OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Aiheesta on varmaan keskustelua käyty monessakin topicissa ja on keskustelua että ohjelmallisesti poistaa ja on ohjeita että moottorilta johto irti ja mitä kaikkia... Joten, kuinka tämä nyt kannattaa tehdä? On öljynlauhduttimen tiivistysprojekti menossa enkä asiaa yhtään etukäteen edes ajatellut, nyt vaan on niin että on ne muoviset tangot entiset ja jokapaikka muutenki niin noes että vois ne pois ottaa, mutta miten?
Viimeksi muokannut jjk270cdi, La 31.03.2018 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 651
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: Kinnula

Re: OM642 egr poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Niin... kumpaa asiaa oot tekemässä???

Otsikossa on pakokaasukierrätys mutta tekstissä selität imusarjan läppämoottorista?

Pakokaasun kierrätyksen saa pois päältä vain ohjelmoimalla...
Ne läpät voit poistaa ja niiden läppämoottorin johdon jatkat ja pistät sen heilumaan jonnekkin vähemmän öljyseen paikkaan.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Joo tosiaan tuota imusarajan läppämoottoria tarkoitin ensisijaisesti, siellä ne kaikki muoviset tangot kun on paskana... eikö siitä voi vaan ottaa ne tangot irti niin saa sitte surrata siellä paikallaan? Mihin asentoon nuo läpät pitää laittaa ja jollain kai sitten jumittaa että pysyy mutta mihin asentoon? Mikä noitten imusarjan läppien tarkoitus on?
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Ja tosiaan se egr olis kiva saada pois käytöstä, turhaa sotkee paikkoja, on aika järkyttävän näköset imusarjat.... vai onko tuosta egr:stä jotaki hyötyäki? Kuinka nopiaa se sotkee paikat jos sen antaa toimia?
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: OM642 egr poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Läppämoottorista voit irroittaa tangot ja se saa surista yksinään siellä. Kerta kurahaararemppa on menossa, niin poistaisin imusarjanläpät siinä samalla kun imusarjat on irti ja tulppaisin läppien akselit.
S204 300cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

nix0n kirjoitti:Läppämoottorista voit irroittaa tangot ja se saa surista yksinään siellä. Kerta kurahaararemppa on menossa, niin poistaisin imusarjanläpät siinä samalla kun imusarjat on irti ja tulppaisin läppien akselit.
Nojoo niin aattelinkin, onko tulppaamiseen jotain hyvää ohjetta kuinka se kannattaa tehdä?
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja nix0n »

En tiedä onko oikeaa ohjetta. Itse tein kierteet läppien akselien kohdalle ja laitoin sinne pultit lukitteen kanssa.
S204 300cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mikä se noitten läppien tarkoitus oikeen on?
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Ma 28.05.2018 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mitenkä sitten on tuo egr ja sen toiminta, miksei sitä voi vain tulpata tukkoon mitä siitä seuraa? Kuinka paljon sitä pakokaasua kierrätetään, eli jos sen poistaminen vaatii ohjelmallisia muutoksia niin ei huvittaisi poistaa sitä, mutta kuinkahan äkkiä se taas sotkee uudelleen imusarjan?
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
os62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 23.02.2016 09:17

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja os62 »

Jos tulppaat tukkoon, auto on pian vikatilassa. Auto vahtii ilmamassamittareilla EGR:n tekemän ottoilmamäärän muutoksen.
Senpä takia ohjelmaa pitäisi muuttaa.

Kierrätyksen määrä voi olla yli puolet otettua ilmaa.

Ohjelmallisen muutoksen jälkeen tulppaus ei itsessään tuota lisäetuja.
2013 SLK 55 amg
2006 E280cdi
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Millä ootte tiivistäneet nuo imisarjan läppiä tulppaamaan tulevat pultit, käyköhän hydrauliikkatiivistysneste vai mikä?
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4626
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja S202 »

No siis ihan vaan jollain lukiteliimalla. Tai saahan sinne hydrauliikkaliikkeesta vaikka viralliset tulpat joiden alle alumiiniprikat, helppo juttu.
W123 300TDT projekti
W212 350cdi 4matic
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Eli siis käy tuo hydrauliikkatiivistysneste wurthin tavaraa.. pitää olla varma mitä sinne laitraa ettei tarvi heti repiä uudestaan auki..
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Ma 28.05.2018 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Onkoha nuo läppien varretkaan niin tiiviitä enää ollu... saa nähdä toimiiko tuo litku... Kuinkahan lämmin paikka tuo on?
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4626
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja S202 »

En tiedä kyllä mitä on hydrauliikkatiivistysneste mutta ihan kierrelukitetta kun laitat niin varmasti pysyy. http://www.loctite.fi/kierrelukitus-6140.htm" onclick="window.open(this.href);return false; loctiteltä löytyy vaihtoehtoja joka lähtöön. Ei taida kättä polttaa imusarjassa ettei se kovin kuumakaan ole.
W123 300TDT projekti
W212 350cdi 4matic
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mikä on imusarjan pulttien momentti?
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 651
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: Kinnula

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Intake manifold to cylinder head bolt Torque spec 16 nm, There are 10 bolts on the left (driver side) intake manifold and 9 on the right (passanger side) intake manifold, making it a total of 19 bolts to tighten

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... eak-2.html

Kuva
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja volfram »

Vähän kulahtaneena ei ihan aukea kokonaan :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=tXfy9fhc_nI&t=55s" onclick="window.open(this.href);return false;
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Mulla ei auennu käytännössä yhtään nuo 2 läppää enään :shock: Nyt ei tarvii niitä miettiä ku ovat roskiksessa :angel:
W 164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
kaikkosenmike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 03.11.2013 08:45
Paikkakunta: Lahti, Finland
Viesti:

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja kaikkosenmike »

Jos ja kun tulppaat egr ohjelman jäljiltä niin älä missään olosuhteissa koskaan ikinä tee sitä turbon päästä, vetää limppiin kun ohjelma ei saa pakopaineviestiä, toki senkin saa poistettua ohjelmasta mutta kerran tämän kokeneena en voi sitä suositella koska se pakoventtiilin leijuminen maximipoletuksessa ei kuulosta kauheen nätille..

Jos taas ohjelmasta on räpelletty ja ahtoja niin ahtopaine jaksaa avata egr venttiilin ja rappaa siellä egr taskussa olevan öljyn pitkin tulipeltiä..siispä egr käteen ja sinne pohjalle lätkä mikä estää venttiilin aukeemisen.. ja sieltä ahtoputkesta lähtevä egr haara poikki ja sieltä kunnolla tukkoon, menee rystyset + aski röökiä sekä muutama rautasahan terä mutta vaivan väärti. Samaan syssyyn kannattaa tulpata se painepullo siitä yläpuolelta. Tulppaustarpeet saa kätevästi kittiliipasta tai puusahan terästä wink wink
S205 200d Bluetec 19

Ex list / Mercedes:
S205 250d Bluetec 15
S204 250cdi 12 tuikku
W176 200cdi 13
S204 200cdi 08 tuikku
S203 320cdi 05 tuikku
S203 200 cdi 02 tuikku
S211 320cdi 04 tuikku
W211 270cdi 02 tuikku
5x200d w124,
w202 180,
300d w124
onsekone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 14.07.2017 16:23

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja onsekone »

Miten nuo läpät oireilee jos ne on jumissa/paskana?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11870
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

onsekone kirjoitti:Miten nuo läpät oireilee jos ne on jumissa/paskana?
Monelakin eri tavalla vaikkapa lisääntynyt savutus,
helpompi lähestyä asiaa toisesta suunasta että johtuuko joku vaiva mahdolisesti läpistä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

.
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Miten tuo egr saa poistettua käytöstä? Onnistuuko starilla ihan ja kuinka helposti vai vaatiiko jotain muuta?
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1595
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

jjk270cdi kirjoitti:Miten tuo egr saa poistettua käytöstä? Onnistuuko starilla ihan ja kuinka helposti vai vaatiiko jotain muuta?
Kehtaisko joku kertoa?
M-B w221 320cdi 2006
M-B Viano V6 3,0 cdi 2009
M-B W251 320cdi 2006
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5117
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Eipä taida starilla (tai vediamollakaan) onnistua kuin johonkin delphiläisiin ja vielä harvempiin bossilaisiin, muuten ohjelman muutos/remappaus tai vastushässäkkävirittely.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
os62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 23.02.2016 09:17

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja os62 »

Asiasta juuri mitään tietämättä, mun kuvitelmani on, että EGR:lle on oma aktivointitaulukkonsa, johon sitten täytellään "mahdottomat" arvot nykyisten tilalle. Tämä siis moottori-ECU:ssa.
2013 SLK 55 amg
2006 E280cdi
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja simosami »

Kysytäänpä tyhmä kysymys väliin: miksi EGR pitää poistaa käytöstä?
Vastaa Viestiin