W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Autona W212 E350 -09

Mersu siis hyytyi minulla työpaikan pihaan. Heti startista hörähti ja sammui. Ei lähtenyt käyntiin muutaman kerran yrittämisen jälkeen. Auto lähti huoltoon ja sieltä löytyikin vika. Poltti sulaketta ja vika löytyi pumpun alla olevasta kaapelinipusta.
4b1da451-11f5-4892-ad9a-0390a433313f.jpg
Aika huonosti suojattu tämä nippu kun menee niin ahtaasta välistä.

Tämän jälkeen autosta löytyi vielä 2 muuta vikokoodia jotka olleet jo ilmeisesti pitempään. Auton on puolen vuoden sisään muutaman kerran polttanut häiriövaloa mutta itekseen kuittaantunut pois parin päivän ajon jälkeen. Autosta lähti silloin samaan aikaa tehot mutta palautui kun käynnisti auton uudelleen.

Tämmöset vikakoodit on autossa:
197088fd-4368-4dc8-ae34-1e21ef3513aa.jpg
9be30f18-1a03-4c1c-ab8d-fe3dd5cb2f8e.jpg
Tällä hetkellä polttaa siis moottorin häiriövaloa. Ei vaikuta mitenkään auton käyttäytymiseen. Mystistä tästä tekee sen että huollossa kertoivat ettei autosta löydy noilla auton tiedoilla vastaavia johtokarttoja. Kuulemma pinnit ja osa osista ei täsmää mihinkää johtokarttoihin. Voiko tämä olla edes mahdollista? Tämä tietenki aiheuttaa sen että vikapaikkaa vaikea lähteä selvittämään koska värit ja piuhat ei täsmää.

Olisiko hyviä arvauksia tai muilla vastaavaa tapahtunut?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut QnQQ, Pe 26.01.2018 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

QnQQ kirjoitti:Autona W212 E350 -09
Näyttökuva 2018-1-6 kello 23.23.59.png
Mersu siis hyytyi minulla työpaikan pihaan. Heti startista hörähti ja sammui. Ei lähtenyt käyntiin muutaman kerran yrittämisen jälkeen. Auto lähti huoltoon ja sieltä löytyikin vika. Poltti sulaketta ja vika löytyi pumpun alla olevasta kaapelinipusta.
4b1da451-11f5-4892-ad9a-0390a433313f.jpg
Aika huonosti suojattu tämä nippu kun menee niin ahtaasta välistä.

Tämän jälkeen autosta löytyi vielä 2 muuta vikokoodia jotka olleet jo ilmeisesti pitempään. Auton on puolen vuoden sisään muutaman kerran polttanut häiriövaloa mutta itekseen kuittaantunut pois parin päivän ajon jälkeen. Autosta lähti silloin samaan aikaa tehot mutta palautui kun käynnisti auton uudelleen.

Tämmöset vikakoodit on autossa:
197088fd-4368-4dc8-ae34-1e21ef3513aa.jpg
9be30f18-1a03-4c1c-ab8d-fe3dd5cb2f8e.jpg
Tällä hetkellä polttaa siis moottorin häiriövaloa. Ei vaikuta mitenkään auton käyttäytymiseen. Mystistä tästä tekee sen että huollossa kertoivat ettei autosta löydy noilla auton tiedoilla vastaavia johtokarttoja. Kuulemma pinnit ja osa osista ei täsmää mihinkää johtokarttoihin. Voiko tämä olla edes mahdollista? Tämä tietenki aiheuttaa sen että vikapaikkaa vaikea lähteä selvittämään koska värit ja piuhat ei täsmää.

Olisiko hyviä arvauksia tai muilla vastaavaa tapahtunut?
Onhan sillä huolla varmasti ajan tasaiset kaaviot käytettävissä

Veikkaus että ovat nuo 2 vikaa ovat tekemissä toistensa kanssa
Mökkillä
'
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Kyllä itellä kans vahva veikkaus että jotenkin liittyvät toisiinsa. Oisko tähän liittyen mitään tietoa meneekö näistä piuhat jossain kohtaa samassa nipussa? Voisko sieltä löytyä vika.
Täältä yritin huonolla menestyksellä katsoa josko jotain tietoa löytys mutta niukkaa on...
https://mercedes.7zap.com/en/eu/fg/car/ ... 251a017618" onclick="window.open(this.href);return false;
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Tässä on nämä alkuperäiset vikakoodit ennen kaapelin korjausta. Onko tässä muuten vikakoodeja jotka tulee jos läppämoottori menee oikoseen? Voisiko olla sielä se vika?
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1040
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja multiviri »

E: väärä topic
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Katselin nettiä läpi ja törmäsin tällaiseen:
http://forums.mercedesclub.org.uk/index ... ht.123321/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Hi, just had the car on a Snapon reader it came up with Fault code 143700 pin2 circuit 87 short circuit or short cut. ???
Any ideas"

"Hi, had a dig around and found a blown 15A in the fuse compartment under the bonnet,
Changed the fuse and it's all running fine and goes like stink again,
Thanks to everyone for all your help it's much appreciated. :)"

"This is a fuse for various components. It's the ips motor that blows it. It will probably blow again if that's the case."

Tässä kyllä puhutaan että tuo 87 napa liittyy nimenomaan ips moottoriin eli läppämoottoriin.
Pitäisikö vain nyt testata tuo 4,7kohm vastusta tuon liittimeen?

Edit: Koska tuossa oli se polttoaineen syötöstä se pahin vika eli poltti sulakkeen koska piuha oli maissa, niin voisiko olla niin että sen syöttävä rele olisi nyt oikosessa?

"I do not think it possible for all, just where the fault is. On the test is should say what relay, most relays pass the voltage on pin 87 to the part that needs it or has been called. A horn relay has a pin 87, so does a fuel pump relay and all others, is there a fault on the car. "
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Vähän ehkä olen epäselvästi selostanut mutta tällä hetkellä auto siis toimii normaalisti vaikka moottorin häiriövalo palaakin. Käsittääkseni mikään sulake ei ole tällä hetkellä palanut. Varmistan tämän huomenna kun pääsen lämpimään purkaan autoa. Katon samalla sen läppämoottorin ja testaan sitä vastusta niin ja vielä se rele.
Vikakoodit mitä huollosta lähtiessä jäi niin on nämä 13AE00 ja 14E300.

Noista vanhoista vikakoodeista mitä näkyi noissa kuvissa aattelin vain että oisko sielä läppämoottorissa se vika kuitenkin.
Viimeksi muokannut QnQQ, Ma 08.01.2018 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

QnQQ kirjoitti:Vähän ehkä olen epäselvästi selostanut mutta tällä hetkellä auto siis toimii normaalisti vaikka moottorin häiriövalo palaakin. Käsittääkseni mikään sulake ei ole tällä hetkellä palanut. Varmistan tämän huomenna kun pääsen lämpimään purkaan autoa. Katon samalla sen läppämoottorin ja testaan sitä vastusta niin ja vielä se rele.
Vikakoodit mitä huollosta lähtiessä jäi niin on nämä 13A400 ja 14E300.

Noista vanhoista vikakoodeista mitä näkyi noissa kuvissa aattelin vain että oisko sielä läppämoottorissa se vika kuitenkin.
Alkuun kannatta tarkistaa ne mistä tulee pysyviä vikakoodeja
ja jos niistä ei vikaa löydy(yleensä löytyy) tutkia lisää
Mökkillä
'
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Noniin, kävin hakemassa uusimmat vikakoodit.
ce7675cc-f059-4834-8391-f6056a8117a4.jpg
Outoa tässä on se että huohottimen lämmitysvastuksen toinen piuha pitäisi tulla tässä kuvassa näkyvään vänkärin puolen valon päällä olevaan pistokkeeseen mutta eipä vain tule. Kaavion mukaan näin pitäisi myös olla.
Tästä johtuen vikapaikkaa hankala etsiä. Ei taida auttaa muutakuin alkaa seuraamaan piuhoja alusta loppuun.
0307e044-3ce1-47a0-a051-812d4839942a.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Löytyi muuten itselleni ainakin uusi varaosaluettelo. Löytyy aika paljon eri autoja.

Tässä kuitenkin tästä autosta.
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... id=1386&q=" onclick="window.open(this.href);return false;
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Paikallisessa huoltoliikkeessä mittasivat tuon lambdan ja huohottimen lämmittimen ja kumpaankaan ei tullut jännitettä. Olettavasti sinne pitäisi tulla se 12V?
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1040
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Juu ei tule jännitettä lambdalle eikä lämmittimelle. Huohottimenlämmitin ei ole oikosulussa. Tosiaan mystinen homma ettei kytkentäkaavio WIS:sä täsmää, ei pitäisi olla versiostakaan kiinni (katsottu uusimmalla mitä daimlerilla on ja omasta testeristä (olikohan 09/2014 versio) katsoin myös niin ei täsmännyt sekään. Tuohon autoon kuuluvasta kytkentäkaaviosta puuttuu tuo huohottimenlämmitin kokonaan ja lambdan lämmityksen pitäisi mennä liittimeen x26 (tuo mikä kuvassa ympyröity) pinniin numero 14.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Eihän autoon ole joskus aiemin mitään ohjain boxseja vaihdettu,
onko ohjelmaa muutettu
Mökkillä
'
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Ei ole ainakaan minun historian aikana eikä mistää näy että olisi.
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Päivitelläämpä vähän. Nyt auto on melkein jatkuvasti limp-modessa ja moottorinhäiriövalo palaa. Kuuluuko tuohon limp-modeen että kuulostaa niinkuin poltto on jatkuvasti päällä vaikka ei ole, eli äänet kuuluu selvästi mörjempänä? Jossain törmäsin että kun imusarjan läpät on auki asennossa niin kuulostaa juurinkin tuolta.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Möreä ääni ihan normaalia vikatilassa, ajaa turbon johdinsiivet auki silloin.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Nyt pelaa.
Yritin käydä itse sähköjä läpi mittareiden kanssa ja tulin siihen tulokseen että ei minulta onnistu. Vein auton wetterille ja sielä pari pv autoa korjattuaan saivat sen toimimaan.
Vikapaikka löytyi alkuperäisestä paikasta eli pumpun alla kulkevasta johtosarjasta. Aiempi huoltoliike saisi ottaa kopin tästä ja käydä lävitse miten niitä johtokarttoja luetaan / yhdistellään.
Kuvassa siis vikapaikka alkutilanteesa ja ensimmäisen korjausyrityksen jälkeen. Kuvissa siis näkyy 5 piuhan yhteyspiste jossa eri laitteille jakaantuu jännite 12V. Nämä oli sitten "korjauksessa" eroteltu että 2 piuhaa omaan ja 3 piuhaa omaan.
4b1da451-11f5-4892-ad9a-0390a433313f.jpg
IMG_7198.jpg
Myös muuta löytyi, ahtopaineen anturi oli sökö. Sekä omasta kokemuksesta oppineena sanon sen vielä ääneen: ELÄKÄÄ TÖKKIKÖ LIITTIMIEN SISÄÄN MITÄÄ JOKA VENYTTÄÄ LIITTIMIÄ, esim kuparilankaa. Tästä johtuen autoon vaihdettiin 11 pinniä huonojen kosketusten takia. :oops:
Kalliiksi tuli mutta oppirahat näköjää tästäkin sai maksaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1040
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Jos katsoo tähän autoon kuuluvia kytkentäkaavioita niin nuo piuhat on korjattu ensin oikein. Kun katsoo kytkentäkaaviota semmoisesta autosta missä on varuste U42 (SCR systeemit) siellä tuo lambdan ja huohottimen lämmitin menee tuohon Z7/5z2 pisteeseen. Eli periaattessa ensimmäinen korjaamo olisi todennäköisesti saanut korjattua vian jos olisi käyttänyt vääriä kaavioita. Eli dokumenttinumero pe07.16-p-2101dab olisi tähän autoon kuuluva kaavio mutta paikkansa pitävä kaavio on pe07.16-p-2101dao. Tuosta "oikeasta" kaaviosta puuttuu koko huohottimen lämmitin.

Mutta hyvä että auto tuli kuntoon.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sekava juttu, sanoisin että kirjailijalla on tullut virhe WIS dokkareiden otsikoinnissa eli kohdistamisessa oikeisiin automalleihin. Taitaa olla aika harvinaista WIS:issä mutta aika selkeä juttu jo tuon aiemman multivirin viestin pohjalta.
orsii-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 15.03.2010 23:11
Paikkakunta: oulu

Re: W212 E350 CDI Moottorin häiriövalo 13AE00 ja 14E300

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Jahas tutun näköinen korjaus kun sen on itse tehnyt. Tosiaan tässä mitenkään omaa työnjälkeä puolustelematta kerron oman näkemyksen. Tullessa siis kuvissa näkyvät johdot olivat hankautuneet ihan irtipoikki paitsi tuossa kohtaa missä musta/punainen johto yhdistyy puna/vihreään. Ja kuten kuvassa huomaa johdot eivät ole samanvärisiä keskenään joten ilman mitään luotettavaa kytkentäkaaviota täytyy tehdä kuten maalaisjärki sanoo eli samanväriset johdot keskenään yhteen ja tietty tuo yksi erivärinen joka oli vielä muutamalla karvalla liitoksessa kiinni. Mietinpähän vain että miten iso koppi olisi pitänyt ottaa jos olisikin käynyt niin että luotan vaistooni ja liitän kaikki johdot yhteen,jonka jälkeen esim. moottorin ohjainlaite kärähtää?
C250TDT
Vastaa Viestiin