W211 320cdi vaihteiston käytös
W211 320cdi vaihteiston käytös
Heips.
Otsikon mukaisessa autossa huolia ja murheita laatikkossa.
250tkm ajettu, 320cdi 722.6 vaihteisto.
Ensimmäiset oireet oli turbiinin lukittuessa oleva tärinä jonka johdosta meni vaihtoon ensin TCC(KL-varaosat), liitin(KL), suodatin(MANN) ja öljyt(huuhtelu!).
Pieni ero, joskin vika ei korjaantunut.
Tämän jälkeen vaihtui turbiini, iso ero!
Joskin vielä kylmänä tuntuu hassua käytöstä turbiinissa(?) kylmällä vaihteistolla.
Nollattiin adaptaatiot. Ehkä pikkasen parempi.
Lukittaa ja avaa vähän miten sattuu 1k-2k rpm kierrosalueella. Näin ainakin kuvittelen, voihan siellä jotain muuta tapahtua?
Myöskin moottorijarrulla "hytkyttää" kuin lukittaisi ja avaisi kokoajan.
Tasopinta öljyillä pitäisi olla ok.
Lämpimänä ongelmaa ei ole, ainakaan omsta mielestä.
Staria ei omasta takaa, Bosch ESItronic käytössä toki.
Mistä lähteä vikaa hakemaan seuraavaksi?
Viallinen TCC, venttiilikoneisto, johdinlevy vaiko huonot/väärät öljyt? (COMMA MVATF+)
Pitääkö vaan tottua tähän, ei työmatkalla vaan tunnu aivan nautinnolta.
Otsikon mukaisessa autossa huolia ja murheita laatikkossa.
250tkm ajettu, 320cdi 722.6 vaihteisto.
Ensimmäiset oireet oli turbiinin lukittuessa oleva tärinä jonka johdosta meni vaihtoon ensin TCC(KL-varaosat), liitin(KL), suodatin(MANN) ja öljyt(huuhtelu!).
Pieni ero, joskin vika ei korjaantunut.
Tämän jälkeen vaihtui turbiini, iso ero!
Joskin vielä kylmänä tuntuu hassua käytöstä turbiinissa(?) kylmällä vaihteistolla.
Nollattiin adaptaatiot. Ehkä pikkasen parempi.
Lukittaa ja avaa vähän miten sattuu 1k-2k rpm kierrosalueella. Näin ainakin kuvittelen, voihan siellä jotain muuta tapahtua?
Myöskin moottorijarrulla "hytkyttää" kuin lukittaisi ja avaisi kokoajan.
Tasopinta öljyillä pitäisi olla ok.
Lämpimänä ongelmaa ei ole, ainakaan omsta mielestä.
Staria ei omasta takaa, Bosch ESItronic käytössä toki.
Mistä lähteä vikaa hakemaan seuraavaksi?
Viallinen TCC, venttiilikoneisto, johdinlevy vaiko huonot/väärät öljyt? (COMMA MVATF+)
Pitääkö vaan tottua tähän, ei työmatkalla vaan tunnu aivan nautinnolta.
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Onkos tossa öljy purkin kyljessä merkintää MB236:10 tai MB236:14Alexir kirjoitti:Heips.
Otsikon mukaisessa autossa huolia ja murheita laatikkossa.
250tkm ajettu, 320cdi 722.6 vaihteisto.
Ensimmäiset oireet oli turbiinin lukittuessa oleva tärinä jonka johdosta meni vaihtoon ensin TCC(KL-varaosat), liitin(KL), suodatin(MANN) ja öljyt(huuhtelu!).
Pieni ero, joskin vika ei korjaantunut.
Tämän jälkeen vaihtui turbiini, iso ero!
Joskin vielä kylmänä tuntuu hassua käytöstä turbiinissa(?) kylmällä vaihteistolla.
Nollattiin adaptaatiot. Ehkä pikkasen parempi.
Lukittaa ja avaa vähän miten sattuu 1k-2k rpm kierrosalueella. Näin ainakin kuvittelen, voihan siellä jotain muuta tapahtua?
Myöskin moottorijarrulla "hytkyttää" kuin lukittaisi ja avaisi kokoajan.
Tasopinta öljyillä pitäisi olla ok.
Lämpimänä ongelmaa ei ole, ainakaan omsta mielestä.
Staria ei omasta takaa, Bosch ESItronic käytössä toki.
Mistä lähteä vikaa hakemaan seuraavaksi?
Viallinen TCC, venttiilikoneisto, johdinlevy vaiko huonot/väärät öljyt? (COMMA MVATF+)
Pitääkö vaan tottua tähän, ei työmatkalla vaan tunnu aivan nautinnolta.
jos ei niin sitten on on väärät
Mökkillä
'
'
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Itsellä samoja oireita kylmänä. Ja sama öljy.. hyväksynnät löytyy tuosta öljystä mutta voisihan sitä kokeilla mobilin tuotteella paraneeko
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Täällä tekee samaa juuri tuossa 1-2000 rpm välillä, miettii että vaihtaisko tai napsuttaa eestaas vaihdetta isommalle ja pienemmälle. Lämpimänä toimii hyvin. Kyseessä -06 mallin s211, öljyillä ajettu reilut 20 tkm (MB236.14), samalla vaihdettu johdinlevy eikä näillä ollu vaikutusta ongelmaan. Mittarissa on 350tkm.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Kaikkin kolmeen varmistakaa että öljyä on tosiaan oikea määrä
öljyn ollessa 80c
öljyn ollessa 80c
Mökkillä
'
'
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Tarkistin, ja kyseiset luokitukset täyttyvät.FinlandMerceds kirjoitti: Onkos tossa öljy purkin kyljessä merkintää MB236:10 tai MB236:14
jos ei niin sitten on on väärät
MB 236.10
MB 236.14
Tuplatarkistetaan tasopinta vielä 80c öljyillä.FinlandMerceds kirjoitti:Kaikkin kolmeen varmistakaa että öljyä on tosiaan oikea määrä
öljyn ollessa 80c
Vaikuttaneeko - en tiedä, toivotaan.
Lisätään vielä, vaihtotapahtuma tuntuu olevan ok (touch swiftillä vaihtaessa)
Mukava auto muuten.
Ei haluaisi summan mutikassakaan vaihdella osia, olisi parempaakin käyttöä rahalle.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Jos se on tarkistettu öljyn ollessa jotain muuta niinAlexir kirjoitti:Tarkistin, ja kyseiset luokitukset täyttyvät.FinlandMerceds kirjoitti: Onkos tossa öljy purkin kyljessä merkintää MB236:10 tai MB236:14
jos ei niin sitten on on väärät
MB 236.10
MB 236.14
Tuplatarkistetaan tasopinta vielä 80c öljyillä.FinlandMerceds kirjoitti:Kaikkin kolmeen varmistakaa että öljyä on tosiaan oikea määrä
öljyn ollessa 80c
Vaikuttaneeko - en tiedä, toivotaan.
Lisätään vielä, vaihtotapahtuma tuntuu olevan ok (touch swiftillä vaihtaessa)
Mukava auto muuten.
Ei haluaisi summan mutikassakaan vaihdella osia, olisi parempaakin käyttöä rahalle.
taso voi olla mitä tahansa ja väärä taso vaikutta vaihtamiseen
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Siis sitä purkista löytyy jompi kumpi noista numeroista?multiviri kirjoitti:Itsellä samoja oireita kylmänä. Ja sama öljy..
hyväksynnät löytyy tuosta öljystä
mutta voisihan sitä kokeilla mobilin tuotteella paraneeko
eikä vain että öljyn valmistaja suositellee sitä johonkin mersuun
Mökkillä
'
'
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Itsellä vähän karvaita kokemuksia tuosta Comman MVATF+:sta. Laatikon toiminta heikkeni selvästi kyseisillä öljyillä, etenkin kylmänä käytös oli kovin kummallista. Öljymäärä oli millilleen oikea. Laitoin vain ja nimenomaan NAG1:een sopivaa rasvaa nyt, kun vaihdoin koko toosan. Ei ainakaan toistaiseksi juuri valittamista toiminnassa. Toki tulipa samalla laitettua Sonnaxin Overlap control valve kit ja TransGo:n Shift kit myös, joten vertailupohjaa tässä ei juurikaan enää ole.
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Jätin aikaan Comman atf-öljyn ostamatta siksi, että luokituksissa oli mielestäni ristiinmeneviä luokituksia jotka eivät liene mahdollisia samassa öljylaadussa.gubbe89 kirjoitti:Itsellä vähän karvaita kokemuksia tuosta Comman MVATF+:sta. Laatikon toiminta heikkeni selvästi kyseisillä öljyillä, etenkin kylmänä käytös oli kovin kummallista. Öljymäärä oli millilleen oikea. Laitoin vain ja nimenomaan NAG1:een sopivaa rasvaa nyt, kun vaihdoin koko toosan. Ei ainakaan toistaiseksi juuri valittamista toiminnassa. Toki tulipa samalla laitettua Sonnaxin Overlap control valve kit ja TransGo:n Shift kit myös, joten vertailupohjaa tässä ei juurikaan enää ole.
Tilasin sitten Saksasta Ravenol -merkkistä atf:ää.
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
E200kompressor kirjoitti:Jätin aikaan Comman atf-öljyn ostamatta siksi, että luokituksissa oli mielestäni ristiinmeneviä luokituksia jotka eivät liene mahdollisia samassa öljylaadussa.gubbe89 kirjoitti:Itsellä vähän karvaita kokemuksia tuosta Comman MVATF+:sta. Laatikon toiminta heikkeni selvästi kyseisillä öljyillä, etenkin kylmänä käytös oli kovin kummallista. Öljymäärä oli millilleen oikea. Laitoin vain ja nimenomaan NAG1:een sopivaa rasvaa nyt, kun vaihdoin koko toosan. Ei ainakaan toistaiseksi juuri valittamista toiminnassa. Toki tulipa samalla laitettua Sonnaxin Overlap control valve kit ja TransGo:n Shift kit myös, joten vertailupohjaa tässä ei juurikaan enää ole.
Tilasin sitten Saksasta Ravenol -merkkistä atf:ää.
Pitäisikö harkita merkin (öljyn, ei auton ) vaihtoa, vaiko jatkaa samalla öljyllä ja tarkistaa nyt se taso vain ?gubbe89 kirjoitti:Itsellä vähän karvaita kokemuksia tuosta Comman MVATF+:sta. Laatikon toiminta heikkeni selvästi kyseisillä öljyillä, etenkin kylmänä käytös oli kovin kummallista. Öljymäärä oli millilleen oikea. Laitoin vain ja nimenomaan NAG1:een sopivaa rasvaa nyt, kun vaihdoin koko toosan. Ei ainakaan toistaiseksi juuri valittamista toiminnassa. Toki tulipa samalla laitettua Sonnaxin Overlap control valve kit ja TransGo:n Shift kit myös, joten vertailupohjaa tässä ei juurikaan enää ole.
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Ääni öljytyypin vaihdokselle, jos taso on oikea. Itse sain kohtuullisen edukkaasti Wolfin 236.14 -öljyä 20l pöntössä ja sitä laitoin viimeksi. Haisi ainakin niin pahalle, että pakko olla hyvää. Öljyä kului n.15l. Tulipahan kunnolla huuhdottua. Ravenol on myöskin laatutavaraa. Fuchsia taitavat monilla mersupajoilla laittaa. Valvolineltä löytyy myös sopivaa rasvaa, nimeltään ATF PRO 236.14. Itselläkin heräili epäilyksiä Comman luokituksista, mutta hölmönä uskoin ja uskottelin kaverinkin ostamaan samanlaiseen mersuun tätä. Sonnaxin ja TransGo:n kittejä saa muuten nykyään Vaihteistokaupasta ainakin, eikä hinta juuri ulkomaiden hinnoista poikkea. Asennuskaan ei ole kovin paha työmaa, kunhan lukee ohjeet huolella pariin kertaan ja varmistuu, että onko venttiilipöytä uudempaa vaiko vanhempaa mallia. Oma laatikko ainakin toimii tosi hienosti nyt. Vielä kun joskus kerkeäisi adaptaatiot hoitamaan kuntoon, niin voisi parantua entisestään
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Öljypinta tarkastettu, ihan aavistuksen oli yläkanttiin (n.2mm)
Imetty ylimääräinen pois.
En tiedä eroa kun ei vielä päässyt jäähtymään, mutta uskoisin että vika ei korjaannu tuolla.
Eli seuraava etappi vaihtaa öljyt vai jotain osia lisää tuonne laatikkoon?
Imetty ylimääräinen pois.
En tiedä eroa kun ei vielä päässyt jäähtymään, mutta uskoisin että vika ei korjaannu tuolla.
Eli seuraava etappi vaihtaa öljyt vai jotain osia lisää tuonne laatikkoon?
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... ction=show" onclick="window.open(this.href);return false;
Listasta löytyy 236.14 Mercedes-Benzin hyväksymät öljyt.
Listasta löytyy 236.14 Mercedes-Benzin hyväksymät öljyt.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Totali öljyä saisin töihin helposti, onko kellään kokemuksia mersuissa Totalin öljyistä?dealer kirjoitti:http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... ction=show
Listasta löytyy 236.14 Mercedes-Benzin hyväksymät öljyt.
Näppärä lista.
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Totalia myytiin meillä korjaamolla aikoinaan muutama vuosi, ei pahaa sanottavaa. Siirryttiin toiseen merkkiin kun Totalilla ei ainakaan silloin ollut asiallisen hintaista 229.51 öljyä.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Täytyypi korvata nykyinen Comman öljy Totalin tuotteella.dealer kirjoitti:Totalia myytiin meillä korjaamolla aikoinaan muutama vuosi, ei pahaa sanottavaa. Siirryttiin toiseen merkkiin kun Totalilla ei ainakaan silloin ollut asiallisen hintaista 229.51 öljyä.
Jospa paranisi.
Viime öljyntason tarkastuksen ja säädön jälkeen ei muutosta.
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
260tkm mittarissa ja taas jatkuu enempi kuin vähempi. Ei näköjään itsestään korjaannu, no itse vähemmän tuolla nyt ajelkut.
Eli tosiaan pahentunut nykiminen/tärinä/epäloogisuus vaihteistossa läsnä.
Staria ei käytössä, boschin laite kyllä.
Ei vikakoodeja, eikä vikatilaa.
Öljyt, johdinlevyä, uutta laatikkokokonaisuutta vai mitä etsimään?
Glykolia ei hävinnyt.
Jos jollain neuvoja, tai haluaa auttaa niin mielellään otetaan vastaan. Haluaisin kummiskin vielä muutaman vuoden ajella autolla.
Eli tosiaan pahentunut nykiminen/tärinä/epäloogisuus vaihteistossa läsnä.
Staria ei käytössä, boschin laite kyllä.
Ei vikakoodeja, eikä vikatilaa.
Öljyt, johdinlevyä, uutta laatikkokokonaisuutta vai mitä etsimään?
Glykolia ei hävinnyt.
Jos jollain neuvoja, tai haluaa auttaa niin mielellään otetaan vastaan. Haluaisin kummiskin vielä muutaman vuoden ajella autolla.
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Heittäisin näin lonkalta, että kannattaa mahdollisesti tarkemmin syynätä itse moottorin anturit. Laatikko kun koittaa mukautua moottorin toimintaan niin väärät anturitiedot voivat aiheuttaa epäloogista käytöstä.
Eli: lämpötilat, (erityisesti) ilmamassa, ahtopaine, jne...
Eli: lämpötilat, (erityisesti) ilmamassa, ahtopaine, jne...
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Kyselläänpä tässä samassa topikissa, jos ei haittaa. Mulla -04 320cdi ja tutisuttaa autoa, kun lähtee kiihdyyttämään 60 vauhdista. Laitettu erillinen öljynjäähdytin keulille, öljyt vaihdettu huuhtelemalla Fuchsin Titan ATF 236.14. Eikä vuoda syyläri vesiä öljypuolelta pihalle, vaikka tulpat auki. Tuskin ollut glykolia lootassa. Muuten kyllä oli helevetin vanhan näköset öljyt lootassa ennen huuhtelua, mutta tuo tutina jäi, vaikka vaihdot muuttu selvästi paremmaksi.
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Pitänee koittaa sitä vielä lisätä tuubillinen. Autossa Tuikun ohjelma joka lyöty sisään Keminmaassa Sercapilla...kuulema 260/600.dealer kirjoitti:Kokeilitko Shudder Fixxillä ?
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Ohjelmasta ei johdu, laatikko kyllä sen kestää kunnossa ollessaan ongelmitta. Jos Shudder Fixx auttaa vika taitaa olla turbiinissa.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Tähän vielä tarkennus, että nimen omaan kevyesti kun polkasee vauhtia lisää 70kmh nopeudessa niin silloin hytkyy. Jos polkasee reippaammin, niin ei tunnu missään. Ilmeisesti vetää 5–>4 vaihteen niin ei luista reilummin polkastessa kaasua.
edit: Tuntuu, että tekee tietyllä vaihteella vain ja jos polkasee esim. 30-40kmh vauhdista, niin hetken tärryyttää joku jotakin.
edit: Tuntuu, että tekee tietyllä vaihteella vain ja jos polkasee esim. 30-40kmh vauhdista, niin hetken tärryyttää joku jotakin.
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Kirjoitan moneen paikkaan, jotta sana huonosta öljystä tavoittaisi ennen kuin kukaan enää ostaa MVATF+ Commaa. Täällä oli tapaus, jossa 722.6 5G-troniciin vaihdettiin Comman MVATF+, jonka jälkeen vaihdot ylös & alas alkoivat nykiä. Myös P->D ja P->R vaihdot olivat kovia ja auto alkoi "puskea" kovasti jarrua vasten. Sitten vaihdettiin varmuudeksi KYB, mutta ei vaikutusta.gubbe89 kirjoitti:Itsellä vähän karvaita kokemuksia tuosta Comman MVATF+:sta. Laatikon toiminta heikkeni selvästi kyseisillä öljyillä, etenkin kylmänä käytös oli kovin kummallista. Öljymäärä oli millilleen oikea. Laitoin vain ja nimenomaan NAG1:een sopivaa rasvaa nyt, kun vaihdoin koko toosan. Ei ainakaan toistaiseksi juuri valittamista toiminnassa. Toki tulipa samalla laitettua Sonnaxin Overlap control valve kit ja TransGo:n Shift kit myös, joten vertailupohjaa tässä ei juurikaan enää ole.
Ongelma korjaantui oikealla MB:n hyväksymällä FUCHS 4134ATF:llä, jossa on MB236.14. Comma MVATF+ ei voi millään pitää paikkaansa luokitusten suhteen, sillä purkin kyljessä on samaan aikaan MB236.10/.12/.14/.15 ja jokaisessa luokituksessa on eri viskositeetti. Millään mulla valmistajalla ei ole tuo listaus samassa tuotteessa.
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Motonet lie ainoa pulju joka sitä myy ? Heillä ongelma on ollut tiedossa jo pitkään, mutta eivät ole luokituksia korjanneet tai lakanneet myymästä Commaa korvauksia voi ja pitää pyytää sieltä siltä osin kun ylimääräisiä kuluja on tullut.
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
ja tarpeeksi monoi kun pyytää korvauksi niin ehkäpä lopetavat tuon cooma kuran myynnindealer kirjoitti:Motonet lie ainoa pulju joka sitä myy ? Heillä ongelma on ollut tiedossa jo pitkään, mutta eivät ole luokituksia korjanneet tai lakanneet myymästä Commaa korvauksia voi ja pitää pyytää sieltä siltä osin kun ylimääräisiä kuluja on tullut.
sen merkitseminen luokituksen mukaiseksi lähentelee väärnöstä/petosta,
Mökkillä
'
'
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
Aiemmin mainitsin huonosta toiminnasta commalla. Kerkesin auton myydä pois ennen öljynvaihtoa, nyt tuli kaverille takas ja vaihteli öljyt huuhtelemalla mobil 134atf niin tökkimiset/nykiminen poistui kokonaan.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W211 320cdi vaihteiston käytös
FinlandMerceds, Multiviri ja muut: Jos on intoa, niin kirjatkaa & kuvatkaa vielä vähän tarkemmin tähän ketjuun omakohtaisia kokemuksia Comma MVATF+ ongelmista? Kirjatkaa myös miten ongelma poistui. Voin a.o. asioissa viitata mm. tähän keskusteluun ja näyttö siitä, että tuote aiheuttaa muillakin ongelmia, on erittäin tärkeää. (Oikeita nimiä ei tietenkään tarvita.)
Vien aiheen kuluttajariitalautakuntaan syksyn aikana, sillä Broman ei ole reagoinut asialliseen keskusteluun, eikä valmistaja Comma/Moove Lubricants vastaa teknisiin kysymyksiin.
Broman Groupin kanssa on käynnissä reklamaatioprosessi, joka on kyllä edennyt nihkeästi. Jouduin mm. kuluttaja-asiamiehen kautta motivoimaan heitä kommentoimaan tuotteen teknisiä tietoja. Broman Groupin mukaan kuulemma maahantuoja ei vastaisi tuotteen yhteensopivuuksista, mutta onneksi virkamies korjasi asiassa.
Comman eli Moove Lubricantsin kanssa on käynnissä tekninen meilinvaihto:
"I would ask for written proof of COMMA MVATF+ performance for ZF and MB automatic gearbox ratings. Do you fulfill all the requirements and how is this obtained? I would ask the test reports where all MB specs are met. Comma distributor Broman Group and Motonet have been reluctant to help in this matter. Background info:
- It appears that the COMMA MVATF + product information is inconsistent regarding the ZF and MB ratings. At the same time, the oil is promised to perform according to MB236.10 / .12 / .14 / .15 ratings. To my, Mobils and Mercedes Benz Customer Centers understanding this is very odd. By comparing the product data of well-known oil manufacturers (like Mobil), the above-mentioned spec listing is fulfilled with four different products. Mobil cannot produce an ATF fluid with all the specs at the same time. Mobil ATF 134 and ATF 134 Fe for example have different viscosities at temperatures of 40c and 100c, i.e. very physical and measurable differences. See. appendices showing MVATF + viscosity and Mobil 134 FE (MB236.15) oil data.
Vien aiheen kuluttajariitalautakuntaan syksyn aikana, sillä Broman ei ole reagoinut asialliseen keskusteluun, eikä valmistaja Comma/Moove Lubricants vastaa teknisiin kysymyksiin.
Broman Groupin kanssa on käynnissä reklamaatioprosessi, joka on kyllä edennyt nihkeästi. Jouduin mm. kuluttaja-asiamiehen kautta motivoimaan heitä kommentoimaan tuotteen teknisiä tietoja. Broman Groupin mukaan kuulemma maahantuoja ei vastaisi tuotteen yhteensopivuuksista, mutta onneksi virkamies korjasi asiassa.
Comman eli Moove Lubricantsin kanssa on käynnissä tekninen meilinvaihto:
"I would ask for written proof of COMMA MVATF+ performance for ZF and MB automatic gearbox ratings. Do you fulfill all the requirements and how is this obtained? I would ask the test reports where all MB specs are met. Comma distributor Broman Group and Motonet have been reluctant to help in this matter. Background info:
- It appears that the COMMA MVATF + product information is inconsistent regarding the ZF and MB ratings. At the same time, the oil is promised to perform according to MB236.10 / .12 / .14 / .15 ratings. To my, Mobils and Mercedes Benz Customer Centers understanding this is very odd. By comparing the product data of well-known oil manufacturers (like Mobil), the above-mentioned spec listing is fulfilled with four different products. Mobil cannot produce an ATF fluid with all the specs at the same time. Mobil ATF 134 and ATF 134 Fe for example have different viscosities at temperatures of 40c and 100c, i.e. very physical and measurable differences. See. appendices showing MVATF + viscosity and Mobil 134 FE (MB236.15) oil data.