722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja miksei »

Täytyy selvittää huoltoliikkeestä mitä oli. Piti tietää mitä laittaa ku yrittäjä itse ajaa liki samanlaisella autolla. Luokitus täsmäsi MB vaatimuksiin. Sen verran auto oli tänään erilainen että paremmin heitteli pykäliä päälle, eilen kun siitä kiristin ilmansuodattimen kotelon kii. Oli jääny yks kulma liki puoli senttiä raolleen.
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja miksei »

Öljy on mpm/mekonomenin omaa MB7 ja luokitus MB 236.15. Hiljalleen tuo parantunut kun kilometrejä kertynyt, ei silti vielä yhtä hyvä mitä ennen vaihtoa.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Oletko kokeillut resetoida laatikoa?
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

miksei kirjoitti: Ke 11.08.2021 20:54 Öljy on mpm/mekonomenin omaa MB7 ja luokitus MB 236.15. Hiljalleen tuo parantunut kun kilometrejä kertynyt, ei silti vielä yhtä hyvä mitä ennen vaihtoa.
Tuollaista öljyä en löydä Mersun Bevo-listasta. Ettei vaan olis saman tapaista ongelmaa kuin Comma-öljyn kanssa.
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja miksei »

Resetointi, varmaan se tehtiin siinä kun korjaaja otti Starin syliin, istui kuskin paikalle ja nollasi laatikon. Alkoi puolentoista tunnin adaptiivinen opetusajo. Sen jälkeen on menny pykälät paremmin päälle mutta terävämmin mitä ennen öljynvaihtoa. Alaspäinvaihdot nykii vielä. Öljymerkki oli itsellekin täysin outo, ei pitänyt olla huonoa kun kolme 4 litran kannua maksoi 190 e. Saman väristä oli varmaankin mitä vanha, katselin vaihtokoneen linsseistä millaista lootaan meni ja mitä tuli pois. Täytyy vielä ajella lisää ja seurata tilannetta.
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja miksei »

Luulin jo että ongelmat olis menny ohi mutta niin vaan kyykkäs taas kun lähti risteyksestä. Oli suht lyhyt sellainen mutta selvästi havaittu. Auto vaan rullas hetken kunnes tuli veto takaisin ja toimi taas, kesto sekunnin luokkaa.
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja miksei »

Lisää huomioita. Kolme kertaa taajamanopeuksissa kyykkääminen. Hiipumisen aikana ei reagoi kaasuun mitenkään, sen ehdin nyt testaamaan. Kaikki muut vaihdot meni hyvin niin ylöspäin kuin alas.
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja miksei »

Uusia kokemuksia. Vaihdettiin MB omat öljyt laatikkoon huuhtelemalla. Hinta oli omaan kannuun noudettuna 15 e litra. Vaihto huuhtelemalla, jotain 9 litraa meni läpi. Starilla katsottuna sit lämmitys 45 asteeseen, määrän tarkistus pohjapropun kautta. Kuinkas ollakaan, ruiski ihan vähän kuten ekallakin vaihtokerralla mutta nyt lisättiin öljyä varmaan yli 2 litraa ennenkuin ruiskiminen oli kunnollista. Sen jälkeen ajossa ei ole ollut kyykkäämistä, vaihdot isompaan jotenkin järkeviä ja pienempään päin töksähtelee. Tuntuu että öljyn määrä oli väärä ja ongelmat aiheutui siitä. Kilometrejä nyt vaan alle ja havaintoja miten toimii.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

miksei kirjoitti: La 21.08.2021 23:00 Uusia kokemuksia. Vaihdettiin MB omat öljyt laatikkoon huuhtelemalla. Hinta oli omaan kannuun noudettuna 15 e litra. Vaihto huuhtelemalla, jotain 9 litraa meni läpi. Starilla katsottuna sit lämmitys 45 asteeseen, määrän tarkistus pohjapropun kautta. Kuinkas ollakaan, ruiski ihan vähän kuten ekallakin vaihtokerralla mutta nyt lisättiin öljyä varmaan yli 2 litraa ennenkuin ruiskiminen oli kunnollista. Sen jälkeen ajossa ei ole ollut kyykkäämistä, vaihdot isompaan jotenkin järkeviä ja pienempään päin töksähtelee. Tuntuu että öljyn määrä oli väärä ja ongelmat aiheutui siitä. Kilometrejä nyt vaan alle ja havaintoja miten toimii.
👍
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

miksei kirjoitti: La 21.08.2021 23:00 Uusia kokemuksia. Vaihdettiin MB omat öljyt laatikkoon huuhtelemalla. Hinta oli omaan kannuun noudettuna 15 e litra. Vaihto huuhtelemalla, jotain 9 litraa meni läpi. Starilla katsottuna sit lämmitys 45 asteeseen, määrän tarkistus pohjapropun kautta. Kuinkas ollakaan, ruiski ihan vähän kuten ekallakin vaihtokerralla mutta nyt lisättiin öljyä varmaan yli 2 litraa ennenkuin ruiskiminen oli kunnollista. Sen jälkeen ajossa ei ole ollut kyykkäämistä, vaihdot isompaan jotenkin järkeviä ja pienempään päin töksähtelee. Tuntuu että öljyn määrä oli väärä ja ongelmat aiheutui siitä. Kilometrejä nyt vaan alle ja havaintoja miten toimii.
Työohjekin taitaa sanoa, että täytetään sen verran jotta poispäin tulee yhtenäisenä norona. Sitten kun menee tipoittaiseksi niin heti kiinni. Siellä öljytilassa käy kuitenkin sellainen loiske että tippoja tulee varmasti vaikka öljyä olisi huomattavasti liian vähän.

Mutta jälkiviisaushan se on se paras viisauden laji :) Hyvä että tuli tuolla kuntoon, toivottavasti vajailla öljyillä ajosta ei ehtinyt aiheutua laatikolle haittaa.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja miksei »

Monen asian summa ja monta muuttujaa siinä oli. Asentaja vaihtui hetkeksi kriittisellä hetkellä, siinä taisi tapahtua suurin virhe, tietokatkos. Sitten vasta kun tuo on toiminut kunnolla useamman kerran niin varmistuu vian johtaminen öljyn vähyydestä.
Marko19950
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 16.04.2020 17:40

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Marko19950 »

Potilaana w211 m273 jatkona 722.9.pelkkä kakkonen päällä ei vaihda isommalle eikä pienemmälle.R päällä ei liiku ilman kaasua mihinkään ja tuntuu niinkö jarruttelis. Obd lukialla koodi:0893
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Miten 7G-laatikon manuaalipuolen ja vaihdenäytön pitäisi toimia? Maantienopeuksissa D:llä ajettaessa kierrokset on 100 km/h nopeuksissa jotain 1500-1800 välillä. Kun pykältää manuaalisesti rattiläpysköistä pienemmälle, näkyy yleensä D5. Jos vaihtaa takaisin yhden isommalle, tulee D5 tilalle pelkkä D. Tässähän on kuitenkin 7-vaihteinen automaattilaatikko, miksi näytössä ei näy koskaan D6? Kytkeytyy 7. vaihde vasta jossain isommissa tilanteissa vai miten se menee?

Toinen ihmetyksen aihe koskee noita kierroksia. Miksi välillä 100km/h nopeutta ajaessa kierrokset vaihtelee tasaisella tiellä tasaista nopeutta ajaessa? Välillä on sen 1500rpm ja joku toinen kerta 1800rpm. Osaako kukaan sanoa, mitä kierrokset pitäisi olla 100kmh nopeudessa isoimmalla käytettävissä olevalla vaihteella?
S212 E350CDI 4Matic 2009
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Selvittelin asiaa ulkomaisilta mersufoorumeilta ja sielläkin oli ollut vastaavia tilanteita, missä auto käyttää välillä 7. vaihdetta ja välillä 6. vaihdetta 100 kmh nopeuksissa. Syyksi tähän oli löytynyt esimerkiksi ahtovuoto, jonka seurauksena auto ei aina "jaksa kulkea" 7. vaihteella ja siksi auto haluaa kulkea 6. vaihteella vaikka nopeus olisi 100kmh.

Epäilin aluksi syynä DPF-polttoa ja siihen liittyviä ongelmia, mutta poistuessa taajamaan auton kierrokset oli hyvinkin matalat ja vaihteina 5-6 vaihteet eikä auto haissut "palaneelta" vaikka auton pysäytti ja avasi oven. Kyseessä ei siis ole DPF:n liittyvä ongelma.

Autoon vaihtuu nyt huohotin ja taidanpa vaihtaa varmuuden vuoksi ahtoputkeen sen vihreän ja mustan o-renkaan.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia 7-vaihteen suhteen?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja jusi »

Kirjoittelin aiemmin, että turbiinin korjaus ei poistanut seiskavaihteisessa nykäystä kiihdytyksen alasvaihdossa. Kysymyksessä oli 6->5 vaihto. Vikaa etsittiin turhaan vaihteistosta. Mutta kun merkkiliike ja auton myyjä sanoi, että auto on vakio, mentiin asiassa harhateille.

Syypää vaihteiston väärään toimintaan oli surkea softa. Nyt on oikea eli Tuikun tekemä ohjelma ja laatikko vaihtaa hienosti.

Opin kouriintuntuvasti muutaman asian:
- rajut vaihdot voivat johtua moottorinohjauksesta
- ohjelma vain hyvältä tekijältä (minulle ainoa vaihtoehto on tuikku)
- merkkiliike ei tajua, että softaa on puukotettu, jos versionumero näyttää alkuperäiseltä

Kiitokset Siekkinen, Tuikku ja SJ-Huolto siitä, että osasitte selvittää muiden tekemät sotkut. Seiskavaihteinen toimii hienosti, kun kaikki on kunnossa.

Ja kommentti AaPoolle: jos laatikko vaihtaa oikein, auto toimii oikein eikä vikakoodeja ole, ei kai tarvitse olla huolissaan.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Laatikko vaihtaa oikein ja toimii muutenkin hyvin, mutta jokin syy tuossa on, että auto välillä vaihtaa 7-vaihteelle ja välillä ei. Ahtovuotoja on ollut vastaavasta ongelmasta kärsivillä. Itselläni ei ole mitään vikakoodeja ja auto toimii hyvin taajamanopeuksissa ja menee matalilla kierroksilla.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja jusi »

Ahtovuoto ei jää huomaamatta (savuttaa). Jokin syy voi olla vaihteiston ja moottorin ohjauksessa ja aivan suunniteltu ominaisuus.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

100 kmh ajelua ja kierrokset noin 1800 eli 6. vaihde, siinä pysyi monta kilometriä. Reipas kiihdytys 120 kmh jonka jälkeen kaasun hölläys 100 kmh, jolloin kierrokset noin 1500 eli 7. vaihde. En tajua miksi näin, kai tämä on sitten vaihdelaatikon ominaisuus?
S212 E350CDI 4Matic 2009
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Onko sulle tehty joku saastepäivityssofta siihen äskettäin ? Mulla alkoi myös pitämään hiukan enemmän 6 vaihdetta 7 sijaan ihan selvästi ja hanakammin vaihtaa takaisin 6 vaihteelle kun 7 on päällä, noin 80 vauhdissa sen huomaa, moottoritiellä toimii ihan ok.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Tämä pitää sitä 6. vaihdetta ihan 100 kmh nopeudessakin, mutta tuolla kiihdytyksellä auton saa vaihtamaan 7. vaihteen nopeuden laskiessa takaisin tuohon 100 kmh. Jotenkin erikoista tuo moottorinohjauksen toiminta. Saastepäivitys oli.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Minulla on w211 280cdi vm07. Autossa on AJ-tekin softa ja dpf tyhjä.
Auto tekee (joskus) myöskin sitä, että jää joksikin aikaan 6. ja joskun harvoin jopa 5. vaihteelle maantienopeudessa (80-100).
Yleensä vaihtaa sitten jossain vaiheessa isommalle jos ei tee mitään tai jos kiihdyttää niin että kierrokset nousee yli 2100 niin heittää isompaa.
Sitten se kyllä vaihtaa 7. vaihteelle normaalisti vaikka välillä hiljentäisikin. Joskus kun se jättää 6. vaihteen päälle niin rattiläpyskästä kun painaa seuraavaa pykälää niin vaihtaa seiskalle.
Sellaisen olen huomannut, että tämä ilmiö tulee esiin yleensä puolilämpimällä koneella eli kun pysähtyy vaikka kahville/syömään 15-30min että kerkiää kone hiukan jähtyä ja jatkaa matkaa niin tämä tulee ilmi. Yleensä "kylmällä" koneella lähdettäessä ei tämmöinsä tapahdu vaan nopeuden kasvaessa löytyy kyllä kaikki pykälät. Mitään vikatiloja ei ole mutta olisihan se kiva tietää mikä syy tuohon on?

Jossakin on veikkailtu että laturi kaipaa kierroksia että saa tarvittavan virran tuotettua tai ilmastoinnin kompura haluaa kierroksia.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Itse uskoisin, että moottorin antureiden antamat arvot ei ihan toteudu.
Eikös pienillä tehoilla synny alipaine imusarjaan. Siitä voisi ajatella vuotoa jossakin tai paineanturi voisi olla hiukan nokinen tms
EGR jos hiukan vuotaa?
Oma vaihtaa tasaisella jossain 90 vauhdissa 7 päälle joka kerta. About 1500 kier
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Jotain pientä vuotoa epäilen minäkin. Nyt on uusittu turbon imuputkeen tulevat kaksi oranssia tiivistettä, DPF:n paine-eroanturi ja huohotinventtiili. Käytän EGR:n irti joku päivä ja samalla vaihdan turbolta lähtevään ahtoputkeen sen vihreän ja mustan o-renkaan sekä ahtopaineanturin. Saas nähdä onko vaikutusta.
S212 E350CDI 4Matic 2009
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

Eemelin -07 280cdi 7g-laatikko meni vikatilaan silloin tällöin, antoi aina vikakoodin Y3/8n1 turbiinin kierrosnopeusanturista. Anturi vaihdettiin johdinlevyyn korjaamolla ja öljyksi laitettiin huuhtelemalla Fuchs titan 4134. Nyt toimii oikein hienosti :thumbup:
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sorsso kirjoitti:Minulla on w211 280cdi vm07. Autossa on AJ-tekin softa ja dpf tyhjä.
Auto tekee (joskus) myöskin sitä, että jää joksikin aikaan 6. ja joskun harvoin jopa 5. vaihteelle maantienopeudessa (80-100).
Minulla w211 320cdi -06 Tuikun softalla, tänään huomasin että jos on S "päällä" ei vaihda lainkaan seiskaa kun ajaa vakkarilla 90km/h mittarinopeutta. Jos painaa vauhdissa C vaihtaa heti.
Varmaan ihan suunniteltu toiminta tämä, eikä minulle tuolla mitään väliä. Kunhan kommentoin kun sattui sopivasti aiheeseen. Kulutuslukemasta huomasin kun 33 km ajon jälkeen oli vielä 8 litran kulutus näytössä.
oulaistenliikenne.fi
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja MetalT »

7g+:lla menee niin, että S:lla ei vaihda maantiellä tai motarillakaan 7:lle, jos olet sitä ennen ajellut/kiihdytellyt vähänkin reippaammin. Jos olet ajanut pappatyyliin pintakaasulla, menee myös 7:lle kunnes kiihdyttelet yhtään kovemmin. Värkissä on kaiketi kaksi erilaista käyrää, joka muuttuu sen mukaan, miten olet ajellut. Eli rauhallisen ajon käyrä ja sporttisen ajon käyrä. Minulla on tuosta mustaa valkoisella, kun aloin viime talvena ihmetellä asiaa ja kysyin paikalliselta Mersu-pajalta. Tulostivat jonkun ohjeen, missä tuosta on mainittu. Ts. on ominaisuus.

S+:lla käy niin, että vaihtaa jopa 5:lle asti kaupungissa, jos ajelee sukkaisllaan. Kerrankin jos polkaisee, saakin sen jälkeen huudattaa kakkosella loputtomiin, ellei kierrokset käy yli 3500 rpm:n ja 3:sta isommalle ei enää kaupunkinopeuksissa mene. Kun auton sammuttaa ja lähtee rauahllisesti, taas vaihtaa 5:lle asti, kunnes polkaisee.
C200 (S205) 2017
Vision
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 18.06.2016 22:46

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Vision »

Pysyy alueella jotta matka jakuu mutkan jälkeenkin, Aamen.
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 567
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja puunakki »

7G adaptoinnista juttua:

Itsellä siis 350cdi -10 S212, eli ei siis 7g+.

Adaptioita ei missään nimessä kannata nollata, jos on ongelmaa vain jossain tietyssä vaihteenvaihdossa. Jos adaptiot nollaa, on kaikki tehtävä uudestaan _heti_. Laatikko ei toimi missään nimessä kunnolla, jos adaptiotiedot nollaa eikä suorita niitä uudestaan. 722.6 laatikon kohdalla näin ei ole, vaan laatikko toimii aikalailla hyvin vaikka nollaakin adaptiotiedot.

Itsellä oli 2-3 vaihto "ei niin hyvä", kuten näissä monissa taitaa olla. Kuitenkin nollasin kaikki adaptiotiedot ja suoritin adaption kaikille vaihteenvaihdoille. Lopputulos ei kuitenkaan ollut haluttu, vaan 2-3 oli edelleen hieman töksähtävä. Ehkä jopa huonompi kuin ennen.

Sain nyt 2-3 vaihdon "täydelliseksi" (varmasti niin täydellinen, kuin 260tkm ajettu huollettu, mutta korjaamaton laatikko voi olla). Koska suurin töksähtely esiintyi laatikon ollessa vielä kylmä, päätin tehdä adaptiot myös "kylmänä". Eli suoritin 2-3 adaption heti, kun laatikon lämpötila oli saavuttanut adaption vaatiman 50 astetta. Myös ensimmäisestä adaptiokerrastani poiketen, tein vaihteenvaihdolle 20 onnistunutta adaptiovaihtoa. Ensimmäisellä kerralla tein ohjelmiston minimissään vaatimat viisi vaihtoa.

Adaptioarvot muuttuivat ensimmäisestä kerrasta huomattavasti. Adaptioarvoissahan näkyy kylmän, lämpimän ja kuuman laatikon adaptiovaihtokerrat. Nyt kaikki menivät kylmään, kun aikaisemmalla kerralla neljä meni lämpimään ja yksi kuumaan.

Eli vinkkivitosena, jos jollakulla yksi vaihteenvaihto tökkii: Tee sille adaptio ensin lämpimänä (laatikko n.80 astetta), mielellään enemmän vaihtoja kuin ohjelmisto vaatii ja tallennat ne adaptiot. Jos vaihto on vielä huono kylmänä, kuten useimmin on, tee adaptio laatikko kylmänä (heti kun laatikko saavuttaa 50 astetta).

Nyt 2-3 vaihto on 90% ajasta silkinpehmeä ja jos kuski tekee kaasulla jotain sellaista, johon laatikko ei vain voi varautua, on töksäytys nyt mielumminkin pieni nykäys. Niinkin pieni, ettei kanssamatkustaja siltikään tiedä, että kyse oli vaihteenvaihdosta.

Mekaanisia vikojahan tällä ei tietenkään korjata, mutta Starin omaaville harrastajille ilmainen kokeilu :thumbup:
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Marko19950
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 16.04.2020 17:40

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Marko19950 »

722.9 oireilee,luistaa todellapaljon ennenkö saa kytkettyä vaihetta 1-2 välissä. Öljynseassa rautaa reilusti, lamellijarru b1,lamellikytki k1, lamellikytkin k2 paine 0bar,mitattu testerillä autopaikallaan vaihteita vaihtaen,oisko ideoita yhtään.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Marko19950 kirjoitti: Ke 06.04.2022 21:12 722.9 oireilee,luistaa todellapaljon ennenkö saa kytkettyä vaihetta 1-2 välissä. Öljynseassa rautaa reilusti, lamellijarru b1,lamellikytki k1, lamellikytkin k2 paine 0bar,mitattu testerillä autopaikallaan vaihteita vaihtaen,oisko ideoita yhtään.
Ideoita mihin ?
Laatiko remontia vaille
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin