Pyörän pulttien asennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Vitollinen kirjoitti:
MiHe kirjoitti:Tarvii vielä sen akkukäyttöisen kädessäpidettävän kokoisen kompressorin/pumpun niin sitten saa heittää paineilmatyökaluuilla kotikäytössä lintua.
Älä vielä nakkaa, sääliksi käy linnut...
En aio luopua paineilmakaluista, eli löytyy tuplasäiliöllinen 3-vaihekompura (hiekkapuhallusta ruiskumaalausta jne.). Hiekkapuhallushommat käyvät kovin nihkeästi akkukompuralla, toki se renkaantäyttöön on ihan ok.
Sekä hiljainen, öljytön, pikkukompura muutamalla erilaisella pikkunaulaimella/nitojalla. Käy lisäksi myös kynäruiskulle.

Vesihiekkapuhallushommat, silloin kun sille on tarvetta, teen Kränzlen pesurilla.

Kaapissa on muutamia Makitan koneita, akkuketjusaha on tilauksessa ja akkukäsirkkeli harkinnassa. Vermeet ovat käytössä vanhan talon rempassa. Taisin jo mainitakin, että renkaanvaihdossa käytän sitä akkukonetta.
Samoilla linjoilla ja raksahommissa akkukone on usein ihan välttämätön. Kiinteistä koneista ostin kuitenkin hetkeäkään epäröimättä DeWaltin liukuvarsi-jiirisahan vaikka samankokoista olisi saanut akkukoneenakin. Akkukone tuossa ei pärjää vaan on sellaista puuhastelua ja näpertelyä, loppuu tehot kesken.
Kuten loppuu 18V Makitastakin jos pitää isompi reikiä tehdä isoilla reikäporilla vaikka on miten kolme vaihdetta ja metallinen vaihteisto.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Montakohan rengasta vaihtaa kiinalaisten tekemällä "makitalla" (DTW285, 520Nm), viiskymppiä plus kulut ilman akkua... Eikös 285 oo 285Nm?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

AK47 kirjoitti:Montakohan rengasta vaihtaa kiinalaisten tekemällä "makitalla" (DTW285, 520Nm), viiskymppiä plus kulut ilman akkua... Eikös 285 oo 285Nm?
Varmasti hyvin monta, Akut muodostavat sen kustannuksen. Usein akkujen ikä jää sinne 3v - 4v kieppeille.

Siksi kirjoitin nuo paineilma-esimerkit kun reilulla 150€:lla saa vehkeet mitkä toimii 30v.

280Nm lupaavat, siitä varmuusvarat pois niin saa varmaankin 150Nm - 200Nm
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vitollinen kirjoitti:Kaapissa on muutamia Makitan koneita, akkuketjusaha on tilauksessa ja akkukäsirkkeli harkinnassa. Vermeet ovat käytössä vanhan talon rempassa. Taisin jo mainitakin, että renkaanvaihdossa käytän sitä akkukonetta.
Käsisirkkeli akkukoneena samalla tapaa ylivoimaisen näppärä käytössä johdolliseen (letkulliseen) verraten kuin pulttikoneena.

Ruohotrimmeri peijakas hajosi 4 kesän käytön jälkeen kun takuu oli 3 vuotta. Hurjasti sillä leikattiin kyllä, tuli käyttötunteja. Uusi runko 79 euroa.
Hinnoittelu on hupaisaa, pulttikoneen (BTW450Z) jos olisi ostanut laturin ja kahden 4Ah akun kanssa se olisi maksanut 580 euroa. Kun osti sen runkoversiona ja samalla DDF456rf3j porakonepaketin (sis. 3 kpl 3Ah akkuja ja laturi) koko kasa maksoi jotain 550 euroa. Porakone ja pulttikone on olleet 6 tai 7 vuotta, tuntuu että akut vaan paranee.

Työpaikalla on ollut Milwaukeeta joka tuntuu kestävän hyvin, aikoinaan päädyin Makitaan koska ruohotrimmeriä ei saanut Milwaukeelta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

AK47 kirjoitti:Montakohan rengasta vaihtaa kiinalaisten tekemällä "makitalla" (DTW285, 520Nm), viiskymppiä plus kulut ilman akkua... Eikös 285 oo 285Nm?
Tekevätkö kiinalaisetkin tuota Makitan mallia? Oli pakko mennä kurkkaamaan missä minun Makitani ovat tehty, löytyy kaksi engelsmannia, yksi romanialainen jne. Kaikki eurooppalaisia, vain akkukäyttöinen led-valaisin on kiinalainen.
Duunipaikassa on ollut noita halvimpia, kiinanpoikien/tyttöjen tekemiä akkuporakoneita/ruuvinväänimiä. Kaverit ovat saaneet niitä rikki jo kopallisen. Itselle olen hankkinut vain niitä mallisarjansa kalleimpia, jotka sitten kestävätkin.
Ilmeisesti Makita haluaa jokaiseen hintaluokkaan tarjontaa, vaihtoehdoksi niille horsepowereille.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

dealer kirjoitti:
Vitollinen kirjoitti:Kaapissa on muutamia Makitan koneita, akkuketjusaha on tilauksessa ja akkukäsirkkeli harkinnassa. Vermeet ovat käytössä vanhan talon rempassa. Taisin jo mainitakin, että renkaanvaihdossa käytän sitä akkukonetta.
Käsisirkkeli akkukoneena samalla tapaa ylivoimaisen näppärä käytössä johdolliseen (letkulliseen) verraten kuin pulttikoneena.

Työpaikalla on ollut Milwaukeeta joka tuntuu kestävän hyvin, aikoinaan päädyin Makitaan koska ruohotrimmeriä ei saanut Milwaukeelta.
Jollain tuollaisella minäkin haluan itselleni perustella käsirkkelin hankintaa...

Maaliskuussa olin samalla työmaalla mustalla W447 Vitolla ajavan putkarin kanssa, hänellä oli noita Milwaukeen uusimpia koneita. Vaikuttivat kyllä päteviltä laitteilta. Milwaukee ei ole vielä lähtenyt Makitan tavoin tekemään ns. kuluttajalaitteita, ehkä siksi sillä on paremmin säilynyt ammattilaite-status.

Duunipaikassa on Milwaukeen akkuporavasaroita, johdolla sekä ilman. Itsellä oli huoltoautossani Milwaukeen pneumaattinen poravasara, oli tehokas laite. Omassa käytössä on DeWaltin 36-volttinen, myös pneumaattinen poravasara.
Teholtaan aivan sama (2,5j) kuin se jenkkivehje, on muuten huikea ero tavallisiin iskukoneisiin.

Tämä vähän offtopic, mutta sallittakoon :D
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Vitollinen kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Montakohan rengasta vaihtaa kiinalaisten tekemällä "makitalla" (DTW285, 520Nm), viiskymppiä plus kulut ilman akkua... Eikös 285 oo 285Nm?
Tekevätkö kiinalaisetkin tuota Makitan mallia? Oli pakko mennä kurkkaamaan missä minun Makitani ovat tehty, löytyy kaksi engelsmannia, yksi romanialainen jne. Kaikki eurooppalaisia, vain akkukäyttöinen led-valaisin on kiinalainen.
Duunipaikassa on ollut noita halvimpia, kiinanpoikien/tyttöjen tekemiä akkuporakoneita/ruuvinväänimiä. Kaverit ovat saaneet niitä rikki jo kopallisen. Itselle olen hankkinut vain niitä mallisarjansa kalleimpia, jotka sitten kestävätkin.
Ilmeisesti Makita haluaa jokaiseen hintaluokkaan tarjontaa, vaihtoehdoksi niille horsepowereille.
Siis kiinalainen kopio makitasta kyseessä. En ole tilannut enkä taida kokeillakaan. Kyselin josko jollain olisi kokemusta näistä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei liity otsikkoon millään lailla, mutta nyt tehdään akkuvehkeellä harvennushommat omissa koivikoissa.
Kyllä on mukava kuormaa tehdä kun ei käryä ja ääni lakkaa kokonaan kun katkaisijan löysää.
Yksillä akuilla tekee tuollaisen kuorman ja vielä oli potkua 12-15cm tuoreen koivun katkaisuun 21 kertaa, sitten loppui virta.
Kuva
oulaistenliikenne.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

pyörän pultteihin liityen jokunen päivä sitten kaupan parkisella jonkun dacian vanne oli tulossa pulteista läpi,
vantessa olevat reijät soikeeksi, kuulemma pari päivää ennen juuri vaihdettu liikkeesä tulos pillalla oleva vanne
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

dealer kirjoitti:Ei liity otsikkoon millään lailla, mutta nyt tehdään akkuvehkeellä harvennushommat omissa koivikoissa.
Kyllä on mukava kuormaa tehdä kun ei käryä ja ääni lakkaa kokonaan kun katkaisijan löysää.
Yksillä akuilla tekee tuollaisen kuorman ja vielä oli potkua 12-15cm tuoreen koivun katkaisuun 21 kertaa, sitten loppui virta.
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_makita1_1.jpg ]
varmaan mukava kun ei kärytä

joko on kokemusta talvipaksilta/kosteista oloista
väljistyminen suhtessa akun kuluminen suhtessa akun "kulumiseen"
Mökkillä
'
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Alkuperäiseen otsikkoon liittyen.

Katselin vierestä kun autohuoltoammattilainen (emeritus) vaihtoi perheensä autoihin renkaita pulttivasaralla 150Nm momenttisauvan kanssa. Sanoi, että yleenä pulttien kiristys on 120Nm, jolloin 150Nm sauva on hyvä. :wtf: Hän perheensä autoissa tehtaan ohjeet olivat 110Nm ja 140Nm.

...suutarin lapsilla ei ole kenkiä....
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

dealer kirjoitti:Ei liity otsikkoon millään lailla, mutta nyt tehdään akkuvehkeellä harvennushommat omissa koivikoissa.
Kyllä on mukava kuormaa tehdä kun ei käryä ja ääni lakkaa kokonaan kun katkaisijan löysää.
Yksillä akuilla tekee tuollaisen kuorman ja vielä oli potkua 12-15cm tuoreen koivun katkaisuun 21 kertaa, sitten loppui virta.
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_makita1_1.jpg ]
Ei liity tämäkään otsikkoon, mutta tälle "propsit", samanlainen nyt mullakin käytössä. Mahtava peli ollakseen akkukone. Meillä on myös mökkitilhi (MS170), sen alensin jo kakkosvehkeeksi. Olisi luullut bensakoneen olevan näistä tehokkaampi, mutta eipä ole. Oma lukunsa tietenkin ovat oikeat metsurinsahat.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Efraim kirjoitti:Alkuperäiseen otsikkoon liittyen.

Katselin vierestä kun autohuoltoammattilainen (emeritus) vaihtoi perheensä autoihin renkaita pulttivasaralla 150Nm momenttisauvan kanssa. Sanoi, että yleenä pulttien kiristys on 120Nm, jolloin 150Nm sauva on hyvä. :wtf: Hän perheensä autoissa tehtaan ohjeet olivat 110Nm ja 140Nm.

...suutarin lapsilla ei ole kenkiä....
Ei kai tuo maailmanlopun virhe ole, ei veny pilalle mikään tuolla vielä.
varsinkaan jos hiukankaan ruostetta jossain kierteessä ja/tai kuivana laittaa.

Suurin osahan vetää vaan hartiamomenttiin, silläkin helposti menee kireämmälle.

Aivan eri luokan temppu paukuttaa 2 sekuntia tehokkaalla koneella, kuten rengasliikeissä tehdään, kiristys on luokkaa 2-300nm ellei enemmänkin.
Tuossa sitten katkeilee pultit kun puolen vuoden päästä yrittää avata, tai vanteet piloilla.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Efraim kirjoitti:Alkuperäiseen otsikkoon liittyen.

Katselin vierestä kun autohuoltoammattilainen (emeritus) vaihtoi perheensä autoihin renkaita pulttivasaralla 150Nm momenttisauvan kanssa. Sanoi, että yleenä pulttien kiristys on 120Nm, jolloin 150Nm sauva on hyvä. :wtf: Hän perheensä autoissa tehtaan ohjeet olivat 110Nm ja 140Nm.

...suutarin lapsilla ei ole kenkiä....
Tuo on varmaan sitä työkalujen luovaa käyttöä. Katselin kerran itsekin kun momenttiavaimella väännettiin "varmuuden vuoksi" reipas nitkaus naksahduksen jälkeen.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

FinlandMerceds kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ei liity otsikkoon millään lailla, mutta nyt tehdään akkuvehkeellä harvennushommat omissa koivikoissa.
Kyllä on mukava kuormaa tehdä kun ei käryä ja ääni lakkaa kokonaan kun katkaisijan löysää.
Yksillä akuilla tekee tuollaisen kuorman ja vielä oli potkua 12-15cm tuoreen koivun katkaisuun 21 kertaa, sitten loppui virta.
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_makita1_1.jpg ]
varmaan mukava kun ei kärytä

joko on kokemusta talvipaksilta/kosteista oloista
väljistyminen suhtessa akun kuluminen suhtessa akun "kulumiseen"
Minulla ei ole sahalle talvikäyttöä oikeastaan lainkaan, mutta TM testissä akkujen oltua 15 tuntia 18 asteen pakkasessa niillä teki jotain 80% siitä kuin lämpimillä akuilla.
Tiedä sitten miten saha muuten kestää, mutta Makitallahan kokemusta löytyy Sachs Dolmarien myötä.
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ei liity otsikkoon millään lailla, mutta nyt tehdään akkuvehkeellä harvennushommat omissa koivikoissa.
Kyllä on mukava kuormaa tehdä kun ei käryä ja ääni lakkaa kokonaan kun katkaisijan löysää.
Yksillä akuilla tekee tuollaisen kuorman ja vielä oli potkua 12-15cm tuoreen koivun katkaisuun 21 kertaa, sitten loppui virta.
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_makita1_1.jpg ]
varmaan mukava kun ei kärytä

joko on kokemusta talvipaksilta/kosteista oloista
väljistyminen suhtessa akun kuluminen suhtessa akun "kulumiseen"
Minulla ei ole sahalle talvikäyttöä oikeastaan lainkaan, mutta TM testissä akkujen oltua 15 tuntia 18 asteen pakkasessa niillä teki jotain 80% siitä kuin lämpimillä akuilla.
Tiedä sitten miten saha muuten kestää, mutta Makitallahan kokemusta löytyy Sachs Dolmarien myötä.
Meillä oli raksa-aikana Makitan verkkovirtakäyttöinen muistaakseni 1500W ketjusaha ja jota tuli käytettyäkin pääasiassa polttopuun tekoon kun kaikenlaista ohutta ja paksua pätkää tuli.
Kun alkuperäinen ketju alkoi olla tiensä päässä, ostin uuden ja aloin keväällä karsimaan mökillä pihapuita. Ensin kuului pahanenteinen rusahdus ja sitten sähkömoottori pyöri kuin Singeri tyhjää vaan. Tarkempi tutkimus osoitti rakenteen sellaiseksi, että sähkömoottorin akselin päähän (halk. 8mm) oli koneistettu suoraan hammaspyörä joka pyöritti välityksellä ketjumekanismia ja siitä akselista oli kaikki hampaat sileänä.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Nyt oli TM:ssä Makitan akkukäyttöinen paineilmakompressori testissä, siinä tulos oli -18 jopa hieman parempi kuin normilämmössä :D
Hidas tuo näyttää olevan, 215/65/16 renkaan täyttäminen ei aivan onnistu 5 min käyttörajan puitteissa, paineet olivat hivenen päältä 2 bar siinä vaheessa. 7 kertaa sai akulla tuon kokoisen renkaan täyteen (täysin tyhjästä lähtien) kun rengas täytettiin ekalla kertaa 3.75 bariin ja sen jälkeen 3 bariin.

Mutta toisaalt polkupyörän rengaskin täyttyi 8,45 bariin.
Viimeksi muokannut MiHe, Ke 06.05.2020 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hidashan se on, jos pitää täyttää tyhjästä auton renkaaseen normipaineet. Kätevimmillään juuri kesä/talvirenkaiden vaihdossa, toisaalta taas korvaamaton tuollaisessa tilanteessa kun aiemmin kerroin eikä siinä ole mitään väliä täyttyykö rengas minuutissa vai viidessä, kunhan vaan täyttyy.
oulaistenliikenne.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

dealer kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ei liity otsikkoon millään lailla, mutta nyt tehdään akkuvehkeellä harvennushommat omissa koivikoissa.
Kyllä on mukava kuormaa tehdä kun ei käryä ja ääni lakkaa kokonaan kun katkaisijan löysää.
Yksillä akuilla tekee tuollaisen kuorman ja vielä oli potkua 12-15cm tuoreen koivun katkaisuun 21 kertaa, sitten loppui virta.
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_makita1_1.jpg ]
varmaan mukava kun ei kärytä

joko on kokemusta talvipaksilta/kosteista oloista
väljistyminen suhtessa akun kuluminen suhtessa akun "kulumiseen"
Minulla ei ole sahalle talvikäyttöä oikeastaan lainkaan, mutta TM testissä akkujen oltua 15 tuntia 18 asteen pakkasessa niillä teki jotain 80% siitä kuin lämpimillä akuilla.
Tiedä sitten miten saha muuten kestää, mutta Makitallahan kokemusta löytyy Sachs Dolmarien myötä.
Toivotavasti toimii pitkään siinä käytössä missä on,

Jos on toiminaltaan kuin bensa saha niin talvella puun juuren kaivetussa lumi montussa olisi kyllä hyvä kun ei kärytä
vaikka eipä nuo valmis bensat enään juurikaan käryä entisiin aikoihin verratuna,
toinen mikä akun talvi toiminna lisäksi mietityttä on tuo kuluminen/tehojen säilyminen suhtessa bensa sahaan,
montako sähkö sahha pitää ostaa samassa ajassa kuin yhden bensa sahan tai toisin päin,
entä mitähän sähkö saha tuumaa avanon sahaamisesta perinteisiti sähkö ja vesi on ollut hankala yhdistelmä
Mökkillä
'
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

FinlandMerceds kirjoitti:
Toivotavasti toimii pitkään siinä käytössä missä on,

Jos on toiminaltaan kuin bensa saha niin talvella puun juuren kaivetussa lumi montussa olisi kyllä hyvä kun ei kärytä
vaikka eipä nuo valmis bensat enään juurikaan käryä entisiin aikoihin verratuna,
toinen mikä akun talvi toiminna lisäksi mietityttä on tuo kuluminen/tehojen säilyminen suhtessa bensa sahaan,
montako sähkö sahha pitää ostaa samassa ajassa kuin yhden bensa sahan tai toisin päin,
entä mitähän sähkö saha tuumaa avanon sahaamisesta perinteisiti sähkö ja vesi on ollut hankala yhdistelmä
Itse hankin tuon akkukoneen lähinnä pienimuotoiseen polttopuusavottaan, onhan sahalla kuitenkin kolmeen vuoteen laajennettava takuu. Se toinen saha, bensatilhi, käryää kuitenkin jonkin verran (vaikka äänenvaimentajaan on stanssattu "Kat").

Eka sahauskokemus on kouluajoilta, saha taisi olla Sachs-Dolmar uimurikaasuttimella (terälaippa oli käännettävä). Seuraavalla sahalla, kotimaisella "Sohlolla" sai sitten jo sahattua kaikissa asennoissa. Niistä alkuaikojen 4-prosenttisesta bensasta on päästy puoleen öljymäärään, puhumattakaan alkylaattibensoista. Toki jokainen hankkii sahansa oman käyttötarpeensa mukaan.
Kuluvat ne ammattisahatkin, kolme vuotta sitten oli lehdissä juttua eteläpohjalaisesta metsurista, sahasi kuulemma neljässä vuosikymmenessä loppuun 75 sahaa.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kaksi kuukautta sitten kirjoitti:...nyt juuri viime viikolla ostin akkutoimisen ruohonleikkurin jota parina kesänä miettinyt, Makita DLM431PT2 jossa siis kaksi 5Ah akkua ja kahden akun nopea laturi, koko paketti tarjouksesta 199 euroa K-Raudasta. Ei siinä paljon jää akulle hintaa
Hiljainen ja tehokas laite. Kaksi paria akkuja riittää jatkuvaan leikkaamiseen. Ei ole tänä kesänä Husqvarnan polttomoottori-lykättävää käynnistelty.
Makitan akkukäyttöinen paineilmakompressori
Keväisen renkaanvaihtoshown jälkeen havaittua:
- polkupyörien renkaiden ilmanpaineiden tarkistamisessa näppärä
- kun hain moottoripyöriä talvisäilöstä otin laitteen mukaan ja laitoin oikeat paineet paikan päällä, tallilla ei kompuraa, olipa helppoa
- ensimmäistä kertaa varmaan kahteenkymmeneen vuoteen :oops: tuli traktoristakin "ilmat katottua" tänä kesänä :D
- pienimuotoinen puhaltelu onnistuu (murot näppikseltä, herneet nenästä tms)
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Alkoi sieppaamaan kun pitkin talvea molemmat kärryt vinkuu rengaspaineista vähän väliä (ei siis paineantureita vaan pyörimisnopeutta mitataan) ja silmämääräsesti kerran osas sanoo mikä rengas oli syypää. Siinä kun öljyvoideltua kompuraa ensin siirtelee -20asteesta varastoon lämpiämään, menee päivä, ja sitten könyää sen kompuran ja sekunnissa pakkasessa kovettuvan letkun kanssa ympäri autokatosta niin.... menin ja ostin tuon Makitan 18V ilmapumpun. Nyt varmaan joutuu kesällä päivittämään mutterivääntimen myös akkukäyttöseen, Makitan DTW300 sarja näyttäis olevan spekseiltään riittävä renkaanvaihtoon. En keksi mikä ero on 300 ja 301 tyypeillä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MiHe kirjoitti: Pe 12.03.2021 12:53 Alkoi sieppaamaan kun pitkin talvea molemmat kärryt vinkuu rengaspaineista vähän väliä (ei siis paineantureita vaan pyörimisnopeutta mitataan) ja silmämääräsesti kerran osas sanoo mikä rengas oli syypää. Siinä kun öljyvoideltua kompuraa ensin siirtelee -20asteesta varastoon lämpiämään, menee päivä, ja sitten könyää sen kompuran ja sekunnissa pakkasessa kovettuvan letkun kanssa ympäri autokatosta niin.... menin ja ostin tuon Makitan 18V ilmapumpun. Nyt varmaan joutuu kesällä päivittämään mutterivääntimen myös akkukäyttöseen, Makitan DTW300 sarja näyttäis olevan spekseiltään riittävä renkaanvaihtoon. En keksi mikä ero on 300 ja 301 tyypeillä...
Hyvä että löytyi laitteet. Olen itse ratkaissut öljyvoideltujen kompuroiden (Fiac) ongelmat pakkasella niin, että käännän kytkimestä käyntiin ja käytän normaalisti. Ei ole ollut vaikeuksia vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

MiHe kirjoitti: Pe 12.03.2021 12:53 Alkoi sieppaamaan kun pitkin talvea molemmat kärryt vinkuu rengaspaineista vähän väliä (ei siis paineantureita vaan pyörimisnopeutta mitataan) ja silmämääräsesti kerran osas sanoo mikä rengas oli syypää. Siinä kun öljyvoideltua kompuraa ensin siirtelee -20asteesta varastoon lämpiämään, menee päivä, ja sitten könyää sen kompuran ja sekunnissa pakkasessa kovettuvan letkun kanssa ympäri autokatosta niin.... menin ja ostin tuon Makitan 18V ilmapumpun. Nyt varmaan joutuu kesällä päivittämään mutterivääntimen myös akkukäyttöseen, Makitan DTW300 sarja näyttäis olevan spekseiltään riittävä renkaanvaihtoon. En keksi mikä ero on 300 ja 301 tyypeillä...
Varmaan ihan kätevä tuo akkukompura juuri renkaiden vaihdon yhteydes. Ei tarvi levitellä letkuja...

Tuolla aidolla makitan pienellä pulttikoneella taitaa saadakin myös M14 pultit auki. Jonkun testin luin että se kyllä iskee aika lähelle luvatun. Viimekesänä tuli ostettua vastaavan näköinen "kopio" kiinankaupasta. Myynti-ilmoituksessa luvattiin vissiin 570Nm :) ja kun kokeilin viilapenkissä pitkän pultin ja holkin kanssa momenttiavaimella kokeillen tais se jäädä 120-150Nm välille :D. Periaattees jos olis viittiny ottaa vähä videota niin olis voinu vetää rahat takaasin... mutta ei jaksanu nähdä vaivaa. Vaikkasillä ei pyöränpultteja auki saakaan niin 25e vehkeeksi ihan mainio remppatyökalu ruuvailla kaikkia pienempiä pultteja ja esikiristellä ennen momenttiavainta.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

MiHe kirjoitti: Pe 12.03.2021 12:53 En keksi mikä ero on 300 ja 301 tyypeillä...
300 hylsyn kiinnitys kitkarenkaalla, 301 ei.

Älä osta noita vaan 700-sarjaa niin irtoaa pyöränpultitkin. Hintaero vääntimillä alle viidenkympin luokkaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

dealer kirjoitti: Pe 12.03.2021 17:49
MiHe kirjoitti: Pe 12.03.2021 12:53 En keksi mikä ero on 300 ja 301 tyypeillä...
300 hylsyn kiinnitys kitkarenkaalla, 301 ei.

Älä osta noita vaan 700-sarjaa niin irtoaa pyöränpultitkin. Hintaero vääntimillä alle viidenkympin luokkaa.
Hyvä tieto :thumbup: kattelin että 300-sarjalla olis ollut irroitusmomentti 500Nm, mutta kerran kokemus puhuu niin 700 sarjalainen se on sitten. Tarjoushaukkana väijymään nettiin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sori, tosipuheessa en ole kokeillut Makitan 300-sarjaista pyöränpultteihin. Sikäli tyhmä viesti minulta kun en enempää selittänyt.
Joka tapauksessa sanoisin että tuo vajaa 50 euroa enemmän kannattaa maksaa ja ottaa isompi kone.....tahtoo olla irrotusmomentit melko kovia joskus, kun 14mm aluvannepultteja aukoo.
oulaistenliikenne.fi
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Ebaysta kannattaa katsella noita, on välillä Saksassa huokeita, ja muutaman koneen tilanneena, on ollu sitä mitä pitääkin. https://www.ebay.de/itm/Makita-DTW1001Z ... OSwze9cnLy~ tolla esim menee 14mm betoniruuvi naks poikki jos reikä yhtään ahdistaa :)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja epk »

täällä ollut muutaman vuoden tuo sama "tonninen nm" makita akkupyssy , huomioita sen verta vehkeestä että 1400nm iskevä paineilmapyssy on pysynyt visusti hyllyssä sen jälkeen :D Aukeaa käytännössä kaikki mitä auton laitossa on tarve availla, esim. takavetarin mutu heilahtaa auki hups vain :thumbup:
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tulipa huviseen vähän selailtua näitä akkupulttikoneita. Silmiin pisti punainen kone, eli Milwaukee M12 FIWF12. Aika pienessä koossa päälle 300Nm... jos tuolla lähtis jopa rengaspultit niin olis moneen muuhunkin hommaan kompakti. Eikä ollenkaan pahan hintainenkaan... toki Milwaukee näkyi löytyvän useita isompia koneita joiden vastikkeita nämä yllä läpikäydyt Makita mallitkin.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin