W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja epk »

Ajossa huomas että hyytyi eikä oikeen tehoja, parkkiin tyhjäkäynnille > ravistaa niiku kävis vajaalla. Hinurilla kotia ja jotain kolmossylinteristä koodia. Tilasin uudet suuttimet kerran piti muutenkin vaihtaa venttiilikopan tiiviste. Delphin solenoidit tässä on.

Uudet suuttimet paikalla ja ongelma sama, tarkka vikakoodi on P026900 sylinterille 3 , "sylinterin käyttöparametrien perusasetuksessa on toimintahäiriö" ja ravistelee/meinaa sammua tyhjäkäynnillä.

Mikäs tämän aiheuttaa, ei näemmä vika ollut suuttimessa ? vai voiko vielä olla ilmaa jotta tuon koodin antaa :think: railipaineet heittelee kyllä vähän miten sattuu tyhjäkäynnillä. Ei oikeen viitsi enempiä käytellä jottei hajoa koko keksintö :D Mikäs tuon vikakoodin oikeen aiheuttaa kun oli sama koodi ennen ja jälkeen suuttimien vaihdon (ja uudet koodattu tietysti) . Sähköliitin itse suuttimeen ehjän "oloinen" .

Venttiilikoppa oli irti ja ketjurattaineen näytti olevan uutta vastaavat, 200tkm tällä o menty.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja epk »

puristuspainemittaus ei mennyt hyväksytysti läpi, antaa 4 sylinterille vajaan arvon , muut 235-260 pintaan ja tämä nelos pytty ~215.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja epk »

Vähän kyllä ihmetyttää nuo puristuspaine arvot, kyllä ne oli ennen tätä vikaa ihan jetsulleen parin numeron sisään samat. Voiko tämä nyt olla vaan kunnollisen ilmauksen puutetta (sen takia tuo 3sylinterin koodi kunnei pysty korjaamaan korjausarvoa tarpeeksi ?) Vai onko siellä mäntä pistiäinen käynyt ...

Ylipäätänsä millä tuo puristuspainemittaus tapahtuu, onko edes mahdollista että puutteellisen ilmauksen takia antaa huonot arvot?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

epk kirjoitti:Vähän kyllä ihmetyttää nuo puristuspaine arvot, kyllä ne oli ennen tätä vikaa ihan jetsulleen parin numeron sisään samat. Voiko tämä nyt olla vaan kunnollisen ilmauksen puutetta (sen takia tuo 3sylinterin koodi kunnei pysty korjaamaan korjausarvoa tarpeeksi ?) Vai onko siellä mäntä pistiäinen käynyt ...

Ylipäätänsä millä tuo puristuspainemittaus tapahtuu, onko edes mahdollista että puutteellisen ilmauksen takia antaa huonot arvot?
Sylinteri kohtaisista kierosluku eroista laskee kunkin sylintiren puristus tahdin
hidastus vaikutuksen nopeuteen ja siitä sitten puristuksen, siksi kannatta laittaa joku lisä virran syöttö niin ei akun hyytyminen sotke testiä

tuo ero on niin iso että kannattaa tehdä varmistua mittaus puristus painen mittarilla

suutimet vaikutta vain jos ne vuotaa poltt ainetta syliteriin neste jarrutta pyörimistä
tai pesee öljyn pois sylinteristä ja tivisttys heikenee

ilma jutuuthan näissä on monesti hankalia
onhan kaikki muut sopeutukset tehty l
Mökkillä
'
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja epk »

Puristuspainemittaus uudella akulla , laturi oli kiinni.

Milläs ajat lisää sopeutuksia kunnei viitti käyttää ennenkuin tietää mistä johtuu. Täytynee kurkata sylinteriin ja mekaanista puristuspainetta ihmetellä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

epk kirjoitti:Puristuspainemittaus uudella akulla , laturi oli kiinni.

Milläs ajat lisää sopeutuksia kunnei viitti käyttää ennenkuin tietää mistä johtuu.
Täytynee kurkata sylinteriin ja mekaanista puristuspainetta ihmetellä.

Siis meinasin että muiden kuin suutimien sopeutuksia
jotainhan taisi olla missä ei käynttä tarvitse,

olihan sopeutukset kunnossa ennen vikaa

mutta varminta on mekaanisesti mitata ja jos on joku kamera millä kurkaa sylinteriin

toivotavasti ei ole normallia 651 juttu eli jotain pahasti rikki
Mökkillä
'
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kuinka tämä aikanaan ratkes ??


Tuli eilen samankaltainen haaste vastaan, ja otti tovin Starin kanssa, ennenkuin alkoi käydä oikein.
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja epk »

männässä reikä :lol:
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

pekkovee kirjoitti:Kuinka tämä aikanaan ratkes ??


Tuli eilen samankaltainen haaste vastaan, ja otti tovin Starin kanssa, ennenkuin alkoi käydä oikein.
Toivotavasti tilanen pysyy sopeutuksen jälkeen, eikä kohta taas käy miten sattuu ja
ole kuten tuossa epk tapuksessa ja muttamassa mussa mitä lähempää seurannut
Mökkillä
'
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

FinlandMerceds kirjoitti:
pekkovee kirjoitti:Kuinka tämä aikanaan ratkes ??


Tuli eilen samankaltainen haaste vastaan, ja otti tovin Starin kanssa, ennenkuin alkoi käydä oikein.
Toivotavasti tilanen pysyy sopeutuksen jälkeen, eikä kohta taas käy miten sattuu ja
ole kuten tuossa epk tapuksessa ja muttamassa mussa mitä lähempää seurannut


Niinpä.
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja Jonze »

epk kirjoitti:männässä reikä :lol:
Mikäs mäntäpistiäisen herätti henkiin? Rikkinäinen suutin?
S204
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja epk »

Edellinen omistaja ajanut rikkinäisellä niin kauan että meni vaihtoon suutin, vahinko tosin jo tapahtunut vaikka hetkellisesti korjaantuikin uudella suuttimella.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Millaista oiretta suutin aiheuttaa kun on aika vaihtaa?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Nakutusta, savutusta, moottorin vikavalo, epätasainen käynti tai mitkä tahansa käyntiin liittyvät oireet niin tyhjäkäynnillä kuin kiihdytyksessäkin. Onhan niitä useampia oireita ja mahdollisia aiheuttajiakin useita.
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja rzy »

OM651.912 220cdi aj.220tkm pukkasi vikakoodia P0266. Moottoritiellä kone alkoi ravistamaan ja tekee sitä nyt tyhjäkäynnillä. Mahtaako vikana olla suutin vaiko kenties jotain pahempaa?

Suuttimen jo irrottelin ja katselin varaosasuutinta tilalle. Varaosanumero hieman hämmentää: suuttimessa lukee A651 070 28 87 ja varaosana alkuperäisiä suuttimia löytyy esim. numerolla A651 070 28 87 05 eli osanumeron perässä on ylimääräistä nuo kaksi numeroa, 05. Miten tuo varaosanumerointi mahtaa mennä?
S213 220d 4matic -20
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja rzy »

rzy kirjoitti:OM651.912 220cdi aj.220tkm pukkasi vikakoodia P0266. Moottoritiellä kone alkoi ravistamaan ja tekee sitä nyt tyhjäkäynnillä. Mahtaako vikana olla suutin vaiko kenties jotain pahempaa?

Suuttimen jo irrottelin ja katselin varaosasuutinta tilalle. Varaosanumero hieman hämmentää: suuttimessa lukee A651 070 28 87 ja varaosana alkuperäisiä suuttimia löytyy esim. numerolla A651 070 28 87 05 eli osanumeron perässä on ylimääräistä nuo kaksi numeroa, 05. Miten tuo varaosanumerointi mahtaa mennä?
Jaaha, männässähän siellä reikä oli. Onko muilla ollut ohjelmoitu auto kun mäntä on hajonnut? Hieman kummastuttaa mikä tuon on aiheuttanut.
S213 220d 4matic -20
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

rzy kirjoitti:
rzy kirjoitti:OM651.912 220cdi aj.220tkm pukkasi vikakoodia P0266. Moottoritiellä kone alkoi ravistamaan ja tekee sitä nyt tyhjäkäynnillä. Mahtaako vikana olla suutin vaiko kenties jotain pahempaa?

Suuttimen jo irrottelin ja katselin varaosasuutinta tilalle. Varaosanumero hieman hämmentää: suuttimessa lukee A651 070 28 87 ja varaosana alkuperäisiä suuttimia löytyy esim. numerolla A651 070 28 87 05 eli osanumeron perässä on ylimääräistä nuo kaksi numeroa, 05. Miten tuo varaosanumerointi mahtaa mennä?
Jaaha, männässähän siellä reikä oli. Onko muilla ollut ohjelmoitu auto kun mäntä on hajonnut? Hieman kummastuttaa mikä tuon on aiheuttanut.
Yleisin syy vialinen suutin (ja niitähän 651 koneissa riittää...)
Mökkillä
'
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

rzy kirjoitti:
rzy kirjoitti:OM651.912 220cdi aj.220tkm pukkasi vikakoodia P0266. Moottoritiellä kone alkoi ravistamaan ja tekee sitä nyt tyhjäkäynnillä. Mahtaako vikana olla suutin vaiko kenties jotain pahempaa?

Suuttimen jo irrottelin ja katselin varaosasuutinta tilalle. Varaosanumero hieman hämmentää: suuttimessa lukee A651 070 28 87 ja varaosana alkuperäisiä suuttimia löytyy esim. numerolla A651 070 28 87 05 eli osanumeron perässä on ylimääräistä nuo kaksi numeroa, 05. Miten tuo varaosanumerointi mahtaa mennä?
Jaaha, männässähän siellä reikä oli. Onko muilla ollut ohjelmoitu auto kun mäntä on hajonnut? Hieman kummastuttaa mikä tuon on aiheuttanut.

Onko täydellisellä merkkiliikkeen historialla...? Harmin paikka jos ei meinaan ole, jos allekirjoituksen auto kyseessä ja eipä sillä taida väliä olla kun on nyt itse menty ropaamaan jo. On meinaan noita ollut pari vuotta vanhempia ja yli 300 ajettuja joihin takuu korvannut kokonaan tehdasuuden moottorin juurikin sen seurauksena kun suutin hajottanut männän/sylinterin.

Edit: aivan, ilmeisesti vielä ohjelmoitukin, siinä vaiheessa tosiaan takuut rauenneet. Se on sellainen asia mikä kuitenkin olisi selvinnyt tutkimuksissa todennäköisesti.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja epk »

ei tarvii edes ohjelmaa mäntäpistiäiseen ja hoituu kyllä täydellisellä huoltohistoriallakin :D
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

En tarkoittanutkaan sitä että vikaa ei tulisi vaikka olisi miten huollettu ja ei olisi softaa vaan sitä että takuuseen saattaisi saada uuden moottorin jos edellämainitut asiat ovat kunnossa.
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja rzy »

Ruuvimeisseli kirjoitti: Onko täydellisellä merkkiliikkeen historialla...? Harmin paikka jos ei meinaan ole, jos allekirjoituksen auto kyseessä ja eipä sillä taida väliä olla kun on nyt itse menty ropaamaan jo. On meinaan noita ollut pari vuotta vanhempia ja yli 300 ajettuja joihin takuu korvannut kokonaan tehdasuuden moottorin juurikin sen seurauksena kun suutin hajottanut männän/sylinterin.

Edit: aivan, ilmeisesti vielä ohjelmoitukin, siinä vaiheessa tosiaan takuut rauenneet. Se on sellainen asia mikä kuitenkin olisi selvinnyt tutkimuksissa todennäköisesti.
Ei ole merkkihuollettu ja tosiaan ohjelmoitu auto kyseessä. Pitänee nuo suuttimet tutkia huolella ja ainakin tuo kakkospytyn suutin menee vaihtoon.
S213 220d 4matic -20
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja rzy »

Noh, nyt taas kone kehrää nätisti elikkäs ainokainen vioittunut osa oli tuo mäntä (ja tietenkin suutin joka oli reiän mäntään aiheuttanut). Pieni vika mutta iso työmaa.. :D
S213 220d 4matic -20
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja JP74 »

rzy kirjoitti:Noh, nyt taas kone kehrää nätisti elikkäs ainokainen vioittunut osa oli tuo mäntä (ja tietenkin suutin joka oli reiän mäntään aiheuttanut). Pieni vika mutta iso työmaa.. :D
Männän vaihto OM651:een on kyllä melkoinen savotta!
rikonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 13.10.2011 18:02

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja rikonen »

rzy kirjoitti: Ke 20.03.2019 19:04 OM651.912 220cdi aj.220tkm pukkasi vikakoodia P0266. Moottoritiellä kone alkoi ravistamaan ja tekee sitä nyt tyhjäkäynnillä.
Vastaava tilanne, OM651.913 200cdi, mutta ei vikakoodia. Vika tuli ohitustilanteessa ihan kuin olisi ollut polttoaineensaantiongelmia, ja kone sammui. Pitää nyt aikamoista kalkatusta tyhjäkäynnillä ja vähän huohottaa, aiemmin ei. Suuttimet on tarkistettu, että seuraavaksi pitänee tarkistaa puristuspaineet kun sitä ei ole vielä tehty.

Edit: Tein kolme kertaa puristuspainetestin ja kaksi kolmesta meni läpi, joten tuskin männässä on reikää. Mikähän muu siellä voisi kalkattaa, kaasua painaessa tyhjäkäynniltä hivenen ylöspäin, niin silloin kierrokset tahtovat vaeltaa n. 200 rpm, se ei ole normaalia. Vaihdoin tuon jälkeen polttoainesuodattimen, mutta ei se kalkatukseen mitään vaikuttanut, kierrosten vaeltamista en huomannut kun sitä vähän testasin.

Tällainen löytyi netistä, taitaa olla tyyppivika... https://autospruce.com/mercedes-2-1-cdi ... eliability
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuossa linkissä oli juttua että vaihdettu boschin suuttimia delphien tilalle.
Voiko ne vaihtaa mihin tahansa om651 moottoriin, jos tälläisen joskus sattuu ostamaan?
Ja onko itse ohjelmoitavissa vai merkkiliikkeen hommia?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei boschia mutta solenoidi suuttimet piezojen tilalle.
Ongelma ei ole yksistään suuttimissa vaan 2000bar rail paineessa joka alkaa syömään kärkiä ja rikkoo suuttimia sisäisesti ja ne jää vuotamaan. Mut eihän niiden oleteta kestävän kuin 300tkm muutenkaan. Sitten auto on jo kierrätyskypsää kamaa?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti: Pe 26.08.2022 22:55 Ei boschia mutta solenoidi suuttimet piezojen tilalle.
Ongelma ei ole yksistään suuttimissa vaan 2000bar rail paineessa joka alkaa syömään kärkiä ja rikkoo suuttimia sisäisesti ja ne jää vuotamaan. Mut eihän niiden oleteta kestävän kuin 300tkm muutenkaan. Sitten auto on jo kierrätyskypsää kamaa?
300tkm 651 konealla on valitettavan usein matka jonka jälkeen omistaja joutuu sen
metallin kierrätystä harkitsemaan vakavasti usein jo aieminkin
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin