W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Vaihdoin tuossa kesärenkaat alle C 250 CDI sedan vm 2012 ajettu 165 Tkm, ja huomasin että talvirenkaista oli takarenkaiden (225/45-17 nokian r2) sisäreunat kuluneet selkeästi enemmän kuin muu rengas, taisi vänkärin puolen rengas olla vielä enemmän. Muistelen että talvella kovilla pakkasilla olisi kuulunut takapäästä kolinaakin kuoppaisella tiellä, nyt lauhemmilla keleillä ei kuulu mitään ääniä tai kolinoita.
Mistähän tuota kannattaisi alkaa tutkimaan, onko noista mennyt tukivarsia tai heloja/niveliä vaihtoon ja kuinka niistä löytää vialliset, pitääkö keventää tunkilla pyörä ylös vai heiluttaa pyörää auto maassa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähinnä narinaheloja on joskus vaihdettu, kun vie nelipyöräsuuntaukseen sanoo että tutkivat ensin ? Korjaamolla joka osaa mersut, eikä vain sanoo osaavansa.
oulaistenliikenne.fi
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

Takapäässä Camber kulma on liian suuri. Eli pystykallistumaa on liikaa. (Voi tietysti olla muutakin esim. aurauksessa). Mutta oman kokemuksen mukaan on ihan tyypillinen ongelma. Sama juttu 212 korissa.
Asialle ei ole vaan korjauskeinoa, kun takapäässä camberia ei voi säätää.
Ohje arvo on 1,59-0,59 astetta Se pitäisi saada alle 1,00, mielummin mielummin tuonne 0,50 päähän, jotta takarenkaat ei kuluisi sisäreunasta. Omat autot on olleet lähempänä 1,40-1,50 astetta. Ja sama ongelma.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Auto on reilut satatuhatta Km sitten ollut Veholla nelipyörä suuntauksessa, silloin säädetty mm takapyörien sivukallistumaa, autolla ei ole ajanut muut kuin minä, enkä ole sitä ajanut isompiin kuoppiin tai kolhinut, niin tulisi mieleen että jotain siellä on kulunut väljäksi, varsinkin kun se pakkasilla kolisikin. Ajattelin itse ensin tutkia josko saisi tilanteeseen parannusta esim nivelten vaihdolla.
Pienellä eläkkeellä ei ole paljon varaa viedä mihinkään liikkeeseen että pankaa kuntoon maksoi mitä maksoi, varsinkin kun lopputulos tapaa olla että vikaa ei löydy.
Auton vaihtokaan ei ole mahdollista kun Priuksellakin on kalliimmat kustannukset minun kilometreilla. :think:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pienellä eläkkeellä ei ole paljon varaa viedä mihinkään liikkeeseen että pankaa kuntoon maksoi mitä maksoi, varsinkin kun lopputulos tapaa olla että vikaa ei löydy.
Olet ostanut liian kalliin auton. Ei millään pahalla. Nelipyöräsuuntaus on joka tapauksessa teetettävä, eikä sitä kannata tehdä tutkimatta niveliä ensin, ja se taas vaatii nosturin ja osaamista. Ellei ammattitaitoinen korjaamo löydä vikaa ei sitä varmuudella löydä se joka joutuu kysymään neuvoa miten välykset tutkitaan. Näissä tosiaan harvoin on takapäässä välystä, varsinkaan noilla kilometreillä.

Mistä päättelit että takapyörien sivukallistumaa on säädetty ? Satatuhatta kilometriä sitten tehdyllä nelipyöräsuuntauksella ei enää ole merkitystä, varsinkaan kun renkaat kuluvat epätasaisesti.

No, eipä tämä kysyjää taida auttaa. Parempi kun maltan pysytellä sivussa.
oulaistenliikenne.fi
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

Kiinnostaa nähdä, onko mitä säädetty. Onko raportti tallessa? Laita kopio tänne
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Asiantunteva korjaamo on kyllä kaiken a ja o. Ittellä kokemusta monesta paikkaa,milloin on ratti vinossa, auto vetää, ja renkaat kuluu kuitenkin joka tietysti ilmenee vasta pitemmän ajan päästä ja silloin on myöhäistä valittaa enää. Asiantuntevia korjaamoja on muitakin kuin veho, monesti vielä ovat parempia kuin veho. Kannattaa ettiä sellanen paikka joka korjaa pelkästään mersuja tai on ainakin perehtynyt niihin oikeasti, jokamerkkilkorjaamoilla kun käy niin rahat menee mutta auton kunto ei parane, joskus jopa huononee. Asiantunteva korjaamo ei välttämättä ole sen kaliimpi, ja muutenkin puhutaan vain muutamista satasista, joka taas voi olla vähemmän kuin se rengassarja jonka joutuu uusimaan usein kun renkaat kuluu epätasaisest. Tämä tarina pohjautuu omiin kokemuksiin.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Olet ostanut liian kalliin auton. Ei millään pahalla. Nelipyöräsuuntaus on joka tapauksessa teetettävä, eikä sitä kannata tehdä tutkimatta niveliä ensin, ja se taas vaatii nosturin ja osaamista. Ellei ammattitaitoinen korjaamo löydä vikaa ei sitä varmuudella löydä se joka joutuu kysymään neuvoa miten välykset tutkitaan. Näissä tosiaan harvoin on takapäässä välystä, varsinkaan noilla kilometreillä.
Mistä päättelit että takapyörien sivukallistumaa on säädetty ? Satatuhatta kilometriä sitten tehdyllä nelipyöräsuuntauksella ei enää ole merkitystä, varsinkaan kun renkaat kuluvat epätasaisesti.

No niin kerkisin taasen tietokoneen tykö ja onpa mukava kun muitakin aihe kiinnostaa.
-Tuosta neuvojen kysymisestä/vikojen löytämisestä, hyvä että jo mainittiin narinahelat ja että juurikaan muita niveliä/heloja ei ole vaihdettu, eli tiedän jo siitä aloittaa kunhan taas ehdin auton kimppuun.
-Ammattitaidosta sen verran että koulutukseni on alunperin autonasentaja lisänä vuoden erikoistuminen automaattivaihteistoihin ja ruiskutusjärjestelmiin toki koulutus on jo vuosien takaa ja varsinaisen työurani tein hieman korkeamman (ilmailu)teknologian parissa. Kuitenkin voisi luonnehtia intohimoiseksi auto/mp harrastajaksi, on myös talli mig, sorvi, jyrsin ym työkalut.
-Auton kalleudesta, pidän C mersua hyvinkin edullisena, vähäiset polttoainekulut, osat on edullisia ja niitä saa alkuperäisinäkin monista nettikaupoista halpaan hintaan, auto on erittäin kestävä ei ylimääräisiä kuluja eikä seisontapäiviä. Aktiiviaikana auton vaihto uuteen vuoden kahden välillä muutamien tuhansien välirahalla, nyt tarkoituksena pitää pitempään kun tarve on erilainen mutta kuitenkin usein tarve useamman henkilön mukavaan liikkumiseen.
-Tuosta säädöstä niin näköjään camberia on säädetty, laitan liitteeksi kuvan testisivusta.
Kuvassa vasen sarake=ennen korjausta keski sarake=tavoite oikea sarake korjauksen jälkeen
ohjaus arvot.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

Laitoin punaisella takapään Camber. Ennen ja jälkeen. Ei ole säädetty. On normin sisällä. Ihan yläpäässä. Mutta liian suuri, josta aiheutuu se kuluminen.
Monessa autossa on säädettävissä, mutta mersun viisaat päät ovat päättäneet, ettei ole tarvetta.
(Oma auto(t) on AMG paketilla, jossa madallettu alusta. Siksi olivat vielä suuremmat arvot)

Vihreällä sallitut arvot, joihin itse pyrkisin, jos haluaa suoraan kulkevan auton.

Keltaisella auraus, joka on minusta suuri, mutta normin sisällä. Ei ole säädetty.
Kokemuksen mukaan eivät säädä, jos ei vaadi säädettävän, ja on normin sisällä. Pitää erikseen vaatia säätöä. Paras on olla auton vierellä, jos haluaa jotain speciaalia.

Tässä tangot, jolla säätö onnistuu. En ole itse vielä kokeillut. Hyllyssä odottaa inspiraatiota...

http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDE ... ty=1&lang=" onclick="window.open(this.href);return false;

.
138D9B12-6796-4B2C-8052-0E286D042B34.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja dealer »

-Auton kalleudesta, pidän C mersua hyvinkin edullisena, vähäiset polttoainekulut, osat on edullisia ja niitä saa alkuperäisinäkin monista nettikaupoista halpaan hintaan, auto on erittäin kestävä ei ylimääräisiä kuluja eikä seisontapäiviä.
Minkä tahansa auton hankinnan jälkeen pitäisi kuitenkin olla varaa pitää sitä kunnossa, kuten tässä tuli puheeksi muutaman kymmenen euron hintainen alustan tarkistus joka tuntui olevan liikaa.

Takacamberia ei ole säädetty, kuten simosami edellä kertoikin.

Renkaiden epätasainen kuluminen loppuu kun (välyksetön) alusta säädetään kohdalleen, takaa aurauksen osalta.
Takacamber on OK eikä ole tässä ongelma. Nuo simosamin vihreällä ympyröimät kohdat eivät ole ohjearvoja vaan sallitut toleranssit.

Suoraan kulkeminen on taas eri juttu jos sen kanssa on ongelmaa, eikä sen parantamiseksi paperiarvot auta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Kas tosiaan oli säädetty etupäätä, :oops: no eipä siinä mitään ei tuo tarkastus tai säätö hinta sinänsä juurikaan hirveitä merkitse, lähinnä se että siitä saisi olla mielellään jotain hyötyäkin. Ettei sitten taas uuden rengas sarjan kuluttua reunasta huomaa ettei parannusta ollutkaan. Eipä tosin edellisissä Contin talvirenkaissa kulumista ollutkaan, eikä kesärenkaissa, olisiko Nokian R2 herkempi kulumaan ainakin oudon vetelä se on. suoraan ja paimentamatta auto kyllä kulkee ja nyt suvikumeilla taas kääntyykin napakasti.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

dealer kirjoitti:
Renkaiden epätasainen kuluminen loppuu kun (välyksetön) alusta säädetään kohdalleen, takaa aurauksen osalta.
Takacamber on OK eikä ole tässä ongelma. Nuo simosamin vihreällä ympyröimät kohdat eivät ole ohjearvoja vaan sallitut toleranssit.
Suoraan kulkeminen on taas eri juttu jos sen kanssa on ongelmaa, eikä sen parantamiseksi paperiarvot auta.
En ihan pysty seuraamaan logiikaa, kun kyse on sisäreunan kulumisesta, niin yleensä kait silloin on syynä haritus? Liika auraus taas kait kuluttaa ulkoreunoja?

Toleranssit on varmaan valmistusteknisistä syistä todella liian isot. Näistä saa kyllä keskustelua aikaan ns. ammattimiesten. Aika harva heistä on oikeasti kiinnostunut (lue: osaa) näitä säätämään. Noiden toleranssien taakse herkästi vetäytyvät.

Itsellä on ollut sama ongelma monen rengas satsin kanssa. Siis takarenkaan sisäreuna menee kudoksille, vaikka muuten pinta kuluu mallikkaan tasaisesti. Ja syynä siihen on liika camber. Minun autoissa se n. 1,40 luokkaa (AMG sport alusta).

Aika monta kaveria suosittelee auton vetelyn poistamisesksi lisää ilman painetta ja/tai kapeampaa kiekkoa. Minä taas suositan aurauksien minimointia.

Eri rengasmerkeillä on varmaan eroja tässä suhteessa, kun renkaan rakenne saattaa olla erilainen sisä- ja ulkoreunoissa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takarenkaat tuppaavat aina kulumaan sisälaidalta enemmän kun jotain on pielessä, silloinkin kun aurausta on liikaa. Älkää kysykö miksi, en minä tiedä.
Vänkärin puolen takarengas kuluu aina nopeimmin jos kaikki kohdallaan.
oulaistenliikenne.fi
carrie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 27.10.2014 18:48

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja carrie »

Onko suosituksia missä 4-pyöräsuuntaus kannattaisi teettää Itä-Suomen suunnalla W204:lle? Auto kun puoltaa edellisen suuntauksenkin jälkeen häiritsevästi oikealle. Edellisen suuntauksen tein merkkihuollossa, mutta samaan paikkaan en enää vie, voin vaikka ajella asiansa osaavaan paikkaan vähän kauemmaksikin.. tai jos sattuisi olemaan muuten matkan varrella.

Kuuluuko suuntauksessa uusia joka kerta säätöpultit?
MacBuggy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 29.04.2007 21:01
Paikkakunta: polvijärvi

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja MacBuggy »

Itse olen Sprinterin ja w204:n käytttänyt Joensuun Vianorilla ja hyvä on tullut joka kerta.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

carrie kirjoitti:Onko suosituksia missä 4-pyöräsuuntaus kannattaisi teettää Itä-Suomen suunnalla W204:lle? Auto kun puoltaa edellisen suuntauksenkin jälkeen häiritsevästi oikealle. Edellisen suuntauksen tein merkkihuollossa, mutta samaan paikkaan en enää vie, voin vaikka ajella asiansa osaavaan paikkaan vähän kauemmaksikin.. tai jos sattuisi olemaan muuten matkan varrella.
Kuuluuko suuntauksessa uusia joka kerta säätöpultit?
Ei tarvita uusia säätöpultteja. Voit toki kertoa, että semmoiset on. Tee työtilaus itse, omalla kirjallisella paperilla, jossa kerrot, mitä pitää korjata. Kopio siitä auton penkille asentajalle, että varmasti tietää, mitä halutaan. Työnjohto ei aina jaksa kirjata tarkasti koko stooria.

Vetelyn saa pois, kun etupään Caster (takakallistuma) kulmat säädetään niin, että oikealla saa/pitää olla n. 0,5-1astetta suurempi.
Tämä tehdään ns. säätöpultilla.

Merkkihuollossa: Pyysitkö korjaamaan tai kerroitko, mitä auto käyttäytyy? (Vai pyysitkö vain "tarkastusta")

Jos pyysit, niin, vie ihmeessä takaisin.
Tämä on ihan vakio juttuja, ei pitäisi olla kenellekään ylivoimaisen vaikeata. Merkkihuolto vielä, hyi! :(

Jos laitat kopion tänne edellisestä suuntausraportista, siitä ehkä näkisi, mikä meni pieleen.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Onko tällaisista mitään hyötyä camberin säätöön ja paljonko/miten ne vaikuttaa? LEMFÖRDER Korjaussarja, pyöräntuenta
MERCEDES-BENZ C-SARJA (W204) C 250 CDI Taka-akseli, 36256 01, 36257 01 OE-numerot : A 204 350 05 53, 204 350 05 53, A 204 350 06 53
pultit.png
Merteililläkin oli, tosin niissä ei tainnut olla tuota epäkeskoprikkaa ja uraa pultissa Tuotenumero: 54729 TAKA TUKITANKO SÄÄTÖPULTIT (4) CAMBER
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

@JuKoS Hyvä löytö.

Luultavasti onnistuu noilla. Laajasti käyvät eri malleihin
https://www.autonvaraosat24.fi/lemforder/7888881" onclick="window.open(this.href);return false;
6BA86DD2-D58F-466D-921C-BD09450317D2.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Kovin koitin pohtia tuon pulttisarjan ( LEMFÖRDER 36256 01, 36257 01) funktiota, onhan siinä tuo yksi pultti missä on ura ja siihen sopiva epäkeskoprikka,
mutta muut näyttää normipulteilta? pitää jossain (takakelkassa) olla ovaaleja reikiä mitkä sallii helojen/tukivarsien liikkua säädettäessä ulommas tai sisemmäs, vai onko pultit ohuempia ja sillä mahdollistaa siirtymisen, tuskinpa kun näyttävät aikalailla kierteensä vahvuisilta.
Jos halutaan camberia säätää niin tuon epäkeskopultin paikka olisi taaemman alatukivarren (tai ylätukivarren) ja takakelkan kiinnityspiste, onko niissä pyöreät reiät? vai onko tarkoitus tehdä kelkan korvakkeeseen ovaalit lävet (ja lisätä pystykohoumat mistä epäkesko ottaa tukensa?)
Jos taaempaa tukivartta saadaan liikkumaan vaikkapa 5mm, niin vinosti eteenpäin olevaa tukivartta (punainen nuoli) pitää saada myös liikkumaan samaan suuntaan noin 4mm, että caster ei muuttuisi, ja kuinka merkityksellistä casterin muutos olisi?
tukivarsia.jpg
Pyörännavan puoleisissa ei säätömahdollisuutta taida olla, tukivarsien helat on tukevasti pultilla ja alatukivarren ns narinahelassakin on pyöreä reikä.
Sinänsä jos takakelkan pultin reikiä joutuu muokkaamaan niin sinnehän on helppo jyrsiä prikat joissa on kelkan materiaalin vahvuinen ovaali kohouma joka täyttää suurennetun ovaalin reiän, ja prikassa reikä halutussa kohdassa että saadaan sopiva siirto tukivarrelle.
Tämä nyt vain tällaista pohdiskelua, mutta katsotaan nyt kesällä kun mersu pannaan seisontaan (ja otetaan kipakammat kesä lelut ajoon) jos vaikka jotain tulisi tehtyäkin. Lujuus ei noilla toimilla heikkene ja kulmia muokkaamalla kilpureistakin ollaan nopeita tehty.
Jos jollain on kokemusta esim tuosta pulttisarjasta niin laittakaa ihmeessä tietoa jakoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

Mietin samaa, että mihin tulisivat.
Koska noi tangot on lähellä pyörän keskiötä, luulen, että jo 1mm siirtää rengasta monta millimetriä. Luultavasti rengasta pitää siirtää ehkä 10mm, yläreunasta ulospäin (jos alareuna pysyisi paikoillaan)

Merkkasin sinisellä mahdollisen epäkeskopultin paikan. Tai sitten voisi tulla keltaisella merkittyyn alatangoon.

Alla myös kuva niistä Björkmotorsportin tangoista. Ne tulevat sinisen tangon tilalle varmaankin.
B740C63E-AC6D-402A-9138-B79F21D78A4E.jpeg
A01D3F8F-DBEB-4CB2-9AB6-E380A00CD7CF.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Arvelin että tulisi ihan sen tukivarren sisäpäähän missä on jousi ja iskarikin (camber) pituuskin passaisi, ja sitten tuo keltaisella merkattu vaikuttaa auraukseen, ja keltaiseksi merkityn alla olisi se joka vaikuttaa caster kulmaan. Tosiaan kertaantuu jos suoraan milleinä ajatellaan ei varmaan tarvita kuin kolmisen milliä minun tapauksessa kun en camberia aivan nollaan halua, pitää pohtia :think:
Toi on sinänsä hauska tukivarsihässäkkä kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen, jos alatukivarsilla muuttuu camber ja/tai caster niin muuttuu aurauskin helpoin ajatella johonkin perus camberin muutokseen ja säätää sitten auraus liki nollaa.
On siihen hienoja säädettäviä tukivarsia näköjään, mitä tuumivat katsastuksessa? joskus perus jäykän akselin nelilinkkejäkin joutui moneen kertaan näyttään ja tekeen laskelmia joista ei tosin mitään ymmärtäneet, noihin on varmaan nykyisin oltava tehtaan hyväksynnät?
Nova
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 15.11.2017 15:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja Nova »

Oiskohan pultit kuitenkin etupään taaempaan tukivarteen?
-08 S204 220 CDI
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

Kyllä ne taakse on.
Etupään caster säätö on samanlailla "hankala" kun epäkesko muuttaa montaa asiaa samalla kertaa. Mutta muutaman kerran kun koittaa, niin eiköhän se siitä asetu.

Lemförder katalogista sivu. Etupää ja takapää löytyy
Ei vaan löydy mitään asennus infoa.

Kuva noista Björkmotorsportin Camber tangosta

Ja vielä 2 kuvaa kuva S212 camber tangosta. Huonosti saa siitä selvää
Onko airmatic korkeussensori juuri camber tangossa kiinni?

FEC30A0B-9206-4E52-801B-E8F851E8C7F4.jpeg
107DD1B0-1C1C-481D-8CD3-2395A9F80543.jpeg
5C077E1A-DA4D-4556-8889-9A2EE9144CAD.jpeg
2C7FB63A-2D7D-490B-9F82-8C3BFC3414DC.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näyttäisi olevan aurauksen säätöpultti, löytyy yhden tangon sisäpäästä.
Vieläkin muistutan että JuKoS autossa on suuntausraportin mukaan takapään camberit hyvin ohjearvoissa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

dealer kirjoitti
Näyttäisi olevan aurauksen säätöpultti, löytyy yhden tangon sisäpäästä.
Niinpä se on, kyseinen pulttisarja sisältää siis vain uudet korvaavat pultit alkuperäisten mahdollisesti jumiin ruostuneiden tilalle. Ei niillä lisäänny säätö varat mihkään suuntaan, siis vain etupäähän on saatavana alkuperäisen (ei säädettävän) korvaava camber säätöpultti.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

dealer kirjoitti:Näyttäisi olevan aurauksen säätöpultti, löytyy yhden tangon sisäpäästä.
Vieläkin muistutan että JuKoS autossa on suuntausraportin mukaan takapään camberit hyvin ohjearvoissa.
Erikoinen tulkinta: Camber on ylärajalla, jopa hiukan yli. Kun monessa autossa, (jossa voi säätää), tietääkseni pyritään reilusti alle 1,00 Camberiin, eli 0,50 luokkaan.
Se toinen pää on tuossa raportissa, sallii 0,30 asteen Camberin (rengastettu vihreällä) , joka on jo huomattavasti pystympi asento takarenkaalle.
Voisit tietenkin kertoa, mitä tuossa autossa pitäisi tehdä, että takarenkaat kuluisivat normaalisti?
Tuntuu, että moni ei ymmärrä, miksi noi säädöt on tärkeitä, ja miten suuren vaihtelun noi toleranssit sallivat.

Jotkut ymmärtävät, ja joskus jopa saadaan palautetta tännekin:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5#p1210895" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Camber ei ole lähelläkään ylärajaa, itseasiassa vaihteluvälin keskellä hyvinkin tarkkaan.
Katsopas Simosami uudestaan.
Taisi jo aiemmin Dealer sanoa, takana on liikaa aurausta. Toki joo toleransseissa sekin, mutta se tuossa on ongelma silti.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

Risto113 kirjoitti:Camber ei ole lähelläkään ylärajaa, itseasiassa vaihteluvälin keskellä hyvinkin tarkkaan.
Katsopas Simosami uudestaan.
Taisi jo aiemmin Dealer sanoa, takana on liikaa aurausta. Toki joo toleransseissa sekin, mutta se tuossa on ongelma silti.
Olen siis rengastanut noi väärin. Jos ystävällisesti korjaisit? :?:
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Simosami takapään camber ohjearvo on - 1°12 plusmiinus 0°30, eli aika lähelle keski väliä tuo auto, eikä ihan yläpäässä... Katsoppa vielä merkintöjä tuossa raportissa, onko sinulle tullut epähuomiossa jonkinasteinen lukihäiriö? ;)
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W 204 takarenkaat kuluneet sisä reunasta

Viesti Kirjoittaja simosami »

nikopetterii kirjoitti:Simosami takapään camber ohjearvo on - 1°12 plusmiinus 0°30, eli aika lähelle keski väliä tuo auto, eikä ihan yläpäässä... Katsoppa vielä merkintöjä tuossa raportissa, onko sinulle tullut epähuomiossa jonkinasteinen lukihäiriö? ;)
Varmaan puusilmä. :roll:
Pitäsi avata nämä isolle ruudulle. :crazy:
Olisihan auennut paremmin, jos olisi nähnyt otsikot paperin yläreunassa. :eh: :

----
Tehdään siis uusi tulkinta

Takapään Camber säätörajat on siis -0°81 - -1°42

Faktaa kait on myös, että takarenkaat kuluvat ennenaikaisesti sisäreunoista.
Pitäisi siis keksiä vaan korjaus keino, tai sitten ostaa renkaat taakse turhan usein. No siitä rengaskauppiaat tykkää :D
Noiden ohjearvojen taakse on hyvä piiloutua.

Camberin merkitys ajo-ominaisuuksiin on paljon pienempi, kuin aurauksien. Kuitenkin perusasia on, renkaan pitää olla suorassa, jos haluaa auton kulkevan suoraan.
Ratkaisun esittämiseen on vaan hiljaista..
Jokaiselle itselle jää vastuu.
---
Pieni tarina asiaa sivuten. Itselle sattui uutena ostetun auton kanssa takavuosina.
Eturenkaat kuluivat reilussa 10tkm ulkoreunoita liki kaljuiksi. No takuu huoltoon Metro-Autoon Helsinkiin.
Suuntauksien tarkastuksen jälkeen vastaus: Säädöt normien sisällä, ei aihetta toimiin. Iso auto, iso moottori, niin on normaalia, että kuluvat noin nopeasti.
Niin, se auto, painoi n1300kg, ja siinä on 2,0L bensa kone.
Säädätin sitten muualla, ja seuraavat renkaat kestivät 4-5 kertaa pidemmälle. End of story.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Vastaa Viestiin