'02 W210 220cdi / egr(?) saa tyhjäkäynnin pomppimaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

'02 W210 220cdi / egr(?) saa tyhjäkäynnin pomppimaan

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Moikka,

Outo vika, johon oma järkeni ei keksi juurisyytä.

'02 W210 220cdi (OM611), käyntilämpöinen moottori, auto tyhjäkäynnillä D:llä ja AC päällä; noin 15-30sek sykleissä kierrokset tippuvat 500rpm tuntumaan ja ilmeisesti ECU kompensoi hieman viiveellä ja kierrokset pomppaavat 900rpm paikkeille ja luonnollisesti D:llä auto haluaisi tuolloin pompata eteenpäin. Samalla putkesta pölläyttää mustaa.

AC pois oire on huomattavasti lievempi: ainoastaan hentoinen ontuminen ajoittain havaittavissa, eikä tuolloinkaan tule savupölläystä. Tosin vaikuttaa myös siltä, että mitä lämpimämpi ulkona, sen pahempi oireilu, kuumalla ilmalla saattaa ilman AC:takin pomppia ajoittain. Vaihteenvalitsin N:llä tai P:llä auto käy siististi vaikka tankin tyhjäksi, eikä AC:llakaan ole vaikutusta silloin asiaan. Joten tuskin AC-kompurassa vikaa.

Kokeilin D:llä, seisontajarru kytkettynä, otin EGR:n letkun irti ja tulppasin sormella, jolloin oire vaikutti katoavan.
Muilta osin auto toimii aivan kuten pitääkin, keskikulutus 5,5l luokkaa, voimaa on normaalisti, eikä savuta ajossa. Joten voisi ajatella, että mekaaniselta osin EGR on kunnossa.

Vuoden aikana IMM on uusi, imusarja puhdistettu ja läpät poistettu, samalla EGR-kotelo puhdistettu, EGR:n kalvo vaikuttaa pitävältä, kolme huonoa suutinta uusittu, railin takapään paineensäädin uusittu, mielestäni ei vedä ilmaa.

EGR-, sen ohjaus- tai anturi(?)vikaan siis viittaa, koska ilman EGR:n ohjausalipainetta oireet tasoittuvat. Mutta miksi N:llä/P:llä oireeton?
Voisiko olla, että EGR ei ole N/P:llä käytössä, mutta D:llä on (tyhmää)..
Järkeilen, että joko
- antaa koko ajan EGR:ltä kertaalleen poltettua (liikaa?) ja AC-kompuran ottaessa voimaa ei happimäärä riitä ja kierrokset alkavat seilaamaan... toisaalta pakokaasu haisee terveelle silloin kun ei AC:ta ja oirehdi
- tai EGR lyö välillä överisti päälle tyhjäkäynnillä, jolloin happi ei riitä, kierrokset laskevat, ECU kompensoi ja työntää mustaa putkesta

Staria ei ole (vielä), eikä star-diagnoosia ole.

Ajatukset, kokemukset ja valistuneet arvaukset tervetulleita. Kiitti.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Re: '02 W210 220cdi / egr(?) saa tyhjäkäynnin pomppimaan

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tuo kirjoittamasi oirekuvaus on identtinen oman auton käytökselleni. Jännää tosiaan on AC:n ja lämpötilan vaikutus noihin oireisiin.

Kerro ihmeessä, jos saat selville oireiden syyn/syyt. Mulla niitä valitettavasti ei ole.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: '02 W210 220cdi / egr(?) saa tyhjäkäynnin pomppimaan

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ido59 kirjoitti:Moikka,

Outo vika, johon oma järkeni ei keksi juurisyytä.

'02 W210 220cdi (OM611), käyntilämpöinen moottori, auto tyhjäkäynnillä D:llä ja AC päällä; noin 15-30sek sykleissä kierrokset tippuvat 500rpm tuntumaan ja ilmeisesti ECU kompensoi hieman viiveellä ja kierrokset pomppaavat 900rpm paikkeille ja luonnollisesti D:llä auto haluaisi tuolloin pompata eteenpäin. Samalla putkesta pölläyttää mustaa.

AC pois oire on huomattavasti lievempi: ainoastaan hentoinen ontuminen ajoittain havaittavissa, eikä tuolloinkaan tule savupölläystä. Tosin vaikuttaa myös siltä, että mitä lämpimämpi ulkona, sen pahempi oireilu, kuumalla ilmalla saattaa ilman AC:takin pomppia ajoittain. Vaihteenvalitsin N:llä tai P:llä auto käy siististi vaikka tankin tyhjäksi, eikä AC:llakaan ole vaikutusta silloin asiaan. Joten tuskin AC-kompurassa vikaa.

Kokeilin D:llä, seisontajarru kytkettynä, otin EGR:n letkun irti ja tulppasin sormella, jolloin oire vaikutti katoavan.
Muilta osin auto toimii aivan kuten pitääkin, keskikulutus 5,5l luokkaa, voimaa on normaalisti, eikä savuta ajossa. Joten voisi ajatella, että mekaaniselta osin EGR on kunnossa.

Vuoden aikana IMM on uusi, imusarja puhdistettu ja läpät poistettu, samalla EGR-kotelo puhdistettu, EGR:n kalvo vaikuttaa pitävältä, kolme huonoa suutinta uusittu, railin takapään paineensäädin uusittu, mielestäni ei vedä ilmaa.

EGR-, sen ohjaus- tai anturi(?)vikaan siis viittaa, koska ilman EGR:n ohjausalipainetta oireet tasoittuvat. Mutta miksi N:llä/P:llä oireeton?
Voisiko olla, että EGR ei ole N/P:llä käytössä, mutta D:llä on (tyhmää)..
Järkeilen, että joko
- antaa koko ajan EGR:ltä kertaalleen poltettua (liikaa?) ja AC-kompuran ottaessa voimaa ei happimäärä riitä ja kierrokset alkavat seilaamaan... toisaalta pakokaasu haisee terveelle silloin kun ei AC:ta ja oirehdi
- tai EGR lyö välillä överisti päälle tyhjäkäynnillä, jolloin happi ei riitä, kierrokset laskevat, ECU kompensoi ja työntää mustaa putkesta

Staria ei ole (vielä), eikä star-diagnoosia ole.

Ajatukset, kokemukset ja valistuneet arvaukset tervetulleita. Kiitti.
EGR ohjaukseen käytettän ilmamassamittaria
kun otat sen egrletkun irti niin kone menee vika tilaan ja moni asia muttuu sitä myöten moottorin ja laatikon ohjauksessa
ainakin osittain siitä syystä n/p ei oireile
ac kompuran ottaessa voimaa kampuralta kierokset tippuu likaa ja kone koittaa sitten niitä nostella vaikapa paineen säädin takertelee ja se saa kierokset reagoimaan liian hitaasti muutoksiin sitten turbin ohjausa koitta tehdä oman homanssa mutta jää jälkeen

mutta kun saat auton *:rin piuhaan niin näät mistä vikaa hakea
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Re: '02 W210 220cdi / egr(?) saa tyhjäkäynnin pomppimaan

Viesti Kirjoittaja Andy »

Selvisikös alkuperäisellä kysyjälle vielä mitään syitä/vastauksia kuvattuihin oireisiin?
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: '02 W210 220cdi / egr(?) saa tyhjäkäynnin pomppimaan

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Ei ole selvinnyt vielä mitään.

Vika on ollut viime kesästä kun auto hankittiin. Talvella oli lähes oireeton, jolloin asia jäi. Nyt lämpimillä keleillä palannut ja on kyllä ärsyttävä.

Kokeilin uudestaan ja todentotta EGR-läpälle menevän alipaineletkun tyhjäkäynnillä tulppaamalla oire katoaa. Siis auton ollessa D:llä. Eikä se siinä ehdi tai ymmärrä vikatilaan mennä. Mutta totta on, mitä cdi203 muuten sanoi; ettei EGR:ää pysty mekaanisesti ilman ECU:n muutosta tai huijaamista tulppaamaan. Ajossa muuten vikatilaan.

Letkutulppausta uudestaan kokeillessa samalla panin merkille, että EGR-"painemuunnin"-ohjausboksi siinä lokasuojan päällä käy aika kuumana. Vaikea sanoa onko siinä vikaa kun en tiedä onko normaalia, että kuuma. Jos sulla Andy on mahdollista kokeilla vaikka kaverin autosta toisella ohjausboksilla, niin kerro mullekin tuloksista. Sitäkään ei viittisi summamutikassa ostaa kun satasen verran menee Saksastakin tilatessa. Onkohan näitä EGR Pressure Converter -bokseja mennyt näistä?

JOssain vaiheessa ajattelin joka tapauksessa kokeilla ECU:n EGR-huijausta, josta löytyy ulkomaisilta forumeilta muutamakin topicci. IMM:ltä ECU:lle menevän signaalikarvan jännitettä tiputetaan aina kun EGR-boksille tulee ohjausjännite. Tällöin EGR:n voi tulpata ja ECU on tyytyväinen.

Tai viimeisenä oljenkortena, kun nyt vaikuttaa ettei tyhjäkäynnillä ymmärrä mennä vikatilaan ilman EGR:ää, niin tekee sitten pellepeloton-virityksen, että tyhjäkäynnillä EGR ei saa alipainetta :)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: '02 W210 220cdi / egr(?) saa tyhjäkäynnin pomppimaan

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ido59 kirjoitti:Ei ole selvinnyt vielä mitään.

Vika on ollut viime kesästä kun auto hankittiin. Talvella oli lähes oireeton, jolloin asia jäi. Nyt lämpimillä keleillä palannut ja on kyllä ärsyttävä.

Kokeilin uudestaan ja todentotta EGR-läpälle menevän alipaineletkun tyhjäkäynnillä tulppaamalla oire katoaa. Siis auton ollessa D:llä. Eikä se siinä ehdi tai ymmärrä vikatilaan mennä. Mutta totta on, mitä cdi203 muuten sanoi; ettei EGR:ää pysty mekaanisesti ilman ECU:n muutosta tai huijaamista tulppaamaan. Ajossa muuten vikatilaan.

Letkutulppausta uudestaan kokeillessa samalla panin merkille, että EGR-"painemuunnin"-ohjausboksi siinä lokasuojan päällä käy aika kuumana. Vaikea sanoa onko siinä vikaa kun en tiedä onko normaalia, että kuuma. Jos sulla Andy on mahdollista kokeilla vaikka kaverin autosta toisella ohjausboksilla, niin kerro mullekin tuloksista. Sitäkään ei viittisi summamutikassa ostaa kun satasen verran menee Saksastakin tilatessa. Onkohan näitä EGR Pressure Converter -bokseja mennyt näistä?

JOssain vaiheessa ajattelin joka tapauksessa kokeilla ECU:n EGR-huijausta, josta löytyy ulkomaisilta forumeilta muutamakin topicci. IMM:ltä ECU:lle menevän signaalikarvan jännitettä tiputetaan aina kun EGR-boksille tulee ohjausjännite. Tällöin EGR:n voi tulpata ja ECU on tyytyväinen.

Tai viimeisenä oljenkortena, kun nyt vaikuttaa ettei tyhjäkäynnillä ymmärrä mennä vikatilaan ilman EGR:ää, niin tekee sitten pellepeloton-virityksen, että tyhjäkäynnillä EGR ei saa alipainetta :)
Yksi helppo konsti sen EGR postoon on myös ohjelman muutos
(onnistuu vaikka kuusenalla... ;) )
niin ei tarvitse mitä virityksiä tehdä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: '02 W210 220cdi / egr(?) saa tyhjäkäynnin pomppimaan

Viesti Kirjoittaja ido59 »

googlella löydetyn forum-keskustelun vinkin perusteella egr on nyt poistettu käytöstä.
hommaan tarvitaan egr-alipainetulppan lisäksi pari elektroniikan passivikomponenttia.
näyttää toimivan. nyt d-tyhjäkäynti ok, ja imusarjakin pysyy puhtaana.
Vastaa Viestiin