OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

os62 kirjoitti:Asiasta juuri mitään tietämättä, mun kuvitelmani on, että EGR:lle on oma aktivointitaulukkonsa, johon sitten täytellään "mahdottomat" arvot nykyisten tilalle. Tämä siis moottori-ECU:ssa.
Jep niin näytävät tekevän
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

simosami kirjoitti:Kysytäänpä tyhmä kysymys väliin: miksi EGR pitää poistaa käytöstä?
Rikoutunutta ei haluta uusia tai ei haluta hiljallen tukkia imusarjaa töhnällä ja siitä tulevia vaivoja
Mökkillä
'
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

FinlandMerceds kirjoitti:
os62 kirjoitti:Asiasta juuri mitään tietämättä, mun kuvitelmani on, että EGR:lle on oma aktivointitaulukkonsa, johon sitten täytellään "mahdottomat" arvot nykyisten tilalle. Tämä siis moottori-ECU:ssa.
Jep niin näytävät tekevän
Elikkä millä laitteella noita pääsee muuttamaan?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Marjaleena
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja Marjaleena »

Voitin tässä taannoin arvonnassa vikakoodit P0404 ja P2511. Liittynevät EGR:ään, paitsi että kuuklettamalla tuo P2511 viittaa myös turpiiniongelmiin: The torque converter lock-up clutch has excessive power consumption

Rajatakseni ongelman pois tuolta EGR:stä, ajattelin kysäistä, onko kenelläkään kokemusta noista EGR emulaattoreista?

Asiaa on esitelty jossain sprinntterifoorumilla:
https://sprinter-source.com/forums/inde ... ads/19224/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitäisi kirjautua, että näkisi kuvat tarkemmin.

Tuonne foorumille eksyin täältä (sama fooorumi):
https://sprinter-source.com/forums/inde ... ads/14399/" onclick="window.open(this.href);return false;
kun etsiskelin tuota P2511 vian syytä

Ja liekö tuota ideaa jatkojalostettu myyntiartikkeliksi:
https://www.ebay.com/itm/MB-EGR-AGR-Val ... SwBXldmdBK" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Ei ole itsellä käyttökokemusta, mutta miksipä tuo ei voisikin toimia ainakin EGR "huijaus" näkövinkkelistä. Mutta mihin kaikkeen muuhun tuo sitten vaikuttaa, koska tuohan kaiketi sitte antaa moottoriohjaimelle jotain laskennallista ilmamassaarvoa se mukaan mitä EGR venttiililtä pyydetään aukioloa...

Itse kun kesällä takkusin tuon EGR:n kanssa, kunnes sain toimivan venttiilin hankituksi, niin ajelin se 4,7kohmin vastus EGR venttiilin piuhas. Silloin ei mene limpmodeen rikkinäiseksi tunnistetun venttiilin takia, mutta vikavalo syttyy koska moottoriohjain mittaa liian suurta ilmamassan arvoa suhteessa EGR pyyntiin. Ja senhän tuo modulaattori "fiksaa"/huijaa kuntoon. Mutta jos haluat nyt ensinalkuun vaan eliminoida mahdollisen egr venttiilivian vaikutuksen limpmodeen niin pistä vastus piuhaan. Maksaa sen alta euron ja saa kokeeltua.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Marjaleena kirjoitti:Voitin tässä taannoin arvonnassa vikakoodit P0404 ja P2511. Liittynevät EGR:ään, paitsi että kuuklettamalla tuo P2511 viittaa myös turpiiniongelmiin: The torque converter lock-up clutch has excessive power consumption

Rajatakseni ongelman pois tuolta EGR:stä, ajattelin kysäistä, onko kenelläkään kokemusta noista EGR emulaattoreista?

Asiaa on esitelty jossain sprinntterifoorumilla:
https://sprinter-source.com/forums/inde ... ads/19224/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitäisi kirjautua, että näkisi kuvat tarkemmin.

Tuonne foorumille eksyin täältä (sama fooorumi):
https://sprinter-source.com/forums/inde ... ads/14399/" onclick="window.open(this.href);return false;
kun etsiskelin tuota P2511 vian syytä

Ja liekö tuota ideaa jatkojalostettu myyntiartikkeliksi:
https://www.ebay.com/itm/MB-EGR-AGR-Val ... SwBXldmdBK" onclick="window.open(this.href);return false;
Softa muutos niin ei tarvitse miettiä aiheuttako jotain kuten huijaus systemien kanssa,
egr kiinni ohjlemasta on ollut alle satasen juttuja


. .
Mökkillä
'
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Softa muutos niin ei tarvitse miettiä aiheuttako jotain kuten huijaus systemien kanssa,
egr kiinni ohjlemasta on ollut alle satasen juttuja
Tämä varmasti järkevin tapa jos sen pois haluaa. Siinä vaan riski jotta reisulla ei suunniteltu budjetti riitäkään kun jos tällääsen piuhan nenään on ennättäny niin miksipä ei samalla... :D

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Enempää kuin commaakaan, ei kannata käyttää tuhobokseja. Ei se kusettamalla parane. Softamuutos niin ecu pelaa oikein edelleen.
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

Olis tarkoitus sahata egr-putkesta se ahtoputken sisällä oleva mutka pois ja tulpata. Miten tämä egr-putki lähtee irti? Irroitin ne kolme ruuvia mitkä tulee ahtoputkeen mutta ei tuntunut irtoovan millään sieltä egr-coolerilta päin :roll:
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

jjm95 kirjoitti: To 06.01.2022 18:49 Olis tarkoitus sahata egr-putkesta se ahtoputken sisällä oleva mutka pois ja tulpata. Miten tämä egr-putki lähtee irti? Irroitin ne kolme ruuvia mitkä tulee ahtoputkeen mutta ei tuntunut irtoovan millään sieltä egr-coolerilta päin :roll:
Massey Fergusonista, Valtrasta vai mistä, ei muista kummassa on kolmella ja kummassa neljällä ruuvilla kiinni...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

MiHe kirjoitti: To 06.01.2022 19:09
jjm95 kirjoitti: To 06.01.2022 18:49 Olis tarkoitus sahata egr-putkesta se ahtoputken sisällä oleva mutka pois ja tulpata. Miten tämä egr-putki lähtee irti? Irroitin ne kolme ruuvia mitkä tulee ahtoputkeen mutta ei tuntunut irtoovan millään sieltä egr-coolerilta päin :roll:
Massey Fergusonista, Valtrasta vai mistä, ei muista kummassa on kolmella ja kummassa neljällä ruuvilla kiinni...
S211 -07 om642 -tyyppinen traktori kyseessä :)
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

MiHe kirjoitti: To 06.01.2022 19:09
jjm95 kirjoitti: To 06.01.2022 18:49 Olis tarkoitus sahata egr-putkesta se ahtoputken sisällä oleva mutka pois ja tulpata. Miten tämä egr-putki lähtee irti? Irroitin ne kolme ruuvia mitkä tulee ahtoputkeen mutta ei tuntunut irtoovan millään sieltä egr-coolerilta päin :roll:
Massey Fergusonista, Valtrasta vai mistä, ei muista kummassa on kolmella ja kummassa neljällä ruuvilla kiinni...
Jos nyt olettaisi, että mersun OM642:sta, niin kolmella ruuvilla se on ja lämmönvaihtimen päässä on vain O-rengas pitelemässä. Ja sen lisäksi paljon nokipaskaa. Eteen päin vetämällä ja nitkuttelemalla.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Nonniin nythän sieltä tuli jo vastauskin samoihin aikoihin kun lähtötietoja tarkennettiin :) Se on aina niin helppo unohtaa kertoo kaikki tarpeellinen kun kyllähän kaikki (eli minä kirjoittaja) tiedän minkä romun kanssa sormet mustana tässä tuuhaa :wave: signaturessakin oli kaksi eri vaihtoehtoa
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ketjun otsikosta vaan vetäisin johtopäätöksen. Jos se nyt meni väärin, niin siinähän yrittää sitten vetää zetorin putkea irti. :D
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: OM642 egr:n ja imusarjojen läppien poisto käytöstä

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

jos sen tulppaa niin tulee herja ja voi tehot kadota. kun se haistaa että MAF arvon pitäis muuttua kun egr aukeaa. pitäs tietokoneesta poistaa egr kanssa.

ja jos tekee tietokoneella muutoksen niin eipä siihen tarvitse sitten mekaanisesti kajota.
W212 E350cdi
Vastaa Viestiin