722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
KOFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 06.04.2009 15:20
Paikkakunta: Masku

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja KOFC »

Terve
Viime viikolla soitin auton myyjälle ja lähetin kirjallisen reklamaation. Ihmetteli miksi autoa ei laiteta kuntoon :o
Kerroin että autolle on tilattu jälleen korjausaika tälle viikolle sekä pyysin ottamaan yhteyttä korjaamoon ja laittamaan vauhtia korjaukseen.
On se kyllä ihme ettei yhtä vaihdelaatikkoa saada kuntoon. :evil: :evil:
S205 C180 TA Premium -16 Oma kulkine
W176 A180 BE A -14 Vaimon silmäterä
Ex S204 C200 T CDI BE A -12
Ex W203 C200 CDI Classic -04
Ex W203 C180 Avantgarde -01
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja kari v »

Mulle ei enää koskaan 7-G laatikkoa ! Kehuttiin pirusti, ajosta vaan loppu veto ja turbiit ym. tohjona... aj. n 200 tkm...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja kari v »

kari v kirjoitti:Mulle ei enää koskaan 7-G laatikkoa ! Kehuttiin pirusti, ajosta vaan loppu veto ja turbiit ym. tohjona... aj. n 200 tkm...
5-G laatikoissa ei koskaan ole mulla ollut mitään ongelmaa !
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Olen ollut omaani todella tyytyväinen (vm - 06 ja 749tkm) varsinkin vielä moottorin softaamisen jälkeen pääsi oikein oikeuksiinsa, tökkimätöntä tasaista vääntöä...
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja e500 »

Täytyypä tätä kommentoida itsekkin.
Auto s420cdi w221 2007
Kylmänä vaihdot ylöspäin hyvät ja pehmeät. Mutta 1-2 vaihteella moottorijarrutus tosi voimakas. Tämä kova moottorijarrutus pehmenee aika nopsaan.
Lämpöisenä, muttei motariajolämmössä 2-3-4 tuntuu pehmeitä nykäisyjä jos ajelee reilulla pintakaasulla. Mutta pääosin pelaa hyvin. Mielenkiintoinen yksityiskohta, kun distronik päättää kaasuttelusta, vaihdot onnistuu paremmin.
Kun päästelee motarilla 120 ja yli, niin vaihdot on pehmeet . Vaikuttas että puolilämpöisenä, homma ei mene aivan putkeen.
Onko kokemuksia eri vlaatikkoöljyistä? Pitääkö laittaa mersun omat öljyt että pelaa parhaiten?
320 CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 22.07.2015 19:27

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja 320 CDI »

Löytyykö tietoa mikä voisi olla vikana 722.9 vaihteiston kanssa. Vaihteistoon vaihdettu kyb venttiili ja öljyt. Ajateltiin tehdä adaptointi mutta täyttöaika adaptointi ei suostu menemään läpi. Mitään vikakoodeja ei vaiheisto anna.

Tuli kuntoon, adaptointi tyyli oli väärä.
Viimeksi muokannut 320 CDI, Ke 15.01.2020 21:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W204
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Kulkeutui pihalle taas MB C200 vm. 2008. Kilsoja maltilliset 350.000. Nyt kun ajelin maantiellä, kulutus oli mielestäni hurja. Satasen vauhdissa yli 7 litraa. Ainoa paikka, jota ei vielä ole huollettu, on vaihdelaatikko. Vaikuttaako laatikon öljynvaihto kulutukseen? Laatikko toimii kyllä, mutta öljynvaihdosta ei ole mitään tietoa. Hehkutkin vaihdettiin kun sytytteli hehkuvaloa kesken ajon. Eipä sekään työ kokonaan hehkuvalojen ajoittaista palamista poistanut.

Tällainen kaksiosainen kysymys asiantuntijoille.
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Hehkurele? Toki kannattaa laatikon öljymäärä tarkastaa, tarvittaessa huuhtelee uudet liemet.
Star C3 @LPR
Avatar
t.p.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 24.02.2014 21:14
Paikkakunta: Oulu

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja t.p.k »

W164 722.902 Vaihteistosta ulostuloakselin boori kulunut. Muuten laatikko pelaa hyvin, tehdasuusi turbiini ja tmc vaihdettu 100tkm sitten.
akseli164.jpg
7229centralplanetary.jpg
Pähkäillyt laatikon vaihtoa/korjausta. Korjaus/täyskunnostus Latviassa Recrolla noin 2000e. Saksasta/ebaysta käytettyjä laatikoita saa alk600e. Käytetyn kunto aina arvoitus..

Mitä eroa on 722.902 ja 722.903 laatikoilla? Yrittänyt selvitellä käykö 903 laatikko 902 tilalle? Jos vaihtaa vanhasta laatikosta venttilipyödän, TMC ja ISM yksinkön uuteen käytettyyn, tuleeko toimiva paketti? Olettaen että uudessa vaihteistossa ei ole mitään mekaanista vikaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

722.902 ilmeisesti ilman G+ kun taas tuo 722.903 on 7G plussana, jos oikein ymmärsin mitä kaivelin.
Star C3 @LPR
Avatar
t.p.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 24.02.2014 21:14
Paikkakunta: Oulu

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja t.p.k »

7g-tronic plus tuli vasta 2010 saataville.

722.903 alkuinen vaihteisto on ollut om629 jatkeena w/x164 korissa jo vuonna 2006, tosin sitä näkyy olevan w/x166 om642 350cdi perässäkin jatkeena 2010 vuoden jälkeen, jolloin tuo 7g-plus tuli.
Eli onko tuo 772.903 alkuinen vain vahvempi kuin 722.902? Kun om629 moottorista on otettu n.400hp/1000nm ja laatikko kestää sen.
Sjoob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 20.11.2019 21:07

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Sjoob »

Nyt on monta ongelmaa C200 7g laatikossa. Tätä on yritetty korjata 6kk Veholla. Löytyykö täältä enemmän ammattitaitoa, kun Veholta?

-Kylmänä vaihdettaessa 5>4 töksähtää niin,että kahvit lentää kojelaudalle välillä. Lämpimänä ei tee tätä lainkaan!

-Vaihdettaessa P tai N asennosta R tai D kuuluu Perästä? ilkeä kolahdus. Ei vaikutusta onko kylä vai lämmin öljy/moottori. Joskus ei tee lainkaan, joskus taas todella raju "pamaus"

-Kiihdyttäessä rampilta/ohitustilanteessa reilummin 70-80km/h ja päästää kaasusta ja auto rullaa ja vaihtaa 5-vaihteelle nykäisee rajusti eteenpäin ja kolahtaa. Ihan kun kuuluisi myös perästä.(tästä en ole varma mistä ääni kuuluu.

-Normaalisti valoista lähdettäessä 1>2 vaihto luistattaa välillä tosi kauan ennenkuin ottaa kiinni ei tee muilla vaihteilla.

-Yleisesti kun ajaa automaatilla, niin vaihdot ovat todella huonoja ja hitaita. Ratin valitsimista vaihdettaessa toimii yleensä paljon paremmin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sjoob kirjoitti:Nyt on monta ongelmaa C200 7g laatikossa. Tätä on yritetty korjata 6kk Veholla. Löytyykö täältä enemmän ammattitaitoa, kun Veholta?

-Kylmänä vaihdettaessa 5>4 töksähtää niin,että kahvit lentää kojelaudalle välillä. Lämpimänä ei tee tätä lainkaan!

-Vaihdettaessa P tai N asennosta R tai D kuuluu Perästä? ilkeä kolahdus. Ei vaikutusta onko kylä vai lämmin öljy/moottori. Joskus ei tee lainkaan, joskus taas todella raju "pamaus"

-Kiihdyttäessä rampilta/ohitustilanteessa reilummin 70-80km/h ja päästää kaasusta ja auto rullaa ja vaihtaa 5-vaihteelle nykäisee rajusti eteenpäin ja kolahtaa. Ihan kun kuuluisi myös perästä.(tästä en ole varma mistä ääni kuuluu.

-Normaalisti valoista lähdettäessä 1>2 vaihto luistattaa välillä tosi kauan ennenkuin ottaa kiinni ei tee muilla vaihteilla.

-Yleisesti kun ajaa automaatilla, niin vaihdot ovat todella huonoja ja hitaita. Ratin valitsimista vaihdettaessa toimii yleensä paljon paremmin.
Hyvä olisi tietää
Mitä sille on tehty tähän mennessä, mitä mikäkin on vaikutanut, miten vaiva alkoi?
ja sekin että missä autoassa ja mikä moottori
Mökkillä
'
Sjoob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 20.11.2019 21:07

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Sjoob »

FinlandMerceds kirjoitti:
Sjoob kirjoitti:Nyt on monta ongelmaa C200 7g laatikossa. Tätä on yritetty korjata 6kk Veholla. Löytyykö täältä enemmän ammattitaitoa, kun Veholta?

-Kylmänä vaihdettaessa 5>4 töksähtää niin,että kahvit lentää kojelaudalle välillä. Lämpimänä ei tee tätä lainkaan!

-Vaihdettaessa P tai N asennosta R tai D kuuluu Perästä? ilkeä kolahdus. Ei vaikutusta onko kylä vai lämmin öljy/moottori. Joskus ei tee lainkaan, joskus taas todella raju "pamaus"

-Kiihdyttäessä rampilta/ohitustilanteessa reilummin 70-80km/h ja päästää kaasusta ja auto rullaa ja vaihtaa 5-vaihteelle nykäisee rajusti eteenpäin ja kolahtaa. Ihan kun kuuluisi myös perästä.(tästä en ole varma mistä ääni kuuluu.

-Normaalisti valoista lähdettäessä 1>2 vaihto luistattaa välillä tosi kauan ennenkuin ottaa kiinni ei tee muilla vaihteilla.

-Yleisesti kun ajaa automaatilla, niin vaihdot ovat todella huonoja ja hitaita. Ratin valitsimista vaihdettaessa toimii yleensä paljon paremmin.
Hyvä olisi tietää
Mitä sille on tehty tähän mennessä, mitä mikäkin on vaikutanut, miten vaiva alkoi?
ja sekin että missä autoassa ja mikä moottori
Joo nämä unohtui.
Eli 2.1l diesel ja c200 2017.
Tehty vaihteiston ohjelmoinitia, öljyt vaihdettu, otettu tiedot ja lähetetty tehtaalle, ja sen jälkeen ilmeisesti koko laatikon nollaus. Ja tietääkseni kaksi kertaa adaptointi.

Näistä mikään ei ole vaikuttanut merkittävästi mihinkään, paitsi tämä nykäys/kolahdus ripeämmän kiihdytyksen jälkeen tullut lisänä viimeisimmän ”nollauksen” jälkeen.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sjoob kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Sjoob kirjoitti:Nyt on monta ongelmaa C200 7g laatikossa. Tätä on yritetty korjata 6kk Veholla. Löytyykö täältä enemmän ammattitaitoa, kun Veholta?

-Kylmänä vaihdettaessa 5>4 töksähtää niin,että kahvit lentää kojelaudalle välillä. Lämpimänä ei tee tätä lainkaan!

-Vaihdettaessa P tai N asennosta R tai D kuuluu Perästä? ilkeä kolahdus. Ei vaikutusta onko kylä vai lämmin öljy/moottori. Joskus ei tee lainkaan, joskus taas todella raju "pamaus"

-Kiihdyttäessä rampilta/ohitustilanteessa reilummin 70-80km/h ja päästää kaasusta ja auto rullaa ja vaihtaa 5-vaihteelle nykäisee rajusti eteenpäin ja kolahtaa. Ihan kun kuuluisi myös perästä.(tästä en ole varma mistä ääni kuuluu.

-Normaalisti valoista lähdettäessä 1>2 vaihto luistattaa välillä tosi kauan ennenkuin ottaa kiinni ei tee muilla vaihteilla.

-Yleisesti kun ajaa automaatilla, niin vaihdot ovat todella huonoja ja hitaita. Ratin valitsimista vaihdettaessa toimii yleensä paljon paremmin.
Hyvä olisi tietää
Mitä sille on tehty tähän mennessä, mitä mikäkin on vaikutanut, miten vaiva alkoi?
ja sekin että missä autoassa ja mikä moottori
Joo nämä unohtui.
Eli 2.1l diesel ja c200 2017.
Tehty vaihteiston ohjelmoinitia, öljyt vaihdettu, otettu tiedot ja lähetetty tehtaalle, ja sen jälkeen ilmeisesti koko laatikon nollaus. Ja tietääkseni kaksi kertaa adaptointi.

Näistä mikään ei ole vaikuttanut merkittävästi mihinkään, paitsi tämä nykäys/kolahdus ripeämmän kiihdytyksen jälkeen tullut lisänä viimeisimmän ”nollauksen” jälkeen.
Mikään edelä mainituista ei korjaa mekanisesti rikki olevia osia,
jos viime nollauksen jälkeen ei ole opettu(ajossa) uudeleen ei tarvitse ihmettelä sitä sen jälkeen tullut kolahdusta
Mökkillä
'
Sjoob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 20.11.2019 21:07

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Sjoob »

Nyt en kyllä ymmärtänyt mitä yrität sanoa.
Eikö laatikko opi itse ajossa? Tuntuu ettei Veholla ole mitään hajua mitä seuraavaksi.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sjoob kirjoitti:Nyt en kyllä ymmärtänyt mitä yrität sanoa.
Eikö laatikko opi itse ajossa?
Tuntuu ettei Veholla ole mitään hajua mitä seuraavaksi.
Kuten täällä tässäkin ketjussa mainittu monesti 722.9xx laatiko
ei useimiten itsekseen 0 tilanteesta opi ja jos oppii niin ei niin hyväksi mitä ajossa opetamalla
ja lisäksi se oppiminen kestää,

tuon toisen varmaan ymmärsitkin että mikään ohjelmointi/ohjelman päivitämien ei korjaa mekanista vikaa
(siinäsä ihem että tuolaisi konsteja koitetaan monta kertaa peräkäin vielä kun on ollut yhteydessä tehtaale)
Mökkillä
'
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Onko tästä oppimisesta jotain raakadataa? Youtube videota tms? Lähinnä kiinnostaa siis että millanen ero on ja säilyykö se? En oo koskaan mitään Mersun laatikoita opettanut. Ajoa vaan ja aina ne on toimineet. :mrgreen:
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Sjoob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 20.11.2019 21:07

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Sjoob »

Eikö laatikon pitäisi juuri oppia normaalisti ajamalla?
Mulla ei ole mitään videota eikä dataa, koska Veholla aina tehty kaikki toimenpiteet.
Tuntuu kummalliselta miten voi olla noin huono laatikko mersussa. Muutenkin tuntuu, että laatu ei ole lähelläkään esim Audia tai Volvoa tai Bmw:tä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sopeutus ajo tehdään star diagnostiikka laite kytkettynä ja ajetaan sen ohjeiden mukaan jokainen vaihtoväli niin että menee hyväksytysti läpi. Nolla tilanteesta ei onnistu oppimaan yleensä pelkästään autoa ajamalla ilman Staria.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sjoob kirjoitti:Eikö laatikon pitäisi juuri oppia normaalisti ajamalla?
Mulla ei ole mitään videota eikä dataa, koska Veholla aina tehty kaikki toimenpiteet.
Tuntuu kummalliselta miten voi olla noin huono laatikko mersussa.
722.9xx laatikko ja muu auto kun on kunnossa niin vaihtamista ei jurikkan huomaa,

Moneenkohan kerttan se pitää kirjoitta että 722.9xx laatikko Ei opi Nollauksen jälkeen pelkästään ajelamalla
läheskään aina Eikä silloinkaan kun oppii(mikä on sinällään väärä termi) yhtä hyväksi kuin opetus tekemällä,
kyllä ne sen siellä veholla tietää myös ja juu sinne voidaan päivittä jotkut oletus arvot mutta tuols ei ole läheskään yhtä
hyvä,
lisäsksi kumpikaan tapa ei korjaa mekanisia vikoja/kulumia ja niitä mitä ilmeisemmin jossain on
(siis jos öljyt on, niiten taso, laatu on ok, laatikko on opetettu/päivitetty eikä missän kohden ole mittän muutosta tullut)
niin kovasti ihmetyttä että miksi samaa menetellyä koitettaan monta kertaa peräkäin
Mökkillä
'
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Onko kuinka yleistä, että ko. laatikosta menisi öljypumppu?

Jyrki
Janimb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 11.09.2018 17:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Janimb »

Minulla on w212 220cdi ja tuttavalla samanlainen mutta facelift... osaako joku sanoa että onko noissa vaihteistoissa tapahtunut siinä välissä jotain muutoksia? Molemmissa lienee 7g plus... oma vaihtaa nätisti mutta vaihto kestää noin 1sek ja aavistuksen ehkä luistamalla vaihtaa kun taas tuttavan autossa vaihto tapahtuu mielestäni paljon nopeammin ilman luistamista...
-E50 AMG (pieni projekti)
-x1
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jyrmex kirjoitti:Onko kuinka yleistä, että ko. laatikosta menisi öljypumppu?

Jyrki
Vastaus
Tämän http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6#p1292716" onclick="window.open(this.href);return false; jutun lopussa
Mökkillä
'
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Janimb kirjoitti:Minulla on w212 220cdi ja tuttavalla samanlainen mutta facelift... osaako joku sanoa että onko noissa vaihteistoissa tapahtunut siinä välissä jotain muutoksia? Molemmissa lienee 7g plus... oma vaihtaa nätisti mutta vaihto kestää noin 1sek ja aavistuksen ehkä luistamalla vaihtaa kun taas tuttavan autossa vaihto tapahtuu mielestäni paljon nopeammin ilman luistamista...
Noissa on sähköaivo, joka on vastuussa viimekädessä vaihtamisesta. ( Tietenkin pitää laatikon olla kunnossa ja huollettu;))
Sähköinen vaihde oppii koko ajan ajajan tyylistä.
Joskus oppi menee sivuun. Silloin laatikon voi nollata. Tai jos se ei auta, niin sen voi opettaa ajamalla testiihjelman kanssa n. 30min lenkin. Näin on saatu suurin osa laatikoista takaisin ruotuun.
jiggo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 23.11.2018 15:16

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja jiggo »

Autodatan mukaan vaihteistoöljyluokitus on 236.15, voiko vaihdossa laittaa tilalle 236.16/236.17 öljyn vai täytyykö olla juurikin 236.15?
veepvee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja veepvee »

Onko kaikissa 722.9 venttiilipöydissä 7 kpl takaiskuventtiileitä (check valve)? Purin omasta autosta GL 450 vm -07 venttiilipöydän ja siinä oli vain 5 kpl takaiskuventtiilejä. Control module oli vaihdettu joskus, päivämäärä oli 2012 ja se oli Continentalin tekemä. Eikö alkuperäinen ole Siemens/VDO?
Käyttöautoharrastaja
veepvee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja veepvee »

Venttiilipöytä puhdistettu, solenoidit vaihdettu (käytetyt) ja 2 "puuttuvaa" check valvea laitettu. Laatikko toimii. Mistään en saanut vastausta siihen että missä vaihteistomalleissa, vuosimalleissa ja minkä moottorin perässä olevissa laatikoissa on viisi ja missä seitsemän check valvea. Nollasin adaptaatiotiedot koska ongelma on ollut jo pari kuukautta. On toiminut jotenkin kun on ajanut rauhallisesti. Laatikko siis täristi liikkeelle lähtiessä ja kun painoi kaasua reilummin niin vaihde paukahti pois päältä ja takaisin päälle, tai sitten momenttimuunnin lukittui ja aukesi, mistäpä tuon tietää. Lisäksi vaihteiden välissä antoi välikaasua ja kierrokset nousi reilusti. Vikakoodeja ei tullut vaikka vika ja vaiva oli noinkin iso, siksi epäilin mekaanista vikaa. Samaa ehdottivat vaihteisto korjaamossa, arvelivat että momenttimuunnin ja K1 kytkin vaihtoon niin ongelma ratkeaa. Tässä tapauksessa ei olisi ratkennut kovia osia vaihtamalla jos venttiilipöytää ei olisi samalla puhdistettu ja solenoideja vaihdettu ja silloin momenttimuuntimen ja K1 kytkimen vaihto olisi ollut turhaa.
Käyttöautoharrastaja
veepvee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja veepvee »

Onko kenelläkään tietoa 722.9 eri versioiden eroista? Onko erot eri versioiden välillä vain momenttimuuntimessa ja Control modulessa niin että vaihto-ohjelmat on erilaiset riippuen siitä minkä moottorin perässä aski on?
Käyttöautoharrastaja
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Itselläni on ollut 2,5 kk ajan vm. 2017 S205, jolla ajettu nyt ainoastaan 20tkm. Edellinen omistaja oli ajellut autolla n. 6 tkm/vuosi. 2-3 vaihto nykäisee täälläkin. Nykäisyn tuntuma riippuu monestakin asiasta eli kaasusta, lämpötilasta jne ja välillä sitä ei edes huomaa, kun kaikki tähdet ovat kohdillaan. Alkuun en osannut/ymmärränyt pitää nykäisyä epänormaalina kunnes eksyin lukemaan tätä palstaa. Nykäisy on kaikkein selvin reippaassa kiihdytyksessä ja varsinkin, jos kone/laatikko ei ole vielä lämmennyt. Jokunen päivä takaperin kiihdytin motarille Sport+ päällä talla tiskissä ja 2-3 vaihto oli suhteellisen brutaali. Täytynee varata aika pajalle ja pyytää vilkaisemaan. Täytynee myös ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen, mikäli kyseessä on korjausta vaativa vika. Nykäisy on siis tuntunut koko ajan. Öljyjä ei luonnollisesti ole vaihdettu, koska autolla on ajettu niin vähän, eikä ikääkään ole kuin runsaat 3 vuotta. Mahtaisikohan tästä selviä opettamalla laatikko uudestaan vai onko syytä odottaa isompaa ruljanssia? Joka tapauksessa näin vähän ajetun auton laatikossa ei saisi olla minkäänlaista iällä tai ajokilometreistä perusteltavissa olevaa vikaa oli takuuta jäljellä tai ei.
C200 (S205) 2017
Vastaa Viestiin