420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikkomus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 05.10.2017 20:37

420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja mikkomus »

Moi.

Eli ml 420 cdi 2008. Hukkaakin ehkä jonkun verran jäähdytysnestettä.. Mutta enemmän ihmetyttää se, että kun ajan autolla nestepinta lähes katoaa paisuntasäiliöstä, mutta kun avaan korkin, ne tulee takaisin. Äsken kokeilin bilteman testerillä ja sama homma. Ja auto seisoi jyrkässä mäessä paisuntasäiliön puoleinen etunurkka ylimpänä ja oli pyöritelty pitkään, joten ilmaa ei pitäisi olla. Täytän säiliön merkkiin saakka, laitan bilteman korkkiin tulevan pumpun kiinni, ja puolentoista baarin hujakoilla säiliö on lähes tyhjä. (autossa 2bar korkki) Kun lasken paineet pois, säiliö palaa alkuperäiseen pintaansa. Ylä- ja alavesiletkut ei näyttäisi pullistelevan ja Webastokin on otettu kaikenvaralta pois välistä.

Auto ei myöskään mittarin mukaan tee painetta ainakaan jos huudattaa 2500 kierrosta paikallaan. Lisäksi suutinten reijistä ei kameralla näyttänyt mikään mäntä puhtaammalta. Öljyn seassa ei nestettä ole ja vaihteistokin pelaa hienosti. Kaverille oli käynyt joskus bemarin kanssa niin että egr:n jäähdytin oli vuotanut jäähdytysnesteet pakokaasun sekaan ja sieltä imusarjan kautta palamaan. Onko mersun kanssa käynyt kellekään niin?

Ja sit vielä yksi kysymys: Meneekö tuossa w164:ssä oikean ja vasemman puolen pakokaasut jossain vaiheessa sekaisin, vai onko oma putki koko matkan?

-Mikko-
gubbe89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 17.02.2013 16:01
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja gubbe89 »

Tulisi mieleen kaikesta huolimatta, että jossakin on vielä ilmaa. Ilmahan puristuu nestettä enemmän. Se, mistä mahdollinen ilma tulee, on toinen juttu. EGR -lauhdutin on yksi hyvä vaihtoehto, toinen on kansipahvi. Mikään letku ei pullistele tavallista enemmän? Periaatteessa Webastoa käyttämällä ilman pitäisi poistua melko nopeasti. Pitääkö Webaston letkut ääntä/tuntuuko niissä paineiskuja lämmitysvaiheen aikana? Onhan Webaston letkut kytketty oikein ja mahdollinen suuntaventtiili oikein päin? Vesipumppu todennäköisesti on ehjä ja hihna laitettu oikein, ettei pääse pyörimään väärin päin? Tuossahan taitaa myös olla kiertovesipumppu. Onhan se ehjä ja toimii oikein päin? Väärin päin pyörivä pumppu, etenkin kaksi toisiaan vasten pyörivää pumppua voi aiheuttaa kavitointia ja sitä myöten erikoista käytöstä. Tyhmiä ajatuksia, mutta kirjoitinpahan kaiken, mitä äkkiä päähän pätkähti.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos miten alempanan paisari syylarin yläosaa vai ylempänä?
Toi huomio neste tasossa voi olla että sinä olet ensimmäinen joka sen huomannut ja kaikissa on samaa koska uskomattomaltahan toi kuullostaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mikkomus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 05.10.2017 20:37

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja mikkomus »

Moi.

Gubbe89: Juu ei näytä letkut pullistelevan. Webaston otin kokonaan pois välistä kun sen kiertosuuntaakin epäilin. Pumpuista ja venttiileistä en ihan varmaksi osaa sanoa miten päin ne kuuluisi olla. Täytyy tuossa piirrustaa niiden kytkennöistä kuva ja toivoa että joku samanlaisen onistaja ehkä vilkaisisi omastaan onko oikein. Tuo webasto mahtaa olla jälkiasennus, mutta luulisi että jos sen asennuksen jälkeen olisi tullut ongelmia, sen aikainen omistaja olisi ne korjauttanut.

Atlas: Ylempänä oli paisari. Tuo siis alkaa ajossa herjaamaan jäähdytysnesteen määrää, mutta pysäyttäessä ja korkkia raottaessa pinta palautuu. Mutta kuten sanottu, jos ajelee enemmälti niin kyllä sitä myös häviää.

Illalla laitoin tuon Bilteman mittarin ajokuumaan koneeseen ja pumppasin sinne 2baria painetta. Aamulla oli puolitoista jäljellä. Joku osahan siitä selittyy koneen jäähtymisellä. Nestettä oli hävinnyt ehkä desi tai kaksi, mutta siitäkin joku osa selittyy jäähtymisellä..

Jospa sunnuntaina ehtisi käyttää egrt irralllaan ja katsoa näkyykö sielläpäin mitään. Voisi kai niitä kansiakin nostella, mutta kun jotenkin onnistuisi edes selvittämään että kumpi kansi pitää irrottaa.. Kun kameralla tiirattaessa ei tosiaan mitään näkynyt, eikä myöskään startatessa pölläytä vesihöyryä. Pakokaasu minusta tuoksuu kuitenkin hieman glykolille toisinaan.

-Mikko-
gubbe89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 17.02.2013 16:01
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja gubbe89 »

Nuo ituhippiaikakauden kötöstykset nyt haisevat milloin glykolille, milloin öljylle. Kamalia keksintöjä nuo saastevehkeet. No anyway - ota ihmeessä EGR -lauhdutin irti ja ohita tarvittaessa, jos mahdollista. Samalla suosittelen vahvasti koko laitteen poisohjelmointia, täysin tarpeeton laite. Nuo vuotavat EGR -lauhduttimet ovat melko ilkeitä selvittää. Irrotettuna kannattaa lauhdutin täyttää jäähdytinnesteellä ja tehdä havaintoja. Voihan lauhduttimen pakokaasupuolen vielä paineistaa pariin-kolmeen kiloon samalla kun nesteet lilluvat kennossa.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Tai sitten sylinteriputki on hiukan vajonnut, niinkö näissä tapana.
Annat kunnolla sikaa, niin saa vian ajetua ulos.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
mikkomus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 05.10.2017 20:37

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja mikkomus »

Juu egr on tulpattu ja ohjelmoitu pois. Mutta itse aparaatti vielä paikallaan, joten ajattelin että ois se voinu vuotaavuotaa venttiileiden välistä pakoputken. Vaan on kyllä niin kuiva se venttiili että ei oo ollu glygolin kans tekemisissä. Jonkun verran pitää viel kerätä motivaatiota ennenkä alkaa nostamaan kansia etenkää ku ei tiedä että kumpiko hattu pitäis irrottaa... Huhhuh...
Nenna71
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 14.06.2018 23:07

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja Nenna71 »

Hei! Lueskelin tota 420 jäähäri juttua. Selvisikö mikä autossa oli vikana? Ostin nimittäin samanlaisen auton ja osto hetkestä on nyt pari viikkoa ja kun sain auton siinä paloi neste pinta merkkivalo ja sovittiin myyjän kanssa että auto menee Veholle ja se tarkistetaan läpi kotaisin. No auto oli siellä noin 2 viikkoa ja sain sen tänään ja ajoin sillä noin 30km ja yhtä äkkiä moottorin vika valo alkoi palaa ja tämän jälkeen sama nestepinta merkki valo. Katsoin jäähdyttimeen paisuntasäiliön ja sielä oli enää muutama sentti nestettä kun kone oli kuuma. Auton jäähdyttyä nestettä palasi säiliöön merkki valoon saakka. Laitoin auton käyntiin niin paisuntasäiliö alkoi kuplia ja neste pinta väreili. Ja kun painoin kaasua, neste väheni kuten kuuluikin.. moottorin vikavalo ja nestepinta valo palaa edelleen ja tein myyjälle ja Veholle reklamaation saman tien.. autoon vaihdettiin termostaatti joten vika ei siis ainakaan tällä korjaantunut... eli?! Mikä ML 420 vm 2008 ssa vikana???
-Nenna-
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 253
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja Forestman »

Nenna71 kirjoitti:Hei! Lueskelin tota 420 jäähäri juttua. Selvisikö mikä autossa oli vikana? Ostin nimittäin samanlaisen auton ja osto hetkestä on nyt pari viikkoa ja kun sain auton siinä paloi neste pinta merkkivalo ja sovittiin myyjän kanssa että auto menee Veholle ja se tarkistetaan läpi kotaisin. No auto oli siellä noin 2 viikkoa ja sain sen tänään ja ajoin sillä noin 30km ja yhtä äkkiä moottorin vika valo alkoi palaa ja tämän jälkeen sama nestepinta merkki valo. Katsoin jäähdyttimeen paisuntasäiliön ja sielä oli enää muutama sentti nestettä kun kone oli kuuma. Auton jäähdyttyä nestettä palasi säiliöön merkki valoon saakka. Laitoin auton käyntiin niin paisuntasäiliö alkoi kuplia ja neste pinta väreili. Ja kun painoin kaasua, neste väheni kuten kuuluikin.. moottorin vikavalo ja nestepinta valo palaa edelleen ja tein myyjälle ja Veholle reklamaation saman tien.. autoon vaihdettiin termostaatti joten vika ei siis ainakaan tällä korjaantunut... eli?! Mikä ML 420 vm 2008 ssa vikana???
-Nenna-
Järjestelmässä saattaanut olla vielä ilmaa tai liian vähän jäähdytysnestettä. Toisaalta termostaatin vaihdon yhteydessä ilmaa sinne ei kovin paljon pääse, ja se tulee termostaatin vierestä lähtevää pikkuletkua myöten pois. Jos ilmavaivat ei lopu yhden lämmitys ja jäähdytys jakson jälkeen, epäilen vakavampaa vikaa. Kannentiiviste oireilee tuolla tavalla, lisäksi lämmitys laite temppuilee. Halvempi ja nopeammin korjattava vika paikka olisi EGR:n lämmönvaihdin.
Johtuiskohan jäähdytys nesteen takaisin paluu moottorin seistessä vain siitä, että paisuntasäiliö on samalla korkeudella moottorin kanssa.
Siitä syystä pitäisi jäähdytysnestettä lisätä moottorin käydessä, niin kauan kuin ilmaa tulee. Mutta mootorin pysäytyksen jälkeen ei sitä pitäisi ylikään tulla.
Vision
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 18.06.2016 22:46

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja Vision »

Nenna71 kirjoitti:Hei! Lueskelin tota 420 jäähäri juttua. Selvisikö mikä autossa oli vikana? Ostin nimittäin samanlaisen auton ja osto hetkestä on nyt pari viikkoa ja kun sain auton siinä paloi neste pinta merkkivalo ja sovittiin myyjän kanssa että auto menee Veholle ja se tarkistetaan läpi kotaisin. No auto oli siellä noin 2 viikkoa ja sain sen tänään ja ajoin sillä noin 30km ja yhtä äkkiä moottorin vika valo alkoi palaa ja tämän jälkeen sama nestepinta merkki valo. Katsoin jäähdyttimeen paisuntasäiliön ja sielä oli enää muutama sentti nestettä kun kone oli kuuma. Auton jäähdyttyä nestettä palasi säiliöön merkki valoon saakka. Laitoin auton käyntiin niin paisuntasäiliö alkoi kuplia ja neste pinta väreili. Ja kun painoin kaasua, neste väheni kuten kuuluikin.. moottorin vikavalo ja nestepinta valo palaa edelleen ja tein myyjälle ja Veholle reklamaation saman tien.. autoon vaihdettiin termostaatti joten vika ei siis ainakaan tällä korjaantunut... eli?! Mikä ML 420 vm 2008 ssa vikana???
-Nenna-
Jos ei asetu,niin kannattaa tehdä häkätesti paisuntasäiliöstä. Sulkee kansivamman pois.
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 420 cdi mihin ne jäähärit katoaa ja palautuu

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Vision kirjoitti:
Nenna71 kirjoitti:Hei! Lueskelin tota 420 jäähäri juttua. Selvisikö mikä autossa oli vikana? Ostin nimittäin samanlaisen auton ja osto hetkestä on nyt pari viikkoa ja kun sain auton siinä paloi neste pinta merkkivalo ja sovittiin myyjän kanssa että auto menee Veholle ja se tarkistetaan läpi kotaisin. No auto oli siellä noin 2 viikkoa ja sain sen tänään ja ajoin sillä noin 30km ja yhtä äkkiä moottorin vika valo alkoi palaa ja tämän jälkeen sama nestepinta merkki valo. Katsoin jäähdyttimeen paisuntasäiliön ja sielä oli enää muutama sentti nestettä kun kone oli kuuma. Auton jäähdyttyä nestettä palasi säiliöön merkki valoon saakka. Laitoin auton käyntiin niin paisuntasäiliö alkoi kuplia ja neste pinta väreili. Ja kun painoin kaasua, neste väheni kuten kuuluikin.. moottorin vikavalo ja nestepinta valo palaa edelleen ja tein myyjälle ja Veholle reklamaation saman tien.. autoon vaihdettiin termostaatti joten vika ei siis ainakaan tällä korjaantunut... eli?! Mikä ML 420 vm 2008 ssa vikana???
-Nenna-
Jos ei asetu,niin kannattaa tehdä häkätesti paisuntasäiliöstä. Sulkee kansivamman pois.
Heräs yleinen mielenkiinto. Mitenkäs tommonen häkätesti tehdään? Häkämittari tietenkin oltava mutta... :)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Vastaa Viestiin