M271 jakopää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
R129amg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 11.07.2017 16:33

M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja R129amg »

Olisiko mahdollista, jos kyseinen moottorityyppi ketjutettaisiin viesteinä siten, että saataisiin tilastotyyppistä faktaa. Ei turhaa jaarittelua. Tyyliin oma kokemus vaikka näin.

Malli W(S)211 -06 E200 automaatti
Moottorin koodi: M271.941
kW: 120
Kilometrit: 89tkm
Syy korjaukseen: Varmuuden vuoksi.
Havainnot. Ketjussa muutama milli venymää. Rattaat ok
Korjaustapa: Uusittu ketju (vanhan avulla vedetty uusi) ja kiristin. (Teetetty, ei merkkikorjaamo)
Osat hankittu: Motormarketista ketju(Iwis) ja kiristin febi.
Kilometrit nyt:115tkm.
Kommentit: Kuluerä jäi näin maltilliseksi. Ajatus, että 50-60tkm välein uusisi ketjun ja rattaat välittömästi jos havaittavaa kulumaa on. Öljynvaihdot ajallaan tai tiheämmin. Mahdollinen lisäaineistus (esim: RVS tai x-1r, jos näihin uskoo) "Ajatusmalli" sellaiseksi, että on vain huoltokohde säännöllisesti"

Mielellään ei juupas eipäs juttua tähän, jotta saisi helppolukuisen tilasto/ajatuspaketin tästä. Lyhyet omat kommentit riittää.
Viimeksi muokannut R129amg, Ti 26.12.2017 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3810
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja tomant »

Moottorin numero tai VIN auttaisi moottorin yksilöinnissä ja kierrätyksessä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 648
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Just tuosta omasta tarkistin ketjun, -03 180K manuaali ja 163tkm mittarissa, Tässä on alkuperäinen tehtaalla asennettu ketju jossa öljyreijät, ei juurikaan havaitavaa kulumaa eikä pidä mitään rapinaa startatessa, Nokka akselin rattaat oli ihan ok myös.
Ehkä sen vaihdatan jossain kohtaa kuitenkin.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
R129amg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 11.07.2017 16:33

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja R129amg »

Lisätty vielä moottorikoodi omaan viestiin. Tästä moottorista on jaariteltu ympäri maailmaa, mutta tosiaan "tilastoa" vertailua ajatellen on hankala saada kokoon.
Toivotaan, että saataisiin nyt.
Kopioin tuon moottorityypin Bilteman rekisterinumerohausta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15831
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja dealer »

M271 osalta omia kokemuksia; vähiten ajettu moottori johon oli vaihdettava myös nokkapyörät kuluneisuuden vuoksi taitaa olla noin 84000 km.
Yleensä ottaen M271 ketjua vaihtaessa kilometrien ollessa luokkaa vajaa 100000-120000 ehkä noin joka viidennessä on nokkapyörät kuluneet vaihtokuntoon.
Vähiten ajettu omalle kohdalle sattunut täystuho M271 koneelle jakopään hajoamisen vuoksi on 13x000 ajettu W204. Ketju hyppäsi --> venttiili poikki ja yksi mäntä, kansi ja lohko hajalle.

M271EVO näyttäisi sytyttelevän vikavaloa (tai hylätään katsastuksessa) ketjun kulumisen vuoksi 100000 km molemmin puolin. Pelkän ketjun vaihtaminen EVOon ei kannata, hammastuksen malli tekee sen että ongelma tulee hyvin pian uudelleen tai jopa heti remontin jälkeen.

Edit; dieseleihin ei tarvitse vaihtaa nokkapyöriä, vastauksena alla olevaan kysymykseen.
Viimeksi muokannut dealer, Ke 27.12.2017 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rozzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 21.08.2017 19:58

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja rozzo »

dealer kirjoitti:M271 osalta omia kokemuksia; vähiten ajettu moottori johon oli vaihdettava myös nokkapyörät kuluneisuuden vuoksi taitaa olla noin 84000 km.
Yleensä ottaen M271 ketjua vaihtaessa kilometrien ollessa luokkaa vajaa 100000-120000 ehkä noin joka viidennessä on nokkapyörät kuluneet vaihtokuntoon.
Vähiten ajettu omalle kohdalle sattunut täystuho M271 koneelle jakopään hajoamisen vuoksi on 13x000 ajettu W204. Ketju hyppäsi --> venttiili poikki ja yksi mäntä, kansi ja lohko hajalle.

M271EVO näyttäisi sytyttelevän vikavaloa (tai hylätään katsastuksessa) ketjun kulumisen vuoksi 100000 km molemmin puolin. Pelkän ketjun vaihtaminen EVOon ei kannata, hammastuksen malli tekee sen että ongelma tulee hyvin pian uudelleen tai jopa heti remontin jälkeen.
Diesselissä taidetaan aika usein vaihtaa pelkkä ketju? Näin olen ainakin ymmärtänyt että harvemmin nokkapyöriin on puututtu?
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 802
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Malli: W203 C180 Kompressor 2005
Moottorin koodi: Ei nyt saatavilla
Kw: 105
Kilometrit: n. 145 tkm (en muista tarkkaa)
Syy: Tarkistus ja vaihto tarpeen mukaan.
Havainnot: Ketju venynyt muutaman millin. Rattaat myös hiukan kuluneet
Korjaustapa: Ketju vaihdettu. Rattaat jätettiin vaihtamatta
Osat hankittu: Korjaavasta pajasta löytyi hyllyltä -> ko. putka suorittaa ketjun vaihtoja säännöllisesti mersuihin, myös muut mallit kuin M271
Kilsat nyt: 175 tkm. Ei havaittavaa ääntä moottorissa
Kommentit: Moottori oli äänetön ennen remppaa myös kylmänä käynnistettäessä. Rattaita ei vaihdettu, koska en aio ajaa loppuikääni ko. pelillä -> korjatkoon joku seuraava, toisaalta koko remontti olisi kustantanut liki 20% auton arvosta). Jos hajoaa jossakin vaiheessa niin hajoaa huonouttansa, eikä sairastaa kannata jos ei ole kipeä.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
tenzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Su 02.03.2008 18:43
Paikkakunta: Kemi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja tenzo »

Porukoitten W203 C180K - 03 (M271) mittarissa nyt 200362km ja vaihtoo menee nokkapyörät ja ketju auto jo pajalla. Uudesta asti ollu niillä ja muuten erinomaisessa kunnossa nii kannattaa vaihtaa. Autoa taas pitkäksi aikaa.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)

Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)

MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)

MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)

EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)

EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)

EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)

EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Esa1969
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 14.12.2017 20:11

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Esa1969 »

malli:C200 kompresor sedan m271.Ajettu 139000 Ketju ei pitänyt mitään ääntä eikä kolinaa.Käytetty tarkastuksessa,oman mielen rauhan takia,kun on tullut tätä ketjua luettua.Jakoketju venynyt 7ast.Nokkapyörät kuluneet jonkunverran. Tuomio uusi ketju kiristin ja laahaimet.Ei kuulemma vielä tarvetta uusia nokkapyöriä.Liike josta ostin auton tulee puolella vastaan korjaus kuluissa.
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Täällä C180CGI:n M271 EVO:ssa jakopää on lopussa 140 tkm kohdalla. Huollettu täsin ohjelman mukaan.

Mitä korjaamoa suosittelette alkaen tasolta Hyvinkäältä etelään? Tekisin mieluusti rempan itse, mutta talvella tallissa on kylmä ja aika ei riitä.

Esim. Veholta on nykyään turha odottaa kunnon palvelua. Osaavat myydä uusimman Octavia RS:n, mutta siihen se jääkin. Tähän mennessä ovat huollon yhteydessä mm.: asentaneet takaturvavyöt takapenkin selkänojan taaske (ei kaadettavat penkit), rikkoneet takatilan pohjan kiinnityksiä, tarjonneet vaihteistoon väärää öljyä ja suodatinta, luovuttaneet auton rasvatahrittuna ja ratti likaisena. Laskun suuruus oli +600e.
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4090
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

jusahh kirjoitti:Täällä C180CGI:n M271 EVO:ssa jakopää on lopussa 140 tkm kohdalla. Huollettu täsin ohjelman mukaan.

Mitä korjaamoa suosittelette alkaen tasolta Hyvinkäältä etelään? Tekisin mieluusti rempan itse, mutta talvella tallissa on kylmä ja aika ei riitä.

Esim. Veholta on nykyään turha odottaa kunnon palvelua. Osaavat myydä uusimman Octavia RS:n, mutta siihen se jääkin. Tähän mennessä ovat huollon yhteydessä mm.: asentaneet takaturvavyöt takapenkin selkänojan taaske (ei kaadettavat penkit), rikkoneet takatilan pohjan kiinnityksiä, tarjonneet vaihteistoon väärää öljyä ja suodatinta, luovuttaneet auton rasvatahrittuna ja ratti likaisena. Laskun suuruus oli +600e.
Vaikapa kahvimaan auto vihdin nummelassa
Mökkillä
'
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kiitos vinkistä. Kysyn tarjousta.

Tällä välin homma alkoi kiehtoa itseänikin harrastushaasteena ja selvitin, että tuossa M271 EVO:ssa on hammasketju, vanhan rullaketjun sijaan. Onko täällä jakopäärempan tehneitä konkareita, tässä pari kyssäriä?
- Hammaspyörät eivät näytä pahasti kuluneilta, riittääkö että uusin pelkän hammasketjun?
- Jos uusin nokkapyörät, eikö myös kampiakselin alin ketjupyörä pitäisi uusia? Onko tuolle osalle numeroa, sillä se ei kuulu noihin varaosasetteihin, missä tosin tulee nokkapyörät matkasssa.
- Laitanko umpinaisen vai katkaistun ketjun? Onko käytännön eroa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15831
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Evoon aina nokkapyörät uusiksi niin ei syty kohta vikavalot. Kampiakselin pyörä ei ole niin herkkä kulumaan ja sen vaihtaminen on sitten paljon isompi homma. Endoskoopilla näkee, mutta ellei silmällä erota kulumaa nokkapyöristä sanoisin ettei "alapyörä" ole millänsäkään vielä.
Katkaistun ketjun (nokkapyörineen) vaihtaa työpäivässä, umpinaista ei ole viitsinyt edes ajatella.
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4090
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

jusahh kirjoitti:Kiitos vinkistä. Kysyn tarjousta.

Tällä välin homma alkoi kiehtoa itseänikin harrastushaasteena ja selvitin, että tuossa M271 EVO:ssa on hammasketju, vanhan rullaketjun sijaan. Onko täällä jakopäärempan tehneitä konkareita, tässä pari kyssäriä?
- Hammaspyörät eivät näytä pahasti kuluneilta, riittääkö että uusin pelkän hammasketjun?
- Jos uusin nokkapyörät, eikö myös kampiakselin alin ketjupyörä pitäisi uusia? Onko tuolle osalle numeroa, sillä se ei kuulu noihin varaosasetteihin, missä tosin tulee nokkapyörät matkasssa.
- Laitanko umpinaisen vai katkaistun ketjun? Onko käytännön eroa?
Jos ketjun vaihto on sen kulumisen takia eikä muuten vaan varmuudeksi niin rattaat uusikis myös niin taas ajelee 50tkm lähes huoletta tuon puolesta
lähtö kohtaisesti aina uudet pyörät
Mökkillä
'
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Onko M271 EVOn jakopään luotettava vaihtoväli siis 50tkm??

Voiko nokkapyörät ja kejunt vaihtaa yläkautta, purkamatta alaosaa? Onko poikkaistua ketjua sellaisella lukolla, joka ei tarvitse puristinta ja on luotettava?

Linkkejä luotettaviin nokkapyörien ja ketjun ostopaikkaan arvostetaan. Ajattelin FEBIn ketjua ja VAICON nokkapyöriä.

Ostetaan tai lainataan nokka-akselien asetustyökalusarja.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19214
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Iwis on mersun käyttämä ketju merkki ollut aina.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4090
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

atlas kirjoitti:Iwis on mersun käyttämä ketju merkki ollut aina.
ei siis kannatta laittaa joku tarvike voi kestää vaikka paremmin kuin alkuperäinen pas... laatu
Mökkillä
'
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19214
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei laatu ole paska vaan itse suunnittelu yksiriviselle ketjulle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1838
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti:Ei laatu ole paska vaan itse suunnittelu yksiriviselle ketjulle.
Miten tuo eroaa käyttäjän kannalta?

Jos ostan esim. renkaat jotka kuluvat loppuun neljäsosassa siitä ajassa jonka renkaat yleensä kestävät niin täydellisen varmasti en ikinä koske enää tikullakaan ko. merkkiin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19214
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jakopää jota saa korjata jatkuvasti niin ekan kalliin rempan jälkeen sen moni hävittää pois ja ostaa sellaisen jossa se voi jopa kestää...toki jos haluaa nopeasti käsistä niin laittaa sen halvimman....voi sen näinkin miettiä.
Toki sama mitä sinne laittaa kun saa sen vaihtaa alle sataan tonniin vaihtaa muutenkin mutta katkeamisen pelko on suurempi...venymisen myös.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Minkälainen niittaustyökalu käy M217 EVO koneeseen, jossa ei ole DUPLEX- eikä SIMPLEX-ketju? (kaksirivinen / yksirivinen rullaketju) M271 EVO:ssa on hammasketju, mutta mikä on k.o. ketjun tyyppi ja oikea työkalu?

Näitä on pilvin pimein, DUPLEX/SIMPLEX:
https://www.ebay.com/itm/EWK-Simplex-Du ... 2127207050" onclick="window.open(this.href);return false;

SIMPLEX:
https://i.ytimg.com/vi/p5YYaYR8e80/maxresdefault.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

M271 EVO hammasketju:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-90606-0" onclick="window.open(this.href);return false;

PS. Onneksi tämä M271 jakopään remppaaminen on pala kakkua verrattuna moneen poikittaiseen ketjukoneeseen, esim. VW ja OPEL.
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4090
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

jusahh kirjoitti:Minkälainen niittaustyökalu käy M217 EVO koneeseen, jossa ei ole DUPLEX- eikä SIMPLEX-ketju? (kaksirivinen / yksirivinen rullaketju) M271 EVO:ssa on hammasketju, mutta mikä on k.o. ketjun tyyppi ja oikea työkalu?

Näitä on pilvin pimein, DUPLEX/SIMPLEX:
https://www.ebay.com/itm/EWK-Simplex-Du ... 2127207050" onclick="window.open(this.href);return false;

SIMPLEX:
https://i.ytimg.com/vi/p5YYaYR8e80/maxresdefault.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

M271 EVO hammasketju:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-90606-0" onclick="window.open(this.href);return false;

PS. Onneksi tämä M271 jakopään remppaaminen on pala kakkua verrattuna moneen poikittaiseen ketjukoneeseen, esim. VW ja OPEL.
M271 evoon vaikka tuo ebay linkin jos on tarpeeksi leveä työkalua että ketju mahtuu väliin (miltä näytää tarvikeiden mukaan)

Hamas ketjua haukuttaan ainkin morse ketjuksi
Mökkillä
'
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Osat tulivat. Oliskohan jollakin teistä arvon Herrat M271 ajoitustyökalusarjaa lainaan korvausta vastaan PK-seudulla, Hyvinkäällä tai Jyväskylä-Lahti-akselilla?
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kai se on hommattava setti. Mikäs ero M271 ja M271EVO jakopään työkaluissa on? Onko tuossa nokka-akselin pidikeraudassa eroa?

Mikä on M217EVO:n nokkapyörän takamutterin avainväli milleinä?
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Pitääkö M271 EVOn nokkapyörien kiinnityspultit vaihtaa vai voiko uudelleenkiristää?
Avatar
Jusu59
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 21.11.2015 16:59
Paikkakunta: Tampere

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Jusu59 »

jusahh kirjoitti:Pitääkö M271 EVOn nokkapyörien kiinnityspultit vaihtaa vai voiko uudelleenkiristää?
Mistä jusahh osat hommasit, itsellä sama kohta edessä?
W205 350 E AMG -18
S212 200 CGI BE -12
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Ei tartte vaihtaa
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ostin osat Autodocista, josta olen muutkin tavarat hommannut jo pari vuotta. Nokkapyörät ovat VAICON tekemät, 280e/kpl vs 860e/kpl OEM.

Ajoitustyökalut saa lainaan noutamalla ja pientä korvausta vastaan.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12294
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja epk »

joko alkaa alkaa mutua miten m274 kestää kilometrejä ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15831
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja dealer »

M271 204 kopassa, 124000 kilometriä.

Moottorin vikavalo -> muutama sata metriä ajoa 40-50km/h --> käynnissä jotain outoa ---> sammutus ja kokeilu startata, "huono ääni" ja hinurilla pajalle.

Pakopuolen nokkapyörä:
Kuva

Vastaa Viestiin