Pyörän pulttien asennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

BHN kirjoitti:Miksiköhän MB ei edellytä monimutkaista STAR kuittaus proseduuria renkaan vaihdon yhteydessä? Sillähän tekisi service osasto mojovan lisätilin.
Saataisiin taas yhdestä perushommasta elämää vaikeampi suorite kuten akunvaihdosta.
Hieman asian vierestä mutta Audi on jo vienyt tuon aika pitkälle. Ostin uuden kaukosäätöavamen Audiin merkkiliikkeen tiskiltä ja maksoin siitä noin 230€ ja kaikkiaan noin 100€ lisää koodauksesta jonka jälkeen Audin neropatit kertoivat ettei avainta saa koodattua Audiin koska mittaristosta on heidän mukaansa vikaa ja auton ajonesto sijaitsee siellä.
Audi käyttää online-yhteyttä useimmissa automalleissaan sopeutuksessa.

Lisätyönä ehdottivat 1200€ maksamista lisää jos he vaihtaisivat autoon uuden mittariston. Kilometrilukema autolla tuossa vaiheessa oli 87 000km.

Mitään vikaa autossa ei ole, ei minkäänlaista vikakoodia Audin ohjelmistojen mukaan, mittaristo toimii, nykyinen avain toimii, auto käynnistyy aina moitteettomasti.

Ainoa mikä EI TOIMI, on se minulle 330€ maksanut Audin alkuperäisvaraosa. Äijät kuitenkin yrittivät vakuuttaa minulle että se 6 -vuotiaan kiinalaistytön tekemä avain on ehjä ja vika on nimenomaan siinä minun Audissani jossa ei vikakoodeja ole.

Audeja kannattaa välttää viimeiseen saakka, pelkkää rahastusta halpatuontimaiden varaosilla. Minusta reilu 1530€ avaimesta
87 000km ajettuun autoon on paljon rahaa.
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Ma 28.05.2018 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

BHN kirjoitti:Miksiköhän MB ei edellytä monimutkaista STAR kuittaus proseduuria renkaan vaihdon yhteydessä? Sillähän tekisi service osasto mojovan lisätilin.
Saataisiin taas yhdestä perushommasta elämää vaikeampi suorite kuten akunvaihdosta.
Nämä on taas niitä motonetin juttuja. Testeriä ei tarvitse mihinkään kun vaihtaa mersuun akun (akut).
oulaistenliikenne.fi
onsekone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 14.07.2017 16:23

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja onsekone »

Tervaa ja käsituntumalla kiinni.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minä käytän ihan kilikali synteettistä vaseliiniä, ruuvi menee hyvin kiinni ja myös aukee, käytän pulttikoneeseen laitettavaa momenttia :wink:
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja BHN »

dealer kirjoitti:
BHN kirjoitti:Miksiköhän MB ei edellytä monimutkaista STAR kuittaus proseduuria renkaan vaihdon yhteydessä? Sillähän tekisi service osasto mojovan lisätilin.
Saataisiin taas yhdestä perushommasta elämää vaikeampi suorite kuten akunvaihdosta.
Nämä on taas niitä motonetin juttuja. Testeriä ei tarvitse mihinkään kun vaihtaa mersuun akun (akut).
Ei tarvi staria akun vaihtoon, en tarkoittanut sitä. Heittoni oli huonosti muotoiltu. Tarkoitin sitä , että perusautoon kuka tahansa pystyy vaihtamaan akun, mutta moneen mersun malliin ei omistaja pysty/uskalla vaihtaa akkua itse. Varsinkin jos toimitaan ohjeiden mukaan. Nyt renkaanvaihdostakin kohta tehdään liian teknistä.

Itse asiaan rasvaa vai ei tai momentin määritteleminen on vähän jo hifistelyä. Se mikä mietityttää milloin pultit tulisi vaihtaa uuteen? aika monta kiristyskertaa tulee 20v vanhan auton pulteille. Ei katkeamisia ole omalle kohdalle sattunut muutakuin kilpa-ajoissa , mutta se onkin kovempaa röykytystä.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Itse kiristämäni pultti tai mutteri ei ole koskaan irronnut ajossa. Myös itse kiinnitetyt olen saanut auki avaimella renkaita vaihtaessa. Joskus jopa käytän momenttiavainta mutta siinä tais asteikko loppua 100Nm ja maksimi mitä sillä saa lienee 110NM kieppeillä. On pysynyt kiinni. Kaasuja jarrujalka on normaalia painavampi ja en ajele tientukkona.

Poikkeuksena pari kertaa peltivanteella oleva pultti joka amiksessa vaihdettu ties mihin momenttiin. Sai hitsata parikin kertaa ja metrin varsi ei riittänyt, tais olla puolitoistametrinen varsi millä aukes kun oli hitsannut punahehkuun ensin pulttiin n. 25-30mm kuusiotangonpätkän.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Tervalla ja pulttipyssyllä laitan, pulttipyssy on niin pieni että menee 3 asennolla juuri sopivaan kireyteen.
130Nm näyttää olevan ohje tässä S211.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Pulttipyssylä auki ja kiinni momenttitanko välissä. Eikä ikinä kuivana.
Joskus kun vaihtaa jollekin renkaita, mitkä ollu rengasliikkeen vastuulla ennen niin helvetti :oops:
Kaikki lyöty kuivana kiinni. Pultit napsahtaa momenttiin jo ennen kuin ne kiristää edes vannetta! Talvirenkaita ku vaihtaa alta pois niin lekalla saa mätkiä irti ku napa ja Vanne hapettunu yhdeksi puuksi..

Kyllä se on vaan juhlaa senjälkeen omiin kulkineisiin vaihtaa renkaat. Pultit aukee nätisti ja Vanne irtoaa navasta ilman väkivaltaa 8)


Sama koskee muitakin asioita, jos haluaa kunnolla tehtyä työtä niin ammattilaiset pitää kiertää kaukaa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Paras tulos tulee kun teetättää harrastelijalla tai tekee itse. Ja vieläpä halvempaa :!:

Ruvennu niiiiin kyrsii ku Suomessa ammattiylpeys on kadonnut jo melkein kokonaan. :thumbdown:
karvinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 07.08.2004 23:56

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja karvinen »

Kuparitahna ainakin jämähtää jos on pultit useamman vuoden avaamatta, kuten harrastepeleissä voi olla. Piti lähteä rengasliikkeeseen irrottamaan pyöriä, kun oma pulttipyssy ei jaksanut ja ristikkoavain vääntyi..
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja etrade »

^jep, ja vaseliini kuin lukkoliimaa. Ihme kun ei ole ehdotettu lukkoliimaa, renkaan asennukseen.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

etrade kirjoitti:^jep, ja vaseliini kuin lukkoliimaa. Ihme kun ei ole ehdotettu lukkoliimaa, renkaan asennukseen.
Monet käyttävät jarruosissa ruuvilukitteita, uusissa jarrusatuloiden pulteissakin on liimat valmiina.

Olen kokeillut öljyä, ruosteeirroittajaa, molyrasvaa, vesivaseliinia, kuparitahnaa, alumiinispraytä ja jarrurasvaa. Tällä hetkellä suositus on sinne jarrurasvan puolelle koska siinä ei ole metalleja, se kestää vesirasitusta ja lämpöä eikä valu.

Sopii oikein hyvin pultteihin/vaarnaruuveihin eikä tee niistä liian liukkaita. Tänään viimeksi laitoin Audin aluvanteet joissa on alkuperäiset pultit joiden kartio suorastaan jysähtää kiinni vaikka momentti on juuri se minkä tehdas suosittaa.
Jarrurasva on erittäin hyvä myös vanteen keskiöön koska siten vanne ei pääse hapettumaan jumiin sekä myös pyörännavan/vanteiden kiinnityspintoihin jolloin ruostetta/hapettumia ei muodostu eikä siten vaaraa pyörän irtoamisesta.

Vuosikymmenten kokemuksen tuoma menetelmä. Jokainen tehkööt miten autuaaksi tulee.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja etrade »

Audi voi tosiaan olla keksintö, missä pultit pitää kiinnittää lukkoliimalla, mutta ei ole tämän foorumin murhe.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

etrade kirjoitti:Audi voi tosiaan olla keksintö, missä pultit pitää kiinnittää lukkoliimalla, mutta ei ole tämän foorumin murhe.
Olikos sulla tähän kierteisiin liittyen jotakin uutta kommentoitavaa?
Avatar
fokura
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 03.11.2008 20:13

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja fokura »

jjk270cdi kirjoitti:Kysytääs tälläseen mielipiteitä. Käytättekö pyörän pulttien kiinnitykseen momenttiavainta? Entä laitatteko pultteihin öljyä tai jotain muuta? Sehän vaikuttaa oleellisesti tiukkuuteen onko pultit voideltu, varsinkin jos vedetään momenttiavaimella kiinni :roll:
Oon pyörinyt raskaassa teollisuudessa ja tiedän että pultit yleensä rasvataan oli kiristettävä momenttiin tai ei.
Kuitenkin yleensä kaihtanut noita auton pyöränpulttien rasvaamista kai sen takia ettei liian herkästi irtoais.
Jutustelu tästä aiheesta pyörinyt päässä niin tein Aapomaisen kokeen.
Rasvasin pyöränpultin joka ei ollut edellisellä kiristyksellä ollenkaan rasvattuna.
Kiristin samaan momenttiin ja hups! meni n. 20° kireämmälle.
Kummin se pultti paremmin pysyy? Pitäneekö mitata aukaisumomentti kuivana ja rasvattuna...
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Tiukempaanhan se menee rasvattuna tietyllä momentilla, ja aukeamista estävä voima on suurempi = miten kova jännitys vastaa vanteen kartioon.
Avainjuttu on juuri tuo, että kääntyy pidemmälle samalla momentilla.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Risto113 kirjoitti:Tiukempaanhan se menee rasvattuna tietyllä momentilla, ja aukeamista estävä voima on suurempi = miten kova jännitys vastaa vanteen kartioon.
Avainjuttu on juuri tuo, että kääntyy pidemmälle samalla momentilla.
Täysin samaa mieltä, tuosta on kysymys. Tiukkuus saadaan vakioitua oikealla momentilla ja voidelulla kierteellä. Kuivissa kierteissä on tsiljoona muuttujaa joita ei voi hallita.

Viimeksi maaliskuun alussa irroitin pakosarjan muttereita joista kuivuuttaan neljä pinnapulttia kuudesta katkesi kun kierre hitsasi kiinni. Eli mutterin puristusvoima oli jo poissa mutta kitka kierteessä silti niin suuri että poikki napsahti.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

etrade kirjoitti:Oliko se Audi? Jos ne oli käyttänyt sitä ruuvilukitetta?
Onkos sulla joku ongelma? Mitään asiaa ei näytä tulevan mutta pelkkää tyhjäpäistä vittuilua.

Meillä on useita autoja, Mercedeksen lisäksi.

Montako autoa sinulla on?
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Mitä akullista pulttipyssyä suosittelette hintaluokassa max 200€ ? 5 autoa mihin suku vaihtaa renkaita niin... Loppu kiristys tarkoitus tehdä momenttiavaimella.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

itse olen käyttänyt suihkuvaseliinia, ihan vain sen takia, kun se on helpointa. ja sitä voi ruiskia alustan muihinkin pultteihin samalla vähän kuin suojaksi. Esim motonet myy sellaista.

jos pro haluaa olla, niin puhdistaa sen navan teräsharjalla vähän ja sen keskustan ympärille kuparitahnaa niin ei siihen jysähdä kiinni.

Momenttia olen käyttänyt 120 Nm tai jotain sinne päin. menee se aika lähelle käsinkin jos on paljon laittanut niitä.


Naapuri joskus vaihtoi bemariin renkaat ja sitten kävi koeajaolla ja valitti kun kolisee, sitten kokeili pultteja ja kiristi uudelleen. Näin heti olkapäistä, että aivan liian löysään laittoi. Yleensä kyllä kokematon laittaa liian kireään.
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5257
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Auton renkaan pulteihin semmoinen momentti sauva pultti pyssyn jatkoksi,

ylesesti ottaen pulttien kiristelyyn momenti avain on epätarkaa liikaa muutujia kuten kitka joku jo tuolla aiemin että eri voitelu aineita käytämällä kiristy eri tavalla eli toisenlaisela rasvalla pultti jännitty kovemin kuin toisella tai kuivan
parempi tulee mitaamalla pultin venymä
Mökkillä
'
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Joka kodista löytyy riittävän pitkä rullamitta jolla pyörän pulttien venymät mittaa ja saa tarkemmin tiukattua kuin momentilla.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Pikku Mersu kirjoitti:Mitä akullista pulttipyssyä suosittelette hintaluokassa max 200€ ? 5 autoa mihin suku vaihtaa renkaita niin... Loppu kiristys tarkoitus tehdä momenttiavaimella.
Meillä on käytössä Makitan DTW285, siinä on kolme eri tehoasetusta ja "automaattiavaus" jossa kone pysähtyy kun pultti on löystynyt. Tuosta joko tykkää (kuten minä), tai sitten ei. Loppukiristys momenttiavaimella, rasvaan kierteet ja kartion Mobilin paksulla vaseliinilla.
Koska vaihdan kolmen auton renkaat samalla "istumalla" teen homman isolla hallitunkilla nostamalla koko sivun kerralla. Vitokin nousee kun nostaa, apurungon taaemmasta kiinnityskohdasta.

Runkoversion hinta vaihtelee kahdensadan molemmin puolin, ostospaikasta riippuen.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1759
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ja sitten kun se talvirengas lopsahtaa tienpäällä huhtikuussa joka on rasvankanssa tiukattu lokakuussa ja suola ja vesi on ajankanssa huuhtonut voitelun pois, niin ompa hauskaa vaihtaa vararengasta alle tienpäällä auton alkuperäisillä avaimilla.
Itse kyllä vedän pultit momenttiavaimella ohjetiuksiin puhtaina ja kuivana. Muutaman kerran tienpäällä renkaanvaihtaneena olen onnitellut itseäni tästä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Vitollinen kirjoitti:
Pikku Mersu kirjoitti:Mitä akullista pulttipyssyä suosittelette hintaluokassa max 200€ ? 5 autoa mihin suku vaihtaa renkaita niin... Loppu kiristys tarkoitus tehdä momenttiavaimella.
Meillä on käytössä Makitan DTW285, siinä on kolme eri tehoasetusta ja "automaattiavaus" jossa kone pysähtyy kun pultti on löystynyt. Tuosta joko tykkää (kuten minä), tai sitten ei. Loppukiristys momenttiavaimella, rasvaan kierteet ja kartion Mobilin paksulla vaseliinilla.
Koska vaihdan kolmen auton renkaat samalla "istumalla" teen homman isolla hallitunkilla nostamalla koko sivun kerralla. Vitokin nousee kun nostaa, apurungon taaemmasta kiinnityskohdasta.

Runkoversion hinta vaihtelee kahdensadan molemmin puolin, ostospaikasta riippuen.
Samalla tavalla täälläkin kolmen tonnin hallitunkilla sivu tai keula/perä yhtäaikaa. Tuollaista Makitaa ole joskus vilkuillut mutta tuolla tallissa pärjää vielä ihan ok paineilmakoneilla kun ne siellä ovat.

Minulla on käynyt vaan hyvä tuuri kun on mennyt 40 vuotta eikä ole koskaan omilta jäljiltä mennyt mitään rikki renkaanvaihtoon liittyen, poislukien taloon tullut tarvikelukkopulteilla ollut auto jonka viallinen lukkopulttiavain hajosi jonka jälkeen tilalle vaihtui tavallinen pultti.

Jatkovartta on tullut käytettyä useita kertoja muitten jäljiltä kun auto on taloon tullut, ei sen jälkeen. Aikoja sitten englantilaisesta autosta mutterit hieman pyöristyivät 7 vuoden aikana kun käytin millimetrimitoituksella olevaa ristikkoavainta tuumamuttereihin. Mutta siitäkin on aikaa jo neljannesvuosisata.
Talven jäljiltä ongelmia on joskus ollut aluvanteiden keskiöissä mutta kun aloitin joskus vuosia sitten akkukoneella + kuppiteräsharjalla hapettumien puhdistamisen/suojaamisen kontaktipinnoissa syksyllä niin nekin ovat vähentyneet olemattomiin.

Niinkin yksinkertainen asia kuin renkaanvaihto on monille fimoilla hankala asia kunnolla tehtäväksi mutta työnlaatu on tietenkin verrannollinen maksettuun hintaan joka puolestaan ajaa asiakkaat halvimpiin paikkoihin. Useimmille tuo riittää eikä tule hankaluuksia kun auto vaihtuu ennen kiinnityskohtien merkittävää ruostumista/syöpymistä. Uudehkoissa, muutaman vuoden vanhoissa autoissa tuollaista ongelmaa ei siis tule vaikkei puhdista tai tee mitään muuta kuin irti/kiinni sesongin mukaan ja vaikka vielä pulttikoneella ilman vääntösauvaa.

Kuivana ei ole tullut laitettua enää varmaan 30 vuoteen koska rahan puutteesta johtuen puhtaita kierteitä/pultteja ei koskaan ole käytettävissä. Käytännössä nykyään kaikki autonvalmistajat edellyttävät kuivia ja puhtaita kierteitä/komponentteja koska siten ne tehtaallakin tehdään ja tuosta ei ole poikkeuksia ohjekirjoissa.
Täällä meillä kotona, kuten monissa muissakin paikoissa köyhässä Suomessa, emme elä täydellisessä maailmassa joten asioita joutuu käytännön pakosta tekemään tavalla joka ei kelpaa kaikille nähtäväksi.
Tuota tapahtuu myös korjaamo-olosuhteissa.

Luotan siihen, että jokaiselle löytyy riittävän tiukka menetelmä jolla pyörät pysyvät kiinni. Meillä se on avaukseen paineilmapulttipyssy, joku niistä neljästä ja sillä ajetaan ne pultit myös lähelle kiinnitettäessä ja momentilla loput. Aikaa hieman enemmän mutta laatua tilalle.

Lyhyesti, tehkööt jokainen miten haluaa jos vaan kiinni pysyy, Tyylipisteet ja suuntaukset eivät kuulu tähän lajiin eikä ne ainakaan korjaamoita kiinnosta. Nythän se vääntö kesäpyöriin monissa paikoissa on jo lähellä ja täälläkin uudet Michelinit odottavat yöpakkasten loppumista.
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Olisiko näistä mihinkään?
-https://www.bauhaus.fi/akkumutterivaann ... m2-qw.html (vähän yli budjetin mutta 2 akkua)
-https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003055 ... sarja-18-V (vain 1 akku ja tuo pumppu turha)

tuo yllä mainittu makita karkaa kun puuttuu akut ja laturi.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Oma mielipide: älä hommaa akkupulttipyssyä pelkästään renkaanvaihtoa varten (jos muutakin käyttöä niin sitten). Minulla on Hitachin pyssy kalliimmasta hintaluokasta, mutta ei sillä aina pyöränpultti aukea, vaikka ihan inhimilliseen momenttiin olisikin kiritty. Sitten jotuu kuitenkin hakea käsiavaimia.
Jos haluat pyöritellä "tyhjät pois", niin teet porakoneeseen adapterin tarvittavaa hylsyä varten. Avaamisen/kiristämisen tekee sitten momentti/ristikkoavaimella.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pikku Mersu kirjoitti:Olisiko näistä mihinkään?
-https://www.bauhaus.fi/akkumutterivaann ... m2-qw.html (vähän yli budjetin mutta 2 akkua)
-https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003055 ... sarja-18-V (vain 1 akku ja tuo pumppu turha)

tuo yllä mainittu makita karkaa kun puuttuu akut ja laturi.
Ylemmässä kerrottu momentti 203Nm. Se ei riitä.

Kun hankkii pulttikonetta renkaanvaihtohommiin on vain yksi tärkeä vaatimus; sillä pitää saada renkaanpultit auki noin vain liipaisinta painaen.
Ellei saa pultteja auki ei koneesta ole iloa, fiksumpaa ostaa akkuporakone ja siihen kärki 1/2" hylsylle.

Omien kokemusten mukaan käytännön raja menee jossain 350Nm paikkeilla päätellen siitä että Makitan 440Nm koneella on kaikki pultit auenneet helposti ja Milwaukeen 310Nm koneella ei aukene jos vähänkään tiukassa eli joka renkaassa ongelmia.
Se on sitten toinen juttu miten todelliset lukemat millekin on ilmoitettu jne...mutta se on varma että ottaa päähän jos parisataa maksaa koneesta ja joutuu käsin pyöränpultit löysäilemään, vaikka sitten yhden per auto.
oulaistenliikenne.fi
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

JanneW124 kirjoitti: Jos haluat pyöritellä "tyhjät pois", niin teet porakoneeseen adapterin tarvittavaa hylsyä varten.
Ei tarvi edes tehdä, niitä saa valmiinakin
Viimeksi muokannut tj86430, Ke 25.03.2020 21:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Pyörän pulttien asennus

Viesti Kirjoittaja epk »

mun resepti, toiminut erittäin hyvin :

Kun tulee minulle uusi pirssi, renkaat pois ja navan putsaus puhtaaksi kaikesta mönjästä, oli se sitten ruostetta tai edellisten omistajien jäljiltä litiumkuparimoskatmitätahansa. Sitten kierretapilla kaikki jengat läpi, crc:tä ennen tappia kierteisiin. Lopputulos= kauden jäljiltä lähtee aina auki helposti pultit ja vanteet + pyörät pysyy 100% varmasti kiinni , ilman että kuparitahnaa sottaamassa pultteja, vanteita ja bout kaikkea mitä tallissa on.

Nykyään käytän vain akkupulttaria, Makita DTW1002Z 1/2" 1000Nm. Jos tuolla ei lähde niin on jo sen verta pitkä jatkovarsi hikoilemassa pultin perään seuraavaksi että että :D
Vastaa Viestiin