722.6 ohjainprojekti
722.6 ohjainprojekti
Moi, jos nyt jotain siellä kiinnostelee niin ajattelin tässä rakennella 722.6 laatikolle ohjaimen arduinolle.
Tuumasin että julkaisen kaiken lähdekoodin ja rautasuunnitelmat kaiken kansan nähtäville, vanhempi kansa jemmatkoon tiedonjyväsiään mutta halukkaat voisivat halutessaan osallistua logiikkakoodin kehitykseen ja vittuilla piuhan väristä matkan varrella.
Lähdekoodin repositorio löytyy: https://github.com/mkovero/7226ctrl" onclick="window.open(this.href);return false;
Rautapuolen juttuja kirjoittelen tähän joutessani ja varsinaista dokumentaatiota tuotan repositorioon jahka saan järkevään muotoon.
Toistaiseksi olen selvittänyt W201:sta lainatun mekaanisen kepin bittilogiikan, joka mahdollistaa kepin matkustamisen seuraamisen ja kirjoittanut alustavan logiikan vaihdoille käyttäen joko keppiä tai mikrokytkimiä.
Tarkoituksena olisi seuraavaksi siirrellä projektia varsinaiseen autoon, finalisoida keppiohjaus, siirtyä käyttämään OLEDia perinteisen LCD-ruudun sijaan jotta saa kaiken tiedon näkymään.
Tästä luonnollisesti sitten solenoidien logiikan tarkisteluita ja kuorma / painekontrollin hieromista.
Tällähetkellä logiikassa vaihdonaikaiset paineet ovat maksimissa, mutta kontrolloitavissa PWM-arvoa muuttamalla, mitään hienoa taikaa ei ole vielä tehty, jos nyt askel kerrallaan eteenpäin pääsisi.
Rautapuolella ajattelin käyttää ns. rugged arduinoa (https://www.rugged-circuits.com/microco ... ugged-mega" onclick="window.open(this.href);return false;) joka kestää lämpötila-eroja ja jännitevaihteluita varsinaista arduino-alustaa paremmin, kaverina mosfet shield jolla varsinaisien solenoidien ohjaus sitten tapahtuupi.
Semmosta.
Tuumasin että julkaisen kaiken lähdekoodin ja rautasuunnitelmat kaiken kansan nähtäville, vanhempi kansa jemmatkoon tiedonjyväsiään mutta halukkaat voisivat halutessaan osallistua logiikkakoodin kehitykseen ja vittuilla piuhan väristä matkan varrella.
Lähdekoodin repositorio löytyy: https://github.com/mkovero/7226ctrl" onclick="window.open(this.href);return false;
Rautapuolen juttuja kirjoittelen tähän joutessani ja varsinaista dokumentaatiota tuotan repositorioon jahka saan järkevään muotoon.
Toistaiseksi olen selvittänyt W201:sta lainatun mekaanisen kepin bittilogiikan, joka mahdollistaa kepin matkustamisen seuraamisen ja kirjoittanut alustavan logiikan vaihdoille käyttäen joko keppiä tai mikrokytkimiä.
Tarkoituksena olisi seuraavaksi siirrellä projektia varsinaiseen autoon, finalisoida keppiohjaus, siirtyä käyttämään OLEDia perinteisen LCD-ruudun sijaan jotta saa kaiken tiedon näkymään.
Tästä luonnollisesti sitten solenoidien logiikan tarkisteluita ja kuorma / painekontrollin hieromista.
Tällähetkellä logiikassa vaihdonaikaiset paineet ovat maksimissa, mutta kontrolloitavissa PWM-arvoa muuttamalla, mitään hienoa taikaa ei ole vielä tehty, jos nyt askel kerrallaan eteenpäin pääsisi.
Rautapuolella ajattelin käyttää ns. rugged arduinoa (https://www.rugged-circuits.com/microco ... ugged-mega" onclick="window.open(this.href);return false;) joka kestää lämpötila-eroja ja jännitevaihteluita varsinaista arduino-alustaa paremmin, kaverina mosfet shield jolla varsinaisien solenoidien ohjaus sitten tapahtuupi.
Semmosta.
Re: 722.6 ohjainprojekti
722.6-laatikosta on juttua tuolla, mutta pääasiassa raudan osalta, ohjaimen salaisuuksia ei ole paljon kerrottu.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: 722.6 ohjainprojekti
Koodihommissa on edetty hienosti, ominaisuuksien puolelta löytyisi nyt;
- automaattinen vaihteiden arvonta nopeuden mukaan
- manuaalivaihtaminen
- kaasupolkimen asentoseuranta
- vaihtopaine ja modulaatiopainekartat askin lämpötilan ja koneen kuormituksen mukaan
- tuki w202 sähkökepille
- SPI näyttötuki
- vastapaineohjaus hukkaportille, voi mm. tiputtaa 0.5bar vaihdon ajaksi, sallia ahtaminen koneen lämpeämisen jälkeen ym.
- opetus, edellistä vaihdon kovuutta voi opettaa jatkoa varten.
Tulossa:
- w124 vaijerimittarituki, eli askelmoottorilla vaijerin pyörittely nopeustiedon mukaan
- dataloggaus ulkoiseen purkkiin visualisointia varten
- alkuperäisen polttoainepumpun ohjaus
- pohdittu sähköratin käyttämistä, saisi napit vaihtoja ja menuja varten näppärästi.
Rautasetuppi alkaa oleen hänessä hiljalleen ja
logiikka toimii käytännössä viiveettä (looppiviive <1ms).
Alan kirjoittelemaan tukea teensylle tässä vielä niin on valinnanvaraa rauta-alustojen suhteen.
Ideana olisi myös tehdä jonkinlainen testipöytä niin olisi helpompi tehdä valmispurkkeja halukkaille.
Kohtahan tässä saa melkein nesteet koneeseen ja kardaanin kiinni niin pääsee ajonaikaisia fiiliksiäkin ihmettelemään:)
- automaattinen vaihteiden arvonta nopeuden mukaan
- manuaalivaihtaminen
- kaasupolkimen asentoseuranta
- vaihtopaine ja modulaatiopainekartat askin lämpötilan ja koneen kuormituksen mukaan
- tuki w202 sähkökepille
- SPI näyttötuki
- vastapaineohjaus hukkaportille, voi mm. tiputtaa 0.5bar vaihdon ajaksi, sallia ahtaminen koneen lämpeämisen jälkeen ym.
- opetus, edellistä vaihdon kovuutta voi opettaa jatkoa varten.
Tulossa:
- w124 vaijerimittarituki, eli askelmoottorilla vaijerin pyörittely nopeustiedon mukaan
- dataloggaus ulkoiseen purkkiin visualisointia varten
- alkuperäisen polttoainepumpun ohjaus
- pohdittu sähköratin käyttämistä, saisi napit vaihtoja ja menuja varten näppärästi.
Rautasetuppi alkaa oleen hänessä hiljalleen ja
logiikka toimii käytännössä viiveettä (looppiviive <1ms).
Alan kirjoittelemaan tukea teensylle tässä vielä niin on valinnanvaraa rauta-alustojen suhteen.
Ideana olisi myös tehdä jonkinlainen testipöytä niin olisi helpompi tehdä valmispurkkeja halukkaille.
Kohtahan tässä saa melkein nesteet koneeseen ja kardaanin kiinni niin pääsee ajonaikaisia fiiliksiäkin ihmettelemään:)
Re: 722.6 ohjainprojekti
Etenee taas, edellisestä koodin puolesta toimivia ominaisuuksia olisi nyt:mui kirjoitti:Koodihommissa on edetty hienosti, ominaisuuksien puolelta löytyisi nyt;
- automaattinen vaihteiden arvonta nopeuden mukaan
- manuaalivaihtaminen
- kaasupolkimen asentoseuranta
- vaihtopaine ja modulaatiopainekartat askin lämpötilan ja koneen kuormituksen mukaan
- tuki w202 sähkökepille
- SPI näyttötuki
- vastapaineohjaus hukkaportille, voi mm. tiputtaa 0.5bar vaihdon ajaksi, sallia ahtaminen koneen lämpeämisen jälkeen ym.
- opetus, edellistä vaihdon kovuutta voi opettaa jatkoa varten.
Tulossa:
- w124 vaijerimittarituki, eli askelmoottorilla vaijerin pyörittely nopeustiedon mukaan
- dataloggaus ulkoiseen purkkiin visualisointia varten
- alkuperäisen polttoainepumpun ohjaus
- pohdittu sähköratin käyttämistä, saisi napit vaihtoja ja menuja varten näppärästi.
Rautasetuppi alkaa oleen hänessä hiljalleen ja
logiikka toimii käytännössä viiveettä (looppiviive <1ms).
Alan kirjoittelemaan tukea teensylle tässä vielä niin on valinnanvaraa rauta-alustojen suhteen.
Ideana olisi myös tehdä jonkinlainen testipöytä niin olisi helpompi tehdä valmispurkkeja halukkaille.
Kohtahan tässä saa melkein nesteet koneeseen ja kardaanin kiinni niin pääsee ajonaikaisia fiiliksiäkin ihmettelemään:)
- w124 nopeusmittarin ohjaus sähkömoottorilla (testattu toimivaksi livenäkin, pitää laittaa kuvia jahka joutaa, tuli melko hauska ratkaisu:)
- polttoainepumppujen ohjaus kierrosalueen mukaan & kylmäkäynnistyksen esipaineistus
- sisällä olevan pykälän toteaminen anturiarvojen suhteita vertailemalla
- nopeustieto mahdollista saada koneen kierrosluvusta tai kardaanin abs-anturilta, tai molemmilta.
- tuki teensylle
Harkinnassa edelleen sähköratin ihmettely (mm. saako can-tietoa leikittyä töötin liukupinnien kautta ) ja polttoainesäiliön tasoseurannan varastaminen digitaaliseksi.
Autoon majoittuva rautaratkaisu sai pesäkseen w124:n moottorinohjausyksikön ecu-laatikon, on senverran komia ja hieno laatikko, pinnit riittää ja valmis liitin löytyy niin helpottaa huomattavasti operoimista.
Toistaiseksi näyttää siltä että kehitys tapahtuu arduinolla ja itse lopullinen ratkaisu teensyllä, 2000+ riviä logiikkaa ja muistia kuluu maltilliset 813tavua SRAMilta ja 42kilotavua flashilta, eepromilla asustaa ainoastaan oppimiseen liittyvät arvot.
Tein myös ohjelmasta säikeistyvän niin voi itse määrittää viiverajat asioiden etenemiselle, eikä tarvitse huolehtia että jokin koodiosuus hidastaisi itse vaihtamista.
Jahka tuo kokonaisuutena alkaa olemaan testattu niin keskityn enemmän epämääräisten vikatilanteiden hallintaan, käytännössä nykykokoonpanolla auto voi nilkuttaa ilman kontrollerin sähköjä, mutta eniten huolettaa anturiarvojen mahdolliset ylilyönnit, jotka on soviteltavissa ihan puhtaalla logiikkakäpistelyllä.
Hiano tulee:)
Re: 722.6 ohjainprojekti
arduino on varsin mainio platta tuohon kehitysvaiheeseen rajoittuneen muistimäärän ja laskentatehon puolesta, sillä kun toimii hyvin niin toimii oikein hyvin sitten esim teensyllä, joka on sitten jo arm cortex.flapjack kirjoitti:Erittäin jännä projekti ja tätä ois kiinnostava seurata, varsinkin jos syntyy havainnollista dokumentaatiota tuosta toiminnasta. ****duino on aina pettymys, mutta toisaalta oikeiden kontrollerien kans on se ongelma että se on aika harvoin sama mitä itse johonkin käyttää.
En itse näe mitään järkeä käyttää sen ns oikeampia mikrokontrollereita, kun ideana on että toteutus olisi kenen tahansa tehtävissä. Noissa toimii nykyään watchdogit ja muut tarpeellisetkin mainiosti ja viimekädessä se rävellys koodin kanssa ratkaisee enempi miten hyvin siinä sitten suoriudutaan.
Re: 722.6 ohjainprojekti
Vieläkö tämä projekti on hengissä, vai onko jo kaupallistettu? Omana visiona olisi liittää M104 koneen perään 722.6 ja ohjata tällä laatikkoa. Moottoria ohjaa Megasquirt, josta saisi esimerkiksi moottorin kierrosluvun, kaasun asennon, GPS-tiedot ym dataa. Megasta löytyy CAN-väylä ja sen käyttö tähän tiedonsiirtoon vaikuttaisi parhaimmalta omassa tapauksessani. Arduino/C++ ympäristö on tuttua itselle, joten tuo CAN-kommunikoinnin (Megan ja laatikon ohajuksen väliin) tekeminen onnistunee minultakin, mutta yhdessä tekemällä sen voisi jopa saada "kirjastoitua".
Onko noita levyjä myynnissä kasattuna tai rakentelusarjoina jossain/otatko tilauksia vastaan?
Onko noita levyjä myynnissä kasattuna tai rakentelusarjoina jossain/otatko tilauksia vastaan?
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: 722.6 ohjainprojekti
Tälläinen ohjaus tuli vastaan kun nuori mersuforumisti Joensuusta tuli ostamaan automaattiaskia ja kertoi itse tehneensä 722.6 ohjauksen ja toimii.
En vain nyt muista ja aikaakin on tätä kaverin nimeä.
En vain nyt muista ja aikaakin on tätä kaverin nimeä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 722.6 ohjainprojekti
Täältä ilmoittautuu yksi Joensuulainen nuori mersuforumisti. Atlakselta taisin käydä kylläkin vetareita ostamassa, tiedä sitten onko joku toinenkin tehnyt itse 722.6 ohjaimen täälläpäin.
Itsellä S124 talvilintassa M102 perässä 722.6 itse suunnitellulla ja koodatulla arduino ohjaimella.
-AMG rattiläpät josta vaihteet vaihtuu
-LCD näyttö josta näkee vaihteen ja solenoidien ohjaus tilanteet, myöskin suht kattava "menu" josta saa jokaiselle vaihde välille laitettua omat pehmennykset/kovennukset, linjapaineet jne.
Myöskin jokaiselle vaihde välille on oma "ramppi", kuinka lujaa tullaan niin sanotusti vaihteelle vaihdossa. Eli pyritty poistamaan sitä töksähdystä heti kun vaihtotapahtuma alkaa laatikossa. (Tämän takia ne vetarit)
Menusta voi myös säätää matka-ajossa vallitsevaa linjapainetta laatikossa. Olevinaan taloudellisista syistä, mutta taitaa saada aikamoiset taikatemput tehdä että m102 menee alle 10L sataselle matkassa.
-Piirilevyllä myös bluetooth valmius joskaan sitä en koskaan ole tarvinnut. Suunnittelu vaiheessa ajattelin että no miksipä ei.
Ensitalvena tulevaan C124 projektiin varastossa on jo kaksi 270cdi perästä olevaa lootaa ja M104.980 sen keulille. Tarkoitus hyvin pitkälti kasailla Turbobandit osilla ja tehdä luotettavasti mahdollisimman paljon tehoa.
Loppujen lopuksi tarkoituksena olisi suunnitella vielä ohjain uudestaan ja tehdä siitä mahdollisimman universaali raudan osalta. Ohjelmaa muuttamalla saisi sen ohjamaan esim BMW:n DCT laatikkoa tai vaikka 722.9
Itsellä S124 talvilintassa M102 perässä 722.6 itse suunnitellulla ja koodatulla arduino ohjaimella.
-AMG rattiläpät josta vaihteet vaihtuu
-LCD näyttö josta näkee vaihteen ja solenoidien ohjaus tilanteet, myöskin suht kattava "menu" josta saa jokaiselle vaihde välille laitettua omat pehmennykset/kovennukset, linjapaineet jne.
Myöskin jokaiselle vaihde välille on oma "ramppi", kuinka lujaa tullaan niin sanotusti vaihteelle vaihdossa. Eli pyritty poistamaan sitä töksähdystä heti kun vaihtotapahtuma alkaa laatikossa. (Tämän takia ne vetarit)
Menusta voi myös säätää matka-ajossa vallitsevaa linjapainetta laatikossa. Olevinaan taloudellisista syistä, mutta taitaa saada aikamoiset taikatemput tehdä että m102 menee alle 10L sataselle matkassa.
-Piirilevyllä myös bluetooth valmius joskaan sitä en koskaan ole tarvinnut. Suunnittelu vaiheessa ajattelin että no miksipä ei.
Ensitalvena tulevaan C124 projektiin varastossa on jo kaksi 270cdi perästä olevaa lootaa ja M104.980 sen keulille. Tarkoitus hyvin pitkälti kasailla Turbobandit osilla ja tehdä luotettavasti mahdollisimman paljon tehoa.
Loppujen lopuksi tarkoituksena olisi suunnitella vielä ohjain uudestaan ja tehdä siitä mahdollisimman universaali raudan osalta. Ohjelmaa muuttamalla saisi sen ohjamaan esim BMW:n DCT laatikkoa tai vaikka 722.9
Re: 722.6 ohjainprojekti
Niin olikos tämä nyt se SCG yhteistyssä tehty ohjain? itsellähän tuli tuo juuri tuossa kesällä, nyt niitä sähköjä tehty tässä ja jne, ajattelinkin laitella jossain kohtaa jotain tekstiä tosta... kun on kumminkin hinnaltaan sopiva kilpailija tuolle yk:oolle kun siinä on vaan manuaalipuoli, mutta SCG-Kovero boksissa taas on samat ominaisuudet kun offilla.mui kirjoitti:Etenee taas, edellisestä koodin puolesta toimivia ominaisuuksia olisi nyt:mui kirjoitti:Koodihommissa on edetty hienosti, ominaisuuksien puolelta löytyisi nyt;
- automaattinen vaihteiden arvonta nopeuden mukaan
- manuaalivaihtaminen
- kaasupolkimen asentoseuranta
- vaihtopaine ja modulaatiopainekartat askin lämpötilan ja koneen kuormituksen mukaan
- tuki w202 sähkökepille
- SPI näyttötuki
- vastapaineohjaus hukkaportille, voi mm. tiputtaa 0.5bar vaihdon ajaksi, sallia ahtaminen koneen lämpeämisen jälkeen ym.
- opetus, edellistä vaihdon kovuutta voi opettaa jatkoa varten.
Tulossa:
- w124 vaijerimittarituki, eli askelmoottorilla vaijerin pyörittely nopeustiedon mukaan
- dataloggaus ulkoiseen purkkiin visualisointia varten
- alkuperäisen polttoainepumpun ohjaus
- pohdittu sähköratin käyttämistä, saisi napit vaihtoja ja menuja varten näppärästi.
Rautasetuppi alkaa oleen hänessä hiljalleen ja
logiikka toimii käytännössä viiveettä (looppiviive <1ms).
Alan kirjoittelemaan tukea teensylle tässä vielä niin on valinnanvaraa rauta-alustojen suhteen.
Ideana olisi myös tehdä jonkinlainen testipöytä niin olisi helpompi tehdä valmispurkkeja halukkaille.
Kohtahan tässä saa melkein nesteet koneeseen ja kardaanin kiinni niin pääsee ajonaikaisia fiiliksiäkin ihmettelemään:)
- w124 nopeusmittarin ohjaus sähkömoottorilla (testattu toimivaksi livenäkin, pitää laittaa kuvia jahka joutaa, tuli melko hauska ratkaisu:)
- polttoainepumppujen ohjaus kierrosalueen mukaan & kylmäkäynnistyksen esipaineistus
- sisällä olevan pykälän toteaminen anturiarvojen suhteita vertailemalla
- nopeustieto mahdollista saada koneen kierrosluvusta tai kardaanin abs-anturilta, tai molemmilta.
- tuki teensylle
Harkinnassa edelleen sähköratin ihmettely (mm. saako can-tietoa leikittyä töötin liukupinnien kautta ) ja polttoainesäiliön tasoseurannan varastaminen digitaaliseksi.
Autoon majoittuva rautaratkaisu sai pesäkseen w124:n moottorinohjausyksikön ecu-laatikon, on senverran komia ja hieno laatikko, pinnit riittää ja valmis liitin löytyy niin helpottaa huomattavasti operoimista.
Toistaiseksi näyttää siltä että kehitys tapahtuu arduinolla ja itse lopullinen ratkaisu teensyllä, 2000+ riviä logiikkaa ja muistia kuluu maltilliset 813tavua SRAMilta ja 42kilotavua flashilta, eepromilla asustaa ainoastaan oppimiseen liittyvät arvot.
Tein myös ohjelmasta säikeistyvän niin voi itse määrittää viiverajat asioiden etenemiselle, eikä tarvitse huolehtia että jokin koodiosuus hidastaisi itse vaihtamista.
Jahka tuo kokonaisuutena alkaa olemaan testattu niin keskityn enemmän epämääräisten vikatilanteiden hallintaan, käytännössä nykykokoonpanolla auto voi nilkuttaa ilman kontrollerin sähköjä, mutta eniten huolettaa anturiarvojen mahdolliset ylilyönnit, jotka on soviteltavissa ihan puhtaalla logiikkakäpistelyllä.
Hiano tulee:)
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Re: 722.6 ohjainprojekti
Nostan tätä vanhaa ketjua... Oli tarvis 722.6 laatikon ohjaukselle, toimivalle ja järkihintaiselle. Onko tämän ketjun ohjaimet vielä käytössä/ostettavissa/rakennettavissa? Kehen voi ottaa yhteyttä?
Kiitos!
J
Kiitos!
J