m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

öljyruiskut männille, turbolle öljy ja öljynlauhdutin.
pelaako viä vakiopumpulla vai loppuuko tuotto kesken vai laittaako suosista om603 öljypumpun rattaan, jonka seurauksena pumppu pyöris n. kolmanneksen lujempaa vai rasittaako tämä liikaa tai nouseeko öljynpaineet liian suureksi?
tähänki tietysti pystyis vaikuttamaan eri öljyillä ja/tai lyhentämällä ylipaineventtiilin jousta, joka taitaa olla pelkkää monikertoohin kokeelua ja testausta..

kone viä tällähetkellä pukis nii olis jo täs vaihees hyvä sepittää
ne mitä etukäteen pystyy..

tietoo se verran että m103 eri pumppu ku vaikka esim. m104, mutta muuta tietoo löytyy lähinnä m104/603/606 pumpuista jotka lienee samat mutta rattaalla sovitettu bensa/diesel vehkeille, ja ainaki niis vissiin piisaa tuotto turpovehkeis, mutta entä tuo m103 pumppu?
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos turbo-banditilla mitä ,missään juttua mitä hän on tunkenut noihin koneisiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mitriitti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 14.02.2011 19:55

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja Mitriitti »

M103 3.0 turbolle ja öljyjäähylle otettu suodatinjalasta kierto eikä ongelmia öljynpaineiden kanssa yli 300tkm ajetulla vakiopumpulla. Vapari om606:den öljysuihkuja ite suunnittelin laittavani ja olisi mennyt kanavaan reiän poraamalla ja kierteen tekemällä mutta jätin kuitenkin laittamatta, ne on ilmeisesti jousikuormitteiset ja avautuvat vasta 1.5bar jälkeen.
S203 200cdi -02
W124 3.0 -88

Ex:
S203 2.7-02, W124 2.3 -92,W201 2.0 -89, s203 1.8 - 01, c124 3.0 -92, s124 2.3 -90, w124 2.6 -91,w124 3.0 -89, w202 1.8 -94, s124 2.5 -89, w201 2.0 -90, c124 3.0 -91, s124 3.0 -89, s124 2.3 -90, w201 3.0 -89, w201 2.0 -89, c123 2.3 -80

-Se on ehkä ruma ja romu, mut oma ja kokonaan maksettu-
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

atlas kirjoitti:Onkos turbo-banditilla mitä ,missään juttua mitä hän on tunkenut noihin koneisiin.
onhan se pumpish tyyppi kommetoinu johonki amerikan foorumiille, että 104/603/606 on justiin sama pumppu mutta ketjypyörien koolla sovitetty bensa/diesel vehkeelle, diesel kun tarttee saman tai suuremman öljynpaineen pienemmillä kierroksilla kun kiertääkin lähtökohtasesti vähemmän.
mainitti myös että m103 pumpun kans ei olisi ongelmaa alkuunkaa..
mutta sepä siinä on ku ei tiedä onko niillä ollu öljysumutki koneessa, mikäli se olis ratkaiseva tekijä sille ettei vakiopumpulla pärjää..
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

Mitriitti kirjoitti:M103 3.0 turbolle ja öljyjäähylle otettu suodatinjalasta kierto eikä ongelmia öljynpaineiden kanssa yli 300tkm ajetulla vakiopumpulla. Vapari om606:den öljysuihkuja ite suunnittelin laittavani ja olisi mennyt kanavaan reiän poraamalla ja kierteen tekemällä mutta jätin kuitenkin laittamatta, ne on ilmeisesti jousikuormitteiset ja avautuvat vasta 1.5bar jälkeen.

oorait.. ittellä on justii tollaset jousikuormitteiset (bemarin tekeleet), avautuu myös 1,5 bar jälkeen..
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

https://www.google.fi/search?source=hp& ... XbbI3RVDSg" onclick="window.open(this.href);return false;

Hakusanoja muuttamalla käyttäjä nm. Napa suunnitteli tolla kokoonpanolla mersun moottori ...en ole varma tekikö hän sen.
Megasqruitin forumin Kynsi on ahtanut myös jonkin mersun koneen....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

joo, on nuota tullu lueskeltua jonkuverran..päädyin ostamaan uuden öljypumpun vakiorattaalla ja yp venttilin jousen alle prikka/prikkoja josko paineet olis hitusen korkeemmalla, tietenki mikäli pumpus piisaa tuotto..
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mieti tarkkaan tai testaa toi paine koska liika paine ei ole hyväksi..pumppu rasittuu ja käyttöketju on tiukalla...paineet jo menisi vakio tasolle kun se pumppu tulee uusi ja jos vielä laakeroit sen koneen.
Toki koneesta tosiaan jossa on jo öljyruiskut on sitä jo mitoiteltu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei M103, mutta om 601:stä kokemuksia. Ahdoin om601:en ja vaihdoin isomman 603:en pumpun nopeammalla välityksellä...Lopputulos oli, että kannessa liikaa öljyä ja huohottimen kautta pihalla...
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Muistelisin että vastaavassa m102 myllyssä on öljynpaineelle rajoitin jossain 6-7 bar tietämillä ja mittarihan näyttää 0-3 bar. Pumpussa on todennäköisesti kapasiteettia reilusti paineen ja tuoton osalta.

Tuotosta sanoisin että riittää varmasti siltäänsä jos on uusi pumppu ja alakerran laakeritkin uudet.

Testatahan voisi ajossa (tai miksei vaihde vapaalla ja kierrokset rajoittajalle asti) hyvin esim ottamalla öljynpainemittarilta lähdön joka menee läpinäkyvän osan kautta vaikka öljytikun putkesta takas koneelle. Jos alkaa hyytyä tuotto niin kyllä jo tollaisella näkisi vaikutuksen. Toki painemittari 0-10 bar kertoisi enempi missä mennään.

Jos tossa tietyt asiat toteutuu on aikaa lopultakin turbottaa m102... Mutta aika näyttää sen. Aihiot on ainakin halpoja :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: m103 2.6 turbo, asiaa öljypumpusta

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

AK47 kirjoitti:Muistelisin että vastaavassa m102 myllyssä on öljynpaineelle rajoitin jossain 6-7 bar tietämillä ja mittarihan näyttää 0-3 bar. Pumpussa on todennäköisesti kapasiteettia reilusti paineen ja tuoton osalta.

Tuotosta sanoisin että riittää varmasti siltäänsä jos on uusi pumppu ja alakerran laakeritkin uudet.

Testatahan voisi ajossa (tai miksei vaihde vapaalla ja kierrokset rajoittajalle asti) hyvin esim ottamalla öljynpainemittarilta lähdön joka menee läpinäkyvän osan kautta vaikka öljytikun putkesta takas koneelle. Jos alkaa hyytyä tuotto niin kyllä jo tollaisella näkisi vaikutuksen. Toki painemittari 0-10 bar kertoisi enempi missä mennään.

Jos tossa tietyt asiat toteutuu on aikaa lopultakin turbottaa m102... Mutta aika näyttää sen. Aihiot on ainakin halpoja :D
joo oon kans tutkistellu yleistietoa asiasta ja päätyny uuteen pumppuun vakiorattaalla ja tietenki uusilla laakereilla, luulisi toimivan.. ja kai se täytyy laittaa mittari väliin ainakin väliaikaisesti.. kiitoksia kaikille
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Vastaa Viestiin