivat nopeasti suhteessa nopeuteen. Tämä luisto on lisääntynyt voimakkaasti siitä hetkestä kun tämän ketjun olen aloittanut. Tuolloin luistoa ei ollut nimeksikään näin paljon. Tarkennuksena vielä se, että tässä käyttäytymisessä ei ole kyse 722.6:n softapehmennyksestä kylmän ja lämpimän öljyn välillä. Lämpimänä tämä selkeästi havaittaa luisto poistuu ja vedon tuntee kyllä välittyvän pyörille.

- Moottorijarrutuksessa esiintyy kylmällä järjestelmällä entistä useammin jurinaa kierrosten laskiessa alueelle 1100-1300. Jos tätä jotenkin luonnehtisin, niin aivan kuin veto olisi päällä. Lämpinämä juristusta ei taida tulla lainkaan.

- Vaihtotilanteissa tapahtuu kylmänä havaittavan useasti nykäisy (pesäpallomailalla penkin selustaan) niin, että risteykseen tultaessa vauhti laskee kakkosvaihteen alueelle, kaasun ollessa pintakaasua, kierrosluvun ollessa luokassa 1400-1700. Kun risteyksestä pääsee kääntymään samalla vauhdilla matkaa jatkaen ja lisää hieman kaasua, tapahtuu tämä nykäisy. Kierrokset laskevat äkillisesti ja veto tuntuu olevan tuolloin päällä jämäkästi (lue: kaasipolkimella härnäten, kierroslukuviisaria ei saa hemputettua 200-500 kierrosta). Vedon kytkeytyminen ei kuitenkaan olen pehmeä. Mielestäni risteykseen tultaessa tilanne on se, että jossain tapahtuu luistoa. Eli risteystä lähestyttäessä kaasupolkimella pystyy heiluttamaan kierroslukumittaria pari-kolme-neljä sataa helposti nopeuden samassa suhteessa muuttumatta. Olen tulkinnut tästä niin että luistoa todella tapahtuu.

Olen tullut entistä enemmän siihen johtopäätökseen, että katse kohdistuu momentinmuuntimeen. Mistä päästään siihen, että kukas osaisi kertoa momentinmuuntimen sielunelämää perusteellisesti? Ohjataanko staattorisiipipyörän lukittumista mitenkään? Vai pyöriikös siipipyörä. Perus toimintaperiaatteen mukaanhan momentti alkaa välittymään eteenpäin silloin, kun staattori ohjaa öljyvirtauksen impelleriltä turbiinisiiville. Mikä saa aikaan sen, että tyhjäkäynnillä momentti ei välity ja jossain vaiheessa kierroksia nostettaessa momentti alkaakin välittymään? Jotenkin omassa toimalinjassa katse kohdistuu nyt juuri tuohon tilanteeseen. :think: Miksi momentti ei välity kylmällä järjestelmällä vaan luistoa pääsee tapahtumaan aina isoille vaihteille ja korkeille kierroksille (3000-4000) saakka. :idea: Ja miksi yllä kuvatussa risteystilanteessa, eli kevyen kaasun tilanteessa voimalinja "lukittuu" kuin pesäpallomailalla hutkaisten. Ja kyllä, tiedän kuinka pahaa se teki kokeilla, tapahtuuko luistoa myös tuolla korkealla kierrosalueella koneen ja vaihteiston ollessa vielä kylmät. Anteeksi kaikille niille, joita asia puistattaa jo pelkästä lukemisesta. :cry:

Löytyisikö vinkkiä, pääsisikö asiaan jotenkin käsiksi Starilla online-diagnosoimalla? Millaisella painetasoilla esim Y3/6Y1 ja Y3/6Y2 pitäisi käyttäytyä ajossa? Olisiko muita painetasoja joita voisi tarkastella oirehetkellä, eli kylmänä? Vikakoodeja ei esim vaihteisto-ohjainlaitteelta tule.
Selvää on että
Luisto tulee turbinista jos se tulisi muualta=vikatila

mikä sen tekee on eri juttu ensimäisenän tarkistaa että öljyä on varmasti tarpeeksi
oireen kuvailu sopii suoraan alhaiseen öljyn määrään
lisäksi onhan öljy oikeaa, imuputki siis suodatin kunnolla paikkallan

moottorin/absesp puolella ei mitää poikeavaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
viljam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 22.11.2015 11:27

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja viljam »

A.Asiamiehen laatikon oireilun voisi jakaa kahteen kategoriaan. Toinen on luistaminen ja toinen momentinmuuntimen lukon (TCC) epämääräinen toiminta, jota kuvataan hieman tarkemmin viestiketjun ensimmäisessä postauksessa. Voisiko molemmat ongelmat johtua öljyn vähyydestä :think: Tuon aiemmin jakamani julkaisu voisi selventää lukon ohjauksen toimintaa ja sitä kautta päästä TCC ongelman jäljille. Itse epäilisin TCC oireilun johtuvan venttiilipöydästä ja siellä "pressure regulator valve" tai "TCC lockup valve" kuluneisuudesta. Mutta CDI203 tuntee nämä kuin omat taskunsa, joten siltä taholta mitä luultavimmin saadaan eniten oikeita vastauksia :thumbup:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

viljam kirjoitti:A.Asiamiehen laatikon oireilun voisi jakaa kahteen kategoriaan. Toinen on luistaminen ja toinen momentinmuuntimen lukon (TCC) epämääräinen toiminta, jota kuvataan hieman tarkemmin viestiketjun ensimmäisessä postauksessa. Voisiko molemmat ongelmat johtua öljyn vähyydestä :think: Tuon aiemmin jakamani julkaisu voisi selventää lukon ohjauksen toimintaa ja sitä kautta päästä TCC ongelman jäljille. Itse epäilisin TCC oireilun johtuvan venttiilipöydästä ja siellä "pressure regulator valve" tai "TCC lockup valve" kuluneisuudesta. Mutta CDI203 tuntee nämä kuin omat taskunsa, joten siltä taholta mitä luultavimmin saadaan eniten oikeita vastauksia :thumbup:
Voi toki hyvin johtu myös kulumasta
ainkin osittain sitä tkee vaivan pahenemine hiljalleen
(tosin "opiminen" oppi myös mitä satuu pikkuhiljaa jos öljyä on vähän)

Yleinen vaiva on öljyn vähyys
tai olkeasttan siitä johtuva paine häiriö(luistatta turbinia, vaihtelee miten sattuu)
san tekee myäs kulneet ventiilti paina karkaille miten sattuu

aikoinaan
noita koneistoja korjailessa tuli kokeiltua monelaista
kävi mm niin että jos korjasi vain 1 tai muutaman ventiilin/paine vuodon vaikapa solenoidin juuresta
niin paine alkoi vuotamaan jostain seuraavasta paikasta vaikka se paikka
olisi ollut tarkistus mittailussa ennen remontia vielä hyvinkiin rajoissa

yli kokkon kairaaminen antaa hyvin reserviä myös viritetyn koneen jatkona olevan laatikon vaihtellun
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kalevizer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 06.09.2017 15:00

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Kalevizer »

Omassa w211 on kylmänä tuota nykäisyoiretta, eli nykäisee pakkoykkösellä ja kakkosella jossain 1800-2000rpm kevyellä kaasulla. Ja myös risteyksestä lähtiessä, vaiva häviää heti laatikon lämmettyä ja toiminta täydellistä. Pari kertaa on tasakaasulla rämpyttänyt lukkoa kiinni ja auki kovalla pakkasella n.50kmh vauhdissa, mikä kuulostaa perinteiselle KYB-vaivalle. Tuntuu kuin lukitus toimisi vähän myöhässä, kevyellä kaasulla vaihteen vaihdon jälkeen kierrokset nousee takaisin vähän matkaa kuin turbiini luistaisi ja sitten nappaa lukon kiinni. Öljyt ja suodatin vaihdettu 10tkm sitten, pitää ostaa tikku ja tarkastaa määrä tästä.
S211 320CDI 4matic -08
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

CDI203 kirjoitti: ...ensimäisenän tarkistaa että öljyä on varmasti tarpeeksi
oireen kuvailu sopii suoraan alhaiseen öljyn määrään
lisäksi onhan öljy oikeaa, imuputki siis suodatin kunnolla paikkallan

moottorin/absesp puolella ei mitää poikeavaa
Piru kun ehtii tämän asian pariin niin huonosti. Muu elämä häiritsee Mersun korjamista. :lol:

Öljymäärän olen tarkistanut, tarvikemallisella mittatikulla. Mitta-asteikkoa en ole varmistanut mutta olettaisin sen olevan oikea. Varmistan senkin vielä. Tarkistin nyt vielä uudestaan, että ollaan varmoja. Oli lämpimänä (83C) lämpimän rajan minimissä. Lisäsin öljyä varulta vajaa kolme spraypullon korkillista niin että öllyn pinta on nyt lämpimänä lämpimän rajan maksimissa. Ei vaikutusta, kuten arvelinkin. Huomioitavaa on se, että oireilu oli jo postaukseni aloitushetkillä samaa ennen ja jälkeen öljynvaihdon. Kummassakin tilanteessa öljyä oli mielestäni tarpeeksi.

Imuputkea en ole nyt tarkistanut. Tällä hetkellä ei tule edes mieleen, millaisesta on kyse. Täytyy selvittää mieliin.

Muita tähän liittyviä koodeja ei ole löytynyt muistista kun olen katsellut. Nyt kun kysyit, niin joskus harvoin vakkari putoaa pois ESP/ABS ilmoituksen vuoksi. ESP häiriö on poistunut poikkeuksetta aina uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Juuri tuolloin ei ole ollut Staria mukana jotta olisi voinut katsoa koodia verekseltään. Millä tavoin ABS/ESP voisi liittyä laatikon oireiluun? Sen muistan, että ABS/ESP ilmoitus ei tullut aikoinaan (noin 40 tkm sitten) tauluun vaan se on sanotaan, viimeisen puolen vuoden-vuoden juttu ja ilmennyt sinä aikana noin viisi kertaa yhteensä.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

A.Asiamies kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: ...ensimäisenän tarkistaa että öljyä on varmasti tarpeeksi
oireen kuvailu sopii suoraan alhaiseen öljyn määrään
lisäksi onhan öljy oikeaa, imuputki siis suodatin kunnolla paikkallan

moottorin/absesp puolella ei mitää poikeavaa
Piru kun ehtii tämän asian pariin niin huonosti. Muu elämä häiritsee Mersun korjamista. :lol:

Öljymäärän olen tarkistanut, tarvikemallisella mittatikulla. Mitta-asteikkoa en ole varmistanut mutta olettaisin sen olevan oikea. Varmistan senkin vielä. Tarkistin nyt vielä uudestaan, että ollaan varmoja. Oli lämpimänä (83C) lämpimän rajan minimissä. Lisäsin öljyä varulta vajaa kolme spraypullon korkillista niin että öllyn pinta on nyt lämpimänä lämpimän rajan maksimissa. Ei vaikutusta, kuten arvelinkin. Huomioitavaa on se, että oireilu oli jo postaukseni aloitushetkillä samaa ennen ja jälkeen öljynvaihdon. Kummassakin tilanteessa öljyä oli mielestäni tarpeeksi.

Imuputkea en ole nyt tarkistanut. Tällä hetkellä ei tule edes mieleen, millaisesta on kyse. Täytyy selvittää mieliin.

Muita tähän liittyviä koodeja ei ole löytynyt muistista kun olen katsellut. Nyt kun kysyit, niin joskus harvoin vakkari putoaa pois ESP/ABS ilmoituksen vuoksi. ESP häiriö on poistunut poikkeuksetta aina uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Juuri tuolloin ei ole ollut Staria mukana jotta olisi voinut katsoa koodia verekseltään. Millä tavoin ABS/ESP voisi liittyä laatikon oireiluun? Sen muistan, että ABS/ESP ilmoitus ei tullut aikoinaan (noin 40 tkm sitten) tauluun vaan se on sanotaan, viimeisen puolen vuoden-vuoden juttu ja ilmennyt sinä aikana noin viisi kertaa yhteensä.
ESP/abs littyy sitä kautta että sieltä tulee
nopeus tieto
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

CDI203 kirjoitti: ESP/abs littyy sitä kautta että sieltä tulee
nopeus tieto
No joo toki se. :thumbup: Se ei tässä tapauksessa ole juurisyynä.

Tuleeko CDI203 sinulle mieleen asioita, joita Starilla voisi onlainina seurailla ajossa ja vaihtotilanteissa? Ajan takaa sitä, että voisiko anturidatan analysoinnilla päästä kiinni ongelmakohtaan. Onko development-puolella esimerkiksi laajempi pääsy anturidataan kuin "normipuolella"?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
gubbe89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 17.02.2013 16:01
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja gubbe89 »

Samaa oiretta täälläkin. Omistusaikani alusta asti (+1v/52tkm) minulla tehnyt tuota, että kylmänä nykäisee kakkosella turbiinilukon aika rumasti päälle. Jos auto käy paikallaan kymmenenkin minuuttia, ei tätä tapahdu enää. Omistusaikanani on vaihtunut laatikkoon öljyt suodattimineen ja pistokkeineen, seuraavaksi koko vaihteisto 200tkm vähemmän ajettuun, jälleen öljyineen ja pistokkeineen. Turbiinia tosin en vaihtanut. Lisäksi venttiilipöytä on tässä uudempaa mallia ja siihen laitoin Sonnaxin overlap control valve kitin sekä TransGo:n shift kitin. Vaiva on pysynyt täysin muuttumattomana. Vanhassa laatikossa oli Comman MVATF+, joka toimi vaihtotilanteessa tosi huonosti, nykyisessä Wolfin 236.14(?) -luokan "orkkisöljy", ei vaikutusta siinäkään. Ohjainlaitteessa ei ole öljyä, se on varmaankin öljyn takia joskus tuohon jo vaihdettukin. Ei ainakaan itseäni jaksa enää kiinnostaa tuo nytkyttely, sitä kun pystyy kaasullakin hillitsemään melko paljon. Taitaa olla enemmän ominaisuus, kun auto on vähänkin uudesta kulunut...

EDIT: Vaihdoin luonnollisesti myös uuden KÜB:in laatikkoa vaihtaessani.
Viimeksi muokannut gubbe89, Pe 16.03.2018 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyb venttiili kyllä tekee tuota kylmänä ja kaikissa hävinnyt sen perusteella..sitten adaaptio tai ihan opetus...siitä en tiedä voiko turbiini lukitusta opettaa.
Mutta yleensä aski tehdään kuumana käyttäytyvästi optimaallisesti mutta varmaan se on mietitty niin että kylmänä on erilaiset säätö arvot..tätä tieten ohjaa boxi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

atlas kirjoitti:sitten adaaptio tai ihan opetus...
Miten nuo eroavata toisistaan?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös yksi keino ole pakko opetus ja toinen vaan nollaus/tehdasperus asetuksen asetus?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

atlas kirjoitti:Eikös yksi keino ole pakko opetus ja toinen vaan nollaus/tehdasperus asetuksen asetus?
On, "pakkoopetus" korvauttu sillä pelkällä nollaiuksella
ja vvan ajelemisella tankilinen sekalaista ajoa samaan se "pakkoopetuskin" hakeuttu saman ajelumäärän jälkeen
oli sitten heti "pakkoopetuksen" jälkeen kuinka hyvä tai huono siis 5v laatikon kohdalla

vaan mikäs se oli niiden tuolla aiemmin olleiden menetelmien ero :)

E:ei mikään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Nova
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 15.11.2017 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Nova »

Nyt täytyy liittyä seuraamaan aihetta. Itsellä samanlainen vika 1-2 vaihdossa, että käsky menee askille kaiketi ja ei kuitenkaan kytkeydy kuten pitää. Se on nyt pahentunut 2-3kk aikana jonkun verran. Oire kylmänä ja hävii lämpösenä. Hurjan tuntunen ajossa kun äkisti kierrokset nousee 1000 rpm tuossa vaihdossa. Muuten toimii kohtuu hyvin. Seuraavaksi ajattelin että voisin tehdä kunnon huollon laatikolle, Kyb, pistoke, suodatin ja öljyt huuhtelemalla. On kyllä vaihdeltu öljyjä noin 60tkm välein selviää huoltokirjasta. Autolla ajettu 220tkm vasta. Onko ketjun aloittajalla mitä öljyä ollut? Automaatteja tullut korjailtua historiassa ja lähinnä Jenkkilootia. Katselin ATSG kirjaa ja listasi oheiset paikat 1-2 vaihtoon. Onko jollain tietoa mitä kannattaa putsata öljynvaihto huollossa venttiilikoneistosta? Lähinnä tuohon vaihtoon liittyvää luistia/karaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-08 S204 220 CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Nova kirjoitti:Nyt täytyy liittyä seuraamaan aihetta. Itsellä samanlainen vika 1-2 vaihdossa, että käsky menee askille kaiketi ja ei kuitenkaan kytkeydy kuten pitää. Se on nyt pahentunut 2-3kk aikana jonkun verran. Oire kylmänä ja hävii lämpösenä. Hurjan tuntunen ajossa kun äkisti kierrokset nousee 1000 rpm tuossa vaihdossa. Muuten toimii kohtuu hyvin. Seuraavaksi ajattelin että voisin tehdä kunnon huollon laatikolle, Kyb, pistoke, suodatin ja öljyt huuhtelemalla. On kyllä vaihdeltu öljyjä noin 60tkm välein selviää huoltokirjasta. Autolla ajettu 220tkm vasta. Onko ketjun aloittajalla mitä öljyä ollut? Automaatteja tullut korjailtua historiassa ja lähinnä Jenkkilootia. Katselin ATSG kirjaa ja listasi oheiset paikat 1-2 vaihtoon. Onko jollain tietoa mitä kannattaa putsata öljynvaihto huollossa venttiilikoneistosta? Lähinnä tuohon vaihtoon liittyvää luistia/karaa?
Ko oireilla
Aluksi kannattaa tarkistaa öljyn määrä yllätävän usein vika on löytynyt siitä vaikk olisi juuri tarkistettu
Öljyksi vain semmoista missä Purkista löytyy merkintä MB236:10 tai MB236:14

jos venttili koneistoa putsaa niin saman tien putsaa koko koneiston kun sen avaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Nova
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 15.11.2017 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja Nova »

Nyt tuli tarkistettua öljyt ihan vaan varmuudeksi edellisten huoltajien/omistajien jäljiltä. Puoli litraa lisäsin kun oli pikkasen vajautta, lämpötilasta ei ollut tietoa. Ajoin sitten reilun lenkin kaupungissa ja maantiellä (50km) jonka jälkeen tarkistus. Näytti olevan lämpösempää kuin aikaisemmin mutta tuskin 80 asteista, 2-3 mm alle ylärajan mutta yli 80 asteisen alarajan. Lenkillä kyllä huomasi että karvan paremmin saattoi pelata alkuun.
-08 S204 220 CDI
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Kalevizer kirjoitti:Omassa w211 on kylmänä tuota nykäisyoiretta, eli nykäisee pakkoykkösellä ja kakkosella jossain...
Tuon pakkoykkösen saman toiminnan olen noteerannut tosiaan myös omassani. "Pakkokakkosen" kanssa asia ei olekaan niin selkeä, koska mitenkään muuten kuin Starilla ei voi olla varma, että kytkettynä on kakkonen.
Kalevizer kirjoitti:...vaiva häviää heti laatikon lämmettyä ja toiminta täydellistä.
Tämän tunteen en antaisi tuudittaa mitenkään. Olen omaa laatikkoani tutkiessa ja toisiin laatikoihin verratessani havainnut sen, että oma fiilis siitä, että "nyt tämä toimii normaalisti" saattaa heittää paljonkin poskelleen. Kontrastin saa nopeasti kun ajaa muutaman toisen auton laatikon eri tilanteissa. Itselleni kävi niin, että oli joskus se fiilis, että "lämpimänähän" tämä toimii normaalisti. Niin vaihtui käsitys kun ajoi paria muuta autoa verrokiksi. :lol: Kuljettajan "persdyno" on sellainen vitsaus, että se pitäisi saada kaikilta ofline tilaan. Pelkkä mitta-anturin näyttämä olisi se johon nojattaisiin. :thumbup:
Kalevizer kirjoitti:Pari kertaa on tasakaasulla rämpyttänyt lukkoa kiinni ja auki kovalla pakkasella n.50kmh vauhdissa, mikä kuulostaa perinteiselle KYB-vaivalle.
gubbe89 kirjoitti:Samaa oiretta täälläkin. Omistusaikani alusta asti (+1v/52tkm) minulla tehnyt tuota, että kylmänä nykäisee kakkosella turbiinilukon aika rumasti päälle.
Kalevizer kirjoitti:Tuntuu kuin lukitus toimisi vähän myöhässä, kevyellä kaasulla vaihteen vaihdon jälkeen kierrokset nousee takaisin vähän matkaa kuin turbiini luistaisi ja sitten nappaa lukon kiinni. Öljyt ja suodatin vaihdettu 10tkm sitten, pitää ostaa tikku ja tarkastaa määrä tästä.
Nämä osuu silmääni usein. Mitä lukkoa tässä tarkoitetaan. Minulle voimalinjassa on vain yksi lukko ja se on kybin ohjaama lukko. Momentinmuuntimessa ei minulle ole muita lukkoja. Mielestäni myöskään vaihteistomanuaalit tai Mercedeksen ohjeistus ei tunne sieltä muita lukkoja (avatkaa asiaa, jos tulkintani on virheellinen). Yhteen kysymykseen kun vastaa tyhjentävästi niin varmaan minäkin olen jälleen mukana. Mistä tietää varsinkaan ilman diagnoosilaitetta (kun sekään ei sitä kerro varmaksi) että nykäisyn aiheuttaja on (turbiini)lukon kytkeytyminen, eikä momentinmuuntimen paineistuksen muuttuminen?

Tilannehan on käsittääkseni niin, että momentin läpimeno vauhtipyörältä kardaaniin siten, että vauhtipyörän rpm ei luista kardaanin rpm:ään verrattuna vaatii seuraavien asioiden toteutumista yhtäaikaa: momentinmuuntimessa olevan turbiinilukon kytkentäpakka on kytkeytyneenä luistamatta sekä vaihteiston kytkentäpakat ovat kytkeytyneenä luistamatta. Toinen tilanne momentin läpimenoon kuitenkin siten, että vauhtipyörän ja kardaanin välillä on pieni luisto on seuraavanlainen tilanne: momentinmuuntimen impelleri-staattori-turbiini -paketti "on paineistettuna" (sisältää luistoa) sekä vaihteiston kytkentäpakat ovat kytkeytyneenä luistamatta.

Jos tilanne on vaikka risteysajotilanne, ajetaan voimalinjasta läpi maltillinen teho. Tällöin kummatkin edellä mainituista tavoista kykenee suoriutumaan momentinvälittämisestä eteenpäin paikkoja rikkomatta. Kysymys kuuluu, mistä sen erottaa, kummalla tavalla momentti välittyy kun nykäyksen saa aikaiseksi sekä momentinmuuntimen virheellinen paineistaminen sekä turbiinilukon virheellinen kytkeytyminen? Tämän vuoksi kyseenalaistan sen, kun väki käyttää nykäystilanteessa kybin lukittumista lähes poikkeuksetta.

Perustan tämän siihen, että omassa tilanteessani nykäyksen johtuminen turbiinilukon huonosta toiminnasta ei vaikuta löytävän perusteltua tukea. Tietääkö joku varmaksi, osallistuuko kyb liikkeellelähdön jälkeen ykkös ja kakkosvaihteilla momentinvälitykseen oikeasti mitenkään (esim pehmentämällä kytkentää nousevalla pulssirampilla tms). Minun käsitykseni mukaan ei silloin kun vaihteisto on 722.6.
Nova kirjoitti:Itsellä samanlainen vika 1-2 vaihdossa, että käsky menee askille kaiketi ja ei kuitenkaan kytkeydy kuten pitää. Se on nyt pahentunut 2-3kk aikana jonkun verran. Oire kylmänä ja hävii lämpösenä.
Tutulta kuulostaa. Joskin sillä erolla, että lämpöisenä vika ei oikeastaan hävinnyt vaan vaimeni vain huomattavasti. Johtuen ihan tuosta yllä kertomastani persdyno-tulkinnasta. :lol:
Nova kirjoitti:Onko ketjun aloittajalla mitä öljyä ollut?
Mobil ATF 134 (MB236.14).
Nova kirjoitti:Katselin ATSG kirjaa ja listasi oheiset paikat 1-2 vaihtoon.
Muunmuassa myös tähän perustan edelleen yllä mainitsemani asian turbiinilukon osallistumisesta vaihtotilanteeseen ykkösen ja kakkosen välillä. Olen lukenut saman. On muuten mukavan pitkä tuo ATSG:n laatikko-opus vaihteistolle 722.6. Joskus alkanut jaloista verenkierto loppumaan kun uppoutunut paskalla istuessa laatikko-opiskeluun. :lol:
Viimeksi muokannut A.Asiamies, Pe 23.03.2018 17:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

atlas kirjoitti:Kyb venttiili kyllä tekee tuota kylmänä ja kaikissa hävinnyt sen perusteella..
Sen verran tätä on tullut pöyhittyä, että kybistä (tai siitä sähköisen PWM-solenoidin sisältämästä turbinilukon pää- ja esiohjauskarojen toiminnasta) tämän vakavuusasteen toimintahäiriö ei tainne johtua.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Jos muistan oikein, niin kaikki alkoi aikanaan siitä, että huomasin kierroslukuviisarissa pientä vapinaa. Sellaista puolen viisarinpaksuuden kokoista. Sitä piti ajossa oikein keskittyä katsomaan, että sen havaitsi. Muun muassa kaverini ei autoa lainatessaan sitä edes huomannut kun siitä sanoin. Joskus sitä tarkkaillessani havaitsin sen katoavan, joskus se taas palasi takaisin. Noiden havaintojen ero oli selkeä kun viisaria katsoi tarkasti. Väpättämätön viisari seisoi auton ollessa tyhjäkäynnillä jykevästi paikoillaan kuin kaksikymppisen heijari sotavoimissa viikonloppuaamuna. Väpättämättömiä rpm viisareita olen havainnut myös muissa vastaavan tekniikan autoissa.
viljam kirjoitti:A.Asiamiehen laatikon oireilun voisi jakaa kahteen kategoriaan. Toinen on luistaminen ja toinen momentinmuuntimen lukon (TCC) epämääräinen toiminta, jota kuvataan hieman tarkemmin viestiketjun ensimmäisessä postauksessa.
Kumpiko edellä mainitun asian saisi aikaan? Muuttujia tuntuu olevan monia. :think:
viljam kirjoitti:Voisiko molemmat ongelmat johtua öljyn vähyydestä :think:
Tämä kortti taidettiin jo poissulkea minun tapauksessani, kuten myös useamman muun tapauksessa, joten sen tutkintalinjan taidan painaa jo taaemmaksi.
viljam kirjoitti:Tuon aiemmin jakamani julkaisu voisi selventää lukon ohjauksen toimintaa ja sitä kautta päästä TCC ongelman jäljille. Itse epäilisin TCC oireilun johtuvan venttiilipöydästä ja siellä "pressure regulator valve" tai "TCC lockup valve" kuluneisuudesta.
Näiden venttiilipöydän karojen äärellä olen myös viettänyt aikaa, kaaviotasolla. Päättelyketju ei ole itselle aivan auennut, koska painetasot venttiilien ohjauspuolella sekä controllerin sekvenssit eivät ole tiedossa. On siis haastavaa päätellä varmaksi, minkä karan pitäisi liikahtaa ja minkäkin verran missäkin ajotilanteessa. Toki ajatusmalleja oin mahdollista rakentaa.

Kaavioiden tuijottelun sijaan huomioni kiinnittyy tähän:
gubbe89 kirjoitti:Samaa oiretta täälläkin. Omistusaikani alusta asti (+1v/52tkm) minulla tehnyt tuota, että kylmänä nykäisee kakkosella turbiinilukon aika rumasti päälle. Jos auto käy paikallaan kymmenenkin minuuttia, ei tätä tapahdu enää. Omistusaikanani on vaihtunut laatikkoon öljyt suodattimineen ja pistokkeineen, seuraavaksi koko vaihteisto 200tkm vähemmän ajettuun, jälleen öljyineen ja pistokkeineen. Turbiinia tosin en vaihtanut. Lisäksi venttiilipöytä on tässä uudempaa mallia ja siihen laitoin Sonnaxin overlap control valve kitin sekä TransGo:n shift kitin. Vaiva on pysynyt täysin muuttumattomana.

EDIT: Vaihdoin luonnollisesti myös uuden KÜB:in laatikkoa vaihtaessani.
Eihän olisi vallan pois suljettua, että vanhan oireilevan venttiilipöydän tilalle olisi vaihtunut (kun vaihteistokin vaihtui) vastaavalla tavalla oireileva venttiilipöytä, vaan tuntuisi se kuitenkin aika epätodennäköiseltä. gubbe89:n kirjoituksesta jää kuitenkin se kuva, että oireet olisivat pysyneet samanlaisina kummankin venttiilipöydän kanssa. Tämä näkemys vahvistaisi tutkintalinjaa siihen suuntaan, että juurisyy ei välttämättä olisikaan viljamin ja myös itseni jollain tavalla puntaroimat ohjauskarat. Mihinkäs tässä sitte katsoisi, momentinmuuntimeen vai vaihteisto-ohjeimelle tulevaan tietoon, eli kuormitustietoon. Väärällä ohjaustiedolla saadaan varmasti vääränlaista ohjaustulosta vaikka kuinka olisi ehjiä osia välissä. Eli. Jotta asia ei olisi niin helppoa, kuinkas me saataisiinkaan edes jonkinlaista varmuutta siitä, että onko moottoriohjaimen tuottaman kuormitus-, ym tieto oikeaa? :lol: Vikakoodeja ei ole.

Muutama sananen vielä testilenkistä.

Momentinmuuntimen lukituskytkimen tila oli jatkuvasti testilenkilläni "luistaa". Testi"lenkki" oli vain pätkä moottoritietä, eli karkeasti tasaista. Ajotilanteesta riippuen mahdolliset tilahan ovat "auki", "auki->luistaa", "luistaa->auki", "luistaa", (ja onkohan sitten vielä se "lukossa" jota minulla ei koskaan ole näkynyt?). Ajotilanteeni oli moottoritietä seuraavin speksein: nopeus 105 km/h (vakkariavusteisesti), vaihteistoöljyn lämpötila 55-60C, moottorin kuormitus noin 50-110 Nm. Testitilanteessa havaitsin, että momentinmuuntimen lukituskytkimen kierroslukuerotus vaihteli "vakionopeustilanteessa" kuormituksesta riippuen välillä 30-40 rpm. Pienellä kuormituksella (50 Nm) oltiin tasolla 30 +-5 rpm ja korkeammalla vaihteluvälin kuormituksella taasen tasolla 40 +-5 rpm. Noin suunnilleen.

Olen tällä hetkellä siinä käsityksessä, että kyb-ohjettu momentinmuuntimen lukituskytkin vaikuttaa juuri yllä mainitsemaani kierroslukuerotukseen. Siihen ei tuon kokoisella rpm erotuksella vaikuteta enää momentinmuuntimen "paineistuksella". Korjatkaa jos olen väärässä! Tämä tarkoittaa minulle sitä, että nyt tämä puhuttu turbiinilukko ei lukitu. Tämän pystymme toteamaan kierroslukuerotuksen olemassaolosta, eikö totta?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Osaisiko muuten joku selostaa momentinmuuntimen tarkan toiminnan juuri öljyvirtauksien ja paineistuksen osalta? Tai löytyisikö jostain linkin muodossa kättä pidempää?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Turbiinilukon kiinniohjaus on päällä kun "luistaa". Kun lukko on päällä ei ehjässä turbiinilukossa kierroslukueroa ole yli 10 rpm, eli vaikka se lukko on kiinni se luistaa. Kitkapinnat kuluneet - > turbiini vaihtoon. Näinhän se Stari sen kertoo.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

SilverS212 kirjoitti:Kun lukko on päällä ei ehjässä turbiinilukossa kierroslukueroa ole yli 10 rpm, eli vaikka se lukko on kiinni se luistaa.


Mistä tämä tieto on peräisin? Tarkoitatko siis että Stari antaa tuon 10 rpm tiedon ja kertoo kitkapintojen olevan liian kuluneita? Jos niin missä yhteydessä tuo tieto tulee/mistä se löytyy?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

SilverS212 kirjoitti:Turbiinilukon kiinniohjaus on päällä kun "luistaa". Kun lukko on päällä ei ehjässä turbiinilukossa kierroslukueroa ole yli 10 rpm, eli vaikka se lukko on kiinni se luistaa. Kitkapinnat kuluneet - > turbiini vaihtoon. Näinhän se Stari sen kertoo.
Juu ja tuon takia lienne vaihtovat vuosikymmen sitten vehola ehjiä turbineja ehjiin turbineihin
(ja hups ei tullut kuntoon seuraavaksi vaihtui koko laatikko)
kunnes huomasivat sen mikä tälläkin palstalla oli sillon jo ollut pitkään yleisesää tiedossa että
siinä lukitus systeemissä on muutamia muitakin osia kuin se turbin ja sen sisällä olevat,
kuten vaikapa semmoinen joitakin kymppejä maksava solenoidi :)

E: kierrosluku tieto löytyy mittaus arvoista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin