M271 jakopää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1537
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ei tuo ketjupyörän hammas kyllä enää terveeltä näytä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Ei näy kuvaa?
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1537
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Maastis »

niitty kirjoitti: Pe 22.01.2021 19:18 Ostin muutama viikko sitten S204:n M271 moottorilla. Mittarissa 161tkm eikä dokumenteissa ole mainintaa jakopään remontoinnista.

Näissä kuulemma pitää suhtautua epäluuloisesti jakopäähän joten nostin venttilikopan ylös:
imu_ajoitus.jpeg
pako_ajoitus.jpeg
imu_hampaat.JPG
pako_hampaat.JPG

Ylimmäinen kuva on imupuolen nokka-akselista. Voi olla, ettei kampiakseli ollut aivan ykk:ssa. Minulla ei ole mittakelloa ja eikä ajoitusmerkkejä nähnyt suoraan edestä.

Ketju on kireällä; sormin nokkapyörien välistä nostamalla se ei hievahdakaan. Se kyllä rapisee hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kireyteen nähden rapina ihmetyttää. Toisaalta kiristäjässä ei liene räikkää kuten vanhemmissa malleissa joten onko pieni rapina käynnistyksessä normaalia?

Mitäs olette mieltä - pitäisikö tuolle tehdä jotain?
Kyllä siinä edellisen kysyjän postaukses kuvat näkyy...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 790
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja -230k- »

niitty kirjoitti: Pe 22.01.2021 19:18 Ostin muutama viikko sitten S204:n M271 moottorilla. Mittarissa 161tkm eikä dokumenteissa ole mainintaa jakopään remontoinnista.

Näissä kuulemma pitää suhtautua epäluuloisesti jakopäähän joten nostin venttilikopan ylös:
imu_ajoitus.jpeg
pako_ajoitus.jpeg
imu_hampaat.JPG
pako_hampaat.JPG

Ylimmäinen kuva on imupuolen nokka-akselista. Voi olla, ettei kampiakseli ollut aivan ykk:ssa. Minulla ei ole mittakelloa ja eikä ajoitusmerkkejä nähnyt suoraan edestä.

Ketju on kireällä; sormin nokkapyörien välistä nostamalla se ei hievahdakaan. Se kyllä rapisee hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kireyteen nähden rapina ihmetyttää. Toisaalta kiristäjässä ei liene räikkää kuten vanhemmissa malleissa joten onko pieni rapina käynnistyksessä normaalia?

Mitäs olette mieltä - pitäisikö tuolle tehdä jotain?
nokkapyörät alkaa olla loppu,alkuperäistä rattaan muotoa ei ole ollenkaan jäljellä.
Heti jos vaihtaa ketjun,kiristimen ja yläpään rattaat saattais alapään kampiakselinratas vielä pysyä hyvänä?..
ongelma m271 koneessa ei ole niinkään katkeileva ketju vaan useimmin juuri ensimmäinen oire on kuluvat nokat..
S212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja niitty »

Kiitoksia vastauksista. Täytyy vaihdattaa rattaat ja ketju.

Onko kellään kokemusta tarvikenokkapyöristä? Alkuperäiset ovat kiitettävän kalliita, yli 900€/kpl. KL näyttää myyvän myös FAI:n pyöriä, kalliilla niitäkin, mutta kuitenkin puoleen hintaan alkuperäisiin nähden. Maailmalla on myös muita toimittajia, Vaico, Motive components, ...
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja niitty »

Olen katsellut muutaman videon ketjunvaihdosta. Pari ilmeisesti venäläisissä merkkiliikkeissä kuvattua herättävät kysymyksiä:
Tämä, tässä ketjussa jo aikaisemmin ollut ja tämä.

Molemmissa nokat lukitaan ajoitusraudalla, otetaan nokkapyörät pois ja vedetään uusi ketju läpi pelkästään kampiakselia kiertämällä. Ensimmäisessä videossa kampea pyöritetään kohdassa 3:29 - 3:40 ja jälkimmäisessä kohdassa 25:20 - 25:50.

Eivätkö männät ota venttiileihin kun noin tekee. Nokat ovat tilassa, jossa keskimmäisten sylinterien männät ovat akk:ssa, toinen kaiketi poisto- ja toinen puristustahdin alussa. Olisivatko venttiilit tuolloin kiinni/vain vähän auki, vai onko tuossa jotain, jota en huomaa?

Puusta katsoen tuo tapa vaikuttaisi yksin tekevälle turvallisemmalta kuin nokkapyörien pyörittäminen ketjua vetäessä. Vähän enemmän on purkamista, mutta ei tarvitsisi murehtia jaon karkaamista.
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja maukku »

Nokka-akselit on lukittu 13 astetta ykköspytyn ykk:n jälkeen. EI osu. Ja kun varovasti pyörittää käsin, huomaa kyllä, jos alkaa osua. Jako tarkistetaan vielä viimeiseksi kasauksen jälkeen.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
CafeRacer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 07.06.2016 22:32

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja CafeRacer »

C180 ’07 ml.167tkm.

Ei ylimääräisiä ääniä.

Ketju ja kiristäjä oli tarkoitus vaihtaa tiedossa olevien ongelmien takia.
Huoltokirjassa ei merkintää vaihdosta. Suomi auto.

Vaihtoon meni myös nokkien rattaat, muutama piikki jo poikki(ympyröity kuvassa).
Ketju oli todella löysällä, roikkui ylälaahaimen ja rattaiden välistä.

Aivan viimetingassa tuli vaihto ja kalliiksi tuli silti. Tehty korjaamolla(ei merkki). Muutama paikka ei edes ruvennut tekemään hommaa täällä Kouvolassa.
Vaihdettin myös kaikki laahaimet, paitsi 1 joka vaatisi isompaa purkamista. Osat oli 1190€ ja 5.5h työtä.
A50CC922-4750-46DE-AACF-07CCC501DF07.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tommoh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 27.05.2016 21:30

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja tommoh »

Malli C180 Komperssor, Automaati, 2007, W203,
Moottorin koodi: M271 E18
kW: 105
Kilometrit: 203tkm
Syy korjaukseen: Varmuuden vuoksi.
Havainnot. Ketjussa venymää 5-6mm. Myös rattaat kuluneet.
Korjaustapa: Uusi ketju, rattaat, laahaimet, kiristin
Tommy80
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 14.04.2022 12:41

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Tommy80 »

Tuli sitten M271 koneella ostettu entinen taksi, ajettu 222700, huollot muuten kohdillaan mutta jakopää tuli käytyä tarkistuttamassa ettei yö unet mene, Kaikki OK ja eikun kovaa ajoa, korjaaja arveli että öljyjen vaihto tiuhaan auttanu asiaan, tai tuuria.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 589
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Tommy80 kirjoitti: To 14.04.2022 12:52 Tuli sitten M271 koneella ostettu entinen taksi, ajettu 222700, huollot muuten kohdillaan mutta jakopää tuli käytyä tarkistuttamassa ettei yö unet mene, Kaikki OK ja eikun kovaa ajoa, korjaaja arveli että öljyjen vaihto tiuhaan auttanu asiaan, tai tuuria.
Bensa Taksimersu :think:

Millon tuo ketju on vaihdettu sitten tuohon?
2007 R 320cdi
Tommy80
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 14.04.2022 12:41

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Tommy80 »

Huttiainen kirjoitti: To 14.04.2022 13:14
Tommy80 kirjoitti: To 14.04.2022 12:52 Tuli sitten M271 koneella ostettu entinen taksi, ajettu 222700, huollot muuten kohdillaan mutta jakopää tuli käytyä tarkistuttamassa ettei yö unet mene, Kaikki OK ja eikun kovaa ajoa, korjaaja arveli että öljyjen vaihto tiuhaan auttanu asiaan, tai tuuria.
Bensa Taksimersu :think:

Millon tuo ketju on vaihdettu sitten tuohon?
Näin edellisen omistajan rekisteriote väitti että ainakin taksifirman nimissä.
Huoltokirjan mukaan ei jakopään remppaa ole tehty, luulisi että sellainen varsinkin mainittaisiin.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 801
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja esukki »

Harkinnassa pojalle W204 M271 ~200tkm ajettuna.
Myynnissä pari joihin jakopääremontti tehty (toinen kaukana, toinen varusteiltaan köyhä).
Muista olen kysellyt jakopääremontista ja vastaus on yleensä: "Ei ole tarvinnut tehdä, ei pidä ääntä".

Vaihtoehto on ostaa jälkimmäinen ja tehdä/teettää heti jakopääremppa. Luin M271 jakopää viestiketjun ja WIS:istä ohjeet.
Epäselväksi jäi:
- WIS mukaan kuskinpuoleista laahainta ei saa vaihedttua kantta irrottamatta, onko näin?
- Vaihdetaanko laahaimet yleensä ketjun/ketjupyörien yhteydessä?
- Pitääkö kiristin vaihtaa (WIS:issä ei erikseen mainita että pitäisi)
- Jotain muuta mitä kannattaa samalla hommata?

Saa suositella Salon seudulta pajaa jolla työkalut + kokemusta hommasta. Miksei kauempaakin.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200TA CDI Classic -08
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15821
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laahaimia ei tarvitse vaihtaa muuta kuin se pikkupalikka joka on ketjupyörien välissä on hyvä varata. Kiristin on vaihdettu aina samalla. Työläässä paikassa erikseen vaihtaa.

Ei liene evoversio ? Jos on niin nokkapyörät myös joka tapauksessa vaihtoon, oli silmin nähden ehjät tai ei.

Vastaa Viestiin