722.6 ohjainprojekti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mui
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 22.08.2010 15:23

722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja mui »

Moi, jos nyt jotain siellä kiinnostelee niin ajattelin tässä rakennella 722.6 laatikolle ohjaimen arduinolle.
Tuumasin että julkaisen kaiken lähdekoodin ja rautasuunnitelmat kaiken kansan nähtäville, vanhempi kansa jemmatkoon tiedonjyväsiään mutta halukkaat voisivat halutessaan osallistua logiikkakoodin kehitykseen ja vittuilla piuhan väristä matkan varrella.

Lähdekoodin repositorio löytyy: https://github.com/mkovero/7226ctrl" onclick="window.open(this.href);return false;

Rautapuolen juttuja kirjoittelen tähän joutessani ja varsinaista dokumentaatiota tuotan repositorioon jahka saan järkevään muotoon.

Toistaiseksi olen selvittänyt W201:sta lainatun mekaanisen kepin bittilogiikan, joka mahdollistaa kepin matkustamisen seuraamisen ja kirjoittanut alustavan logiikan vaihdoille käyttäen joko keppiä tai mikrokytkimiä.

Tarkoituksena olisi seuraavaksi siirrellä projektia varsinaiseen autoon, finalisoida keppiohjaus, siirtyä käyttämään OLEDia perinteisen LCD-ruudun sijaan jotta saa kaiken tiedon näkymään.
Tästä luonnollisesti sitten solenoidien logiikan tarkisteluita ja kuorma / painekontrollin hieromista.

Tällähetkellä logiikassa vaihdonaikaiset paineet ovat maksimissa, mutta kontrolloitavissa PWM-arvoa muuttamalla, mitään hienoa taikaa ei ole vielä tehty, jos nyt askel kerrallaan eteenpäin pääsisi.

Rautapuolella ajattelin käyttää ns. rugged arduinoa (https://www.rugged-circuits.com/microco ... ugged-mega" onclick="window.open(this.href);return false;) joka kestää lämpötila-eroja ja jännitevaihteluita varsinaista arduino-alustaa paremmin, kaverina mosfet shield jolla varsinaisien solenoidien ohjaus sitten tapahtuupi.

Semmosta.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja tomant »

722.6-laatikosta on juttua tuolla, mutta pääasiassa raudan osalta, ohjaimen salaisuuksia ei ole paljon kerrottu.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mui
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 22.08.2010 15:23

Re: 722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja mui »

Koodihommissa on edetty hienosti, ominaisuuksien puolelta löytyisi nyt;

- automaattinen vaihteiden arvonta nopeuden mukaan
- manuaalivaihtaminen
- kaasupolkimen asentoseuranta
- vaihtopaine ja modulaatiopainekartat askin lämpötilan ja koneen kuormituksen mukaan
- tuki w202 sähkökepille
- SPI näyttötuki
- vastapaineohjaus hukkaportille, voi mm. tiputtaa 0.5bar vaihdon ajaksi, sallia ahtaminen koneen lämpeämisen jälkeen ym.
- opetus, edellistä vaihdon kovuutta voi opettaa jatkoa varten.

Tulossa:
- w124 vaijerimittarituki, eli askelmoottorilla vaijerin pyörittely nopeustiedon mukaan
- dataloggaus ulkoiseen purkkiin visualisointia varten
- alkuperäisen polttoainepumpun ohjaus
- pohdittu sähköratin käyttämistä, saisi napit vaihtoja ja menuja varten näppärästi.

Rautasetuppi alkaa oleen hänessä hiljalleen ja
logiikka toimii käytännössä viiveettä (looppiviive <1ms).
Alan kirjoittelemaan tukea teensylle tässä vielä niin on valinnanvaraa rauta-alustojen suhteen.
Ideana olisi myös tehdä jonkinlainen testipöytä niin olisi helpompi tehdä valmispurkkeja halukkaille.

Kohtahan tässä saa melkein nesteet koneeseen ja kardaanin kiinni niin pääsee ajonaikaisia fiiliksiäkin ihmettelemään:)
mui
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 22.08.2010 15:23

Re: 722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja mui »

mui kirjoitti:Koodihommissa on edetty hienosti, ominaisuuksien puolelta löytyisi nyt;

- automaattinen vaihteiden arvonta nopeuden mukaan
- manuaalivaihtaminen
- kaasupolkimen asentoseuranta
- vaihtopaine ja modulaatiopainekartat askin lämpötilan ja koneen kuormituksen mukaan
- tuki w202 sähkökepille
- SPI näyttötuki
- vastapaineohjaus hukkaportille, voi mm. tiputtaa 0.5bar vaihdon ajaksi, sallia ahtaminen koneen lämpeämisen jälkeen ym.
- opetus, edellistä vaihdon kovuutta voi opettaa jatkoa varten.

Tulossa:
- w124 vaijerimittarituki, eli askelmoottorilla vaijerin pyörittely nopeustiedon mukaan
- dataloggaus ulkoiseen purkkiin visualisointia varten
- alkuperäisen polttoainepumpun ohjaus
- pohdittu sähköratin käyttämistä, saisi napit vaihtoja ja menuja varten näppärästi.

Rautasetuppi alkaa oleen hänessä hiljalleen ja
logiikka toimii käytännössä viiveettä (looppiviive <1ms).
Alan kirjoittelemaan tukea teensylle tässä vielä niin on valinnanvaraa rauta-alustojen suhteen.
Ideana olisi myös tehdä jonkinlainen testipöytä niin olisi helpompi tehdä valmispurkkeja halukkaille.

Kohtahan tässä saa melkein nesteet koneeseen ja kardaanin kiinni niin pääsee ajonaikaisia fiiliksiäkin ihmettelemään:)
Etenee taas, edellisestä koodin puolesta toimivia ominaisuuksia olisi nyt:
- w124 nopeusmittarin ohjaus sähkömoottorilla (testattu toimivaksi livenäkin, pitää laittaa kuvia jahka joutaa, tuli melko hauska ratkaisu:)
- polttoainepumppujen ohjaus kierrosalueen mukaan & kylmäkäynnistyksen esipaineistus
- sisällä olevan pykälän toteaminen anturiarvojen suhteita vertailemalla
- nopeustieto mahdollista saada koneen kierrosluvusta tai kardaanin abs-anturilta, tai molemmilta.
- tuki teensylle

Harkinnassa edelleen sähköratin ihmettely (mm. saako can-tietoa leikittyä töötin liukupinnien kautta :D) ja polttoainesäiliön tasoseurannan varastaminen digitaaliseksi.
Autoon majoittuva rautaratkaisu sai pesäkseen w124:n moottorinohjausyksikön ecu-laatikon, on senverran komia ja hieno laatikko, pinnit riittää ja valmis liitin löytyy niin helpottaa huomattavasti operoimista.

Toistaiseksi näyttää siltä että kehitys tapahtuu arduinolla ja itse lopullinen ratkaisu teensyllä, 2000+ riviä logiikkaa ja muistia kuluu maltilliset 813tavua SRAMilta ja 42kilotavua flashilta, eepromilla asustaa ainoastaan oppimiseen liittyvät arvot.

Tein myös ohjelmasta säikeistyvän niin voi itse määrittää viiverajat asioiden etenemiselle, eikä tarvitse huolehtia että jokin koodiosuus hidastaisi itse vaihtamista.

Jahka tuo kokonaisuutena alkaa olemaan testattu niin keskityn enemmän epämääräisten vikatilanteiden hallintaan, käytännössä nykykokoonpanolla auto voi nilkuttaa ilman kontrollerin sähköjä, mutta eniten huolettaa anturiarvojen mahdolliset ylilyönnit, jotka on soviteltavissa ihan puhtaalla logiikkakäpistelyllä.

Hiano tulee:)
mui
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 22.08.2010 15:23

Re: 722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja mui »

flapjack kirjoitti:Erittäin jännä projekti ja tätä ois kiinnostava seurata, varsinkin jos syntyy havainnollista dokumentaatiota tuosta toiminnasta. ****duino on aina pettymys, mutta toisaalta oikeiden kontrollerien kans on se ongelma että se on aika harvoin sama mitä itse johonkin käyttää.
arduino on varsin mainio platta tuohon kehitysvaiheeseen rajoittuneen muistimäärän ja laskentatehon puolesta, sillä kun toimii hyvin niin toimii oikein hyvin sitten esim teensyllä, joka on sitten jo arm cortex.

En itse näe mitään järkeä käyttää sen ns oikeampia mikrokontrollereita, kun ideana on että toteutus olisi kenen tahansa tehtävissä. Noissa toimii nykyään watchdogit ja muut tarpeellisetkin mainiosti ja viimekädessä se rävellys koodin kanssa ratkaisee enempi miten hyvin siinä sitten suoriudutaan.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: 722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Vieläkö tämä projekti on hengissä, vai onko jo kaupallistettu? :D Omana visiona olisi liittää M104 koneen perään 722.6 ja ohjata tällä laatikkoa. Moottoria ohjaa Megasquirt, josta saisi esimerkiksi moottorin kierrosluvun, kaasun asennon, GPS-tiedot ym dataa. Megasta löytyy CAN-väylä ja sen käyttö tähän tiedonsiirtoon vaikuttaisi parhaimmalta omassa tapauksessani. Arduino/C++ ympäristö on tuttua itselle, joten tuo CAN-kommunikoinnin (Megan ja laatikon ohajuksen väliin) tekeminen onnistunee minultakin, mutta yhdessä tekemällä sen voisi jopa saada "kirjastoitua".

Onko noita levyjä myynnissä kasattuna tai rakentelusarjoina jossain/otatko tilauksia vastaan?
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tälläinen ohjaus tuli vastaan kun nuori mersuforumisti Joensuusta tuli ostamaan automaattiaskia ja kertoi itse tehneensä 722.6 ohjauksen ja toimii.
En vain nyt muista ja aikaakin on tätä kaverin nimeä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Palvikr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 28.02.2018 18:29

Re: 722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja Palvikr »

Täältä ilmoittautuu yksi Joensuulainen nuori mersuforumisti. Atlakselta taisin käydä kylläkin vetareita ostamassa, tiedä sitten onko joku toinenkin tehnyt itse 722.6 ohjaimen täälläpäin.
Itsellä S124 talvilintassa M102 perässä 722.6 itse suunnitellulla ja koodatulla arduino ohjaimella.
-AMG rattiläpät josta vaihteet vaihtuu
-LCD näyttö josta näkee vaihteen ja solenoidien ohjaus tilanteet, myöskin suht kattava "menu" josta saa jokaiselle vaihde välille laitettua omat pehmennykset/kovennukset, linjapaineet jne.
Myöskin jokaiselle vaihde välille on oma "ramppi", kuinka lujaa tullaan niin sanotusti vaihteelle vaihdossa. Eli pyritty poistamaan sitä töksähdystä heti kun vaihtotapahtuma alkaa laatikossa. (Tämän takia ne vetarit)
Menusta voi myös säätää matka-ajossa vallitsevaa linjapainetta laatikossa. Olevinaan taloudellisista syistä, mutta taitaa saada aikamoiset taikatemput tehdä että m102 menee alle 10L sataselle matkassa.
-Piirilevyllä myös bluetooth valmius joskaan sitä en koskaan ole tarvinnut. Suunnittelu vaiheessa ajattelin että no miksipä ei.

Ensitalvena tulevaan C124 projektiin varastossa on jo kaksi 270cdi perästä olevaa lootaa ja M104.980 sen keulille. Tarkoitus hyvin pitkälti kasailla Turbobandit osilla ja tehdä luotettavasti mahdollisimman paljon tehoa.
Loppujen lopuksi tarkoituksena olisi suunnitella vielä ohjain uudestaan ja tehdä siitä mahdollisimman universaali raudan osalta. Ohjelmaa muuttamalla saisi sen ohjamaan esim BMW:n DCT laatikkoa tai vaikka 722.9
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: 722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

mui kirjoitti:
mui kirjoitti:Koodihommissa on edetty hienosti, ominaisuuksien puolelta löytyisi nyt;

- automaattinen vaihteiden arvonta nopeuden mukaan
- manuaalivaihtaminen
- kaasupolkimen asentoseuranta
- vaihtopaine ja modulaatiopainekartat askin lämpötilan ja koneen kuormituksen mukaan
- tuki w202 sähkökepille
- SPI näyttötuki
- vastapaineohjaus hukkaportille, voi mm. tiputtaa 0.5bar vaihdon ajaksi, sallia ahtaminen koneen lämpeämisen jälkeen ym.
- opetus, edellistä vaihdon kovuutta voi opettaa jatkoa varten.

Tulossa:
- w124 vaijerimittarituki, eli askelmoottorilla vaijerin pyörittely nopeustiedon mukaan
- dataloggaus ulkoiseen purkkiin visualisointia varten
- alkuperäisen polttoainepumpun ohjaus
- pohdittu sähköratin käyttämistä, saisi napit vaihtoja ja menuja varten näppärästi.

Rautasetuppi alkaa oleen hänessä hiljalleen ja
logiikka toimii käytännössä viiveettä (looppiviive <1ms).
Alan kirjoittelemaan tukea teensylle tässä vielä niin on valinnanvaraa rauta-alustojen suhteen.
Ideana olisi myös tehdä jonkinlainen testipöytä niin olisi helpompi tehdä valmispurkkeja halukkaille.

Kohtahan tässä saa melkein nesteet koneeseen ja kardaanin kiinni niin pääsee ajonaikaisia fiiliksiäkin ihmettelemään:)
Etenee taas, edellisestä koodin puolesta toimivia ominaisuuksia olisi nyt:
- w124 nopeusmittarin ohjaus sähkömoottorilla (testattu toimivaksi livenäkin, pitää laittaa kuvia jahka joutaa, tuli melko hauska ratkaisu:)
- polttoainepumppujen ohjaus kierrosalueen mukaan & kylmäkäynnistyksen esipaineistus
- sisällä olevan pykälän toteaminen anturiarvojen suhteita vertailemalla
- nopeustieto mahdollista saada koneen kierrosluvusta tai kardaanin abs-anturilta, tai molemmilta.
- tuki teensylle

Harkinnassa edelleen sähköratin ihmettely (mm. saako can-tietoa leikittyä töötin liukupinnien kautta :D) ja polttoainesäiliön tasoseurannan varastaminen digitaaliseksi.
Autoon majoittuva rautaratkaisu sai pesäkseen w124:n moottorinohjausyksikön ecu-laatikon, on senverran komia ja hieno laatikko, pinnit riittää ja valmis liitin löytyy niin helpottaa huomattavasti operoimista.

Toistaiseksi näyttää siltä että kehitys tapahtuu arduinolla ja itse lopullinen ratkaisu teensyllä, 2000+ riviä logiikkaa ja muistia kuluu maltilliset 813tavua SRAMilta ja 42kilotavua flashilta, eepromilla asustaa ainoastaan oppimiseen liittyvät arvot.

Tein myös ohjelmasta säikeistyvän niin voi itse määrittää viiverajat asioiden etenemiselle, eikä tarvitse huolehtia että jokin koodiosuus hidastaisi itse vaihtamista.

Jahka tuo kokonaisuutena alkaa olemaan testattu niin keskityn enemmän epämääräisten vikatilanteiden hallintaan, käytännössä nykykokoonpanolla auto voi nilkuttaa ilman kontrollerin sähköjä, mutta eniten huolettaa anturiarvojen mahdolliset ylilyönnit, jotka on soviteltavissa ihan puhtaalla logiikkakäpistelyllä.

Hiano tulee:)
Niin olikos tämä nyt se SCG yhteistyssä tehty ohjain? itsellähän tuli tuo juuri tuossa kesällä, nyt niitä sähköjä tehty tässä ja jne, ajattelinkin laitella jossain kohtaa jotain tekstiä tosta... kun on kumminkin hinnaltaan sopiva kilpailija tuolle yk:oolle kun siinä on vaan manuaalipuoli, mutta SCG-Kovero boksissa taas on samat ominaisuudet kun offilla.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Jk1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 12.10.2018 23:02

Re: 722.6 ohjainprojekti

Viesti Kirjoittaja Jk1 »

Nostan tätä vanhaa ketjua... Oli tarvis 722.6 laatikon ohjaukselle, toimivalle ja järkihintaiselle. Onko tämän ketjun ohjaimet vielä käytössä/ostettavissa/rakennettavissa? Kehen voi ottaa yhteyttä?
Kiitos!

J
Vastaa Viestiin