Pyörän pulttien asennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

FinlandMerceds kirjoitti:Auton renkaan pulteihin semmoinen momentti sauva pultti pyssyn jatkoksi,

ylesesti ottaen pulttien kiristelyyn momenti avain on epätarkaa liikaa muutujia kuten kitka joku jo tuolla aiemin että eri voitelu aineita käytämällä kiristy eri tavalla eli toisenlaisela rasvalla pultti jännitty kovemin kuin toisella tai kuivan
parempi tulee mitaamalla pultin venymä
Niinpä, kaikkien ruuviliitosten kiinnitysvoima tulee nimenomaan pultin venymästä. No, on siinä vähän vastakappaleen puristumistakin ja itseasiassa yhdistetty jännitys kaikissa osissa ja venymä/puristuma/taipuminen... Siinä mielessä se venymän mittaus on tarkin tapa saada tarkka kiinnitysvoima. Renkaan pulttiin se on hieman liioiteltua normivehkeissä. Varmaan kiihdytyspeleissä saattavat mitata renkaan pultitkin :D

Käytännössä aina on pysynyt renkaat kiinni autossa kun on kiristänyt PUHTAILLA osilla ja pinnoilla ilmoitettuun momenttiin ilman mitään rasvoja ja tahnoja. Käsin menee helposti ylikin ihan puolen metrin varrella. esim 110/120Nm on näppituntumalla aika vähän, mutta sillä kyllä pysyy. Suosittelen toki momenttiavainta myös renkaan pultteihin kun kiristetään - turha niitä on ylikiristää.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

AK47 kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:Auton renkaan pulteihin semmoinen momentti sauva pultti pyssyn jatkoksi,

ylesesti ottaen pulttien kiristelyyn momenti avain on epätarkaa liikaa muutujia kuten kitka joku jo tuolla aiemin että eri voitelu aineita käytämällä kiristy eri tavalla eli toisenlaisela rasvalla pultti jännitty kovemin kuin toisella tai kuivan
parempi tulee mitaamalla pultin venymä
Niinpä, kaikkien ruuviliitosten kiinnitysvoima tulee nimenomaan pultin venymästä. No, on siinä vähän vastakappaleen puristumistakin ja itseasiassa yhdistetty jännitys kaikissa osissa ja venymä/puristuma/taipuminen... Siinä mielessä se venymän mittaus on tarkin tapa saada tarkka kiinnitysvoima. Renkaan pulttiin se on hieman liioiteltua normivehkeissä. Varmaan kiihdytyspeleissä saattavat mitata renkaan pultitkin :D

Käytännössä aina on pysynyt renkaat kiinni autossa kun on kiristänyt PUHTAILLA osilla ja pinnoilla ilmoitettuun momenttiin ilman mitään rasvoja ja tahnoja. Käsin menee helposti ylikin ihan puolen metrin varrella. esim 110/120Nm on näppituntumalla aika vähän, mutta sillä kyllä pysyy. Suosittelen toki momenttiavainta myös renkaan pultteihin kun kiristetään - turha niitä on ylikiristää.
Kyllä se noin menee, momenttia on käytännössä mahdoton arvioida ilman momenttiavainta ja nimenomaan ratkaisevaa on "clamping force" eli puristusvoima. Joissakin momentti on niinkin vähän kuin 85Nm eikä sitä meinaa uskoa kun momentti naksahtaa mutta uskoa vahvistaa kaikkiaan ajetut noin 90tkm kolmella eri autolla (sama merkki).

Sama asia toisinpäin on, että liika kiristäminen voi hajottaa aluvanteen eli on oikea turvallisuusriski. Peltivanteen kartiokin menee helposti lyttyyn jolloin vaarana on pultin/mutterin pohjaaminen.
Pulttipyssyllä on erittäin helppo päräyttää vaikka 300Nm hetkessä. Silti niitä käytetään sellaisenaan rengasliikkeissä päivittäin.
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

dealer kirjoitti:
Pikku Mersu kirjoitti:Olisiko näistä mihinkään?
-https://www.bauhaus.fi/akkumutterivaann ... m2-qw.html (vähän yli budjetin mutta 2 akkua)
-https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003055 ... sarja-18-V (vain 1 akku ja tuo pumppu turha)

tuo yllä mainittu makita karkaa kun puuttuu akut ja laturi.
Ylemmässä kerrottu momentti 203Nm. Se ei riitä.

Kun hankkii pulttikonetta renkaanvaihtohommiin on vain yksi tärkeä vaatimus; sillä pitää saada renkaanpultit auki noin vain liipaisinta painaen.
Ellei saa pultteja auki ei koneesta ole iloa, fiksumpaa ostaa akkuporakone ja siihen kärki 1/2" hylsylle.

Omien kokemusten mukaan käytännön raja menee jossain 350Nm paikkeilla päätellen siitä että Makitan 440Nm koneella on kaikki pultit auenneet helposti ja Milwaukeen 310Nm koneella ei aukene jos vähänkään tiukassa eli joka renkaassa ongelmia.
Se on sitten toinen juttu miten todelliset lukemat millekin on ilmoitettu jne...mutta se on varma että ottaa päähän jos parisataa maksaa koneesta ja joutuu käsin pyöränpultit löysäilemään, vaikka sitten yhden per auto.
Hyviä vinkkejä. Nyt touhunnut tuon bilteman johtokoneen kanssa ja se on tehoton, johto aina solmussa sekä jumissa renkaan alla, painava...
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Sama momenttitietoisuus tulee muistaa paineilmakäyttöistenkin kanssa, hieman vielä korostettuna koska ilmoitettu vääntö on mitattu (tai paahimmassa tapauksessa laskettu ilman hyötyhteita) maksimipaineella mitä jokajampan 'porsaankokoinen' pikkukompura pystyy pitämään vain pari sekuntia (jos edes sitä, letkun virtaushäviötkin ovat yllättävän isot).

Tottakai 'oikealla' pajalla missä on farmarisäiliön kokoinen tankki mihin tuupataam ilmaa useampisylinterisellä pumpulla ja valot himmenevät kun moottori jyrähtää päälle, letku on taipuisaa jöötiä eikä sitä ole kiepillä kuin just sen verran että ylttää pajan nurkkaan niin... ei sitten tarvi ostaakaan sitä mötönetin halvinta rimpulapyssyä vaan voi ostaa kunnon mötikän mikä vaatii jo litratuottoakin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

JanneW124 kirjoitti:Oma mielipide: älä hommaa akkupulttipyssyä pelkästään renkaanvaihtoa varten (jos muutakin käyttöä niin sitten). Minulla on Hitachin pyssy kalliimmasta hintaluokasta, mutta ei sillä aina pyöränpultti aukea, vaikka ihan inhimilliseen momenttiin olisikin kiritty. Sitten jotuu kuitenkin hakea käsiavaimia.
Jos haluat pyöritellä "tyhjät pois", niin teet porakoneeseen adapterin tarvittavaa hylsyä varten. Avaamisen/kiristämisen tekee sitten momentti/ristikkoavaimella.
Itse kokeilin tuota asennustöihin hankkimaani Makitan konetta renkaan vaihto-operaatiossa, toimiihan se siinäkin. Jos sillä ei aukeaisi, niin paineilmapyssyllä (tuplavasara) kuitenkin. Onhan se paineilmakela siinä lähellä. Sitä maatalousvaseliinia laitan vain sipaisun verran, taisin edellisen viestini muotoilla huonosti. Olen joskus joutunut talvella vaihtamaan tienlaidalla renkaan, ja pultit tietysti oli rengasliikkeessä pärryytetty pulttipyssyllä "kyllä pysyy"-asenteella. Ei tullut kylmä, ei...

Siitä pitäen olen tehnyt renkaidenvaihdot itse.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
auto2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 24.10.2017 23:20

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja auto2 »

Koneella auki ja kevyesti kiinni kun sellainen on tullut hommattua muihin töihin, momenttiavaimella kiinni "noin" momenttiin. Sopiva momentti on löytynyt päästä auton mukaan.

Momenttiavaimella koska siinä on se varsi sopivasti valmiina. En ole laittanut rasvoja tai muutakaan kierteisiin, puhdistan kierteet tarvittaessa teräsharjalla, jos ummessa rasvan / tervan yms takia. Minun mielestä selvästi ylikiristetty pultti /mutteri on asennusvirhe.

Paineilmavääntimen on hyvä saada riittävä ilmamäärä ja paine kokoajan katkottomasti vääntimelle asti. Myös akkuvääntimissä max avausmomentit saavutetaan tietyn vasaroinnin jälkeen ennen kuin "ruuvi" aukeaa.

Merkit / valmistajat ei käytä samanlaista testausta eli sielläkin eroja.
1/2 iso tai keskiluokan akkuväännin kyllä aukaisee pultit laajasti ja varmasti, joillakin merkeillä nykyään useampi 1/2 akkuväännin.
-Mustanaamio-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 06.12.2019 21:28

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja -Mustanaamio- »

Pikku Mersu kirjoitti:Mitä akullista pulttipyssyä suosittelette hintaluokassa max 200€ ? 5 autoa mihin suku vaihtaa renkaita niin... Loppu kiristys tarkoitus tehdä momenttiavaimella.
Milwaukee, vaikka maksaa akkuineen hiukan enemmän, mutta ota kaksi, toinen akuilla ja toinen ilman, niin jää sen toisen hinta 200.

Muutenhan se on ihan sama, ei se vääntämomentti sitä tiedä, millä se tehdään. Minulla Bosh vihreitä akkukoneita ja Tokmannin Brückke halpiksia ja ihan yhtä kelvollisia ovat. Akku on Brückessä parempi.

Töissä on sinista Boshia ja Milwaukeeta => Milwaukeet on parempia, kaikkien mielestä ja kestävämpiä. Onhan niitä Makitoja ja kaikkea muuta Metaboa.
Miksi minä muistan jostain taulukosta, että rasvattu kierra laitetaan jotain 0,98 kertoimella tai jopa vähemmällä? Itse laitan smörjeä siksi, ettei se leipoisi kiinni ja on helpompi avata, en ole pitänyt renkaan vaihtoa ongelmana, paitsi kerran kauan sitten kun Opelixin rengas ei halunnut irrota.
Ex-Nastamuumio
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jaa..summarum...momenttiin veto perustuu täysin kiristämisessä kitkaan...veditkö kuivana :D vai öljyttynä :D ...miten tiukkaan luulet ja mihin pultti venymään päädyt....kuiteskin se on oltava varmaa että ne pysyy ajossa kiinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

-Mustanaamio- kirjoitti:
Pikku Mersu kirjoitti:Mitä akullista pulttipyssyä suosittelette hintaluokassa max 200€ ? 5 autoa mihin suku vaihtaa renkaita niin... Loppu kiristys tarkoitus tehdä momenttiavaimella.
Milwaukee, vaikka maksaa akkuineen hiukan enemmän, mutta ota kaksi, toinen akuilla ja toinen ilman, niin jää sen toisen hinta 200.

Muutenhan se on ihan sama, ei se vääntämomentti sitä tiedä, millä se tehdään. Minulla Bosh vihreitä akkukoneita ja Tokmannin Brückke halpiksia ja ihan yhtä kelvollisia ovat. Akku on Brückessä parempi.

Töissä on sinista Boshia ja Milwaukeeta => Milwaukeet on parempia, kaikkien mielestä ja kestävämpiä. Onhan niitä Makitoja ja kaikkea muuta Metaboa.
Miksi minä muistan jostain taulukosta, että rasvattu kierra laitetaan jotain 0,98 kertoimella tai jopa vähemmällä? Itse laitan smörjeä siksi, ettei se leipoisi kiinni ja on helpompi avata, en ole pitänyt renkaan vaihtoa ongelmana, paitsi kerran kauan sitten kun Opelixin rengas ei halunnut irrota.
Tuolla tavalla olen sen ymmärtänyt enkä ole koskaan ajatellut että pultin/mutterin irtoaminen ajossa itsestään olisi ongelma. Eihän sylinterikannen pultitkaan koskaan kierry itsestään auki eikä sylinterikansi tipahda tielle vaikka ne usein voidellaan ennen kiristystä ja ovat koko käyttöikänsä kuumassa öljykylvyssä ja takuulla kovassa värinässä.

Vastaavasti viime kesänä laitoin laiturinkanteen neljä M10 -ruostumatonta pulttia/mutteria puurakenteisiin. Työn etenemisestä johtuen jouduin irroittamaan ne jolloin neljästä pultista kolme leikkasi kiinni ja meni lopulta poikki kierteen hitsattua perusteellisesti. Tuo johtui materiaalista mutta osaa se teräskierrekin hitsata kiinni kuivana ja ainakin on vaikeampi vakioida kiristysmomenttia kun kitka vaihtelee.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Tällä hifistellään renkaan pultin kireydestä voideltuna vai ei, todellisuudessa tilanne saattaa olla aivan muuta.

Kävin muutama vuosi sitten seuraavan keskustelu viedessäni parin vuoden ikäisen Pösön alta-alle renkaiden vaihtoon. Asennusvaiheessa asentajapojan ottaessa momenttiavaimen käteen kysyin millaiseen kireyteen aikoo laitaa käyden seuraavan keskustelun.
  • ”Me kiristetään kaikki 120 Nm:iin”.
    ”Ihan kaikki, merkistä ja mallista riippumatta?”
    ”Kyllä kaikki, näin mua on ohjeistettu”
    ”Tiesitkö että työn alla olevassa Pösössä tehtaan ohje sanoo 90Nm?”
    ”Jaa, no sitten laitetaan 90Nm, mutta kyllä mä silti suosittelen että vedetään riittävästi”
    ”Teillä käy paljon myös Mersuja esimerkiksi W221 ässässä pultin ohjekiristys on 150 Nm”
    ”… kyllä mä siihenkin olisin laittanut 120 Nm…”
Annoin palautetta työnjohdolle, mutta en tiedä miten reagoivat.

Tapahtumaa ennen merkkiliikkeessä suoritetun huollon jälkeen ihmettelin vuotuisen renkaanvaihdon yhteydessä kun pyörän pultit olivat oudon tiukat ja yhdessä kierteessä oli jo vika. Soitin samaisen korjaamon huoltoneuvontaan kysyen pulttien tiukkuutta, vastauksena sain 110Nm. Seuraavaksi pyysin että lähettävät ohjeen kirjallisena. Sain postiini tehtaan ohjeen lukemalla 90Nm. Seuraavaksi asioin ko. liikkeessä ihmettelemässä tietojen ristiriitaisuutta ja korkannutta kierrettä, mutta tässä vaiheessa firmasta ei löytynyt ketään joka olisi koskaan kuullutkaan 110Nm lukemista saati että sellaisen ohjeen olisivat suullisesti antaneet.

Sellaisia ovat merkkikorjaamot ja rengasasiantuntijat. Tämän ja monen muun episodin seurauksena luottamukseni ”ammattilaisiin” ymmärrettävästi ontuu.

Mä luotan tervasprayhin ja käsikäyttöiseen laadukkaaseen momenttiavaimeen, jolloin pultit pysyvät kiinni ja avautuva tarvittaessa ilman iskuvasaroita. Tervaiset pultit ja kierteet pitää välillä puhdistaa, sillä tervakin kuivuu ja saattaa siten aiheuttaa ylimääräistä nahkeutta.
Viimeksi muokannut Efraim, Ti 31.03.2020 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Veikkaan että semmoista rengasliikettä ei edes ole mitä kiinostaisi kaikkien eri autojen pyöränpulttien speksattu momentti.
Star C3 @LPR
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

anselmi123 kirjoitti:Veikkaan että semmoista rengasliikettä ei edes ole mitä kiinostaisi kaikkien eri autojen pyöränpulttien speksattu momentti.
Näin vaikuttaa olevan. Toinen aja autolla jossa pultit löysällä ja toisella kierteet ovat lujuutensa äärirajoilla. Keskimäärin hyvin. :crazy:
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

anselmi123 kirjoitti:Veikkaan että semmoista rengasliikettä ei edes ole mitä kiinostaisi kaikkien eri autojen pyöränpulttien speksattu momentti.
Aika monia rengasliikkeitä ei kiinnosta mikään momentti kun vedetään pelkällä pulttipyssyllä niin että se hakkaa kiinni. Tuollaisen 1/2 " ammattivehkeen max. vääntö on jossakin 700Nm - 1900Nm väliltä ja se, että korvakuulolta osuisi momentti siihen 120Nm korville, on käytännössä mahdoton.
Momenttisauvalla kylläkin mutta en ole nähnyt sellaisia käytössä, itselläkin on sarja mutta pituutensa puolesta hankaloittaa kun joka tapauksessa varmistan momenttiavaimella.

Tänään vaihdoin tallissa itse ja alkukiinnitys hyvin herkällä sormella ja varovasti niin tarkkana saa olla ettei mene yli 100Nm mikä on tehtaan speksi.
Jos hakkauttaisi tuolla halpiskoneellakin niin 300Nm löytyy ihan kevyesti.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja BHN »

hinta /voimasuhteeltaan paras akkukone mitä olen kokeillut on lidlin kone 69e... Pitkäaikaista kokemusta ei ole.

Milloinka renkaanpultit väsyy liiaksi? jos vaikka 30vuotta on kiristelty ns "liikaa". Tietääkseni näitä yllättävän vähän korkkaa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

BHN kirjoitti:hinta /voimasuhteeltaan paras akkukone mitä olen kokeillut on lidlin kone 69e... Pitkäaikaista kokemusta ei ole.

Milloinka renkaanpultit väsyy liiaksi? jos vaikka 30vuotta on kiristelty ns "liikaa". Tietääkseni näitä yllättävän vähän korkkaa.
Tässäkin ketjussa joku sanoi joutuneensa paikkailemaan rengaliikkeen hölmöilyjä. Eräs tuttu joka työskentelee kone-asentajana, joutui ostamaan autoonsa takanavan samasta syystä eikä varmuudella ole itse kiristänyt liikaa, auto jotakin vm 2013+.

Itsellä on 53 vuotta vanha auto joka oli liikenteessä 39 vuotta, ei koskaan mitään ongelmaa jos ei lasketa rengasliikkeen pilaamia peltivanteita kun hakkautti mutterit kartioista sisään.

Voihan kierre/pultti/mutteri antautua ensimmäisestä ylikiristyksestä ja tuosta venymästä ja sen hallinnasta johtuen kannenpultit vaihdetaan joka kerta.
Eikä kukaan ole koskaan kertonut käyttävänsä tervaa tai vetävänsä kannenpultit tai kampiakselin runkolaakeripukit kuivana kiinni.
En ole myöskään koskaan kuullut, että sylinterikansi olisi tippunut tielle tai kampiakseli lentänyt metsään.

"Kadonnut Mercedes-Benz CDI kampiakseli välillä Seinäjoki -Vaasa, huomattu vasta perillä. Löytöpalkkio, myös irtonaiset kannenpultit huomioidaan"
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kyllä nuo rengas ammattilaiset tietää, koulutuksia käyneet ja saahan sieltä sen äärimäisen tärkeän kuitin... :roll:
kampiakseleita on kyllä nähty siirtyneen moottorista ulko ilmaan ja katkemisia huomattu vasta seuravan kerran ajoon lähdetäessä, sylinterin kansien välistäkin on nähty tulta tuleavn
mikä sitten lie syy liikaa tervaa vaiko liian vähän
Mökkillä
'
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

anselmi123 kirjoitti:Veikkaan että semmoista rengasliikettä ei edes ole mitä kiinostaisi kaikkien eri autojen pyöränpulttien speksattu momentti.
Veikkaan että on. Veikkaan myös että työntekijöitä sellaisessa rengasliikkeessä on 1 tai 2. Veikkaan myös etteivät käytä tervaa missään työtehtävässä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

AK47 kirjoitti:
anselmi123 kirjoitti:Veikkaan että semmoista rengasliikettä ei edes ole mitä kiinostaisi kaikkien eri autojen pyöränpulttien speksattu momentti.
Veikkaan että on. Veikkaan myös että työntekijöitä sellaisessa rengasliikkeessä on 1 tai 2. Veikkaan myös etteivät käytä tervaa missään työtehtävässä.
On mahdollista, en kiistä. Hyvin harvinaisia kuitenkin mutta hyvä jos edes jotkut lukevat speksejä momenteille.

Viimeksi asioidessani kahden miehen firmassa pulttipyssy hakkasi oikein hartaasti Fiatin peltivanteita. Teetin irtorengastöitä ja olin valmis hankkimaan rengaskoneet mutta kun ne vievät niin paljon niukkaa tilaa tallista. Renkaanvaihdot kuitenkin omana työnä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

E200kompressor kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
anselmi123 kirjoitti:Veikkaan että semmoista rengasliikettä ei edes ole mitä kiinostaisi kaikkien eri autojen pyöränpulttien speksattu momentti.
Veikkaan että on. Veikkaan myös että työntekijöitä sellaisessa rengasliikkeessä on 1 tai 2. Veikkaan myös etteivät käytä tervaa missään työtehtävässä.
On mahdollista, en kiistä. Hyvin harvinaisia kuitenkin mutta hyvä jos edes jotkut lukevat speksejä momenteille.

Viimeksi asioidessani kahden miehen firmassa pulttipyssy hakkasi oikein hartaasti Fiatin peltivanteita. Teetin irtorengastöitä ja olin valmis hankkimaan rengaskoneet mutta kun ne vievät niin paljon niukkaa tilaa tallista. Renkaanvaihdot kuitenkin omana työnä.
Ja parasta on kun näkee ammattilaisten hakaavan niitä
pulttipyssyllä ja momenti sauvalla aukipäin sitten sillä samalla yhdistelmällä kinnipäin... :roll:
Mökkillä
'
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Efraim »

FinlandMerceds kirjoitti:Ja parasta on kun näkee ammattilaisten hakaavan niitä
pulttipyssyllä ja momenti sauvalla aukipäin sitten sillä samalla yhdistelmällä kinnipäin... :roll:
:D :D Tästä tulee mieleen tarjoilija joka yritti saada viinipulloa auki. Kaksi ensimmäistä korkkiruuvia olivat tylsiä, kolmannen kohdalla kolleega vihjaisi kiertämään toiseen suuntaan. ... :roll: Juu, oli blondi ja turkulainen. :D :D

Takaisin asiaan. Eikös terva ole suomalaisten puutavararekkamiesten vanha idea. Muinoin kovilla kuormilla ajassa pultit löystyivät pahimmillaan fataalein seurauksin. Sitten joku oivalsi laittaa tervaa kierteeseen. Sen jälkeen pyörät pysyivät kyydissä ja toisaalta pultit sai tarvittaessa auki. Ymmärrettävästi tehtaiden ohjestuksen varassa merkkiliikkeet ja ketjutoimijat eivät tervaa tunnusta. Siksi terva on lähinnä autoharrastajien ja raskaan kaluston tuote. Eikä se sitä paitsi taitaisi moottorin kuumissa osissa toimia, koska pysyisi juoksevana. Kuumiin osiin on liimat, joita taas on vaikea laittaa pyörän pultteihin koska avaus tarvitsee yleensä lämmön tai pulttien uusinnan.
make777
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 22.04.2020 10:23

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja make777 »

Itse vaihdoin aina renkaat itse, kunnes sitten laiskuuttani vein rengasliikkeeseen vaihdettavaksi. Sen jälkeen on ollut pakko aina vaihdattaa, kun laittavat ne niin kireälle että ei vanha enää jaksa ristikkoavaimella vääntää auki :shock: Katsoin pulttipyssyjä: https://www.xn--tykalut-b1a.fi/paineilm ... vaantimet/ että josko hommais itselle tuollaisen. On vaan niin pirun kalliita että en tiedä viitsiikö... :shock: Osaako joku sanoa tekeekö akkukäyttöisellä mutterinvääntimellä mitään? Vai onko oltava paineilmakäyttöinen?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Akkukäyttöiset on oikein hyviä, kunhan ostaa sopivan.
Pienimmät ei riitä renkaanvaihtoon, ja isot on raskaita (eikä mahdu joka koloon).

Jos haluaa autohommiin pulttikoneen ja paineilmaa on saatavilla (riittävästi tuottoa oltava, pikkukompura ei riitä!), halvemmalla pääsee paineilmavehkeellä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

make777 kirjoitti:Itse vaihdoin aina renkaat itse, kunnes sitten laiskuuttani vein rengasliikkeeseen vaihdettavaksi. Sen jälkeen on ollut pakko aina vaihdattaa, kun laittavat ne niin kireälle että ei vanha enää jaksa ristikkoavaimella vääntää auki :shock: Katsoin pulttipyssyjä: https://www.xn--tykalut-b1a.fi/paineilm ... vaantimet/ että josko hommais itselle tuollaisen. On vaan niin pirun kalliita että en tiedä viitsiikö... :shock: Osaako joku sanoa tekeekö akkukäyttöisellä mutterinvääntimellä mitään? Vai onko oltava paineilmakäyttöinen?
Akkukäytöisessä koneessa akkujen kestoikä on lyhyt koska ne vanhenevat vaikkei käyttäisikään tai ainakin pitäisi latailla parin kuukauden välein etteivät tyhjene kokonaan. Tuo on käynyt akkuporasarjassa (2konetta/3 akkua) hermoille talviaikaan kun käyttöä on vähän. Akut maksavat kuitenkin 100€/kpl.

Olen vasta hiljattain siirtynyt isomman kompressorin käyttöön ja siihen saakka, yli 30vuotta, pärjännyt pienemmillä 24L laatukompressoreille joilla paineenasetus on ollut maksimissaan eli 8bar koska paine romahtaa aina pulttipyssyä käytettäessä. Tuo on rajannut paineilmakoneiden maksimikapasiteettia rajustikin mutta ainoat vaikeudet ovat liittyneen vetoakselin muttereiden avauksiin (avainväli 36mm) silti kaikki nekin on saatu auki.

Jos haluaa helpon ja vaivattoman ja laadukkaan systeemin, voi hankkia hyvän kompressorin (pieni laatukone 1,5kw/2Hp 24L säiliö noin 250€ tai parempi 2,2kw/3Hp 50L säiiöllä 500€.
Molemmilla pärjää ja 50L säiiöllä jo tekee melkein mitä vaan kotona tarvitsee. Molemmat kokoluokat valovirtakoneita eli sulakkeet pieni 10A ja isompi vaatii 16A.

Pulttikoneista Ingersoll on parhaita tai paras ja hyvän Ingersollin saa 300€ hintaan. Voi myös harkita minikonetta joka maksaa Ingersollina noin 250€ ja sillä riittää potku (yli 600Nm) rengastöihin koska tahansa plus mahtuu moneen pieneen paikkaan vaikka konehuoneessa tai alustassa.

Jos haluaa paineilmavehkeet kaikkein halvimmalla, saa pienen kompressorin alle satasella ja ihan ok kaksoisvasara-pulttipyssyn (esim Aicon, yms) noin 50€ hintaan ja edelleen homma toimii hyvin. Letkun tulee olla min 3/8" (20€/10m) eli niillä pienillä kierreletkuilla ei tee mitään.

Suosittelen vahvasti paineilmaa jos vielä haluaa vaikka rengaspaineita katsella...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Osaako joku sanoa tekeekö akkukäyttöisellä mutterinvääntimellä mitään? Vai onko oltava paineilmakäyttöinen?
Ilman muuta akkukäyttöinen, se on nykypäivää.
Itsellä ollut Makitan akkukäyttöinen pulttikone ties kuinka monta vuotta, porakone tietysti ja imuri, ruohotrimmeri, käsisirkkeli, renkaantäyttölaite (ei enää letkujen kanssa värkkäämistä lainkaan renkaanvaihdossa !) ... nyt juuri viime viikolla ostin akkutoimisen ruohonleikkurin jota parina kesänä miettinyt, Makita DLM431PT2 jossa siis kaksi 5Ah akkua ja kahden akun nopea laturi, koko paketti tarjouksesta 199 euroa K-Raudasta. Ei siinä paljon jää akulle hintaa.

Juuri nyt harkinnassa vielä akkukäyttöinen moottorisaha, tosin joutuu odottelemaan tarjouksia tai tilaamaan Ebayn kautta...
oulaistenliikenne.fi
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Ittellä myös makitan pulttipyssy, pykälää tehokkaampi malli sais ola, aina ei ihan joka pultti lähde auki mutta vielä oon jaksanu näyttää rengasavainta niille parille jotka olleet tiukemmassa.

Makitalta löytyy kyllä tajuttoman paljon vehkeitä 18v sarjaan niin saa akulle muutakin käyttöä. Ite oon ostellu noita 18v runkoja sitä mukaa kun on tarvinnu tuvan rempassa ja mökkityömaalla, taitaa olla 15 laitetta macpacceineen :D

On muuten Makitan 18v sarjan raksaradio erittäin hyvällä äänenlaadulla oleva laite :thumbup:

Mutta joo, on kyllä näppärää kun saa vetää akkupyssyllä, vähän ehkä vanhanaikasta käyttää paineilmaa tai sähköä tässäkin kohtaa :wink:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tarvii vielä sen akkukäyttöisen kädessäpidettävän kokoisen kompressorin/pumpun niin sitten saa heittää paineilmatyökaluuilla kotikäytössä lintua.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MiHe kirjoitti:Tarvii vielä sen akkukäyttöisen kädessäpidettävän kokoisen kompressorin/pumpun niin sitten saa heittää paineilmatyökaluuilla kotikäytössä lintua.
Lisäksi voi ostaa runkokoneina akkukäyttöisen rengaskoneen palteenirroittajalla, tasapainotuskoneen sekä lattiavapaan akkukaksipilarisoturin.

Sitten kun on saanut sarjan kasaan niin akkujen malli muuttuu ja on kusessa niiden runkokoneiden käyttöiän kanssa. Kaksi kertaa käynyt niin, että kone on hajonnut pian sen jälkeen kun originaaliakkujen jälkeen on ostettu uusi akku. Merkkeinä Makita ja Metabo, sieltä ammattisarjasta.
Ensimmäinen akkukone hankittu v. 1992, jonka jälkeen niitä on ollut useita ja aina tilalle se pro-versio.

Ensimmäinen kompressori hankittu v. 1987 ja edelleen käytössä. Kuten myös sen mukana tulleet puhalluspistooli (kokometallia), renkaantäyttölaite sekä satunnaisessa käytössä oleva 1/4" kierreletku. Renkaantäyttölaite on näyttänyt aina 0,2 bar liikaa joka on tarkistettu tarkkuusmittarilla (Flaig).

Nykyinen paineilmapulttipyssy (n. 50€, kaksoisvasara) on ollut käytössä n. 15 vuotta ja tänäkin keväänä vaihdetu viiteen autoon renkaat. Plus rempat päälle.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

MiHe kirjoitti:Tarvii vielä sen akkukäyttöisen kädessäpidettävän kokoisen kompressorin/pumpun niin sitten saa heittää paineilmatyökaluuilla kotikäytössä lintua.
https://www.makita.fi/product/mp100d.html

Tuon nakkasin taannoin peräkonttiin kun lähdin hakemaan lainatraileria ja edelleen sillä ostamaani autoa.
Kahteen trailerin renkaaseen lisäsin ilmaa ja täytin kaikki 4 auton rengasta, vajausta oli 2 vuoden seisonnan jäljiltä melkoisesti.
Tuli kyllä kerralla selväksi miten kätevä värkki kyseessä. Nyt kesärenkaita vaihtaessa tuolla paineet kohdilleen.

Puhaltelu onnistuu valitettavasti vain tyyliin "näppiksestä pölyt pois" tai "kaasuttimesta kanavat auki"

Uusia akkuja ei käytännössä juuri kannata erikseen ostella, kun tarjoukset on silloin tällöin sellaisia kuin edellä kertomani ruohonleikkurista.
Paikallinen Rautanet on myynyt 18V 4Ah akkua 49 euroon kappale.

edit, muokattu linkki oikeaan laitteeseen
Viimeksi muokannut dealer, Pe 05.08.2022 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ai niillä ON tuollainen, jossain vaiheessa etsin mutta en vain vissiin osannut... juu 12L/min ei kauheata lehtipuhallinta rakenneta, mutta kyllä kyllä tuo oman asiansa ajaa. :clap:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

MiHe kirjoitti:Tarvii vielä sen akkukäyttöisen kädessäpidettävän kokoisen kompressorin/pumpun niin sitten saa heittää paineilmatyökaluuilla kotikäytössä lintua.
Älä vielä nakkaa, sääliksi käy linnut...
En aio luopua paineilmakaluista, eli löytyy tuplasäiliöllinen 3-vaihekompura (hiekkapuhallusta ruiskumaalausta jne.). Hiekkapuhallushommat käyvät kovin nihkeästi akkukompuralla, toki se renkaantäyttöön on ihan ok.
Sekä hiljainen, öljytön, pikkukompura muutamalla erilaisella pikkunaulaimella/nitojalla. Käy lisäksi myös kynäruiskulle.

Vesihiekkapuhallushommat, silloin kun sille on tarvetta, teen Kränzlen pesurilla.

Kaapissa on muutamia Makitan koneita, akkuketjusaha on tilauksessa ja akkukäsirkkeli harkinnassa. Vermeet ovat käytössä vanhan talon rempassa. Taisin jo mainitakin, että renkaanvaihdossa käytän sitä akkukonetta.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Vastaa Viestiin